• No results found

Zondagslezing

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Zondagslezing"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

lezingen & Commentaar

18

26 december 2013

Lezingen door de week | Maandag 30 december: Eerste Brief van Johannes 2, 12-17 en Lucas 2, 36-40 • Dinsdag 31 de- cember: Eerste Brief van Johannes 2, 18-21 en Johannes 1, 1-18 • Woensdag 1 januari 2014 (Feest van de Moeder Gods) Numeri 6, 22-27 – Brief aan de Galaten 4, 4-7 – Lucas 2, 16-21 • Donder- dag 2 januari 2014: Eerste Brief van Johannes 2, 22-28 en Johan-

nes 1, 19-28 • Vrijdag 3 januari 2014: Eerste Brief van Johannes 2, 29 – 3, 6 en Johannes 1, 29-34 • Zaterdag 4 januari 2014: Eerste Brief van Johannes 3, 7-10 en Johannes 1, 35-42 • Zondag 5 janu- ari 2014 (Openbaring des Heren) Jesaja 60, 1-6 – Brief aan de Efe- siërs 3, 2-3a.5-6 – Matteüs 2, 1-12.

eucharistie op radio | 29 december, 10 uur, VRT Radio 1:

vanuit de Gentse parochie Sint-Niklaas met het gregoriaans koor Paratum Cor.

eucharistie op tv | 29 december, 10.30 uur, RKK via Neder- land 2: vanuit de parochie heilige Martinus van Tours in Sint- Oedenrode in de Nederlandse provincie Noord-Brabant.

commentaar bij de zondagslezingen

— Jean Bastiaens —

Vluchtelingenzondag

We vierden nog maar net het feest van de geboorte van Jezus of we tuimelen al in de harde realiteit van het jonge gezin. De ‘wijzen uit het oosten’ hebben de achterdochtige koning Herodes wakker geschud: het Joodse volk verwacht de messias, een door god ge- zondene, een koning die een herder is. Deze ‘koning van de Joden’ zou volgens de sterren- kundigen uit het oosten nu geboren zijn, al kennen ze de precieze locatie niet. Maar de Schriftgeleerden hebben er weet van dat de messias geboren moet worden in Betlehem, de plek die verbonden is met de geschiedenis van Ruth en de familie van David. Herodes de Grote wil zijn macht op geen enkele manier bedreigd zien en tracht handig gebruik te maken van de zoektocht van de drie wijzen. Maar gewaarschuwd door een engel, keren de wijzen niet naar Herodes terug. Ze nemen de wijk via een andere route.

Het Griekse woord voor ‘de wijk nemen’, anachoreô, keert drie keer terug in de evange- lielezing. Na de wijzen is het de beurt aan Jozef om, met het kind en zijn moeder, de wijk te nemen. Midden in de nacht slaan ze op de vlucht naar Egypte, in een omgekeerde be- weging van wat ooit de eerste paasnacht was. Ze moeten vluchten voor de nietsontziende machtshonger van Herodes, die nu besloten heeft alle kinderen jonger dan twee in Betle- hem en de wijde omgeving te laten doden. Het contrast kan niet groter zijn. De grote ko- ning, goed beschermd door talloze lijfwachten, laat uit pure angst baby’s en peuters om- brengen. We weten helaas van berichten uit conflictgebieden dat soldaten met hun door bloed en drugs benevelde geest tot dergelijke daden in staat zijn. Maar Herodes geeft deze gruwelijke opdracht terwijl hij bij zijn volle verstand is.

Laten we ons de scène in Egypte eens voorstellen: Jozef en „het kind en zijn moeder”

– het staat zo driemaal in de tekst – zijn op de vlucht geslagen. Het is allemaal snel moe- ten gebeuren, midden in de nacht, en ze hebben niet veel meer bij zich dan wat proviand en wat extra kleren om zich warm te houden. Ze hebben nu de status van politieke vluch- telingen. Zullen ze kunnen rekenen op een goed onthaal in het land van de vreemden? Zal hun verhaal geloofd worden? Het zijn pijnlijk actuele vragen.

Wanneer Herodes is gestorven, is dat het signaal voor Jozef om terug te keren naar zijn land. Het komt hem voor alsof hij de geschiedenis van Israël in zijn eigen leven opnieuw beleeft. En Matteüs beaamt het: „Uit Egypte heb ik mijn zoon geroepen” (Hosea 11, 1). De engel zegt in een droom tegen Jozef: „Sta op! Neem het kind en zijn moeder, en ga op weg naar het land Israël.” En Jozef staat op en gaat, op dezelfde gehoor gevende wijze als Abra- ham dat ooit had gedaan (Genesis 12, 1).

Aan de grenzen van het land aangekomen, verneemt Jozef dat een zoon van Herodes, Archelaüs, de nieuwe machthebber is in Juda. Is de kust wel veilig? In een droom wordt hij door een engel gewaarschuwd en zo komt het dat hij opnieuw beslist ‘de wijk te ne- men’, naar het gebied van Galilea. Daar vestigt hij zich met het kind Jezus en met Maria in de stad Nazaret. Daar, in eigen land, maar toch ook een beetje in vreemd gebied, vindt hij rust. Wat er gebeurd is, heeft hen diep getekend. Onder welk gesternte is deze Jezus nu ei- genlijk geboren? Matteüs wil ons echter geruststellen: wie de Schriften leest, begrijpt dat het zo moest beginnen. En is de woonplaats van Jezus niet juist Nazaret, opdat Jezus een

‘nazoreeër’ genoemd zou kunnen worden, dat wil zeggen ‘de loot’ aan de stronk van Isaï?

We hebben de gewoonte om deze zondag aan te duiden als het feest van de heilige Fa- milie. Maar de evangelielezing helpt ons wel uit de droom: van enige romantiek is geen sprake. En toch laat de lezing ons in bewondering achter voor de moed en het geloof van Jozef. Hij deed er alles voor om Maria en haar kind voor het leven te behoeden. Inderdaad, we staan vaak versteld wat mensen kunnen doorstaan in de zoektocht naar een veilig en goed leven. Laten we op deze zondag bidden voor al die gezinnen die vandaag op de vlucht zijn voor politiek geweld en laat hun moed en levenszin voor ons een teken worden.

Er staan voor deze zondag nog twee lezingen op het menu. De lezing uit het boek Wijs- heid van Jezus Sirach is een diepzinnige meditatie over de relatie van een kind tot zijn va- der en moeder. De (deuteropaulijnse) brief aan de christenen in Kolosse begint ook bijzon- der sterk met een zesvoudige oproep en een bede in verband met ‘het woord van Christus’.

De laatste alinea ademt echter sterk de patriarchale cultuur van de stad Kolosse.

EERSTE LEZING

wijsheid van jezus sirach 3, 2-6.12-14

De Heer heeft een vader aangesteld over de kinderen, en de moeder recht gegeven over haar zonen. Wie zijn vader eer- biedigt, krijgt vergiffenis van zonden, en als iemand die schatten verzamelt, is hij die zijn moeder eert. Wie zijn va- der eert, beleeft vreugde aan zijn kinderen, en wanneer hij bidt, wordt hij verhoord. Wie zijn vader eert, zal een lang le- ven genieten, en wie zijn vader gehoorzaamt, verkwikt het hart van zijn moeder. Wie de Heer vreest, eert zijn ouders.

Kind, draag zorg voor uw vader op zijn oude dag en doe hem geen verdriet zolang hij leeft. Op de dag dat ge in nood zijt, wordt aan u gedacht; gij die nog in volle kracht zijt, ver- acht uw vader niet. Medelijden met uw vader zal niet wor- den vergeten; anders dan de zonden bouwt zij uw huis op.

TWEEDE LEZING

brief aan de kolossenzen 3, 12-21

Broeders en zusters,

Bekleedt u, als Gods heilige en geliefde uitverkorenen, met tedere ontferming, goedheid, deemoed, zachtheid en ge- duld. Verdraagt elkander en vergeeft elkander als de een te- gen de ander een grief heeft. Zoals de Heer u vergeven heeft, zo moet ook gij vergeven. Voegt bij dit alles de liefde als de band der volmaaktheid. En laat de vrede van Christus heer- sen in uw hart; daartoe zijt gij immers geroepen, als leden van één lichaam, en weest dankbaar.

Het woord van Christus moge in volle rijkdom onder u wonen. Leert en vermaant elkander met alle wijsheid. Zingt voor God met een dankbaar hart psalmen, hymnen en liede- ren, ingegeven door de Geest. En al wat gij doet in woord of werk, doet alles in de naam van Jezus de Heer, God de Vader dankend door Hem.

Vrouwen, weest uw man onderdanig, zoals het christenen betaamt. Mannen, heb uw vrouw lief en weest niet humeu- rig tegen haar. Kinderen, gehoorzaamt uw ouders in alles, want dit is de Heer welgevallig. Vaders tergt uw kinderen niet, opdat zij de moed niet verliezen.

EVANGELIE

matteus 2, 13-15.19-23

Toen de Wijzen waren heengegaan, verscheen een engel van de Heer in een droom aan Jozef en sprak: „Sta op, neem het kind en zijn moeder, vlucht naar Egypte en blijf daar tot ik u waarschuw, want Herodes komt het kind zoeken om het te doden.” Hij stond op en week in de nacht met het kind en zijn moeder naar Egypte uit. Daar bleef hij tot aan de dood van Herodes, opdat in vervulling zou gaan wat de Heer ge- sproken had door de profeet: „Ik heb mijn zoon geroepen uit Egypte.”

Nadat Herodes gestorven was, verscheen in Egypte een engel van de Heer in een droom aan Jozef en zei: „Sta op, neem het kind en zijn moeder en trek naar het land Israël, want die het kind naar het leven stonden, zijn gestorven.”

Hij stond op, nam het kind en zijn moeder en ging naar het land Israël.

Toen hij echter hoorde, dat Archelaüs in plaats van zijn va- der Herodes over Juda heerste, vreesde hij daarheen te gaan;

van Godswege in een droom ingelicht, begaf hij zich daar- om naar het gebied van Galilea. Hier aangekomen, vestig- de hij zich in een stad, Nazaret geheten, opdat in vervulling zou gaan wat door de profeten gezegd was: „Hij zal een Na- zoreeër genoemd worden.”

Schriftlezingen

© Katholieke Bijbelstichting

’s Hertogenbosch, www.bijbel.net

29 d ec e m b e r 2013 – h e i l i g e fa m i l i e

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

• Steriliseren na ieder gebruik is niet meer nodig, dit moet enkel nog wanneer uw baby geboren werd voor 37 weken zwangerschap of op indicatie van de kinderarts. U dient dit dan

Kleine signalen geven aan wan- neer uw baby zin heeft om te eten: het tongetje naar buiten steken, smakgeluidjes maken, de handjes naar zijn mondje bren- gen, … U hoeft niet

De wetenschap heeft inmid- dels bewezen dat door herhaald stimuleren van de reflexmati- ge bewegingen, de functioneel geblokkeerde zenuwbanen tussen hersenen en ruggenmerg ofwel

Samen gaan zij nu op pad, maar je moet wel begrijpen dat, Zij niet zo blij zijn met een broer die alle aandacht heeft gehad en dus gaan zij nu aan ’t werk, want

Rachel beweent haar kinderen en wil niet worden getroost, want ze zijn er niet meer.’ 19 Nadat Herodes gestorven was, verscheen er in een droom aan Jozef in Egypte een engel van

Susa Nina, 't Hemelse hof in een arme stal en engelen wieken naar 't aardse dal en vullen de sferen met feestgeschal Susa Nina, voor de koning van 't heelal.. en dus legde

De eerste woorden die de heilige Jozef in een droom hoorde, waren een uitnodiging om niet bang te zijn, want God blijft altijd trouw aan zijn beloften: Jozef, zoon van David,

heden om de eigen toegankelijkheidsstrategie te verantwoorden. Verwacht wordt dat het oplossen van deze knelpunten in combinatie met een meer ontspannen houden betreffende