• No results found

Zondagslezing

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Zondagslezing"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

1 februari 2012

lezingen & Commentaar C

Lezingen door de week | Maandag  20  februari:  Jakobus 3, 13-18 en Marcus 9, 14-29 • Dinsdag 21 februari: Jakobus 4, 1-10 en Marcus 9, 30-37 • Woensdag 22 februari (Aswoensdag • Begin van de veertigdagentijd) Joël 2, 12-18 – Tweede Brief aan de Korintiërs 5, 20 – 6, 2 – Matteüs 6, 1-6.16-18 • Donderdag 23 februari: Deute- ronomium 30, 15-20 en Lucas 9, 22-25 • Vrijdag 24 februari: Jesaja

58, 1-9a en Matteüs 9, 14-15 • Zaterdag 25 februari: Jesaja 58, 9b- 14 en Lucas 5, 27-32 • Zondag 26 februari (Eerste zondag van de veertigdagentijd) Genesis 9, 8-15 – Eerste Brief van Petrus 3, 18-22 – Marcus 1, 12-15.

eucharistie op radio | 19 februari, 10 uur, VRT Radio 1: van- uit de Izegemese parochie Sint-Tillo (Sint-Hilonius).

eucharistie op tv | 19  februari,  10.30  uur,  RKK  via  Neder- land  2: vanuit de Sint-Willibrordusparochie in Bodengraven in Zuid-Holland.

EERSTE LEZING

Jesaja 43, 18-19.21-22.24b-25

Zo spreekt de Heer:

„Denk niet meer aan het verleden en sla geen acht op wat reeds lang voorbij is: Ik onderneem iets nieuws, het begin is er al. Ziet ge het niet?

Een weg leg Ik door de steppe, rivieren laat Ik stromen door de woestijn. En dit volk dat Ik Mij gevormd heb, zal mijn lof verkondigen!”

„Toch hebt ge Mij niet aangeroepen, Jakob, u om Mij niet bekommerd, Israël! Maar gij zijt Mij veeleer met uw overtredingen tot last geweest, en hebt door uw zonden mijn geduld op de proef gesteld. Desondanks vergeef Ik u omwil- le van Mijzelf uw ongerechtigheden, en denk Ik niet meer aan uw zonden.”

TWEEDE LEZING

Tweede brief aan de korintiers 1, 18-22

Broeders en zusters,

God staat er borg voor: het woord dat wij tot u spreken is niet tegelijk ja en neen. De Zoon Gods, Christus Jezus, die door ons onder u is verkondigd, door mij en Silvanus en Timóteüs, Hij was niet „Ja en Neen”; in Hem was slechts

“Ja”. Want alle beloften van God zijn in Hem waar gemaakt. Daarom spreken wij door Hem ook ons „Amen. Ja, zo is het”, God ter ere.

En God zelf is het die ons samen met u in Christus bevestigt en ons heeft gezalfd. Hij is het ook die op ons zijn zegel heeft gedrukt en de Geest als een handgeld aan onze harten heeft meegedeeld.

EVANGELIE

Marcus 2, 1-12

Toen Jezus enige dagen later in Kafarnaüm was teruggekeerd en men hoorde dat Hij thuis was, stroomden de mensen in zulk een aantal samen, dat zelfs de ruimte voor de deur geen plaats meer bood toen Hij hun zijn leer verkondigde.

Men kwam een lamme bij Hem brengen die door vier mannen gedragen werd. Omdat zij wegens de menigte geen mogelijkheid zagen hem dichtbij Jezus te brengen, legden ze het dak bloot boven de plaats waar Hij zich be- vond, maakten er een opening in en lieten het bed waarop de lamme uitgestrekt lag, zakken.

Toen Jezus hun geloof zag, zei Hij tot de lamme:

„Mijn zoon, uw zonden zijn u vergeven.”

Er zaten enkele schriftgeleerden bij en deze zeiden bij zichzelf: „Wat zegt die man daar? Hij spreekt godslasterlijk! Wie anders kan er zon- den vergeven dan God alleen?”

Uit zichzelf wist Jezus aanstonds dat zij zo re- deneerden, en Hij zei hun: „Wat redeneert gij toch bij uzelf? Wat is gemakkelijker, tot de lam- me zeggen: ‘Uw zonden zijn u vergeven’, of: ‘Sta op, neem uw bed en loop?’ Welnu, opdat ge zult weten dat de Mensenzoon macht heeft op aar- de zonden te vergeven – en nu sprak Hij tot de lamme: ‘Ik zeg u, sta op, neem uw bed mee en ga naar huis’.”

De lamme stond op, nam zijn bed, en voor al- ler ogen ging hij onmiddellijk naar buiten. Ie- dereen stond er versteld van, en ze verheerlijk- ten God en zeiden: „Zoiets hebben wij nog nooit gezien.”

Schriftlezingen © Katholieke Bijbelstichting

’s Hertogenbosch, www.bijbel.net

commentaar bij de zondagslezingen

— Jean Bastiaens —

Mens, erger je niet aan Jezus!

DE DrIE LEZINGEN vAN DEZE ZONDAG vormen samen een mooie compositie. Je moet ze trachten samen te horen, als de drie stemmen van één muzikaal werk. De lezing uit Jesaja spreekt tot de verbeelding. Wie hoort niet meteen de muzikale toonzetting van

„Blijf niet staren op wat vroeger was, sta niet stil in het verleden?” Gelovigen zijn toe- komstmensen: zij verwachten het leven dat op hen toekomt en al het nieuwe dat daarmee gepaard kan gaan. Ze willen noch zichzelf noch anderen vastpinnen op het verleden. god is ons daarin per definitie voor: Hij is „die was, die is en die komt”, maar bovenal toch dat laatste, god is de Komende. Wie zich richt op de Komende, houdt ruimte vrij voor het vi- sioen, voor wat nog niet is maar wel komen kan.

In de lezing uit Jesaja contrasteert de nieuwe toekomst met het verleden waarin zon- de op overtreding werd gestapeld. De zonde is altijd een vergrijp tegen god zowel als te- gen de mens. Om het met een concreet voorbeeld uit te drukken: wie een mens doodt, pleegt niet alleen onrecht jegens die ander, maar schendt ook het gelaat van god. In de zonde worden de twee dimensies van het bestaan verenigd, maar dan op een negatieve manier. In het tweede deel van de lezing uit Jesaja verwijt god het volk dat het Hem op de proef heeft gesteld en Hem tot een last is geweest. Het volk heeft het zo ver gedreven, dat het zijn god tot een lastendrager heeft gemaakt. veel later zal blijken welke uitweg uit deze impasse gevonden wordt: het zal de lijdende dienaar zijn die de lasten van het volk op zich zal nemen en zal dragen (Jesaja 53) en aldus genezing en verzoening zal be- werken.

Genezing en verzoening staan ook centraal in de evangelielezing uit Marcus. Het schilderachtige tafereel spreekt tot de verbeelding: het huis waar Jezus thuis is, de ont- zagwekkende menigte voor de deur, de komst van vier dragers met een berrie, een ver- lamde man, het besluit om de buitentrap op te gaan, het platte dak open te werken en de lamme door het gat naar beneden te laten zakken, tot voor de voeten van een verbaasde Jezus. Prachtig! Jezus vindt het ook prachtig. Geen gezeur over moedwillige beschadi- ging van andermans eigendom (zijn eigen ‘thuis’), maar een en al bewondering voor wat de vier mannen en de verlamde persoon hier samen klaarspelen. Ze zijn een en al vertrou- wen dat Jezus ook deze man zal kunnen genezen.

Jezus zal de man genezen, in twee stappen. Als Hij het geloof van de vier mannen en de lamme en hun ontwapenend vertrouwen ziet, zegt Hij: „Mijn zoon, je zonden zijn je vergeven.” Daar kijkt de moderne lezer toch even van op. Wat heeft de lamme daar nu aan, zijn we geneigd te denken. Hij komt toch niet om vergeving van zijn zonden, maar om genezing van zijn verlamming! Maar zo is het niet in het Bijbels geloof, want daar wor- den zonden en ziekte als één omvattende realiteit gezien. Wie tegen god en tegen zijn mensen zondigt, zondigt ook tegen zichzelf en tegen zijn eigen lichaam. De zonde ver- zwakt ons, tast ons van binnen en van buiten aan. Het maakt ons ten slotte ziek. Zo was het in de dagen van Jesaja, zo is het ook in de dagen van Jezus. En zoals ziekte en zonde kunnen (!) samenhangen, zo hangen ook genezing en vergeving samen. Iedere mens die eerlijk is ten opzichte van zichzelf, kan dit op grond van eigen ervaringen beamen. voor de Bijbelse mens is het diepste teken van genezing, de vergeving van de zonden. Welk een last wordt er van ons weggenomen als ons een zonde vergeven wordt! Jezus maakt de ver- lamde persoon weer vederlicht: „Uw zonden zijn u vergeven!”

Dankzij het gemor van de schriftgeleerden, die terecht opmerken dat het alleen aan god toekomt om zonden te vergeven, zijn we getuige van de gevolgen van deze alomvat- tende vergeving: Jezus heeft alles wat de man lamsloeg weggenomen en doet hem op- staan. vederlicht kijkt hij in de ogen van de verbaasde menigte: zo iets hebben ze nog nooit gezien!

Inderdaad, alleen god kan zo fundamenteel verzoening en vergeving brengen. Wie is Jezus dan toch, dat Hij deze macht van god belichaamt? Het hoge woord klinkt en galmt na in de verwarde oren van de schriftgeleerden: Hij is de Mensenzoon!

19 f e b rua r i 2012 – z ev e n d e zo n dag doo r h et jaa r

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

We maken nog een bijkomende assumptie in onze projecties: we laten de activiteitsgraden van vrouwen niet uitstijgen boven die van mannen van dezelfde leeftijdsgroep.. Dit

Moeders met kinderen zijn nog altijd minder vaak aan het werk dan vaders, maar de voorbije tien jaar zijn ze wel steeds actiever ge- worden op de arbeidsmarkt (niet in figuur).

de werkzaamheidsgraad van laaggeschoolde vrouwen en mannen ligt in Vlaanderen nóg lager dan het reeds lage Europese gemiddelde; de Vlaamse midden- en hooggeschoolden daarentegen

Als wat Borg zegt waar zou zijn, dan moeten we Johannes 3:16 verwerpen, welke tekst zegt dat God de wereld zo liefhad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die

© 1982 Birdwing Music / Universal Music - Brentwood Benson

In parlementaire debatten over corruptie en integriteit zijn, sinds de negentiende eeuw, het onderscheid tussen publiek en privaat en een beroep op het algemene, publieke

14 Anders dan de kunstenaar, moet de kunsthistoricus deze raad vooral niet opvolgen, maar zich eerder afvragen in hoeverre het succes van de moderne kunst gestimuleerd is door

Alleen God kan zonden vergeven.” Jezus kende hun gedachten en zei: “Wat is gemakkelijker, tot de lamme zeggen: Uw zonden zijn vergeven of: sta op, neem uw bed en loop.. Maar om