• No results found

Geleerdsheids zetel, Hollands roem! Het literaire leven in Leiden 1760-1860

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Geleerdsheids zetel, Hollands roem! Het literaire leven in Leiden 1760-1860"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Geleerdsheids zetel, Hollands roem! Het literaire leven in Leiden 1760-1860

Honings, R.A.M.

Citation

Honings, R. A. M. (2011, October 5). Geleerdsheids zetel, Hollands roem! Het literaire leven in Leiden 1760-1860. Primavera Pers, Leiden. Retrieved from

https://hdl.handle.net/1887/17893

Version: Publisher's Version

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the Institutional Repository of the University of Leiden

Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/17893

Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

(2)

Stellingen

1. Anders dan sommige literatuurhistorici menen, is voor een goed begrip van de achttiende- en negentiende-eeuwse letterkunde de politiek-maatschappelijke context onontbeerlijk.

2. De politieke onrust van de achttiende en de negentiende eeuw en de daarmee samenhangende natievormingsprocessen hebben het ontstaan van een ‘autonome’ literatuur afgeremd.

3. Dankzij een institutionele analyse kan de positie van individuele auteurs beter worden begrepen.

4. De lofredenen op historische personen, vervaardigd binnen de genootschappen aan het begin van de negentiende eeuw, zijn niet los te zien van het opkomende geniebegrip.

5. De letterkundige genootschappen vormden de kern van het negentiende-eeuwse literaire leven.

Daarom verdienen de Maatschappij der Nederlandsche Letterkunde en de Hollandsche Maatschappij van Fraaije Kunsten en Wetenschappen een afzonderlijke monografie.

6. Voor het onderzoek naar negentiende-eeuwse particuliere leesbibliotheken in Leiden is de Leydse courant een onschatbare bron.

7. Bij het onderzoek naar genootschappen dienen taal- en letterkundigen samen te werken.

8. De dichter Johannes le Francq van Berkhey was modern in zijn non-conformisme.

9. De typering de ‘Grote Ongenietbare’ van Johan Huizinga doet Bilderdijk geen recht.

10. Jean Pierre Rawie en Bilderdijk hebben het cultiveren van een anachronistisch imago gemeen.

11. Het moderne Peer Review-systeem is een achttiende-eeuwse uitvinding.

12. De negentiende eeuw moet men niet romantiseren.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Different aspects played a part in the positive reception of the early historical genre: a longing for the experience of a historical continuum, longing for the imagined quality

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the Institutional Repository of the University of Leiden Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/4462.

Hein Ciere (Prentenkabinet, UBL) dank ik voor het afdrukken van foto's, Lucie van Woerekom voor het scannen der afbeeldingen; Gerhard Nauta (UL) voor zijn

Een eerste, door Nagler geïnspireerde bestudering van het historisch genre in de Berlijnse schilderkunst spoorde mij aan tot verder onderzoek: naar de vroegste voorbeelden

- De koning had in genoemde kabinetsorder (nt. 189) aangekondigd dat hij evt. bereid zou zijn voorstellingen van vaderlandse thema's te kopen: onzekere basis voor schilders.

Docen (zie dl. I: V, 1) als bewonderaar Oudduitse kunst, zie Neumeyer, p.. 442 De waardering voor de kunsten van de Duitse en Italiaanse renaissance maakte zonder twijfel deel uit

Er waren schilderijen en tekeningen te zien van militaire schermutselingen, ruitergroepen, een veeweide met slapende herder, een zeestorm (stellig met schip in nood) voor

In 1873 met Brožik naar München waar hij enige tijd bij de Hongaarse historieschilder Wagner (zie dl.. Bij de meeste van die latere rococoschilders - zoals Carl