• No results found

Gecomponeerde uitvoerders : het musicerende lichaam vanuit compositorisch perspectief

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Gecomponeerde uitvoerders : het musicerende lichaam vanuit compositorisch perspectief"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Gecomponeerde uitvoerders : het musicerende lichaam vanuit compositorisch perspectief

Craenen, P.

Citation

Craenen, P. (2011, March 29). Gecomponeerde uitvoerders : het musicerende lichaam vanuit compositorisch perspectief. Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/16667

Version: Corrected Publisher’s Version

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the Institutional Repository of the University of Leiden

Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/16667

Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

(2)

Stellingen bij het proefschrift ‘Gecomponeerde Uitvoerders. Het musicerende lichaam vanuit  compositorisch perspectief’ 

 

Stelling 1  

De stilte van het publiek voor aanvang van het klassieke concert kan als een culturele code worden  beschouwd  die  zelf  berust  op  een  voorcultureel  fenomeen  van  directe  groepsinteractie,  meer  specifiek het fenomeen dat in de ontwikkelingspsychologie en de filosofie van de geest als ‘gedeelde  aandacht’ (joint attention) wordt omschreven. 

Stelling 2  

De afwezigheid van een muzikaal aandachtsobject richtte in 4’33” van John Cage niet alleen de oren  naar het omgevingsgeluid, maar maakte vooral ook de spanning van het samenzijn van de aanwezige  luisteraars voelbaar.  

Stelling 3  

In  het  denken  over  muziek  als  beweging,  moet  onderscheid  gemaakt  worden  tussen  illusies  van  bewegingsrealiteit  opgewekt  door  middel  van  klankspatialisatie,  en  de  traditionele  associaties  van  muzikale beweging in melodie, ritmiek en harmonie. Het eerste berust vooral op een suggestie van  bewegende  klankbronnen  en  situeert  zich  in  de  directe  omgeving  van  het  luisterende  subject.  Het  tweede duidt op de actieve participatie van het luisterende  lichaam en  kan daarom eerder  als een  beweging ‘van binnen‐uit’ worden bestempeld. 

Stelling 4  

Het  uitblijven  van  een  druk  van  de  hedendaagse  muziekpraktijk  om  te  komen  tot  organologische  vernieuwingen  die  de  toepassing  van  sommige  ‘extended  techniques’  zou  vergemakkelijken,  suggereert dat de extensies die erin aan bod komen niet alleen van sonore aard zijn, maar soms ook  een inherent theatrale dimensie bezitten die zou verdwijnen indien het instrument om louter ergo‐

nomische of sonoorproductieve argumenten aan de ‘extended techniques’ zou worden aangepast.    

Stelling 5  

Twintigste‐eeuwse  virtuositeit  is  ten  gronde  gecomponeerd,  daar  waar  negentiende‐eeuwse  virtuositeit vooral aan het instrument ontstond. 

Stelling 6  

De  laat‐twintigste‐eeuwse  tendens  naar  een  ideomatisch,  gesitueerd  muzikaal  denken  vertaalt  zich  tegelijkertijd in zowel de historische uitvoeringspraktijk, de nieuw gecomponeerde muziek als in pop‐ 

en  rockmuziek  in  een  ongepolijster,  korreliger,  instabieler  en  in  dat  opzicht  spectraal  gevarieerder  klankbeeld. 

   

(3)

Stelling 7  

Strijktechnieken  die  een  ruis–  of  krasachtig  resultaat  genereren  zijn  eerder  in  cultureel  dan  in  ergonomisch  of  klankproductief  opzicht  oneigenlijk  te  noemen.  Kleine  variaties  in  stokhouding,  stokdruk of stokpositie genereren reeds grote timbreverschillen, hoewel in het klassieke toonideaal  slechts een fractie van dat sonore potentieel wordt aangeboord.  

Stelling 8  

Instrumentale  identiteit  kan  cultureel  geduid  worden  vanuit  de  status  en  de  functie  die  een  instrument  vervult  binnen  een  muziekpraktijk,  of  via  de  maatschappelijke  groep  waarmee  een  instrument  wordt  geassocieerd.    Vanuit  een  naturalistische  invalshoek  kan  de  identiteit  van  een  instrument  omschreven  worden  vanuit  zijn  akoestische  eigenschappen,  zijn  techniek  van  klank‐

productie of vanuit de soort van lichamelijke gerichtheid die het instrument zijn bespeler ontlokt.  

Stelling 9  

De  mogelijkheid  om  via  interfacing  in  te  grijpen  op  de  (micro)temporele  verhoudingen  tussen  lichaamsactie  en  klankproductie  vormt  een  nieuw  en  quasi  onontgonnen  compositorisch  speel‐

terrein. 

Stelling 10  

Als  de  activiteit  van  het  componeren  nog  grotendeels    buiten  schot  blijft  van  de  systematische  muziekwetenschap,  dan  is  het  misschien  omdat  de  sonore  verbeelding  vooralsnog  een  ontoegankelijk onderzoeksdomein vormt. 

Stelling 11  

Er  zijn  historische  en  nog  nauwelijks  onderzochte  parallellen  te  trekken  tussen  een  groeiende  belangstelling  voor  concrete  lichamelijkheid  in  de  experimentele  dans  van  de  jaren  ‘60  en  een  concrete wending in de gecomponeerde muziek in dezelfde periode. 

Stelling 12  

Veelbelovender  dan  een  multimediale  samenwerking  tussen  de  kunsten,  vormt  vandaag  de  trans‐

disciplinaire bezetting van elkaars werkgebieden. 

 

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Binnen fat activism wordt getracht een nieuwe manier van kijken tot stand te brengen waarbinnen ook het dikke lichaam gezien kan worden als een goed lichaam, onder andere door

Benader het probleem in Kaapstad vanuit de vier geografische dimensies: politiek, economisch, sociaal-cultureel en fysisch.. Politiek

Met de hypothese van dit bachelorproject is een andere verklaring vanuit het offensief realisme gezocht voor de interventie binnen Irak in 2003 door te kijken naar de

We doen dit vanuit de visie: ATO-Scholenkring is een vooruitstrevende maatschappelijke samenlevingspartner, die binnen haar professionele leergemeenschap zorgt voor

(6) De Taalunie heeft erop toe te zien dat (i) het Nederlands een goed, algemeen bruikbaar instrument voor communicatie blijft in zowel het private als het publieke domein, dat (ii)

Een voorwaarde om een tweede functie multifunctioneel te laten zijn is dat met deze functie daadwerkelijk, dus effectief en binnen afzienbare tijd, een maatschappelijke

Na het perspectief te hebben verkend (zie hoofdstuk 2) en te hebben vastgesteld welk type project niet slaagt door gebruik van een aanpak vanuit zo’n eenzijdig perspectief

Onbedoelde erfenissen vergen een hoog tarief, nalatenschappen die als beloning moeten worden aangemerkt een tarief dat aansluit bij de loonbelasting en altruïstische motieven kunnen