• No results found

Bespreking van: A.J.L. van Hooff, Zelfdoding in de antieke wereld. Van auto-thanasia tot suicide (1990)

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Bespreking van: A.J.L. van Hooff, Zelfdoding in de antieke wereld. Van auto-thanasia tot suicide (1990)"

Copied!
4
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Bocken

soliitistisch svslcem bestrijden met ecu andei a b s o l u t i s t i s c h s\ sloom, en daar-door met in slaat /i|n recht Ie doen .i.in do ingewikkeldheid \;in ilo lononionon. I - u daar /al de e m a n c i p a t i e hol uilemde-lijk (och \ a n moeien hehhon. niei \an hol i n r u i l e n \ . i n hol ene geloot \oor hol andere.

Maar Ion slolte h l i | l l n i i | \ a n hei hoek hol nieesle hi| v a n de beschreven lésons en de beschreven ge/innen Daarin lalen de s c h r i j f s t e r s de meisjes en \ r o i i \ \ e n /oll aan hel woord, en \MO hen gehoord l i o o l l /al nooil moor k u n n e n v e l g e l e n wal /o ge/egd hebben

\ < / > \ u huiii'i

H i » i l l . A. van. /.el/dodini; in de an-tieke wereld. \ un <nil<>thuna\iu lot suicide.

Nijmegen. S U N . I91X). .VSO pag.. I <1>.:SO.

T e n v o i i d is hol k e n m e r k v a n hel ware'. vond Boerhaave. Ik weel mol ol dal vooi île geneeskunde v a n d a a g do dag nog geldl. voor do gesehiedwctensehap geldl hol /oker mol Do w e r k e l i j k h e i d van hol verleden is a l t i j d gecomplucci dei dan je denkt Wie /ich beroepshalve mol hel tenomeen /elldodmg Ixvig moet houden, /al een moor ol mindei v a a ;1 beeld hebben van do o p v a t t i n g e n daaromlrenl m hel v e r l e d e n Meestal /.il wel de nolie aanwe/ig /i|ii d,il /elldo ding m do ( i i i o k s Romeinse Oudheid geoorloofd was ulo k u i s e l.ucrelia en do w i j/o Seneca) en dat er mol do komst v au hol christendom eon lain K' op de da,id is komen Ie rusten, dal m on/o hè dondiiiigso maatschappij, hoe/oei ook onlkeistend. nog immei doorwerkt

Dit hel onder/ook van Van Hooft'blijkt inderdaad dal volgons de algemene op v a l l i n g m do a n t i e k e wereld /eltdoding geoorloofd, en in sommige g e v a l l e n / o i l s geboden was. l l i | laat echter ix>k /ion dal mei hot christendom als /odamg de k e n t e r i n g in de opvattingen teweeg bracht. De apostel Paulus spreekt met mededogen ovei / e l l m o o u l e n a a r s . An-der/i|ds bh|kl do afkeuring van /oil moord, o v e n a l s de a a n v a a r d i n g e r v a n , w o r t e l s m het v ooi c l u i s t e h i k donken Ie hebben /o beschouwden do aanhangers van de O i l i e k en de Pvihagoreeis al het lichaam als met moei dan de t i j d e l i j k e gevangenis v a n de /iel De mens moet /ich volgens hen langs geestelijke weg v a n d o k l u i s t e r s v a n h o l l i c h a a m h e v r i j den on mag de scheiding v a n lichaam on /iel mol forceren. Plato nam do ge dachte, dal de vvijsgeoi de (Kist die hom dooi do godheid is aangewe/en met mag v e r l a t e n , van hen o v o i l'as m de I ale Oudheid m a a k t e do k e r k v a d e r A u g u s l i nus (354-430) do bijbel lol a u t o r i l o i l voor / i j n f o r m u l e r i n g van hel /elf mooultaboe m a a n s l u i t i n g op het gebod ' ( i i j / u i l mol doden ' De kerk nam die formulering ovei en legde /o v . m ho v e n a l de noim op. die de p r a k t i j k van l o v e n , s t e r v e n en begraven worden voor eeuwen /ou bepalen

(2)

Hocken 1140

weergeven van de literaire en wijsgerige opvattingen over /clldoding in de Oud heid. maar dut getraeht wordt de hele

vingswerkclijkbeid te achterhalen aan

de hand van de hesehrijving van /o veel mogelijk eonerete gevallen uit de pe-riode van circa 1500 v.Chr. tot eirea 600 n.Chr.

De historicus Van Hooff houwt /i|ii bc-toog op /oals een architect een huis. Deel l 'Verschijning van /elfdoding' be-vat de ver/amclmg van bijna dut/end concrete gevallen, individucel en collec-tief, die het fundament vormt. Achter-eenvolgens komen de vragen aan de orde wie /ellmoord pleegden (de ver-schillende sociale klassen, seksen en

leeftijdsgroepen), tie methoden die men

daarvoor gebruikte (versterving, wa-pens, de hand van een ander. vuur. ver-gil, verhanging, sprong) en de motieven waarom men de daad beging (wanhoop, dwang van buiten, waan/in, verdriet, vervloeking, schande, schuldbesef, ge-noeg hebben van het leven, onverdraaglijk lichameonverdraaglijk lijden, trouw en t o e w i j -ding, demonstratie). Van Hoolï behan-delt ook de relatieve waardering, die aan de verschillende methoden en motieven voor /elldoding in de Oudheid werd toe-gekend /ellmoord plegen om aan de vijand te ontkomen, oogstte klaarblijke-lijk minder respect dan een einde aan /ijii leven maken wegens iii/xiiirnlia, onduldbaar lichamelijk lijden IX-eigen-handige dood door het /waard werd ho-ger gewaardeerd dan het innemen van vergif.

Op de begane grond is het woonverlrck gesitueerd Deel II 'Beleving van /elldo-ding'. Van Hoolï laat de mensen uit de Oudheid /ell spreken: redenaars, kome-die- en tragediedichters, dokters, ster-renwichelaars en een droomuitlegger werpen licht op de hoofdvraag: hoe

werd suïcide in de Oudheid verstaan door de daders en door hun omgeving'' In Deel m 'Beschouwing van /elldo ding', de /olderverdiepmg. vindt liet II losohsche en theologische discours on-derdak. De auteur laat /icn hoe de ge predikte moraal steeds meerde menlah teil en het reële gedrag ging hcïnvloc den.

Het boek is voortreffelijk ontsloten door registers, figuren, tabellen en appendi-ces, en dooreen up-to-date bibliografie linige illustraties completeren het /org vuldig uitgegeven werk. De stijl is vlot, soms /élis lels le viol en gewild grap-pig, maar dat is een kwestie van smaak Het is goed te merken dat de auteur veelvuldig le/mgen en colleges over / i j i i onderwerp heeft gegeven en dal hij op de hoogte is van de literatuur over /cl l doding in de gedragswetenschap-pen.

(3)

Boeken

1141

gesteld 'Wecr/in tegen het leven' en 'onverdraaglijk lichamelijk lijden', maar ook 'sehaamte' worden als legi-tieme zelfmoordredenen erkend IX- na bestunden van de smeul.mten mochten gewoon over de nalatensehap beschik-ken

Anachronisnie eehler en dil is een puni van k r i t i e k is in de geschiedschrijving per i l e l ï n i t i e onvermijileh|k. l'en heden daags historicus schrijft vanuit / i j n ei-gen tijdgebonden ervarinei-gen voor een publiek van tijdgenoten en /al / i p i v ra gen toch moeien stellen vanuit die ach tergrond en met de kennis van wat er in île tussenliggende eeuwen is gebeurd, ook al /uilen de bronnen hem op /i|n vragen niet steeds een adequaat ant-woord k u n n e n geven,

lien voorbeeld. Uit het onder/ock b l i | k l d u i d e l i j k dat de I ale Romeinse Repu-bliek en de Vroege Kei/ertijd tie meeste gevallen opleveren Hiervoor wordt door Van Hoolï geen andere verklaring gegeven dan dat de/e perioden in de bronnen beier / i j i i vastgelegd dan an-dere Sleehls /ijdehngs wordt verwe/en naar de m i j n s in/iens belangrijkste vcr-k l a n n g s g i o n d de waarden m de Ro-meinse maatschappij, met name b i j de elite ( i e / i c h l s v e r h e s ol angst daarvoor. b h | k t over de hele Oudheid gerekend hel b e l a n g r i j k s t e motief voor / e l l d o d m g ie / i j i i ( 12'i ); schuldbesef daaicntcgcn is sleehls in l ' ( van de gevallen hel mo-tief. Hel is een hekend feil dat m som mige perioden van de ( ï n e k s Romeinse geschiedenis de maatschappij, of be-paalde sociale klassen, sterker hel ka rakier van een \IKIIIIC fiilliirf droegen, t e r w i j l in andere hel .i;i//7/-elemcnt rela liel sterker aanwe/ig was Wie het ma-lenaal m dit licht be/iel en ook de ver-g e l i j k i n ver-g mei andeie c u l t u r e n durft te trekken, moei de moed hebben hel \ e i

lige terrein van de descriptie te verlaten en lol een /ekere o n t w i k k e l i n g te con-cluderen Wellicht is de conclusie ge-wettigd liât île m de geiux-nide jvnodcn bij de elile vigerende chaîne culliiic de drempel voor /elldodmg verlaagde. Nog enige feilen die hij een compara l i e v e aanpak opvallen De uil on/e cul-tuur bekende zelfmoordpoging als la.liste schreeuw om hulp lijkt in de Oudheid n a u w e l i j k s ie /ijii voorgeko-men. De onherroepelijke hardheid van de beschikbare middelen en het onthre ken van /achte, nog intervenue gedo-gende middelen /oals een overdosis si.lapmiddelen is daarvoor een leelini sehe v e r k l a r i n g , die eehler niet helemaal be\ redigl

(4)

Hocken i 142

antieke maatschappij verdiept: 'Waar moderne waarnemers eerder ( . . . ) wan-lioop en vereinet /ouden veronderstel len. heelt de a n t i e k e observator de nei-ging om het schaamtemotiet voorop Ie stellen De overheersing van schaamte als motie! is hel belangrijkste onder-scheid met hel moderne suïcide-para digma, dal eerder interne drijfveren a.m neemt /oals d e p r e s s i v i t e i t en schuldge-voel' (pag. 150).

H.h'.J. Hi)i-\iniiiii\ht>ll ( l i n n f i w/i/;/ tint fill Omit- C / c w liifilfiii\

Rljk\IIHI\'fl \llfll / . f l l l f l l )

Feuerbach, A . R . vont-.n. Ka\par Hauser. Kind van l-'.uropa.

Anisierdam. Candide. 1990. 1X5 pag.. I' 29,95.

Dooi de eeuwen heen werden et /o nu en dan kinderen ' g e v o n d e n ' die de eer sie jaren van hun leven geïsoleerd van de mensen waren opgegroeid. De lier komst van de/e k i n d e r e n was v a a k ra,ui selachlig Sommigen groeiden op tussen de (heien en werden 'wolvenkmderen' genoemd. Men is a l t i j d gefascineerd ge-weest door / u l k e g e v a l l e n , /e riepen m e d e l i j d e n op door de o n m e n s e l i j k e , ei harmeh|ke slaal waarin /e verkeerden: denk maar aan hel beeld van een k n u l van pakweg tien jaar dal knorrend en grommend over de grond k r u i p t . Daar naasi had men ook een meer intellec-t u e l e inintellec-teresse. ' W o l v e n k m d e r e n ' no-digden uit tot speculatie over de verhou-ding n a t u u r - c u l t u u r en het waren prach-tige uil/onderingsgevallen die het mo-gelijk m a a k t e n om de versnelde opvoe-ding in een soort laboratoriumsituatie Ie observeren. Uitgeverij Candide heeft een van de bekendste van de/e gevallen

lol onderwerp van een u i t g a v e gemaakt: de geschiedenis van Kaspar Häuser. Op de /onnige pinksterdag van hel jaar

1828 vonden de burgers van Neurenberg een boers geklede jongen die /ich vreemd gedroeg. De jongen kon nauwe-l i j k s o p / i j n benen snauwe-laan. H i j snauwe-lootte . i nauwe-l lei lei k l a n k e n u i t , kon niet spreken, ma.ir was wel in staal /ijn eigen naam (e s c h r i j v e n : Kaspar H a u s e r . De eerste da-gen bracht hij door op hel politiebureau \ a n de si,ui 's N a c h t s sliep hij in de v e r t r e k k e n waar landlopers en geestes gestoorden verhieven. De autoriteiten w i s t e n a a n v a n k e l i j k niet wal /e met hem aanmoesten In de bekende calegoikvn paste hij niet: h i j was niet gek ol / w a k / i n n i g , maar ook niet in slaal om voor / i i h / e l l Ie /orgen Nadat men hem enige l i j d geobsei \eerd had. raakle men e r v a n o v e r t u i g d dal Kasjiai Häuser een ' w o l v e n k i n d ' was Hij had hel postuur van een /eslienjarige maar vertoonde hel gedrag van een peuler. Speurwerk wees ml dal hij de eerste /estien jaren van / i j n leven m een soort cel opgeslo len ge/eten had: overigens /onder dal degene die d i t op / i j n geweien had ge-vonden werd. Men besloot de jongen op Ie nemen in een ge/m om hem alsnog op Ie voeden.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Gemeente West Maas en Waal heeft zich tot het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Milieusamenwerking en Afvalverwerking Regio Nijmegen (MARN) gericht met het

Zijn voorkeur voor den piraat en den desperado, zijn haat jegens het burgerlijke leven, zijn hang naar het ‘verboden rijk’ China, dat de vreemdeling niet straffeloos betreedt,

Voor Küng be- tekent dat dat hij de echte, gruwelijke dood van Jezus als ontwijfelbaar uitgangspunt neemt, aansluiting zoekt bij de oervragen van het onder- zoek naar

2) Naast deze eenmalige investeringskosten zijn er structurele kosten voor beheer en onderhoud, herstel bij schade en vervanging na diefstal. Daarnaast de kosten van

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

To model a database one may define a channel that is connected to a processor both as input channel and output channel, and that contains always exactly one

In deze factsheet lees je wanneer een delier optreedt, wat de gevolgen kunnen zijn en hoe je een delier kunt voorkomen door inzet van het Amerikaanse Hospital Elderly Life

De vrijwilliger is aansprakelijk voor schade die door het ziekenhuis en/of haar patiënten wordt geleden, doordat de vrijwilliger niet de waarheid heeft gesproken over