V AN DE REDACTIE
In dit nummer schrijven prof. dr. G. Th. Rothuizen en prof. dr. A. A. Haspels over de abortus provocatus. Zoals bekend zijn thans in de Tweede Kamer drie initiatiefwetsontwerpen ingediend: door de P.v.d.A. (Lamberts/Roethon, door ARP/KVP (mevr. Van Leeuwen/Van Schaik) en door de VVD (Geurtsen/
mevr. Veder-Smit).
Prof. Haspels merkt ergens in zijn artikel op, dat de discussie over de abortus gemakkelijk is voor diegenen, die altijd bereid zijn een zwangerschap af te breken of die er nooit toe bereid zijn. Beide schrijvers bevinden zich ergens daartussen. Prof. Rothuizen schrijft, dat een christen voor het leven niet een absolute eerbied heeft. Men kan gedwongen worden te kiezen tussen twee kwaden. Prof. Rothuizen: 'Wie van twee kwaden het beste kiest handelt niet langer verkeerd, hij handelt goed, want alsof, als het erop aan komt in de ethiek, ons ooit de weelde gegund zou worden van een keuze tussen puur goed en kwaad!'. Hij acht het ARP/KVP voorstel het beste van de drie, maar wijst er wel op, dat dit op zichzelf goede produkt met opvallend vuile handen wordt aangeboden. Christenen in confessionele partijen, die zich sterk maken voor de eerbied voor het leven, mogen niet op een overdosis aan geloofwaardigheid rekenen, aldus prof. Rothuizen.
Prof. Haspels confronteert de politieke discussie over de abortus met recente uitspraken hierover van de synode van de Hervormde Kerk en van de Gerefor- meerde Kerken. Hij schrijft vanuit zijn ervaringen als gynaecoloog, verbonden aan hel Academisch Ziekenhuis te Utrecht.
De derde bijdrage in dit nummer is van de hand van drs. H. Bortslap die schrijft over enkele vóór-vragen bij een inkomensbeleid. Aanleiding is de studie~
dag die ARP, CHU en KVP in samenwerking met de wetenschappelijke insti- tuten over het inkomensvraagstuk beleggen op 5 april a.s. te Utrecht. De schrijver is van mening, dat het bewaken van zekere grenzen waarbinnen inkomens ver- worven en besteed kunnen worden de primaire overheidszorg behoort te zijn.
Vandaaruit construeert hij vervolgens een inkomens-beleid-in-de-nood-geboren, op grond waarvan de overheid gedwongen kan worden het eigenlijke terrein van de inkomensverhoudingen verder te betreden. Er kunnen in dit verband situaties ontstaan, waarin de overheid grenzen zou moeten stellen aan de groei van de topinkomens.
Het betoog, dat wil aansluiten bij de vragen die de laatste jaren vanuit de kerken worden gesteld m.b.t. onze levensstijl, bepleit tenslotte een inkomens- beleid dat is opgezet vanuit de dilemma's van de nota Gerede Twijfel, die vorige zomer op een studiedag is besproken.
73
HET ABORTUSDEBAT1.
door Dr. G. Th. Rothuizen
Ee.rbied voor het leven
Een christen heeft eerbied voor het leven, behoort deze althans te hebben.
D.w.Z. hij heeft die eerbied lang niet altijd getoond. Ik denk aan zijn visie op het oorlogsvraagstuk of de levensontplooiing van het andere geslacht, het andere ras en de andersdenkende. Dikwijls heeft hij zichzelf dan ook in eerbied voor het leven overtroefd gevoeld en terecht. Anderen lagen hem hierin vóor, niet- christenen of andere christenen dan die welke zich tegenwoordig met de naam CDA sieren. Dat is behalve dramatisch, ronduit tragisch. Het geeft aan onze afkeer van de abortus provocatus, al bestaat deze reeds eeuwen, iets plotselings en hoe principieel bedoeld ook, iets toevalligs. Het maakt ook, dat men bij onze verdediging van de eerbied voor het leven straks in de Kamer, niet direct dáaraan denken zal maar aan de zoveelste koeienering van vrouwen kind.
Daarop mag de woordvoering van het wetsvoorstel AR./KVP zich wel voor- bereiden. Ik wil nu al wel zeggen, dat ik dit voorstel het beste vind van de drie.
De verkoop van een op zichzelf goed produkt geschiedt in dit geval echter met opvallend vuile handen.
Maar hoe weinig eerbied hij in de loop van zijn geschiedenis ook getoond moge hebben voor het leven, de christen - nogmaals - hóort deze wel te hebben en wel omdat hij de boven alle lof verheven schepper van dat leven zegt te kennen en lief te hebben. En hij denkt niet alleen in termen van schepping in het algemeen maar van verlossing in het bijzonder. D.w.Z. hij gelooft in een opstanding, die het leven van zijn kruis afhelpt. Ook weet hij, dat de verlosser eens gezegd heeft: "Een vrouw, die baart, heeft droefheid, omdat haar uur ge- komen is; maar wanneer zij het kind ter wereld heeft gebracht, denkt zij niet meer aan haar benauwdheid, uit vreugde, dat een mens ter wereld is gekomen"
(curs. R. Johannes 16: 21). Jezus was kennelijk dol op het leven. En verder kan men zeggen, dat de hele bijbel door dàt leven in het bijzonder in be- scherming genomen wordt, dat er zwak en weerloos voorstaat, met een God in de hoofdrol, die er liever met dat zwakke en weerloze onder door gaat dan dat hij zich laat fêteren door wie de "survival of the fittest" naar zich toe trekken en op demonische wijze oplossen.
1. Causerie, min of meer gelijkluidend gehouden op uitnodiging van de Antirevolutio- naire kiesvereniging, alsmede de Gereformeerde Vrouwenvereniging, te Heerde, op 27 januari 1975.
74
Het abortusdebat
Absolute eerbied draagt een christen het leven echter niet toe (de schepping moge goddelijk genoemd worden, zij is niet God zelf) en als het moet durft hij zelfs te doden. O.a. daarom heeft de kerk altijd de grootste moeite gehad met het absolute pacifisme (en is het onbegrijpelijk, dat de confessionele par- tijen - alle lof aan Aantjes! - niet al veel eerder gesteigerd hebben tegen een wet op de dienstweigering, die mensen nu juist daartoe, tot dat absolute pacifisme, dwingt!). Wel is het christendom altijd merkwaardig wijs geweest met de zg. eed van Hippocrates, die men nu juist heidens zou kunnen noemen in haar ongenuanceerde eerbied voor het leven. Daarin zijn eeuwenlang gene- raties artsen opgevoed en doorkneed zó, dat ze nu dikwijls niet meer weten hoe ze het hebben. In de vorige eeuw kwam het nog voor, dat de candidaat zijn artseneed zwoer met de ene hand op de bijbel, de andere op Hippocrates. En soms ontkom ik niet aan de indruk, dat men dit absolutisme nog kan tegenkomen bij acties, welke heten: "Redt het ongeboren kind". Ook meen ik, dat het initiatiefvoorstel AR/KVP nog in de schaduw van dit alles vertoeft wanneer ik in de memorie van toelichting lees, dat men wel met een "nood breekt wet"
situatie wil rekenen, maar tegelijkertijd uitgaat van een wet, die "een ondubbel- zinnig nee tegen abortus provocatus" inhoudt. Ik zou de nood duidelijker in de wet willen hebben, de uitzondering in de regel en niet daarnaast of daarna en zou de nood ook niet (zoals in de memorie geschiedt) zo nadrukkelijk ge- hanteerd willen zien terwille van de opvatting van anderen maar vanwege de nood. Voor het tegendeel kan men zich niet beroepen op het apodictische van het besde verbod, omdat ook dit duidelijk niet absoluut, maar - gezien ook de gebruikte terminologie in het hebreeuws - met het oog op het "onbevoegde"
doden is bedoeld.
In het licht van het bovenstaande zou ik willen zeggen bijzonder huiverig te staan tegenover abortus provocatus. Ik vind, dat men zich wel driemaal mag bedenken alvorens men overgaat tot dit "geknoei met leven" - want dat is en blijft het (Bas de Gaay Fortman) - en daarin toestemt (daarom ben ik ook wel weer blij met het nederlandse Artsenverbond en acties als "Redt het ongeboren kind" - we mochten het eens vergeten! - zoals ik, zelf geen pacifist zijnde, blij ben met de voorstander van geweldloosheid). Tegelijkertijd kan ik mij heel wat gevallen voorstellen, waarin het van twee kwaden het beste is. En dàn maakt men geen "vuile handen", zoals Mevrouw van Leeuwen abusievelijk heeft opgemerkt tegenover het nederlandse Artsenverbond, tegelijk zich bereid ver- klarend dit euvel op zich te nemen. Wie van twee kwaden het beste kiest, han- delt niet langer verkeerd, hij handelt goed, want alsof, als het er op áan komt in de ethiek, ons ooit de weelde gegund zou worden van een keuze tussen puur goed en kwaad!
Maar ik kom terug op de door mij voorgestane uitzondering op de regel en
tegelijkertijd tot de regel behorend. Wij zijn dit soort uitzonderingen toch jaar
en dag "gewoon" op menig ander terrein? Ik denk nog eens aan het oorlogs-
vraagstuk en dat van het gewapend geweld überhaupt. Dat betekent tevens, dat
ik bereid ben van éen figuur een absoluut verzet tegen de abortus bijzonder
Het abortusdebat
serieus te nemen en dat is van de absolute pacifist. Anderen kan ik niet goed volgen in hun volstrekt nee (zoals de absolute pacifist niet in een volstrekt ja op de abortus).
De regel en de uitzonderingen
Trouwens: is het verbod op abortus provocatus ooit zonder meer regel ge- weest? Wij weten wel beter. Eeuwenlang hebben wij het probleem gekend, dat er gekozen moest worden tussen moeder of kind en handelde men naar de zg.
vitale of zuiver medische of somatische indicatie.
Tegenwoordig zeggen we: leven is niet alleen een kwestie van zijn maar ook van welzijn, aldus de definitie van de Wereld Gezondheids Organisatie volgend. Hiervoor zouden vooral diegenen onder ons gevoelig moeten wezen, die in het debat rondom het pacifisme altijd zeiden: "liever dood dan rood".
De redenering heeft het lange tijd goed gedaan in ARkringen. Voor mijzelf zou ik mijn niet-pacifisme graag op gelukkiger wijze verdedigen, maar de leus maakt éen ding bijzonder duidelijk, dat wij in de kwestie rondom de abortus provocatus kunnen gebruiken: niet alleen, dat je er bent of dat je er bent is be- langrijk, maar ook hoe. Vandaar, dat wij tegenwoordig ook andere indicaties erkennen, zoals de medisch-psychische. Wij kunnen ons zeer wel voorstellen, dat een onverwachte zwangerschap helemaal in paniek brengt en van de kaart.
Dat behoeft geenszins het geval te zijn bij iedere zwangerschap, die als onge- wenst wordt ondergaan, met het oog op de zwangerschap in het algemeen en het kind in het bijzonder. Dat kind noch zwangerschap "uitkomen", dat zal dikwijls het geval geweest zijn. Sterker, zelden zal een kind bewust zijn gemaakt.
ZÓ "positief" is het woord planning niet bedoeld geweest, eerder "negatief".
Men zorgde eerder, dat kinderen niet kwamen dan wèl en deze "lichtvaardig- heid" vóor de pil had iets sympathieks, het omgekeerde immers is en blijft "be- lastend". Ongewenst - het toverwoord en de strijdkreet der dolle Mina's - is natuurlijk niet hetzelfde als onaanvaardbaar. De memorie van toelichting van het ontwerp ARjKVP is gelukkig zuinig met teksten, maar op dit punt haalt ze terecht uit de bijbel, hoe welkom aldaar de onverwachte en juist ook de
"vreemdeling" moet zijn. Wanneer wij "ongewenst" meteen als "onaanvaard-
baar" lezen, dan wordt abortus een vorm van anticonceptie en zoals een voor-
behoedmiddel geen abortus is (zoals lange tijd is gedacht en nog wel wordt
gedacht), zo abortus geen voorbehoedmiddel (zoals steeds meerderen gáan
denken): daarvoor is er intussen teveel gebeurd. Ik realiseer me, dat de grens
vloeiend wordt bij zoiets als de morning-after-pil. Maar in dit geval zou ik het
antwoord willen geven, dat professor G. J. Heering, bekend pacifist, eens gaf
op de vraag, wat een mens die vóor politie maar tégen het leger is, aan moet
met een burgeroorlog. Hij zei toen, dat iedereen het verschil weet tussen wal en
sloot, al is er drassige grond tussen. En t.a.v. een situatie als de japanse zou ik
willen zeggen, dat ik voor mij zou willen oppassen met onze normen klakkeloos
te gaan toepassen op de noden aldaar. Maar dat ik - omgekeerd - dan ook
verwacht, dat men mij geen japanse regels gaat voorschrijven.
)ed : ja
ge- :lat zg.
lar tie
~n,
I".
~lf
us us Ie-
~n,
rt.
;e-
~n