• No results found

wandel boekje Dit is het wandelboekje van:

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "wandel boekje Dit is het wandelboekje van:"

Copied!
23
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

boekje

wandel

Dit is het wandelboekje v an:

(2)
(3)

EN DAT VIEREN WE GRAAG SAMEN MET JOU.

Wij kijken terug naar wat we vroeger allemaal be- tekenden voor de emancipatie en de ontplooiing van de vrouw, maar we maken ook plannen voor de toe- komst. Want onze strijd voor een eerlijke samenleving waarin iedereen de vrije tijd krijgt waar ze recht op heeft, gaat vandaag natuurlijk verder. Bovendien geef jij nog altijd samen met duizenden andere vrijwilligers kleur aan de lokale gemeenschap.

We gaan letterlijk naar buiten, maar ook symbo- lisch. Want buiten zijn we zichtbaar, kunnen we andere vrouwen welkom heten en tonen we dat we deel zijn van de samenleving.

FEMMA IS 100 FEMMA IS 100 FEMMA IS 100 FEMMA IS 100

‘de volgende generatie vrouwen stellen we door

ons werk in staat om ons op elk vlak te overtreffen dat zal onze

nalatenschap zijn -vooruitgang’

UIT ‘DE ZON EN HAAR BLOEMEN’

VAN RUPI KAUR

Al honderd jaar veranderen wij de maatschappij en kleuren wij mee aan de geschiedenis van de vrouwenbeweging.

Dat verdient een feestje.

(4)

We hebben als vrouwenbeweging grote stappen gezet.

En die stappen tellen! De wijze waarop we feesten staat symbool voor die stappen. We wandelen door- heen onze geschiedenis. Het wandelen wisselen we af met letterlijk stilstaan bij wat we hebben verwe- zenlijkt.

Dit boekje is je metgezel op je reisje door de mijlpalen van KAV/Femma. Veel plezier.

KAV groeide begin twintigste eeuw rond de grote steden.

Werkende vrouwen uit de arbeidersklasse groepeerden zich voor betere arbeidsomstandigheden en meer welzijn.

Lokale, christelijke vrouwengilden organiseerden vorming en hielpen vrouwen met de oprichting van mutualiteiten, syndicaten, spaar- en pensioenkassen. Later evolueerde dit naar praktische huishoudvorming, sociale, zedelijke en religieuze vorming.

Al gauw was een sterke structuur nodig. Maria Baers richtte in 1920 het Nationaal Verbond der Christelijke Vrouwengilden op. De statuten en naam wijzigden in 1932 naar Kristelijke Arbeiders Vrouwengilden (KAV). In 2012 veranderde de naam van KAV naar Femma.

We zijn een vereniging van vrouwen. In het begin verbonden we katholieke, gehuwde vrouwen uit het arbeidersmilieu. Later ook alleenstaande vrouwen, wedu-

‘Wie wandelt loopt maatschappelijk uit de pas’

UIT ‘ODE AAN HET WANDELEN’ VAN DE FRANSE FILOSOOF DAVID LE BRETON

HET TOEN BEGON

WAAROM

WAAROM WAAROM WAAROM

(5)

wen, gescheiden vrouwen, vrouwen van diverse afkomst en vrouwen in maatschappelijk kwetsbare posities. We gaven altijd bijzondere aandacht aan jonge vrouwen en hun specifieke interesses.

We zijn gedragen door vrijwilligers. Vooral geëngageer- de dames uit de (kleine) burgerij namen voor de eerste wereldoorlog het initiatief voor de parochiale vrouwengil- den, maar al snel namen opgeleide vrouwen uit het ar- beidersmilieu zelf de beweging in handen. De ‘wijkmees- teressen’ speelden een cruciale, verbindende rol. Tot op vandaag maken vrijwilligers Femma.

We zijn een beweging met impact. In de loop van de geschiedenis sloten vrouwen massaal aan bij onze orga- nisatie. Ze verwachten er veel van, krijgen veel terug: ont- moeting en contacten, bijleren, cultuur maken of beleven, dienstverlening en verdediging van de belangen van vrou- wen. Door onze krachtige stem, hielden de samenleving en de politiek rekening met onze standpunten en eisen.

Wij zijn van bij de start een organisatie die midden in de samenleving staat en mét vrouwen sleutelt aan kwesties die vrouwen aanbelangen. We begonnen als verdediger van de belangen van vrouwen op vlak van betaalde arbeid. Later breidde dit uit naar veel andere thema’s zoals onderwijs, zorg, milieu, cultuur, mobiliteit, huisvesting, politiek, Kerk en zingeving. Vandaag focus- sen we op de evenwichtige en kwaliteitsvolle

combinatie van betaalde arbeid en zorg voor vrouwen en mannen.

Een thema van alle tijden.

(6)

“Of we nu zwart of blank zijn, dik of mager, open of timide, rijk of arm, oud of jong, we zijn

eerst en vooral vrouw.

Onze gemeenschappelijke band inzake de vrouwelijke ervaringswereld is sterker dan

welk verschil ook.

Het gegeven dat vrouwen ervaringen delen met andere vrouwen heeft zoiets essentieels en

fundamenteels in zich.

Het lijkt het natuurlijkste wat er in de wereld bestaat. Geef me de steun

van enkele goede vriendinnen en ik kan praktisch alles aan!”

B.J. GALLAGHER, IN ‘LEVENSWIJSHEID VAN VROUWEN VOOR VROUWEN.’

(7)

Ons ontstaan had alles te maken met betaalde arbeid:

de strijd voor een eerlijk loon en goede arbeidsvoorwaar- den. Later verbreedden we onze werking naar sociale, zedelijke en religieuze vorming voor vrouwen uit de arbei- dersstand.

In het begin hadden we een traditionele visie op de maat- schappij. De gehuwde vrouw had een drievoudige rol:

echtgenote, moeder en huishoudster. Het ideaalbeeld was dat van ‘de vrouw aan de haard’ die haar echtge- noot-gezinshoofd-kostwinner bijstond. Toen vanaf de jaren ’60 meer en meer vrouwen op de arbeidsmarkt traden, streden we voor gelijk loon voor gelijk werk en ijverden we voor betere werkomstandigheden.

Door de economische crisis in de jaren ’70 werden vrou- wen opnieuw gediscrimineerd op de arbeidsmarkt en nam KAV het op voor de werkende vrouw en haar welzijn.

Onze strijdpunten: gelijk loon, evenwicht arbeid-gezin, gelijke onderwijskansen voor meisjes, betere verdeling

STOPPLAATS

BETAALD BETAALD

WERK

BETAALD WERK BETAALD

WERK

WERK

(8)

van huishoudtaken, deeltijds werk voor zowel mannen als vrouwen, afschaffen nachtarbeid voor vrouwen, rechten van ‘herintreedsters’ (moeders die na een onderbreking opnieuw aan het werk wilden).

De voorbije decennia volgen meer meisjes hoger on- derwijs en gaan vrouwen werken. Ze combineren ver- schillende rollen: beroepskracht, echtgenote, moeder, huishoudster, verzorgster, vrijwilligster enzovoort. KAV/

Femma ijverde voor maatregelen om dit mogelijk te ma- ken bijvoorbeeld tijdskrediet en richtte zelf kinderopvang op, nu Felies.

Vandaag focust Femma op één kernthema: evenwichtig en kwaliteitsvol combineren van betaald en niet-betaald werk voor vrouwen en mannen. Iedereen moet tijd krijgen voor alle belangrijke dingen in het leven. Daar worden vrouwen, mannen en kinderen gelukkiger van. De sa- menleving wordt er rechtvaardiger en warmer van.

Vrouwen vandaag moeten veel balletjes in de lucht hou- den. Het is alles tegelijk: een betaalde job, de zorg voor kinderen of ouderen, het runnen van het huishouden, een maatschappelijk engagement opnemen. Zelfzorg staat onder druk.

Hoe ik voor mezelf wil zorgen tussen het jongleren met al mijn balletjes:

‘Onze hoop blijft altijd gevestigd op het nieuwe dat elke generatie voortbrengt.’

HANNAH ARENDT

(9)

Vrouwen verzetten bergen onbetaald werk. Het is een constante die we aantreffen in de 100-jarige geschiedenis van onze organisatie. Het gaat hoofdzakelijk over huishou- delijke taken en zorgen voor kinderen, ouderen en zieken.

Maar er wordt ook bijzonder veel vrijwillig gezorgd voor bu- ren en de inzet van vrouwen voor de lokale gemeenschap is groot, maar vaak onzichtbaar. Het begrip ‘zelfzorg’ is relatief nieuw. Toch zien we dat onze organisatie vanaf het begin aandacht had voor aspecten van zelfzorg van de vrijwilligers en leden.

Tot de jaren ’60 was het werkterrein van vrouwen thuis.

Het huishouden doen en een goede echtgenote en moe- der zijn, dat waren haar kerntaken. Zwaar werk zonder einde. Onzichtbaar en onbetaald. KAV haalde vrouwen uit hun fysiek en psychisch isolement. Vrouwen kregen kan- sen tot ontmoeting, ontspanning en bijleren. Velen enga- geerden zich nog meer en werden ‘wijkmeesteres’. Er was aandacht voor zelfzorg en persoonlijke ontwikkeling ook al werden die woorden toen nog niet gebruikt.

STOPPLAATS

ONBETAALD ONBETAALD

WERK

ONBETAALD WERK ONBETAALD

WERK

WERK

(10)

KAV vond in 1965 dat de vrouw moest uitbreken uit de beslotenheid van haar gezin. Zo namen we afstand van het traditionele denken dat de verschillen tussen mannen en vrouwen een natuurlijk gegeven zijn. Elk individu moest voltooiing vinden in zijn of haar leven en hiervoor de nodige ontplooiingskansen krijgen. Mannen en vrouwen moeten gelijke kansen krijgen. Meer conservatieve leden bleven overtuigd van het moederideaal en voelden zich veront- waardigd door deze nieuwe wending. In de volgende decennia ging veel aandacht naar buitenhuiswerkende vrouwen, zonder de belangen van de huisvrouwen uit het oog te verliezen.

Tegemoet komen aan de noden en behoeften van vrou- wen in het combineren van alle domeinen van hun leven, blijft onze kernopdracht. Zo wijzen we de samenleving er ook op dat de waarde van onbetaald werk meer erkend moet worden.

‘Je wordt niet als vrouw geboren, je wordt tot vrouw gemaakt.’

SIMONE DE BEAUVOIR

Vrouwen nemen tal van rollen op. Ze zijn moeder, echtge- note, vriendin, verzorgster, werkneemster, vrijwilliger…

Elke rol is evenwaardig. Niet alleen het betaalde werk moet in de schijnwerpers staan. Het onbetaalde werk draagt bij tot een warme en zorgzame samenleving.

Mijn rollen in mijn leven en hoe ze het verschil maken:

(11)

“Dat heeft nu toch geen zin, dat een jongen van 21 jaar de Bestuurders van ’t land helpen kiezen, en dat de meening en de zienswijze van zijn eigen moeder die hem heeft groot gebracht, minderwaardig wordt geacht.”

De toekenning van het algemeen vrouwenstemrecht in 1948 was een historische stap voor de ontvoogding van de Belgische vrouw. Ook dankzij onze vrouwenbeweging die krachtig dat recht opeiste.

In de jaren ’60 en ’70 lieten we het kostwinnersmodel achter ons en streden we binnen de internationale vrouweneman- cipatiebeweging voor gelijke ontplooiingskansen voor vrou- wen en mannen. We formuleerden baanbrekende stand- punten in onze brochure De vrouw nu. Een nieuw statuut.

We streden voor hervormingen op vlak van huwelijksgoede- renrecht, erfrecht, onderwijs en co-educatie en arbeid.

Met het Project Onderwijs Meisjes wilde KAV meisjes dezelfde onderwijskansen bieden als jongens. De plaats van de vrouw was niet langer in haar gezin. Zij was een zelfstandig individu. Als teken van deze vernieuwing veran-

STOPPLAATS

POLITIEK

POLITIEK POLITIEK POLITIEK

(12)

derde het ledenblad van naam en werd Vrouw & Wereld.

Vanaf 1970 zette KAV met een actieve politieke werking en de herziening van het burgerlijk wetboek in op gelijkwaar- digheid van vrouwen in de samenleving. In verkiezingstij- den streden we altijd voor meer vrouwen in de politiek.

In de jaren ’80 ging de aandacht uit naar vrouwen in het Zuiden, migrantenvrouwen en sociaaleconomisch zwakke gezinnen. De oprichting van het Staatssecretariaat voor Maatschappelijke Emancipatie (1985) door Miet Smet zorgde voor nauwe samenwerking met het politieke veld.

In 1991 richtte KAV een Adviesdienst voor Vrouwen en Echtscheiding op. De rechten van vrouwen die in een echtscheiding verwikkeld waren, stonden centraal en de schuldvraag werd afgeschaft.

De laatste decennia focust ons politieke lobbywerk zich op de combinatie van arbeid en zorg. Hierin kadert ons expe- riment met de 30-urige werkweek.

‘Er is geen groter geschenk dan de gedachte dat je enige invloed op een

betere wereld hebt gehad.’

GLORIA STEINEM,

AMERIKAANS FEMINISTISCH SCHRIJVER, ° 1934

Vrouwenrechten zijn broos. Ze komen nog vaak onder druk te staan. We moeten alert blijven voor wat we ver- worven hebben en onze mijlpalen koesteren. Niet overal ter wereld zijn de rechten van de vrouw gegarandeerd.

Voor deze vrouwenrechten ga ik door het vuur:

(13)

STOPPLAATS

ONDERWIJS ONDERWIJS

EN LEREN EN LEREN ONDERWIJS ONDERWIJS

EN LEREN EN LEREN

Onze organisatie heeft altijd iets met volksontwikkeling of leren gehad. We probeerden het onderwijssysteem te verbeteren zodat meisjes dezelfde kansen als jongens zouden krijgen. We investeerden zelf enorm in informeel leren en vorming voor vrouwen. In onze organisatie leren we van lesgeefsters, maar ook van mekaar.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden er beroepsoplei- dingen georganiseerd om de tewerkstellingskansen voor ongeschoolde arbeidersvrouwen te verbeteren. In het ka- der van de Katholieke Actie en de overname van het vak- bondswerk door ACV kreeg sociale en religieuze vorming de volle aandacht. In 1920 werd de Katholieke Sociale Normaalschool voor vrouwen opgericht door Maria Baers, later ‘de sociale school van de Poststraat’ genoemd en nu de Odisée Hogeschool Sociaal Werk.

De vorming van de wijkmeesteressen, later kernleden en vrijwilligers genoemd, was van cruciaal belang voor de uitbouw van de organisatie. Daar droegen ook het

(14)

Dankzij Femma krijgen vrouwen meer leerkansen en zijn ze zich bewust van hun nood aan zelfontplooiing. Het onbewuste leren in het samenzijn en het ‘maken’ is onze sterkte.

Dat leerde ik in Femma:

ledenblad, de ledenvergaderingen en de vele activiteiten in lokale afdelingen toe bij. Nationaal secretaris Philippine Vande Putte (1903-1963) zag de ontwikkeling van een eigentijdse ‘volkscultuur’ als een belangrijke hefboom voor maatschappelijke emancipatie van de arbeidersvrouw.

In onze organisatie ontwikkelden De Praktische School (1924) en Familiehulp (1949). De Praktische School, een afzonderlijke vzw tot in 2019, organiseerde een aanbod van praktische huishoudkundige cursussen met een net- werk van lesgeefsters voor de groepen. Familiehulp vzw leidt sinds 1948 gezins- en bejaardenhelpsters op en is vandaag de grootste thuiszorgorganisatie van Vlaanderen.

Ook de ochtendseminaries van KAV/Femma in de jaren

’70 zijn legendarisch. Ze haalden huisvrouwen uit hun isolement.

Het vormingsaanbod breidde uit en bijzondere initiatieven werden uit de grond gestampt, zoals Femma Vrouwen- reizen. Leren doen vrouwen sinds 2018 ook in De Maeke- rij in Leuven, een ontmoetings- en creatieve maakplaats op maat van stedelingen.

‘Voornaamste bron van zingeving in het leven: bijdragen aan welzijn van

allen die ons omringen.’

MARSHALL ROSENBERG

(15)

STOPPLAATS

LOKALE LOKALE

GEMEENSCHAP GEMEENSCHAP

MAKEN MAKEN LOKALE LOKALE

GEMEENSCHAP GEMEENSCHAP

MAKEN MAKEN

“Gelukkig heeft de Vrouwengilde haar wijkmeesteressen!

Het zijn vrouwen lijk de anderen, zij wonen in de wijken onder de leden. Wijs, edelmoedig en populair willen zij, naast de zorg voor het eigen gezin, ook nog een moeder voor hun wijk zijn. De wijkmeesteres volbrengt haar taak uit liefde tot de mensen en tot O.L. Heer. Zij kent de gezinnen die haar zijn toevertrouwd. Elke maand brengt zij er het tijdschrift ‘Vrouwenbeweging’, de band die alle leden sa- mensnoert. Van die bezoeken maakt zij gebruik om vriend- schap te sluiten.

Een goede wijkmeesteres is welkom in de huizen, men verwacht haar. Zij is een begrijpende vriendin, die graag een helpende hand reikt en ook de anderen tot bereidwil- ligheid gezind maakt. Zij kan luisteren en zwijgen, zij weet tactvol raad te geven in de moeilijkheden, die men haar toevertrouwt. Zonder zich op te dringen kan de wijkmees- teres een veroverende propagandist zijn. Haar gezicht is het gezicht van de vrouwengilde.

(16)

De wijkmeesteres staat niet met lege handen als zij de belangen van de gezinnen behartigt. Zij kan de leden rich- ten naar gespecialiseerde diensten, die de Vrouwengilde oprichtte door onderlinge solidariteit.” Uit de voorstellings- brochure Kristelijke Arbeiders Vrouwengilde (1950-1960).

Dankzij de wijkmeesteressen, nu vrijwilligers genoemd, speelt KAV/Femma al 100 jaar een verbindende rol in de lokale gemeenschap:

• We brengen vrouwen samen voor ontmoeting, vorming, ontspanning en maatschappelijke actie;

• Dankzij KAV/Femma leren vrouwen bij, verruimen ze hun blik op de wereld;

• We helpen vrouwen bij de integratie in een nieuwe woonomgeving;

• We roepen vrouwen op tot vrijwillige inzet en engage- ment in en buiten onze organisatie;

• KAV/Femma is een actieve speler in het lokale midden- veld met de organisatie van vele activiteiten en acties.

Femma is een ontmoetingsplaats waar vrouwen kunnen thuiskomen en gehoord worden. Een plek waar vrouwen kunnen leren , ook van elkaar. Samen iets op poten zet- ten, zorgt voor verbondenheid en persoonlijke groei.

Mijn mooiste ontmoetingen bij Femma:

‘Mijn hart hunkert meer dan wat ook naar zusters, het hunkert naar vrouwen die vrouwen helpen, zoals bloemen hunkeren naar de lente.’

UIT ‘MELK EN HONING’ VAN RUPI KAUR

(17)

STOPPLAATS

KERK EN KERK EN ZINGEVING ZINGEVING KERK EN KERK EN

ZINGEVING ZINGEVING

Onze organisatie ontstond binnen de katholieke zuil. De clerus en katholieke dames van de (kleine) burgerij richtten lokale Vrouwensyndicaten en Christelijke Vrouwengilden op als reactie op de socialistische- en liberale vrouwen- bewegingen. De Christelijke Vrouwengilden werden inge- schakeld in de Katholieke Actie (jaren ’20 en ’30) en zette sociale, zedelijke en religieuze vorming op. In 1924 trad het Nationaal Verbond der Christelijke Vrouwengilden toe tot het Algemeen Christelijk Werkersverbond (ACW) dat ook tot de Katholieke zuil behoorde.

Tussen de twee wereldoorlogen was onze organisatie zeer nauw verbonden met de kerkelijke hiërarchie. Er heerste een traditionele visie op de positie van de vrouw. Het ideaal was ‘de vrouw aan de haard’. Buitenhuisarbeid zou leiden tot ‘bederf van de zede’.

In de jaren ’60, toen vrouwen meer buitenshuis gingen werken, veranderde KAV haar visie. De belangen van wer- kende vrouwen werden ook verdedigd. Huismoederschap was niet langer ‘de natuurlijke, door God gewilde roeping’.

(18)

De vrouw diende een ‘volwassene christene’ te zijn die zelf verantwoorde beslissingen kon en moest maken. KAV begon zich te distantiëren van het kerkelijk gezag.

We trokken van leer tegen de ondergeschikte positie van de vrouw in het kerkinstituut. Een ander belangrijk twist- punt was de katholieke leer inzake geboortebeperking.

Het Vaticaan stond enkel periodieke onthouding binnen het huwelijk toe. KAV pleitte voor bewust moeder- en ouderschap. Door tegenwind van de basis nam KAV wel een gematigd standpunt in rond abortus.

In 1997 werd Hilde Van Putten de eerste vrouwelijke pas- tor. Gaandeweg namen we meer afstand van het instituut Kerk. De naamswijziging naar Femma in 2012 markeerde een ommekeer. De christelijke waarden van rechtvaar- digheid en solidariteit werden behouden, maar zaten niet meer in de naam vervat. Ook vandaag zoeken vrouwen naar de zin van hun leven. Femma helpt hen met inspire- rende activiteiten en kansen tot engagement.

Femma vormt een dam tegen eenzaamheid. Als gemeen- schapsvormer versterken we het sociale weefsel. Vrou- wen halen kracht uit de verbinding met zichzelf en met anderen. Dat geeft waarde en zin aan het leven.

Waar ik zin zoek en vind:

‘Zoek het gezelschap van zij die zoeken.

Mijd het gezelschap van zij die beweren te weten.’

VACLAV HAVEL

(19)

“Telkens wanneer we het te druk hebben met werk en gezin zijn de vriendschappen met andere vrouwen

de relaties die daar het eerst onder lijden. We zetten die meteen op een laag pitje. Dat is echt helemaal

verkeerd. Vrouwen vormen voor elkaar namelijk een zeer grote bron van kracht. We koesteren en verzorgen

elkaar. We moeten zonder tijdsdruk de mogelijkheid krijgen die speciale gesprekjes aan te gaan met vrouwen,

zoals vrouwen dat nu eenmaal doen wanneer ze onder elkaar zijn. Het is

een zeer heilzame ervaring.”

RUTHELLEN JOSSELSON, SCHRIJFSTER VAN BEST FRIENDS: THE PLEASURES AND PERILS

OF GIRLS’ AN WOMEN’S FRIENDSHIPS

Waar haal ik energie uit in mijn Femma groep?

Wanneer voelde ik echte verbondenheid in mijn Femma groep?

Wat zou ik missen als mijn Femma groep niet meer bestond?

(20)

Onze droom is dat alle vrouwen zich vrij en verbonden voelen. Femma is feministe. Wij vechten voor gelijkheid van rechten en kansen voor iedereen, los van geslacht, afkomst of financiële situatie. We moedigen vrouwen aan om hun recht op vrije tijd te benutten. Ze zijn vrij om zelf te beslissen hoe ze hun leven leiden. Als vrouwen andere vrouwen ontmoeten, zien ze dat niet iedereen het even makkelijk heeft. Ze worden solidair met andere vrouwen.

Wat zien we vandaag?

Onze samenleving is heel divers. We zijn niet altijd solidair met wie het moeilijker heeft. Mensen vallen uit de boot of worden uitgesloten. Soms op basis van hun economische positie, soms omdat ze een migratieachtergrond hebben, soms omdat ze andere seksuele voorkeur hebben…

Het combineren van werk en zorg is niet gelijk verdeeld tussen vrouwen en mannen. Veel vrouwen komen niet toe

aan zelfzorg en persoonlijke vrije tijd, zeker vrouwen in maatschappelijk kwetsbare posities.

Hoe gaan wij daarmee om?

We zijn een inclusieve vrouwenbeweging. Iedereen is welkom en mag zichzelf zijn. We zijn solidair met diegenen die niet dezelfde kansen krijgen. We vertellen de samenleving dat we gelijkheid tussen mannen en vrouwen belangrijk vinden.

We ondersteunen Femma groepen en maken hen sterker zodat alle deelnemers bewust tijd nemen voor vrije tijd.

We waken extra over vrouwen die het moeilijker hebben, ook over vrouwen met een migratieverleden.

We brengen ook vrouwen samen in de stedelijke Maekerijen en reislustige vrouwen gaan met Femma op reis. We vinden dat er grote veranderingen nodig zijn in de maatschappij zodat iedereen op een fijne manier werken, zorgtaken, engagementen en vrije tijd kan combineren.

FEMMA’S FEMMA’S TOEKOMST TOEKOMST FEMMA’S FEMMA’S

TOEKOMST

TOEKOMST

(21)

‘Niets is zo nefast voor een beweging als het lijden

aan geheugenverlies.

Zo wordt onduidelijk waar men mee bezig is en wordt ieder toekomstperspectief

onmogelijk.’

MARIA VAN NESTE,

GEWEZEN NATIONAAL VOORZITSTER KAV Femma maakt een wereld waar iedereen zich vrij voelt en

evenwicht vindt tussen werken, zorgen en tijd voor zich- zelf. In onze vrouwennetwerken dagen we elkaar uit, om bewust tijd te maken voor vrije tijd. We halen er kracht uit in verbinding met onszelf en met anderen. Samen kijken we kritisch naar de wereld, maken we een vuist tegen onrecht en ontwerpen we een nieuwe samenleving.

Hier hebben we recht op! Allemaal.

TOEKOMST

TOEKOMST TOEKOMST TOEKOMST FEMMA’S MISSIE VOOR DE

(22)

www.femma.be.

Meer info lees je in onze uitgebreidere rapporten met het maatschappelijk impactonderzoek en de betekenis van de beweging voor vrouwen toen en nu.

Verantwoordelijke uitgever: Eva Brumagne, Urbain Britsierslaan 5, 1030 Brussel Dit is een uitgave naar aanleiding van de viering 100 jaar Femma in 2020 Ontwerp: Gevaert Graphics - Illustratie: Rutger Van Parys

(23)

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Aansporen is erop gericht ruimte te nemen om de eigen positie en kracht tot uitdrukking te brengen en op deze wijze de ander ergens toe te bewegen.. Met vastberadenheid en

In april 2016 kwam er binnen de Europese Unie een voorstel om deze werknemers te laten werken tegen hetzelfde loon als de werknemers in het land waar ze werkzaam zijn (zie tekst

De journalisten kunnen benadrukken dat door de gelijke behandeling van deze Oost- Europese werknemers hun kansen op werk in West-Europese landen. zullen afnemen

Hoewel de directe impact van het gevoerde beleid nog verder moet onderzocht worden, is duidelijk dat (1) de taxshift verantwoordelijk is voor een substantieel deel van

The results indicate the following as the high ranking forms of discrimination in this industry: Negative attitudes due to stereotypical beliefs; different

Als reactie op het polarisatie-beleid ontstaan twee partijen die zich in het centrum will en nestelen, te weten D '66 en Democratisch Socialist en '70 0 De laatste groepering

bijdragen van minister Dales tot handhaving van de ambtelijke cultuur zijn regelrecht sociaal-democra- tisch, maar zijn in eigen kring niet als zodanig her- kend en

Er was brede overeenstem­ ming dat het Verdrag wel ondertekend moest worden, maar dat niet meteen weer financiële steun moet worden gegeven.. "Invulling op het gebied