• No results found

Verhalen vertellen in minder dan een halve minuut

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Verhalen vertellen in minder dan een halve minuut"

Copied!
6
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Instituut voor Communicatie & Media

Dr. KCM Nuijten, lector Media and User Experience

In deze presentatie wordt gebruik gemaakt van beeldmateriaal waarvan derden

rechthebbende zijn. Omdat het reclame-materiaal betreft, zal de rechthebbende echter

naar verwachting veelal geen bezwaar hebben tegen verspreiding ervan.

Voor de verhaallijn (en de rationale) van de presentatie geldt dat het intellectueel

eigendom bij Hanzehogeschool Groningen ligt. De Hanzehogeschool heeft geen

bezwaar tegen open verspreiding en gebruik van de presentatie, zolang deze in de

context van onderwijsdoelstellingen plaatsvindt en zolang (door intact laten van huisstijl en

logo’s) duidelijk is dat het een presentatie van de hogeschool betreft.

Instituut voor Communicatie & Media

Verhalen vertellen in minder dan

een halve minuut

Hoe en waarom televisiereclames gebruik maken van

de verhalen, iconen, en stereotypen die gegrift zijn in

ons (sub)cultureel besef

Instituut voor Communicatie & Media

Verhalen vertellen in minder dan een halve minuut

Instituut voor Communicatie & Media

Deze presentatie gaat over

televisiereclame

Verhalen vertellen in minder dan een halve minuut

Instituut voor Communicatie & Media

Dat is geen dankbaar onderwerp

Verhalen vertellen in minder dan een halve minuut

Instituut voor Communicatie & Media

Veel mensen zeggen d

at ze een hekel

hebben aan reclame o

p televisie

Verhalen vertellen in minder dan een halve minuut

Instituut voor Communicatie & Media

Of dat recl

ame dinge

n probeert

te

verkopen

die je hele

maal niet n

odig hebt

Verhalen vertellen in minder dan een halve minuut

Instituut voor Communicatie & Media

Bijna niemand gelooft dat

televisie-reclames effect op hem/ haar hebben

Verhalen vertellen in minder dan een halve minuut

Instituut voor Communicatie & Media

En tijdens het rec

lameblok op telev

isie

(2)

En toch…

Instituut voor Communicatie & Media

Televisiereclame behoort tot de

meest interessante vormen van

communicatie

(niet allemaal natuurlijk, er zijn ook heel wat Oninteressante Reclames)

Instituut voor Communicatie & Media

Verhalen vertellen in minder dan een halve minuut

Instituut voor Communicatie & Media

Niet

omdat e

r zoveel

geld in

omgaat

Verhalen vertellen in minder dan een halve minuut

Instituut voor Communicatie & Media

Niet

omwille

van de

producte

n die de

reclame

probeer

t te verk

open

Verhalen vertellen in minder dan een halve minuut

Instituut voor Communicatie & Media

Maar vooral omdat

een televisiereclame

zo

kort

is

De meeste televisiereclames duren tussen de 20 en 30 seconden

Verhalen vertellen in minder dan een halve minuut

Instituut voor Communicatie & Media

En omdat reclames

in die tijd tóch

veelal een

verhaal

proberen te

vertellen

Televisiereclames zijn verhalen in

minder dan een halve minuut

Instituut voor Communicatie & Media

Als je een verhaal wilt vertellen in

minder dan een halve minuut, dan

kun je minstens drie verschillende

strategieën volgen…

Instituut voor Communicatie & Media

Je vertelt het verhaal

heel snel

Instituut voor Communicatie & Media

klik voor weblink: http://www.youtube.com/watch?v=z7GvstxiH-M&feat ure=relmfu

(3)

E

r was eens een prins en een

prinses

en ze

leefde

n nog

lang e

n

gelukkig

Je vertelt een

flinterdun flutverhaaltje

maar een flinterdun flutverhaaltje brengt geen

verhaal over – en werkt niet goed als reclame

Instituut voor Communicatie & Media Instituut voor Communicatie & Media

Of je bouwt een verhaal uit elementen

die mensen al kennen

Instituut voor Communicatie & Media

Of je bouwt een verhaal uit elementen

die mensen al kennen

• 

Op die manier kun je een heleboel uit het verhaal

weglaten, en blijft het verhaal toch begrijpelijk omdat

mensen zelf de gaten kunnen invullen

• 

En je kunt het verhaal leuker/ sterker maken door éérst

aan te sluiten bij een verhaal dat het publiek goed kent

en er vervolgens mee te breken

Een voorbeeld

Instituut voor Communicatie & Media

Bekijk deze reclame eens goed

Instituut voor Communicatie & Media

klik voor weblink: http://www.youtu

be.com/watch?v=dg9O0Dkkbdo

of speel clip 2 van de videobestanden Instituut voor Communicatie & Media

De reclame is gebaseerd op het

scheppingsverhaal.

Dat verhaal wordt niet helemaal verteld, maar

het wordt

aangehaald

door onder andere de

appel, de slang, en de paradijselijke omgeving

Instituut voor Communicatie & Media

Door beeldende verhaal-elementen

wordt seksuele spanning tussen

de man en vrouw gesuggereerd:

- kroelende papegaaien (‘zij zijn samen’, gevolgd door shot van vrouw

alleen: ‘zij is maar alleen’)

- man die van rechts uit bosjes komt

- shot van vrouw die links staat en naar rechts kijkt, je ziet dat ze hem leuk

vindt

- veranderen van toon van de muziek terwijl ze elkaar naderen

Instituut voor Communicatie & Media

Zonder het hele verhaal te vertellen

weet het publiek nu het volgende:

- 

dit zijn de eerste twee mensen ter aarde

- 

de start van de mensheid hangt van deze twee

mensen af

- 

de mensheid zal ontstaan als deze twee mensen

seks met elkaar hebben

Instituut voor Communicatie & Media

En op dat moment breekt de

reclame met het bekende verhaal

- In één shot wordt door middel van een gebaartje en

stemintonatie gesuggereerd dat de man homofiel is. (Het

gebaartje en de intonatie zijn overigens eveneens elementen die

geen verdere uitleg behoeven omdat mensen uit andere

verhalen allang bekend zijn met hun betekenis.)

- De mensheid heeft een probleem. Even Apeldoorn bellen.

(4)

Nog een voorbeeld

Instituut voor Communicatie & Media

Bekijk deze reclame eens goed

Instituut voor Communicatie & Media

klik voor weblink: http://www.youtube.com/watch?v=xhcrcgrDhbs of speel clip 3 van de videobestanden

Bekijk deze reclame eens goed

Instituut voor Communicatie & Media

Ook deze reclame leent allerlei

verhaal-elementen

Instituut voor Communicatie & Media

N

ee meneer, dit autootje is van een lief

oud vrouwtje geweest dat de auto

alleen gebruikte voor de boodschapjes’

Instituut voor Communicatie & Media

Het verhaal van het lieve oude

vrouwtje wordt op allerlei

manieren ondersteund:

- 

allereerst door het vrouwtje zelf (+ kleding)

- 

en dan ook nog door:

- 

het shot van het type woning

- 

het type deur, de luiken, de tuin (alles keurig

onderhouden, ouderwetse uitvoering)

- 

de vitrage, bloemen in venster, de schemerlamp

- 

de manier van uitzwaaien

Instituut voor Communicatie & Media

Ook rondom de kopers wordt in

de reclame vanalles ‘verteld

zonder te vertellen’:

- vader en zoon kopen samen een auto, het is dus

overduidelijk de eerste auto voor de zoon

- zoon is een lieve jongen (anders nam hij zijn pa toch niet

mee voor goedkeuring?)

- pa speelt de expert, maar weet eigenlijk ook niks van

auto’s

Instituut voor Communicatie & Media

Tussendoor zien we shots waarin

het oude vrouwtje terugdenkt aan

hoe ze de auto gebruikte. In de

herinneringen wordt gebroken

met het ‘geleende verhaal’.

Om met het eerste verhaal te breken wordt opnieuw gebruik

gemaakt van allerlei geleende elementen: de wegscheurscène

bestaat uit alleen een stoplicht, een witte Honda met een zwarte

motorkap, en gierende banden. De rest vullen we zelf wel in.

Als de witte Honda een rode Lada was geweest, zou dat dan door ons op dezelfde manier zijn geïnterpreteerd?

Instituut voor Communicatie & Media

Al met al weet het publiek:

- We hebben een oud vrouwtje dat haar auto op nogal

a-typische wijze misbruikt heeft

- En dat is niet zo goed voor een auto

- We hebben een lieve jongen die zich voor de

aankoop van zijn eerste auto laat adviseren door een

iemand die niks van auto’s weet

- Er is dus een probleemsituatie ! Gelukkig is

Volkswagen toch wel betrouwbaar.

Je hebt nu twee voorbeelden gezien

van hoe reclames kunnen worden

opgebouwd uit verhaal-elementen die

we allemaal kennen.

Het kan echter ook misgaan…

(5)

Instituut voor Communicatie & Media

Punica is een fruitdrankenmerk, dat tot

midden jaren ‘90 met grote

reclamecampagnes voet aan de grond

probeerde te krijgen in de Nederlandse

markt.

Dat is uiteindelijk niet gelukt. In het

buitenland is Punica wél succesvol.

Instituut voor Communicatie & Media

Het is niet te zeggen in hoeverre de

mislukking op de Nederlandse

markt door de reclames kwam.

Maar met de reclame is wél een en

ander mis…

Bekijk deze reclame eens goed

Instituut voor Communicatie & Media

klik voor weblink: http://www.youtube.com/watch?v=92YjCpXBucE

of speel clip 4 van de videobestanden

Instituut voor Communicatie & Media

De reclame ‘leent’ eigenlijk uitsluitend

het verhaal-element ‘oase’, waarvan het

publiek weet dat je daar je dorst kunt

lessen als je bijna omkomt van

verdroging.

Instituut voor Communicatie & Media

Het verhaal-element ‘oase’ past

echter niet bij de jongens op het

vlot.

Wie heeft er ooit een oase in de zee gezien?

En: de jongens zijn omringd door water (niet

drinkbaar, maar dan toch tenminste

verkoelend)

Instituut voor Communicatie & Media

Deze reclame gebruikt dus een

verhaal-element op een manier

die niet past.

Daarmee valt de boodschap van de

reclame omver.

En ook is het niet handig dat er kunstmatig aandoend fruit te zien terwijl de voice-over rept

over ‘natuurlijke vitaminen’.

En de reclame doet ook wel heel ongelukkig ‘Duits’ aan, onder meer door de synchronisatie,

dat in Nederland een verhaal-element is dat ‘satire’ communiceert

Samenvattend:

– Televisiereclame is de business van het

razendsnel verhalen vertellen

– Vaak door te lenen uit cultureel gedeelde

verhalen en van stereotypen

– Waarop wordt doorgebouwd, waarmee

onverwachte combinaties worden gemaakt,

of waarmee opzichtig wordt gebroken

Instituut voor Communicatie & Media

Een goede reclamemaker:

– Is feilloos op de hoogte van de verhalen/

symbolen/ iconen die de doelgroep van

een televisiereclame wel of niet kent

– Weet beeldende verhaalelementen/

symbolen/ iconen te kiezen die razendsnel

en subtiel hun werk doen

– En kan deze functioneel maken aan een

product/ merk

Instituut voor Communicatie & Media

Als je reclames op deze manier bekijkt,

dan zijn ze niet langer een vervelende

onderbreking van het televisiekijken

(die je kunt gebruiken om naar de wc

te gaan)

(6)

Een oefening

Instituut voor Communicatie & Media

Bekijk deze

reclame ee

n paar keer

Instituut voor Communicatie & Media

klik voor weblink: http://www

.youtube.com/watch?v=Vb vHPrzqto0

of speel clip 5 van de vid eobestanden

Instituut voor Communicatie & Media

Deze reclame heeft veel stof doen

opwaaien. Hij is zowel prijswinnend als

verguisd (om verschillende redenen).

Instituut voor Communicatie & Media

-  Beschrijf welke geleende verhaal-elementen het

verhaal bevat

-  Beschrijf hoe datgene dat geleend wordt de

boodschap van de reclame ondersteunt (of juist

niet)

Extra:

Deze reclame leende niet alleen uit algemeen gedeelde verhalen. Er werd ook gebruik

gemaakt van anders-soortige verhaal-elementen die door de ontvanger van de

commercial zonder verdere uitleg heel goed begrepen zouden worden. Zoek op internet

op, welke bijzondere manier deze reclame gebruikte om binnen een halve minuut een

sterk verhaal te vertellen.

Als je meer wilt weten over

reclame, neem dan contact

op met het Instituut voor

Communicatie en Media

van Hanzehogeschool

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Het model van figuur 2 kan worden uitgebreid om ook de uitrij-afstand te berekenen, waarbij het model stopt als de uitrij-afstand bereikt is. 2p 4 Voer de volgende

Het magnetisch veld moet steiler lopen en de waarde van het magnetisch veld moet bij het hoofd groter zijn. • inzicht dat het magnetisch veld steiler moet lopen 1. • inzicht dat

We zien in de uitkomst van het model dat de (v,t)-grafiek in het begin te snel daalt in vergelijking met de meetwaarden.. Dat betekent dat de weerstandskracht in het model bij

[r]

[r]

Deze plicht gaat echter niet zo ver dat een arts een patiënt altijd moet informeren of adviseren over de mogelijke risico’s van een gediagnosticeerde aandoening of van een

Vanaf de 20e eeuw werden bijna alle door trekdieren getrokken wagens vervangen door de nieuwe automobielen.. In de loop der jaren, doorliep de autogeschiedenis meerdere

Maar tegelijkertijd dreunden haar woorden in mijn hoofd: 'omdat er in deze maatschappij toch geen plek is voor mij'.. En toen wist ik