• No results found

Eerlijk zullen we alles spelen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Eerlijk zullen we alles spelen"

Copied!
50
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

 

 

 

EERLIJK  ZULLEN  WE  ALLES  SPELEN  

De  sporter,  zijn  prestatie  en  het  intellectuele  eigendomsrecht  

       

 

 

        Masterscriptie  Informatierecht     Door:  Joe  Jay  de  Haas  

Studentnummer:  10438076  

Onder  begeleiding  van  Christiaan  Alberdingk-­‐Thijm    

   

(2)

Inhoud  

1.    Inleiding  ...  3  

2.  Sport  en  uitzendrechten  ...  5  

2.1  Inleiding  ...  5  

2.2  De  omroepen  ...  6  

2.3  De  bonden  en  clubs  ...  7  

2.4  De  sporters  ...  8  

2.5  Conclusie  ...  9  

3.  Rechtsgronden  voor  een  vergoeding  ...  10  

3.1  Inleiding  ...  10  

3.2  Het  auteursrecht  ...  11  

3.3  De  naburige  rechten  ...  12  

3.4  Rechtsgronden  ...  12  

3.5  Loon  naar  werken  ...  13  

3.6  Het  persoonlijkheidsargument  ...  15  

3.7  Het  maatschappelijk  nut  ...  17  

3.8  Conclusie  ...  18  

4.  Auteursrecht  en  sport  in  de  rechtspraak  en  literatuur  ...  20  

4.1  Inleiding  ...  20  

4.2  Geen  auteursrecht  op  sportprestaties  ...  20  

4.3  Jurisprudentie:  sport  en  het  intellectuele  eigendomsrecht  ...  23  

4.4  Conclusie  ...  30  

5.  De  Mogelijke  Vorm  van  een  Vergoedingsrecht  ...  31  

5.1  Inleiding  ...  31  

5.2  Right  to  publicity  ...  32  

5.3  De  naburige  rechten  en  het  auteurscontractenrecht  ...  36  

Het  auteurscontractenrecht  ...  38  

5.4  Een  sportrecht  ...  40  

5.5  Conclusie  ...  42  

5.  Conclusie  ...  42  

(3)

 

1.    Inleiding  

 

Sport  is  big  business.  Waar  sportverenigingen  van  oorsprong  vooral  amateuristische  

organisaties  waren  die  de  lichamelijke  oefening  en  recreatie  als  belangrijkste  doelstellingen   aanhielden,  zijn  velen  nu  verworden  tot  professionele  bedrijven  met  miljoenenomzetten.  De   voornaamste  reden  hiervoor  is  de  populariteit  van  de  sport  op  televisie.  Sinds  we  de  

mogelijkheid  hebben  gekregen  om  de  wedstrijden  van  onze  favoriete  teams  of  atleten  via   de  ‘buis’  te  volgen,  zijn  sportuitzendingen  een  onlosmakelijk  onderdeel  van  ons  tv-­‐dieet   geworden.  De  rechten  om  deze  wedstrijden  te  mogen  uitzenden  zijn  dan  ook  zeer  gewild,   en  daardoor  weer  lucratief.  Sportclubs,  bonden  en  andere  organisatoren  ontvangen  vele   miljoenen,  soms  zelfs  miljarden,  voor  toestemming  om  de  belangrijkste  sportevenementen   in  beeld  te  mogen  brengen.    

Van  al  dat  geld  ziet  de  persoon  in  het  middelpunt  van  de  belangstelling  -­‐  de  sporter  -­‐  weinig   terug.  Natuurlijk,  de  Ronaldo’s  en  Federers  zitten  er  dankzij  hun  salarissen,  winstpremies  en   sponsordeals  warmpjes  bij,  maar  zij  vormen  slechts  een  kleine  en  niet-­‐representatieve   bovenlaag  van  grootverdieners.  Onder  de  mindere  goden,  en  ook  onder  de  sterren  in  

sporten  waar  minder  belangstelling  voor  is,  is  de  situatie  veel  minder  rooskleurig.  Zij  hebben   zelden  genoeg  aan  hun  sportinkomsten  om  rond  te  komen,  en  houden  er  vaak  

noodgedwongen  een  tweede  baan  op  na.  Uit  een  onderzoek  van  NOC*NSF1  blijkt  dat  het   overgrote  deel  van  de  topsporters  minder  dan  het  modale  Nederlandse  jaarsalaris  aan   inkomsten  uit  hun  sport  verdienen.    

Er  kan  een  interessante  parallel  worden  getrokken  naar  de  situatie  van  film-­‐  en  

televisieacteurs.  Ook  acteurs  werken  in  een  branche  waar  hun  prestatie  op  televisie  wordt   uitgezonden,  en  ook  zij  zien  weinig  terug  van  de  hoge  inkomsten  die  daaruit  voortvloeien2.   Het  verschil  is  dat  de  acteurs  van  de  wetgever  een  bundel  met  rechten    hebben  gekregen,   die  hen  tot  op  zekere  hoogte  recht  op  zeggenschap  en  vergoeding  geeft  voor  de  exploitatie   van  hun  prestatie.  Sinds  1993  moet  de  producent  de  (hoofdrol)acteur  betalen  voor  het  recht   om  het  werk  waarin  hij  speelt  te  kunnen  (laten)  vertonen,  en  vanaf  2015  komt  hier  ook  een   recht  op  een  proportionele  vergoeding  bij  voor  elke  vertoning  van  het  werk  op  televisie   vertoond.    

                                                                                                                          1NOC-­‐NSF,  2014,  p.6  

2  S.  von  der  Fuhr,  B.J.  Langenberg,  2010  

(4)

De  relatief  recente  opkomst  van  deze  naburige  rechten  heeft,  samen  met  de  

commercialisering  van  de  sport  op  tv,  geleid  tot  discussies  over  of  een  vergelijkbaar   vergoedingsrecht  ook  aan  sporters  zou  moeten  toekomen.    In  deze  scriptie  bespreek  ik  of   het  rechtvaardig,  wenselijk  en  haalbaar  is  om  zo’n  recht  voor  sporters  te  introduceren.  Ik   heb  mijn  onderzoeksvraag  als  volgt  geformuleerd:  

Is  het  mogelijk  en  wenselijk  om  sporters  een  recht  op  de  media-­‐exploitatie  van  hun   prestatie  op  basis  van  het  intellectuele  eigendomsrecht  te  geven?  

Deze  vraag  probeer  ik  in  vier  stappen  te  beantwoorden.  Ten  eerste  geef  ik  een  korte  schets   van  de  handel  in  uitzendrechten  en  de  financiële  positie  van  de  sporter,  om  enige  

achtergrond  te  geven  over  het  speelveld  waarin  de  problematiek,  die  in  deze  scriptie   besproken  wordt,  zich  afspeelt.  In  het  tweede  hoofdstuk  bespreek  ik  de  mogelijke   rechtsgronden  voor  een  recht  op  vergoeding,  aan  de  hand  van  de  argumenten  die   doorgaans  ter  rechtvaardiging  van  het  auteursrecht  en  de  naburige  rechten  gebruikt   worden.  Vervolgens  kijk  ik  met  een  kritisch  oog  naar  de  Nederlandse  en  Europese  

rechtspraak  op  dit  gebied,  alsook  de  daaruit  voortvloeiende  discussies  over  het  onderwerp   in  de  juridische  literatuur.    Ten  slotte  geef  ik  drie  mogelijke  vormen  waarin  het  recht  in  ons   rechtssysteem  zou  kunnen  worden  ondergebracht.    

Om  niet  te  vaak  op  herhaling  te  vallen  is  het  nuttig  om  van  te  voren  een  paar  definities  te   geven.  De  termen  ‘vergoedingsrecht’  zal  vaak  in  het  stuk  terugkomen.  Daarmee  wordt  hier   bedoeld  een  recht  op  vergoeding  voor  de  televisie-­‐exploitatie  van  de  prestatie  van  sporters.   ‘Televisie-­‐exploitatie’  betekent  weer  de  uitzending  voor  (direct  of  indirect)  commerciële   doeleinden  op  televisie  of  over  vergelijkbare  beeldmedia  zoals  het  internet.  ‘Sporters’  zijn   hier  atleten  in  elke  willekeurige  discipline,    die  hun  sport  competitief  en  op  een  hoog  niveau   beoefenen.  Met  ‘sportprestaties’  worden  weer  de  wedstrijden,  toernooien  of  andere   competitieve  evenementen  waaraan  deze  sporters  deelnemen  bedoeld.  

 

 

 

   

(5)

2.  Sport  en  uitzendrechten    

2.1  Inleiding  

Sport  is  goed  voor  lichamelijke  oefening,  maar  daarnaast  ook  voor  het  vermaak  van   toeschouwers.  Dit  is  niets  nieuws:  het  stadion  in  het  Griekse  Olympia,  waar  de  originele   Olympische  Spelen  werden  georganiseerd,  kon  al  zo’n  45.000  toeschouwers  onderbrengen.   De  Romeinse  dichter  Juvenalis  noemde  ‘brood  en  spelen’  als  de  belangrijkste  zaken  die  een   leider  aan  het  volk  in  ruil  voor  steun  kon  geven,  waarmee  hij  doelde  op  voedsel  enerzijds  en   de  gladiatoren-­‐  en  dierengevechten  in  het  Colosseum  en  de  paardenrennen  in  het  Circus   Maximus  anderzijds.  In  de  19e  eeuw  begonnen  organisatoren  van  sportwedstrijden,  in   Europa  en  vooral  in  de  VS,  in  te  zien  dat  er  geld  te  verdienen  viel  met  het  vragen  van  entree   voor  bijvoorbeeld  honkbalwedstrijden,  paardenrennen  en  bokspartijen.  Met  de  opkomst   van  de  radio  in  de  jaren  ‘20  van  de  vorige  eeuw  werd  een  nog  groter  publiek  bereikt.   Verslaggevers  in  het  stadion  lieten  met  hun  kleurrijke  commentaren    de  wedstrijd  in   huiskamers  door  het  hele  land  tot  leven  komen.  De  televisie,  vanaf  de  jaren  ‘50  in  

Nederlandse  huishoudens  te  vinden,  had  een  vergelijkbaar  effect.  Men  kon  nu  zelf  zien  wat   er  gebeurde,  in  plaats  van  gebonden  te  zijn  aan  de  interpretatie  van  de  radioverslaggever.     Voor  niets  gaat  de  zon  op,  en  organisatoren  van  populaire  wedstrijden  en  evenementen   beseften  al  vroeg  dat  ze  geld  voor  het  recht  om  de  wedstrijden  uit  te  zenden  konden   vragen.  De  eerste  uitzendrechtendeal  voldeed  zich  in  Groot-­‐Brittannië  in  1961,  toen  de   omroep  ITV  150.000  pond  neerlegde  voor  het  recht  om  25  voetbalwedstrijden  van  de   hoogste  Engelse  competitie  uit  te  zenden.  De  afgetroefde  staatsomroep  BBC  kwam  met  een   uitvinding  om  toch  nog  voetbal  op  tv  te  kunnen  brengen:  Match  of  the  Day,  een  programma   dat  enkel  samenvattingen  van  wedstrijden  bracht.  Dit  concept  zou  zowel  in  het  voetbal  als   in  andere  sporten  een  belangrijke  vorm  van  sportverslaggeving  worden.    

Lange  tijd  bestond  in  de  meeste  Europese  landen  een  staatsmonopolie  op  het  

televisiebestel:  alleen  publieke  omroepen  kregen  een  vergunning  om  over  de  ether  uit  te   zenden.  Met  een  helpende  hand  van  het  Europese  Hof  voor  de  Rechten  van  de  Mens3  werd   de  Europese  markt  langzaam  geliberaliseerd,  zodat  ook    commerciële  zenders  programma’s   mochten  uitzenden.  In  Nederland  gebeurde  dit  in  1989,  met  de  intrede  van  RTL.  Deze   liberalisering  heeft  een  grote  invloed  gehad  op  de  explosieve  ontwikkeling  van  de  handel  in   uitzendrechten  voor  sportwedstrijden.  In  plaats  van  gebonden  te  zijn  aan  onderhandelen   met  de  publieke  omroep  waren  rechthebbenden  nu  vrij  om  publieke  en  commerciële                                                                                                                            

3  In  het  Lentia  arrest  (EHRM  26  oktober  2010  13914/88  (Informationsverein  Lentia  en  

anderen/Oostenrijk)  overwoog  het  EHRM  voor  het  eerst  dat  er  geen  “pressing  need”  voor  publieke   uitzendmonopolies  was.    

(6)

partijen  tegen  elkaar  op  te  laten  bieden.  Daarnaast  konden  de  commerciële  partijen  door   hun  reclame-­‐inkomsten  vaak  veel  meer  geld  voor  de  rechten  bieden.  Uiteindelijk  zorgde  het   nieuwe  geld  ervoor  dat  rechten  voor  evenementen  als  de  Olympische  Spelen  miljarden   euro’s  waard  werden.    

De  drie  belangrijkste  partijen  in  de  ‘sportindustrie’  zijn  de  omroepen  (die  voor  het  geld   zorgen),  de  bonden  en  clubs  (die  de  sporten  organiseren)  en  de  sporters  zelf.  Hieronder  een   korte  schets  van  de  drie  partijen.    

2.2  De  omroepen  

Voor  de  omroepen  zijn  populaire  sportevenementen  een  waardevol  onderdeel  van  hun   programma-­‐aanbod.  Dit  heeft  ten  eerste  natuurlijk  te  maken  met  de  hoge  kijkcijfers:  de   Olympische  Spelen  van  2008  vormen  bijvoorbeeld  wereldwijd  het  best  bekeken  televisie-­‐ evenement  ooit.  Voor  de  Verenigde  Staten  is  dat  de  meest  recente  (ten  tijde  van  schrijven)   editie  van  het  koningsevenement  in  het  American  Football,  de  Superbowl.  Op  1  februari   2015  zagen  114,4  miljoen  Amerikanen  -­‐  meer  dan  een  derde  van  de  hele  bevolking  -­‐  de  New   England  Patriots  van  de  Seattle  Seahawks  winnen4.  In  Nederland  ging  een  nog  hoger  

percentage  van  de  bevolking  in  2010  voor  de  finale  van  het  WK  voetbal  tussen  Oranje  en   Spanje  zitten:  8,7  miljoen,  oftewel  de  helft  van  alle  mannen,  vrouwen  en  kinderen  in  het   land5.    

Door  de  hoge  kijkcijfers  kunnen  er  grote  bedragen  voor  zendtijd  in  de  omringende   reclameblokken  worden  gevraagd.  Het  uitzenden  van  sport  heeft  nog  andere  voordelen   voor  de  omroep.  Sommige  competities,  onder  andere  de  Eredivisie  voetbal  en  de  Formule  1,   zijn  rendabel  genoeg  om  op  een  eigen  betaalzender  uitgezonden  te  worden.  Ook  het  feit  dat   sport  populair  is  als  iets  om  met  vrienden  in  de  kroeg  te  kijken,  is  voor  de  omroep  lucratief.   Dit  is  een  zogenaamde  secundaire  openbaarmaking  onder  het  auteursrecht,  en  zorgt  ervoor   dat  de  kroegbaas  geldt  verschuldigd  is  aan  de  omroep6.    Ten  slotte  heeft  sport  als  voordeel   dat  het  op  meerdere  manieren  gepresenteerd  kan  worden.  Bij  voetbal  kunnen  zowel  de   rechten  op  rechtstreekse  uitzendingen  van  wedstrijden  als  op  die  van  de  samenvattingen   verkocht  worden,  waardoor  twee  omroepen  feitelijk  hetzelfde  product  kunnen  kopen   zonder  in  elkaars  vaarwater  te  komen.  

De  term  ‘uitzendrechten’  is  overigens  in  zekere  zin  onvolledig.  Naast  het  recht  om  

sportevenementen  uit  te  zenden  omvat  het  vaak  ook  het  recht  (ofwel  de  plicht)  om  zelf  het   filmwerk  te  (laten)  verrichten.  Dit  is  in  het  kort  ook  de  grondslag  waarop  de  bescherming                                                                                                                            

4  Feeney,  2015  

5  Stichting  KijkOnderzoek,  2011  

(7)

van  de  rechten  in  Nederland  gebaseerd  is:  de  organisator  geeft  alleen  de  cameraploeg  van   de  omroep,  waarmee  een  overeenkomst  is  gesloten,  toegang  tot  het  evenement  en  de   omroep  verkrijgt  het  auteursrecht  op  de  resulterende  beelden7.      

2.3  De  bonden  en  clubs  

Voor  sommige  sporten  worden  de  rechten  door  de  organiserende  bonden  verkocht.  Dit  is   vaak  het  geval  bij  grote  internationale  evenementen,  en  sporten  voor  individuele  atleten  in   plaats  van  teams.  Een  voorbeeld  is  de  Olympische  Spelen:  het  Internationaal  Olympisch   Comité  (IOC)  sluit  deals  met  omroepen  over  de  hele  wereld  voor  de  rechten  om  live  beelden   van  de  spelen  uit  te  zenden.  Ook  de  rechtenhandel  in  de  Formule  1  werkt  min  of  meer   volgens  dit  principe.    

In  het  profvoetbal  was  de  bond  ook  lange  tijd  de  standaard-­‐intermediair  tussen  de  clubs  en   de  omroepen,  maar  dit  veranderde  begin  jaren  ‘90  toen  voetbalclubs  op  het  hoogste  niveau   in  Engeland  besloten  om  de  rechten  zelf  te  exploiteren.  Het  succes  van  deze  actie  zorgde   ervoor  dat  voetbalclubs  in  de  meeste  andere  Europese  competities  dit  voorbeeld  volgde,   Nederland  incluis.    

De  televisiegelden  zijn  voor  veel  bonden  en  profteams  de  belangrijkste  bron  van  inkomsten.   Zowel  bij  het  WK  voetbal  als  bij  de  Tour  de  France  komt  ongeveer  twee  derde  van  de  omzet   uit  de  televisiegelden8.  Ook  in  absolute  getallen  zijn  de  inkomsten  uit  uitzendrechten  hoog.   Zie  ter  indicatie  figuur  1  voor  een  overzicht  van  enkele  van  de  meest  waardevolle  

voetbalcompetities  en  de  bedragen  die  ze  aan  televisie-­‐inkomsten  binnenhaalden.  

Land   Competitie   Periode   Bedrag  

Engeland   Premier  League   2010-­‐2013   €1,875  miljard   Italië   Serie  A   2010-­‐2012   €1,16  miljard   Duitsland   Bundesliga   2009-­‐2013   €1  miljard     Frankrijk   Ligue  Un   2008-­‐2009   €1,86  miljard   Spanje   Liga  BBVA   2009-­‐2012   €700  miljoen   Nederland   Eredivisie   2013-­‐2025   €1  miljard    

                                                                                                                         

7  Meer  over  deze  constructie,  en  de  problemen  die  eruit  voortvloeien,  in  hoofdstuk  4.    

(8)

2.4  De  sporters  

In  sommige  gevallen  delen  de  sporters  indirect  mee  met  de  grote  winsten  van  de  bonden  en   clubs.  Zoals  algemeen  bekend  verdienen  bijvoorbeeld  topvoetballers  jaarlijks  miljoenen,  wat   natuurlijk  vooral  mogelijk  is  door  de  tv-­‐inkomsten  van  de  clubs.  Deze  hoge  salarissen  zijn   echter  niet  representatief,  niet  voor  voetballers  en  zeker  niet  voor  sporters  in  het  algemeen.   Volgens  Nieuwsuur  verdienen  honderden  spelers  in  de  eerste  divisie  jaarlijks  minder  dan   25.000  euro,  niet  genoeg  om  een  pensioen  mee  op  te  bouwen9.  Bovendien  spelen  een   aantal  voetballers  in  de  Eredivisie  op  amateurbasis,  in  de  hoop  een  contract  af  te  dwingen.   Zij  verdienen  dus  niets  aan  salarissen.      

Het  voetbal  is  nog  een  uitzondering,  in  dat  het  überhaupt  mogelijk  is  om  veel  geld  eraan  te   verdienen.  Veel  andere  sporten  bieden  die  kans  niet,  ook  als  er  wel  hoge  

televisieopbrengsten  zijn.  Het  meest  schrijnende  voorbeeld  is  de  Olympische  Spelen,  

waarbij  het  IOC  geen  cent  van  de  astronomische  inkomsten  aan  de  atleten  uitbetaald10.  Een   deel  van  de  inkomsten  gaat  naar  de  nationale  Olympische  comités,  die  het  naar  eigen   inzicht  weer  aan  de  atleten  kunnen  uitkeren.  Meestal  gebeurt  dit  echter  alleen  als  er  een   medaille  behaald  wordt,  voor  de  rest  krijgt  de  atleet  alleen  een  onkostenvergoeding  voor   zijn  participatie.  NOC-­‐NSF  heeft  in  2014  een  onderzoek  uitgevoerd  naar  de  financiële   situatie  van  aangesloten  sporters,  waaronder  roeiers,  schaatsers  en  hockeyers.  Hieruit   volgde  dat  maar  liefst  61%  van  de  respondenten  20.000  euro  per  jaar  of  minder  aan   inkomsten  uit  hun  sport  verwerven.  82%  verdiende  minder  dan  30.000  euro,  onder  het   modale  Nederlandse  jaarsalaris  van  35.000  euro11.  Veel  sporters  moeten  een  tweede  baan   aanhouden  om  rond  te  kunnen  komen.  Het  onderzoek  bracht  ook  de  sport-­‐gerelateerde   kosten  voor  de  sporter  in  kaart  die  niet  door  NOC-­‐NSF  werden  vergoed.  Voor  43%  van  de   sporters  lagen  deze  tussen  de  1.500  euro  en  de  5.00  euro,  en  voor  nog  eens    43%  zelfs  hoger   dan  5.00012.  Geen  kleine  bedragen,  zeker  gezien  de  lage  inkomsten.  

Voor  bijna  alle  sporters  geldt  bovendien  dat  ze  zelden  een  lange  carrière  tegemoet  kunnen   zien.  Volgens  Brits  onderzoek  kan  de  gemiddelde  voetballer  bijvoorbeeld  maar  tot  zijn  35ste   levensjaar  mee  komen  in  het  profvoetbal13,  dertig  jaar  te  weinig  om  het  tot  de  

pensioensleeftijd  te  schoppen.  Doordat  het  voetbal  het  grootste  deel  van  de  tijd  van  de   speler  opeist  in  de  jaren  dat  zijn  leeftijdsgenoten  aan  het  studeren  of  een  vak  aan  het  leren   zijn,  heeft  hij  doorgaans  weinig  kans  om  zich  buiten  het  veld  te  ontwikkelen.  Hij  komt  dus                                                                                                                            

9  Dijkstra  en  Westrate,  2012    

10Taylor,  2012  

11  NOC-­‐NSF,  2014,  p.  6  

12  Idem,  p.8  

(9)

rond  zijn  35ste  meestal  zonder  enige  relevante  werkervaring  of  scholing  de  arbeidsmarkt   op,  waar  hij  moet  proberen  mee  te  komen  met  mensen  die  een  grote  voorsprong  op  beide   fronten  hebben.  Het  is  dan  ook  niet  verbazingwekkend  dat  drie  van  de  vijf  profs  binnen  vijf   jaar  na  het  einde  van  hun  loopbaan  failliet  zijn14.    Een  sportcarrière  vergt  ten  slotte  vaak  een   zware  fysieke  tol.  Versleten  gewrichten  zijn  eerder  regel  dan  uitzondering  bij  voetballers,  en   onder  bijvoorbeeld  boksers  en  rugbyspelers  komen  veel  hersenschuddingen  voor.    Kortom,   de  sportersloopbaan  is  niet  de  jongensdroom  die  we  ons  vaak  voorstellen.    

2.5  Conclusie                                                                                                                                    

Uitzendrechten  van  sportevenementen  zijn  ten  eerste  lucratief  voor  de  omroepen,  ze  halen   een  product  binnen  met  een  hoge  kijkdichtheid  en  veel  mogelijkheden  tot  adverteren.  Ook   voor  de  organiserende  bonden  en  clubs  is  het  doorgaans  de  belangrijkste  inkomstenbron.   Zonder  televisierechten  zouden  professionele  sporten  in  hun  huidige  vorm  niet  bestaan.  De   sporters  zelf  zijn  in  de  meeste  gevallen  echter  niet  enorm  gebaat  bij  de  huidige  constructie.   Olympische  Atleten  in  het  bijzonder  krijgen  weinig  loon  naar  werken  relatief  tot  de  

astronomische  inkomsten  die  de  televisieuitzendingen  van  hun  prestaties  binnenbrengen.   Relatief  weinig  atleten  kunnen  rondkomen  van  wat  ze  met  hun  prestatie  verdienen.  Een   extra  inkomstenbron  zou  in  veel  gevallen  dus  goed  van  pas  komen.  

 

 

 

                                                                                                                            14  Dean,  2013  

(10)

 

 

 

 

 

 

 

 

   

3.  Rechtsgronden  voor  een  vergoeding  

3.1  Inleiding  

In  het  vorige  hoofdstuk  concludeerde  ik  dat  een  extra  inkomstenbron  voor  profsporters   welkom  en  op  het  eerste  gezicht  ook  rechtvaardig  zou  zijn,  door  de  grote  inkomsten  uit  de   uitzendrechten  in  vergelijking  met  het  lage  honorarium  van  de  gemiddelde  sporter.  Een   vorm  van  intellectueel  eigendomsrecht  is  een  mogelijke  optie  hiervoor,  vooral  omdat  de   positie  van  sporters  in  zekere  zin  vergelijkbaar  is  met  die  van  film-­‐  en  televisieacteurs.   Acteurs  hebben  sinds  1993  tot  op  zekere  hoogte  zeggenschap  over  het  gebruik  van  hun   prestatie,  op  grond  van  de  aan  het  auteursrecht  verwante  naburige  rechten.  In  dit  

hoofdstuk  bespreek  ik  of  een  beschermingsrecht  voor  sporters  op  dezelfde  gronden  als  het   auteursrecht  en  de  naburige  rechten  gestoeld  kan  worden.  Ten  eerste  zal  ik  de  twee   relevante  bestaande  vormen  van  intellectueel  eigendom  kort  uiteenzetten.    

(11)

3.2  Het  auteursrecht  

Het  auteursrecht,  in  Nederland  geregeld  in  De  Auteurswet  1912  (Aw)  is  het  exclusief  recht   van  de  maker  op  het  door  hem  vervaardigde  werk15.  Een  werk  kan  nagenoeg  elke  vorm   aannemen,  zolang  het  maar  voor  menselijke  (zintuigelijke)  waarneming  vatbaar  is,  en  niet   alleen  in  het  hoofd  van  de  bedenker  bestaat16.  Een  verhaal  is  bijvoorbeeld  waarneembaar   wanneer  het  op  papier  uitgeschreven  wordt;  een  ontwerp  voor  een  gebouw  wanneer  het   uitgetekend  is.  De  maker  is  bijna  altijd  de  bedenker  van  het  werk:  de  schrijver,  componist,   ontwerper,  schilder,  fotograaf  et  cetera.  Hij  hoeft  geen  formaliteiten  te  verrichten  om  het   auteursrecht  op  zijn  werk  te  verkrijgen,  als  hij  zijn  idee  een  waarneembare  vorm  geeft   ontstaat  het  automatisch.  Wel  is  er  een  minimumvereiste  van  creativiteit  nodig;  het   zogenaamde  eigen  oorspronkelijk  karakter  en  persoonlijk  stempel  van  de  maker17.  Een   vakantiekiekje  voldoet  hier  bijvoorbeeld  doorgaans  niet  aan,  een  foto  van  een  in  een  studio   gestileerd  stilleven  meestal  wel.    

Wanneer  het  auteursrecht  ontstaat  is  het  in  Nederland  tot  70  jaar  na  de  dood  van  de  maker   geldig.  In  die  periode  krijgt  hij  (en  na  hem  zijn  erfgenamen)  een  bundel  economische  

rechten  over  het  werk  in  kwestie.  Onder  Nederlands  recht  worden  deze  rechten   onderverdeeld  in  het  recht  om  het  werk  openbaar  te  maken  (artikel  12  Aw)  en  het  te  

verveelvoudigen  (artikel  13  Aw).  “Openbaar  maken”  omvat  alle  handelingen  die  ervoor  

zorgen  dat  het  werk  beschikbaar  wordt  gesteld  aan  het  publiek;  van  het  verkopen  van   exemplaren  van  een  boek  in  de  winkel  tot  het  draaien  van  een  plaat  op  de  radio.   “Verveelvoudigen  is  op  alle  verschillende  manieren  het  werk  kopiëren  of  overnemen,   hieronder  vallen  bijvoorbeeld  ook  het  vertalen  van  een  boek  of  het  bewerken  ervan  voor   een  film.  Dit  zijn  beide  exclusieve  rechten,  wat  betekent  dat  de  rechthebbende  ze  als  enige   mag  verrichten  of  toestemming    aan  derden  kan  geven  om  dit  te  doen.  Er  zijn  wel  enkele   uitzonderingen  op  de  regel  dat  toestemming  nodig  is,  bijvoorbeeld  voor  het  maken  van   kopieën  voor  eigen  gebruik  en  voor  gebruik  in  het  onderwijs.  Voor  sommige  van  deze   uitzonderingen  moet  wel  een  vergoeding  aan  de  rechthebbende  betaald  worden,  voor   andere  rechten  is  dit  niet  vereist.    

Naast  de  economische  rechten  geeft  de  auteurswet  de  maker  ook  een  aantal  

persoonlijkheidsrechten,  te  vinden  in  art.  25  Aw.  Hieronder  vallen  bijvoorbeeld  het  recht  op  

naamsvermelding  bij  vertoning  van  het  werk  en  het  recht  om  zich  te  verzetten  tegen   verminking  ervan.  De  economische  rechten  kunnen  geheel  of  gedeeltelijk  worden  

overgedragen  (al  dan  niet  tegen  betaling),  de  persoonlijkheidsrechten  niet.  De  overdracht                                                                                                                            

15  Artikel  1,  Auteurswet  1912  

16  Gielen,  2011,  p.  426  

(12)

wordt  bij  filmwerken  vermoed  automatisch  te  gebeuren:  de  auteursrechten  van  de  scenarist   en  regisseur  gaan  tenzij  anders  afgesproken  naar  de  producent  van  het  werk.  Hiervoor  is  de   producent  wel  een  billijke  vergoeding  aan  de  rechthebbenden  verschuldigd.  Naast  een   overdracht  kan  de  rechthebbende  ook  een  licentie  voor  gebruik  uitgeven,  hij  behoudt  dan   zijn  auteursrecht  maar  bevoegd  een  ander  wel  om  het  werk  onder  de  licentievoorwaarden   te  gebruiken  of  te  exploiteren.      

Ten  slotte  is  voor  dit  onderwerp  nog  het  portretrecht  uit  art.  21    een  relevant  onderdeel  van   de  Auteurswet.  Indien  er  zonder  opdracht  een  foto  (of  een  andere  vorm  van  een  portret,   zoals  een  schets)  van  iemand  gemaakt  wordt  kan  de  geportretteerde  persoon  zich,  indien  hij   daar  een  redelijk  belang  bij  heeft,  verzetten  tegen  publicatie.  Dit  artikel  wordt  vaak  

aangegrepen  door  beroemdheden,  die  willen  voorkomen  dat  roddelbladen   compromitterende  foto’s  van  ze  naar  buiten  brengen.    

3.3  De  naburige  rechten  

De  compositie  van  een  popliedje  is  een  werk,  het  op  instrumenten  spelen  van  datzelfde   liedje  is  een  uitvoering.  Hetzelfde  geldt  voor  films:  de  dialoog  in  het  script  is  een  (onderdeel   van)  een  werk,  de  manier  waarop  de  acteurs  de  dialoog  voordragen  is  de  uitvoering.  Aan  de   uitvoering  werd  traditioneel  geen  bescherming  onder  het  auteursrecht  toegekend.  Voor  het   grootste  deel  van  de  geschiedenis  van  het  auteursrecht  was  dit  ook  niet  nodig;  het  was  voor   de  tijd  van  de  filmcamera  en  de  grammofoon  immers  onmogelijk  om  uitvoeringen  vast  te   leggen.  Er  kon  dus  tot  het  einde  van  de  19e  eeuw  nauwelijks  voordeel  getrokken  worden  uit   de  uitvoering  van  een  ander.    In  de  20ste  eeuw  werd  deze  uitsluiting,  met  de  opkomst  van   de  filmindustrie  en  de  popmuziek,    echter  steeds  moeilijker  te  verdedigen.  In  Nederland   werd  in  1993  uiteindelijk  een  wet  aangenomen  die  uitvoerend  kunstenaars  een  aan  het   auteursrecht  verwante  vorm  van  bescherming  gaf:  de  Wet  op  de  naburige  rechten   (zogenoemd  omdat  de  rechten  ‘naburig’  aan  het  auteursrecht  zijn).    

De  Wet  op  de  naburige  rechten  (WNR)  geeft  aan  uitvoerende  kunstenaars  dus  een  

bescherming  die  nauw  verwant  is  aan  het  auteursrecht  van  makers.  Net  als  het  auteursrecht   ontstaan  naburige  rechten  bijvoorbeeld  ook  zonder  formaliteit.  Ook  geven  ze  de  

rechthebbende  een  aantal  economische-­‐  en  persoonlijkheidsrechten.  Met  betrekking  tot   filmwerken  geldt  ook  hetzelfde  vermoeden  van  overdracht  van  rechten  naar  de  producent     ten  aanzien  van  acteurs  als  in  de  Auteurswet  voor  andere  rechthebbenden  bestaat  (artikel   4).  Ook  de  acteurs  hebben  daarbij  recht  op  een  billijke  vergoeding.    

3.4  Rechtsgronden  

Nieuwe  vormen  van    intellectuele  eigendomsrechten  worden  niet  lichtvoetig  door  de  

(13)

van    een  met  een  intellectueel  eigendomsrecht  vergelijkbare  bescherming  alleen   verdedigbaar  is  als  het  beschermingsobject  op  één  lijn  met  een  bestaand  intellectueel   eigendomsrecht  geplaatst  kan  worden18.    Zoals  Van  Engelen  opmerkt19volgt  hieruit  dat  er   eenzelfde  rechtvaardiging  voor  het  recht  moet  zijn,  of  anders  gezegd  dat  de  rechtsgrond  van   het  nieuwe  recht  met  een  bestaand  recht  overeen  moet  komen.  Een  aan  het  auteursrecht   en  de  naburige  rechten  verwante  beschermingsvorm  zou  dus  dezelfde  rechtsgrond  als  de   twee  bestaande  rechten  moeten  hebben20  

In  de  Westerse  rechtstradities  zijn  drie  hoofdargumenten  te  onderscheiden  waarmee  het   auteursrecht  (en  later  ook  de  naburige  rechten)  verklaard  en  gerechtvaardigd  worden.  Aan   de  ene  kant  vinden  we  het  rechtvaardigheidsbeginsel,  ofwel  de  theorie  dat  aan  de  maker  op   grond  van  natuurlijke  rechtvaardigheid  een  recht  op  (de  exploitatie  van)  zijn  werk  moet   toekomen.  Deze  brede  groep  van  argumenten  wordt  vooral  in  de  Franse  en  Duitse  

rechtstradities  als  voornaamste  rechtvaardiging  voor  het  auteursrecht  gegeven  en  kan  weer   onderverdeeld  worden  in  het  loon-­‐naar-­‐werken-­‐argument  en  het  

persoonlijkheidsargument.  Aan  de  andere  kant  vinden  we  de  utilisten,  die  als  rechtsgrond   naar  het  maatschappelijk  nut  van  het  auteursrecht  wijzen  en  vooral  in  de  Angelsaksische   landen  bijval  hebben  gevonden.  In  Nederland  is  het  uitgangspunt  dat  er  niet  één  

rechtsgrond  voor  het  auteursrecht  is  aan  te  wijzen,  de  rechtvaardiging  moet  in  een   combinatie  van  de  drie  stromingen  gezocht  worden21.  Ik  zet  hieronder  de  drie  

hoofdargumenten  uiteen,  waarna  ik  bij  elk  argument  bespreek  in  hoeverre  het  ook  voor  een   beschermingsrecht  bij  sportprestaties  zou  kunnen  gelden.    

3.5  Loon  naar  werken  

Zoals  gezegd  wordt  de  grondslag  voor  het  intellectuele  eigendomsrecht  in  de  Franse  en   Duitse  rechtstradities  vooral  in  de  gerechtvaardigde  belangen  en  rechten  van  de  maker  zelf   gezocht.  Deze  rechtsgrond  komt  weer  in  twee  verschillende  smaken.  De  oudere  stroming,   geïnspireerd  door  de  ideeën    van  de  Britse  filosoof  John  Locke,  ziet  het  intellectuele   eigendomsrecht  als  het  loon  naar  werken  voor  de  maker.    In  de  woorden  van  de   negentiende-­‐eeuwse  jurist  De  Savornin-­‐Lohman:  

                                                                                                                         

18  HR  27  juni  1986,  NJ  1987,  191  m.  nt.  Van  Nieuwenhoven  Helbach  (Decca/Holland  Nautic)  

   Van  Engelen,    1989,  p.  281    

19  Van  Engelen,  1994,  p.  149  

20  Omdat  de  naburige  rechten  grotendeels  een  uitbreiding  of  toevoeging  op  het  auteursrecht  zijn  is  grondslag  

is  voor  deze  twee  rechten  nagenoeg  hetzelfde.  Om  die  reden,  en  om  storende  herhaling  te  voorkomen,   gebruik  ik  in  de  bespreking  van  de  rechtsgronden  (3.5  tot  en  met  3.7)    de  term  ‘auteursrecht’  voor  beiden.    

(14)

“En  zullen  wij  dan  den  uitvinder  zijn  eigendomsregt  betwisten,  hem  wiens  regt  steunt  op  den   regtmatigsten  aller  titels,  den  arbeid?  De  arbeid  toch,  die  door  velen  als  de  eenige  

regtmatige  wijze  van  eigendoms-­‐verkrijging  beschouwd  wordt  is  de  titel,  maar  ook  de  eenige   titel  waarop  de  uitvinder  beweert  dat  zijn  regt  rust.  Jaren  lang  welligt  heeft  hij  gewerkt,  en   naar  een  voor  anderen  zigtbaar  doel  gestreefd.  Mag  die  arbeid  des  geestes  niet  even  goed   zijne  natuurlijke  belooning  vinden  als  die  des  lichaams?”22  

Dit  is  waarschijnlijk  de  meest  simpele  manier  om  het  auteursrecht  te  rechtvaardigen:  de   maker  van  immateriële  objecten  wordt  gelijkgesteld  aan  de  maker  van    materiële  objecten.   De  meubelmaker  heeft  het  recht  om  een  door  hem  vervaardigde  tafel  te  al  dan  niet  te   verkopen,  waarom  dan  niet  de  schrijver  met  zijn  boek?  De  waarde  van  het  werk  van  de   schrijver  zit  echter  niet  in  een  enkele  fysieke  manifestatie  van  het  werk  (een  exemplaar  van   het  boek)  maar  in  het  verhaal,  de  personages  en  dialogen  daarin.  Om  de  schrijver  loon  naar   werken  te  geven  moet  dus  die  immateriële  kant  van  zijn  werk  beschermd  worden,  naast  zijn   algemene  eigedomsrecht  op  fysieke  exemplaren  van  zijn  arbeid.  

Een  vaak  gehoorde  kritiek23  tegen  het  loon  naar  werken-­‐argument  is  dat  er  genoeg  

ambachten  zijn  waarin  alleen  loon  verdient  wordt,  zonder  een  verder  recht  op  de  exploitatie   van  het  resultaat  van  de  geleverde  arbeid.  Waarom  zou  dit  anders  moeten  zijn  voor  iemand   die  ‘toevallig’  werken  van  wetenschap  of  kunst  vervaardigt?  Als  repliek  wordt  vaak  weer   gesteld  dat  er  bij  zulke  ambachten  wel  degelijk  een  exploitatierecht  bestaat,  maar  dat  het   recht  wordt  ‘afgekocht’    via  salaris.  Met  andere  woorden,  in  beide  gevallen  krijgt  men  loon   naar  werken,  maar  door  de  aard  van  de  soorten  werken  die  door  het  auteursrecht  worden   beschermd  is  het  praktischer  om  dit  loon  via  een  exploitatierecht  aan  de  maker  toe  te   kennen.    

In  hoeverre  gaat  het  rechtvaardigheidsargument  op  voor  een  vergoedingsrecht  bij  

sportprestaties?  Zoals  in  het  tweede  hoofdstuk  omschreven  is  de  financiële  situatie  van  de   gemiddelde  topsporter  alles  behalve  rooskleurig.  Olympische  atleten  zijn  bijvoorbeeld   grotendeels  overgeleverd  aan  de  gulheid  van  hun  nationaal  Olympisch  comité,  onder  de   voetballers  zijn  alleen  de  vedetten  spekkoper  en  autocoureurs  moeten  vaak  zelf  

sponsorgeld  bij  elkaar  sprokkelen  om  een  racestoeltje  te  veroveren.  De  enquête  van  NOC-­‐ NSF  schetst  het  beeld  van  een  branche  waarin  de  ‘werknemers’  ver  beneden  modaal  

verdienen,  maar  voor  wie  het,  juist  door  het  feit  dat  ze  intensief  met  topsport  bezig  zijn,  erg   moeilijk  is  om  extra  inkomsten  te  verwerven.  Tegelijkertijd  zijn  de  sporters  de  enige  reden   dat  evenementen  als  de  Olympische  Spelen  het  bekijken  waard,  en  daardoor  weer  lucratief,                                                                                                                            

22  De  Savornin  Lohman,  1862,  p.  230  

(15)

zijn.  Het  is  dus  geenszins  onredelijk  om  te  stellen  dat  topsporters  onvoldoende  loon  naar   werken  voor  hun  prestaties  krijgen.  Een  vergoedingsrecht  zou  naar  mijn  mening  dus  volgens   het  loon  naar  werken-­‐argument  gerechtvaardigd  kunnen  worden.    

 3.6  Het  persoonlijkheidsargument  

Nieuwer  dan  de  loon-­‐naar-­‐werken  theorie  is  het  persoonlijkheidsargument.  Dit  argument   vindt  zijn  oorsprong  in  de  eigendomstheorie  van  de  Duitse  filosoof  Hegel,  en  is  dan  ook   vooral  in  Duitsland  prominent  geworden.  Hegel  beredeneerde  de  noodzaak  van  het   intellectuele  eigendom  aan  de  hand  van  zijn  ideeën  over  vrije  wil,  volgens  hem  het   belangrijkste  onderdeel  van  de  menselijke  geest24.  De  vrije  wil  manifesteert  zich  in  een   drang  om  de  wereld  te  beïnvloeden,  door  het  verkrijgen  en  behouden  van  fysieke  objecten   (‘gewoon’  eigendom),  maar  ook  door  het  creëren  en  uitten  van  ideeën,  zoals  bijvoorbeeld   door  het  vervaardigen  van  werken  van  wetenschap  of  kunst.  Beide  soorten  wilsuiting   vormen  een  onlosmakelijk  onderdeel  van  de  persoonlijkheid  van  degene  die  ze  uit,  en   dienen  daarom  beschermd  te  worden  tegen  derden.  Deze  rechtsgrond  zien  we  vooral  terug   in  het  vereiste  onder  het  Nederlandse  auteursrecht  dat  een  werk  een  eigen  persoonlijk   karakter  heeft  en  het  persoonlijk  stempel  van  de  maker  draagt25.    

Hughes  merkt  op  dat  de  theorie  van  Hegel  niet  voor  elke  soort  werk  even  duidelijk  op   gaat26.  Bij  een  schrijver  van  romans  kan  vaak  (doch  ook  niet  altijd)  een  eigen  stijl  ontdekt   worden,  maar  geldt  dit  ook  voor  bijvoorbeeld  de  schrijver  van  schoolboeken  die  aan   lesdoelen  van  de  overheid  gebonden  is?  Drukt  de  maker  van  een  computerprogramma   (welke  in  beginsel  voor  auteursrecht  vatbaar  is)  wel  echt  zijn  persoonlijkheid  uit,  of  maakt   hij  vooral  door  de  techniek  voorgeschreven  keuzes  om  een  bepaald  resultaat  te  bereiken?     Een  vergoedingsrecht  voor  sporters  kampt  eigenlijk  met  hetzelfde  probleem;  voor  sommige   takken  van  sport  is  meer  persoonlijkheid  te  bespeuren  dan  voor  anderen.  Onderaan  de   ‘persoonlijkheidsladder’  staan  bijvoorbeeld  de  hardlopers.  Hardlopen  biedt  nauwelijks   ruimte  voor  persoonlijke  invulling;  er  kan  hoogstens  gezegd  worden  dat  sommige  lopers  een   eigen  techniek  hebben  waardoor  ze  sneller  dan  hun  tegenstanders  gaan.  De  verschillen   blijven  ook  daarin  echter  klein,  zo  klein  alleen  het  geoefende  oog  ze  zal  zien.  Hetzelfde  geldt   voor  onder  andere  schaatsers,  jockeys  en  beoefenaars  van  andere  sporten  waarbij  het  doel   is  om  zo  snel  mogelijk  een  bepaald  parcours  af  te  leggen.  Voor  wielrenners  kan  nog  gezegd   worden  dat  ze  een  zekere  strategie  toepassen  (Wanneer  ga  ik  demarreren?  Wie  van  mijn   team  moet  voorop  rijden?)  maar  het  een  en  ander  blijft  magertjes.    

                                                                                                                         

24  Zie  voor  een  uitgebreide  bespreking  Hughes,  1998,  p.335  e.v.  

25  Onder  andere  uitgedrukt  in    HR  16  juni  2006,  NJ  2006,  585  m.nt.  Spoor  (Lancome/Kecofa).  

(16)

Bij  sporten  waar  de  deelnemers  meer  (figuurlijke)  speelruimte  hebben  wordt  het   makkelijker  te  beargumenteren  dat  ze  een  prestatie  leveren  die  een  extentie  van  hun   persoonlijkheid  vormt.  Boxer  Muhammad  Ali  werd  bijvoorbeeld  wereldberoemd  door  zijn  

Rope-­‐a-­‐dope-­‐tactiek,  welke  inhield  dat  hij  kundig  zijn  (fysiek  sterkere)  tegenstander  uitputte  

met  ontwijkingen  alvorens  genadeloos  toe  te  slaan.  In  het  voetbal  vinden  we  onze  eigen   Johan  Cruijff,  die  met  de  Cruijff  turn  zijn  tegenstanders  misleidde  door  te  doen  alsof  hij  zou   schieten  maar  vervolgens  de  bal  achter  zijn  standbeen  te  spelen.  Ten  slotte  is  er  rugby-­‐ster   Jonny  Wilkinson.  Hij  schoot  Engeland  in  2003    naar  de  wereldtitel  met  zijn  unieke  vrije   trappen,  waarvoor  hij  eerst  een  soort  bidhouding  aannam  om  het  juiste  traject  van  de  bal  te   bepalen.  Zo  zijn  er  nog  vele  voorbeelden  te  verzinnen  van  tactieken,  stijlen  en  

karakteristieke  trekjes  die  onmiskenbaar  met  bepaalde  atleten  worden  geassocieerd.   Natuurlijk,  de  ‘mindere  goden’  in  elke  sport  zullen  deze  unieke  trekjes  minder  snel  hebben,   maar  geldt  hetzelfde  niet  voor  bijvoorbeeld  soapacteurs  of  sessiemuzikanten?  Ook  in  de   kunsten  zijn  er  gradaties  in  de  mate  van  persoonlijke  inbreng  die  door  de  maker  worden   aangebracht,  wat  geen  uitsluiting  van  hun  prestatie  aan  het  intellectuele  eigendomsrecht   tot  gevolg  heeft.    

De  meest  duidelijke  uiting  van  de  persoonlijkheid  zien  we  echter  in  de  zogenaamde   expressiesporten.  Beoefenaars  van  onder  meer  kunstschaatsen  en  turnen  voeren  

ingestudeerde  routines  uit,  waarbij  ze  punten  verdienen  door  hun  creativiteit  tot  uiting  te   brengen.  Ze  kiezen  daarnaast  hun  eigen  kleding  en  muziek  uit,  ook  te  zien  als  onderdelen   van  hun  persoonlijkheid.  Hetzelfde  geldt,  wellicht  verassend,  voor  extreme  sporten  als  

freestyle  skiën  en  skateboarden,  waarbij  in  competitieverband  wordt  gescoord  met  het  

vertonen  van  unieke  trucs.  Ook  denksporten  zijn  goede  voorbeelden  van  sporten  waarbij  de   persoonlijkheid  van  de  sporter  zich  manifesteert:  schaakmeesters  hebben  hun  eigen  unieke   strategiën,  die  vaak  ook  naar  hun  vernoemd  worden.    

Het  persoonlijkheidsargument  blijft  echter  de  minst  consistente  rechtsgrond  om  een   vergoedingsrecht  voor  sporters  mee  te  rechtvaardigen.  Wat  opgaat  voor  sommige  sporten   geldt  weer  niet  voor  anderen,  en  sowieso  zijn  de  elementen  van  persoonlijkheid  meestal   meer  bijzaak  in  de  sport.  Het  gaat  er  niet  om  dat  de  sporter  zijn  persoonlijkheid  uit,  maar   eerder  dat  de  wedstrijd  gewonnen  wordt.  Er  kan  kortom  niet  gesproken  worden  over  een   stevige  rechtvaardigingsgrond.    

Dit  onderwerp  wordt  overigens  nader  besproken  in  het  volgende  hoofdstuk  in  de  context   van  de  discussie  tussen  Dommering  en  Klos27.  

                                                                                                                          27  Zie  p.  20  

(17)

3.7  Het  maatschappelijk  nut  

Waar  de  continentale  filosofen  de  rechtvaardiging  van  het  auteursrecht  vooral  in  de  

belangen  van  de  maker  zoeken,  kijken  de  Britten  en  Amerikanen  meer  naar  het  belang  voor   de  samenleving  in  het  algemeen.  De  utilisten,  met  Jeremy  Bentham  en  John  Stuart  Mill  als   boegbeelden,  zien  het  auteursrecht  als  een  aansporing  voor  makers  om  werken  te  

vervaardigen  en  aan  het  publiek  beschikbaar  te  stellen  die  zonder  zo’n  recht  nooit  zouden   bestaan.  Kunstenaars  en  wetenschappers  worden  erdoor  in  staat  gesteld  om  te  verdienen   aan  de  werken  die  ze  voortbrengen,  waardoor  ze  eerder  de  benodigde  middelen  (tijd,  geld   e.d.)  zullen  investeren  om  de  werken  te  vervaardigen28.  De  samenleving  wordt  daardoor   beter,  omdat  men  beschikking  over  deze  werken  krijgt.  We  onderscheiden  twee  belangrijke     elementen  van  deze  theorie:  er  moet  sprake  zijn  van  een  algemeen  nut,  dat  gebaat  is  bij  het   verlenen  van  prestatiebescherming.    

In  hoeverre  kan  de  utilistische  theorie  toegepast  worden  om  een  vergoedingsrecht  voor   sporters  te  rechtvaardigen?  Met  andere  woorden,  bestaat  er  een  algemeen  nut  dat  mogelijk   door  een  vergoedingsrecht  voor  sportprestaties  gediend  zou  kunnen  worden?  En,  is  een   vergoedingsrecht  een  goede  manier  om  dit  nut  te  dienen?  Sport  an  sich  is  een  zaak  van   algemeen  nut,  dat  blijkt  alleen  al  uit  het  feit  dat  het  Ministerie  van  Volksgezondheid,  Welzijn   en  Sport  jaarlijks  ongeveer  120  miljoen  euro  erin  investeert29.  Dit  geldt  gaat  naar  twee   hoofddoelen:  het  aanmoedigen  van  beweging  onder  de  Nederlandse  bevolking  en  de   ondersteuning  en  verbetering  van  de  Nederlandse  topsport.  In  het  eerste  geval  is  het   uiteindelijke  nut  het  verbeteren  van  de  volksgezondheid;  beweging  is  immers  (naast   gezonde  voeding)  het  belangrijkste  wapen  tegen  de  steeds  nijpender  wordende  obesitas-­‐ epidemie.  Voor  het  aanmoedigen  van  topsport  zijn  meerdere  redenen.  Als  eerste  is  er  de   nationale  trots.  Denk  aan  wat  er  gebeurt  als  het  Nederlands  elftal  op  een  groot  

voetbaltoernooi  meedoet:  de  straten  kleuren  oranje  met  slingers  en  vlaggen,  op  het  nieuws   wordt  elk  klein  miniem  detail  over  het  wel  en  wee  van  Oranje  uitgebreid  behandeld  en   wanneer  het  team  speelt  hangt  er  een  bijna  enge  stilte  in  de  steden  en  dorpen  (tot  er  

gescoord  wordt,  natuurlijk).  Nationale  trots  is  echter  niet  iets  wat  makkelijk  te  meten  is.  Wel   tot  op  zekere  hoogte  meetbaar  is  het  economische  effect  van  een  succesvol  

topsportklimaat.    De  hiervoor  beschreven  ‘oranjekoorts’  zorgt  er  bijvoorbeeld  voor  dat  de   kassa’s  in  winkels  en  kroegen  tijdens  de  toernooien  veelvuldig  rinkelen30:  mensen  kijken   wedstrijden  samen  in  de  kroeg  en  supermarkten  slaan  hun  slag  met  allerlei  oranje-­‐getinte   acties.  Ook  zorgt  het  succes  van  een  land  in  een  bepaalde  sport  ervoor  dat  dat  land  eerder   grote  toernooien  mag  organiseren,  waardoor  weer  een  grote  schare  atleten,  begeleiders  en                                                                                                                            

28  Fromer,  2012,  p.  4  e.v.  

29  Tiessen-­‐Raaphorst,  2015,  p.  13  

(18)

fans  (met  hun  portemonnees)  naar  het  land  toe  komen31.  Een  derde  voorbeeld  van  een   economisch  voordeel  zijn  de  transfergelden  in  het  voetbal:  Nederlandse  clubs  verdienden  in   2014  zo’n  100  miljoen  euro  aan  het  verkopen  van  talentvolle  spelers.  Per  saldo  is  dat  het   hoogste  van  de  wereld32.  

De  (top)sport  komt  dus  ten  goede  van  zowel  de  volksgezondheid  als  de  economie.  Zou  een   vergoedingsrecht  deze  effecten  versterken?  Mijns  inziens  hangt  dat  af  van  de  vraag  of  zo’n   recht  tot  meer  succes  in  de  topsport,  of  meer  topsporters,  zou  (kunnen)  leiden.  Een  direct   verband  hiertussen  is  nog  niet  gelegd,  maar  enige  aanwijzing  wordt  wel  gegeven  in    een   Duits  onderzoek  uit  201333  .  Hierin  werd  een  vergelijking  gemaakt  tussen  de  gemaakte   investeringen  (in  tijd,  geld  en  andere  middelen)  van  Westduitse  atleten  en  die  van  hun   Oostduitse  collega’s.  De  atleten,  allen  opgegroeid  vóór  de  val  van  het  IJzeren  Gordijn,   kwamen  uit  twee  zeer  verschillende  sportculturen.  In  Oost-­‐Duitsland  was  de  staat,  in  de   beste  communistische  traditie,  vrijwel  alle  aspecten  van  de  loopbanen  van  sporters.  Atleten   hoefden  nauwelijks  zelf  financieel  bij  te  dragen,  maar  plukten  ook  nagenoeg  geen  vruchten   van  een  eventueel  succes.  De  Westduitse  atleten,  daarentegen,  droegen  veelal  zelf  het   risico  van  de  investering,  maar  kregen  wel  veel  meer  zelf  de  mogelijkheid  om  van  het   resultaat  te  profiteren.  Uit  het  onderzoek  bleek  dat  het  Westduitse  systeem  tot  veel  meer   succes  in  de  vorm  van  medailles  op  Olympische  Spelen  en  wereldkampioenschappen  leidde.     Met  een  vergoedingsrecht  komt  er  meer  dividend  tegenover  de  investeringen  van  de  

sporter  te  staan.    De  Olympische  atleet  krijgt  bijvoorbeeld  de  zekerheid  dat  als  hij  de  Spelen   haalt  hij  een  (verbeterde)  vergoeding  voor  zijn  inspanningen  tegemoet  kan  zien  dan  nu  het   geval  is.  Het  lijkt  dus  niet  onredelijk  om  te  zeggen  dat  er  een  vorm  van  algemeen  nut,   namelijk  het  verbeteren  en  aanmoedigen  van  de  topsport  in  Nederland  (met  alle   economische  effecten  die  daarbij  komen),  gediend  is  bij  de  intrede  van  een   vergoedingsrecht  voor  atleten.  

3.8  Conclusie  

Voor  de  drie  belangrijke  rechtsgronden  voor  het  auteursrecht  c.q.  de  naburige  rechten  is   steeds  een  argument  te  maken  dat  zij  ook  van  toepassing  zijn  op  de  situatie  van  sporters.     Meerdere  onderzoeken  wijzen  uit  dat  sporters  veelal  onvoldoende  loon  naar  werk  krijgen,   en  door  de  sterke  parallel  tussen  de  situatie  van  topsporters  en  uitvoerend  kunstenaars  kan   gezegd  worden  dat  een  vergoedingsaanspraak  voor  sporters  effectiever  is  dan  een  

salarismodel,  waardoor  zo’n  aanspraak  naar  mijn  mening  op  deze  rechtsgrond  gebaseerd                                                                                                                            

31  Zie  bijvoorbeeld  Ernst  &  Young,  2014,  een  onderzoek  waaruit  blijkt  dat  het  WK  rugby  van  2015    in  (rugby-­‐

land  bij  uitstek)  Engeland  de  Britse  economie  bijna  een  miljard  pond  oplevert.  

32RTL  Nieuws,  2014  

(19)

kan  worden.  Het  persoonlijkheidsargument  is  minder  eenvoudig  om  op  de  situatie  van   sporters  toe  te  passen,  door  de  grote  verschillen  in  persoonlijke  inbreng  tussen  de  soorten   prestaties  die  door  hen  geleverd  worden.  Dit  geldt  echter  ook  in  veel  gevallen  voor  

verschillende  soorten  makers,  waardoor  dat  tegenargument  een  vergoedingsrecht  in  ieder   geval  niet  volledig  uit  kan  sluiten.  De  utilistische  theorie(en)  zijn  tenslotte  ook  allerminst  een   onredelijke  rechtvaardiging.  Topsport  heeft  zowel  in  cultureel  als  in  een  economisch  opzicht   een  algemeen  nut,  en  het  is  zeker  niet  ondenkbaar  dat  dit  nut  met  een  vergoedingsrecht   gediend  zou  worden.    

                                   

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De eerste keer toen ik hier terug door de poort reed, dat doet toch nog iets met een mens, hoe graag ik ook bij mijn vorige club was. De kans die ik hier kreeg bij een club waar

Wat heeft haar grootvader eraan dat hij niet zal onthouden dat zijn zoon nog voor hem zal sterven.. Alsof ook dit een

Volgens de regering is het klimaatbeleid niet een zaak voor de rechter maar voor de politiek, omdat er heel veel moeilijke afwegingen gemaakt moe- ten worden en de regering dus

vastgesteld of er sprake is van rechtvaardigheid bij het aanwijzen van locaties en toe- en afwijzingen van vergunningen en kan vervolgens worden gekeken welke factoren hieraan

Gelukkig zien steeds meer mensen dat dieren niet langer gezien moeten worden als buit, maar als medebewoners van het enige stukje van het heelal waar, voor zover we weten,

Want Baert heeft ook begrip voor zijn artsen en hulpverleners: ‘Meneer

De juiste vraag is hoeveel kanker we kunnen voorkomen met bekende maatregelen, zonder te

Omdat levensverwachtingen wiskundig rare dingen zijn, zijn de kansen om een