• No results found

pattynppt.pps

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "pattynppt.pps"

Copied!
59
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

L E S S E N V O O R D E X X I S T E E E U W – 2 0 F E B R U A R I 2 0 0 6 – B A R T P A T T Y N

Media en de

moraal van het

einde van de

(2)
(3)
(4)

Conservatieve

burgers

(5)

Te weinig grenzen

Te veel grenzen

grenzen

categorieën

1. Tegenstellingen en grenzen

publiek privaatdag nacht morgenm

aal

middagm aal

(6)

Te weinig respect

(7)

Te weinig moraal

Te weinig moraal ?

(8)

progressief engagement

=

een moreel engagement

voor gelijkwaardigheid

(9)

Het klassieke

gelijkwaardigheidsstreven:

• iedereen gelijk voor de wet

• iedereen recht op dezelfde

materiële

basisvoorzieningen

(10)

Het moderne

gelijkwaardigheidsstreven:

« Elk individu heeft het recht

om er persoonlijk van overtuigd

te zijn dat het leven dat hij of zij

(11)

Het moderne

gelijkwaardigheidsstreven:

« Elke persoon of instantie die

het cultiveren van die

gelijkwaardigheidsovertuiging

bemoeilijkt, wordt in het

defensief gedreven. »

1. Tegenstellingen en grenzen

Het publieke gezag van morele,

religieuze en culturele

opvattingen wordt bestreden. Ze

worden beschouwd als zuiver

(12)

2. De idee een waardevol leven te

leiden

2. De idee een waardevol leven te

leiden

(13)

« Iedereen leeft bij gratie van de

gedachte een min of meer

benijdenswaardig leven te leiden.

»

2. De idee een waardevol leven te

leiden

(14)

2. De idee een waardevol leven te

leiden

(15)

Mensen kunnen elkaar het

gevoel geven een leven te

leiden dat de moeite

waard is.

Ze kunnen elkaar ook de

grond in boren.

2. De idee een waardevol leven te

leiden

(16)

2. De idee een waardevol leven te

leiden

(17)

één wij

één gemeenschappelijk

ideaal-ik

Alles wat fout is wordt

naar buiten geprojecte

erd.

2. De idee een waardevol leven te

leiden

zondebokmechanisme

in-group

(18)

Zich conformeren.

Een eerste strategie om zichzelf

tegen

de blik van de anderen te

beschermen:

2. De idee een waardevol leven te

leiden

(19)

Dat leidt tot conflicten tussen

groepen.

na het uiteenvallen van

de levensbeschouwelijke éénheid

in Europa:

godsdienstoorlogen en nationale

oorlogen

2. De idee een waardevol leven te

leiden

(20)
(21)

en de nationale conflicten in

Europa

(22)

de liberale strategie om

interindividuele conflicten te

vermijden:

• het publieke en het private

scheiden

2. De idee een waardevol leven te

leiden

(23)

priv

aat

2. De idee een waardevol leven te

leiden

P U B L I E

K

(24)

priv

aat

2. De idee een waardevol leven te

leiden

P U B L I E

K

verboden verplichtin plichten verwachtin gen levensstijl

(25)

2. De idee een waardevol leven te

leiden

P U B L I E

K

religieuze

overtuigingen

levensstijl

muziekvoorkeur

burgerrechten

minimumloon

priv

aat

kwaliteit van de

media

(26)

Kerk, religie, levensstijl, moraal

Staat, regels om te kunnen

P U B L I E K …

p r i v a a t .

2. De idee een waardevol leven te

leiden

(27)

Vragen over

•kwaliteitsvol of

oppervlakkig

•goed of kwaad

•hoge cultuur of lage

cultuur

niet langer beschouwd als

publiek

maar

privaat

niet langer beschouwd als

objectief

maar

subjectief

2. De idee een waardevol leven te

leiden

(28)

t.a.v. van theorieën, die een

hiërarchie instellen,

t.a.v. cultuur met een grote C,

t.a.v. morele of religieuze visies op

wat een leven de moeite waard

In de moderne verstandhouding

is er wantrouwen

2. De idee een waardevol leven te

leiden

(29)

De moraal van het einde van de moraal:

Men wil mensen beschermen tegen

publieke beoordeling door visies over

moraal, esthetische smaak, cultuur,

religie af te schermen, te neutraliseren,

te privatiseren of als zuiver subjectief te

beschouwen

vanuit een moreel gedreven

gelijkwaardigheidsstreven: iedereen

moet zich gelijkwaardig en ‘goed’

kunnen voelen: niemand mag iemand

anders publiek de les kunnen spellen

2. De idee een waardevol leven te

leiden

(30)

3. De evolutie van de media

3. De evolutie van de

media

(31)

3. De evolutie van de media

DEO OMNIPOTENTI TEMPLUM HOC ARTIUM ET MUSARUM ANNO DOMINI MCMXXXI RECTORE JOHANNI REITH PRIMI DEDICANT GUBERNATORES PRECANTES UT MESSEM BONAM BONA PROFERAT SEMANTIS UT IMMUNDA OMNIA ET INIMICA PACI EXPELLANTUR UT

QUAECUNQUE PULCHRA SUNT ET SINCERA QUACUNQUE BONAE FAMAE AD HAEC AUREM INCLINANS POPULUS VIRUTUTIS ET

(32)

Gaan uit van een duidelijke

idee over wat goed, waar,

mooi, belangrijk, relevant, is.

« To make the good

3. De evolutie van de media

(33)

3. De evolutie van de media

expert

programmator

publiek

netverantwoorde

lijke

toeleverancier

(34)

Media nieuwe stijl:

Hebben

geen

duidelijke idee

meer over wat goed, waar,

mooi, belangrijk, relevant is.

Wat moet worden

geprogrammeerd wordt

(35)

3. De evolutie van de media

Media oude stijl

• In dienst van een publieke moraal • Hiërachisch

gestructureerd • Experten weten

wat objectief goed is

Media nieuwe stijl

• Aanbod in functie van private voorkeuren

• Vraaggestuurd,

marketinggedreven • Kwaliteit wordt

gemeten in functie van subjectieve beoordeling van de cliënt

(36)

Marktonderzoek

Wat wil het publiek bekijken?

Hoe kunnen we het publiek

(37)

control belonging conviviali ty security enjoymen t power vitality recogniti on release control self other

spanning en

minderwaardigheidsgevoel

De behoefte een min of meer

benijdenswaardig leven te leiden

(38)

creatie van huisstijl

Speelt men enkel in op

individuele behoeften?

Of creëert men nieuwe virtuele

(39)

Massamedia fungeren zelden als

toeleveranciers van individuele

informatie.

Mensen gebruiken massamedia

om te participeren, deel te nemen,

in te zijn, aansluiting te vinden bij

een groep.

(40)
(41)

• als iedereen voor zichzelf kan

uitmaken wat kwalitatieve media is en

• als die keuze kritisch en ongebonden is

• dan kan men voor de media geen

publieke morele grenzen en

inhoudelijke kwaliteitscriteria opstellen

• dan zijn er geen argumenten om een

publieke omroep gestalte te geven of

om de missie van een goede

maatschappelijke berichtgeving te

omschrijven

(42)

Maar leven we in een vrije, klassenloze, individualistische samenleving?

• waar iedereen voor zichzelf uitmaakt wat kwalitatieve media is?

• waar die keuze kritisch, ongebonden en onvoorspelbaar is?

• waar de vrije markt het enige

(43)

hiërarchisch enclavistisch geïsoleerd

categorieën

groepsdruk

individualistisch

?

4. Discussie

(44)

categorieën

grenzen

(45)

expert

programmator

publiek

(46)
(47)

in-group

out-group

(48)

hiërarchisch geïsoleerd ca te g o ri e ë n

4

types

communicatie

publieke opinie

morele

verstandhouding

4. Discussie

(49)

hiërarchisch

Het medium wordt beschouwd als een

publiek forum

•waar men aan elkaar culturele

expressievormen, overtuigingen en categorieën kenbaar maakt

•waar men individuele noden publiek maakt •waar men publiek maakt wat de overheid

doet

•waar er discussie wordt gevoerd over wat nodig is voor het publieke belang:

gezondheidszorg, rechtspraak

werkgelegenheid, veiligheid, infrastructuur, internationale betrekkingen

(50)

individualistisch

informatie i.v.m. individuele interesses

•utilitair individualistische interesses: informatie over beleggingen,

aandelenkoersen, vacatures, professionele vaardigheidstrainingen

(51)

geïsoleerd

•weinig of geen communicatie omdat er noch contact noch

loyaliteit bestaat tegenover om het even welke groep.

(52)

•informatie over wat het collectief

bewustzijn verstoort of verontrust (externe fysieke bedreiging, epidemieën,

voedselonveiligheid)

•informatie over wat zich aan de grens

voordoet tussen ‘het wij’ en ‘de anderen’: vluchtelingen, criminelen, politici...

•informatie over wat men als lid van de

groep behoort te weten om ‘in’ te zijn, op de hoogte te zijn, mee te kunnen praten (vaak

enclavistisch

(53)

hiërarchisch enclavistisch geïsoleerd ca te g o ri e ë n groepsdruk individualistisch

journalisti

ek

4. Discussie

(54)

hiërarchisch geïsoleerd ca te g o ri e ë n

4. Discussie

(55)
(56)
(57)
(58)

5. Besluit

•We leven niet in een klassenloze samenleving

•Mediavoorkeur is gerelateerd aan waarden die niet op basis van eigen

voorkeur als belangrijk of onbelangrijk

kunnen worden omschreven: bijvoorbeeld racisme,

een anti-democratische ingesteldheid, een voorkeur voor harde repressie en de stelling dat we niet voor elkaar moeten instaan

(59)

5. Besluit

Het discussiepunt zou moeten zijn :

In wat voor type samenleving

willen we leven?

De kwaliteit van de media kan alleen beoordeeld worden in functie van die keuze.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Blijf deze straat een eindje volgen en neem de eerste straat rechts, aan huisnummer 33, waar een bord met pijl naar "Bovenhoek 35 to 51" jou de weg wijst.. Dit is een

Helemaal rechts in beeld zie je de leden van onze server en of ze al dan niet online zijn op Discord... Hoe kom ik in

Wat zou er gebeurd zijn als de gebroeders Wright (zie “100 Jaar vliegtuigen - maar deze waren niet de eerste vliegende machines!”) 4 postmodernisten zouden geweest zijn.. Zouden

1.2 De gemeente en de Raad voor de Kinderbescherming spreken af dat de afspraken in dit samenwerkingsprotocol (voor zover van toepassing) ongewijzigd overgenomen worden in

In afwijking van het vijfde lid kan de kinderrechter, ten aanzien van een jeugdige die onder toezicht is gesteld of ten aanzien van wie […] een ondertoezichtstelling wordt

De EDplaatsen zijn onder meer gesitueerd in de Huizen van de Wijk, omdat de hoop en wens is dat vanuit de veilige omgeving van de EDplaats bezoekers langzaam ook doorstromen

eigen kring, mensen die succes kennen of de aandacht naar zich toezuigen, … Voor anderen ligt het veel moeilijker: mensen die anders zijn, die ons blijken nodig te

Het gemeentebestuur is verantwoordelijk voor de veiligheid binnen de gemeente en bepaalt vanuit die verantwoordelijkheid welke openbare ruimtes moeten worden verlicht, evenals