• No results found

masscheleinPPafdruk

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "masscheleinPPafdruk"

Copied!
6
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Wat is een universiteit? 

Over de res publica en het publiek maken van 

dingen

Een denkoefening 

Prof. Dr. Jan Masschelein

Historische uitvindingen: • De school • De Academie van Plato • De middeleeuwse universiteit Vormkenmerken en bewoners Vormkenmerken en bewoners • Instelling van academisch onderwijs: denkend en publiek onderwijs (vrije  tijd, gewijd aan studie) • Meesters/professoren en studenten (amor veritatis/amor sciendi) De idee ‘universiteit’: het college als publieke aarzeling • Publiek maken, publiek verzamelen, publiek vormen • Het (hoor)college als plaats van ‘professeren’ • Een sociaaltechnologisch tijdsdispositief De kwestie van de universiteit vandaag: • De mobilisering in naam van excellentie en kwaliteit • De virtualisering op grond van een nieuwe materiële basis

(2)

Historische uitvindingen: de school

• De uitvinding van de school bestaat erin ‘vrije tijd’ – (Grieks) σχολή: vrije  tijd, rust, uitstel, studie, discussie, school, schoolgebouw – beschikbaar te  stellen aan hen die daar volgens hun geboorte en hun plaats in de  samenleving eigenlijk niet over konden beschikken. • De school is in die zin een speelruimte of publieke ruimte, een plaats waar  kennis ter beschikking wordt gesteld, vrij wordt gegeven.

Historische uitvindingen: de academie

• Socrates ondervraagt, onderzoekt, spreekt waarheid (‘parrhesiast’), denkt  (staat bij iets stil en vergeet de tijd) op straat • Socrates drinkt de gifbeker om zichzelf en de waarheid trouw te blijven  (waarheidsliefde als ethos). De dood is geen kwestie van moeten, maar  van kunnen • Plato maakt kennis met pythagorische gemeenschap (meditatie over het  mysterie van het getal) Academie (387 v.C) als ‘school’ waar socratische activiteit, socratische  gesprekken, socratische ethos en pyhtagorische ervaring op een geregelde 

(3)

Historische uitvindingen: 

de middeleeuwse universiteit

U i i i h l i /U i i dii Universitas magistrorum et scholarium/Universitas studiilectio divina opgesplitst in lectio spiritualis (kloostercel, kapittelzaal,  kruisgang) en lectio scolastica (nieuwe plaats: universiteit) • De ontwikkeling van de bladspiegel: van ‘zingende zinnen’ naar  ‘spiegel van gedachten’ (zintekens, ondertitels, citaten,  markeringen, indexen, nummering, systematisering van  bemerkingen & commentaren)

bemerkingen & commentaren) Het ontstaan van de boek‐tekst maakt dat de studenten gaan mee‐ lezen (college): er wordt ook letterlijk een zichtbare en beschikbare  tekst tussen hen gelegd en opengeslagen

Historische uitvindingen: 

middeleeuwse universiteit

D b k t k t i t l h t b l dd lijk lit it • De boek‐tekst was niet langer het symbool van een goddelijke realiteit,  maar de materialisatie van abstracties en concepten (gedachten) • De boek‐tekst vraagt geen gehoorzaamheid of geloof, maar (kritische)  interpretatie en commentaar • Universiteit is pedagogische vorm sui generis: leren en onderwijzen als  publieke studie, publiek (samen‐)lezen • De universiteit was in die zin het opnieuw vormgeven van de idee van de  ‘ d’ l d d bl k d d d d ‘vrije tijd’ als tijd van de publieke studie door meesters en studenten die  amor sciendi en amor veritatis delen

(4)

De idee universiteit: 

het college als publieke aarzeling

De universiteit en de res publica: publiek maken, publiek verzamelen en  publiek vormen

• Res publica is wat iedereen publiek aanbelangt en daarom publiek  besproken wordt. ‘Ding/Res’ is niet ‘iets’ dat we voorstellen of  vervaardigen, geen object maar een zaak, iets wat ons raakt,      inter‐esseert en aanwezig is, dat ons bekommert.  • ‘Zaak’  is wat ons aan het denken zet en ons als denkend publiek  verzamelt • Universiteit is architectuur waar iets de macht verwerft ons te doen  denken (stilstaan bij), een aarzeling tot stand brengt, een ‘zaak’  wordt en zo een publiek in het leven roept en vormt.   • College als tijd en ruimte van: eenheid van onderzoek, onderwijs en  maatschappelijke betekenis; parrhesia (recht en plicht om vrank en  vrij de waarheid te zeggen); gemeenschap van professoren en  studenten als denkend publiek; collectief experiment

Het hoorcollege als plaats van het professeren: academisch onderwijs en het

De idee universiteit: 

het college als publieke aarzeling

Het hoorcollege als plaats van het professeren: academisch onderwijs en het  onderscheid tussen doceren en professeren Doceren ‐ (Latijnse docere): onderrichten, inlichten, iemand in kennis stellen,  bekend maken y Docenten geven les en onderrichten, maken feiten bekend, en ook de  manier waarop men tot die feiten gekomen is;  d t b l id l d d ti l d l i y ondersteunen en begeleiden lerenden door stimulerende leeromgevingen  aan te bieden die tegemoetkomen aan individuele leerbehoeften.

(5)

‘Professeren’ – (Latijns) profiteri, profero: te voorschijn brengen, voor de dag  halen, publiek maken, uitbreiden; maar ook opschorten, verdagen, tot 

De idee universiteit: 

het college als publieke aarzeling

, p , ; p , g , stilstand brengen. • Professor is diegene die er in slaagt om een ding werkelijk te maken, tot  leven brengt, zodat het ons aan het denken zet (ons doet stilstaan) • Professor is een figuur wiens activiteit een publiek karakter heeft, die (in  het) publiek denkt • College geven is niet enkel iets bekendmaken, maar ook een zaak aan‐ wezig stellen en uitnodigen om opnieuw, en zelf, te kijken en te denken. De professor is er niet voor de student, de student is er niet voor de  professor, beiden zijn er omwille van de zaak en de waarheid van de zaak De bewoners van de universiteit zijn geen docenten en lerenden/leerders,  maar professoren en studenten. Zij delen het aandachtige en  experimentele ethos van geleerden, dwz, van mensen die samen studeren  in de aanwezigheid van een ding en in confrontatie met een publiek.

Een sociaaltechnologisch tijdsdispositief:

De idee universiteit: 

het college als publieke aarzeling

Een sociaaltechnologisch tijdsdispositief: vrije tijd, tegenwoordige tijd, aanwezigheid. y In het college (in tegenstelling tot de les) richt de spreker/professor zich tot  het publiek als iemand die niet essentieel verschillend is van het  verzamelde publiek. En precies daardoor nodigt hij zijn publiek uit zich met  de zaak in te laten. y De manier van zich verhouden van zowel de spreker als zijn/haar publiek  brengt hen ertoe de zaak die in het college aan bod komt te ervaren als brengt hen ertoe de zaak die in het college aan bod komt te ervaren als 

reële en gemeenschappelijke zaak, als (onderdeel van een) wereld.

y Het college trekt ons in de tegenwoordige tijd (hier en nu bij de zaak zijn),  de ‘vrije tijd’ die niet van de ontspanning maar van de studie is, en  daarmee uit de gewone tijd.

(6)

• Onderzoekers, professoren en studenten permanent gemobiliseerd  met het oog op (internationale) excellentie. Vraagt een 

De kwestie van de universiteit vandaag: 

mobilisering en virtualisering

ondernemende houding (gehoorzaamheid en onderwerping ten  aanzien van een permanent kwaliteitstribunaal, die samengaat met  een angst om tijd te verliezen, om niet productief te zijn). • Virtualisering op grond van nieuwe materiële basis (van boek‐tekst naar scherm‐tekst): community of learners (individuen delen enkel  de poging om aan individuele leerbehoeften en keuzes te voldoen),  grenzeloze online bereikbaarheid ipv aanwezigheid, onderzoekers/  docenten en lerenden vervangen professoren en studenten • Om de traditie van de universiteit levendig en maatschappij‐ bepalend verder te zetten dienen we een nieuwe kunst te  ontwikkelen, binnen en met behulp van technologie, voor het  publiek maken van dingen; en nieuwe vormen zoeken van het  aanwezig stellen van gemeenschappelijke zaken die een denkend  publiek kunnen verzamelen.

Examenvragen

M t d idd l i it it t t t i k d i h • Met de middeleeuwse universiteit ontstaat een unieke pedagogische vorm  (een pedagogische vorm sui generis). Zou u kunnen toelichten wat het  unieke karakter van die vorm uitmaakt?   • Waarom zou men kunnen zeggen dat het (hoor)college tot de essentie van  academisch onderwijs behoort? • In welke zin stellen de zorg om kwaliteit (ipv waarheid) en de hedendaagse  vormgeving van het onderwijs (ICT, PPT, etc.) uitdagingen aan het 

academisch karakter van het onderwijs? academisch karakter van het onderwijs? 

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

B 1 De bepalingen in de artikelen 6.2 tot en met 6.4 zijn niet van toepassing op de werknemer die op grond van de Regeling in- en doorstroombanen voor langdurig werklozen (Stb.

1 Als de werknemer direct voor indiensttreding bij een andere werkgever onder de werkingssfeer van deze Cao een gelijksoortige functie uitoefende die in dezelfde salarisschaal

Harvey levered himself wearily out of his seat, hoisted his blue sports-bag with difficulty from the rack and followed his neighbours off the train, down the platform, and took

Als Van Creveld liever niet aan het KWF doneert, omdat hij nooit één van de jaarlijks circa 15.000 vrouwen zal zijn die met borstkanker te maken krijgen, is dat zijn goed

worden vooral morele bezwaren geuit tegen “de harde aanpak”, terwijl in tekst 4 niet alleen wordt getwijfeld aan het nut van strenger straffen, maar ook praktische bezwaren

• Volgens Van Saarloos is er sprake van een inhaalslag bij vrouwen 1 • Volgens Van Creveld is vrouwenemancipatie overbodig, want vrouwen.. worden (altijd al) voorgetrokken /

neemt graag kennis van meningen die de zijne bevestigen 1 • Volgens ‘Het balboekje van de verslaggever’ vindt de burger de. moderne media niet relevant

Eindexamen vwo Spaans pilot 201 4-II - havovwo.nl - www.havovwo.nl - www.examen-cd.nl Tekst 10 Adivinanzas 1 Agrio es su sabor bastante dura su piel, y si lo quieres tomar