TEAMCAPTAINS
De Jonge Akademie on Wheels
Inhoudsopgave
Inhoudsopgave... 1 Teamcaptainschap...2 Tips...2 Dagprogramma... 3 Workshops ...4Van Koe Tot Koelkast...4
Wie Wat Bewaart ...4
Wondermiddeltjes... 5
Fijnproevers... 5
Plenair programma...6
Wie van de drie ...6
Race ...6
Quiz ...6
Speltheorie-spel...6
Fijnproeverswedstrijd ...6
Scoreformulier...8 Dit document is bedoeld voor wetenschappers die meegaan met De Jonge Akademie on Wheels en gedurende de dag de rol van teamcaptain zullen vervullen. Behalve informatie over de rol van teamcaptain bevat dit document informatie over het dagprogramma, de verschillende workshops en het plenaire programma.
Mochten er vragen zijn naar aanleiding van dit document, aarzel niet om te bellen en/of te mailen. Alvast veel plezier met De Jonge Akademie on Wheels!
Teamcaptainschap
Als teamcaptain krijg je gedurende de uitvoering van De Jonge Akademie on Wheels een team van 10-15 leerlingen onder je hoede. Je hebt als belangrijkste taken om vragen van leerlingen te beantwoorden en om ze zo nodig te blijven motiveren. Dat laatste kan door zelf enthousiast mee te doen met competitie tegen de andere teams en de leerlingen daarin mee te trekken. Als teamcaptain zorg je ervoor dat je teamleden hun best doen, maar speel niet vals en houd de sfeer goed. Houd je groep bij elkaar en wees bijtijds bij de verschillende onderdelen van de dag aanwezig. Als teamcaptain weet je hoe het programma eruitziet en waar je op welk moment met je team moet zijn. Het is handig te weten wat de verschillende onderdelen inhouden – dat geeft de leerlingen vertrouwen dat je weet waar je mee bezig bent.
Tips
Enthousiasme is aanstekelijk. Als je zelf plezier hebt in wat je doet, krijgen leerlingen er sneller ook plezier in en doen ze graag mee.
Een goede tip is om te proberen (een aantal) namen van leerlingen te onthouden en te gebruiken. Leerlingen zijn altijd erg onder de indruk van docenten of anderen die snel namen onthouden (sommige docenten doen er namelijk maanden over).
Beloon leerlingen die een vraag stellen. Wuif een vraag nooit weg, maar wees geïnteresseerd en antwoord in positieve zin. Een negatieve reactie kan in een keer alle doelen die De Jonge Akademie on Wheels nastreeft teniet doen. Serieus genomen worden is voor jongeren erg belangrijk.
Wanneer je van een leerling hebt gemerkt die een goede vraag stelde of op een andere manier positief opviel, spreek die dan later nog eens aan. Vraag bijvoorbeeld naar interesses of naar wat hij of zij later wil gaan doen.
Als een leerling een inhoudelijke vraag stelt waarop je geen antwoord weet, geef dat dan gerust toe en ga eventueel op zoek naar iemand die het antwoord wel kan weten. In de wetenschap hebben we ook niet alle antwoorden klaar.
Dagprogramma
Wanneer? Wat? Wie? Waar?
8.30 – 9.10 Opening op schoolplein
8.30 – 8.45 Opening presentator, boer en koe schoolplein 8.45 – 9.00 Aankomst en introductie wetenschappers en teamcaptains presentator, wetenschappers, teamcaptains schoolplein 9.10 – 11.00 Ochtendprogramma workshops 9.10 – 10.00 Workshopronde 1 workshopdocenten, teamcaptains Diverse lokalen
10.00 – 10.20 Pauze allen vrij: aula, plein,
docentenkamer 10.20 – 11.10 Workshopronde 2 workshopdocenten,
teamcaptains
Diverse lokalen 11.10 – 12.00 Ochtendprogramma plenair
11.15 – 11.25 Wie van de drie? presentator, panel
11.25 – 11.45 Race presentator, wetenschappers, teamcaptains
11.45 – 11.55 Quiz presentator, panel, teamcaptains 11.55 -12.00 Tussenstand ochtend presentator
Aula
12.00 – 12.30 Lunch
12.00 – 12.30 Lunch, catering
leerlingen eten eigen lunch
allen Docentenkamer kantine (LL) 12.30 – 14.10 Middagprogramma workshops 12.30 – 13.20 Workshopronde 3 workshopdocenten, teamcaptains 13.20 – 14.10 Workshopronde 4 workshopdocenten, teamcaptains Diverse lokalen 14.10 – 15.00 Middagprogramma plenair
14.15 – 14.30 Speltheorie presentator, jury, teamcaptains 14.30 – 14.35 Tussenstand middag presentator
14.35 – 14.50 Fijnproeverswedstrijd presentator, wetenschappers, teamcaptains
Einduitslag, uitroepen winnaars Terugblik, afsluiting 14.50 – 15.00 presentator, voorzitter De Jonge Akademie, schoolleiding Aula 15.00 - ± 16.00 Nazit, borrel
opruimen productie Lokalen, aula
Workshops
Tijdens De Jonge Akademie on Wheels bezoek je met je team vier workshops over voeding en een bepaald wetenschappelijk thema. Elke workshop wordt door twee wetenschappers begeleid. Houd per workshop de punten voor je team bij op het formulier (zie laatste pagina). Van Koe Tot Koelkast
Deze workshop kijkt naar melk en het nut van melkverwerking komen aan bod. Het wetenschappelijke thema is ‘wetenschap zit in alledaagse dingen/wetenschap is overal’1. Onderdelen
practicum: leerlingen maken bacteriekweekjes van verschillende soorten melk en bekijken een paar dagen later de bacteriegroei.
fotografeer wetenschap: leerlingen gaan op zoek naar wetenschap in hun omgeving en maken daar een foto van.
smaakproef: leerlingen proeven diverse soorten melk en raden wat voor melk het is. Puntentelling
onderdeel aantal punten
Smaakproef 1 punt voor elk goed geraden melkproduct (totaal max. 5 punten) Deelname 1 – 5 punten voor inzet, wordt door workshopbegeleiders bepaald Foto wetenschap wordt na afloop van de workshops door workshopbegeleiders bepaald Wie Wat Bewaart
In deze workshop staat het bewaren van voedsel en conservering centraal, vroeger en nu. Het wetenschappelijke thema is ‘voortschrijdend inzicht’.
Onderdelen
bedorven of niet?: leerlingen bepalen van producten op tafel of ze bedorven zijn of niet en plaatsen deze op het groene (niet bedorven) of rode (bedorven) vel.
conserveermethode bepalen: leerlingen plaatsen diverse producten bij de juiste conserveermethode.
VOC-spel: leerlingen gaan een VOC-schip van voedsel voorzien tijdens een lange reis. Puntentelling
onderdeel aantal punten
Bedorven of niet? 3 punten als alles goed ligt, 2 punten als de helft of meer goed is en 1 punt als minder dan de helft klopt.
Conserveermethode 3 punten als alles goed ligt, 2 punten als de helft of meer goed is en 1 punt
als minder dan de helft klopt.
VOC-spel de beste oplossing is 3 punten waard, de overige oplossingen zijn 2 punten of 1 punt (zie pagina 4-5).
Deelname geef 1 – 5 punten voor inzet en deelname aan de workshop Wondermiddeltjes
Deze workshop gaat over wondermiddeltjes van vroeger en van nu. Wat maakt iets tot ‘wondermiddel’ en wat wordt geclaimd? Het wetenschappelijke thema is ‘bewijzen – wat is waar?’.
Onderdelen
product en claim: van producten op tafel bekijken de leerlingen waarom het een ‘wondermiddel’ is en wat er geclaimd wordt.
wetenschappelijk bewezen of niet: van verschillende wondermiddeltjes bedenken leerlingen of de claim klopt of niet.
ontwerp een functional food: leerlingen bedenken zelf een wondermiddel. Puntentelling
onderdeel aantal punten
Bewezen of niet 1 punt voor elke claim als de meerderheid van de groep het juiste kaartje omhoog houdt (totaal max. 5 punten)
Deelname 1 – 5 punten voor inzet en deelname aan de workshop Functional food 1 – 5 punten voor idee, originaliteit, uitwerking Fijnproevers
Deze workshop behandelt smaakbeleving en de invloed van zintuigen, kennis e.a. daarop. Het wetenschappelijke thema is ‘de wetenschap weet heel veel dingen niet’.
Onderdelen
smaakproeven: leerlingen doen verschillende proeven om de rol van zintuigen bij smaakbeleving te onderzoeken.
reclame en imago: aan de hand van een reclamefilmpje wordt besproken welke rol marketing en imago op de smaak van een product heeft.
product vermommen: leerlingen kiezen een product om onherkenbaar te maken, zonder dat de smaak wordt aangetast. Het product wordt ’s middags tijdens de Fijnproeverswedstrijd opgediend: andere teams proberen dan te raden wat het was. Puntentelling
onderdeel aantal punten
Deelname 1 – 5 punten voor inzet, wordt door workshopbegeleiders bepaald Bonus 1 – 5 punten voor het opruimen van de workshop
Plenair programma
Wie van de drieTijdens de voorbereidende les voorafgaand aan De Jonge Akademie on Wheels hebben de leerlingen ‘wetenschappelijke vragen’ bedacht. Deze vragen zijn naar De Praktijk gestuurd en zij hebben bij een aantal vragen drie mogelijke antwoorden geformuleerd.
Elk goed antwoord is 1 punt waard.
Race
De race bestaat uit vijf onderdelen, die zo snel mogelijk doorlopen moeten worden. Het is een tijdrace, waarbij de teams alle onderdelen in tweetallen in estafettevorm uitvoeren. Pas als een onderdeel succesvol is afgerond, mag het volgende tweetal aan de slag. De teamcaptain en leerlingen mogen vooraf kort overleggen wie welk onderdeel doet. De teamtafel-wetenschappers geven aan wanneer elk tweetal van hun team mag starten en zorgen voor een eerlijk verloop. De teamcaptains houden met een stopwatch de tijd van hun team bij.
Er starten twee teams tegelijk. Zodra de teams bij onderdeel 3 (pipetteren) zijn, gaan de volgende twee teams van start. De race verloopt als volgt:
0. ‘doorgeefstokje’ ophalen 1. vraag ’t de wetenschapper 2. eetstokjespuzzel
3. pipetteren
4. genetisch gemodificeerd
De teamcaptains klokken de tijd van hun team en geven dit door aan iemand van De Praktijk. De Praktijk bepaalt de verdeling van de punten.
Quiz
Het afsluitende onderdeel van het ochtendprogramma is een quiz met vragen over voedsel. Elk goed antwoord is 1 punt waard.
Speltheorie-spel
We spelen een groot Ultimatum Game, dat als volgt verloopt: • Elk team krijgt 10 punten toebedeeld.
• Van deze 10 punten moet elk team er 1 of meer aanbieden aan het volgende team (Team 1 aan Team 2, 2 aan 3 etc, 8 aan 1). Dat gebeurt middels een ‘officieel’ briefje. • Het ontvangende team kiest of zij het aanbod wel of niet accepteren.
• Als het aanbod geaccepteerd wordt, krijgen beide teams hun deel van de 10 punten. Als het aanbod niet geaccepteerd wordt, krijgen beide teams geen punten.
De teamcaptains zorgen dat hun team goed discussieert over de mogelijke gevolgen van een aanbod, en vervolgens (snel) een besluit neemt. Houd in de gaten of e.e.a. eerlijk verloopt en noteer hoeveel punten er verdiend zijn.
Fijnproeverswedstrijd
Tijdens de workshop Fijnproevers hebben de teams een product vermomd. In dit onderdeel proeven de teams elkaars producten en proberen te raden wat het vermomde product is. Ieder team proeft de producten van elk ander team. De teamcaptains houden hun teams bij elkaar en leiden ze langs de verschillende teamtafels. Het team moet een gezamenlijk antwoord geven over de vermomde producten van de andere teams.
Elk product dat goed geraden wordt, is 2 punten voor het team. Het team dat het product zó goed heeft vermomd dat geen enkel ander team het raadt, krijgt 10 punten extra.