• No results found

Spel tussen amusement en kunst - de verbeelding van cultuur in games

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Spel tussen amusement en kunst - de verbeelding van cultuur in games"

Copied!
18
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Proefschrift Spel tussen amusement en

kunst:

de verbeelding van cultuur in games

(2)

School of Communication & Media

Spel tussen amusement en kunst: de verbeelding van cultuur in games Motivatie:

1. Het games-zijn-(geen)-kunst-debat 2. Ludologie-narratologiedebat

3. Tegengestelde opvattingen over rol & functie van games

4. Aanname: entertainment-gamers spelen puur voor fun, blijven aan de oppervlakte (niet geïnteresseerd in 'diepere lagen’)

(3)

School of Communication & Media

Onderzoeksvraag: kunnen videogames – via gamenarratie enerzijds en/of via spelaspecten anderzijds – aanzetten tot betekenisgeving, verbeelding en

reflectie? Zo ja, hoe? Deelvragen:

Welke vormen van verbeelding spelen een rol bij het gamen?Wordt die verbeelding vooral gestimuleerd door:

de gameverhalen?

of door de gameplay en de game mechanics?

kunnen games aanzetten tot een artistieke ervaring?

(4)

School of Communication & Media 10- 03-2013

Jef Folkerts

Enkele aannames uit de theorie

Betekenisgeving en verbeelding zijn mentale processen

Een bijzondere vorm van verbeelding is de artistieke ervaring

De kunstervaring kenmerkt zich door nabootsing van betekenisprocessen (mimesis)

In deze studie onderscheid ik:

Verbeelding van de handeling (entertainmentervaring)Verbeelding van bewustzijn (artistieke ervaring)

(5)

School of Communication & Media

Jef Folkerts

Entertainmentervaring

We worden meegenomen door het spel, gegrepen door de

actie

We vergeten alles om ons heen

We gaan deel uitmaken van de voorstelling

We vergeten dat we met een representatie te maken hebben

(6)

School of Communication & Media

Jef Folkerts 10- 03-2013

Kunstervaring

Begint als entertainmentervaring (verbeelding van de handeling), maar afwijking stimuleert verbeelding van bewustzijn/betekenisproces:

 Kunstenaar verwerkt persoonlijke visie op leven in tastbare, zichtbare vorm (beeld, schilderij, toneelstuk, roman)

 Kunstwerk: particuliere verbeelding van (aspect van) het leven/de wereld  Er komen, al dan niet opzettelijk, opvattingen van de

kunstenaar in het werk terecht

(7)

School of Communication & Media

Jef Folkerts 10- 03-2013

Game analyse:

Mainstream entertainment games: Bioshock, Fable II & Heavy Rain

Indie-games: Braid & The Path

Onderscheid in aspecten die verbeelding en reflectie stimuleren:

game play & game mechanics (procedurele retoriek)

verhaal

(8)

School of Communication & Media

Jef Folkerts 10- 03-2013

Hypothesen uit game analyse

1. Game-specifieke hypothesen over gameplay- en

verhaalgebeurtenissen die aanzetten tot verbeelding en reflectie

2. Game-overstijgende, generieke hypothesen:

• de meeste gamers zijn niet geneigd tot nadenken over (aspecten uit) eigen wereld (ethiek, gedrag, politiek, religie etc.)

• professionele gamers zijn meer dan reguliere spelers geneigd tot reflectie op wereld om ons heen

• voorkeur voor visuele stijl en esthetiek als kunstkenmerk in games:

beïnvloed door institutionele kunstopvatting in onze samenleving: kunst is wat in bepaalde kringen kunst wordt genoemd

(9)

School of Communication & Media

Jef Folkerts

Resultaten enquête

Meest opvallend:

78% voelt zich wel eens aangezet tot nadenken over eigen

wereld - de game als teken (voorbehoud: zelf-rapportage)

Fundamentele hypothese - entertainment gamers spelen oppervlakkig, niet

geïnteresseerd in 'diepere lagen’ – is daarmee ongeldig:

veel gamers worden wel degelijk aangezet tot reflectie op situaties en gebeurtenissen

(10)

School of Communication & Media

Jef Folkerts

Game-specifieke resultaten, gemiddelde van 3 mainstream games

Game mechanics and gameplay stimuleerden:

30% tot verbeelding van de handeling / reflectie op in-game aspecten (entertainment) 23% tot reflectie op de wereld om ons heen (verbeelding van cultuur)

Het verhaal stimuleerde:

70% tot reflectie op in-game narratieve aspecten

40% tot reflectie op situaties & gebeurtenissen in de eigen wereld (verbeelding van

(11)

School of Communication & Media

Jef Folkerts

Over welke thema’s en situaties in de wereld denken respondenten na? Bioshock:

morele en politieke vraagstukken over uitwassen kapitalisme strijd tussen communisme en kapitalisme, inclusief koude oorloghet aan de kaak stellen van zwart-wit-denken in onze wereldMedische ethiek in onze eigen wereld

het creëren en opdringen van het menselijk ideaalbeeld via reclame

politieke ideologieën en de tegenstelling tussen individualisme en collectivismede corrupte aard van de mens en corruptie van de macht

tot mislukkend gedoemde streven naar Utopia als onmogelijke opgaveonze houding in bij keuzes tussen goed en kwaad

(12)

School of Communication & Media

Jef Folkerts

Game-specifieke resultaten

Kunstervaring ondergaan? (verbeelding van bewustzijn, mimesis)

Indicatie: impliciet commentaar opgemerkt in gameplay of verhaal: 24% in Fable II

31% in Heavy Rain

55% in Bioshock Conclusie:

41% van de totale steekproef n =206: had artistieke ervaring tijdens het spelen

(13)

School of Communication & Media

Jef Folkerts

Games als kunst?

Vraag: is deze game een kunstgame? 62%: Heavy Rain

61%: Bioshock 25%: Fable II

Kenmerken om games als kunst te bestempelen (bijzondere vormgeving, , bijzonder verhaal, afwijkende gameplay, bijzondere mechanismen, morele dilemma’s, emoties, genre-experiment)

Bijzondere vormgeving:

94%: Bioshock 86%: Fable II 86%: Braid

59%: Heavy Rain (als enige afwijkend: morele dilemma’s meest genoemde kunstkenmerk: 94%)

(14)

School of Communication & Media

Jef Folkerts

Hypothesen m.b.t. verschillen tussen professionele & reguliere gamers

Geneigdheid tot verbeelding en reflectie:

Alleen in Bioshock enkele significante verschillen (bij enkele gamesituaties) Niet bij de andere games!

De nul-hypothese - er is geen verschil - is niet verworpen:

er bestaat geen statistisch verschil tussen professionals en reguliere gamers in geneigdheid tot reflectie

(15)

School of Communication & Media

Conclusies

Reguliere mainstream entertainment games …

zijn een vorm van cultuur en

representeren aspecten en opvattingen uit onze cultuur

vertegenwoordigen esthetische en

artistieke waarden

kunnen kennis, inzichten, waarden

en principes uit- en overdragen (niet voorbehouden aan applied games)

kunnen net als kunst aanzetten tot

verbeelding van de handeling en verbeelding van bewustzijn, en tot reflectie op aspecten, situaties en gebeurtenissen in de samenleving

(16)

School of Communication & Media

Bijdrage van mijn studie

Een kennisprobleem beantwoord

Op basis van theoretisch onderzoek inzicht verschaft in:

het onderscheid tussen kunstervaring en

entertainmentervaring, als toevoeging op de institutionele kunstopvatting

Op basis van empirisch onderzoek inzicht verschaft in:

de aard van betekenisgeving, verbeelding en

reflectie in games

games als culturele representatie

Een praktisch kennisprobleem beantwoord

Game designers kunnen inzichten uit mijn studie

gebruiken om de gameplayervaring te ‘verdiepen’ met designprincipes die reflectie and mimesis stimuleren (via narratie & game mechanics)

Er lijkt onder gamers een groeiende behoefte te bestaan aan meer complexe, meerlagige, en ambigue games

(17)

School of Communication & Media

Mogelijk vervolgonderzoek

Ontwikkeling meer valide methodiek om de kunstervaring te ‘meten’

Onderzoek naar de mogelijke inzet, functionaliteit en effectiviteit van

toegepaste kunst, met name op het gebied van games en interactieve media

Welke rol kan daarin worden toegekend aan de kunstervaring, primair

opgevat als cognitief proces (nabootsing en verbeelding van betekenisprocessen, metacognitie & metareflectie)

met betrekking tot leren en gedragsverandering in onderwijs, zorg, consumentengedrag, politiek, religieus en ecologisch bewustzijn, etc.

(18)

Jef Folkerts

Game Over

Proefschrift Spel tussen amusement en

kunst:

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

211x03106 10BROTE032-006 Bas Zonnenberg FH / Viewpoint BV 25-06-2012

[r]

[r]

[r]

[r]

[r]

[r]

specifieke vorm van agrarisch - landschappelijke