• No results found

Het verschijnsel mantelzorg in een toekomstig perspectief

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Het verschijnsel mantelzorg in een toekomstig perspectief"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

14 huisartsenservice

P

rofessionele zorgverlening

lijkt haar grenzen bereikt te hebben. Dat geldt zowel voor de mogelijkhe-den als voor de kosten. De verzorgingsstaat met zijn talloze voor-zieningen ontmoet dan ook de nood-zaak tot hervorming. Omwille van de kwaliteit van ons bestaan wordt gezocht naar een ander maatschap-pijmodel: een zorgende samenleving. Zelfzorg en mantelzorg zijn daarbij sleutelbegrippen geworden’. Dit stelde prof. dr. J.C.M. Hattinga Verschure reeds in 1981 in zijn ‘inleiding in de zorgkunde’ onder de titel: ‘Het verschijnsel zorg’. Hattinga Verschu-re, die ondermeer werkzaam was als klinisch chemicus, ziekenhuisdirec-teur en hoogleraar Ziekenhuisweten-schap, introduceerde in 1976 de term mantelzorg. Een mooi neologisme dat velen tot de verbeelding spreekt: een warme mantel van liefde en zorg die je in een periode van ziekte en afhan-kelijkheid door je directe naasten om de schouders wordt gelegd. We zijn nu zo’n 35 jaar verder en we vragen ons af: ‘Is deze mantel voldoende opgewassen tegen het huidige en het toekomstige zorgklimaat?’

Sociale beginSelen en poSitief denken

De huidige politiek- maatschappelij-ke tendens staat in het temaatschappelij-ken van de paradigmashift van denken vanuit

‘ziekte en zorg’ naar denken vanuit ‘gezondheid en gedrag’: de zelfred-zame burger in de maatschappij staat centraal. Salutogenese wordt geïntroduceerd als tegenhanger van pathogenese. (Latijn: ‘salus’; ‘welzijn en gezondheid’, en Grieks: ‘genesis’; ‘oorsprong’). Het verschil tussen ziekte en gezondheid wordt niet meer gezien als absoluut en be-grensd, maar als een gradueel proces dat je kunt (leren) beïnvloeden, be-heersen en accepteren. Hierop sluit de stroming van de ‘positieve psycho-logie’ aan. Dit betreft een stroming uit het begin van deze eeuw, waarbij gesteld wordt dat (het ondersteunen van) positieve eigenschappen en ervaringen mensen in hun kracht kunnen zetten (zoals hoop, liefde, vitaliteit, coping en doorzettings-vermogen). Er is een aantal ontwik-kelingen die deze maatschappelijke tendens concreet vorm geven:

• Aanpassingen in de wetgeving:

vervallen van de AWBZ

• De komst van de participatiewet:

van verzorgingsmaatschappij naar participatiemaatschappij met een hoge mate van zelfredzaamheid

• Decentralisatie: van landelijke

naar gemeentelijke overheid (WMO) en van professionele naar informele zorg: verantwoordelijk- heden dichter bij de burger

• Trans-sectoraal denken en werken

van professionals: ontschotting, de-muralisering, denken in zorgconcepten en netwerken om de burger ook ‘voor de zorg’ in de ‘voorzorg’ reeds te kunnen ondersteunen, of op zijn minst, waar nodig, in het (gezondheid) gedrag te kunnen beïnvloeden en uit het zorgsysteem te houden

• Zorgondersteuning door technolo-

gische toepassingen (zorg op afstand, domotica, sensortoepas singen anderszins)

Deze transitie kent positieve kan-ten. Echter, verschillende negatieve gevolgen worden inmiddels in de media besproken en lijken urgent de aandacht te vragen:

• Overbelasting van familie en

mantelzorgers

• Overmatige druk op arbeidsparti-

cipatie door de noodzaak van sociale (burger)participatie

• Toenemende veiligheidsrisico’s en

gezondheidsrisico’s behorend bij

15 huisartsenservice

de inzet van niet-professionele lekenzorg

• Vanuit de professionele

ethiek ontstaan nieuwe vragen. Bijvoorbeeld in hoeverre staat de participatie van de burger in zijn sociale systeem garant voor privacy en veiligheid van diegene die mantelzorg ontvangt en welke verantwoordelijkheid heeft de professional daarbij?

Ziekte en geZondheidS-probleem: een Schade-laSt?

Ziekte en gezondheidsproblemen die het gevolg zijn van een ziekte zullen de mensheid voorlopig blijven tref-fen, hoe gezond burgers ook leven en hoe actief ze ook zijn gedurende heel hun leven. De ziekenhuiszorg zal voorlopig niet in omvang afne-men, maar zich verder specialiseren om deze gezondheidsproblemen het hoofd te kunnen bieden. Ge-lukkig maar. Het is een belangrijke maatschappelijke kernwaarde: een sociaal netwerk en positief denken is geen elixer dat alle wonden heelt. En in geen enkele maatschappij zijn wonden vermijdbaar, letterlijk noch figuurlijk. Een tweedeling in denken (salutogenese versus pathogenese) is ongewenst en werkt contraproductief. Ziekte en gezondheidsproblemen te zien als - min of meer - vermijdbare schadelast is irreëel en ongewenst.

De vraag blijft bestaan: ‘Wat kun-nen we nu concreet doen om te profiteren van de positieve effecten van de zorgtransitie en hoe kunnen we de genoemde negatieve effecten opvangen?’

kenniS, ervaring en wetenSchap

Welke kennis van methoden, tech-nieken en concrete interventies hebben we nodig om bijvoorbeeld overbelasting van de mantelzorg het hoofd te kunnen bieden? Wat moeten we weten over contextuele aspecten, de positief en negatief be-invloedende factoren? En hoe weten we of onze interventies effectief en efficiënt zijn? Hiervoor is een ver-zameling van ‘best-practices’ nodig, aangevuld met gedegen toegepast wetenschappelijk onderzoek. Zo is ook het delen van (project)ervarin-gen waardevol. Initiatieven en ideeën hiertoe zijn van harte welkom.

hoe SleetS iS de term mantelZorg?

Tot slot een laatste reflectie op het begrip mantelzorg. Huisartsen willen, samen met andere zorg-verleners, altijd de beste oplossing voor de patiënt. Dat wil ook zeggen dat naar het beste voor zijn of haar sociale systeem gezocht moet wor-den. Er ontstaan hierdoor nieuwe vragen zoals: ‘In hoeverre zal het romantische ‘Heilige Martinusbeeld’ van de vrijwillig gedeelde mantel in stand kunnen blijven?’ ‘Hoe oprecht gegeven en warm is deze mantel straks nog?’ ‘Met welke intentie krijg je straks een ‘purperen mantel’ om?’ ‘En van wie?’ ‘En wil je die dan eigenlijk wel ontvangen?’ ‘En als het sociale gevoel, de barmhartigheid en het mededogen wat minder zicht-baar is; wie neemt de verantwoorde-lijkheid?’ ‘En wie wast zijn handen in onschuld?’ ‘Met welke waarden willen wij onze zieken en kwetsbaren aan de rest van de wereld tonen?’ ‘Wie heeft hier een passende term voor?’ Wilt u meedenken? Laat het de redactie van HuisartsenService weten.

Auteurs: Dr. Wolter Paans, Lector Verpleegkundige Diagnostiek, Han-zehogeschool Groningen. Dr. Marie Louise Luttik, Senior Onderzoeker, Lectoraat Verpleegkundige Diagnos-tiek, Hanzehogeschool Groningen.

x DOOr Dr. Wolter Paans en Dr. Marie louise luttik opinie

Het verschijnsel

mantelzorg in een

toekomstig perspectief

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Wanneer we de vorm van kinderopvang tijdens het werk vergelijken bij vrouwen en mannen, springt één groot verschil in het oog: mannen kunnen veel vaker rekenen

In de beginjaren van dit onderzoeksveld werden psychopathologische kenmerken toegeschreven aan terroristen, zoals psychopathie (antisociale persoonlijkheid), narcisme,

Tot slot hebben we alle eerste auteurs van Engelse publicaties die onderzoek hebben gedaan naar de prevalentie van psychopathologie bij terroristen via de mail

Dit betekent dat het voorgestelde artikel 48a dat betrekking heeft op het doorlopend toezicht door de AFM, niet van toepas- sing is op auditorganisaties van een derde land, indien

Want let hierop: Christus heeft niet alleen voor de Zijnen het Koninkrijk der hemelen verkregen, wanneer de wereld voorbij zijn zal, maar ook, als het loon Zijns lijdens, de

De mogelijkheden voor de verplaatsing van sportpark De Omloop verder te onderzoeken, door bij de uitwerking van de Visie op de Rand van Rhoon minstens één scenario op te nemen

In mijn proefschrift wordt een methode van analyse beschreven, die functiescheiding nieuwe stijl, zoals deze in een hooggeautomatiseerde omgeving is geïmplementeerd, zichtbaar kan

Met de x-waarden tussen 0 en 720 en de y-waarden tussen –1 en 1 heb je precies twee perioden helemaal in beeldc. RAD is in