• No results found

Digital dance: (dis)entangling human and technology - Nederlandse samenvatting

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Digital dance: (dis)entangling human and technology - Nederlandse samenvatting"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

UvA-DARE is a service provided by the library of the University of Amsterdam (https://dare.uva.nl)

UvA-DARE (Digital Academic Repository)

Digital dance: (dis)entangling human and technology

Gündüz, Z.

Publication date 2012

Link to publication

Citation for published version (APA):

Gündüz, Z. (2012). Digital dance: (dis)entangling human and technology. Rozenberg Publishers.

General rights

It is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), other than for strictly personal, individual use, unless the work is under an open content license (like Creative Commons).

Disclaimer/Complaints regulations

If you believe that digital publication of certain material infringes any of your rights or (privacy) interests, please let the Library know, stating your reasons. In case of a legitimate complaint, the Library will make the material inaccessible and/or remove it from the website. Please Ask the Library: https://uba.uva.nl/en/contact, or a letter to: Library of the University of Amsterdam, Secretariat, Singel 425, 1012 WP Amsterdam, The Netherlands. You will be contacted as soon as possible.

(2)

Nederlandse samenvatting

Dit proefschrift bouwt voort op drie voorbeeldige praktijken van digitale dans die gebruik maken van real-time interactieve technologie en motion-tracking software, om op theoretische wijze te analyseren hoe deze praktijken antropocentrische conventies van dans destabiliseren. Een algemeen geaccepteerd dansbegrip plaatst de menselijke danser in het centrum van de aandacht en verplaatst technologie naar de zijlijn. Dit proefschrift maakt gebruik van de theoretisch notie van performance om 1) de rol van technologie in danstheorie te herzien en een kader van 'technologische performance' te ontwikkelen die de actieve contributie van technologie aan choreografie onderkent, en 2) de relatie tussen menselijke performer en technologie als 'inter-performance' te denken, dat wil zeggen: als een choreografie die voortkomt uit de relatie tussen menselijke en technologische vormen van choreografie. Het proefschrift concludeert dat digitale dans de verschuiving laat zien naar een posthumanistisch dansparadigma en nieuwe inzichten biedt voor onderzoekers die geïnteresseerd zijn in posthumane danstheorie en -praktijk.

In het eerste hoofdstuk breng ik de ontwikkelingen in kaart van de rol die

technologie speelde in dans en theater in de (laat) negentiende eeuw. Ik laat zien hoe specifieke artistieke en infrastructurele veranderingen in deze tijd leidden naar een

totstandkoming van een hiërarchie in perceptueel belang, die de mens in het centrum van aandacht plaatste en de aanwezigheid van technologie en zijn esthetische effecten naar de zijlijn. Deze conventies blijken de conceptuele en infrastructurele erfenis voor digitale dans. Ik beargumenteer dat dit begrip van technologie in haar ondergeschikte rol ook voortleeft in actuele culturele danspraktijken, met name gedurende de ontwikkeling en perceptie van de choreografie.

In het tweede hoofdstuk onderzoek ik de ontwikkelingen in danspraktijken die veroorzaakt zijn door digitale dans. De case study voor dit onderzoek is de choreografie

Apparition. Om deze veranderingen in kaart te brengen, onderzoek ik ten eerste de

verschuivende betekenis van professionele rollen en expertises van alle betrokkenen in de ontwikkeling van choreografie, en ten tweede het perspectief van het publiek,

vertegenwoordigd door kritieken van dansrecensenten. In specifiekere zin laat dit

hoofdstuk zien hoe de integratie van het interactieve systeem en zijn esthetische effecten de hiërarchie van perceptueel belang destabiliseert. Het onderstreept daarnaast dat de notie van performance toegepast kan worden op de acties genomen door het interactieve systeem.

(3)

Hoewel de vraag rondom het gebruik van technologie nadrukkelijk aanwezig is in de praktijk van digitale dans, wordt ze slechts een beperkte rol toegekend in

theorievorming. Het derde hoofdstuk bestudeert recente literatuur van digitale dans en laat zien dat de notie van technologische performance ontbreekt in het discours. Ik benadruk hoe de bestaande literatuur over digitale dans de neiging heeft in drie brede categorieën te vallen ('van statische tot live media', 'metafysische extensie', 'lichaam en technologie in dialoog') en ik laat zien hoe elke categorie de hiërarchie van perceptueel belang in stand houdt. Hoewel er pogingen bestaan om het belang van technologie voor choreografie te onderkennen, beargumenteer ik dat deze te vaak versimpeld worden in programmatische, ongenuanceerde kaders. Dit weerhoudt theorievorming van digitale dans om recht te doen aan de actieve bijdrage van technologie.

In het vierde hoofdstuk breid ik de notie van performance uit naar de acties die genomen worden door het interactieve systeem. Ik bouw voort op de argumenten die Jon McKenzie maakt in Perform or Else (2001), om zo aan te tonen hoe een uitgebreider en meer interdisciplinair perspectief op de verschillende gebruiken van performance kunnen leiden tot zeer verschillende begrippen voor deze term en zijn evaluatieve criteria.

McKenzie breekt radicaal met performancetheorie en onderzoekt de notie van

performance binnen het domein van techno-onderzoek (zoals computerwetenschappen en raketwetenschappen). Zijn innovatieve analyse helpt mij aan te tonen dat de performance van technologie in dans beter beschouwd kan worden als een ondersteuning van

technologische dansparadigma's. Ik vertaal het model dat gebruikt wordt in de evaluatie van technologische performance binnen het veld van techno-onderzoek naar uitvoerende digitale dans. Ik pas dit model vervolgens toe op de openingsscène van Glow, waar de nadruk gelegd wordt op de acties van het interactieve systeem.

In het afsluitende hoofdstuk herzie ik de notie van performance als

interperformance, om zo choreografie in uitvoerende digitale dans, die voorkomt uit de

relatie tussen menselijke en technologische performanceconcepten, beter te kunnen begrijpen. Hoewel mens en technologie verschillende elementen in performance zijn, kunnen ze samengebracht worden met gemeenschappelijke concepten van performance en techniek. Voor dit argument maak ik gebruik van de notie van agency en beschouw ik performance als een technologische capaciteit. Ik illustreer mijn argument met een close reading van 16 [R]evolutions. Het hoofdstuk concludeert dat digitale dans de toetrede van danskunst in het posthumane paradigma inluidt.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

This paper describes the acceptance of this free test-offer of preconception ECS for 50 severe conditions, the characteristics of test-offer acceptors and decliners, their views

liet de medewerker die hij kort tevoren speciaal had belast met het toezicht op de uitvoering van de anti-joodse maatregelen, aan de Amsterdamse poli- tie berichten dat de

91 Niettemin liet Lages, die zijn eigen positie bedreigd zag door de successen van bureau Inlichtingendienst en het opdringerige gedrag van de korps- chef, zowel Tulp als zijn

De burgemeester had zich met steun van de regionale Wehrmachtcommandant en van Rauter maandenlang verzet tegen de vorming van een getto, maar toen hij in fe- bruari 1942 ontdekte

Tulp liet zich in deze weken door bureau Inlichtingendienst vaker dan voorheen van de stemming in de stad op de hoogte stellen en droeg zijn personeel op 'on- middellijk krachtig

In opdracht van Rauter had Tulp in september 1942 bureau Inlichtingen- dienst ontbonden en 23 rechercheurs van deze dienst bij de Sipo(sD) gede- tacheerd, opdat zij hier hun werk

Terwijl Dobbe en zijn mededaders een goed heenkomen zochten, pleeg- de een verzetsvriend van Dobbe, Harry Reeskamp, aangemoedigd door het succes in Joure, op 23 oktober 1942 met

Schreuder herinnert zich dat Van Lohuizen hem tijdens hun gesprek zonder gêne had verteld welk drei- gement de commissarissen hadden geuit en dat hij door de knieën was ge- gaan: