• No results found

Het sculpturale denken. De esthetica van Frans Hemsterhuis - Literatuur

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Het sculpturale denken. De esthetica van Frans Hemsterhuis - Literatuur"

Copied!
13
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

UvA-DARE is a service provided by the library of the University of Amsterdam (http

s

://dare.uva.nl)

UvA-DARE (Digital Academic Repository)

Het sculpturale denken. De esthetica van Frans Hemsterhuis

Sonderen, P.C.

Publication date

2000

Link to publication

Citation for published version (APA):

Sonderen, P. C. (2000). Het sculpturale denken. De esthetica van Frans Hemsterhuis.

Uitgeverij Damon.

General rights

It is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s)

and/or copyright holder(s), other than for strictly personal, individual use, unless the work is under an open

content license (like Creative Commons).

Disclaimer/Complaints regulations

If you believe that digital publication of certain material infringes any of your rights or (privacy) interests, please

let the Library know, stating your reasons. In case of a legitimate complaint, the Library will make the material

inaccessible and/or remove it from the website. Please Ask the Library: https://uba.uva.nl/en/contact, or a letter

to: Library of the University of Amsterdam, Secretariat, Singel 425, 1012 WP Amsterdam, The Netherlands. You

will be contacted as soon as possible.

(2)

Literatuur r

Bronnen n

Hemsterhuis'Hemsterhuis' brieven en manuscripten

121

Inn de Universiteitsbibliotheek van Munster bevindt zich een omvangrijke briefwisseling tussen Hemsterhuis enn Diotima. Ik verwijs hier naar met de datum van de brief en de bijbehorende band. [Bd. of Kaps.] Tenzijj anders vermeld zijn het altijd brieven van Hemsterhuis aan Diotima.

Inn de Koninklijke Bibliotheek te Den Haag bevindt zich ook een deel van deze briefwisseling. Ik verwijs hierr naar met de datum en de afkorting HSD (Hemsterhuis aan Diotima, Den Haag). Hier bevindt zich ookk de correspondentie tussen Hemsterhuis en Daphne, afgekort tot HdajD (Hemsterhuis aan Daphne, Denn Haag). Daphne is Hemsterhuis' bijnaam voor Anna Cornelia Mollerus, die vooral bekend was als madamee Perrenot, en later als madame Meerman.

Inn Rijksmuseum Meermanno-Westreenianum te Den Haag bevinden zich nog meer brieven. Ik verwijs hierr naar met de datum en de omschrijving Meerman.

Inn het Nordrhein-Westfalisches Staatsarchiv te Munster zijn ook manuscripten en brieven aanwezig. Ik ver-wijss hier naar met de datum en de omschrijving: Staatsarchiv, Munster.

Anderee minder vaak voorkomende vindplaatsen worden in de noten vermeld.

Hemsterhuis'Hemsterhuis' verzamelde werken

CEuvresCEuvres philosophiques de M.F. Hemsterhuis, (de l'imprimerie de H J . Jansen), deux tomes, Paris 1792. CEuvresCEuvres philosophiques de M.F. Hemsterhuis, (de Timprimerie de H.J.Jansen), deux tomes, Pans 18092. Hierin

iss ook de Lettre sur une pierre antique opgenomen.

CEuvresCEuvres philosophiques de M. Hemsterhuis. Nouvelle edition, augmentée et accompagnée d'une notice sur Hemsterhuys etet d'un coup d'oeil sur sa philosophie, par Sylvain van de Weyer, deux tomes, Louvain 1825.

CEuvresCEuvres philosophiques de Francois Hemsterhuis. Nouvelle edition, augmentée de plusieurs pieces inédites, par L.S.P. Meyboom,, trois tomes, Leuwarde 1846-1850.

VermischteVermischte philosophische Schriften desH. Hemsterhuis. Aus dem Französischen übersetzt, [Chr. F. von Blankenburg], Bd.. I und II, Leipzig 1782; Bd. Ill, Leipzig 1797.

Hemsterhuis'Hemsterhuis' afzonderlijke geschriften

LettreLettre sur une pierre antique du cabinet de Monsieur Théod. De Smeth Ancien Président des Échevins de la Ville

d'Amsterdam,d'Amsterdam, z.p. [Den Haag] z.d. [1762].

LettreLettre sur la sculpture, a Monsieur Théod. De Smeth Ancien Président des Échevins de la Ville d'Amsterdam, Amsterdam 1769. .

Herdruk:: Francois Hemsterhuis, Lettre sur la sculpture précédée de la Lettre sur une pierre antique, Paris 1991. Italiaansee vertaling: Lettera sulla scultura, (a cura di Elio Matassi, postfazione di Michele Cometa, tradu-zionee di Ines Crispini e Donatello Scalabrino), Palermo 1994.

LettreLettre sur les désirs, Paris [= Den Haag] 1770.

LettreLettre sur l'homme et ses rapports, Paris [= Den Haag] 1772.

LettreLettre sur l'homme et ses rapports avec Ie commentaire inédit de Diderot, Texte ètabli, présenté et annoté par Georges

May,May, N e w Haven 1964.

1211 Er worden alleen geschriften van Hemsterhuis genoemd die in mijn tekst aan de orde komen. Voor eenn uitgebreide bibliografie zie Frans Hemsterhuis (1721-1790), Quellen, Philosophie und Rezeption..., p. 643-659. .

(3)

DescriptionDescription philosophique du caractère de feu M. F. Fagel, z.p. 1773. Scphyle,Scphyle, ou de la Philosophic ou de la philosophic. Paris [= Den Haag] 1778. AristéeAristée ou de la Divinité, Paris [= Den Haag] 1779.

SimonSimon ou desjacultés de l'ame, [ca. 1779].

Postuumm uitgegeven in: CEuvres philosophiques de M.F. Hemsterhuis, Paris, de l'imprimerie de H.J.Jansen, deuxx tomes, Paris 1792.

ReflexionsReflexions sur la République des Provinces-Unies, [ca. 1781].

Postuumm uitgegeven in: Letterkundige Naoogst II, (red. Halbertsma, J.H.), Deventer 1845, p. 564-588. AlexisAlexis ou du militaire, [ca. 1783].

Postuumm uitgegeven in: Boulan, E., Francois Hemsterhuis, Ie Socrate hollandais. Suivi de Alexis ou du mili-tairetaire (dialogue inédit), Groningen/Parijs 1924.

'Oordeelkundigee aanmerkingen over het schoone in de beeldhouw- en schilderkunde; geduurende eener reize,, door het midden van Duitschland, gemaakt, door wijlen den heere Francois Hemsterhuis, com-miess van de Raad van Staaten. Medegedeeld in eenen Brief aan den Heere Cornells Ploos van Amstel, J.. C z . ' , [1785] in: Algemeene vaderlandsche letteroefeningen, (etc), benevens mengelwerk, II, p. 479-488, Amsterdamm 1791.

Alexis,Alexis, ou de Vage d'or, PJga 1787.

LettreLettre de Diodes a Diotime, sur l'atheisme, [1787].

Postuumm uitgegeven in: CEuvres philosophiques de M.F. Hemsterhuis, Paris, de l'imprimerie de H.J.Jansen, deuxdeux tomes, Paris 1792.

LettreLettre sur l'optique. Brief aan Diotima, [23-12-88]. In: Nachlafi Franz Caspar Bucholz 1759-1812; nr. 1177, 3-111 (A 105 I). Staatsarchiv, Munster.

Verschenenn in: Riccardo, P., 'Tra metafysica e morale: gli scritti inediti di Frans Hemsterhuis, appen-dicee III', in: Studi settecenteschi, 7/8,1985-86, p. 341-347. Nederlandse vertaling verschenen in: Petry, 1993,, p. 69-75, als 'Brief over de optica aan Diotima'.

CatalogusCatalogus veiling Hemsterhuis' bibliotheek:

ParsPars Bibliothecae Hemsterhusianaesiuecatalogus librorum ..., Quos collegit &reliquit vireruditus et egregius Fransciscus Hemsterhuis,Hemsterhuis, (Cleef, J. van, Scheurleer, B.,), Den Haagg 1791.

Overigee bronnen

D'Alembert,, Discours préliminaire de l'Encyclopédie, (publié intégralement d'après 1'édition de 1763 avec les avertissementss de 1759 et 1763, la dédicace de 1751, des variantes, des notes, une analyse et une intro-duction,, par F. Picavet), Paris 1894.

Alphen,, Hieronymus van, Theorie der Schoone Kunsten en Wetenschappen, grootendeels overgenomen uit het hoogd-uitschuitsch van F.J. Riedel, en met byvoegselen, aanteekeningen, en eene inleiding vermeerderd, door Hieronymus van Alphen,Alphen, lid van de maatschappy der Nederlandsche Letterkunde te Leiden, 2 delen, Utrecht 1778 en 1780. AthenaeumAthenaeum Eine Zeitschrift, von August Wilhelm Schlegel und Friedrich Schlegel, Zweiter Band, Zweites

Stuck,, Berlin 1799.

Burke,, E., A philosophical enquiry into the origin of our ideas of the sublime and the beautiful, (edit, by J. T. Boulton, 1958),, 1" ed. 1756.

Camper,, P., Optical dissertation on vision, 1746, Facsimile of the original Latin text: Dissertatio optica de visu ... (1746),, (ed. with a complete translation and introduction by G. ten Doesschate, Nieuwkoop 1962).

(4)

Camper,, P., Verhandeling van Petrus Camper, over het natuurlijk verschil der wezenstrekken in menschen van onder-scheidenscheiden landaart en ouderdom; over het schoon in antyke beelden engesneedene steenen. Gevolgd door een voor-stelstel van eene nieuwe manier om hoofden van allerleye menschen met zekerheid te tekenen. Naa des schrijvers dood uitgegeevenuitgegeeven door zijnen zoon Adriaan Gilles Camper, Utrecht M D C C C X I .

Camper,, P., Redenvoeringen van wylen Petrus Camper, over de wyze, om de onderscheidene hartstogten op onze wezenswezens te verbeelden... Gehouden in de Teken Academie te Amsterdam. Uitgegeeven door zynen zoon Adriaan GillesGilles Camper, Utrecht M D C C X C I I .

CatalogoCatalogo ragionato dei libri d'arte e d'antichitd posseduti dal Conté Cicognara, Cosenza 1960 (Pisa 1821), CatalogusCatalogus der Teekeningen, prenten, schilderyen [etc] van ... Comelis Ploos van Amstel, twee delen, Amsterdam

1800. .

CayJus,, A. Cl. Ph. De Tubières de, Recueil d'antiquités ëgyptiennes, étrusques, grecques et romaines, Paris 1752-1767,, 7 tomes; Nouvelle edition, Paris 1761-1767, 7 tomes.

Condillac,, E. B. de, Essai sur l'origine des connaissances humaines. Ouvrage oü on l'on reduit a un seut principe tout cece qui conceme l'Endentement Humain, Amsterdam 1746.

Crane,, J.W. de, By zonderheden, de familie Hemsterhuis betreffende, Leyden 1827.

Crousaz,, J.P. de, Traite du Beau, oü l'on montre en quoi consiste ce que l'on nomme ainsi, par des exemples tirés de lala plupart des arts et des sciences, Genève 1970 {oorspronkelijk Amsterdam 1715).

Diderot,, D., 'Recherches philosophiques sur l'origine et la nature du beau', in: Diderot, (Euvres Esthétiques, (ed.. par Paul Vernière), Paris 1959, p. 391-436.

Diderot,, D., Salon de 1765, (edition critique et annotée ... par E.M. Bukdahl, A. Lorenceau), Paris 1984. Dolce,, L., Lettere di diversi eccellentiss. huomini, raccolte da diversi libri: tra te quali se ne leggono molte, non piu

stam-pate,pate, Venice 1554.

Dubos,, Abbé, Reflexions critiques sur la poésie et sur la peinture, Paris 1993 (gebaseerd op laatste editie uit 1740). Eynden,, R . van, Willigen, A. van der, Geschiedenis der Vaderlandsche Schilderkunst sedert 1750, Haarlem

1816-18200 (I/H 1816, 1817, IH/IV 1820, 1840).

Falconet,, É.-M., (Euvres d'Etienne Falconet, Statuaire, contenant plusieurs Écrits relatifs aux Beaux Arts, dont quet-ques-unsques-uns ont déjaparu, maisfautifs: d'autres sont nouveaux, Lausanne 1781.

Feith,, Rhijnvis, Het ideaal in de Kunst, Voor het eerst uitgegeven naar de handschriften, Den Haag 19792hcrl (1967)

(mett inleiding en aantekeningen door P. J. Buijnsters).

Goethe,, J.W., Itatienische Reise, (herausgegeben und kommenden von Herbert von Einem), München 1988. Herder,, J. G., Samtliche Werke, (herausg. von Bernhard Suphan), Berlin 1892.

Herrmann,, C.G., Kant und Hemsterhuis in Rüksicht ihrer Definitionen der Schönheit, nebst einigen Einwürfen gegen letztem,letztem, Erfurt 1791.

Lairesse,, Gerard de, Groot Schilderboek, waar in de schilderkonst in al haar deelen grondig werd onderweezen, ook doordoor Redeneeringen en Prentverbeeldingen verklaard; met voorbeelden uit de beste Kunststukken der Oude en NieuweNieuwe Puikschilderen bevestigd: En derzelver Wel en Misstand aangeweezen, door Gerard de Lairesse, Konstschilder,, Tweden druk, vermeerdert met des Schryvers levensbeschryving, eerste deel, tweede deel,, Haarlem 1740. (eerste druk 1707) [reprint Davaco Publishers 1969 Holland]

Lavater,, J . C . , Physiognomische Fragmente, zur Beforderung der Menschenkenntniss und Menschenliebe, Leipzig/Winterthur,, Erster Versuch 1775, Zweiter Versuch 1776, Dritter Versuch 1777. Vierter Versuch 1778.. [Faksimiledruck, Zürich/Leipzig 1968-69]

Lavater,, J.C., Essai sur la physiognomie, destine a faire connoitre l'Homme & a te faire aimer, par Jean Gaspard Lavater, citoyencitoyen de Zurich et ministre du St. Evangile, La Haye, tome I, 1781, II, 1783, III, 1787, IV, 1803. Leonardoo da Vinci, Leonardo on painting, (edit, by Martin Kemp), N e w Haven /London 1989.

(5)

Lessing,, G.E., Laokoon oder über die Grenzen der Malerei und Poesie, Stuttgart 1883 (1964). Oorspronkelijk verschenenn in 1766. Deze uitgave naar Lessings Werke Vollstdndige Ausgabe in fünfundzwanzig Teilen. (herausgegebenn von Julius Petersen und Waldemar von Olshausen), Vierte Teil, (herausgegeben von Waltherr Riezler, Berlin usw. [1925]).

Longinus,, Over het Verhevene, Amsterdam 1980.

Mariette,, P.J., Traite despierresgrauées, Paris, 2 vol. 1750; vol. 2, getiteld: Reateil des pierresgravées Du Cabinet dudu R.oy.

Natter,, L., Traite de la methode antique de graver en pierres fines comparée avec la methode moderne, Londres 1754 enn Engelse vertaling: Treatise on the Ancient Method of engraving on precious stones, London 1754. Nieuhoff,, B., 'Het gevoel voor het schone', in: Tussen classicisme en romantiek, p . 39-78.

Ovidius,, Metamorphosen, Amsterdam 1993.

Piles,, Roger de, Cours de peinture par principe, Paris 1989.

Piles,, Roger de, L'Idée du Peintreparfait, preface et annoté par Xavier Carrère, Paris 1993.

Plooss van Amstel, C. J^.C"., Redenvoeringen gedaan in de Teken-Academie te Amsterdam, Amsterdam 1785. Ramdohr,, Friedrich Wilhelm Basilius von, Ueber Mahlerei und Bildhauerkunst in Romfiir Liebhaber des Schonen

inin der Kunst, drie delen, Leipzig 1787 (herdr. Westmead 1971).

Ripa,, C , Iconologia of uytbeeldinghe des ver$tands...uyt het Italiaens vertaelt door D. Pietersz Pers , Amstelredam 1644.. [facsimile ed., introd. Becker, J., Soest 1971]

Ripa,, C , Iconologie ou, explication noouvelle deplusieurs images...moraliséespar I. Baudoin, Paris 1644. [reprint N e ww york/London 1976]

Schlegel,, A.W., Vorlesungen über schone Litteratur und Kunst. Gehalten zu Berlin in denjahren 1801-1804, Heilbronnn 1884 [Kraus reprint Nendeln/Liechtenstein 1968].

Supervüle,, D.P.G. H. de, Essai sur les signes inconditionnels dans l'Art, Leyde 1839. (Livre 1-3, 1827-18322 ; Revision 1839)

Tenn Kate, L., 'Discours préliminaire sur Ie Beau Ideal Des Peintres, Sculpteurs & Poëtes, a 1'occasion du Livree de Mrs. Richardson', in: Traite de La Peinture, et de la Sculpture Par Mrs. Richardson, J., (Père et Fils):: Divisé en Trois Tomes, Amsterdam 1728. (Minkoff Reprint, Genève 1972).

VerzamelingVerzameling van prentkonst, naar zestig der beste tekeningen van Raimond La Fage. Gesneden door Raimond La Fage, ComelisComelis Vermeulen, G. Audrian, F. Ertingeren C. Simonneau en in 't licht gegeeven door f. Van der Bruggen, plaatsnyderplaatsnyder te Parys, Amsterdam 1785.

Winckelmann,, J.J., Gedanken über die Nachahmung dergriechischen Werke in der Malerei und Bildhauerkunst, Stuttgartt 1969/1982 (naar de Zweyte vermehrte Auflage, Dresden, Leipzig 1756).

Winckelmann,, J.J, Geschichte der Kunst des Altertums, Darmstadt 1993 (Sonderausg., unverander. reprograf. Nachdr.. der Ausg. W i e n 1934).

Secundairee literatuur

Aarsleff,, H., From Locke to Saussure, Essays on the Study of Language and Intellectual History, London 1982. Arvengas,, J., Raymond Lafage, Dessinateur, Paris 1965.

Baarsen,, R.J., ' " N o b l e simplicité", De decoratieve kunsten en de Franse smaak', in: Tent. cat. Edele een-voud.voud. Neo-classicisme in Nederland 1765-1800, p. 113-121.

Baeumer,, M . L., 'AuBerdeutsche Winckelmann-Rezeption, in: Johann Joachim Winckelmann 1717-1768. (herausg.. von Thomas W . Gaehtgens), Hamburg 1986.

Baillon,, E., 'Preface', in: Francois Hemsterhuis, Lettre sur la sculpture précédée de la Lettre sur une pierre antique, Pariss 1991, p . 5-19.

(6)

Baker,, M., 'The Ivory Multiplied. Small-scale Sculpture and its Reproductions in the Eighteenth Century', in:: Sculpture and its Reproductions, (edit, by Hughes, A., Rauff, E.), London 1997, p. 61-79.

Barrell,, J., " T h e Dangerous Goddess": Masculinity, Prestige, and the Aesthetic in Early Eighteenth-Century Britain',, in: Cultural Critique, Spring 1989, p. 101-131.

Batschmann,, O., Entfemung der Natur. Landschafstmalerei 1750-1920, Köln 1989.

Batschmann,, O., 'Pygmalion als Betrachter. Die Rezeption von Plastik und Malerei in der zweiten Halfte dess 18. Jahrhunderts', in: Der Betrachter ist im Bild, Kunstwissensckaft und Rezeptionsasthetik, (herausg. Von Wolfgangg Kemp), Berlin/Hamburg 1992, p. 237-279.

Baxandall,, M., 'The Bearing of the Scientific Study of Vision on Painting in the 18* Century: Pieter Camper's DeDe Visu (1746)', in: The Natural Sciences and the Arts. Aspects of Interaction from the Renaissance to the 20fh

Century.Century. An International Symposium, Motala 1985, p. 125-133. Baxandall,, M., Shadows and enlightenment, N e w Haven/London 1995.

Berge,, j . ten, 'De kunst der bedwelming. En aanzet tot de formulering van een esthetica van de opium-roes',, in: Kunstlicht, 15, 3/4, 1994, p. 3-9.

Berkel,, K. van, In het voetspoor van Stevin. Geschiedenis van de natuurwetenschap in Nederland 1580-1940, Meppel/Amsterdamm 1985.

Berridge,, V., Edwards, G., Opium and the people. Opiate Use in Nineteenth-Century England, New Haven/London 1987. .

Bialostocki,, J., Stil und Ikonographie, Studiën zur Kunstwissenschaft, Köln 1981 (1966). Boime,, A., Art in an Age of Revolution 1750-1800, Chicago/London 1987.

Bolla,, P. de, The Discourse of the Sublime, Readings in History, Aesthetics and the Subject, O x f o r d / N e w York 1989. .

Boomgaard,, J., De verloren zoon. Rembrandt en de Nederlandse kunstgeschiedschrijving, (diss.) Amsterdam 1995. Boulan,, E., Francois Hemsterhuis, le Socrate hollandais. Suivi de Alexis ou du militaire (dialogue inêdit),

Groningen/Parijss 1924.

Bredekamp,, H., Antikensehnsucht und Maschinenglauben, Berlin 1993. Brummel,, L., Frans Hemsterhuis, een philosofenleven, (diss.) Haarlem 1925.

Brunet,, P., Les physiciens Hollandais et la methode expérimentak en France au XVlll Siècle, Paris 1926. Burke,, J. T., The Iconography of the Enlightenment in English Art, Adelaide 1970.

Busch,, W., Nachahmung als bürgerliches Kunstprinzip, Ikonografische Zitate bei Hogarth und in seiner Nachfolge, Hildesheim/Neww York 1977.

Busch,, W-, 'Die Akademie zwischen autonomer Zeichnung und Handwerksdesign - Zur AufFassung der Liniee und der Zeichen im 18. Jahrhundert', in: Ideal und Wirklichkeit der bildenden Kunst im spaten 18. Jahrhundert,Jahrhundert, p. 177-192.

Busch,, W., Die notwendige Arabeske, Wirklichkeitsaneignung und Stilierung in der deutschen Kunst des 19Jh., Berlinn 1985.

Busch,, W., 'Goya und die Tradition des >capriccio<', in: Wie eindeutig ist ein Kunstwerk?, (Hrsg. von Imdahl, M.),, Köln 1986, p. 41-74.

Busch,, W., Das sentimentalische Bild, Die Krise der Kunst im 18. Jahrhundert und die Geburt der Moderne, München 1993. .

Busch,, W., 'Die Graphische Gattung Capriccio - der letztlich vergebliche Versuch, die Phantasie zu kont-roliieren',, in: Das Capriccio als Kunstprinzip. Zur Vorgeschichte der Moderne von Arcimboldo und Callot bis

TiepoloTiepolo und Goya. Malerei - Zeichnung - Graphik, Mai, E. (Herausg.), Mailand 1996, p. 55-82. Buten,, D., 18-th Century Wedgwood, A guide for Collectors & Connoisseurs, London 1980.

(7)

Buynsters,, P.J., 'Inleiding', in: Feith, Rhijnvis, Het ideaal in de Kunst, Voor het eerst uitgegeven naar de hand-schriften,schriften, D e n Haag 19792h™ (1967).

Buynsters,, P.J., Nederlandse literatuur van de achttiende eeuw, Utrecht 1984.

Campbell,, R . J., 'Visions of Antiquity from Mengs to Ingres', in: Tent. cat. Visions of Antiquity. Neoclassical figurefigure drawings, p . 15-46.

Carr,, J.L., 'Pygmalion and the Philosophes, T h e animated Statue in Eighteenth-Century France', in: Journal WarburgWarburg Institutes, XXIII, 1960, p. 239-255.

Caso,, J. de, David d'Angers. Sculptural Communication in the Age of Romanticism, Princeton 1992.

Cassirer,, E., The Philosophy of the Enlightenment, Princeton 1968. (Engelse vertaling van Die Philosophic der Aufkldrung,Aufkldrung, Tubingen 1932).

Cassirer,, E., Die Grundprohleme derAsthetik, Berlin 1989 (overdruk uit Die Philosophic der Aujkliirung, Tubingen 1973'). .

Cheetham,, M. A., The Rhetoric of Purity, Essentialist Theory and the Advent of Abstract Painting, Cambridge etc.. 1991.

Crary,, J., Techniques of the Observer. On Vision and Modernity in the Nineteenth Century, Cambridge {Mass.)/Londonn 1990.

Degenaar,, M., Het probleem van Molyneux, Drie eeuwen discussie over het waarnemen van vormen, (diss.) Rotterdam 1992. .

Deton,, M., L'idée d'Énergie au toumant des Lumières (1770-1820), Paris 1988.

Désirat,, D., Preface, in: Dubos, Reflexions critiques sur la poésie et sur la peinture, p . VII-XX.

Dilly,, H., Kunstgeschichte als Institution. Studiën zur Geschichte einer Disziplin, Frankfurt am Main 1979. Dowley,, F.H., 'Falconet's attitude towards antiquity and his theory of reliefs', in: Art Quarterly, XXXI, 1968,

p.. 185-204.

Eriksen,, S., Early Neo-Classicism in France, London 1974.

Fajn,, M., 'Marc-Michel Rey: Boekhandelaar op de Bloemmark[t] (Amsterdam)', in: Proceedings of the American philosophicalphilosophical society, 118, 3, 1974, p. 260-268.

Fechner,, J . - U . ,'"du neufranzöscher philosophirender Kenner": Hemsterhuis', in: Frans Hemsterkuis (1721-1790),1790), Quellen, Philosophic und Rezeption..., p. 507-527.

Fock,, C.W., 'Willem van Mieris als ontwerper en boetseerder van ruinvazen', in: Oud Holland, 87, 1973, p.. 27-48.

Fothergill,, B., Sir William Hamilton, Envoy Extraordinary, London 1969.

Foucault,, M., Geboorte van de kliniek, Een archeologie van de medische blik, Nijmegen 1986 (oorspr.: Naissance dede la clinique. Une archéologie du regard médical, Paris 1963).

Foucault,, M., The Order of things. An Archaelogy of the Human Sciences, N e w York 1994 (oorspr.: Les Mots et lesles choses. Paris 1966).

Frangenberg,, T., 'The art of talking about sculpture: Vasari, Borghini and Bocchi', 'm: Journal of the Warburg andand Courtauld Institutes, vol. 58, 1995, p. 115-131.

Franken,, M., 'Zeventiende-eeuwse kunsttheoretische opvattingen over het probleem van tijd in de schil-derkunst',, in: Dans der Muzen, de relatie tussen de kunsten gethematiseerd, Hilversum 1995, p. 117-128. Frankl,, P., The Gothic. Literary Sources and Interpretations through Eight Centuries, Princeton (New Jersey) 1960. FransFrans Hemsterhuis (1721-1790), Quellen, Philosophic und Rezeption, Sources, Philosophy and Reception, Sources,

PhilosophicPhilosophic et Reception, (Hrsg. von Fresco, M.F., Geeraedts, L., Hammacher, K.), Munster/Hamburg 1995. .

(8)

Frye,, R . W . , Milton's Imagery and the Visual Arts, Iconographic Tradition in the Epic Poems, New Jersey 1978. Funder,, A., Die Asthetik des Frans Hemsterhuis und ihre historischen Beziehungen, (mit einigen Zusatzen von A.

Dryofi),, Bonn 1913. (in kortere vorm eerder verschenen als Frans Hemsterhuis und die Asthetik der Engliïnder undund Franzosen im 18. Jahrhundert, (diss.) Bonn 1912.

Furbank,, P. N., Diderot, A Critical Biography, London etc. 1992. Gaastra,, F. S., De geschiedenis van de VOC, Leiden/Zutphen 1991.

Gage,, J., Colour and Culture, Practice and Meaning from Antiquity to Abstraction, London 1993. Germann,, G., Einfiihrung in die Geschichte der Architekturtheorie, Darmstadt 19872. GevoelGevoel en emotie, een bundel artikelen, (red. Nierop, M. van), Delft 1985.

Gockel,, H., Mythos und Poesie. Zum Mythosbegriffin Aufkliirung und Frühromantik, Frankfurt am Main 1981. Gombrich,, E.H., Art and Illusion, A study in the psychology of pictorial representation, Oxford 1983. Gou,, de L., 'Prins Dimitri Alexewitsch Gallitzin (1738-1803)', in: Biografische bijdragen over

achttiende-eeu-wers.wers. Fragmenten van jaarredes gehouden in de algemene vergadering van de Hollandsche Maatschappij der WetenschappenWetenschappen 1979-1985, Haarlem z.j. [ca. 1986], p . 57-79.

Grucker,, E., Francois Hemsterhuis, sa vie et ses ceuvres, Paris 1866.

Guentner,, W. A., 'British Aesthetic Discourse, 1780-1830, The Sketch, the Non Finito, and the Imagination', in:: Art Journal, 52, 2, 1993, p. 40-47.

Hacking,, I., Wat heeft filosofie met taal te maken?, Meppel 1980 (oorspr.: Why Does Language Matter To Philosophy, Cambridge/Londonn 1975).

Hale,, J. R., 'Art and Audience: T h e Medici Venus c. 1750-<\1850', in: Society for Italian Studies, 80, 1976, p.. 37-58.

Hammacher,, K., Unmittelbarkeit und Kritik bei Hemsterhuis, München 1971.

Hammacher,, K., 'Hemsterhuis und seine Rezeption in der Deutschen Philosophic und Literatur des aus-gehendenn Achtzehnten Jahrhunderts', in: Algemeen Nederlands Tijdschrift voor Wijsbegeerte, 75, 1, 1983, p.. 110-140.

Haskell,, F., Penny, N., Taste and the Antique: the Lure of Classical Sculpture 1500-1900, N e w Haven 1981. Hayter,, A., Opium and the Romantic Imagination, London 1971 (1968).

Hecht,, P., 'The paragone debate: ten illustrations and a comment', in: Simiolus, 14, 1984, p. 125-136. Heskett,, J., Industrial Design, London 1980.

Hildebrand,, A. von, Das Problem der Form in der bildenden Kunst, Baden-Baden 1961 (1893).

Hildebrand,, A. von, Gesammelte Schriften zur Kunst, (bearbeitet von Henning Bock) Köln/Opladen 1969. Hofmann,, W., Das Irdische Paradies. Motive und Ideen des 19. Jahrhunderts, München 1991s (1960, 1974).

Hofinann,, W., Das Entzweite Jahrhundert. Kunst zwischen 1750 und 1830, München 1995.

Hogarth,, W., The analysis of Beauty, with the rejected passages from the manuscript drafts and autobiographical notes, (edit,, by Joseph Burke), Oxford 1955.

Honisch,, D., Anton Raphael Mengs und die Bildform des Frühklassizismus, Recklinghausen 1965. Honour,, H., Neo-classicism, Harmondsworth 1987 (1977rev, 1968).

Hope,, A.M., The Theory and Practice of Neo-classicism in English Painting, The Origins, Development and Decline ofof an Ideal, New York/London 1988.

IdealIdeal und Wirklichkeit der bildenden Kunst im spitten 18. Jahrhundert, (hrsg. Von Herbert Beck), Berlin 1984. Jaufi,, H . R . , 'Asthetische N o r m e n und geschichtliche Reflexion in der "Querelle des Anciens et des

Modernes'",, in: Parallèle des anciens et de des modemes en ce qui regarde les arts et les sciences. Par M. Perrault dede l Académie Francaise, (mit einer einleitenden Abhandlung von H. R. JauB und kunstgeschichtliche Exkursenn von M. Imdahl), München 1964.

(9)

Jay,, M., Downcast Eyes, the Denigration of Vision inTtwentieth-Century French Thought, Berkeley etc. 1994. Jenkins,, I., Archaeologists & Aesthetes in the Sculpture Galleries of the British Museum 1800-1939, London 1992. Jenkins,, I., Sloan, K., Vases & Volcanoes, Sir William Hamilton and his collection, London 1996.

Johnson,, D., Jacques-Louis David, Art in Metamorphosis, Princeton 1993.

Jong,, E. de, Natuuren Kunst, Nederlandse tuin- en landschapsarchitectuur 1650-1740, (diss.) Amsterdam 1993. Kaufmann,, Thomas DaCosta, 'Antiquarian Connoisseurship and Art History before Winckelmann: Some

evidencee from Northern Europe', in: Shop talk, studies in honor of Seymour Slive, presented on his seventy-fifthfifth Birthday, (edit, by Schneider, C.P.), Cambridge (Mass.) 1995, p. 130-132.

Kirchner,, T., L'expression des passions. Ausdruck als Darstellungsprobkm in derfranzösischen Kunst und Kunsttheorie desdes 11. und 18. Jahrhunderts, Mainz 1991.

Kluckhohn,, P., Die Auffassung der Liebe in der Literatur des 18. Jahrhunderts und in der deutschen Romantik, Tubingenn 19663.

Knolle,, P., 'De Amsterdamse stadstekenacademie, een 18de-eeuwse "oefenschool" voor modeltekenaars*, in:: Kunsthistorisch Jaarboek, 30, 1979, p . 1-43.

Knolle,, P., 'Dilettanten en hun rol in 18de-eeuwse Noord-Nederlandse tekenacademies', in: Academies of artart between Renaissance and Romanticism, (edited by Boschloo A.W.A. et al.) 's-Gravenhage 1989, p. 289-302. .

Knolle,, P., 'Hef Kunstkarakter onzer schildematie. Nationale èn internationale oriëntatie bij het stimuleren van dee "Hollandse school" 1750-1820', in: Documentatieblad Achttiende Eeuw, 24, 1, 1992, p. 121-151. Kohier,, M,, Amalie von Gallitzin. Ein Leben zwischen Skandal und Legende, Paderbom etc. 1993. Koolhaas-Grosfeld,, E., 'Nationale versus goede smaak, Bevordering van nationale kunst in Nederland:

1780-1840',, in: Tijdschrift voor Geschiedenis, 85, 1982, p. 605-636.

Körner,, G., Zur Theorie der Bildhauerkunst in der deutschen Aufklarung, (diss.) Berlin 1990. Krauss,, R., The Optical Unconscious, Cambridge (Mass.)/London 1993.

Kreuzer,, I., in: Gotthold Ephraim Lessing, Laokoon oder über die Grenzen der Malerei und Poesie, Stuttgart 1964 (1883). .

Kristeller,, P . O . , 'The modern System of the Arts: A Study in the History of Aesthetics', in: Journal of the HistoryHistory of Ideas, I, 1951, p. 516-527 en II, p.17-46.

Kroll,, F.-L, Das Ornament in der Kunsttheorie des 19. Jahrhunderts, (mit einem Geleitwort von Heinrich Luetzeler),, Hildesheim etc. 1987.

Kroll,, F.-L, 'Zur Problematik des Ornaments im 18. Jahrhundert', in: Ornament und Geschichte. Studiën zum

StrukturwandelStrukturwandel des Ornaments in der Moderne, (herausg. von Franke, U. und Paetzhold, H.) Bonn 1996,

p.. 63-89.

Krop,, H., ' D e Sensu Pulcri. De eerste Nederlandse esthetica', in: Tussen classicisme en romantiek, p. 33-38. Kuhlmann-Hodick,, P., Das Kunstgeschiditsbili, Zur Darstellung von Kunstgeschichte und Kunsttheorie in der

deut-schenschen Kunst des 19. Jahrhunderts, Teil I, Frankfurt am Main etc. 1993.

KunstKunst op Schrift, een inventarisatie van Nederlandstalige publikaties op het gebied van kunsttheorie en esthetica 1670-1820,1820, (bezorgd door Jacqueline de Man, met medewerking van Andries Hoeweler; opgezet en gere-digeerdd door Paul Knolle ...), Leiden 1993.

Larsson,, L.O., Von allen Seitengleich schön. Studiën zum Begriffder Vielatisichtigkeit in der europaischen Plastik von derder Renaissance bis zum Klassizismus, Uppsala 1974.

Laurentius,, Th., Niemeijer, J.W., Ploos van Amstel, G., Comelis Ploos vanAmstel 1726-1798. Kunstverzamelaar enen prentuitgever. Assen 1980.

(10)

Lee,, R . W . , ' U T P I C T U R A POËSIS: The Humanistic Theory of Painting', in: The Art Bulletin, XXII, 4, 1940,, p. 197-269.

Lepenies,, W., 'Der andere Fanatiker. Historisierung und Verwissenschaftlichung der Kunstauffassung bei Johannn Joachim Winckelmann', in: Ideal und Wirklkhkeit der bildenden Kunst im spaten lS.Jahrhundert,

p.. 19-31.

Lepenies,, W., Autoren und Wissenschaftier int 18.Jahrhundert, Buffon, Linné, Winckelmann, Georg Forster, Erasmus Darwin,Darwin, Miinchen/Wien 1988.

Lichtenstern,, C , '"Der Marmor lacht nicht", Beobachtungen zu Diderots Verstandnis der Skulptur', in: Wallraf-Richartz-Jahrbuch,Wallraf-Richartz-Jahrbuch, 48-49, 1987/88 , p. 269-297.

Lloyd,, G., 'Rationalizing the passions. Spinoza on reason and the passions', in: The Soft Underbelly of Reason, p.. 34-46.

Loos,, W., 'Politik und Gesellschaft im Urteil Hemsterhuis' in seinen Briefen an Amalia von Gallitzin (1786-1790)',, in: Frans Hemsterhuis (1721-1790), Quellen, Philosophic und Rezeption..,, p. 445-469. Lunsinghh Scheurleer, Th. H., 'Hemsterhuis' grafmonument voor Boerhaave', in: Wandelen met Boerhaave in

enen om Leiden, (red. Luyendijk-Elshout, A.M.), Leiden 1994, p. 109-115.

Luyendijk-Elshout,, A.M., 'Petrus Camper als antropoloog', in: Tent. cat. Petrus Camper 1722-1789, onder-zoekerzoeker van nature, Groningen (Universiteitsmuseum Groningen) 1989, p. 65-68.

Mahl,, H.-J., Die Idee des goldenen Zeitalters im Werk des Novalis. Studiën zur Wesensbestimmung der frühroman-tischentischen Utopie und zu ihren ideengeschichtlichen Voraussetzungen, Heidelberg 1965.

Matassi,, E., Hemsterhuis istanza critica efibsqfia detla storia, Napoli 1983.

Meijer,, M.C., Race and Aesthetics in the Anthropology of Petrus Camper (1722-1789), Amsterdam/Adanta 1999. Meijers,, D J . , Kunst als natuur. De Habsburgse schilderijengalerij in Wenen omstreeks 1780, Amsterdam 1991 (bewerkingg dissertatie getiteld: Klasseren als principe: hoe de K. K. Bildergalerie te Wenen getransformeerd werdwerd in een 'zichtbare geschiedenis van de kunst' (1772-1781), Universiteit van Amsterdam 1990 ). Michel,, Regis, in: Tent. cat. Le beau idéal, ou l'art du concept, Paris 1989 (Musée du Louvre 1989). Moenkemeijer,, H., Francois Hemsterhuis, Boston 1975.

Moenkemeijer,, H., 'Francois Hemsterhuis. Admirers, Critics, Scholars', Deutsche Vierteljahrs Schrift für LiteraturwissensckaftLiteraturwissensckaft und Geistesgeschichte, 5 1 , 3, 1977 , p. 502-525.

Montagu,, J., The Expression of the Passions. The Origin and Influence of Charles le Brun's Conference sur l'expres-sionsion générale et particuliere, N e w Haven/London 1994.

Monty,, J.R., La Critique littéraire de Melchior Grimm, Genève/Paris 1961.

Mordauntt Crook, J., The Dilemma of Style. Architectural Ideas from the Picturesque to the Post-Modem, London 1987. .

Morgan,, D., 'Concepts of Abstraction in French Art Theory from the Enlightenment to Modernism', in: JournalJournal of the History of Ideas, LIII, 4, 1992, p. 669-685.

Neubauer,, J., The emancipation of music from language. Departure from mimesis in eighteenth-century aesthetics, N e w Havenn (Conn.)/London 1986.

Niemeijer,, J. W., 'Dioklès Epoiei. Une lettre illustrée inconnue de Frans Hemsterhuis', in: Festschrift to Erik Fischer,Fischer, European Drawings from six Centuries, Copenhagen 1990, p. 79-86.

Nierop,, M. van, 'De autonomie van een domein. Inleiding', in: Gevoel en emotie, p. 1-17. Nivelle,, A., Kunst- und Dichtungstheorien zwischen Aufklarung und Klassik, Berlin 1960. Norton,, R. E., Herder's Aesthetics & the European Enlightenment, Ithaca/London 1991.

(11)

Oesterle,, G., '"Vorbegriffe zu einer Theorie der O m a m e n t e " . Kontroverse Formprobleme zwischen Aufldarung,, Klassizismus und Romantik am Beispiel der Arabeske.', in: Ideal und Wirklichkeit der bit-dendendenden Kunst int spSten 18.Jahrhundert, p . 119-139.

Panofsky,, E., Idea, A Concept in Art Theory, N e w York 1968. (oorspr.: Idea: Ein Beitrag zur Begriffsgeschichte derder alteren Kunsttheorie, Leipzig 1924; Engelse vertaling naar tweede herziene Duitse druk).

Pater,, C. de, Willem Jacob 's Gravesande. Welzijn, wijsbegeerte en wetenschap, (uitgegeven, ingeleid en van aan-tekeningenn voorzien door C. de Pater), Baam 1988.

Pater,, C. de, "s Gravesande on Moral Evidence', in: Frans Hemsterhuis (1721-1790), Quellen, Philosophie und Rezeption...,p.Rezeption...,p. 221-243.

Paulson,, W . R., Enlightenment, Romanticism, and the Blind in France, Princeton 1986.

Petersen,, J., 'Das goldenen Zeitalter bei den deutschen R o m a n t i k e r n ' , Die Ernte. Abhandlungen zur Literaturunssenschaft.Literaturunssenschaft. Franz Munckerzu seinetn 70. Geburtstage, Halle 1926, p. 117-175. Petry,, M. J., 'Hemsterhuis on Mathematics and Optics', in: The Light of Nature. Essays in the History and

PhilosophyPhilosophy of Science presented to A.C. Crombie, (edit. b y J . D . North andJ.J. Roche), Dordrecht 1985, p. 209-234. .

Petry,, M. J., Inleiding, in: Frans Hemsterhuis. Waarneming en werkelijkheid, (uitgegeven, ingeleid en van aan-tekeningenn voorzien door M . J . Petry), Baarn 1990.

Petry,, M.J., 'Mathematics and the Geometrical Method', in: Frans Hemsterhuis (1721-1790), Quellen, Philosophie undund Rezeption...,p. 181-219.

Plooss van Amstel, G., Portret van een koopman en uitvinder Comelis Ploos van Amstel, Maatschappelijk, cultureel enen familieleven van een achttiende-eeuwer. Assen 1980.

Pochat,, G., Geschichte der Asthetik und Kunsttheorie. Von der Antike bis zum 19.Jahrhundert, Köln 1986. Pochat,, G-, BILD-ZEIT, Zeitgestalt und Erzahlstruktur in der bildenden Kunst von den Anfangen bis zurfriihen

Neuzeit,Neuzeit, Wien etc. 1996.

Podro,, M., The manifold in perception, Theories of Art from Kant to Hildebrand, Oxford 1972. Pott,, H. J., 'De rationaliteit van emoties', in: Gevoel en emoties, p. 39-60.

Potts,, A., 'Vie et mort de 1'art antique: historicité et beau ideal chez Winckelmann', in: Winckelmann: la naissancenaissance de 1'kistoire de I'art a l'époque des lumières, Paris 1991, p. 9-39.

Potts,, A., Flesh and the Ideal, Winckelmann and the origins of art history, N e w Haven/London 1994.

PreiB,, B., Die wissenschaftliche Beschaftigung mit der Laokoongruppe, Die Bedeutung Christian Gottlob Heynesfur diedie Arch'dologie des 18.Jahrhunderts, (diss.) Bonn 1992.

Puttfarken,, Th., Roger de Piles' theory of art, N e w Haven (Conn.)/London 1985.

Reichmann,, E., Die Herrschaft der Zahl. Quantitatives Denken in der deutschen Aufkldrung, Stuttgart 1968. Reijnders,, F., Metamorfose van de barok, Amsterdam 1991.

Rivlin,, R., Gravelle, K., Deciphering the Senses: The Expanding World of Human Perception, N e w York 1984. Rosenblum,, R., 'The Origin of Painting: a Problem in the Iconography of Romantic Classicism', in: Art

Bulletin,Bulletin, X X X I X 1957, p. 279-290.

Rosenblum,, R., Transformations in Late-Eighteenth Century Art, Princeton 1967.

Rothstein,, E., '"Ideal Presence" and the " N o n Finito" in Century Aesthetics', in: Eighteenth-CenturyCentury Studies, 9, 1976, p . 307-332.

Rueger,, A., 'Experiments, Nature and Aesthetic Experience in the Eighteenth Century', in: The British JournalJournal of Aesthetics, 37, 4, 1997, p. 305-323.

(12)

Scharloo,, M., 'classicisme in de penningkunst. Drie creatieve geesten', in: tent. cat. Edele eenvoud. Neo-classicismeclassicisme in Nederland 1765-1800, p. 99-105.

Scheidig,, W., 'Goethes Preisaufgaben für bildende Künsder 1799-1805', Schriften der Goethe-Geselbchaft, Bd. 57,, 1958.

Scheller,, R . W . , 'Humbert de Superville's Romeinse schetsboek', in: Miscelknea, I.Q. van Regteren Altena, Amsterdamm 1969, p. 210-214.

Schlüter,, Ch., Briefwechsel und Tagebücher der Fürstin Amalia von Gallitzin, I, Munster 1875. II, Neue Folge, Tagebücher,Tagebücher, Munster 1876. III, Briefe der Fürstin an den Philosophen Franz Hemsterhuis, Munster 1876. Schmidt,, J, Die Geschichte des Genie-Gedankens in der deutschen Literatur, Philosophie und Politik 1750-1945,

Bd.. 1 (Von der Aufklarung bis zum Idealismus), Darmstadt 19882.

Scholten,, F., 'Neo-classicistische beeldhouwkunst in Nederland. Op zoek naar het schone', in: tent. cat. EdeleEdele eenvoud, Neo-classicisme in Nederland 1765-1800, p. 89-97.

Shearman,, J., Het maniërisme, Nijmegen 1991 (vert, van: Mannerism, Harmondsworth 1967, 1987''). Sloan,, K., Alexander and John Robert Cozens. The poetry of landscape, N e w Haven (etc.) 1986.

Sonderen,, P. C , 'Eenheid in verscheidenheid: Frans Hemsterhuis' kunsttheorie in de praktijk', in: Bulletin, Geschiedenis,Geschiedenis, Kunst, Cultuur, 2, 1, 1993, p. 12-27.

Sonderen,, P.C., 'Frans Hemsterhuis. Het verlangen naar schoonheid', in: Tussen classicisme en romantiek, p. 9-32. .

Sonderen,, P.C., 'Unity and variety: Hemsterhuis on arts', in: Frans Hemsterhuis (1721-1790), Quellen, PhilosophiePhilosophie und Rezeption..., p. 345-364.

Sonderen,, P.C., 'Beauty and desire: Frans Hemsterhuis' aesthetic experiments', in: British Journal for the HistoryHistory of Philosophy, 4, 2, 1996, p. 317-345.

Stafford,, B.M., 'Beauty of die Invisible: Winckelmann and the Aesthetics of Imperceptibility', in: Zeitschrift fürfür Kunstgeschichte, 43, 1980, p. 65-78.

Stafford,, B.M., 'From "Brilliant Ideas" to "Fitful Thoughts": conjecturing the Unseen in Late Eighteenth-Centuryy Art', in: Zeitschriftfiir Kunstgeschichte, 48, 3, 1985, p . 329-63.

Stafford,, B.M., '"Peculiar Marks": Lavater and the Countenance of Blemished Thought', in: Art Journal, 46,, 1987, p. 185-192.

Stafford,, B.M., Bodycriticism, Imaging the Unseen in Enlightenment Art and Medicine, Cambridge (Mass.)/London 1991. .

Staring,, A., 'De Medailleur J. H. Schepp en Frans Hemsterhuis', in: Oud-Holland, LXIV, 1949, p. 82-104. Stark,, C.B., Systematik und Geschichte der Archaologie der Kunst, München 1969 (Leipzig 1880). Starobinski.J.,, L'invention de la liberie, 1700-1789, Geneve 1964.

Starobinski.J.,, Les emblèmes de la raison, Paris 1973.

Stein,, K.H. von, Die Entstehung der neueren Asthetik, Stuttgart 1886 (reprogr. Nachdruck, Hildesheim 1964). Symmons,, S., 'Flaxman und Europa - Die UmriBillustrationen und ihre Wirkung', in: tent. cat. John Floxman,

MythologieMythologie und Industrie, p. 178-181.

Tent.. cat. Disegni di D. P. Humbert de Superville, Firenze (Gabinetto disegni stampe degli UfHzi) 1964. Tent.. cat. Edele eenvoud. Neo-classicisme in Nederland 1765-1800, Zwolle (Frans Halsmuseum en Teylers

Museumm te Haarlem) 1989.

Tent.. cat. Frans Hemsterhuis, Hemsterhuis als verzamelaar, tekenaar en archeoloog [etc], z.p. [Nijmegen] (Slot Oud-Zuilen)) 1969.

Tent.. cat. Het Vaderlandsch Gevoel. Vergeten negentiende-eeuwse schilderijen over onze geschiedenis, Amsterdam (Rijksmuseum)) 1978.

(13)

Tent.. cat.Jo/tn Flaxman, Mythologie und Industrie, (Kunsthalle Hamburg) 1979. Tent.. cat. L'Arte a Parma dai Famese ai Bomone, Parma (Palazzo della Pilotta) 1979. Tent.. cat. LE BEAU IDEAL, OH Vari du concept, Paris (Musée du Louvre) 1989. Tent.. cat. Schutters in Holland, Haarlem (Frans Halsmuseum) 1988.

Tent.. cat. Visions of Antiquity. Neoclassical figure drawings, Los Angeles (Los Angeles County Museum, The Minneapoliss Institute of Arts) 1993.

TheThe Soft Underbelly of Reason, The Passions in the seventeenth Century, (edit, by Stephen Gaukroger), London/New Yorkk 1998.

TheThe Sublime: a reader in British-eighteenth-century aesthetic theory, (edit, by A. Ashfield and P. de Bolla), Cambridge 1996. .

Todorov,, T., Theories du symbole, Paris 1977.

Trunz,, E., 'Hemsterhuis' Reise nach Weimar 1785 und die Klauersche Hemsterhuis-Büste', in: Duitse Kroniek,Kroniek, 22, 1970, p . 81-111.

Trunz,, E., Goethe und der Kreis von Munster, Zeitgenössische Briefe und Aufzeichnungen, (Hrsg. von ... unter Mitarbeitt von W . Loos), Munster 1971, Anhang III: 'Goethes und Heinrich Meyers beschreibendes Verzeichniss der Hemsterhuis-Gallitzinschen Gemmensammlung', p. 176-186.

Trunz,, E., 'Hemsterhuis' Reise nach Weimar 1785 und die Klauersche Hemsterhuis-Büste', in: Weimarer Goethe-Studien,Goethe-Studien, Weimar 1980, p. 218-250.

TussenTussen classicisme en romantiek, Esthetica in Nederland van 1770 tot 1870, (red. Krop, H . , Sonderen, P.), Rotterdamm 1993.

Weinshenker,, A.B., Falconet: His Writings and his Friend Diderot, Geneve 1966. Whinney,, M., Sculpture in Britain 1530 to 1830, Middlesex etc. 1964. Wilson,, A.M., Diderot, N e w York 1972.

Winckelmann,Winckelmann, Writings on art, (selected & edited by David Irwin), N e w York 1972. Wölfflin,, H., Kunstgeschichtliche Grundbegriffe, Miinchen 19215.

Wyss,, Beat, Der Wille zur Kunst, Zur astketiscken Mentalitat der Moderne, Köln 1996.

Zadoks-Josephuss Jitta, A.N., La collection Hemsterhuis au Cabinet Royal des Médailles a la Haye, La Haye 1952. Zadoks-Josephuss Jitta, A.N., 'Hemsterhuis als gemmenverzamelaar', in: Duitse Kroniek, orgaan van culturele

betrekkingenbetrekkingen met Duitsland, 22, 1970, p. 75-81.

Zeider,, R . , Klassizismus und Utopia, Interpretationen zu Werken von David, Canova, Carstens, Thorvaldsen, Koch, Stockholmm 1954 (ook diss. Uppsala 1954).

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

If you believe that digital publication of certain material infringes any of your rights or (privacy) interests, please let the Library know, stating your reasons. In case of

It is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), other than for strictly

Het effect van de afstand van broers en zussen tot de ouders is meer in overeenstemming met de gedachte dat broers en zussen een extra aantrekkingskracht uitoefenen dan met de

Given the potential role of the ECB system in fear extinction and the maintenance of extinction memories, this study investigated whether genetic variation in the CNR1, CNR2, and

Variations on this treatment program include a subgroup from previous randomised trials who received group, individual or phone-based CBT sessions [Rapee et al 2006b];

Jean-Luc Pinol) ; International city Networks and Networking Activities during the 20th Century (dir. : Sébastien Gardon, Arnaud Passalacqua et Frank Schipper) à

Toch identificeert hij zich met geen van de drie categorieën waarin hij de daders verdeelt: hij moordt niet uit `wellust’, ook niet alleen uit `plicht’, en hij is evenmin een

In only one study different groups of luting agents were used and the authors concluded that zinc phosphate cement and glass ionomer cements produced the lowest