• No results found

Het politicologische boek in het digitale tijdperk : over de invloed van internet op de academische cultuur en publicaties van politicologie

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Het politicologische boek in het digitale tijdperk : over de invloed van internet op de academische cultuur en publicaties van politicologie"

Copied!
64
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

 

Simon  Dikker  Hupkes   Studentnummer  0471194   Universiteit  van  Amsterdam  

Faculteit  der  Maatschappij-­‐  en  Gedragswetenschappen   MSc  scriptie  

Eerste  lezer:  dr.  Chunglin  Kwa   Tweede  lezer:  dr.  Rob  van  Es                

Het  politicologische  boek    

in  het  digitale  tijdperk  

 

Over  de  invloed  van  internet  op  de  academische  cultuur    

(2)

Inhoudsopgave    

Inleiding                   3  

Een  boekwetenschappelijke  blik  op  de  politicologie         3   Opzet  van  deze  scriptie                 7   1.  Definities                     9   Academische  cultuur  en  praktijk             9  

Medium  en  modaliteit               9  

Print  en  digitale  tekst                 10   Long-­‐form  en  lexia                   11   Internet:  drie  verschillende  gebruiksniveaus  voor  academici       12   2.  The  medium  and  the  message               15  

De  Homerische  kwestie               15  

Oraliteit  en  geletterdheid                 16   Crisis  in  oraliteit                   17   Gutenberg  en  de  printrevolutie             19   The  medium  is  the  message               20   De  computer  en  het  brein                 21   Van  Havelock  naar  Carr                 24   3.  De  academische  uitgeverij               26  

Internet  en  academici               26  

Waarom  zijn  academici  relevant?                 27   Academisch  publiceren  en  uitgeven  in  praktijk             29   Online  in  wetenschappelijke  artikelen:  een  kleine  case  study       30  

Online  datasets                   32  

Promovendi  over  hun  gebruik  van  internet           33   4.  De  veranderende  bibliotheek               36  

Bibliotheken  en  studenten               36  

Dubbel-­‐F  lezen  en  tekstbegrip               37   The  periodicals  squeeze                 40   Serendipiteit  in  de  bibliotheek               41   Google  Scholar  en  alle  wetenschap  online             42   5.    Discussie                     45   Het  zoeken  naar  en  vinden  van  bronnen           45   Bronnen:  het  artikel  boven  het  boek             48   Financiële  druk  op  het  academische  boek             50   Een  vicieuze  cirkel                   51  

Stijl                       54  

Het  boek  in  het  lager  en  middelbaar  onderwijs           55  

Academische  cultuur                 56  

Conclusie                     59  

(3)

Inleiding  

Het  einde  van  het  boek  is  al  vaak  voorspeld.  Echt  helemaal  verdwijnen  zal  het   natuurlijk  nooit,  maar  de  opkomst  van  digitale  media  is  onontkoombaar.  

Gesprekken  over  dit  onderwerp  handelen  vaak  over  boeken  in  het  algemeen:  wel   of  geen  boekenkast  in  de  woonkamer,  verdwijnende  boekenbijlagen,  etcetera.   Het  is  interessant  wat  er  op  dit  vlak  gebeurd  is  in  de  academische  wereld.  

Serieuze  studie  is  immers  een  van  de  eerste  redenen  geweest  om  überhaupt  een   tekst  te  produceren  en  deze  te  kopiëren,  eerst  in  handschriften,  later  in  boeken   en  tegenwoordig  digitaal.  Academici1  en  hun  voorgangers  kunnen  worden  

beschouwd  als  de  eerste  consumenten  en  producenten  van  wat  we  nu  “content”   noemen.  

Het  publiceren  (in  de  letterlijke  zin  van  publiek  maken)  van  resultaten   van  onderzoek  op  een  academische  instelling  geschiedt  bijna  altijd  in  de  vorm   van  een  geschreven  tekst.  Een  tekst  in  drukvorm  is  lange  tijd  de  standaard   geweest:  na  Gutenbergs  “uitvinding”  van  de  boekdrukkunst  en  de  daaruit   voortvloeiende  industrie  ging  de  handschriftcultuur  van  kloosters  en  

professionele  scribenten  teloor.  Het  is  bepaald  geen  originele  observatie  dat  we   vandaag  de  dag  getuige  zijn  van  een  nieuwe  waterscheiding  op  dit  vlak,  die  ook   zijn  sporen  zal  achterlaten  op  de  manier  waarop  we  met  tekst(en)  omgaan.  

Informatie-­‐uitwisseling  tussen  mensen  en  tussen  mensen  en   organisaties  vindt  steeds  meer  digitaal  plaats.  Checken  of  er  e-­‐mail  is  of  de   laatste  updates  van  je  favoriete  website  bekijken  is  vaak  het  laatste  wat  we  gaan   doen  voor  we  gaan  slapen  en  het  eerste  als  we  wakker  worden.  Een  afspraak   maken  met  vrienden,  rekeningen  betalen  of  het  laatste  nieuws  lezen  –  het   gebeurt  allemaal  online.  Door  zoveel  tijd  achter  het  scherm  door  te  brengen  zijn   we  dit  normaal  gaan  vinden.    

Maar  ongemerkt  zijn  we  andere,  oudere  communicatievormen  als   minder  normaal  of  ouderwets  gaan  ervaren.  Wie  luistert  er  nog  naar  de  radio?   Wie  schrijft  er  een  brief?  Onze  gewoonten  zijn  veranderd,  verplaatst,  naar  het   scherm.  Vaak  met  goede  reden:  veel  zaken  kunnen  nu  efficiënter  afgehandeld   worden.  Via  Twitter  blijf  ik  op  de  hoogte  van  het  politieke  nieuws,  dus  waarom                                                                                                                  

1  “Academicus”,  “onderzoeker”  en  “wetenschapper”  en  hun  respectievelijke  adjectieven  worden   uitwisselbaar  gebruikt  in  deze  scriptie.  Tevens  mag  “hij”  gelezen  worden  als  “hij  of  zij”.  

(4)

zou  ik  nog  naar  het  journaal  kijken?  Ik  weet  al  wat  mijn  vrienden  aan  het  doen   zijn,  dus  waarom  zou  ik  ze  bellen?  Sms  of  whatsapp  verdient  de  voorkeur.  Over   deze  human  interest-­‐aspecten  van  de  “digitale  revolutie”  wordt  al  genoeg   geschreven,  daarover  gaat  deze  scriptie  niet.  Een  onderwerp  dat  gek  genoeg   weinig  aandacht  krijgt  is  de  invloed  van  het  internet  op  het  academische  bedrijf.   Hoe  heeft  het  de  academische  cultuur  en  praktijk  van  de  politicologie  beïnvloed?  

 Wanneer  we  de  term  internet  gebruiken,  bedoel  ik  ook  het  internet  in   de  breedste  zin  van  het  woord.  Wanneer  we  de  invloed  ervan  op  de  academische   cultuur  willen  inschatten,  moeten  we  kijken  naar  hoe  wetenschappelijk  werk  in   digitale  vorm  op  het  internet  terechtkomt  en  hoe  het  bronnenmateriaal  online   gezocht  en  verzameld  wordt.  Maar  ook  de  meer  dagelijkse  gang  van  zaken  op  de   computer,  zoals  surfen,  e-­‐mail,  social  media,  alleen  al  het  gegeven  dat  men  een   scherm  voor  zijn  neus  heeft  dat  is  verbonden  met  een  immense  hoeveelheid   informatie  –  al  deze  ervaringen  die  niet  specifiek  eigen  zijn  aan  de  omgeving  van   de  onderzoeker,  maar  een  feit  voor  ons  allemaal  zijn  geworden  –  worden  

meegenomen  in  dit  onderzoek.    

Zowel  in  de  populaire  cultuur  als  in  het  onderwijs  als  in  de  wetenschap   zien  we  dat  het  gedrukte  boek  als  voorkeursmedium  steeds  meer  terrein  verliest   aan  het  internet.  De  uitkomst  van  dit  proces  is  nog  niet  duidelijk,  maar  het  zal   zeker  effect  hebben  op  onze  cultuur.  In  deze  scriptie  wordt  ingezoomd  op  een   specifieke  plek  van  die  cultuur,  namelijk  de  afdeling  politicologie  van  de   universiteit.  Hoe  worden  boeken  gebruikt  en  hoe  worden  online  bronnen   verzameld?    

 

Een  boekwetenschappelijke  blik  op  de  politicologie  

Politicologie  is  een  ontzettend  brede  discipline,  die  vaker  leentjebuur  speelt  bij   andere  vakgebieden.  In  studies  die  handelen  over  politieke  communicatie  wordt   bijvoorbeeld  vaak  gebruik  gemaakt  van  linguïstiek,  psychologie  en  termen  uit  de   communicatiewetenschap.  Hierin  is  vaak  de  boodschap  die  wordt  overgebracht   het  onderwerp,  of  de  mentale  processen  die  bij  de  ontvanger  spelen.  Een  minder   gebruikte  benadering  is  die  van  de  boekwetenschap:  hier  staat  niet  de  inhoud   van  de  communicatie  centraal,  maar  het  medium  zelf.    Een  dergelijke  kijk  op  wat   zich  afspeelt  op  de  universiteit  kan  verrassende  uitkomsten  geven,  vooral  omdat  

(5)

zal  blijken  dat  de  mediums  zelf  van  invloed  zijn  op  de  inhoud.  Dit  wordt  nader   toegelicht  in  hoofdstuk  twee.  

Publicaties  als  eindproduct  van  academisch  onderzoek  spelen  een   belangrijke  rol  in  het  academische  leven.  Ik  richt  me  hier  op  publicaties  als   zichtbare  uiting  van  wetenschap  en  veel  minder  op  onderwijs,  conferenties,   onderzoeksmethoden  of  andere  kenmerken  van  wetenschappelijk  onderzoek.   Deze  onderwerpen  worden  wel  behandeld,  maar  staan  hier  niet  centraal.  In  deze   scriptie  gaat  het  bovendien  over  hoe  deze  publicaties  worden  gebruikt,  minder   over  wat  erin  staat.  

Daarnaast  wordt  geen  neutraal  standpunt  ingenomen  over  het  boek.  In   deze  scriptie  wordt  het  boek  als  medium  beschouwd  als  een  vitaal  symbool  en   artefact  in  zowel  de  wetenschap  als  onze  (westerse)  cultuur.  Menen  dat  de  vorm   niet  uitmaakt,  zolang  het  verhaal  of  argument  maar  terechtkomt  bij  de  

eindgebruiker  zou  betekenen  dat  we  het  belangrijkste  punt  van  Marshall   McLuhan  over  het  hoofd  zien:  ‘Indeed,  it  is  only  too  typical  that  the  “content”  of   any  medium  blinds  us  to  the  character  of  the  medium.’2  Het  gaat  ten  eerste  over  

mediums  en  pas  in  de  tweede  plaats  over  de  inhoud.    

De  politieke  wetenschappen  zijn  door  hun  breedheid  ook  een  goed   object  van  studie  voor  een  dergelijke  onderneming.  Ze  bevinden  zich  op  de  grens   van  de  social  science  and  humanities  (SSH)  en  de  meer  exacte  wetenschappen  of  

scientific,  technical  and  medical  studies  (STM).  De  teksten  variëren  van  meer  

theoretische  en  historische  traktaten  tot  statistisch  onderzoek  op  basis  van   verkiezingsuitslagen  of  surveys.  Een  greep  uit  de  aanwezige  publicaties  online   laat  dit  ook  zien:  we  treffen  een  uitwisseling  van  databases,  datasets  en  

statistische  modellen  aan  die  niet  zouden  misstaan  in  een  psychologische  of   natuurwetenschappelijke  bibliotheek,  maar  ook  doorwrochte  artikelen  met   lineaire  argumenten  gelijk  aan  die  in  de  geesteswetenschappen.  Het  is  precies   deze  diversiteit  binnen  het  vakgebied  van  de  politicologie  die  er  

verantwoordelijk  voor  is  dat  sommige  universiteiten  de  studie  aanbieden  als  een   MA  en  andere  als  een  MSc.    

                                                                                                               

2  McLuhan,  M.  Understanding  Media,  the  Extensions  of  Man.  London:  Routledge  &  Kegan  Paul  Ltd,  

1964,  p.  9.    

(6)

Het  spreekt  vanzelf  dat  door  deze  reikwijdte  de  bevindingen  over  dit   onderwerp  niet  alleen  interessant  zijn  voor  de  politicologie,  maar  ook  voor  de   gehele  universiteit.  Hierbij  moet  worden  aangetekend  dat  de  resultaten   gemakkelijker  kunnen  worden  geëxtrapoleerd  naar  de  andere  sociale   wetenschappen  en  humaniora  dan  naar  de  exacte  wetenschappen.  De  reden   hiervoor  is  dat  binnen  de  eerste  altijd  een  narratief  nodig  is  als  context  voor  een   statistische  uitkomst  en  een  narratief  vereist  lineaire  tekst.  Data  moeten  worden   gecontextualiseerd  in  de  gedragswetenschappen,  terwijl  in  de  STM  de  

belangrijkste  wetten  uiteindelijk  gereduceerd  kunnen  worden  tot  een  formule.3    

Een  andere  reden  om  politicologen  en  academici  te  onderzoeken  als  het   gaat  om  de  invloed  van  het  internet  is  dat  de  resultaten  ervan  significant  kunnen   zijn  voor  het  grotere  debat  over  de  invloed  van  internet  op  de  maatschappij.  Als   er  een  groep  is  die  gebruik  kan  maken  van  alle  latente  mogelijkheden  van  het   internet,  dan  zijn  het  academici.  Ze  zijn  slim,  ze  hebben  de  tijd,  discipline  en   vaardigheden  om  data  en  kennis  te  delen,  onderzoeken  samen  op  te  zetten  en   elkaar  te  kritiseren.    

Tegelijk  is  het  internet  naast  een  plek  om  kennis  en  argumenten  te  delen   ook  een  plek  die  berucht  is  om  haar  eigenschap  om  aandacht  af  te  leiden.  Nu  is   dit  voor  een  kantoormedewerker  of  receptionist  niet  zo  erg,  in  het  slechtste   geval  leidt  het  tot  een  lagere  arbeidsproductiviteit.  Een  onderzoeker  die  er  met   zijn  hoofd  niet  bij  is  heeft  een  groter  probleem.  Zijn  geest  is  waar  waarde  wordt   toegevoegd.  Afgeleid  zijn  betekent  minder  inspirerende  ideeën  en  gemiste   verbanden.  De  consequenties  zijn  dus  zwaarder.  Aan  de  andere  kant  mogen  we   van  een  wetenschapper  enige  discipline  verwachten.    

Historisch  gezien  hebben  academici  altijd  een  voortrekkersrol  vervuld  in   het  gebruik  van  mediums  om  ideeën  door  te  geven  en  te  preserveren.  De  

uitvinding  van  het  internet  is  hier  een  voorbeeld  van.  In  deze  scriptie  zal  echter   blijken  dat  waar  de  wetenschap  vroeger  de  motor  van  boekproductie  was,  zij   tegenwoordig  een  leidende  rol  vervult  in  digitalisering  ten  koste  van  boeken.  Het   is  dus  de  moeite  waard  hier  onderzoek  naar  te  doen.  

                                                                                                               

3  Een  eventueel  verlies  van  de  long-­form  zal  dan  minder  verstrekkende  consequenties  hebben.   Hiernaast  is  mijn  kennis  van  de  natuurwetenschappen  niet  toereikend  om  er  uitspraken  over  te   doen.  

(7)

 

Opzet  van  deze  scriptie  

De  belangrijkste  begrippen  en  concepten  worden  in  het  volgende  hoofdstuk   gedefinieerd.  In  hoofdstuk  twee  ga  ik  uitgebreid  in  op  de  relatie  tussen  het   medium  en  het  onderwerp.  Dit  is  nuttig  vanwege  twee  redenen.  Ten  eerste  helpt   het  om  de  relevantie  van  de    boekwetenschappelijke  benadering  van  dit  

onderzoek  toe  te  lichten.  Ten  tweede  verschaft  het  de  lezer  een  historisch   referentiekader  met  betrekking  tot  dit  onderwerp  en  het  hele  idee  van  wat  de   digitalisering  van  onze  levens  en  teksten  behelst.  

Hoofdstuk  drie  gaat  in  op  de  geschiedenis  van  het  internet,  maar  vooral   op  de  rol  die  publicaties  binnen  politicologie  vervullen.  Er  wordt  een  kleine  case   study  gedaan  van  politicologische  artikelen  om  te  toetsen  of  er  inderdaad  een   toename  van  online  bronnen  is  en  gaat  in  op  de  ervaringen  van  huidige   onderzoekers  in  het  veld.  In  hoofdstuk  vier  wordt  de  veranderende  rol  van   boeken  aan  de  universiteit  behandeld,  evenals  de  opkomst  van  het  artikel  als   belangrijkste  vorm  van  output  en  de  digitalisering  van  de  werkplek  van  de   politicoloog-­‐academicus.  We  stellen  vast  dat  de  monografie  terrein  verliest  en   boeken  steeds  minder  worden  gebruikt  bij  onderzoek.  Vervolgens  ga  ik  in  op  de   gevolgen  van  deze  ontwikkelingen  en  schets  ik  een  kijk  op  dit  onderwerp  in  het   laatste  hoofdstuk.  

Toen  ik  begon  met  mijn  onderzoek  voor  deze  scriptie,  verwachtte  ik  een   levendige  politicologische  blogosfeer  van  promovendi  aan  te  treffen,  maar   uitzonderingen  terzijde,  heb  ik  die  niet  aangetroffen.  Deze  scriptie  ontwikkelde   zich  vervolgens  langzaam  in  zowel  een  (1)  weergave  van  digitalisering  binnen  de   politicologie  en  over  hoe  de  digitale  omgeving  als  beginplek  voor  onderzoek   heeft  geleid  tot  een  situatie  waarin  digitaal  voor  print  komt  en  een  artikel  in  een   wetenschappelijk  tijdschrift  voor  het  boek,  en  (2)  een  narratief  over  hoe  boeken   verloren  kunnen  geraken  als  bron  voor  toekomstige  onderzoekers  als  deze  trend   doorgaat,  waarom  dit  onwenselijk  is  waarom  het  gerechtvaardigd  is  aandacht   aan  dit  onderwerp  te  besteden.  

Hoofdstuk  een  en  drie  zijn  noodzakelijk  om  de  belangrijkste  termen   uiteen  te  zetten.  Hoofdstuk  twee  geeft  een  historische  kijk  op  de  inzichten  die  de   boekwetenschap  de  politicologie  te  bieden  heeft  over  het  denken  over  de  

(8)

eigenschappen  van  een  medium.  Hoofdstuk  vier  en  vijf  bevatten  uiteindelijk  de   meeste  argumenten  over  wat  er  aan  de  hand  is  en  wat  er  zou  moeten  gebeuren   in  de  bibliotheek.  Ik  hoop  dat  zelfs  voor  lezers  die  het  oneens  zijn  met  mijn   laatste  punten,  deze  scriptie  toch  waardevol  is  in  het  denken  over  de  rol  van  het   digitale  binnen  de  studie  politicologie.    

     

(9)

1.  Definities  

Hoewel  veel  van  de  begrippen  die  ik  gebruik  bekend  mogen  worden  

verondersteld,  kan  het  voor  de  duidelijkheid  en  vooral  voor  de  concepten  die  ik   vanuit  de  boekwetenschappen  importeer,  geen  kwaad  om  wat  definities  uiteen   te  zetten  of  te  lenen  van  anderen.  

Academische  cultuur  en  praktijk  

Ik  gebruik  de  begrippen  academische  cultuur  en  praktijk.  Met  academische   praktijk  bedoel  ik  wat  academici  dóen.  Tegenwoordig  is  de  computer  

bijvoorbeeld  onderdeel  van  deze  praktijk,  in  tegenstelling  tot  bijvoorbeeld  dertig   jaar  geleden.  Academische  praktijk  gaat  alleen  over  academici  zolang  het  hun   activiteiten  binnen  het  academische  realm  betreft.  Als  een  onderzoeker  naar  het   zwembad  gaat,  is  dat  irrelevant.  Academische  cultuur  moet  begrepen  worden  als   het  totaal  van  gebruiken,  aannames,  waarden  en  normen  van  de  academische   subcultuur.  Aspecten  zijn  bijvoorbeeld  een  voorliefde  voor  de  wetenschappelijke   methode,  beleefdheid  en  een  zekere  mate  van  sophistificatie.  Hoe  deze  cultuur   door  de  tijd  heen  verandert,  bepaalt  wat  wordt  geaccepteerd  en  wat  van  elkaar   wordt  verwacht:  wanneer  academici  elkaar  (openlijk)  corrigeren  of  prijzen.    

Medium  en  modaliteit  

Ik  volg  de  Leidse  professor  Van  der  Weel  in  het  maken  van  een  onderscheid   tussen  een  medium  en  een  modaliteit,  als  we  het  hebben  over  gebruik  van  media.   Een  medium  is,  volgens  hem,  ‘a  structure  consisting  of  a  technological  tool  with   its  (explicit)  technical  protocols  and  any  implicit  social  protocols  with  the   function  to  communicate  information’.4  Deze  definitie  laat  bewust  ruimte  over  

voor  mediums5  als  boeken,  die  slechts  gelezen  kunnen  worden,  maar  ook  voor  

een  computer  die  een  medium  kan  zijn  om  te  lezen,  maar  ook  in  staat  is  tot   andere  mediaties  zoals  spelletjes  spelen  of  video  kijken.  De  ‘implicit  social  

protocols’  van  de  definitie  geven  aan  dat  elk  medium  zijn  eigen  karakter  heeft  en   dat  alhoewel  verschillende  mediums  dezelfde  modaliteit  kunnen  doorgeven,  dit   wel  resulteert  in  een  andere  ervaring  voor  de  eindgebruiker.  

                                                                                                               

4  Van  der  Weel,  Changing  our  textual  minds:  towards  a  digital  order  of  knowledge.  Manchester:   MUP,  2011,  p.  40.  

5  Van  der  Weel  wordt  ook  gevolgd  in  dit  gebruik  van  het  meervoud.  Media  wordt  gebruikt  zoals   we  dat  gewend  zijn  in  het  algemene  taalgebruik  (“nieuwsmedia”  of  “massamedia”).  

(10)

Onder  modaliteit  wordt  verstaan  een  datatype  dat  wordt  gedistribueerd   door  een  medium.  Van  der  Weel  onderscheidt  ‘(alphanumeric)  text,  still  images,   moving  images,  and  sound’.6  De  voornaamste  modaliteit  waar  we  in  deze  scriptie  

mee  te  maken  hebben  is  natuurlijk  tekst,  en  de  verschillende  manieren  van   gebruik  en  kenmerken  ervan  in  gedrukte  en  digitale  mediums.  

Als  we  het  hebben  over  een  digitaal  medium,  bedoelen  we  vooral  de   computer  in  een  netwerk,  in  bijna  alle  gevallen  een  computer  verbonden  met  het   internet.7    Een  smartphone  of  tablet  (of  e-­‐reader)  is  natuurlijk  ook  een  digitaal  

medium  met  expliciete  technische  protocollen  om  informatie  in  de  vorm  van   digitale  tekst  door  te  geven.  Deze  apparaten  worden  in  de  praktijk  echter  weinig   gebruikt  voor  het  academische  lezen  en  schrijven.  Behalve  computer  of  een   computer  in  een  netwerk,  zal  ik  ook  de  term  scherm  gebruiken.  Deze  term   verbeeldt  de  ervaring  van  een  digitale  lezer  beter  dan  het  meer  abstracte   computer  in  een  netwerk.8    

 

Print  en  digitale  tekst  

Wanneer  we  spreken  van  print  of  digitale  tekst,  dan  hebben  we  het  over  de   manier  waarop  het  ontvangen  als  output.  Tegenwoordig  is  elke  ‘print’  tekst  (voor   de  duidelijkheid:  de  modaliteit  tekst  in  een  print  medium,  zoals  bijvoorbeeld  een   boek)  geboren  in  een  digitale  omgeving.  We  zullen  een  pfd-­‐bestand,  ongeacht  of   het  gelezen  wordt  op  het  scherm  of  op  papier,  digitaal  noemen.  Maar  er  zijn  wel   verschillen,  natuurlijk.  Digitaal  gelezen,  krijgt  het  een  plek  binnen  het  operating   system  van  de  computer,  krijgt  het  een  bepaalde  plek  op  het  scherm,  omringd   door  andere  vensters  en  heeft  het  bestand  de  mogelijkheid  om  klikbare  tekst  te   hebben,  doorzocht  te  worden  met  ctrl+F  voor  find,  woorden  tellen,  of  het   selecteren  en  kopiëren  van  tekst.  Als  het  afgedrukt  gelezen  wordt,  ontstaan   andere  mogelijkheden,  zoals  het  maken  van  aantekeningen  met  een  potlood,   maar  zijn  de  andere  bovengenoemde  functies  niet  langer  van  toepassing.                                                                                                                  

6  Van  der  Weel,  p.  60.  

7  Bijna  elke  computer  dus,  tegenwoordig.  Als  je  je  computer  meeneemt  naar  een  plek  waar  er   geen  netwerk  is  om  mee  te  verbinen,  zoals  ik  nu  doe,  dan  wordt  pijnlijk  duidelijk  hoe  afhankelijk   moderne  computers  afhankelijk  zijn  van  het  internet.  

8  Het  gebruik  van  het  woord  scherm  is  deels  ingegeven  door  Sven  Birkerts,  The  Gutenberg  elegies.   Het  scherm  is  een  meer  inclusieve  term,  neemt  zelfs  digitale  (hyper)tekst  op  een  CD-­‐rom  mee.   Dat  opslagmiddel  wordt  tegenwoordig  niet  meer  gebruikt,  maar  was  wel  deel  van  de  

(11)

Long-­form  en  lexia  

We  moeten  ook  onderscheid  maken  tussen  verschillende  typen  tekst,  niet  als   modaliteit,  maar  als  entiteiten  onderling.  Ongeacht  of  we  te  maken  hebben  met   digitale  of  afgedrukte  vormen,  kunnen  we  ruwweg  lange  teksten  of  long-­form   scheiden  van  lexia’s.  Lange  teksten  zijn  teksten  langer  dan  een  pagina.  Volgens   Corina  Koolen  zijn  long-­form  teksten    

self-­‐contained  and  consist  of  several,  interconnected  paragraphs.  The   body  of  the  text  has  a  guiding,  hierarchic  structure  (…)  [and]  can  be  read   continuously;  footnotes  are  seen  as  para-­‐text,  not  as  the  body  of  the  text.   (..)  A  blog  post,  when  self-­‐contained  and  hierarchically  structured,  can  be   a  long-­‐form  text.9  

 

Lexia’s  kunnen  we  definiëren  als    elke  vorm  van  tekst  die  niet  in  deze  categorie   past.  Dus  een  kleine  blogpost,  een  tweet,  een  knipsel  uit  de  krant,  of  een  

losgeknipte  tabel  of  figuur  uit  een  wetenschappelijk  artikel,  indien  gebruikt  voor   onderzoek,  noemen  we  een  lexia.  Koolen  voegt  hier  nog  aan  toe  dat  een  lexia  ‘an   entity  the  reader  can  judge  as  a  whole’10  is,  terwijl  lange  teksten  alleen  kunnen  

worden  beoordeeld  als  ze  worden  gebruikt  zoals  ze  bedoeld  zijn,  als  een   coherent  geheel  uitgespreid  over  meerdere  pagina’s.  

Voor  ons  is  het  belangrijk  om  te  onderscheiden  of  en  hoe  academici  deze   twee  verschillende  vormen  van  tekst  gebruiken  en  produceren  en  of  we  een   toename  zien  aan  lexia’s  in  dit  digitale  tijdperk.  In  hoofdstuk  vier  wordt  dit  nog   eens  verduidelijkt  met  een  discussie  van  cohesie  van  de  auteur  en  coherentie   voor  een  lezer.  Voor  nu  is  het  voldoende  om  te  stellen  dat  over  het  algemeen   cohesie  een  kenmerk  zou  moeten  zijn  van  een  lange  tekst,  terwijl  lexia’s  door  de   lezer  zelf  in  perspectief  moeten  worden  gezet,  om  coherentie  te  creëren.11  

 

                                                                                                               

9  Koolen,  C.  Defining  the  ‘deferral  of  the  interpretative  burden’.  Leiden:  MA  Thesis,  Leiden     University,  2010,  p.  11-­‐12.  

10  Koolen,  p  12.   11  Koolen,  p.  17.    

(12)

 

Internet:  drie  verschillende  gebruiksniveaus  voor  academici  

Het  doel  van  deze  scriptie  is  iets  te  zeggen  over  de  invloed  van  het  internet  op  de   academische  cultuur,  en  dan  voornamelijk  op  die  cultuur  binnen  politicologie.   “Het  internet”  is  gigantisch,  zowel  qua  omvang  in  kwantitatieve  zin  als  

semantisch  gezien.  Wat  verstaan  we  onder  het  internet?12  Ik  stel  voor  dat  we  

hierna  verschillende  niveaus  onderscheiden  in  internetgebruik  door  academici:   • het  noodzakelijke  formele  niveau  om  te  zoeken  naar  long-­form  teksten  en  

lexia’s  in  databases  en  deze  op  te  slaan  alsmede  het  indienen  van  teksten   en  data;  

• een  informeel  niveau  waarop  meer  algemene  informatie  wordt  gezocht;   • het  non-­‐academische  niveau  van  andere  informatie  zoals  het  wereldwijde  

web  en  social  media.  

Het  eerste  niveau  is  een  formele  academische  infrastructuur  op  zichzelf:  het   zoeken  en  downloaden  van  wetenschappelijke  artikelen  in  de  digitale   bibliotheek  van  de  universiteit,  het  opzoeken  van  bepaalde  boeken  in  de  

catalogus  of  een  andere  zoekmachine  zoals  Google  Scholar.  Ook  het  downloaden   van  een  dataset  of  andere  onderzoeksbestanden  horen  in  deze  categorie.  Deze   bezigheden  zijn  in  het  laatste  decennium  onmisbaar  geworden  voor  academici.   Zelfs  als  het  uiteindelijke  gebruik  van  de  bronnen  papier  zal  zijn  (zoals  een   uitgeprint  PDF-­‐bestand  of  het  boek  dat  online  is  besteld),  was  dit  gebruik  niet   mogelijk  geweest  zonder  een  online  handeling  vooraf.  Het  internet  is  de  begin-­‐   en  eindplek  voor  elke  onderzoeker.  

  Met  het  informele  niveau  wordt  bedoeld  elke  handeling  online  bedoeld   die  in  essentie  niet  academisch  is,  maar  wel  uiteindelijk  voor  dat  doel  wordt   gebruikt  –  handelingen  die  voor  het  onstaan  van  internet  op  een  andere  manier   werden  gedaan,  bijvoorbeeld  door  gedrukte  naslagwerken.  Als  voorbeelden   kunnen  we  denken  aan  het  checken  van  de  hoofdstad  van  Nigeria  op  Wikipedia   (Abuja),  het  opzoeken  van  een  vertaling  of  synoniem,  het  uitstippelen  van  een   reisroute  naar  een  conferentie,  etcetera.  Het  internet  is  voor  deze  doelen  niet                                                                                                                  

12  In  hoofdstuk  drie  wordt  hierop  teruggekomen  tijdens  de  behandeling  van  de  geschiedenis  van   het  internet.    

(13)

onmisbaar,  maar  door  de  jaren  heen  zijn  mensen  gewend  geraakt  aan  de   handigheid  ervan.  Dit  is  een  voorbeeld  van  internetgebruik  dat  op  het  eerste   gezicht  geen  consequenties  heeft  (“wat  maakt  het  nou  uit?”).  Omdat  het  bijdraagt   aan  de  totale  hoeveelheid  doorgebrachte  tijd  online  en  achter  een  scherm,  leidt   dit  echter  uiteindelijk  wel  degelijk  tot  belangrijke  gevolgen  –  zoals  we  uit  zullen   vinden  in  het  volgende  hoofdstuk.  

  Wat  betreft  het  non-­‐academische  niveau  van  internetgebruik:  dit  is  een   restcategorie  waarin  alle  online  informatie  die  niets  te  maken  heeft  met  de   academische  werkzaamheden  thuishoort.  Voorbeelden  zijn  Facebook,  Twitter,   Spotify,  langs  nieuwswebsites  surfen  of  het  checken  van  persoonlijke  e-­‐mail.  Een   ander  voorbeeld  is  een  online  advertentie  die  je  afleidt  van  het  zien  van  relevant   materiaal.  Een  kenmerk  van  dit  non-­‐academische  niveau  is  dat  het  zowel  

gevraagd  als  ongevraagd  tevoorschijn  komt  –  ongevraagd  in  de  vorm  van  pop-­‐ ups,  advertenties  of  push-­‐berichten  op  de  smartphone.  Het  is  bijna  onmogelijk   om  hier  niet  op  te  reageren  (en  dus  afgeleid  te  worden).  

  Natuurlijk  is  het  ook  mogelijk  voorbeelden  te  verzinnen  van  het  gebruik   van  internet  die  niet  netjes  in  een  van  deze  drie  categorieën  vallen.  Iemands   persoonlijke  mail  hoort  in  de  derde,  maar  werkmail  maakt  deel  uit  van  de   formele  infrastructuur  van  een  academicus  om  contact  te  onderhouden  met   collegae  en  studenten  (hoewel  ook  dat  veel  tijd  kan  kosten  en  minder  relevante   berichten  kan  bevatten).  Blogberichten  over  academische  onderwerpen,  

onafhankelijk  van  het  gegeven  of  de  schrijver  een  academicus  is  of  een  gewone   sterveling,  zouden  dan  in  de  tweede  categorie  thuishoren.13  We  kunnen  ook  een  

voorbeeld  verzinnen  van  een  collega  of  student  die  contact  zoekt  met  een  peer   over  een  academisch  onderwerp,  net  als  dat  de  werkmail  gebruikt  kan  worden   voor  het  plannen  van  een  sociale  activiteit.  

  De  hier  voorgestelde  theorie  van  drie  niveaus  van  internetgebruik  is  dan   ook  niet  definitief  en  laat  ruimte  voor  gevallen  van  gebruik  die  incrementeel  over   zullen  gaan  van  de  ene  naar  de  andere  categorie,  zoals  het  voorbeeld  van  

                                                                                                               

13  Het  is  een  interessante  discussie  of  deze  berichten  de  eigenschappen  bevatten  om  op  termijn   in  de  eerste  categorie  te  vallen.  Op  het  moment  van  schrijven  is  dit  nog  niet  zo  (eerder  andersom:   blogs  worden  gebruikt  om  politicologische  bevindingen  voor  een  groter  voetlicht  van  het  

algemene  publiek  te  brengen),  maar  veel  mensen  verwachten  dat  dit  uiteindelijk  het  geval  zal   zijn.    

(14)

wetenschappelijke  weblogs.  Het  punt  is  dat  sommige  invloeden  van  het  internet   significant  zijn  voor  de  tegenwoordige  academische  praktijk,  en  andere  minder.   Omdat  we  de  geaggregeerde  effecten  van  het  dagelijks  gebruik  van  internet  op   academici  ook  mee  willen  nemen,  wordt  deze  derde  categorie  van  non-­‐

academisch  gebruik  opgenomen  in  dit  hoofdstuk  en  de  rest  van  deze  thesis.    

Een  belangrijk  element  van  de  convergentie  van  alle  modaliteiten  in  één  

medium,  de  computer,  is  dat  deze  transformatie  in  de  regel  eenrichtingsverkeer   is.  Zodra  een  bepaalde  dienst  of  handeling  het  web  bereikt,  wordt  het  in  de   praktijk  onwaarschijnlijk  dat  de  “oude  manier”  nog  op  grote  schaal  wordt   gebruikt.  We  hebben  dit  zien  gebeuren  met  muziek,  woordenboeken,   bibliotheekinformatie,  reisinformatie,  encyclopedieën  en  videomateriaal.   Gevallen  van  vintage  revivals  zoals  vinyl  of  de  polaroidcamera  even  buiten   beschouwing  gelaten,  wordt  digitaal  al  snel  de  (formele)  standaard.  Of  je  nu  aan   de  universiteit  werkt  of  op  kantoor,  sinds  de  jaren  tachtig  van  de  vorige  eeuw   hebben  alle  kantoren  een  evolutie  doorgemaakt  van  een  ‘paper-­‐based  office   culture’  naar  een  ‘screen-­‐based  office  culture’.14  

  Hoe  het  constante  online  zijn  en  op  de  computer  zitten  de  capaciteiten   van  onze  hersenen  beïnvloedt,  zal  worden  besproken  in  het  volgende  hoofdstuk.   Wat  we  ons  in  ieder  geval  al  kunnen  voorstellen,  is  dat  voor  academici  de  

consequenties  verstrekkender  zijn  dan  voor  reguliere  kantoorbeambten,  omdat   die  laatste  groep  niet  als  taak  heeft  om  originele  output  te  genereren,  maar   eerder  een  bepaalde  taak  heeft  in  een  specifiek  bedrijfsproces.    

                                                                                                               

(15)

2.  The  medium  and  the  message  

In  dit  hoofdstuk  geef  ik  mijn  weergave  van  wat  de  boekwetenschappen  te  

melden  hebben  over  het  gebruik  van  mediums  en  media:  hoe  het  opschrijven  en   bewaren  van  verhalen  en  teksten  de  menselijke  soort  vooruit  hebben  gebracht.   Terwijl  we  getuige  zijn  van  de  volgende  waterscheiding,  waarin  bijna  alle  teksten   ooit  geschreven  als  digitale  doorzoekbare  tekst  permanent  beschikbaar  worden   gemaakt,  is  het  zeer  nuttig  om  te  overzien  hoe  onze  voorouders  zijn  omgegaan   met  eerdere  communicatierevoluties  en  hoe  deze  toen  werden  beoordeeld.   Nuttig  in  de  eerste  plaats,  omdat  het  snel  duidelijk  wordt  dat  we  ons  bescheiden   op  moeten  stellen  als  we  hierover  beweringen  willen  doen.    

Hoewel  communicatie  altijd  veel  aandacht  heeft  gekregen  binnen  de   politicologie,  is  deze  vaak  gericht  op  vrij  beperkte  perioden  en  afgebakende   actoren.  Daarom  is  dit  hoofdstuk  in  de  tweede  plaats  nuttig:  het  introduceert  een   historische  benadering  van  communicatie-­‐  en  mediastudies  en  volgt  daarmee   meer  de  alpha-­‐gewoonte  dan  die  van  de  gamma-­‐benadering,  die  politicologie   meer  eigen  is.  We  zullen  kijken  naar  veranderingen  in  het  individuele  brein  en  de   gevolgen  die  dit  heeft  voor  de  inrichting  en  ontwikkeling  van  de  samenleving.   Het  gaat  niet  te  ver  om  te  stellen  dat  veel  van  de  ontwikkelingen  in  de  

geschiedenis  van  het  denken  over  democratie,  burgerschap  en  bestuur  indirect   voortkomen  uit  sociale  ontwikkelingen  als  gevolg  van  een  drastische  

verandering  in  mediagebruik.    

De  Homerische  kwestie  

Als  de  vergelijkende  literatuurwetenschap  haar  oorsprong  vindt  in  de  

Shakespeareaanse  kwestie,  dan  geldt  de  Homerische  kwestie  als  de  onbetwiste   klassieker  van  de  boek-­‐  en  mediawetenschap.  Hoe  hebben  deze  monumentale   literaire  werken,  schijnbaar  vanuit  het  niets,  kunnen  ontstaan?  Aan  Milman   Parry  is  de  these  te  danken  dat  de  magnifieke  Ilias  en  Odyssee  in  eerste  instantie   oraal  moeten  zijn  doorgegeven  door  professionele  barden.15  Zij  hadden  de  

grotere  verhaallijn  in  hun  achterhoofd  en  maakten  gebruik  van  verschillende   terugkerende  formules,  zoals  epitheta  ornantia,  om  de  hexameterregel  te  vullen.                                                                                                                  

15  Zie  Ong,  pp.  17-­‐27  voor  een  goed  overzicht  van  Parry’s  oplossing  van  de  Homerische  vraag.   Ong  schrijft  o.a.  dat  Parry  wel  gebruik  maakte  van  eerder  onderzoek  om  tot  zijn  conclusie  te   komen.    

(16)

Dit  geldt  nu  als  algemeen  bekend,  maar  toen  Parry  dit  in  de  jaren  twintig  van   vorige  eeuw  formuleerde  was  het  zeer  origineel.  

Dus,  Homerus’  werken  zijn  de  opgeschreven  weergave  van  wat  in   essentie  een  oraal  gedicht  of  epos  is.  Het  doorgeven  van  het  verhaal  was  

afhankelijk  van  het  geheugen  van  de  barden.  Hoewel  zij  zeker  in  staat  waren  tot   het  opslaan  van  meer  informatie  dan  wij  ons  nu  kunnen  voorstellen,  moesten   zelfs  zij  gebruik  maken  van  bepaalde  technieken,  zoals  het  metrum,  de  

terugkerende  formules  en  combinaties.  De  bard  moet  gedeeltelijk  hebben   geïmproviseerd  tijdens  zijn  optreden  en  de  formules  kiezen  afhankelijk  van   hoeveel  versvoeten  hij  nog  te  vullen  had  per  regel.  Beide  epi  zijn  gecomponeerd   in  de  dactylische  hexameter:  zes  versvoeten  van  lang-­‐lang-­‐kort,  wat  resulteert  in   een  bepaald  metrum  tijdens  het  opvoeren.  We  mogen  dus  aannemen  dat  niet   elke  opvoering  hetzelfde  is  geweest.  Het  betekent  ook  dat  niet  telkens  de  gehele   werken  ten  tonele  zijn  gebracht,  bij  elke  voorstelling,  maar  (wellicht  de  

populaire)  delen.  Vrij  snel  na  de  uitvinding  van  het  Griekse  alfabet,  zijn  ze   opschreven,  waarschijnlijk  rond  750  v.  Chr.16  

 

Oraliteit  en  geletterdheid  

Om  uit  te  vinden  of  zijn  theorieën  correct  waren,  reisde  Parry  in  de  jaren  30  naar   Joegoslavië  om  daar  de  barden  van  de  Balkan  te  bestuderen  die  nog  steeds  hele   orale  gedichten  uit  het  hoofd  kenden.  "Uit  het  hoofd"  moet  hier  niet  te  letterlijk   genomen  worden,  omdat  Ong  (p.  21)  ons  in  Orality  and  literacy  vertelt:  ‘(O)ral   poets  do  not  formally  work  from  verbatim  memorization  of  their  verse.’  Hij  vond   echter  wel  een  nog  bestaande  traditie  van  barden,  en  kwam  tot  de  ontdekking   dat  geen  van  hen  kon  lezen  of  schrijven.  Hun  analfabetisme  bleek  echter  een   voorwaarde  voor  het  kunnen  reciteren.  

Schrijver  William  Dalrymple  ontdekt  iets  soortgelijks  bij  de  bhopa’s  van   Rajasthan,  de  Indiase  barden.  Op  zoek  naar  overlevenden  van  deze  professie  in   het  moderne  India,  merkt  ook  hij  op  dat  dit  vak  dat  vaak  van  vader  op  zoon                                                                                                                  

16  Er  is  onenigheid  in  de  literatuur  over  de  vraag  of  er  een  schrijver  of  een  team  schrijvers  is   geweest,  of  Homerus  de  schrijver  is  geweest  of  slechts  de  bard,  en  of  de  Ilias  en  Odyssee  dezelfde   schrijver  hebben  gehad.  Die  vragen  worden  hier  buiten  beschouwing  gelaten.  Onze  focus  richt   zich  op  de  verhouding  tussen  het  opslaan  van  tekst,  de  hulpmiddelen  die  we  hiervoor  gebruiken   en  de  sociale  en  psychologische  gevolgen.  

(17)

wordt  overgeleverd  aan  het  uitsterven  is.  Hij  haalt  een  Indiase  folklorist,  Kothari,   aan  die  hier  onderzoek  naar  deed  in  1950,  toen  alle  verhalen  zijn  opgeschreven,   juist  met  het  doel  om  ze  te  behouden  voor  toekomstige  generaties.  Hiertoe  werd   een  van  de  barden,  Lakha,  lezen  en  schrijven  geleeerd.  Dalrymple  schrijft  

hierover:    

But  soon  Kothari  noticed  that  Lakha  needed  to  consult  his  diary  before  he   began  to  sing,  while  the  rest  of  the  Langa  singers  were  able  to  remember   hundreds  of  songs  –  an  ability  that  Lakha  somehow  begun  to  lose  as  he   slowly  learned  to  write.17    

 

Wat  door  de  eeuwen  heen  mondeling  was  herhaald,  werd  nu  opgeschreven.   Eenmaal  opgeschreven  werd  het  bewaard  op  een  nieuwe  manier  en  geleidelijk   aan  verloor  de  mondelinge  herhaling  en  opvoering  zijn  noodzaak  en  verdwijnt   de  orale  traditie.  In  dit  proces  hebben  we  transitie  van  oraliteit  naar  

geletterdheid  gemaakt.  In  The  Muse  learns  to  write  ontwikkelt  Eric  Havelock  een   theorie  over  de  consequenties  van  deze  overgang  naar  geletterdheid,  in  de   literatuur  aangeduid  als  de  literate  turn.  Waar  de  eerste  geschreven  “literaire”   werken  opgeschreven  mondeling  vertellingen  waren,  werden  er  later  werken   geproduceerd  met  een  beslist  andere  toon  en  insteek,  voortgekomen  uit  het   daadwerkelijke  schrijven  van  deze  werken.  

 

Crisis  in  oraliteit  

De  aard  en  toon  van  een  orale  voorstelling  (ongeacht  of  dit  door  een  persoon  als   een  bard  gebeurt  of  in  de  vorm  van  een  toneelstuk  met  meerdere  sprekers)  zal   een  narratieve  vorm  aannemen,  om  het  publiek  te  binden  aan  het  verhaal.  Om  de   aandacht  vast  te  houden,  en  zijn  sociale  functie  van  het  overbrengen  van  

waarden  en  verhalen  te  vervullen,  speelt  het  verhaal  zich  af  rond  een  of  

meerdere  hoofdpersonen,  die  falen  (in  een  tragedie)  of  slagen  (als  held)  in  hun   acties.  Eronder  zit  de  moraal  van  het  verhaal.  Havelock  meent  dat  het  

taalgebruik  van  de  schrijver  een  prestatie  is,  namelijk  ‘on  the  one  hand  a  

language  of  specialists,  yet  on  the  other  hand  a  language  in  which  all  to  a  varying                                                                                                                  

17  Dalrymple,  W.  Nine  lives:  in  search  of  the  sacred  in  modern  India.  London:  Bloomsbury  

(18)

degree  participate’,18  omdat  het  hele  publiek  het  anders  niet  kan  snappen.  Het  

schrijven  uit  het  niets,  from  scratch,  en  niet  het  ópschrijven  van  al  bestaande   gedichten,  bevrijdde  de  auteurs  van  de  poëtische  beperkingen  van  het  metrum   en  van  zijn  publiek.  Voor  het  eerst  in  de  geschiedenis  werd  er  geschreven  voor   en  door  mensen  die  konden  lezen  en  schrijven.  

Volgens  Havelock  hangt  dit  alles  samen  met  de  introductie  van  het   Griekse  alfabet  in  die  beschaving.  Hij  heeft  het  zelfs  over  een  crisispunt.  Heel   geleidelijk,  door  twee  eeuwen  heen,  veranderden  schrijvers  hun  onderwerpen   van  personen  en  handelingen  in  abstracties  en  principes,  omdat  hier  langzaam   meer  ruimte  voor  kwam  in  het  hoofd:  ‘As  the  memory  function  subsided,  psychic   energies  hitherto  channelled  for  this  purpose  were  released  for  other  

purposes.’19  Als  een  gevolg  hiervan,  werden  abstracte  noties  bedacht,  die  

gepresenteerd  werden  aan  gelijken,  op  een  objectieve  in  plaats  van  dramatische   toon.  Bovendien  kon  een  lezer  een  tekst  tot  zich  nemen  op  een  tijdstip  naar   keuze,  op  zijn  eigen  tempo,  sommige  gedeelten  herlezen  en  zelfs  antwoorden  op   schrift.  Poëzie  werd  proza.    

Zoals  we  allemaal  weten,  was  Sokrates  slechts  een  spreker  (de  hele   Sokratische  methode  draait  om  gesprek).  Toen  zijn  leerling  Plato  sommige  van   deze  dialogen  begon  op  te  schrijven,  deed  hij  dit  op  zo’n  volledige  wijze,  dat  het   moeilijk  te  geloven  is  dat  deze  gesprekken  zo  vloeiend  zijn  verlopen.  Evengoed   bleef  de  dramatische  narratief  als  raamgebouw  van  de  vertelling  intact,  terwijl   de  gedachten  die  worden  doorgegeven  erg  geletterd  overkomen.  We  zouden   kunnen  zeggen  dat  zijn  geschriften  zich  tussen  een  orale  en  geletterde  setting   bevinden.  Toen  Aristoteles  echter,  op  zijn  beurt,  begon  te  schrijven,  was  de   dramatische  narratief  totaal  verdwenen.20  Laten  we  ook  niet  vergeten  dat  in  het  

klassieke  Athene  rond  deze  tijd,  op  het  scheidingsvlak  van  een  orale  naar  een   geletterde  samenleving,  de  democratie  ontstond.  Lang  niet  alle  Atheense  burgers   konden  lezen  en  schrijven,  maar  over  het  algemeen  wordt  aangenomen  dat  zij   die  onderwijs  konden  volgen  hiertoe  wel  in  staat  waren.  

                                                                                                               

18  Havelock,  p.  77.   19  Havelock,  p.  101.  

20  Sommige  classici  zullen  dit  te  kort  door  de  bocht  vinden,  aangezien  er  aanwijzingen  zijn  dat   enkele  werken  van  Aristoteles,  waaronder  zijn  Politeia,  nooit  bedoeld  waren  voor  uitgave,  maar   slechts  college-­‐aantekeningen  waren.  De  verandering  in  toon  zullen  ze  echter  niet  tegenspreken.  

(19)

Oraliteit  als  fenomeen  verging  dus  niet  direct,  maar  wel  wat  Havelock   noemt  “primary  orality”.  De  introductie  van  schrijven  als  technologie  vaagde   oraliteit  niet  zomaar  van  de  kaart,  maar  was  wel  het  begin  van  een  evolutie  die   twee  eeuwen  duurde.  Aan  het  einde  hiervan  was  er  nog  wel  ruimte  voor  oraliteit,   maar  niet  meer  in  de  oorspronkelijke  functie  als  belangrijkste  vorm  voor  regeren   of  het  overbrengen  van  sociale  normen  en  opvoeding.  Zo  komen  we  ook  bij  het   verschil  tussen  voorgeletterdheid  en  analfabetisme.  De  analfabeet  heeft  weet  van   schrijven  en  het  corresponderende  eigen  idioom  (“schrijftaal”)  dat  hij  niet  eigen   is,  maar  de  voorgeletterde  of  pre-­literate  leefde  in  een  totaal  andere  samenleving   die  nog  niet  de  literate  turn  heeft  ervaren  van  de  klassieke  Griekse  beschaving.  21  

Wij  als  geletterden  zijn  daarom  niet  in  staat  om  zo’n  orale  samenleving  te   begrijpen,  zeker  als  we  opmerken  dat  we  hiervoor  ook  afhankelijk  zijn  van  met   name  geschreven  bronnen.  Juist  omdat  we  hebben  gezien  dat  onze  geesten  door   de  beschreven  ontwikkelingen  zijn  veranderd,  moeten  we  nadenken  over  welke   gevolgen  de  huidige,  alhoewel  minder  radicale,  veranderingen  in  de  technologie   van  het  bewaren  en  overleveren  van  informatie  en  kennis  kunnen  hebben.    

Gutenberg  en  de  printrevolutie  

Toen  Gutenberg  halverwege  de  vijftiende  eeuw  de  verschillende  componenten   combineerde  om  de  boekdrukkunst  uit  te  vinden  zoals  we  die  sindsdien  kennen,   betekende  dat  dat  zowel  teksten  die  in  sommige  gevallen  al  twee  millennia   werden  bewaard  door  ze  met  de  hand  te  kopiëren  als  teksten  als  die  van  zijn   landgenoot  van  dertig  jaar  later  Maarten  Luther  snel  breed  verspreid  konden   worden.  De  verspreiding  van  de  boekdrukkunst  naar  verschillende  Europese   steden  leidde  tot  meer  werken  in  de  lokale  talen.  De  zogenaamde  printrevolutie   die  volgde  zorgde  voor  een  ongelooflijke  verspreiding  van  teksten  en  ideeën   naar  een  veel  groter  deel  van  de  bevolking  dan  voorheen  –  en  veroorzaakte  zo   weer  nieuwe  publicaties.  Achteraf  is  deze  niet  te  onderschatten  verandering  in  

                                                                                                               

21  Havelock  overweegt  ook  de  uitvindingen  van  andere  schriften  voor  de  Griekse,  maar  deze   voldoen  volgens  hem  niet  aan  de  vijf  criteria  van  zijn  ‘special  theory  of  Greek  orality’  op  pp.  86-­‐ 87.  

(20)

de  omgang  met  teksten  wel  mede-­‐verantwoordelijk  gehouden  voor  de  

renaissance,  de  Reformatie,  de  Verlichting  en  de  wetenschappelijke  revolutie.22  

 

The  medium  is  the  message  

Laten  we  van  de  sociale  impact  van  nieuwe  technologieën  in  lezen  en  schrijven   terugkeren  naar  individuele  mentale  veranderingen,  vergelijkbaar  met  de   Griekse  ervaring  dat  het  schrijven  zelf  invloed  heeft  op  het  stellen  van  nieuwe   vragen.  

Marshall  McLuhan  is  beroemd  om  zijn  gezegde,  “the  medium  is  the  

message”.  Hij  gaf  toe  dat  we  niet  zoveel  controle  hebben  over  onze  technologieën   als  we  graag  zouden  willen  geloven.  We  staren  ons  blind  op  de  inhoud  van  

nieuwe  mediums,  zoals  radio,  tv  en  internet,  en  nemen  niet  de  tijd  om  na  te   denken  over  de  aard  van  het  medium  zelf,  en  blijven  er  dus  blind  voor.  In  deze   scriptie  wordt  de  notie  aangehangen  dat  er  een  constante  feedback  bestaat   tussen  het  schrijf-­‐  en  bewaargereedschap,  de  schrijver,  de  lezer  en  de  

samenleving  waarin  dit  allemaal  plaatsvindt  door  de  tijd  heen.  De  impact  die   technologie  heeft  op  ons  als  mensen  bepalen  mede  wat  we  achter  laten  voor   toekomstige  generaties  –  en  met  telkens  nieuwere  technologieën  eindigt  dit   proces  nooit.  Maar  omdat  dit  proces  slechts  secundair  is  ten  opzichte  van  de   inhoud  en  boodschap  zelf,  is  het  voor  ons  erg  moeilijk  hier  naar  te  kijken.  

Iemand  die  kritisch  denken  als  centraal  in  zijn  leven  beschouwde,   Friedrich  Nietzsche,  komt  met  een  beroemde  quote  voor  in  Nicholas  Carrs   belangrijke  boek  The  shallows,  waarin  Nietzsche  toegeeft  dat  de  typemachine   echt  de  toon  van  zijn  proza  veranderd  heeft  naar  kortere  axioma’s.  In  een  brief   aan  een  vriend  schrijft  hij:  ‘You  are  right,  our  writing  equipment  takes  part  in  the   forming  of  our  thoughts.’23  

Wat  we  tegenwoordig  als  typemachine  hebben,  de  personal  computer,  is   niet  alleen  ons  gereedschap  dat  we  gebruiken  om  te  schrijven,  maar  ook  om  te   lezen.  Alsof  dit  nog  niet  genoeg  is,  kunnen  we  de  computer  ook  gebruiken  voor   bijna  alles  waar  we  vroeger  andere,  specifieke  mediums  voor  nodig  hadden.  Als                                                                                                                  

22  Eisenstein,  Elizabeth.  The  Printing  Press  as  an  Agent  of  Change.  Cambridge  University  Press,  

1980  is  het  standaardwerk  over  dit  onderwerp.  

23  Geciteerd  in  Carr,  N.  The  shallows:  what  the  Internet  is  doing  to  our  brains.  New  York,  NY:  W.W.    

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

The fundamental significance of the existence of an interpolatory refinable function in the context of the convergence of the corresponding interpolatory subdivision scheme is shown

Desimone ( 2011 ), summarizing research on teach- ers’ professional development, distinguished a number of effective components of professional development, two of which are

In een poging om meer zicht te krijgen op de kwantitatieve potenties van bodemstructuurver- betering op de regionale waterhuishouding heeft Waterschap Veluwe (nu Waterschap Vallei

De rioleringssystemen worden per compartiment (regionaal oppervlaktewater, stedelijk op- pervlaktewater, bodem en atmosfeer) gerangschikt op basis van geloosde emissies. Bij elk

With this article the author intends to fill one of these gaps in the narrative of social history and focuses specifically on the experiences of teachers who taught

Tegen deze achtergrond moet de introductie van de bevoegdheid worden gezien, waarbij een officier van justitie een bevel afgeeft tot het stelselmatig vergaren van persoonsgegevens

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

In bredere zin wordt deze transformatie, waarin spel steeds meer lijkt te vervloeien met andere dagelijkse activiteiten zoals school, het wachten op een bus, het leggen