• No results found

Kinderen van hoger opgeleide ouders voelen zich beter thuis op school dan kinderen van lager opgeleide ouders, iets uit het verleden?

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Kinderen van hoger opgeleide ouders voelen zich beter thuis op school dan kinderen van lager opgeleide ouders, iets uit het verleden?"

Copied!
77
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Titel:  ‘Kinderen  van  hoger  opgeleide  ouders  voelen  zich  beter  thuis  op  school  dan   kinderen  van  lager  opgeleide  ouders’,  iets  uit  het  verleden?  

Naam:  Melissa  Koeiman   Studentennummer:  10342672  

e-­‐mailadres:  melissakoeiman@live.com   Opleiding:  Bachelor  Sociologie  

Specialisa5e:  Onderwijs,  straJficaJe  en  levensloop  

Namen  van  mijn  beoordelaars:  Carolien  Bouw  en  Gerben  Moerman   Datum  dat  scrip5e  is  ingeleverd:  18  juni  2015

(2)
(3)

‘Kinderen van hoger opgeleide ouders voelen zich beter thuis op

school dan kinderen van lager opgeleide ouders’, iets uit het

verleden?

Een  onderzoek  op  twee  basisscholen  op  IJburg  over  het  thuis  voelen  van  leerlingen  met   verschillende  achtergronden  op  school  

door  Melissa  Koeiman

Bron: www.histclo.com

BachelorscripJe  Sociologie   Universiteit  van  Amsterdam Studentennummer:  10342672

Begeleiders:  Carolien  Bouw  en  Gerben  Moerman melissakoeiman@live.com

(4)

Voorwoord

Emeritus   hoogleraar   Kees   Schuyt   heeX   aan   onze   bacheloronderzoekgroep   in   het   begin   gezegd: “Een  onderzoek  is  succesvol  als  je  aan  het  einde  meer  weet  dan  aan  het  begin”.   Voor  mij  waren  dit ‘wijze  woorden  van  een  wijze  man’ die  mij  hebben  gemoJveerd.  De   periode  van  mijn  bachelorscripJe  had  veel  leuke  en  leerzame  momenten,  maar  er  waren   ook  veel  momenten  van  onzekerheden.  Na  drie  jaar  Sociologie  gestudeerd  te  hebben  aan   de  Universiteit  van  Amsterdam,  moest  ik  voor  het  eerst  een  onderzoek    van  dit  formaat   doen.  Maar  hier  ligt  het  dan:  mijn  bachelorscripJe.  En  wat  kan  ik  anders  zeggen  dan  dat       ik  blij  ben  met    het  resultaat.  Ik  weet  meer  dan  ik  aan  het  begin  van  het  onderzoek  wist.   Niet  alleen  meer  over  mijn  onderzoeksvraag  en  het  onderwerp,  maar  ook  meer  over  hoe   het  is  om  in  het  veld  onderzoek  te  doen.  

Graag   wil   ik   God   bedanken   die   mijn   leven   in   zijn   handen   heeX.   Daarnaast   wil   ik   alle   respondenten    en  de  twee  scholen  die  meegewerkt  hebben  aan  mijn  onderzoek  van  harte   bedanken  voor  hun  Jjd  en  de  leuke  en  interessante  interviews.  Ik  waardeer  het  zeer  dat   deze   twee   scholen   ondanks   hun   drukke   agenda’s   Jjd   hebben   gemaakt   voor   mijn   onderzoek.     Ook   wil   ik   mijn   twee   begeleiders   Carolien   Bouw   en   Gerben   Moerman   bedanken  voor  hun  begeleiding,  aanmoediging  en  Jjd.  Jullie  hebben  mij  aangemoedigd  

om    het  beste  uit  mijzelf  te  halen  en  waren  niet  blij  met   ‘genoeg’.  Dit  waardeer  ik  heel  

erg.  Ten  vierde  wil  ik  Kees  Schuyt  bedanken  voor  zijn  feedback  en  inspirerende  woorden   en  Lupi  Tineke  bedanken  voor  haar  feedback  en  de  rondleiding  op  IJburg.  

Ook  wil  ik  mijn  ouders  Ruthline  Koeiman-­‐Benschop  en  Hensley  Koeiman  bedanken  voor   hun  steun  en  hun  wijze  en  moJverende  woorden.  Ten  slobe  wil  ik  Connie  Benschop  en   mijn  zus  Charissa  Koeiman  bedanken  voor  hun  steun  aan  het  begin  van  en  Jjdens  mijn   studie  hier  in  Nederland.  

Hoofddorp,  18  juni  2015 Melissa  Koeiman

(5)

Inhoudsopgave  

1. Inleiding ...6

1.1.  Wetenschappelijke  relevanJe  en  Maatschappelijke  relevanJe  ...6  

1.2.  IJburg  als  onderzoekplaats  ...8  

2. Theoretische Kader en Onderzoeksvraag ...9

2.1.  De  reproducJetheorie  ...9  

2.2.  Een  decentralisaJe  van  het  dominante  cultuur  ...11  

2.3.  De  elitaire  cultuur  domineert  nog,  maar  op  een  subJele  manier  ...13  

2.4.  Probleemstelling  en  vraagstelling  ...14  

3. Onderzoeksmethode en Onderzoeksontwerp ...16

3.1.  Onderzoeksvragen  en  operaJonalisaJe  ...16  

3.2.  Onderzoeksontwerp  ...18  

3.3.  Respondenten  ...18  

3.4.  DatacollecJe  ...20  

3.5.  Ervaring  interviews  ...22  

3.6  Data-­‐analyse  ...23  

4. Wat houdt thuis voelen in? ...25

4.1.  Vrienden  ...25  

4.2.  Leraren  ...26  

4.3.  Andere  redenen  voor  het  thuis  voelen    ...27  

4.4.  ObservaJe  houding  leerlingen  Jjdens  interview  ...27  

4.5.  Wat  de  leraren  interpreteren  als  zich  thuis  voelen  ...28  

4.5.  Deelconclusie  ...29  

5. Vertrouwd voelen op school ...31

5.1.  MeningsuiJng  ...31  

5.2.  Wat  merken  de  docenten  bij  het  geven  van  mening  van  de  leerlingen    ...32  

5.3.  Taalbeheersing  leerlingen  volgens  de  leerlingen  zelf  ...33  

5.4.  Veilig  voelen  op  school  ...35  

5.5.  Jezelf  zijn  op  school    ...36  

5.6.  De  kleding  dragen  die  je  wilt  ...37  

5.7.  Deelconclusie  ...39  

6. Sociale banden ...41

6.1.  Omgang  met  medeleerlingen  ...41  

(6)

6.4.  Deel  conclusie  ...49  

6.4.1.  omgang  met  leerlingen  ...49  

6.4.2.  Omgang  met  leraren  ...49  

6.4.3.  Vriendschap  ...50  

7. Verbondenheid met school ...51

7.1  Enthousiasme  om  naar  school  te  komen    ...51  

7.2.  Het  vinden  dat  school  bij  jou  als  persoon  past  ...52  

7.3.  Het  leuk  vinden  om  nieuwe  dingen  leren  ...53  

7.4.  Meedoen  in  de  lessen  ...55  

7.6.  Interessegebieden  leerlingen  ...57   7.7.  Deelconclusie  ...58   8. Schoolactiviteiten ...60 8.1.  Huiswerk  maken  ...60   8.2.  Buitenschoolse  acJviteiten  ...61   8.3.  Deelconclusie  ...63   9. Conclusie en aanbeveling ...64

9.1.  Wat  kan  er  gezegd  worden  over  de  reproducJetheorie?    ...67  

9.2.  Aanbevelingen  ...68  

9.3.  Wat  zou  ik  anders  doen  ...68  

10. Literatuurlijst ...70

11. Bijlagen ...72

11.1.  InformaJe  respondenten  ...72  

11.2.  Interview  leerlingen  ...73  

(7)

1.  Inleiding


Ik  kan  het  mij  als  de  dag  van  gisteren  herinneren.  Ik  verhuisde  van  een  klein  eiland  waar  ik   negenJen  jaar  had  gewoond  naar  Nederland  om  de  studie  sociologie  te  gaan  volgen.  In   het  begin  vond  ik  het  heel  moeilijk  om  mijn  plaats  hier  in  Nederland  te  vinden.  Alles  was   zo   groot   en   zo   nieuw.   Het   weer   werkte   ook   niet   alJjd   mee.   Op   de   universiteit   had   ik   ondanks  mijn  deelname  aan  de  Intreeweek  nog  geen  vaste  ‘vrienden’ gemaakt.  Na  een   maand   wilde   ik   terug   naar   mijn   veilig,   klein   eilandje.   Maar   naast   advies   van   velen   die   zeiden  dat  ik  nog  even  moest  proberen  en  dat  het  na  een  Jjdje  goed  zou  komen,  hield   iets  anders  mij  ook  tegen:  het  thuisgevoel  dat  ik  had  op  de  universiteit.  Hoe  kon  ik  me  zo   ver  weg  van  huis  voelen  en  tegelijkerJjd  voelen  alsof  ik  mijn  plaats  had  gevonden?  Alsof   ik  op  de  universiteit  hoorde.  De  sfeer,  de  mensen,  de  mooie  en  inspirerende  colleges.  De   sJlte   in   de   werkruimtes,   de   boeken   en   het   verder   denken   over   onderwerpen   die   ik   vroeger  als  ‘normaal’ zag.  Het  leren.  Waarom  voelde  ik  me  zo  erg  thuis?  Ik  wist  het  niet.   Wat  ik  wel  wist,  was  dat  ik  school  alJjd  al  leuk  vond.  Volgens  veel  theorieën  die  ik  gelezen   heb,  komt  naar  voren  dat  de  opvoeding  en  de  thuiscultuur  van  het  kind  bepalend  is  voor   hoe  het  kind  zich  op  school  voelt.  Had  mijn  thuisgevoel  dat  ik  op  school  en  de  universiteit   had  te  maken  met  mijn  opvoeding  en  thuiscultuur?  Hierover  zal  dit  onderzoek  gaan:  over   het  zich  thuis  voelen  van  leerlingen  op  school.    

1.1.  Wetenschappelijke  relevan5e  en  Maatschappelijke  relevan5e  

Volgens   de   reproducJetheorie   heeX   het   thuis   voelen   op   school   te   maken   met   de   opleiding   van   de   ouders   (Dronkers   &   De   Graaf,   1995).   Volgens   deze   theorie   hebben   hoogopgeleide   mensen   vaker   een   thuiscultuur   die   overeenkomt   met   de   schoolcultuur,   waardoor   kinderen   van   hoogopgeleide   ouders   zich   meer   thuis   voelen   op   school   dan   kinderen  van  laagopgeleide  ouders.  Het  onderwijs  is  volgens  deze  theorie  gedomineerd   door  de  elite.  Maar  er  zijn  verschillende  andere  theorieën  die  deze  verklaring  in  zekere   mate  tegenspreken.  Zo  hebben  verschillende  schrijvers  het  over  de  decentralisaJe  van  de   elitecultuur.  Volgens  Voorpostel  en  Van  der  Lippe  (2001)  wordt  goede  smaak  niet  meer   geassocieerd   met   de   elitecultuur.   De   smaak   van   mensen   over   het   algemeen   is   breder   geworden.   Bepaalde   acJviteiten   die   vroeger   gezien   werden   als   iets   van   de   lage   cultuur   worden   nu   ook   uitgeoefend   door   een   grotere   diversiteit   aan   mensen.   Volgens   Ziehe  

(8)

ontwikkelt  het  onderwijs  zich  ook  en  wordt  het  niet  meer  op  dezelfde  manier  als  vroeger   gedomineerd  door  de  elitecultuur.  Vergelijkbaar  met  de  hele  samenleving  is  er  ook  in  het   onderwijs  meer  plaats  voor  andere  waarden  en  normen  gemaakt  (Illeris,  2009).    

Volgens  Kuipers  (2010)  is  de  elitecultuur  niet  verdwenen  zoals  sommigen  denken.  Volgens   haar   heerst   de   elitecultuur   nog   op   een   subJele   manier.   Zelfs   als   mensen   van   de   elite   deelnemen  aan  de  ‘moderne’ cultuur,  doen  ze  dit  op  een  elitaire  manier.  Al  deze  nuances   wat  betreX  het  verdwijnen  van  de  ‘elitecultuur’ en  het  verdwijnen  van  de    ‘elitecultuur’ in   het  schoolsysteem,  leiden  mij  tot  mijn  probleemstelling:  in  hoeverre  zijn  de  theorieën  die   er  vanuit  gaan  dat  leerlingen  uit  dominante  milieus  zich  meer  thuis  voelen  op  school  dan   andere   kinderen,   nog   accuraat?   Hierdoor   wil   ik   in   dit   onderzoek   het   volgende   onderzoeken:   in   hoeverre   verschillen   kinderen   van   hoogopgeleide   ouders   van   kinderen  

van  laagopgeleide  ouders  in  de  mate  waarin  ze  zich  thuis  voelen  op  school  in  2015?  De  

wetenschappelijke   relevanJe   van   dit   onderzoek   is   dat   het   de   welbekende   reproducJetheorie   toetst.   Het   is   vooral   in   de   sociale   wetenschappen   belangrijk   dat   theorieën   getest   en   opnieuw   getest   worden,   aangezien   de   sociale   werkelijkheid   zich   steeds  ontwikkelt.    

De   maatschappelijke   relevanJe   van   dit   onderzoek   is   dat   het   een   gedeelte   van   de   ongelijkheden  het  onderwijs  en    in  de  samenleving,  zover  ze  bestaan,  naar  voren  brengt.   De   laatste   decennia   zijn   de   poliJek   en   beleidsmakers   druk   bezig   geweest   om   voor  

iedereen   gelijke   kansen   te   creëeren,   ongeacht   de   akomst   (Tonkens   &   Swierstra,   2005).  

Aangezien   het   onderwijs   van   grote   invloed   is   op   de   toekomst   van   een   individu   en   een   middel   is   voor   sociale   mobiliteit   speelt   het   onderwijs   een   belangrijke   rol   als   we   het   hebben   over   gelijke   kansen.   Onderwijs   bepaalt   namelijk   vaak   de   baan   die   een   individu   krijgt,  zijn  inkomen  en  zelfs  een  deel  van  zijn  sociale  status  (Collins,  2013).  Als  het  blijkt   dat  kinderen  van  hoogopgeleide  ouders  zich  inderdaad  meer  thuis  voelen  dan  kinderen   van  laagopgeleide  ouders  of  andersom,  kan  dit  fungeren  als  een  relevant  gegeven  in  de   discours   van   gelijke   kansen.   Dit   onderzoek   is   een   klein   onderzoek   en   kan   niet   gegeneraliseerd   worden     naar   heel   Nederland.   Dat   is   het   doel   ook   niet.   Desondanks   kunnen   de   uitkomsten   van   dit   onderzoek   wel   een   startpunt   bieden   voor   grotere   onderzoeken.  

(9)

1.2.  IJburg  als  onderzoekplaats  

Mijn   onderzoek   heeX   plaats   gevonden   op   IJburg   op   twee   IJburgse   basisscholen.   De   basisscholen  het  Archipel  en  De  Poseidon  hebben  deelgenomen  aan  het  onderzoek.  Dit   onderzoek   heeX   plaatsgevonden   op   IJburg   omdat   ik   gekozen   heb   voor   de   bacheloronderzoeksgroep   ‘Terug   naar   IJburg’.   IJburg   is   een   jonge   wijk   aan   de   rand   van   Amsterdam  die  Jen  jaar  geleden  is  opgebouwd  .  De  socioloog  Tineke  Lupi  heeX  in  2004   onderzoek  gedaan  onder  de  eerste  bewoners  om  te  zien  wat  ze  van  het  leven  op  IJburg   vonden.  Eerstejaars  sociologiestudenten  hebben  in  2013  en  2014  in  het  kader  van  het  vak   methodologie  een  soort  herhaling  gedaan  naar  deze  studie.  Hun  onderzoek  bevabe  net   als   het   onderzoek   van   Lupi   vragen   over   welzijn,   religie,   opvoeding,   onderwijs,   verenigingsleven  en  poliJek.  Het  idee  van  onze  bachelonderzoeksgroep  was  dat  wij  vanuit   de   in   eerdere   onderzoeken   vastgestelde   gegevens   ons   eigen   onderzoek   op   konden   bouwen  en  uitvoeren.  

Een  andere  reden  waarom  IJburg    interessant  is  als  onderzoekswijk,  is  omdat  op  IJburg   mensen  met  verschillende  economische  achtergronden  wonen,  wat  voor  sociologen  erg   interessant  is. Één  van  de  kernpunten  in  de  sociologie  waar  onderzoek  naar  wordt  gedaan   is   namelijk   ongelijkheden.   Deze   verschillen   in   achtergrond   hebben   te   maken   een   volksproject   dat   op   IJburg   gaande   is.   Het   project   richt   zich   op   het   gemixte   wonen.   Dit   houdt   in   dat   er   voor   een   evenwicht   is   gezorgd     met   zowel   koopwoningen   als   huurwoningen   op   IJburg,   waardoor   er   ook   een   mix   is   ontstaan   tussen   mensen   met   verschillende  economische  achtergronden.  

Vooral   deze   tweede   reden   maakte   IJburg   geschikt   voor   mijn   onderzoek.   De   reden   hiervoor  is  dat  het  verschil  in  economische  achtergrond  tussen  de  mensen  ook  in  zekere   mate  betekent  dat  er  een  zeker  verschil  bestaat  in  opleidingsniveau  tussen  de  mensen.     Juist  dit  verschil  heb  ik  nodig  om  mijn  onderzoek  over  het  verschil  in  het  thuis  voelen  op   school  tussen  kinderen  van  hoogopgeleide  ouders  en  kinderen  van  laagopgeleide  ouders   uit  te  voeren.    

(10)

2.  Theore5sche  Kader  en  Onderzoeksvraag  

In   dit   hoofdstuk   worden   de   theorieën   behandeld   die   het   kader   hebben   gevormd   voor   mijn  onderzoek.  Hierdoor  kan  er  een  beter  beeld  verkregen  worden  van  de  aanleiding  van   mijn   probleemstelling   en   mijn   onderzoeksvraag.   Net   als   in   de   inleiding   naar   voren   is   gekomen,   staat   de   reproducJetheorie   centraal   in   mijn   onderzoek.   Naast   deze   theorie   worden   er   nog   vier   andere   theorieën   ampel   behandelt.   Ten   eerste   de   theorie   van   Voorpostel   en   Van   der   Lippe   over   de   ‘moderne   cultuur’ die   de   plaats   zou   hebben   ingenomen  van  de  ‘elitecultuur’.  Ten  tweede  wordt  de  theorie  van  Ziehe  besproken,  die   er  vanuit  gaat  dat  de  ‘elitecultuur’ een  alternaJef  is  geworden  en  dat  het  bijna  niet  meer   in   de   scholen   heerst.   Ten   derde   de   theorie   van   Peterson   en   Kern   over   de   ‘populaire   cultuur’ en   ten   slobe   de   theorie   van   Kuipers   die   ervan   uit   gaat   dat   de   ‘elitecultuur’ in   subJele   mate   nog   heerst.   Deze   in   totaal   vijf   theorieën   bieden   allemaal   een   ander   perspecJef   aan   over   de   ‘elitecultuur’.   Hierdoor   hebben   ze   mijn   probleemstelling   interessant  gemaakt.  Ten  slobe  hebben  de  theorieën  gediend  om  aan  het  einde  van  dit   onderzoek   een   terugkoppeling   te   maken   met   de   resultaten.   Zo   is   er   gekeken   welke  

elementen  van  de  theorieën  terug  te  zien  zijn  in  de  resultaten.                                                                                                                                                                                                                    

2.1.  De  reproduc5etheorie  

Volgens  de  conflicbheorie  eist  de  school  meer  van  een  kind  dan  alleen  leervermogen  en   inzet  (Dronkers  &  de  Graaf,  1995).  Volgens  deze  theorie  zijn  de  eisen  die  de  school  stelt   voornamelijk  dominante  taalkundige  en  culturele  competenJes  en  codes.Daarnaast  is  de   bekendheid   met   de   schoolcultuur   van   belang.   Wanneer   de   thuiscultuur   van   een   kind   overeenkomt  met  de  schoolcultuur,  voelt  een  kind  zich  meer  thuis  op  school  en  presteert   het  ook  beter.  Kinderen  die  handelen  volgens  de  schoolcultuur  en  deze  als  een  normale   zaak  beschouwen,  hebben  die  culturele  hulpbronnen  meegekregen  (Dronkers  &  de  Graaf,   1995).   Dit   cultuurpatroon   heerst   vooral   in   gezinnen   waar   de   ouders   ingebed   zijn   in   de   dominante  cultuur  van  de  samenleving,  waar  deze  cultuur  als  normaal  wordt  gezien.  Hoe   meer  de  dominante  cultuur  thuis  heerst,  hoe  meer  de  kinderen  de  schoolcultuur  als  eigen   ervaren  en  hoe  vertrouwder  ze  zich  voelen  op  school.    

Volgens  de  conflicbheorie  is  het  opleidingsniveau  van  de  ouders  van  groot  belang  bij  het   overdragen  van  culturele  bronnen  (Dronkers  &  de  Graaf,  1995).  Gezinnen  waar  de  ouders  

(11)

hoogopgeleid   zijn   over   meer   culturele   hulpbronnen   beschikken   en   dat   de   hulpbronnen   inderdaad  goede  invloed  hebben  op  de  ervaring  en  prestaJes  van  de  kinderen  op  school.   Factoren  die  van  belang  zijn  bij  het  overdragen  van  cultuur  zijn:  het  goed  beheersen  van   de  dominante  en  officiële  taal,  vrijeJjdsbesteding  in  formele  culturele  acJviteiten  en  het   waarderen   van   kunst.   Al   deze   factoren   hebben   een   posiJeve   invloed   op   het   onderwijssucces  van  de  kinderen  (Dronkers  &  de  Graaf,  1995).    

Volgens  Bohnenn  en  Jansen  spelen  moeders  een  belangrijke  rol  bij  het  overdragen  van   taal  aan  hun  kinderen  (2006).  Uit  onderzoek  blijkt  dat  het  taalaanbod  van  hoogopgeleide   moeders   meer   aansluit   bij   de   schoolse   taal   dan   het   taalaanbod   van   laagopgeleide   moeders.  De  taal  die  op  scholen  heerst,  is  abstract  en  kinderen  moeten  vaak  nadenken   omdat   de   onderwerpen   die   aan   bod   komen,   niet   alJjd   door   de   context   ondersteund   worden.   Vaak   spreken   laagopgeleide   ouders   minder   met   hun   kinderen   en   is   hun   taal   syntacJsch  minder  complex  (Bohnenn  &  Jansen,  2006).  Laagopgeleide  ouders  gebruiken   bovendien   taal   vaker   om   alleen   gedrag   te   sturen   en   verbieden,   terwijl   hoogopgeleide   ouders  in  het  algemeen  meer  tegen  hun  kinderen  praten  en  in  een  complexere  vorm  en  

context.  Volgens  Hootsen  (2005)  is  het  zo  dat  als  lager  opgeleide  ouders  met  hun  kind  een  

praatplaat   bekijken,   ze   benoemen   en   beschrijven   wat   ze   zien.   Hoger   opgeleide   ouders   aan   de   andere   kant   relateren   de   areeldingen   aan   ervaringen   van   het   kind   en   zij   redeneren   daarnaast   verder   naar   aanleiding   van   de   areelding.   De   communicaJe   is   hierdoor   cogniJef   complexer   en   minder   ingebed   in   de   context.   Deze   verschillen   in   taalbeheersing  zijn  vooral  terug  te  vinden  in  de  woordenschatontwikkeling  (Bohnenn  &   Jansen,  2006).  Kinderen  uit  lagere  milieus  krijgen  over  het  algemeen  minder  taalaanbod   en  hebben  20  tot  30%  minder  woordenschat  dan  kinderen  uit  hogere  milieus.    

Naast  het  spreken  met  de  kinderen  speelt  het  voorlezen  ook  een  belangrijke  rol  bij  het   schoolsucces   en   de   beheersing   van   de   schoolse   taal.   Hoogopgeleide   ouders   beginnen   vroeger   met   het   voorlezen   en   lezen   vaker   voor   (Bohnenn   &   Jansen,   2006).   Daarnaast   hebben   hoogopgeleide   ouders   ook   meer   boeken   thuis   die   bijdragen   aan   de   leesbevordering  van  het  kind  (Noben  &  Kraaykamp,  2013).  Wat  bij  het  overdragen  van  de   bovengenoemde   hulpbronnen   van   belang   is,   is   het   schoolsucces   van   de   ouders   en   niet   het  inkomen.  Wel  speelt  het  beroep  van  de  ouders  soms  een  rol.  Zo  krijgen  kinderen  van   leraren  in  hoge  mate  de  schoolcultuur  mee  (Dronkers  &  de  Graaf,  1995).  Deze  culturele  

(12)

hulpbronnen   worden   ook   cultureel   kapitaal   genoemd.   Onder   cultureel   kapitaal   worden   bepaalde   kennis   en  vaardigheden   verstaan   die  geïnsJtuJonaliseerd  zijn  in  de  vorm  van   Jtels  en  diploma’s,  houdingen,  smaakvoorkeuren  en  gedragingen  (Dieleman,  2009).    

Bourdieu  heeX  het  in  zijn  werk  over  geïncorporeerd  kapitaal  en  definieert  dit  als  volgt:   “Geïncorporeerd  kapitaal  is  een  vorm  van  eigendom  dat  tot  lijfelijke  eigenschap  van  een   persoon   is   geworden,   tot   een   habitus:   een   ‘hebben’ dat   is   veranderd   in   een   ‘zijn’” (Bourdieu,  1989).  Volgens  Bourdieu  kunnen  deze  culturele  hulpbronnen  alleen  via   opvoeding   overgedragen   worden   en   kunnen   ze   op   school   slechts   versterkt   worden   (Bourdieu   1973).   Bourdieu   en   Passeron   (1977)   hebben   het   in   hun   werk   geJteld  

Reproduc<e  over  de  dominante  cultuur  die  op  scholen  heerst.  Volgens  hen  heeX  de  elite  

vroeger  het  onderwijssysteem  zo  ingericht  dat  sociale  reproducJe  plaats  zou  vinden.  De   elite  heeX  gezorgd  dat  wat  er  geleerd  werd  op  school  en  wat  er  verwacht  werd  van  de   leerlingen  overeen  kwam  met  hun  culturele  kapitaal,  waardoor  hun  kinderen  het  beter   zouden   doen   dan   de   rest   en   uiteindelijk   net   als   zijzelf   aan   de   top   van   de   samenleving   zouden  belanden.  

2.2.  Een  decentralisa5e  van  het  dominante  cultuur  

Uit  andere  literatuur  komt  naar  voren  dat  de  elitaire  cultuur  niet  meer  zo  dominant  is  als   vroeger.   Zo   hebben   Voorpostel   en   Van   der   Lippe   (2001)   hebben   het   in   hun   werk   van   veerJen   jaar   geleden   over   ‘de   nieuwe   trend’ van   ‘goede   smaak’.   Volgens   hen   wordt   ‘goede  smaak’ niet  meer  gedefinieerd  als  elitaire  culturele  belangstelling,  maar  juist  als   een  brede  culturele  belangstelling  (Voorpostel  &  Van  der  Lippe,  2001).  Dit  is  volgens  hen   gedeeltelijk   terug   te   zien   in   muziek.   Volgens   Peterson   en   Kern   (1996)   heeX   er   een   verplaatsing   plaatsgevonden   in   de   muzieksmaak   van   volwassenen.   Waar   sommige   volwassenen  vroeger  alleen  maar  naar  in  de  lijn  van  de  hoge  cultuur    ‘snobisJsche’muziek   luisterden,   zijn   ze   nu   meer   cultureel   ‘omnivoor’ geworden.   Dat   betekent   dat   ze   naar   verschillende  soorten  muziek  luisteren.  Hun  kennis  en  waarde  voor  andere  muzieksmaken   is  over  de  jaren  heen  gestegen.  

In  het  arJkel  van  Peterson  en  Kern  (1996)  komt    naar  voren  dat  mensen  met  een  hoge   status  vaak  deelnemen  aan  hoge  cultuur,  maar  dat  ze  hiernaast  ook  deelnemen  aan  een   brede   scala   aan   lage   culturele   acJviteiten.   Dit   komt   volgens   Peterson   en   Kern   overeen  

(13)

met  jaren  van  onderzoeken  die  laten  zien  dat  mensen  met  een  hoge  status  ook  meedoen   aan   culturele   expressies   die   niet   gezien   worden   als   hoge   cultuur   (Lynes,   1954;   Levien,   1988;   Murphy,   1988;   Beisel,   1990).   Net   als   hierboven   vermeld,   noemen   ze   dit   een   verschuiving  van  een  culturele  ‘snob’ naar  een  culturele  ‘omnivoor’.  Volgens  hen  houdt   dit  niet  in  dat  deze  mensen  aan  alle  acJviteiten  deelnemen  zonder  te  discrimineren,  maar   dat   ze   hier   wel   meer   voor   open   staan.   Omnivoren   omhelzen   niet   alle   vormen   van   culturele  acJviteiten,  maar  ze  waarderen  en  bekriJseren  acJviteiten  in  het  licht  van  de   kennis   van   de   betreffende   acJviteit.   Peterson   en   Kern     zien   deze   verschuiving   als   een   historische  trend  richJng  meer  toleranJe  voor  degenen  die  andere  waarden  hebben.    

Ook   bij   de   jongeren   hebben   volgens   Voorpostel   en   Van   der   Lippe   op   het   gebied   van   cultuur   belangrijke   ontwikkelingen   plaatsgevonden   (2001).   De   populaire   cultuur   neemt   volgens  hen  een  steeds  belangrijkere  plaats  in  bij  de  jongeren.  “Onder  populaire  cultuur   verstaan  we  die  vormen  van  cultuur  die  gezien  worden  als  toegankelijk,  de  ‘cultuur  van  de   massa,   zoals   films   of   popmuziek’” (Voorpostel   &   Van   der   Lippe,   2001,   p.2).   Het   deelnemen  aan  acJviteiten  van  de  elitaire  cultuur  blijX  in  het  algemeen  bij  de  jongeren   achter.   Dus   ook     de   elitaire   cultuur   die   sommige   jongeren   van   huis   meekrijgen   blijX   achter;  jongeren  delen  vaker  de  ‘populaire’ cultuur  (Voorpostel  &  Van  der  Lippe,  2001).  

 Volgens  Peterson  en  Kern  (1996)  is  deze  ontwikkeling  al  eerder  begonnen.  In  de  loop  van   de  twinJgste  eeuw  werd  er  van  jongeren  verwacht  dat  ze  naar  popmuziek  luisterden  en   deelnamen  aan  popcultuur  in  het  algemeen  en  dat  ze    met  de  Jjd  wel  zouden  overgaan   naar  meer  ’serieuze’ acJviteiten.  Vanaf  1950  gingen  jongeren  van  alle  klassen  in  Amerika   steeds   meer   luisteren   naar   Afrikaans-­‐Amerikaanse   muziek   en   hun   eigen   rockmuziek   (Ennis,   1992).   Aan   het   einde   van   1960   werd   deze   jongerencultuur   niet   meer   gezien   als   een  ’fase’,  maar  als  een  alternaJef  naast  de  elitecultuur  (Lipsitz,  1990;  Aronowitz    1993).    

Volgens  Ziehe  (Illeris,  2009)  is  de  cultuur  waarin  jongeren  van  deze  generaJe  opgroeien   niet   via   dominerende   normen   gereguleerd,   zoals   wel   het   geval   was   voor   eerdere   generaJes.  Hun  cultuur  is  meer  gerelateerd  aan  persoonlijke  preferenJes  (Illeris,  2009).   Er  is  tegenwoordig  een  breder  inzicht  op  cultuur.  Een  individu  kan  voor  de  hoge  cultuur   kiezen   of   niet.   Volgens   Ziehe   heeX   er   een   verdere   ontwikkeling   plaatsgevonden   van   de   populaire   cultuur.   Jongeren   van   tegenwoordig   hebben   meer   dan   ooit   hun   eigen  

(14)

‘zelfwereld’ (Illeris,  2009).  Deze  wordt  beïnvloed  door  leeXijdsgenoten,  het  internet,  de   media,  de  markt  en  vooral  door  muziek.  Deze  ’zelfwereld’ gaat  ook  mee  naar  school.  Ook   op   de   scholen   zelf   domineert   de   hoge   cultuur   niet   meer   zoals   vroeger   het   geval   was.   Ziehe  heeX  het  in  zijn  werk  net  als  Bourdieu  over  de  school  die  vroeger  diende  om  de   symbolen   van   de   ‘hoge   cultuur’ in   stand   te   houden   (Illeris,   2009).   De   school   had   niet   alleen   het   doel   van   kennisoverdracht   aan   zijn   leerlingen,   maar   ook   de   overdracht   van   bepaalde  elitaire  normen.  Volgens  Ziehe  zorgde  dit  bepaalde  ‘aura’ van  de  school  bij  de   leerlingen  die  al  bekend  waren  met  de  hoge  cultuur  voor  empathie  en  voor  wie  hier  niet   bekend   mee   was   voor   angst.   Maar   volgens   Ziehe   heeX   er   ook   hier   een   neutralisaJe   plaatsgevonden.   De   scholen   zijn   bijna   niet   meer   door   de   culturele   elite   gedomineerd.   Hierdoor  vormt  de  school  geen  angst  meer  voor  de  leerlingen  die  niet  bekend  zijn  met  de   elitecultuur  (Illeris,  2009).  

2.3.  De  elitaire  cultuur  domineert  nog,  maar  op  een  sub5ele  manier  

Volgens   Kuipers   (2010)   bestaan   er   ondanks   de   bevrijding   van   de   normen   van   de   ouderwetse   elite,   informele,   egalitaire   codes   die   leiden   tot   vormen   van   subJele   uitsluiJng.   Meer   ruimte   moest   ervoor   zorgen   dat   iedereen   zijn   eigen   standaarden   kon   bepalen   en   daar   naar   kon   leven.   Alle   smaken   zouden   dan   even   veel   waard   zijn   en   iedereen  zou  even  informeel  zijn.  Maar  volgens  Kuipers  is  de  ene  informaliteit  de  andere   niet.  “De  informaliteit  van  een  feestje  vol  academici,  ook  als  het  later  wordt,  er  te  veel   wijn  gedronken  is  en  iemand  – sJjzes,  natuurlijk  en  zelrewust  – een  dansje  waagt  – is   niet  hetzelfde  als  de  informaliteit  van,  zeg,  een  klas  VMBO-­‐ers” (Kuipers,  2010:17).  Het   verschil   is   volgens   haar   van   onderaf   en   voor   niet-­‐ingewijden   moeilijk   te   lezen.   Ook   in   lagere  milieus  is  het  sterk  omarmd  dat  de  ene  smaak  niet  beter  is  dan  de  andere.  Er  is  ook   geen  gevoel  van  noodzaak  om  je  aan  te  passen  aan  standaarden  van  hoger  geplaatsten.   Volgens  Kuipers  lijkt  de  machtsafstand  klein  en  is  ‘jezelf  zijn’ de  norm.  Toch  zijn  volgens   haar   hiermee   de   statusverschillen   niet   verdwenen,   het   wordt   alleen   op   een   meer   graduele,  bijna  misleidende  manier  gemarkeerd.    

Kuipers   neemt   de   omnivorisJsche   culturele   smaak   als   voorbeeld.   Volgens   haar   lijkt   het   alsof  alles  kan  als  een  professor  en  een  dominee  naar  popmuziek  luisteren.  Maar  ze  geeX   aan  dat  er  subJele  verschillen  zijn,  waardoor  je  op  de  ‘goede’ en  de  ‘verkeerde’ manier   van   de   ‘juiste’ of   net   de   verkeerde   populaire   cultuur   kunt   houden.   Zo   blijven   volgens  

(15)

Kuipers  sociale  grenzen  in  stand.  Deze  verschillen  in  hiërarchie  zijn  volgens  haar  beter  te   zien   als   men   in   de   bovenlaag   zit.   Ten   slobe   zal   volgens   haar   het   verschil   en   de   afstand   tussen  de  boven-­‐  en  de  onderlaag  blijven  groeien  door  mondialisering.  Aan  de  ene  kant   heb   je   de   rijkere   hoogopgeleide   Nederlander,   die   meer   internaJonaal   georiënteerd   is.   Aan  de  andere  kant  heb  je  de  lageropgeleide  Nederlanders  met  minder  bezit,  die  meer   lokaal  en  naJonaal  georiënteerd  zijn.  Zo  ontstaat  er  een  kosmopoliJsche  bovenlaag,  die   zich  houdt  aan  de  meer  internaJonale  normen  en  prakJjken.  

Een  verschijnsel  dat  heel  actueel  en  interessant  is  en  die  de  theorie  van  Kuipers  steunt,  is   de   ‘MBO   Card’.   De   ‘MBO   Card’ is   een   nieuwe   culturele   korJngskaart   voor   mbo’ers   waarmee  ze  met  korJng  naar  culturele  instellingen  of  evenementen  als  het  Rijksmuseum,   het  Anne  Frank  Huis  of  de  Parade  kunnen  gaan  (Rijksoverheid  2015).  De  ‘MBO  Card’ is   een   iniJaJef   van   Cultureel   Jongerenpaspoort   (CJP)   in   samenwerking   met   Jongeren   OrganisaJe  Beroepsonderwijs  (JOB).  Deze  kaart  wordt  ondersteund  door  het  Ministerie   van  Onderwijs,  Cultuur  en  Wetenschap.  Minister  Bussemaker  stelt  hiervoor  per  jaar  één   miljoen  euro  beschikbaar.    

Volgens   de   bewindsvrouw   is   het   voor   jongeren   die   beroepsonderwijs   volgen   ook   belangrijk  om  zich  cultureel  te  ontwikkelen.  Volgens  haar  is  kunst  en  cultuur  onmisbaar   voor  het  vakonderwijs  van  de  toekomst  (Rijksoverheid  2015).  Deze  culturele  acJviteiten   die   minister   Bussemaker   wil   aanmoedigen   zijn   typische   vormen   van   de   elitaire,   hoge   cultuur.   Dus   bestaat   er   nog   steeds   interesse   om   bepaalde   elitaire   prakJjken   over   te   dragen   aan   de   jongeren.   Dit   komt   overeen   met   wat   Kuipers   zegt,   namelijk   dat   er   nog   steeds   bepaalde   egalitaire   codes   bestaan   (Kuipers,   2010).   De   directeur   van   CJP   ziet   de   ‘MBO  Card’ als  een  belangrijke  eerste  stap  in  de  goede  richJng.  Ook  hier  is  dus  duidelijk   te  zien  dat  er  geen  totale  verdwijning  is  van  de  ‘dominerende’ elitecultuur.  Daarnaast  zegt   de  minister  dat  kunst  en  cultuur  onmisbaar  zijn  voor  het  vakonderwijs  van  de  toekomst.   Dit   botst   in   bepaalde   mate   met   wat   Ziehe   naar   voren   brengt,   volgens   wie   de   kennisreferenJes  op  school  bijna  niet  meer  cultureel  gedefinieerd  zijn  (Illeris,  2009).  

2.4.  Probleemstelling  en  vraagstelling  

Net  als  is  de  inleiding  al  naar  voren  is  gekomen,  leiden  al  deze  nuances  wat  betreX  het   verdwijnen   van   de   ‘elitecultuur’ en   van   die   cultuur   in   het   schoolsysteem,   mij   tot   mijn  

(16)

probleemstelling:   in   hoeverre   zijn   de   theorieën   die   er   vanuit   gaan   dat   leerlingen   uit   dominante  milieus  zich  meer  thuis  voelen  op  school  dan  andere  kinderen  nog  accuraat?   Hierdoor   wil   ik   in   dit   onderzoek   het   volgende   onderzoeken:     in   hoeverre     verschillen  

kinderen   van   hoogopgeleide   ouders   van   kinderen   van   laagopgeleide   ouders   in   de   mate   waarin   ze   zich   thuis   voelen   op   school   in   2015?   Ik   verwacht   dat   de   persoonlijke  

ontwikkelingen  en  de  ontwikkelingen  in  het  onderwijs  het  grote  verschil  dat  uit  bepaalde   theorieën  naar  voren  komt  verkleint,  maar  dat  er  nog  wel  een  verschil  bestaat,  omdat  de   elitaire  cultuur  op  een  bepaalde  subJelere  manier  nog  steeds  heerst.    

(17)

3.  Onderzoeksmethode  en  Onderzoeksontwerp  

In   dit   onderdeel   van   mijn   scripJe   wordt   de   onderzoeksmethode   en   het   onderzoeksontwerp  behandeld.  Er  wordt  aandacht  besteed  aan  de  onderzoeksvragen  en   operaJonalisaJe,  respondenten  die  deel  hebben  genomen  aan  mijn  onderzoek,  wat  voor   soort   onderzoek   er   ondernomen   is   en   hoe   de   data   zijn   verworven.   Ten   slobe   wordt   er   uitgelegd  hoe  de  data  is  geanalyseerd  om    tot  een  antwoord  te  komen  op  de  hoofdvraag.  


3.1.  Onderzoeksvragen  en  opera5onalisa5e  

De   belangrijkste   concepten   binnen   mijn   onderzoek   zijn   ‘hoogopgeleide   ouders’,   ‘laagopgeleide   ouders’ en   ‘zich   thuis   voelen’.   Hoog   en   laag   opgeleid   zijn   goed   te   definiëren.   Marcel   van   den   Haak   heeX   in   zijn   proefschriX   over   culturele   hiërarchie   hoogopgeleid  gedefinieerd  als  het  afgerond  hebben    van  een  HBO  of  hogere  opleiding  en   laagopgeleid  als  het  afgerond  hebben  van  een  MBO  of  lagere  opleiding  (Van  den  Haak,   2014).  Deze  operaJonalisering  zal  ik  ook  gebruiken.    

Het   operaJonaliseren   van   “zich   thuis   voelen” is   wat   ingewikkelder.   Hiervoor   is   het   literatuur   gebruikt   van   Cuba   en   Hummon   (2003)   over   plaatsidenJteit   en   thuis   voelen   onder   bewoners   in   Cape   Cod.   Cuba   en   Hummon   noemen   in   hun   onderzoek   zes   verschillende  hechJngsmoJeven:    

1. Persoonlijk  (zich  vertrouwd  voelen  in  de  omgeving);  

2. Vrienden  in  de  buurt  of  omgeving  (of  vriendschappelijke  omgang  met  buren);  

3. Verbondenheid  met  de  gemeenschap  (of  aantrekkelijke  levenssJjl,  acJeve            buurt);  

4. Werkzaam  in  de  buurt  (zoals  thuiswerken  of  werk  voor  organisaJe  in  de  buurt);  

5. Familie  in  de  buurt  of  omgeving;  

6. Bezit  in  de  buurt  (zoals  eigenwoningbezit,  een  winkel  of  bedrijf  in  de  buurt);  

Voor  dit  onderzoek  worden  alleen  de  eerste  vier  punten  gebruikt.  De  reden  hiervoor  is   dat  de  eerste  vier  punten  goed  zijn  te  koppelen  tot  een  schoolniveau.  Het  koppelen  heb  ik  

(18)

met   mijn   eigen   kennis   gedaan   en   met   hulp   van   ‘peer   review’ van   enkele   studenten   uit   mijn   bacheloronderzoekgroep.   HechJngsmoJef   nummer   één,   persoonlijk   vertrouwd   voelen   in   de   omgeving,   is   in   dit   onderzoek   vertaald   naar   ‘vertrouwd   voelen   op   school’.   HechJngsmoJef   nummer   twee,   vrienden   in   de   buurt   of   omgeving,   is   vertaald   naar   ‘sociale   banden   op   school’.   HechJngsmoJef   nummer   3,   verbondenheid   met   de   gemeenschap,   is   vertaald   naar   ‘verbondenheid   met   de   school’.   Ten   slobe   is   hechJngsmoJef   nummer   4,   werkzaam   in   de   buurt,   vertaald   naar   ‘deelname   aan   schoolacJviteiten’.    

Naast   de   categorieën   van   Cuba   en   Hummon   is   er   aandacht   besteed   naar   hoe   de  

leerlingen   zelf  ‘thuis   voelen’ interpreteren.   De   onderzoeksvragen   die   hieruit   en   uit   de  

literatuur  van  Hummon  en  Cuba  vloeien  zijn  het  volgende: 1. Wat  houdt ‘thuis  voelen  op  school’ in  voor  de  leerlingen?

2. In  welke  mate  verschillen  leerlingen  van  hoogopgeleide  en  laagopgeleide  ouders  van  

elkaar  op  het  gebied  van  zich  vertrouwd  voelen  op  school?

3. In  welke  mate  verschillen  leerlingen  van  hoogopgeleide  en  laagopgeleide  ouders  van  

elkaar  op  het  gebied  van  sociale  banden  op  school?

4. In  welke  mate  verschillen  leerlingen  van  hoogopgeleide  en  laagopgeleide  ouders  van  

elkaar  op  het  gebied  van  verbonden  zijn  met  de  inhoud  van  school?

5. In  welke  mate  verschillen  leerlingen  van  hoogopgeleide  en  laagopgeleide  ouders  van  

elkaar  op  het  gebied  van  ac<ef  meedoen  aan  schoolac<viteiten?

Om  erachter  te  komen  wat  de  leerlingen  verstaan  onder  ‘thuis  voelen  op  school’ is  er  een   open  vraag  gesteld  aan  de  leerlingen  of  ze  zich  thuis  voelen  op  school.  Meteen  na  hun   antwoord   is   er   gevraagd   voor   verklaring   hiervoor.   Hieruit   is   er   gekeken   naar   hoe   de   leerlingen  ‘thuis  voelen  op  school’  interpreteren.  

Om   te   kijken   in   hoeverre   de   leerlingen   zich   vertrouwd   voelen   op   school   zijn   er   vragen   gesteld   over   het   geven   van   hun   mening,   of   ze   zichzelf   kunnen   zijn   en   over   het   veilig   voelen  op  school.

Om   informaJe   te   vergaren   over   de   sociale   banden   van   de   leerlingen   op   school   zijn   er   vragen   gesteld   over   de   omgang   met   hun   klasgenoten,   hun   omgang   met   hun   leraar   en   over  vriendschap.  

(19)

Om   informaJe   te   vergaren   over   verbondenheid   met   school   zijn   er   vragen   gesteld   over   verbondenheid  met  de  inhoud  van  de  lessen  en  andere  schoolse  acJviteiten.

Ten  slobe  zijn  de  leerlingen  gevraagd  naar  hun  acJeve  deelname  binnen  en  buiten  de  klas   om  een  idee  te  krijgen  van  hoe  acJef  ze  zijn  op  school.

3.2.  Onderzoeksontwerp  

Dit   onderzoek   is   een   kwalitaJef   onderzoek.   Dit   geldt   voor   de   manier   waarop   de   data   verzameld   en   geanalyseerd   is.   Dit   houdt   in   dat   er   vooral   naar   woorden   wordt   gekeken   binnen  dit  onderzoek,  dus  wat  de  respondenten  zeggen,  en  vanuit  hun  woorden  wordt  er   geprobeerd  een  begrip  te  vormen  in  koppeling  met  theorie  (Bryman,  2012).  Dit  brengt  mij   meteen   tot   de   epistemologische   posiJe   binnen   dit   onderzoek.   In   dit   onderzoek   wordt   gedeeltelijk  vanuit  het  interpreJvisme  gewerkt.  Het  gaat  hier  voornamelijk  om  de  analyse   van   de   interpretaJe   van   de   wereld   door   de   respondent   (Bryman,   2012).   Dit   is   in   dit  

onderzoek  van  groot  belang  omdat  het  concept  ‘thuis  voelen’ en  de  meeste  vragen  die  

eruit  vloeien  zeer  subjecJef  zijn.  Dit  vind  ik  juist  interessant,  omdat  ik  verwacht  dat  elke   respondent   een   antwoord   geeX   vanuit   zijn   eigen   interpretaJekader.   Daarnaast   is   het   begrip  ‘thuis  voelen’ ook  geoperaJonaliseerd  vanuit  literatuur.  Dit  is  gedaan  om  toch  een   bepaalde  houvast  te  krijgen  bij  het  onderzoeken  van  het  verschil  in  ‘thuis  voelen’ tussen   de  kinderen  van  de  hoogopgeleide  ouders  en  de  kinderen  van  de  laagopgeleide  ouders.   Maar   ook   de   vragen   die   uit   de   literatuur   vloeien   zijn   subjecJeve   vragen   die   door   de   respondenten   geïnterpreteerd   worden.   Zo   zijn   er   vragen   als:   ‘voel   je   jezelf   veilig   op   school?’ en  ‘kan  je  jezelf  zijn  op  school?’ die  in  zekere  mate  a{angen  van  de  interpretaJe   van  de  respondenten.  

3.3.  Respondenten  

Net   als   in   de   inleiding   naar   voren   is   gekomen   komen   mijn   respondenten   uit   twee   basisscholen   op   IJburg,   De   Archipel   en   De   Poseidon.   Het   zijn   in   totaal   twinJg   respondenten  (N=20).  In  totaal  hebben  zesJen  leerlingen  meegedaan  aan  mijn  onderzoek   en   drie   leraren   en   één   stagiaire.   Van   De   Archipel   hebben   Jen   leerlingen   meegedaan,   samen   met   één   leraar   en   één   stagiaire.   Van   De   Poseidon   hebben   zes   leerlingen   meegedaan   en   twee   leraren.   De   leerlingen   zijn   allemaal   leerlingen   van   groep   acht   met   een  leeXijd  tussen  de  elf  en  de  derJen  en  de  leraren  zijn  ook  leraren  van  groep  acht.  Van  

(20)

de   zesJen   leerlingen   die   mee   hebben   gedaan   aan   dit   onderzoek   hebben   zes   leerlingen   laagopgeleide  ouders,  acht  leerlingen  hoopgeleide  ouders  en  twee  leerlingen  één  ouder   die  hoogopgeleid  is  en  één  ouder  die  laagopgeleid  is.  Deze  twee  laatste  leerlingen  hebben   door   een   misverstand   deelgenomen   aan   het   interview.   Ik   had   aan   de   leraar   van   De   Poseidon  gevraagd  voor  drie  leerlingen  van  hoogopgeleide  ouders  en  drie  leerlingen  van   laagopgeleide   ouders.   Uiteindelijke   bleek   dat   hij   dit   niet   goed   begrepen   had.   In   mijn   onderzoek  zal  er  rekening  hiermee  gehouden  worden.    

De  scholen  zijn  ten  eerste  gekozen  op  basis  van  gemengdheid  van  etnische  achtergrond.   Er  is  gekozen  voor  gemengde  scholen  omdat  ik  verwachbe  dat  de  kans  daar  groter  is  dat   er   kinderen   van   zowel   hoogopgeleide   ouders   als   laagopgeleide   op   ziben.   Achteraf   is   er   ook  aan  de  scholen  gevraagd  hoe  het  zit  met  de  variëteit  van  het  opleidingsniveau  van  de   ouders.   De   leraren   van   Archipel   gaven   aan   dat   hun   school   ongeveer   vijXig   procent   leerlingen  had  met  hoogopgeleide  ouders  en  vijXig  procent  leerlingen    met  laagopgeleide   ouders.   De   leraren   van   De   Poseidon   gaven   dat   het   opleidingsniveau   van   de   ouders   ongeveer   hetzelfde   verdeeld   was   als   de   spreiding   in   opleidingsniveau   op   IJburg.   Ze   noemden   dat   ongeveer   derJg   procent   van   de   ouders   laagopgeleid   zijn   en   zevenJg   procent  van  de  ouders  hoogopgeleid.    

Ten  tweede  speelde  de  medewerking  van  de  scholen  ook  een  rol.  De  eerste  twee  scholen   die  gevraagd  waren  om  mee  te  doen  aan  dit  onderzoek  hebben  geweigerd.  Eerst  wilde  ik   mijn   onderzoek   op   de   middelbare   school   op   IJburg   doen.   Ik   had   de   middelbare   school   benaderd,  samen  met  een  medestudent  die  ook  medewerking  van  de  middelbare  school   nodig   had   voor   haar   onderzoek.   De   reden   waarom   ik   graag   mijn   onderzoek   op   de   middelbare  school  van  IJburg  wilde  doen  was  omdat  ik  verwachbe  dat  leerlingen  op  de   middelbare  school  meer  informaJe  te  bieden  hebben  Jjdens  een  interview.  Na  enkele  e-­‐ mails   te   hebben   gestuurd   zonder   reacJe   terug   te   krijgen,   hadden   we   besloten   om   persoonlijk  naar  de  school  te  gaan.  Het  eerste  gesprek  dat  we  hadden  met  één  van  de   directeuren  leek  heel  posiJef,  maar  na  enkele  e-­‐mails  en  nog  twee  visites  aan  de  school   werden  wij  helaas  toch  afgewezen.  De  school  gaf  aan  toch  geen  Jjd  te  hebben  voor  ons   onderzoek.  Dit  stelde  ons  beiden  erg  teleur  na  de  moeite  die  we  hadden  gedaan,  maar  ik   moest  verder.    

(21)

Ik  bedacht  een  plan  B.  Aangezien  er  geen  andere  middelbare  school  op  IJburg  zijn  besloot   ik  mij  te  richten  op  groep  acht  van  basisscholen  op  IJburg.  De  leerlingen  van  groep  acht   zijn   namelijk   de   oudsten   van   de   school   en   kunnen   zich   waarschijnlijk   ook   het   beste   verwoorden.  De  eerste  basisschool  waar  ik  langs  was  geweest  gaf  aan  niet  mee  te  willen   werken.   Toen   zakte   mijn   moed   helemaal   weg,   maar   ik   moest   natuurlijk   toch   verder   zoeken.  Gelukkig  hebben  de  twee  scholen  die  ik  daarna  benaderd  heb  wel  meegewerkt.   Bij  de  ene  school  (De  Archipel)  ging  de  medewerking  wat  soepeler  dan  bij  de  andere  (De   Poseidon).  Bij  De  Archipel  was  er  al  snel  na  enkele  keren  contact  te  hebben  gehad  met  de   school   een   afspraak   gemaakt.   De   afspraak   is   ook   nagekomen   en   de   interviews   werden   afgenomen.   Bij   De   Poseidon   ging   het   iets   moeilijker.   Ik   werd   van   de   directeur   gestuurd   naar   de   schoolcoördinator   en   die   moest   eerst   controleren   of   de   leraren   mee   wilden   werken.   Na   een   hoop   e-­‐mails   te   hebben   gestuurd,   heb   ik   besloten   om   na   school   de   leraren   van   groep   acht   zelf   te   benaderen,   wat   ik   best   wel   spannend   vond.   De   leraren   stonden  er  posiJef  tegenover  en  wilden  meewerken.  Alleen  het  prikken  van  een  datum   duurde   heel   lang.   Maar   na   veel   e-­‐mailen   en   telefoneren   vanuit   mijn   kant   en   met   veel   push  van  mijn  begeleiders,  is  het  toch  gelukt  om  een  afspraak  te  krijgen.  Deze  ervaringen   die   ik   heb   meegekregen   Jjdens   het   zoeken   van   toegang   hebben   mij   geleerd   hoe   a{ankelijk  jij  als  onderzoeker  bent  van  jouw  respondenten.  

 In  mijn  onderzoek  staan  de  leerlingen  centraal.  De  reden  waarom  de  leerlingen  centraal   staan  in  mijn  onderzoek  is  omdat  er  geen  betere  manier  is  om  te  meten  of  leerlingen  zich   thuis   voelen   op   school,   dan   door   dit   aan   hen   zelf   te   vragen.   Leraren   ervaren   deze   leerlingen  bijna  dagelijks  en  kunnen  ook  informaJe  bieden  voor  wat  betreX  het  verschil  in   het  ‘thuis  voelen’ tussen  leerlingen.  Om  deze  reden  nemen  ook  zij  ook  een  belangrijke   plaats   in   in   mijn   onderzoek.   Ten   slobe   kunnen   de   antwoorden   van   de   leerlingen   en   leraren  met  elkaar  vergeleken  worden  zodat  er  meer  zekere  resultaten  vastgelegd  kunnen   worden.  Zo  vindt  triangulaJe  plaats.  TriangulaJe  houdt  in  dat  er  twee  methoden,  data  of   bronnen  worden  gebruikt,  zodat  de  gegevens  door  elkaar  kunnen  worden  gecontroleerd   (Bryman,   2012).   Als   de   leraren   bijvoorbeeld   iets   opmerken   dat   ook   door   de   leerlingen  

naar  voren  wordt  gebracht,  kan  dit  met  meer  zekerheid  aangenomen  worden.  

3.4.  Datacollec5e  

Om   tot   de   data   te   komen   zijn   er   twee   semigestructureerde   interviews   (één   voor   de   leerlingen  en  één  voor  de  docenten)  opgesteld  en  afgenomen  (zie  bijlage  1).  Dit  houdt  in  

(22)

dat  er  gebruik  is  gemaakt  van  een  lijst  van  vragen  die  bepaalde  specifieke  onderwerpen   dekken,   maar   dat   er   doorgevraagd   wordt   als   dit   nodig   is.   Daarnaast   wordt   er   ook   veel   vrijheid  gegeven  aan  de  respondenten  om  te  antwoorden.  Er  wordt  geen  kort  en  direct   antwoord   geëist  op  de  vragen  (Bryman,  2012).  Er  is  gekozen  voor  semigestructureerde   interviews   omdat   er   naast   de   vrijheid   van   doorvragen   en   antwoorden   geven   er   een   bepaalde  mate  van  structuur  voor  het  vergelijken  van  de  leerlingen  zeer  belangrijk  is.  Om   de   antwoorden   met   elkaar   te   kunnen   vergelijken   is   het   heel   belangrijk   dat   dezelfde   vragen  aan  iedere  respondent  gesteld  worden.  

De   interviewvragen   van   de   leerlingen   en   de   leraren   verschillen   van   elkaar.   Aan   de   leerlingen   wordt   er   vooral   gevraagd   hoe   ze   bepaalde   zaken   op   school   ervaren.   Aan   de   leraren  zijn  er  over  het  algemeen  dezelfde  vragen  gesteld,  maar  dan  moeten  ze  aangeven   wat  ze  bij  de  leerlingen  merken.  Daarnaast  is  er  constant  aan  de  leraren  gevraagd  of  ze   verschillen   merken   tussen   de   leerlingen   met   hoogopgeleide   ouders   en   leerlingen   met   laagopgeleide  ouders.  Dus  op  dit  gebied  verschillen  de  interviews  van  de  leerlingen  en  de   leraren  van  elkaar.

De   interviews   met   de   leerlingen   hebben   in   de   vorm   van   een   ‘focus   group’

plaatsgevonden.   Dit   houdt   in   dat   de   leerlingen   in   groepen   geïnterviewd   zijn   (Bryman,  

2012).   Er   waren   in   totaal   vier   groepen   van   drie   leerlingen   en  één   groep   van   vier.   De  

groepen   leerlingen   waren   gemengd,   dus   er   zaten   leerlingen   met   hoogopgeleide   ouders   en   leerlingen   met   laagopgeleide   ouders   door   elkaar.   De   reden   waarom   er   gebruik  

gemaakt   is   van   ‘focus   groups’ is   omdat   ik   verwachbe   dat   de   leerlingen   zich   meer  

vertrouwd   voelen   en   meer   naar   voren   brengen   als   ze   samen   geïnterviewd  worden.  Dit  

was  ook  het  geval.  Tijdens  de  ‘focus  groups’ interviews  vulden  de  leerlingen  elkaar  aan,  

waardoor   er   een   interessant   groepsgesprek   ontstond.   Ik   denk   niet   dat   ik   zoveel   uit   de   leerlingen  zou  hebben  gekregen  als  ik  individuele  interviews  had  afgenomen.  Dit  is  ook   één   van   de   voordelen   van   het   gebruik   maken   van   een   ‘focus   group’.   Respondenten   krijgen  namelijk  nieuwe  ideeën  uit  de  antwoorden  van  anderen.  Als één  respondent  iets   zegt,  reageren  de  andere  respondenten  vaak  hierop.  Ze  geven  aan  of  ze  ergens  mee  eens   of  tegen  zijn  of  ze  komen  met  iets  anders  dat  bij  hen  op  is  gekomen.  Op  deze  manier  kan   de  interviewer  bredere  ideeën  krijgen  over  het  onderwerp.

(23)

Een   ander   voordeel   van   een ‘focus   group’ is   dat   respondenten   met   elkaar   in   discussie   kunnen  gaan  en  elkaar  kunnen  uitdagen,  waardoor  de  interviewer  realisJschere  ideeën   krijgt   van   wat   de   mensen   denken   (Bryman,   2012).   Daarnaast   brengen   respondenten   in   een  groepsgesprek  sneller  zaken  die  ze  belangrijk  vinden  en  significant  vinden  over  het   onderwerp  naar  voren  (Bryman,  2012).  In  een  ‘one  on  one’ interview  is  dit    ook  het  doel,   maar   omdat   de   interviewer   toch   meer   in   controle   staat   in   zo   een   interview,   laten   de   respondenten   zulke   zaken   eerder   aan   de   kant   (Bryman,   2012).   Ten   slobe   krijgt   de  

interviewer  in  een  ‘focus  group’ de  kans  om  te  bestuderen  hoe  respondenten  betekenis  

geven   aan   een   fenomeen,   omdat   individuen   betekenis   opbouwen   door   met   elkaar   in   interacJe  te  zijn.  

Nadelen   van   een  ‘focus   group’ zijn   dat   de   interviewer   minder   controle   heeX   over   de  

interview  (Bryman,  2012).  Het  interview  neemt  meer  een  vorm  van  een  groepsgesprek   aan  waar  iedereen  op  elkaar  kan  reageren.  Daarnaast  is  de  data-­‐analyse  moeilijk.  Er  kan   heel   snel   heel   veel   data   geproduceerd   worden   (Bryman,   2012).   Ook   het   transcriberen   neemt  meer  Jjd  dan  bij  een  individueel  interview.  Er  moet  bij  het  transcriberen  telkens   rekening   gehouden   worden   met   de   verschillende   stemmen.   Daarnaast   kan   het   voorkomen   dat   een   enkele   respondent   lang   aan   het   woord   is,   waardoor   andere   respondenten   te   weinig   aan   het   woord   komen.   Ten   slobe   bestaat   er   de   kans   dat   respondenten  meegaan  met  de  groep  en  dat  ze  ook  sociaal  geaccepteerde  antwoorden   geven,  wat  een  negaJeve  invloed  heeX  op  het  objecJviteit  van  het  antwoord  (Bryman,   2012).

De   interviews   met   de   leraren   van   De   Archipel   hebben   apart   plaats   gevonden.   Op   De   Poseidon  werden  de  interviews  met  de  leraren  wel  samen  afgenomen.  Dit  met  betrekking   tot   de   beschikbare   Jjd   van   de   leraren.   Alle   interviews   zijn   opgenomen   om   goed   geanalyseerd  te  kunnen  worden.  Ten  slobe  is  er  ook  Jjdens  de  interviews  geobserveerd.   Er   is   gekeken   naar   de   houding   van   de   leerlingen   Jjdens   de   interviews   en   alle   andere   opmerkelijke   verschijnselen   die   interessant   zijn   voor   de   beantwoording   van   de   hoofdvraag  van  dit  onderzoek.

3.5.  Ervaring  interviews  

De   interviews   met   de   leerlingen   heb   ik   als   leuk   en   informaJef   ervaren.   De   leerlingen   deden  allemaal  enthousiast  mee  en  van  wat  ik  kon  zien  vonden  ze  het  ook  leuk  om  mee  

Referenties

Outline

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Een andere nadelige consequentie van leefstijltoepassing is, dat je als corporatie niet kunt gaan bepalen waar iemand moet gaan wonen, maar het is van belang, dat mensen zich

Enkele GVT die worden toegepast in effectieve interventies, zijn eveneens onderdeel van Talk ’n Joy, dit maakt het aannemelijk dat deze interventie eveneens effectief is

ƒ Quasi even sterk erkennen de jonge moeder en de jonge vader dat ze niet genoeg met de kinderen bezig zijn, dat ze graag lessen hadden gekregen (maar minder dan de andere

Het probleem van Sidonie, zo bedacht ik tijdens onze tocht door de Morvan, is dat ze niet zelf kan opkomen voor haar rechten en haar welzijn. Ze is daarvoor afhankelijk van de

Als het kind niet wil dat zijn ouders worden geïnformeerd, kunnen de ouders ook niet hun toestemming geven voor de behandeling.. Dan moet de hulpverlener besluiten of hij

Zowel jonge als oudere kinderen praten het vaakst met hun moeder (van wie één verslaafde) over de problemen. Een verschil is dat oudere kinderen in tegenstelling tot

Onderzoek de mogelijkheden voor samenwerking met Hogescholen en Universiteiten met als doel het toeleiden naar een opleiding van hoger opgeleid vrouwelijke vluchtelingen met