• No results found

Maarten van den Bos, Verlangen naar vernieuwing. Nederlands katholicisme 1953-2003

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Maarten van den Bos, Verlangen naar vernieuwing. Nederlands katholicisme 1953-2003"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

© 2013 Royal Netherlands Historical Society | KNHG

Creative Commons Attribution 3.0 Unported License

URN:NBN:NL:UI:10-1-109977 | www.bmgn-lchr.nl | E-ISSN 2211-2898 | print ISSN 0615-0505

BMGN - Low Countries Historical Review | Volume 128-3 (2013) | review 59

Maarten van den Bos, Verlangen naar vernieuwing. Nederlands katholicisme 1953-2003 (Dissertatie Universiteit van Amsterdam 2012; Amsterdam: Wereldbibliotheek, 2012, 299 pp., ISBN 978 90 284 2465 4).

Met een onderzoek naar de vernieuwing in het Nederlands katholicisme in de tweede helft van de twintigste eeuw maakte Maarten van den Bos een goede keuze voor het thema van zijn proefschrift. Deze periode was een woelige periode voor de katholieke Kerk in heel de westerse wereld, en in Nederland woedde de storm wellicht heviger dan om het even waar elders. Her en der waren er wel pogingen om tot een gestructureerd overzicht te komen, maar die hadden alle hun beperkingen. Zo droeg het boek Tot vrijheid geroepen. Katholieken in Nederland: 1946-2000 sterk de stempel van Walter

Goddijn, een persoonlijk betrokkene. Verder verschenen er vooral bundels of bijdragen in (internationale) verzamelwerken, met interessante overzichten en interpretaties van vooral Peter van Rooden. Maar voor een globaal overzichtswerk was dus wel degelijk meer dan ruimte genoeg.

Maarten van den Bos biedt ons dergelijk overzichtswerk aan in zes hoofdstukken, voorafgegaan door een inleiding en afgesloten met een slotbeschouwing. In het eerste hoofdstuk neemt hij ons mee naar de evolutie van het Nederlands katholicisme tijdens de negentiende en de eerste helft van de twintigste eeuw. Vervolgens komen de vroege jaren vijftig aan bod. Het monolistisch katholicisme krijgt stilaan af te rekenen met een aantal nieuwe visies en verschillen in zienswijzen, maar de bisschoppelijke hiërarchie houdt in die periode de teugels strak in handen. Dat blijkt onder meer uit het

bisschoppelijk mandement De katholiek in het openbare leven van deze tijd uit 1954. In het derde hoofdstuk wordt nader ingegaan op de periode die het Tweede Vaticaans Concilie is voorafgegaan. Tegen de achtergrond van de opkomende consumptiemaatschappij zijn in de katholieke wereld vernieuwende geluiden te horen in verband met het gezin. Katholiek Nederland raakt in de ban van de voorbereiding van Vaticanum II en de Nederlandse bisschoppen doen in die voorbereiding een toenemend beroep op

theologen, zoals de Belgische dominicaan Edward Schillebeeckx. Het vierde hoofdstuk beschrijft de hoop op vernieuwing, het enthousiasme en het levendige debat dat door het Tweede Vaticaans Concilie wordt teweeggebracht. Er zijn openingen op heel wat terreinen, gaande van seksuele moraal tot de houding van katholieken in verband met politiek en meer bepaald hun positie ten opzichte van de katholieke partij. De

(2)

bisschoppen zijn geneigd deze vernieuwende geluiden volop een kans te geven. Zij

beginnen met de voorbereiding van een pastoraal concilie, dat de ideeën van Vaticanum II concreet moet maken voor de Nederlandse kerkprovincie. De stem van gewone

gelovigen moet hier volop gehoord kunnen worden. Deze hoopvolle stemming houdt echter niet lang aan, zoals blijkt uit het volgende hoofdstuk. De behoudsgezinde

encyclieken Sacerdotalis Coelibatus en Humanae Vitae zetten een serieuze domper op de hoop van vernieuwingsgezinden. Zij kunnen zich optrekken aan de nieuwe Nederlandse catechismus en de dynamiek van het pastoraal concilie, maar juist deze zaken brengen de Nederlandse kerkprovincie in toenemende mate in conflict met Rome. Katholieke

organisaties geraken in crisis, de traditionele verzuilde verenigingen ondergaan ‘een ware sloopneurose’. Het laatste hoofdstuk toont de schrijnende gevolgen van de crisis voor het Nederlandse katholicisme: het conflict met het Vaticaan wordt helemaal op de spits gedreven, vooral door van bovenaf opgelegde, conservatieve bisschopsbenoemingen in Rotterdam en Roermond. Daardoor dringt de polarisering van katholiek Nederland ook het bisschoppencollege binnen.

Met zijn boek heeft Maarten van den Bos een goede bijdrage geleverd aan de discussie over de evolutie van het Nederlandse katholicisme in de tweede helft van de twintigste eeuw. Hij bewijst duidelijk dat de stroomversnelling waarin de Nederlandse katholieke Kerk na Vaticanum II is terechtgekomen, sterke wortels heeft in de jaren vijftig. Het aantonen van het belang van die periode is een grote verdienste. Verder is hij er terecht van uitgegaan dat externe factoren, zoals de culturele breuk van de jaren zestig, niet volstaan om de snelle veranderingen bij Nederlandse katholieken afdoende te verklaren. Hij belicht de binnenkerkelijke dynamiek en meer bepaald de rol van de bisschoppen als verklarende factor: door hun openheid voor vernieuwing hebben zij ongewild bijgedragen tot het snelle verval van het Nederlands katholicisme. Deze vernieuwing eiste immers een grote betrokkenheid van gelovigen: persoonlijke verdieping, intense studie en maatschappelijk engagement. Volgens de auteur waren deze gelovigen daar lang niet allemaal toe bereid. Bovendien misten zij de warmte van het vroegere katholieke leven met zijn talrijke rituelen, ingebed in het dagelijks leven.

Ondanks de ontegensprekelijke verdiensten van dit werk, zijn een aantal

bedenkingen op hun plaats. Een eerste overweging heeft te maken met de chronologie van de studie. De ondertitel Nederlands katholicisme 1953-2003 suggereert een

systematisch, chronologisch gestructureerd overzicht van de vernieuwingsbeweging in Nederland. De hoofdstukken zijn ook wel min of meer chronologisch opgebouwd, maar duidelijke tijdsmarkeringen ontbreken hier. Op zich is die keuze wel verdedigbaar, want het is heel moeilijk en in zekere zin zelfs foutief om zich op bepaalde exacte

chronologische onderverdelingen vast te pinnen. Anderzijds leidt het gebrek aan duidelijke chronologie en het voorkomen van regelmatige sprongen in de tijd soms tot enige onduidelijkheid, omdat de tijdsdynamiek van het hele gebeuren zo wat verloren gaat. Dat is jammer, zeker in een periode waarin de geschiedenis zo een vaart maakt dat in korte tijd heel nieuwe ideeën en mentaliteiten opduiken. Zwaarder weegt door dat er

(3)

geen gelijkmatige aandacht is besteed aan de vijftig jaar geschiedenis waarmee de lezer op basis van de ondertitel verwacht kennis te maken. Er wordt wat veel aandacht besteed (een heel hoofdstuk!) aan de voorgeschiedenis tot 1953. Vervolgens gaat de auteur erg diep in op de jaren vijftig en de eerste helft van de jaren zestig, maar dat geldt al iets minder voor de onmiddellijke postconciliaire jaren. De periode vanaf 1970 krijgt al helemaal een stiefmoederlijke behandeling en dat is toch wel een gemiste kans.

Verder is het jammer dat door de focus op standpunten en handelingen van theologen, katholieke intellectuelen en vooral de bisschoppen toch een enigszins

eenzijdig beeld van het Nederlands katholicisme wordt opgehangen. De talrijke groepen en mensen aan de basis komen zelden aan bod. De opkomst van dergelijke groepen is nochtans een wezenlijk onderdeel van de postconciliaire vernieuwing van het

katholicisme in Nederland en daarbuiten. Door daar weinig aandacht aan te besteden, gaat het perspectief ‘van onderuit’ al te vaak verloren. Bovendien is ook de plaatsing van het onderwerp in een internationaal perspectief onvoldoende ontwikkeld. Af en toe wordt gekeken naar gelijkaardige of tegenstrijdige ontwikkelingen in het buitenland, maar dit komt alles bij elkaar toch veel te weinig aan bod. Jammer, want de ineenstorting van het katholicisme is geen exclusief Nederlands fenomeen geweest. Net daarom kan men zich vragen stellen bij de voornaamste conclusie van de auteur. Die luidt dat het optreden van de Nederlandse bisschoppen – een te grote openheid voor vernieuwing die te veel eiste van gelovigen en hun de oude nestwarmte ontnam – de voornaamste

verklaring van snelle achteruitgang is. Nochtans zien we in andere West-Europese landen gelijkaardige ontwikkelingen, zij het misschien met een iets geleidelijkere timing en een iets minder radicaal karakter. Een verklarende combinatie van interne én externe factoren (vooral de culturele breuk van de sixties) was daarom wellicht meer op zijn plaats

geweest.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

In deze tekst belijdt Martha Graham haar expressionisme, dat haar tot een typisch modern kunstenares maakt. Grahams danskunst vertoonde echter nog andere eigenschappen die als

In videofragment 5 zie je beelden uit het computerspel Tomb Raider met Lara Croft als virtuele heldin.. Een computerspel als Tomb Raider kan gezien worden als een product

In de tweede helft van de jaren vijftig had de conflict- sociologie nog maar net haar come-back gemaakt of zij vond hier in Nederland al direct twee opponenten in de persoon van twee

Paul encourages Timothy, the young preacher , to preach to various believers in the church to stimulate their growth and maturity in their faith, and missionary life

dat als daaraan niet zoveel aandacht besteed was, er binnen het bestuurlijke en ambtelijke kader niet zo'n draagvlak zou zijn ontstaan als er op dit moment aanwezig is. Maar

7 ideeën over schoonheid in kunst herkennen en deze beschrijven, mede in relatie tot de historische context.. Hij kan verbanden leggen tussen deze ideeën

1p 31 † Beschrijf voor één van deze tegenstellingen hoe deze tot uiting komt in het werk op afbeelding 6.. In tekst 10 is sprake van ’ schilderen’ met de computer. 1p 32 †

2p 27 † Noem twee elementen in het schilderij op afbeelding 12 die nieuw zijn in het werk van Mondriaan.. In 1998 werd de ’Victory Boogie Woogie’ door de Nederlandse staat