• No results found

"He who will never keep a penny will never have many"

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share ""He who will never keep a penny will never have many""

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

'n A a n ta l van ons bekende w atervoels, soos die B le s h o e n d e r, v e rto o n ook k o o p e ra tie w e broeigew oontes. By die voels vo eren verdedig die k le in tjie s van 'n eerste broeisel die nuw e kuikens, w a t die ouers meer kans gee om te ru s e n kragte op te bou na die broeiperiode.

By vele ander V rystaatse voels is daar sterk a an d u id in g s van kooperatiew e broeigew oontes. By verskillende m uisvoelspesies le tw ee w y fie s d ik w e ls eiers in dieselfde nes en daar is

'n K oringvoelkolonie w at bestaan u it 'n groot aantal individuele slaapneste. Slegs een nes word vir broei- doeleindes gebruik.

a an d u id in g s dat m e e ra se e n in d ivid u d ie k u ik e n s voer. 'n A nder baie bekende voel is die S w a rt Piek w a t gereeld in groepies van tw ee to t ses ind ivid ue saam gesien w o rd en d it het u it 'n oppervlakkige studie geblyk dat jong voels v ir meer as een seisoen in h ul ouers se gebied bly.

Ek is o o rtu ig daarvan dat daar nog baie voels r o n d o m o n s i s , w a t k o o p e r a t i e w e broeigew oontes het; ons het h u lle nog net n ooit raakgesien nie!

"HE WHO WILL NEVER

KEEP A PENNY

WILL NEVER HAVE M A N Y "

V an a f J u lie to t O ktober 1 9 8 4 w o rd 'n aantal

spaarbussies u it die p riva a tve rsa m e lin g van m nr. M ervyn Emms, die d ire kteu r van die P oska n too rm u se um in P retoria, in die N asionale M u se um uitgestal.

M n r. E m m sse b e la n g ste lling in spaarbussies het o n tsta a n nadat hy 'n artikel geskryf het oor die enigste spaarbussie w a t o oit deur die P oskantoor uitgereik is. Die spaarbussie het bekend gestaan as "H om e S a fe "e n sedert 1 9 3 6 to t 1 9 3 8 is 3 3 9 0 daarvan uitgereik w a a rn a die projek gestaak is. M n r. Emms w a s nie van plan om spaarbussies

Mej. E. du Toit v ir die P oska n too rm u se um te versam el nie, tensy dit direk a a n s lu it by die tem a van die m useum . M n r. Em m s se b e la n g ste lling w a s e g te r geprikkel e n s e d e r t d i e n h e t h y b e g i n o m s y p riva atve rsa m e lin g so op te bou dat d it ta n s so w a t 4 4 0 verskillende spaarbussies in s lu it. Die versam eling bestaan h oo fsaa klik u it voorbeelde u it die Negentiende en T w in tig s te eey.

S paarbussies, soos w a t d it vandag bekend is, is reeds eeue lank deel van 'n m ens se daaglikse lew e. A rg e o lo g ie s e o p g ra w in g s to o n dat spaarbussies algem een bekend w a s aan en besit

(2)

Mnr. Emms, by sy versame- ting spaarbussies wat tydelik in die Nasionale Museum uitgesta/ word.

Romeine. Die spaarbussies is h oo fsaa klik van erdew are gem aak in die vo rm van 'n kru ik met 'n g le u f w a a r die m unte ingegooi kan w o rd . Die enigste m a n ier om die geld u it die e rd e kru ik te kry, w a s om die houer te breek. D it het kinders daarvan w e e rho u om geld u it die spaarbussies te verw yder om dat die g e tu ie n is teen jo u te g root w a s!

Gedurende die M iddeleeue is spaarbussies fe itlik glad nie g eb ru ik nie. 'n M o o n tlik e rede h ie rvo o r is dat m unte in hierdie tydperk oor die algem een met agterdog bejeen is.

In die S ew entiende eeu het spaarbussies egter w eer baie g e w ild g ew ord en sedertdien kom d it algem een voor. S paarbussies is van 'n g root verskeidenheid m ateriale gem aak o.a. erdew are, porselein, brons, tin , s ilw e r, g ie ty s te re n hout. In verskillende tye en op verskillende plekke het verskillende m a te ria le e n style v o o rke u rg e n ie t. In die A gtiende en N egentiende eeu het die m iddelklas van Europa bv. s ilw e r of h o u t verkies, hoew el ander m ateriale ook g ebruik is.

G edurende die N egentiende eeu het die g ebruik va n s p a a rb u s s ie s na A m e rik a v e rs p re i. S paarbussies van gietyster, w a t m eganies geopereer w o rd , w a s tussen ongeveer 1 87 5 - 1 9 2 0 baie kenm erkend van die A m erikaanse w eergaw e van die artikel.

Sedert ongeveer 1 9 2 0 -1 9 3 0 en veral na die Tweede W ereldoorlog het die g ebruik van

plastiek vir die vervaardiging van spaarbussies al hoe meer gewild geword. Glas en keramiek is tans die grootste kompetisie vir plastiek- spaarbussies.

S paarvarkies is seker die bekendsteen sedert die A g tie n d e eeu die g e w ild s te v o r m v an spaarbussies Die vorm se oorsprong is egter veel ouer as dit: banke, in die sin w a a ron d er dit va nd a g v e rs ta a n w o rd , het eers in die Negentiende eeu in algem ene gebruik gekom Elke persoon of gesm moes self na sy geld om sien. W elgestelde mense kon groot kiste met m etaalversterking bekostig, m aar arm mense w a s genoodsaak om hulle geld te begraw e nadat dit in n erdehouer geplaas is w a t met klei toegestop is. Die ideale vorm van die erdehouers w a s 'n w ye houer met n nou opening w a t m aklik toegestop kon w ord.

Saam met die gebruik van spaarbussies het n hele a an tal gew oontes o n tsta an . n Interessante gebruik, w a t met spaarbussies in verband gebring kan w o rd , w as die gew oonte van beskerm here van die kuns om aan k u nste na a rs of vakleerlinge geld in 'n h ou tbu ssie te gee op die dag na Kersfees. V andag nog w o rd na die 26ste Desember as "B o x in g D a y” ve rw ys en gepraat van 'n "C h ris tm a s B ox".

Die p riva a tve rsa m e lin g spaarbussies van m nr. Em m s w o rd tot die einde van O ktober in die N asionale M u se um uitgestal, w a a rn a d it na Port

Elizabeth geneem sal w ord. g— a

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

applied knowledge, techniques and skills to create and.be critically involved in arts and cultural processes and products (AC 1 );.. • understood and accepted themselves as

“(though Mr. Colvin seems to have written his book without six co- authors).” (paragraph 8). 1p 22 How can the tone of this remark best

De belangrijkste conclusie van dit onderzoek is dat, naast het reeds aangetoonde belang van congruentie tussen beroemdheid en product (Kahle en Homer, 1985; Kalra en Goodstein,

[r]

There is no problem too big God cannot solve it There is no mountain too tall He cannot move it There is no storm too dark God cannot calm it There is no sorrow too deep He

With reality crushing my dreams and my plans Feels my only companion is fear. I will never never Never

Mocht er naar aanleiding van de storing ook aandacht vanuit regionale of landelijke media komen, dan worden persvragen door de woordvoerder van Alliander beantwoord.”.. Hoe worden

“Uw ‘License to operate’ komt onder druk te staan; is het vertrouwen er nog wel?” Elke organisatie en elke crisis is anders en wat een organisatie doet in een dergelijke