• No results found

Dis, van. Palmwijn

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Dis, van. Palmwijn"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Arnold Heumakers

Adriaan van Dis. Palmwijn. Een uitgave van de Stichting Collectieve

Propaganda van het Nederlandse Boek ter gelegenheid van de Boekenweek 1996

Het Boekenweekgeschenk van dit jaar is een geschenk met een boodschap. Met Afrika gaat het niet goed, zoals iedereen weet, en in zijn novelle Palmwijn vraagt Adriaan van Dis zich af wat daarop de beste reactie is. Er blijken diverse

moge-lijkheden te zijn, variërend van cynische afzijdigheid tot emotionele betrokkenheid en superieure bevoogding. De voornaamste personages belichamen elk een van deze mogelijkheden, terwijl het drama dat zich in de loop van het verhaal ontwikkelt, aangeeft hoe Van Dis er blijkbaar zelf over denkt.

Het sleutelwoord is `menselijkheid'. Om die te zoeken (zij 't allereerst in zichzelf) is hoofdpersoon Susan, een Amerikaanse weduwe met een zoon die

zelfmoord heeft gepleegd, naar Afrika gekomen. Wie zoekt zal vinden, moet Van Dis hebben gedacht, en dus zijn een paar glaasjes palmwijn, het hallucinerende drankje van de eilandbewoners in wier midden Susan belandt, voldoende om haar `oude krachten' weer tot leven te wekken. Onder de tropenzon en niet minder in bed bij de oudkoloniaal Diller en bij haar Afrikaanse gids Sow hervindt zij haar voorgoed verloren gewaande vitaliteit.

Maar Afrika is niet slechts een herstellingsoord voor in de versukkeling geraakte westerlingen; er wonen ook nog Afrikanen, die een heel andere uitdaging vertegenwoordigen. Zij zijn er vaak beroerd aan toe, kampen met geweld en

burgeroorlog, en maken het de buitenstaanders niet gemakkelijk op afstand te blijven. Toch is dat wat de `arrogante' Diller in zijn witte pak Susan adviseert: `Afrika is een groot laboratorium, vol bloeiende processen en reacties. Laat het borrelen en stomen, maar grijp niet in. We hebben al te veel verpest.'

Het lukt Susan niet zijn goede raad op te volgen. Via haar andere bedgenoot raakt zij betrokken bij de politieke strubbelingen op het eiland, maar met de

vluchtelingen over wie zij zich heeft ontfermd loopt het slecht af. Hun overvolle boot verdwijnt met man en muis in de golven en laat Susan (die op de wal is gebleven om een paard te redden) achter met een martelend schuldgevoel. `Ik deugde niet voor mensen', bekent zij de internationale waarnemer aan wie zij jaren later haar

levensverhaal vertelt.

Die waarnemer denkt daar anders over. Volgens hem heeft Susan de

eilandbewoners wel degelijk een dienst bewezen, door hen te tonen `dat je niet passief hoefde te blijven'. Zelf steekt hij ook iets op van haar relaas; hij realiseert zich dat bevoogding niet voldoet en concludeert: `Door afstand te doen van de illusie dat ik anderen moest redden, maakte ik me toegankelijker voor mijn medemens'.

Helaas leidt een mooie moraal niet automatisch tot een mooi verhaal. Het tegendeel is hier zelfs het geval, ben ik bang. Maar het is niet alleen de moralist die de verteller in de weg zit. Er speelt ook nog iets anders mee. In het verleden heeft Van Dis bewezen dat hij op een verrassende manier over Afrika kan schrijven. In boeken als Het beloofde land en In Afrika komt een gedreven reiziger aan het woord, die

(2)

Arnold Heumakers onderwerp niet verbergt.

De betrokkenheid is ook nu onmiskenbaar, maar het lijkt alsof Van Dis

ditmaal zijn eigen waarnemingen heeft verwaarloosd ten gunste van een exemplarisch Afrika. Het naamloze eiland dat hij beschrijft zoekt men vergeefs `op de kaart', zo lezen we in een korte notitie vooraf. Dat klopt. Het verbeeldt eerder een abstractie, een grootste gemene deler, en daar begint het mis te gaan.

`Wie geen palmwijn had geproefd, wist niet wat Afrika was', schrijft Van Dis ergens. Toch kwam bijna alles in zijn novelle mij bekend voor, zonder dat ik ooit in mijn leven een druppel van dat geheimzinnige drankje heb geproefd. Het Afrika van Palmwijn is opgebouwd uit gemeenplaatsen. Zowel het decor als de personages lijken afkomstig uit de grote voorraadkast van de literatuur en de film, gelezen en bekeken, niet zelf gezien. Vandaar de spanningsloze herkenning.

Het geweld en het verval, de zwijgzame autochtonen met hun

ondoorgrondelijke rituelen, de quasi-cynische oudkoloniaal, de naïeve nieuwkomer die zonder het zelf te beseffen de lokale gewoonten doorbreekt - er is geen twijfel mogelijk, dit moet Afrika zijn. Alleen dank zij een bijzondere intrige en een unieke stijl kan uit zulke sleetse ingrediënten iets nieuws ontstaan.

Beide ontbreken in deze novelle. De intrige staat te zeer in dienst van de - weinig opzienbarende - moraal; de stijl bezwijkt onder een te veel aan

nadrukkelijkheid en cliché's. Zinnen als `Ik zou het verval in mijn lichaam niet langer erkennen. Voor het eerst wilde ik werkelijk leven' of `Zijn handen maakten me rustig, de warmte van de woestijn broeide in zijn palmen' missen ten enenmale het

vermogen degene die ze uitspreekt (Susan - haar relaas beslaat het merendeel van de novelle) tot iets meer te maken dan een sjablone.

Aan goede intenties bestaat in Palmwijn geen gebrek, wel aan literaire

verbeeldingskracht. Of misschien moet je zeggen: het is de schrijver kennelijk niet gegeven op een overtuigende manier iets te verzinnen. Zo maakt dit

Boekenweekgeschenk alsnog iets duidelijk dat niet bekend was: het laat zien hoe verstandig Adriaan van Dis tot nu toe is geweest door zich hoofdzakelijk te beperken tot reisverhalen en autobiografisch proza.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Ik onderzoek welke interventies ik als leerkracht kan hanteren bij jonge kinderen (4 tot 6 jaar) met faalangst omdat ik wil weten wat de juiste aanpak is als een leerling

Gemeenten staan in 2015 voor de moeilijke taak om voor het eerst zorg en ondersteuning te gaan regelen voor de in hoofdstuk 1 beschreven taken en groepen.6 In dit

Nu kan ik het beter hebben als hij strak voor zich uitkijkt of niet om grapjes lacht.. Nu begrijp ik dat hij zo

Het placht vremde vraagen aan de Moeder te vraagen nopende den Hemel en Godt/ en de Moeder dacht/ dat het kindt eenige hadde hooren spreeken over die

Bij elk van de activiteiten die nodig zijn om een beeld te krijgen van de financiële situatie na pensionering geeft 34 tot 39 procent van alle ondervraagden aan dit nog niet te

Door onderzoek te doen naar het brein en deze kennis te delen, helpt hij vanuit zijn bedrijf Management Class professionals zich beter te ontwikkelen.... THEMA:

dementerenden 'uitboeken als ex-mensen, die nu huisdier zijn geworden, zodat baasje mag besluiten ze te laten inslapen.' Het is cru gezegd, maar niet onjuist. Niet de vergelijking

Drie dagen hebben ze gedaan over de door haar mysteri- euze reisgezel veroorzaakte vlucht van Wilfryd en Londen naar hier, terwijl ze eigenlijk niet eens echt weet