• No results found

Twee inktpotten en 'macht' in het antieke Rome - Twee inktpotten

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Twee inktpotten en 'macht' in het antieke Rome - Twee inktpotten"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

UvA-DARE is a service provided by the library of the University of Amsterdam (https://dare.uva.nl)

UvA-DARE (Digital Academic Repository)

Twee inktpotten en 'macht' in het antieke Rome

van Beek, R.; Lemos, L.

Publication date

2019

Document Version

Final published version

Published in

APm: Allard Pierson mededelingen

Link to publication

Citation for published version (APA):

van Beek, R., & Lemos, L. (2019). Twee inktpotten en 'macht' in het antieke Rome. APm:

Allard Pierson mededelingen, 120, 28-29.

General rights

It is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), other than for strictly personal, individual use, unless the work is under an open content license (like Creative Commons).

Disclaimer/Complaints regulations

If you believe that digital publication of certain material infringes any of your rights or (privacy) interests, please let the Library know, stating your reasons. In case of a legitimate complaint, the Library will make the material inaccessible and/or remove it from the website. Please Ask the Library: https://uba.uva.nl/en/contact, or a letter to: Library of the University of Amsterdam, Secretariat, Singel 425, 1012 WP Amsterdam, The Netherlands. You will be contacted as soon as possible.

(2)

,

ALLARD PIERSON MEDEDELINGEN NR. 120 -

2019

Twee inktpotten en 'macht'

in het antieke Rome

De bezoeker van de afdeling

Van Rome tot Romeins

ziet in de vitrine met het

thema macht twee inktpotten. Het zijn bijzondere voorwerpen die verbonden

kunnen worden met de macht van de Romeinen die de gave van het schrift

beheersten. Geletterdheid was immers een belangrijk instrument dat degenen

die het bezaten, macht gaf. Deze inktpotten zijn het symbool van de kracht

van geletterdheid in de geschiedenis van Rome.

René van Beek

Conservator klassieke wereld

Larissa Lemos

Stagiaire bij het Allard Pierson

De bronzen inktpot (afb. 1) dateert uit de eerste helft van de eerste eeuw n.Chr. Het is een inktpot, met een cilindrisch lichaam, versierd met cirkelvormige groeven. De inktpot heeft een dekseltje met scharnier en een sierlijk langwerpig kegelvormig knopje. Dit type inktpot kwam overal voor in het Romeinse Rijk van Londen tot Brindisi, en van west Frankrijk tot Knossos en Istanbul in het oosten. Alleen in Noord-Afrika en Spanje zijn ze uiterst zeldzaam.

1.

Schrijfgerei

De Romeinen kenden ook een 'dubbele inktpot' met twee inktreservoirs om twee kleuren inkt te kunnen gebruiken. Eén reservoir was voor rode inkt en de andere voor zwarte inkt. De meeste bronzen inktpotten die wij kennen, dateren uit de eerste eeuw n.Chr. en in de loop van de Romeinse keizertijd worden ze zeldzamer. Het is echter wat te kort door de bocht om te concluderen dat er minder werd geschreven in de latere periode. Als schrijfmateriaal kende men papyrus of zeer dunne houten platen tussen 1 en 3 mm dik,

normaal gesproken van elzen-, berk- of eiken- bomen. Zwarte inkt bestond meestal uit roet vermengd met water. De gebruiker had natuur- lijk ook een pen nodig, gewoonlijk gemaakt van riet. Pennen gemaakt van brons, zilver, bot en ivoor bestonden ook, maar aangezien het Latijnse woord voor pen, colamus, riet betekent en omdat riet goedkoop was, wordt aangenomen dat riet het favoriete materiaal was voor de vervaardiging van pennen.

VAN ROME TOT ROMEINS

Glazen inktpot

Onze bronzen inktpot is recent in de collectie gekomen uit het legaat van Marion Mosler, een goede Vriendin van het Allard Pierson Museum. Een andere inktpot, gemaakt van glas, is enige jaren geleden in handen van het museum gekomen en is ook afkomstig uit een particuliere collectie (afb. 2). Deze cilindrische inktpot is gemaakt van dik groen glas dat in de loop van zijn geschiedenis de transparantie heeft verloren. Door de invloed van de grond waarin het heeft gelegen is het glas aangetast en heeft een olie- achtig oppervlak gekregen. We spreken dan van irisatie. Charmant zijn de drie kleine lusjes aan de rand van het glas die wellicht zijn aange- bracht om een touwtje aan te bevestigen dat

28

1.

Bronzen inktpot, h. 8,1 cm (inclusief knopje op deksel), eerste eeuw n.Chr. APM18.790.

2.

Glazen inktpot, h. 7,4 cm (inclusief oortjes), eind eerste eeuw n.Chr. APM 15.395.

Literatuur

H. Eckardt, Writing and

Power in the Roman World: Literacies and Material Culture (Cambridge 2018).

M.J. Klein, 'Römische Tintenfässer Isings 77', Annales du we congrès de l'association internationale

pour l'histoire du verre (2015),

109-115.

een kurkje op zijn plaats hield. De bovenkant is bijna volledig gesloten en in het midden is een gevouwen hals met een opening in het midden. Dit is om te voorkomen dat de inkt eruit spat en niet te snel uitdroogt. De glazen inktpotten zijn waarschijnlijk imitaties van aardewerken (terra sigillata) voorbeelden. Volgens de typologie van professor Isings, de beroemde glasdeskundige, valt de inktpot onder type 77.

Glazen inktpotten kwamen voor in de noord- westelijke provincies van het Romeinse rijk vanaf het midden van de eerste eeuw tot het begin van de tweede eeuw n.Chr. Het is opval- lend dat de meeste glazen inktpotten zijn gevonden op plaatsen waar geletterdheid een rol speelde zoals hoofdsteden van Romeinse provincies of plaatsen met een militair karakter.

tijd kende men archieven met documenten over openbare zaken en alledaagse gebeurte- nissen. Geboorten, huwelijken, sterfgevallen, contracten en de bouw van nieuwe gebouwen werden officieel geregistreerd. Het geschreven woord maakte ook mogelijk dat de keizer zijn politieke ideeën door het hele rijk kon verspreiden. Plinius de Jongere corresponeerde, toen hij gouverneur van de provincie Bithynië was, met keizer Trajanus. De brieven gaan onder andere over het bestuur van Bityhnië. Door deze manier van communiceren kon Plinius beslissing nemen over diverse veilig- heidsmaatregelen, de bouw van huizen, van een aquaduct, een theater en het beleid ten aanzien van christenen (Plinius, Brieven 10).

Bekend is dat ook veel vrouwen geletterd waren. Vrouwen konden dichten en sommigen vrouwen waren tweetalig. Weer anderen schreven hun echtgenoot die als militair ver weg in het Rijk vertoefde of in ballingschap was, om hen op de hoogte te brengen van de politieke situatie. Waarschijnlijk hadden veel Romeinse huis- houdens wel een slaaf die kon lezen. Aan de andere kant waren analfabeten afhankelijk van de mondelinge redevoeringen en openbare toespraken om kennis te nemen van wat er gaande was in de stad. In de Romeinse tijd was het vermogen om met je naam te tekenen of een inscriptie of een graffiti te kunnen lezen, een teken van geletterdheid.

Summary

30 V.CHR.-500 N.CHR.

Literacy was an important instrument that gave those who possessed it power. In this article, we look at two Roman inkwells from the first century AD-symbols of the power wielded by the literate members of ancient society.

De macht van het geschreven woord

Hoewel mensen tegenwoordig het vermogen om te lezen en schrijven als vanzelfsprekend beschouwen, was het een belangrijke bron van macht in de Romeinse wereld. Een van de manieren waarop machtige Romeinen en keizers de stad en het rijk konden besturen was door schriftelijke decreten en besluiten uit te vaardigen die verrijkten: Al in de republikeinse

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Vergelijking van dit verhaal met de episode uit de Bible anonyme laat zien dat het in beide gevallen gaat om een pact, gesloten tussen een schuldeiser (anoniem in de Dolopathos,

b) Aanbeveling: ​ Voer ​ontwikkelingskenmerk 41 uit: zegt zinnen met 2 of meer woorden. Onderzoeker observeert of het kind zinnen met 2 of meer woorden zegt, of lokt dit zo nodig

‘krapper’ (angustior) werd; en Cicero maakt in de jaren 49 en 48 meermaals gewag van een caritas nummorum, dat wil zeggen een ‘duurte van muntgeld’. 2 Het werk van de

Mocht u door de inhoud van de vorige afleveringen van deze rubriek de indruk hebben gekregen dat de slide alleen door foraminiferen bevolkt wordt, in deze aflevering dan eens iets

We zullen Ab Stiva op onze bijeenkomsten missen en wensen vanaf deze plaats zijn vrouw en zoon veel sterkte toe, wij zullen altijd aan hem denken als. een prettige en

In het rijden onder invloed van de Amsterdamse automobilisten, uitge- splitst naar geslacht, zijn tussen de voor- en nameting geen significante verschuivingen opgetreden; zie tabel 6

Een zesde reden waarom dit proces bijzonder is, is omdat iemand wordt vervolgd voor het aanzetten tot haat die zelf beweert te waarschuwen tegen een haatdragende ideologie. Of hij