• No results found

De remmende voorsprong van de islam

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "De remmende voorsprong van de islam"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

boeddhisme, naar de oorzaken voor de sociaal-economische achterstand van die Aziatische cul-tuurgebieden op een rationalistisch Westen. Hij noemde daarbij twee factoren: een perifere lig-ging ten opzichte van de grote handelsroutes en daarnaast de leer van de eeuwige zielsverhui-zing die ieders persoonlijke aandacht opeiste voor het verdienen van een beter lot in een vol-gende incarnatie. Deze dubbele uitleg bevre-digde niet, alleen al omdat de islamitische neer-gang juist wel handelscentra trof en de gedach-ten daar niet in beslag werden genomen door karma als perspectief. Bovendien weet intussen een land als India naar verhouding uitstekend mee te komen in de moderniteit.

De benadering van Lewis is dus weliswaar minder ambitieus dan die van Weber, maar te-gelijk ook productiever, omdat hij, via diachrone vergelijkingen, afrekent met allerhande legen-den over causale verbanlegen-den. Dit geldt niet alleen voor heel concrete factoren zoals erosie door gei-tenhouderij, verzuim om tijdig mee te doen in de jacht op Zuid-Amerikaanse edelmetalen, of endogamie met haar inteelt en nepotisme. Gei-ten en het huwen binnen de familie bestonden immers ook al tijdens de klassieke bloeitijd. En dat Europeanen zilver en goud haalden uit Ame-rika laat de vraag open waarom moslims, die de Atlantische oceaan wel degelijk bevoeren om sla-Het nu ook in vertaling beschikbare nieuwe

boek van Bernard Lewis ¬ een als joodse Engels-man geboren Amerikaan en vermaard Arabist, Turkoloog en Iranoloog ¬ dankt zijn succes aan de titel: in het oorspronkelijk What went wrong? Na die vraag verwacht de lezer een uiteenzetting hoe de islamitische wereld, na een spectaculaire voorsprong, vervolgens zo kon achterblijven in ontwikkeling vergeleken bij nagenoeg alle ove-rige kringen van beschaving. Lewis komt echter niet met een eenduidig antwoord. Wat we wel krijgen is een historische documentatie van symptomen en uiteraard de diagnose: de oude luister van macht, voorspoed en wetenschap is vergaan. Van dat frustrerende proces, al ingezet aan het eind van de middeleeuwen, behandelt Lewis de opeenvolgende stadia. Een strak betoog wil het boek niet worden. Hierin heeft trou-wens, ook in eerdere werken, nooit diens pri-maire kracht gelegen. Wel in de kennis en goede pen waarmee hij historisch materiaal uit tal van bronnen verwerkt.

Is derhalve de titel wat pretentieus gekozen, dat de conclusies bescheiden uitvallen hindert niet echt. Negentig jaar geleden zocht Max We-ber, in een beschouwing over hindoeïsme en

s&d 5 / 6 | 20 0 3 80



b o e k e n

Over de auteur Sam Rozemond was voorzitter van de

redactieraad s&d

De remmende voorsprong

van de islam

Wat is er misgegaan?

Bernard Lewis, Amsterdam, Arbeiderspers 2002

s a m r o z e m o n d

(2)

in eigen triomf standhield, voor het werk van westerse denkers en uitvinders complete onver-schilligheid heerste: vrijwel niemand had oog voor het nut van zaken variërend van nieuwe fi-losofie tot meetinstrumenten en tot wielvoertui-gen aan toe. En op politiek terrein nam men na-derhand uit het Westen, behalve het woord de-mocratie, helaas vooral de praktijk van repressie en indoctrinatie over. Zodoende was de ernst van de achterstand eeuwenlang onopgemerkt geble-ven. Dit werkte culturele, wetenschappelijke en economische zelfgenoegzaamheid in de hand.

Lewis was jaren terug een voornaam mik-punt voor de Palestijnse Amerikaan Edward Saïd, die de Westerse oriëntalistiek betichtte van ongezonde belangstelling voor de wereld van de islam. De keerzijde komt in dit boek naar voren: Lewis had de wereld van de islam graag een ac-tiever occidentalistiek toegewenst. De voor-liefde van de schrijver voor historische en lin-guistische wetenswaardigheden is hem in het verleden wel eens opgebroken en heeft hem bij-wijlen tot een omstreden figuur gemaakt. Saïd veronderstelde dat Lewis, bijvoorbeeld door het etymologisch herleiden van Arabische politieke termen tot hun nomadische oorsprong, een hele cultuur wilde diskwalificeren, terwijl toch aller-lei westerse begrippen taalkundig net zo goed als primitieve metaforen kunnen worden ont-leed. Twijfel rees ook of hij bijzonderheden weg-liet om bepaalde landen waarmee hij het goed kon vinden (Israël, Turkije) te ontzien. Met Ar-meniërs kreeg hij het aan de stok omdat hij wei-gerde het lot, begin vorige eeuw, van hun voor-ouders uit huidig Anatolië als genocide aan te merken, omdat achter de massaslachting van toen geen bewust Turks regeringsbeleid aan-toonbaar was. Dat hij hierbij voorbijging aan in-middels van Armeense zijde opgedoken en voor het toenmalig bewind belastende documenten, kwam hem bij de Franse rechter op een veroor-deling (tot een symbolische boete) te staan. Van eenzijdigheid, al dan niet uit beroepsdeforma-tie, is echter in dit boek geen spoor te bekennen. Of het moest zijn in de ogen van wie denkt dat tot 1967 of tot 1917 alles nog glad verliep. ven tot zelfs uit IJsland te betrekken, het in de

vaart op Zuid-Amerika lieten afweten.

Belangrijker is dat aldus ook andere verklarin-gen zijn te weerlegverklarin-gen. Zo ook de verwijzing naar boodschap en leefregels van de islam afge-zet tegen die van het christendom: want voor-heen lag de onderlinge rolverdeling juist an-dersom. Idem voor een beroep op het aandeel van koloniale mogendheden, Amerika of Israël, die alle pas lang na de eerste fase van terugval op het toneel verschenen. Zo stipt Lewis aan dat nog in 1948 vijf Arabische staten het moesten afleg-gen teafleg-gen een materieel en personeel nauwelijks voor de strijd toegeruste staat in wording met destijds amper een half miljoen joodse inwoners. En wat nadien fondsen van buitenaf voor Israël betreft: waarom investeren moslims zelf hun vermogen zelden binnen de eigen regio?

Hoewel Lewis dus aantoont wat in de loop der tijden niét de doorslag kan hebben gegeven, valt uit zijn boek toch wel een eigen these te distille-ren, namelijk de werking van de wet van de rem-mende voorsprong. De schrijver kent veel ge-wicht toe aan de omstandigheid dat het juda-ïsme zijn historie terugvoert op een veertigja-rige woestijntocht waarvan Mozes als leidsman het einde niet heeft mogen beleven plus een pe-riode van collectieve ballingschap, later gevolgd door de diaspora, terwijl op zijn beurt het christendom eerst eeuwenlang krachtdadig is onderdrukt. Hiertegenover belichaamde de pro-feet Mohammed meteen de vliegende start van een duizendjarige politieke zegetocht, waarbij latere tegenslagen aan de periferie nauwelijks tot het bewustzijn in het centrum doordrongen. Pas het mislukte tweede beleg van Wenen in 1683 bracht een besef dat het mis ging.

Dit langdurig geloof van de islam in eigen on-overwinnelijkheid had twee gevolgen, het ene gunstig, het andere funest. Het gunstige gevolg was een uit zelfvertrouwen geboren en vergele-ken bij het Westen vérgaande tolerantie jegens aanhangers van andere godsdiensten, die pas zou afnemen toen de dominantie omsloeg in niet langer te loochenen kwetsbaarheid en ver-val. Het funeste gevolg was dat, zolang het geloof s&d 5 / 6 | 20 0 3

81

b o e k e n

Sam Rozemond bespreekt Wat is er misgegaan?

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Dit onderzoek richt zich op de vraag hoe MLV wordt toegepast in de praktijk van Nederlands overstromingsrisicobeheer, om vervolgens aan de hand van institutionele kansen en barrières

De Syrische Deen drukte me iets op het hart wat ik achteraf als de belangrijkste les van mijn reis beschouw: dat het ware conflict zich niet afspeelt tussen Europa en de islam,

Nijpels moest meestal achteraf reageren op Kabinetsbesluiten, getui- ge zijn relaas in NRC Handelsblad (1 mei 1986): 'Als politiek leider van de VVD word ik geacht

Original title: Behold the beauty of the Lord Lowell Alexander, Robert

Voor sommige instrumenten zijn voldoende alternatieven – zo hoeft een beperkt aantal mondelinge vragen in de meeste gevallen niet te betekenen dat raadsleden niet aan hun

Uit het onderhavige onderzoek blijkt dat veel organisaties in de quartaire sector brieven registreren (van 51% in het onderwijs tot 100% of bijna 100% in iedere sector in het

We hebben de lijsttrekkers in de drie gemeenten gevraagd wat men in het algemeen van de aandacht van lokale en regionale media voor de verkiezingscampagne vond en vervolgens hoe

• Drie jaar daarna verliet Mohammed zijn geboorteplaats en ging hij naar de stad Jathrib, die later Medina werd genoemd. • In Medina werd Mohammed als