• No results found

Hanze Research Day 2017

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Hanze Research Day 2017"

Copied!
26
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Workshop:

Creativiteit en Methodologie binnen

het Ontwerpgericht Onderzoek

N I C K D E G E N S & C H R I S D I J K S T E R H U I S

L E C T O RA AT U S E R- C E N T E R E D D E S I G N ( U C D )

O P L E I D I N G C O M M U N I C AT I E E N M U LT I M E D I A D E S I G N ( C M D )

(2)

Even voorstellen….

PhD: Designing an agent-based intercultural training tool (Wageningen Universiteit) PhD: Measuring mental workload for

user adaptive aid (Rijksuniversiteit

Groningen)

Huidige functie: Lector User-Centered Design Een greep uit CV:

Educatieve Games voor Intercultureel Trainen,

Ontwerpgericht Onderzoek, Technologie voor

Gezondheidsprofessionals

Huidige functie: Senior Onderzoeker ‘New Technologies’ en Hogeschooldocent Onderzoek bij

CMD

Een greep uit CV:

InCar interface ontwerp, User Experience Onderzoek, Smartglasses voor demente

(3)

Vroeger...

Economische (Communicatie) opleiding

Maken van een Prototype

(van een digitaal interactief product)

Uitvoeren van een ontwerpgericht

onderzoek

(onderzoekend ontwerpen)

Anno 2016 …

Creatief technologische opleiding

Opleveren van een advies(rapport)

Uitvoeren van een praktijkgericht

onderzoek

Communicatie en Multimedia

Design

(4)

Tijdens deze workshop

Belangrijkste doel:

Wat zijn (goede) ontwerpvoorwaarden?

Waarom is systematiek nodig in het creatieve ontwerpproces? Wat is de rol van de ontwerpvoorwaarden in het ontwerpproces?

0 - 15 minuten – Korte inleiding 15 – 50 minuten – Doen!

(5)

Je wilt een ontwerp dat een

probleem oplost

In den basis:

Er is een situatie die beter kan (probleem) Je maakt een product Situatie is verbeterd (probleem opgelost)

(6)
(7)

Waarom zouden ontwerpers onderzoek

willen?

In een creatief proces zijn vele oplossingen mogelijk immers…

Maar… we willen vermijden dat we alleen maar op ons gevoel

afgaan

(“dit leek mij wel leuk”)

Beter om op een onderbouwde manier naar een oplossing toe te

werken

(8)

Indeling onderzoekstypen*

Focus op toepassen Fo cu s o p f u n d am e n te le v e rk la ri n g Hoog Laag Laag Hoog Fundamenteel onderzoek Ontwerpgericht wetenschappelijk onderzoek Zuiver toegepast ‘ontwerpgericht onderzoek’ *Gebaseerd op Stokes, 1997 Onderzoek richt zich op

generatieve oplossingen / principe oplossingen voor een bepaald type

veldproblemen (van Aken en Andriessen, 2011)

“Whereas natural science tries to understand

reality, design science attempts to create things that serve human

purpose.” March & Smith, 1995

(9)
(10)

Ontwerpgericht onderzoek

uitvoeren…

Probleem 1. Probleemanalyse/ exploratie 2. Ideeëngeneratie 3 Prototypering 4. Evaluatie

1. Van probleemoriëntatie naar ontwerpvoorwaarden

2. Van ontwerpvoorwaarden naar een uitgewerkt concept

3. Van uitgewerkt concept naar (varianten van) een interactief

prototype

4. Van interactief prototype naar definitieve ontwerpvoorwaarden (eventueel met verbeterd prototype)

(11)

Hoe ziet dat er dan uit?

Vooronderzoek & Theorie Ontwerp-voorwaarden Ontwerp-Beslissingen Prototype

Abstract (Niet gelinkt aan een specifiek ontwerp) Specifiek (gelinkt aan specifiek ontwerp)

Idee ën g

ener eren

(12)

Vooronderzoek &Theorie

Van Theorie naar Design – Vb.

The aspect of uncertainty in outcome is an important one for our playcentric process because it is a key motivator for the players. If players can anticipate the outcome of a game,

they will stop playing.

You have probably been in this situation before – when one player is so far ahead that no one will

be able to catch up. At this point, everyone generally agrees to end the game (Fullerton,

(13)

Van Theorie naar Design – Vb.

Ontwerp-voorwaarden

Players need to encounter unexpected situations in the

(14)

Van Theorie naar Design – Vb.

Ontwerp-beslissingen At certain moments

throughout the interval training you will be chased by

a dog. If the dog catches up with you, your score will

(15)

Van Theorie naar Design – Vb.

(16)

Het spel

Zes verschillende blokjes

(17)

De opdracht

 Werk in groepen van 5  Rolverdeling

 1 opdrachtgever

 4 leden in het projectteam

De opdrachtgever:

 selecteert een kaartje (en laat deze niet zien aan het projectteam). Dit is de

opdracht

 stelt 3 ontwerpvoorwaarden op.

 Deze ontwerpvoorwaarden mogen geen specificatie zijn, maar nog

abstract

 Deze abstracties mogen betrekking hebben op eigenschappen van de

blokken (vorm, oriëntatie, kleur, positie t.o.v. elkaar)

 Deze abstracties mogen betrekking hebben op ‘holistische’

eigenschappen van de opdracht

 Eén ontwerpvoorwaarde mag niet meer dan 2 eigenschappen (zoals

oriëntatie of vorm) benoemen.

.

Opdrachtgever geeft ontwerp-voorwaarden

Het team bouwt Het team evalueert of

aan de

ontwerpvoorwaarden voldaan is De opdrachtgever

evalueert het bouwwerk en stelt (eventueel) extra

voorwaarden op Wanneer de opdracht voldoende is benaderd, wordt iemand

anders in het team opdrachtgever en doen een andere opdracht.

Vraag: hoeveel iteraties waren nodig, en wat bleek een efficiënte manier van voorwaarden opstellen

(18)

Een illustratie klassikaal

1. Wit is staat centraal.

2. De meeste blokken staan rechtop.

3. Het moet op een boorplatform lijken.

4. Er staat een rij blokken knus bij elkaar.

5. Het geheel heeft geen scherpe punt.

6. De meeste blokken bevinden zich onder het vlak

7. Enzovoort…..

(19)
(20)

Debriefing

Wat vragen:

• Hoe ging de ervaring? Wat ging goed/slecht onverwacht?

• Wat hou je over van deze ervaring? Wat zou je de volgende keer anders doen?

• Wat zijn goede strategieën m.b.t. het opstellen van de ontwerpvoorwaarden (winnaars en verliezers)?

(21)

Verschillende mensen,

Verschillende uitkomsten

Er zijn verschillende alternatieven, maar welke is het beste?

Dat is een moeilijke vraag, daarom praten we vaak over “good enough”

in ontwerpgericht onderzoek.

(22)

Duidelijk omschreven?

“A clear and concise requirement…

Must consist of a single requirement,

Should be no more than 30-50 words in length,

◦ Must be easily read and understood by non-technical people,

Must be unambiguous and not susceptible to multiple interpretations,

Must not contain definitions, descriptions of its use, or reasons for its need, and

Must avoid subjective or open-ended terms.”

(23)

Verschillende types

requirements?

1. User Experience requirements

a) Usability (e.g. is de interface intuïtief?)

b) Visueel (e.g. ziet het er mooi uit?)

c) Mechanieken (e.g. blijven mensen het gebruiken?)

2. Technische requirements

a) Hardware (e.g. kunnen we complexe 3d simulaties draaien?)

b) Software (e.g. kan de gebruiker externe software draaien in de virtuele werkomgeving?)

3. Functionele requirements

a) Gedrag (e.g. worden de revalidatie-oefeningen wel gebruikt in de app?) b) Cognitie (e.g. sluit het aan op de voorkennis van de gebruiker?)

(24)

Scope

“M = Mandatory requirement. 'This feature must be built into the final system.'

D = Desirable requirement. 'This feature should be built into the final system unless the cost is too high.'

O = Optional requirement. 'This feature can be built into any system we have.'

E = Possible future enhancement. 'This feature may be used in the final system, however we just want the feature in and of itself.‘”

(25)
(26)

Nog verdere vragen?

Chris Dijksterhuis

Senior Onderzoeker Nieuwe Technologie Hogeschooldocent Onderzoek CMD

c.dijksterhuis@pl.hanze.nl

Nick Degens

Lector User-Centered Design

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

path (one-way or two-way), cycle lane, cycle street, distance from the road). 4) Volume of bicycle traffic (exposure) in relation with all types of cycling crashes.. In complement

This leads to two research problems. Firstly, how can we elicit experience narra- tives efficiently? Chapter 5 reviewed existing methodological paradigms for inquir- ing into

Besides, it became clear that the instructed sequence of the game was followed consistently by most of the participants (first reading the story, then the dilemma, and

Topic of the assignment: Creating a chatbot user interface design framework for the Holmes cyber security home network router for the company DistributIT.. Keywords: cyber

The first point is in the first step of the uploading process: the user wants to save a document to ATLAS Online, then the user first needs to store this document locally.. After

However, participation in society helps people with an ABI to “acquire skills and competencies, achieve physical and mental health and develop a sense of meaning and purpose in

The aim of this bachelor assignment is to develop the user interface and functionalities for a new software aimed at Data Protection Officers, for the client

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of