• No results found

De anderen dat zijn wij

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "De anderen dat zijn wij"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Idee. juli 2004 • Commentaar. pagina 49

'

De

andere~

dat

zijn wij

De D66 integratienota "De anderen dat zijn wij" is in totaal een gedegen stuk werk, zoals dat van een redelijke partij als D66 verwacht mocht worden. De proble-men worden niet ontkend, maar goedkope -en populistische- oplossingen zijn ver-meden. Het zwakke punt is echter dat op sommige gebieden de nota een zeker~

studeerkamerwijsheid uitstraalt. Alsof de auteurs de erin geschetste onderwerpen niet uit eigen ervaring kennen en nog steeds niet 'onder de mensen' komen. DOOR THIJS VAN STEVENINCK

Het is tegenw.oordig erg populair om (de goede) Nederlandse normen en waarden terug te voeren op 'de grondwet. Vergeten wordt echter dat het veel besproken anti-discriminatieartikel 1 door de Staat der Nederlanden stelselmatig overtreden wordt. Zelf ben ik meerdere keren

-door de overheid- gediscrimineerd. Op geslacht: mijn zusjes hoefden geen militaire dwangar

-beid te vervullen, ik wel. Op leeftijd: toen ik als jonge aio een keer met mijn emeritus promo-tor een tramrit je maakte, moest ik een veel hogerè ritprijs betalen dan hij. En op ras èn op geslacht: toen ik een keer bij het ministerie van SZW een interessante vacature zag, stond daar expliciet bij dat "bij gelijke ·geschiktheid" (iets dat natuurlijk niet bestaat) de voorkeur uitging naar vrouwen en etnische minderheden. We moeten onszelf niet voor de gek houden.

Discriminatie vindt plaats door vrijwel ieder individu, zoveel heeft wetenschappelijk onder-zoek wel uitgewezen. Maar juist de overheid zou zich daarvan moeten distantiëren. Dat maakt artikel 1 (structureel) in ieder geval minder geschikt als richtlijn voor welk beleid dan ook. In die zin had Pim Fortuyn groot gelijk: dit artikel zou beter afgeschaft kunnen worden. Het is opmerkelijk dat hier in alle gevallen goede redenen voor aan te geven zijn. Maar discri-minatie is discridiscri-minatie, hoe goed het ook bedoeld is. D66 lijkt daar nog een reden aan toe te willen voegen. Turkse-Nederlanders en Marokkaanse-Nederlanders mogen wel een dubbele nationaliteit hebben maar de meeste hier geboren Nederlanders niet.

Culturele gewoonten

Vrouwenbesnijdenis is een achterlijk, afschuwelijk en weerzinwekkend gebruik. Daar is ieder' weldenkend mens het over eens. Volkomen onvergelijkbaar met besnijdenis bij mannen ook.

Toch stel ik vraagtekens bij de door D66 gepropageerde maatregelen om vrouwenbesnijdenis tegen te gaan. Dit onderwerp is vergelijkbaar met zaken als kinderarbeid, abortus en drugsge-bruik. We zijn er·tegen, maar wat kunnen we er tegen doen? Wat is belangrijker? Onze handen . schoonhouden, of het probleem oplossen? Er wordt wel erg veel gepraat over de Somalische gemeenschap. Vrouwenbesnijdenis komt echter ook voor in veel andere -meest- Afrikaanse landen, zoals Sudan, Ethiopië, Eritrea, Jemen, Egypte, Mali, Sierra Leone en Burkina Faso. Het is bovendien niet een exclusief islamitisch 'gebruik zoals wel eens gesteld wordt, hoewI,!l het wel vaak samen gaat, in ieder geval in zijn meest extreme gevallen.

Vrouwenbesnijdenis gepleegd in het buitenland' door Nederlanders strafbaar stellen is een goed begin, maar bij lange na niet voldoende, De oplossing zal hiernaast vooral moeten liggen in meer preventie en voorlichting. D66 zou meer nadruk moeten leggen op voorlichting. Een

voorstel om een verplichte jaarlijkse controle bij de GGD van alle meisjes uit 'verdachte' lan-den lijkt voorlopig praktisch onhaaibaar. Welk land is immers verdacht, en welk land niet? Ga je oordelen op een combina'tie van een donkere huidskleur en een rechte neus, zoals kenmer

-kend voor Somaliërs en Ethiopiërs? En het bewijs zal in veel gevallen immers - zonder grove schending van privacy- moeilijk'zo niet onmogelijk te leveren zijn~

Ongewild is het onderwerp vrouwenbesnijdenis mijn privésfeer binnengedrong~n. Mijn partner is als vluchtelinge uit Ethiopië naar Nederland gekomen. Met haar heb ik uitvoerig over dit onderwerp gediscussieerd. En mijn vorige partner was als vluchtelinge uit Kenia naar. Nederland gekomen. Zij wees me erop dat er veel misverstanden leven over dit verschijnsel. Bijvoorbeeld de -onterechte- overtuiging dat besnijdenis het verlangen van vrouwen naar vle

-selijke gemeenschap zou doen afnemen, iets wat door mijn huidige partner (hiervan onafhan

-kelijk) is bevestigd. Dergelijk vormen van (bij)geloof binnE!n de de·sbetreffende gemeenschap zijti buitengewoon hardnekkig, en zouden veel krachtiger bestreden moeten worden. Desnoods laten we iedereen die hier binnenkomt een verklaring tekenen dat bepaalde zaken in Nederland

(2)

pagina

50 •

Idee. juli 2004 • Commentaar echt niet kunnen (w.o. vrouwenbesnijdenis, maar ook eerwraak). Dan zullen juridische maatregelen makkelijker te nemen zijn. Daarnaast moeten ideeën om culturele achtergronden te bestrijden -en met symbo-lische ingrepen te werken- serieuzer beke-ken worden.' ,

Onderwijs

Onderwijs zou kernwaarden moeten over-dragen. Eéns, maar ik vind dat in sommige gevallen (autochtone èn allochtone) leerlin-gén ook over -voor autochtonen minder prettige- delen van de geschiedenis moeten leren. Creoolse allochtonen uit de Cariben -Suriname, Aruba en de Nederlandse Antillen- wijzen er op dat de geschiedenis van de slavernij' in het Nederlandse onder-wijs stelselmatig wordt verwaarloosd. Het gaat hier om mensen wier voorouders onvrijwillig -als slaven- in het koninkrijk zijn gekomen. Hun geschiedenis is ook onze geschiedenis, zij het niet iets om trots op te zijn. Dat is overigens heel wat anders dan '

Turken en Marokkanen, wier familie als arbeidskracht zijn gekomen, iets over de geschiedenis van hun land willen weten.

Arbeidsmigratie

Integratie en immigratie zijn twee kanten van één verschijnsel. Momenteel wordt wat eenzijdig de nadruk gelegd op wat er mis is gegaan bij de integratie. Voor een deel is dat zeker terecht. Maar voor een ander deel is het inherent aan de beperkte horizon van zo'n 4 jaar die aan politici eigen is. Het gevaar is dat

de nadruk op het feit dat we een aantal serieuze problemen met integratie binnen hebben gehaald via immigratie er toe zal lei

-den dat we een moratorium gaan stellen op immigratie, net als onze 'liberale' zusterpartij.

De vergrijzing nadert echter. Op zich geen probleem, zoals vaak (ten onrechte) gesteld wordt. Maar vroeg of laat komenwe voor de keuze te staan Of meer immigranten bilmen laten Of accepteren dat onze welvaart terug-loopt. Vaak is -terecht- opgemerkt dat immi

-gratie geen oplossing vórmt voor de vergrij-zing. Maar dit doet m'e altijd denken aan iemand die uitgehongerd is en het hem aan

-geboden broodje kaas weigert omdat het zijn honger zeker niet zal stillen. Overigens zullen onze 'nieuwe' immigranten niet uit de nieuwe EU-landen moeten komen (want daar is de vergrijzing nog veel sterker dan bij ons) maar uit de traditionele Derde Wereld.

Bovendien, worden opmerkingen meestal onderbouwd door redeneringen dat Nederland steeds !peer immigranten zou moeten binnenlaten om de verhouding wer

-kenden - niet wer-kenden constant te houden. Dit gaat eraan voorbij dat de vergrijzing maatschappelijke veranderingen met zich meebrengt. Hiermee zal de vraag naar ander

-soortige kwalificaties op de arbeidsmarkt stij-gen. Hierbij denk ik aan sectoren als de ver

-pleging en de verzorging. In dit opzicht is het niet onverstandig om hier alvast, voor de ver-andering nu al, over na te gaan denken. Dan kunnen we, in tegenstelling tot in de jaren '60, ons voorbereiden op demografische ver

-anderingen.

PU

KE

Publi OmH Priori! Toega Hoogl de Vri Een p reeht~ TUSSE Hoek, Het '" Risic( Koek Trenc Setre Geral Over VoikJ Leen, Naar ,volk! Ond Inve~ Knel , 200' Het, De il Marj Ond Een het' Indil Een Man De ( wet~ Een D66 Een Brec Co~

·

'[ '( • 'r

·

'[ '[ " a

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Op basis van deze simulatie schatten we dat er in de social profit over de periode 2011-2016 bijna 16 700 vervangingen zullen moeten plaatsvin- den om de tewerkstelling op peil

De Nieuwe Hollandse Waterlinie / Diefdijk is één van deze gebieden, die zo bijzonder, waardevol en kwetsbaar zijn, dat de instandhouding en mogelijk verdere ontwikkeling van

De Outstanding Universal Value van de Stelling van Amsterdam en de Nieuwe Hollandse Waterlinie komt tot uitdrukking in: de authenticiteit van het ontwerp van de Linie als systeem en

Dit onderdeel moet worden ingevuld door de adviseur, die een algemene evaluatie moet geven met een samenvatting van de voornaamste sterke en zwakke punten van

Wij zouden het fantastisch vinden als de winkelcentra tussen Eelde en Paterswolde verbonden zouden worden door dezelfde keuze in verlichting.. In Eelde moeten er al

Deze en meer vragen zijn gesteld en zou je opnieuw kunnen stellen bij het thema ‘Dat een nieuwe wereld komen zal’?. Laten we in lijn met oude tradities overwegen om

1) Peter Goossens: dé paus van culinair Vlaanderen. Voordelen: de man heeft een eigen televisiezender, wat altijd handig is om de heilige boodschap te verkondigen. Bovendien kent

4p 5 † Bereken de kans dat meer dan 110 van deze 140 automobilisten inderdaad gebruik zullen maken van de