• No results found

De PvdA en de Fortuyn-crisis : na de dreun : het vervolg (2)

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "De PvdA en de Fortuyn-crisis : na de dreun : het vervolg (2)"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

s&d 9 | 20 0 2 44

S&D is een interessante discussie gestart naar de oorzaken van het verlies dat de PvdA in de laatste verkiezingen geleden heeft. Mij viel op dat in de discussiebijdragen niet of nauwelijks verwezen werd naar de naoorlogse geschiedenis van de Europese sociaal-democratie, waarin wel meer momenten van diepe crisis voorkomen. Zouden uit die momenten geen troost en lering te trek-ken zijn?

Halverwege de jaren vijftig van de vorige eeuw raakte de sociaal-democratie ook in crisis. De meeste deskundigen waren en zijn het erover eens dat deze crisis geduid moet worden tegen de achtergrond van de even plotselinge als on-verwachte welvaartstoename, die in die periode plaatsvond, te beginnen in de Verenigde Staten, vervolgens in onze buurlanden en uiteindelijk zelfs bij ons. De crisis van de sociaal-democratie werd ook in die tijd al vaak aangegrepen om het eind van de sociaal-democratie aan te kondigen. Wat had het socialistisch gedachtegoed de arbei-dende klasse nog te bieden nu alle socialistische idealen gerealiseeerd waren? De vijftiger jaren kunnen ook gekarakteriseerd worden als het tijdperk waarin deze stelling veralgemeniseerd werd in de theorie van ‘het einde van de ideolo-gie’.

De welvaartsstaat had een eind gemaakt aan de sociale tegenstellingen die in de anderhalve eeuw daarvoor verantwoordelijk waren voor het ontstaan van de grote ideologieën. Onder ideolo-gie verstond Daniel Bell een gedachtesysteem, dat inhield dat vooruitgang alleen mogelijk was

op basis van een fundamentele verandering van alle menselijke en maatschappelijke verhoudin-gen. De welvaartsstaat bewees volgens hem dat vooruitgang iets anders was: een lineaire bewe-ging van economische groei en technische voor-uitgang, die gerealiseerd kon worden zonder de bestaande machtsverhoudingen te veranderen. De parlementaire democratie en het stelsel van ondernemingsgewijze productie voldeden. In heel Europa werd de sociaal-democratie en het socialisme ¬ eigenlijk alle partijen die vasthiel-den aan de gedachte dat de sociale verhoudingen meer of minder fundamenteel hervormd moesten worden ¬ op de terugtocht gedwon-gen, te beginnen met de nederlaag van Labour in 1955. Conservatief Europa hoefde weinig meer te doen dan de kiezer te verzekeren dat onder haar bewind ‘keine Experimente’ (Adenauer) zouden worden doorgevoerd.

Het moet toch troostrijk zijn te beseffen dat de sociaal-democratie wel degelijk uit het toen-malig dal teruggekomen is. Zo bezien is er wei-nig reden om aan te nemen, dat dit nu niet meer zal lukken. De vraag is natuurlijk hoe de sociaal-democratie dat in de vorige eeuw gelukt is.

Vaststaat dat daar een periode van zware be-zinning over de eigen politiek rol aan ten grond-slag gelegen. Die bezinning heeft tot twee resul-taten geleid heeft. Het eerste is dat de sociaal-de-mocratie zijn ‘ideologische veren’ heeft

afgeschud. Dit proces heeft in Nederland ui-teraard het langst geduurd, maar is dankzij Den Uyl ook hier voltooid. Sindsdien weet de partij zich succesvol te profileren als een centrum van experts dat een betere verdediging garandeert van de grondslagen van de welvaartsstaat (later

Over de auteur Hans Kuné is Projectleider Strategie

Rijksuniversiteit Groningen.

Na de dreun. Het vervolg (2)

De PvdA en de Fortuyn-crisis

h a n s k u n é

(2)

s&d 9 | 20 0 2

45

Na de dreun Hans Kuné De PvdA en de Fortuyn-crisis

verzorgingsstaat), dan haar conservatieve of Christendemocratische tegenhangers. Het tweede resultaat is dat de sociaal-democratie een veel bredere inhoud aan haar ‘sociale’ filosofie heeft gegeven. Ze heeft het voor veel mensen aannemelijk weten te maken dat de westerse welvaart aan een teveel aan individualisme ten onder kan gaan en heeft het zo voor elkaar gekgen een consistent beeld te ontwerpen van de re-laties tussen de economische en technologische vooruitgang en de zorg voor de publieke zaak, het milieu en de ‘zwakkeren’. In Nederland heeft dit allemaal heel redelijk gewerkt tot november 2001, tot op het moment met andere woorden dat Pim Fortuyn besloot zich kandidaat te stellen voor Leefbaar Nederland. Sindsdien is het weer crisis.

Van verschillende kanten wordt er nu gesteld dat het antwoord op die crisis moet zijn, dat de partij haar ideologische veren weer opschudt, dat de partij ‘terug naar de wijken’ moet, of de ‘eco-nomie weer centraal moet stellen’. Als daarmee bedoeld wordt, dat de partij haar proletarische karakter van voor de vijftiger jaren moet herstel-len of terug moet valherstel-len op de polariserende poli-tiek die haar in 1973 kortstondig succes bracht, denk ik dat het resultaat averechts zal zijn. Ik denk dat het beter is vast te houden aan de inge-slagen koers, op één ding na. En dat ene ding is dat de partij van de Fortuyn crisis moet leren dat de politiek weer teruggebracht moet worden in de politiek.

In zijn essay ‘Welvaart’ (uit Tegels Lichten) wijst Hofland erop, dat het antwoord van de soci-aal-democratie op de crisis van de vijftiger jaren met zich meebrengt dat ze ¬ stilzwijgend, en misschien wel onbewust ¬ de these van ‘het einde van de ideologie’ aanvaardt. Politiek wordt ervaren als een systeem waarin experts beslissin-gen over zaken nemen, met het verdwijnen van de sociale kwestie is er weinig reden voor poli-tieke strijd meer over. Fortuyn begreep dat dit

kan kloppen. De mens zit op één of andere manier zo in elkaar, dat er altijd sociale kwesties zijn en dat er daardoor altijd een basis voor poli-tieke strijd is. De kunst voor een polipoli-tieke partij

bestaat eruit tijdig door te krijgen welke sociale kwesties er bestaan om daar dan ook tijdig een ondubbelzinnig politiek antwoord op te formu-leren. Het criterium voor ondubbelzinnigheid bestaat er doorgaans uit dat het antwoord het be-staande politiek correcte discours doorbreekt en als revolutionair, populistisch en simplistisch er-varen zal worden. Dat is politiek: dat iedereen het begrijpt en erbij betrokken raakt. Een poli-tieke partij moet daar niet voor terugschrikken.

De sociale kwestie van nu is een andere ge-worden dan die van de jaren ‘50 en ‘60 van de

vorige eeuw. Ze hebben ervaren dat de verzor-gingsstaat niet alleen voordelen van materiële aard met zich meebrengt, maar dat die ook be-knellend kan werken en corrumperende effecten heeft. De sociaal-democratie wordt daarbij ge-zien als een politieke stroming die voor die laat-ste, negatieve, effecten veel te weinig gevoel heeft. Ze neemt op een te weinig uitgesproken politieke manier stelling tegen het verval van normen en waarden bij hoog en laag, en ziet niet dat die het gebouw van de welvaart van binnen-uit dreigen binnen-uit te hollen. En ze heeft het niet voor elkaar gekregen ondubbelzinnig stelling te ne-men tegen religieus fundane-mentalisme, dat ook als een bedreiging voor onze westerse manier van leven gezien kan worden en dat sterk ver-knoopt is met de problemen van immigratie. Fortuyn knoopte deze twee thema’s aan elkaar in een soort zoektocht naar de identiteit van de mo-derne westerse mens en wist de geesten enthou-siast te maken voor een individu, dat denk ik het best omschreven kan worden als een erfgenaam van de linkse westerse Verlichting. En daarmee

De PvdA moet van de

Fortuyn-crisis leren dat

de politiek weer

teruggebracht moet

worden in de politiek.

S&D sept 2002 binnenwerk 16-09-2002 11:51 Pagina 45

(3)

s&d 9 | 20 0 2 46

Na de dreun Hans Kuné De PvdA en de Fortuyn-crisis

was in één klap de politiek weer teruggebracht in het hart van de politiek. En met de politiek de moraal. Als we wetten aannemen, laten we ze dan uitvoeren. Als we politieke problemen heb-ben met immigrantengroeperingen, laten we die dan uitvechten. Als we merken dat de sociale co-hesie te lijden heeft onder de omvang en de vorm die de immigratiestromen aangenomen hebben, laten we die problemen dan benoemen en poli-tieke antwoorden formuleren. Dat moet kunnen zonder in racisme te vervallen, want we zijn erf-genamen van de Verlichting, tenslotte, nietwaar?

Kortom: ik denk dat het goed is ook de laatste ideologische veer die nog aan het sociaal-demo-cratisch denken kleeft te verwijderen. Dat is de gedachte dat er een einde aan de politiek kan zijn. Marx heeft misschien gezegd dat de staat af-sterft, maar dat doet hij niet. De ideale toestand, dat een staat bestuurd kan worden doordat er wat experts aan geldkranen en mediaknoppen draaien, die toestand komt er nooit. Er zit weinig

anders op dan Fortuyn op dit punt de credits te ge-ven die hem toekomen en in zijn voetsporen (maar dan natuurlijk beter) zo snel mogelijk de westerse homo politicus weer de plaats te geven die hem in ons politiek bestel toekomt. Dat bete-kent dat niet sociaal-economische thema’s cen-traal moeten staan, maar de reeds genoemde po-litiek-morele problemen, staatkundige thema’s en thema’s op het gebied van de buitenlandse po-litiek. De NAVO, de (uitbreiding van) Europa, de as van het kwaad, de oorlog tegen het terrorisme en Irak of ¬ om maar eens iets geheel anders te noemen ¬ de plaats van het Wetenschappelijk Onderwijs en Onderzoek in de kennissamenle-ving. En in godsnaam ook eens een keertje over de monarchie. Wat zou het heerlijk zijn, als we over al dit soort onderwerpen eens wat vuur-werk konden krijgen en wat bieden zich met het huidige kabinet daar schitterende kansen voor aan.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

In het mondiale sterren-kapitalisme van voetballers en popartiesten is de relatie tussen prestatie en beloning volledig zoekgeraakt. Dat geldt ook voor ‘het grote graaien’ door de

Voor de minister is dit vrijblijvende overleg een vrijbrief om het plan dwingend aan het onder- wijsveld op te leggen, nee niet als een dictaat na- tuurlijk, maar in een

zijn eigen specifieke perspectief op de geschiedenis ten beste te geven. Maar ik zie toch nog niet zo snel wat Achterhuis' perspectief nu zo veel aantrekkelijker

To analyse the scientific literature our statistical named entity tagger will parse all sentences from the collected papers.. For each match found by the model the

Die spanning wat binne die antagonistiese politieke klimaat bestaan, word ook betrek byvoorbeeld die opstande in die townships, vandalisme in stede en op plase en so word daar

Relaties op basis van vrijwilligheid zijn relaties tussen: - Fortis en aandeelhouders (VEB) - Fortis en het management Relaties die gezien kunnen worden als gedwongen relaties

Zij klopten aan bij hulpverleners, die vervolgens hun kant kozen omdat ze meenden dat tegen dergelijke on-Nederlandse klappen moest wor­ den opgetreden (Bovenkerk 1992:102). Het

Stereotactic Body Radiotherapy (SBRT) is established as a safe and effective treatment option for metastatic bone dis- ease, resulting in prompt pain relief and excellent