• No results found

Wat zijn de wensen en behoeften van de doelgroep van het 11:11 festival ten aanzien van de content op Facebook

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Wat zijn de wensen en behoeften van de doelgroep van het 11:11 festival ten aanzien van de content op Facebook"

Copied!
64
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

                         

 

 

“Wat  zijn  de  wensen  en  behoeften  van  de  doelgroep  van  het  

11:11  festival  ten  aanzien  van  de  content  op  Facebook  ?”  

 

Bedrijf:  11:11  festival  Amsterdam         Kim-­‐Madeleine  Bollebakker   500625801   M501a    

Beoordelaars:  Marcel  van  der  Lugt  &  Ruurd  Mulder   Begeleider:  Paul  van  der  Bijl  

     

Media,  Marketing  &  Publishing   29  Mei  2015  

(2)

 

Voorwoord  

Dit  rapport  is  tot  stand  gekomen  naar  aanleiding  van  mijn  afstudeeronderzoek  bij  het  11:11   festival  in  Amsterdam.  Met  deze  afstudeerscriptie  rond  ik  de  opleiding  Media,  Marketing  en   Publishing  aan  de  Hogeschool  van  Amsterdam  af.    

 

Ik  ben  zeer  enthousiast  dat  ik  voor  het  11:11  festival  een  onderzoek  heb  mogen  uitvoeren  dat   een  onderwerp  betreft  die  ik  erg  interessant  vind.  Enerzijds  vanwege  het  psychologische   aspect  welke  betrekking  heeft  op  het  beïnvloeden  van  een  doelgroep,  anderzijds  het  inzicht   krijgen  in  de  wensen  en  behoeften  van  een  doelgroep  ten  aanzien  van  content  op  Facebook.   Daarnaast  was  ook  het  ontdekken  van  bestaande  theorieën  omtrent  het  succesvol  inzetten  van   Facebook  tools    en  het  verhogen  van  interactie  interessant  om  te  leren.  

 

Dit  rapport  is  geschreven  voor  de  organisatie  van  het  11:11  festival,  de  geïnterviewde   professionals  en  mijn  docentbegeleiders  Marcel  van  der  Lugt  en  Ruurd  Mulder.      

Bij  deze  wil  ik  graag  de  professionals  en  de  andere  respondenten  bedanken  voor  hun  inzichten   en  adviezen.  Ik  heb  veel  van  hun  bevindingen  geleerd  en  ik  ben  ze  dankbaar  voor  de  feedback   die  ik  tijdens  de  interviews  en  dit  traject  heb  mogen  ontvangen.    

 

Ook  wil  ik  graag  Paul  van  der  Bijl  en  Eric  de  Boer  bedanken  voor  hun  geduld  en  adviezen   omtrent  het  doorlopen  van  mijn  afstudeerperiode.  Ik  waardeer  het  enorm  dat  zij  altijd  paraat   stonden  voor  feedback  en  goede  tips.    

 

Ik  wens  jullie  allen  veel  plezier  bij  het  lezen  van  mijn  afstudeerscriptie.    

Kim-­‐Madeleine  Bollebakker   Mei  2015  

(3)

   

Inhoud  

Voorwoord   2

 

1   Managementsamenvatting   6   2

 

Management  summary   7

 

3

 

Inleiding   8

 

3.1   Aanleiding  onderzoek   8   3.1.1   Missie  11:11  festival   8   3.2

 

Doelstelling   9

 

3.3   Probleemstelling   10   3.4   Deelvragen   10   4

 

Onderzoekverantwoording   12

 

4.1   Methode  van  onderzoek   12  

4.1.1

 

Deskresearch   12

 

4.1.2   Fieldresearch   13  

4.1.3   Specificatie  fieldresearch   13  

4.2

 

Begrippenlijst   16

 

5   Elementen  content  strategie   17  

5.1

 

Wat  is  contentstrategie?   17

 

5.1.1   Contentstrategie  volgens  Joery  Bruijntjes,  de  contentstrategiepiramide.   17  

5.1.2   Doelstelling  contentstrategie  :  interactie   18  

5.1.3

 

Customer  engagement  pyramid   19

 

5.1.4   Uitgebreide  toelichting  engagement  pyramid   20  

5.1.5   Beïnvloedingstechnieken  ten  aanzien  van  interactie  (Robert  Cialdini)   22   5.1.6

 

Conclusie  relevantie  beïnvloedingstechnieken  ten  aanzien  van  contentstrategie   26

 

5.2   Welke  soorten  content  zijn  er?   26  

5.2.1   Plaatsing  van  soorten  content   27  

5.3

 

Noodzaak  van  contentstrategie   27

 

5.4   Belang  content  strategie  voor  interactie   28  

5.5   Toepasbaarheid  content  strategie  11:11  festival   29  

6

 

Contentstrategie  bij  de  concurrent   30

 

6.1   De  concurrenten  van  het  11:11  festival   30  

6.2

 

Best  practices  contentstrategie  concurrent   30

 

6.2.1   Dekmantel  festival  –  best  practices  contentstrategie   31   6.2.2   Straf_Werk  festival  –  best  practices  contentstrategie   32   6.2.3

 

De  Zon  festival  –  best  practices  contentstrategie   33

 

(4)

 

6.3

 

Verschil  contentstrategie  11:11  festival  en  de  concurrent   35

 

7

 

Facebook  marketing   36

 

7.1

 

Wat  is  Facebook  marketing?   36

 

7.2   Wat  zijn  de  mogelijkheden  binnen  Facebook  marketing?   36  

7.3

 

Het  succes  van  Facebook  marketing   37

 

7.3.1

 

Facebook  EdgeRank   37

 

7.4   Toepasbaarheid  Facebook  marketing  11:11  festival   38  

8

 

Wensen  content  doelgroep  11:11  festival   39

 

8.1   De  inhoud  van  de  content   39  

8.1.1

 

Content  en  beïnvloedingstechnieken  autoriteit,  schaarste  en  wederkerigheid   40

 

8.2

 

De  verschijningsvorm   41

 

8.3   De  frequentie   41  

8.4

 

Leeftijd  en  geslacht   42

 

8.5

 

Bevindingen  professionals  (interviews  3  respondenten)   42

 

8.6   Tussentijdse  conclusie  en  opvallende  uitspraken   43  

9

 

Conclusies   45

 

10

 

Aanbevelingen   48

 

11   Literatuurlijst   52  

Bijlage  I  Interview  doelgroep   53

 

Bijlage  II  Interview  professional   59

 

Bijlage  III  Interactie  berekening  concurrenten   61  

Bijlage  IV  Staafdiagrammen  uitkomsten  interviews   63

 

                         

(5)

                                                         

(6)

 

1 Managementsamenvatting  

Het  doel  van  dit  onderzoek  is  inzicht  krijgen  in  de  wensen  en  behoeften  van  de  doelgroep  van   het  11:11  festival  ten  aanzien  van  de  content  op  Facebook  om  zo  uiteindelijk  een  advies  uit  te   kunnen  brengen  aan  het  11:11  festival  over  een  contentstrategie  voor  Facebook  met  als  doel   om  de  interactie  en  de  betrokkenheid  van  de  doelgroep  te  verbeteren.  Deze  doelstelling  is   onderzocht  aan  de  hand  van  de  volgende  probleemstelling:    

 

“Wat  zijn  de  wensen  en  behoeften  van  de  doelgroep  van  het  11:11  festival  ten  aanzien  van  de   content  op  Facebook  ?”  

 

In  September  2014  constateerde  het  11:11  festival  dan  ook  dat  de  interactie  op  hun  Facebook   pagina  extreem  laag  was  en  lager  dan  voorheen.  Met  meer  dan  tweeduizend  fans  verkregen  zij   gemiddeld  per  post  tussen  de  5  en  30  likes.  Met  een  algemeen  gemiddelde  interactie  rate  van   ongeveer  9%  ligt  het  11:11  festival  met  haar  1,4%  ver  onder  het  gemiddelde.  Het  was  dus   noodzaak  om  dit  te  verbeteren.  Hierbij  moest  er  onderzocht  worden  welke  theorieën  omtrent   succesvolle  content  op  Facebook  zouden  werken  en  deze  theorieën  moesten  worden  

vergeleken  met  de  wensen  en  de  behoeften  van  de  doelgroep.      

Uit  zowel  de  desk-­‐  als  fieldresearch  is  gebleken  dat  er  inderdaad  diverse  wensen  en  behoeften   zijn  ten  aanzien  van  de  content  op  Facebook  die  niet  allen  overeenkwamen  met  het  

vooronderzoek.  Zo  is  gebleken  uit  het  vooronderzoek  dat  een  beinvloedingstechnieken  als   schaarste  goed  kan  worden  toegepast  om  de  interactie  op  content  te  verhogen.  Uit  de   fieldresearch  is  inderdaad  gebleken  dat  niet  alle  respondenten  hier  daadwerkelijk  goed  op   reageren.  Wel  reageerden  zij  allen  goed  op  de  beïnvloedingstechniek  van  wederkerigheid.   Daarnaast  zou  de  beste  tijd  om  content  op  Facebook  te  plaatsen  rond  het  middaguur  zijn.  Uit   de  fieldresearch  blijkt  echter  dat  de  respondenten  liever  content  zouden  zien  rond  het  einde   van  de  middag  of  begin  van  de  avond.    

 

Voor  het  11:11  festival  ligt  er  de  kans  om  de  contentstrategie  nu  aan  te  passen  door  middel   van  de  juiste  content  op  de  juiste  tijden  en  met  de  juiste  beïnvloedingstechnieken  in  te  zetten.     Hierbij  gaat  de  voorkeur  van  de  doelgroep  uit  naar  meer  bewegend  beeld  met  als  inhoud   humor  of  beleving/conceptueel,  gemiddeld  2  keer  doordeweeks  en  het  liefst  begin  van  de   avond.    

(7)

 

2 Management  summary  

The  goal  of  this  research  is  to  gain  insight  in  the  wishes  and  needs  of  the  target  group  of  the   11:11  festival  with  reference  to  the  content  on  Facebook  to  finally  create  a  report  for  the  11:11   festival  about  a  content  strategy  for  Facebook  with  the  goal  to  improve  the  interaction  and   engagement  with  this  target  group.  This  goal  is  being  examined  on  the  basis  of  the  following   problem  definition:    

 

“What  are  the  wishes  and  needs  of  the  target  group  of  the  11:11  festival  with  reference  to  the   content  on  Facebook?”  

 

Last  September  2014,  the  11:11  festival  found  the  interaction  on  their  Facebook  page   extremely  low  and  even  lower  then  the  years  before.  With  more  then  two  thousand  Facebook   fans,  they  would  get  an  average  interaction  respons  between  vife  and  thirty  likes  on  their   content.  With  an  average  interaction  rate  of  approximately  9%,  the  11:11  festival  lies  far   beneath  this  average  rate  with  their  1,4%.  Because  of  this  reason,  there  was  a  need  to  improve   this  interaction  on  Facebook.  Herewith  should  be  examined  wich  theories  regarding  succesfull   content  on  Facebook  should  work  and  also  this  theories  should  be  compared  to  the  wishes  and   needs  of  the  target  group.  

 

From  the  desk-­‐  and  fieldresearch  has  been  found  that  indeed  several  wishes  and  needs  in   reference  to  the  content  on  Facebook  do  not  completely  match  the  research  that  has  been   done  on  forehand.  For  example  that  several  influence  techniques  such  as  exiguity,  could  be   very  well  used  to  gain  interaction  on  Facebook.  However,  from  the  fieldresearch  has  been   found  that  not  all  of  the  respondents  agree  to  this  theory.  They  did  agree  to  the  succes  of  the   reciprocity  theory.  Also  one  theory  from  the  deskresearch  claimed  that  the  best  time  to  place   content  on  Facebook  would  be  around  noon.  However,  the  target  group  wishes  to  see  the   content  more  likely  somewhere  between  the  afternoon  and  the  beginning  of  the  evening.      

The  11:11  festival  has  the  opportunity  to  improve  their  content  strategy  by  creating  and   placing  the  right  content  on  the  right  times  and  with  the  use  of  succesfull  influence  techniques.   Herewith  the  preferences  of  the  target  group  are  to  create  more  content  that  contain  moving   images  with  some  humor  and  experience  of  the  festival  and  to  be  placed  online  two  times  a   week  and  around  the  beginning  of  the  evening.  

(8)

 

3 Inleiding  

3.1 Aanleiding  onderzoek  

 

Mijn  afstudeertraject  doorloop  ik  in  opdracht  van  mijzelf  en  mijn  organisatie,  het  11:11  festival.   Het  11:11  festival  is  een  festival  wat  een  aantal  keer  per  jaar  wordt  georganiseerd.  Binnen  dit   festival  ligt  de  nadruk  van  het  concept  op  positief  bewustzijn  gecombineerd  met  hedendaagse   elektronische  muziek.  Het  11:11  festival  heeft  hiermee  een  bezoekersaantal  tussen  de  800  en   1600  bezoekers  per  evenement.  

 

Het  11:11  festival  is  een  onderdeel  van  de  onderneming  L.E.F  events.  Het  11:11  concept  staat   bekend  om  het  feit  dat  het  een  bewustzijnsverruimend  elektronisch  muziekfestival  is  in   Amsterdam.  Binnen  deze  onderneming  ben  ik  zelf  de  eindverantwoordelijke  voor  alle  taken,   van  marketing  tot  management  en  productie.  In  dit  onderzoek  richt  ik  mij  op  een  probleem   binnen  de  marketing  van  het  bedrijf  en  dan  met  name  het  probleem  dat  zich  afspeelt  op  het   socialmediakanaal,  Facebook.  Momenteel  wordt  er,  sinds  September  2014,  door  de  organisatie   van  het  11:11  festival  geconstateerd  dat  de  interactie  op  de  content  die  via  het  11:11  Facebook   kanaal  geplaatst  wordt  erg  laag  is.  De  doelgroep  reageert  weinig  op  de  berichten.  Ook  het  liken   of  delen  van  de  berichten  wordt  niet  veel  gedaan.    

Helaas  mist  er  binnen  de  organisatie  de  juiste  kennis  om  dit  aspect  goed  uit  te  voeren.  Dit  is   echter  wel  een  steeds  belangrijker  aspect  omdat  de  evenementenbranche  in  Amsterdam   ontzettend  snel  groeit  en  daarmee  de  concurrentie  dus  steeds  groter  wordt  en  de  doelgroep   daardoor  ook  lastiger  te  bereiken  is.  De  reden  waarom  dit  gegeven  een  probleem  is,  is  het  feit   dat  door  de  lage  interactie  op  de  11:11  Facebook  pagina,  de  betrokkenheid  of  de  zogeheten   engagement  van  de  bezoekers  met  het  11:11  festival  laag  is.  Kennis  van  de  juiste  

contentstrategie  is  dus  echt  steeds  meer  een  must  anno  2015  en  dus  is  het  noodzaak  om  hier   onderzoek  naar  te  doen  zodat  de  interactie  verhoogd  kan  worden  en  uiteindelijk  de  

betrokkenheid  met  het  11:11  festival  ook  zal  groeien.    

3.1.1 Missie  11:11  festival  

Het  11:11  festival  heeft  een  belangrijke  missie,  namelijk  het  inspireren  van  haar  bezoekers   door  middel  van  positieve  kracht  mee  te  geven.  Deze  missie  wordt  doorgaans  overgebracht  via   Facebook  en  via  de  evenementen.  De  organisatie  merkt  echter  tijdens  fysieke  promotie   activiteiten,  dat  de  doelgroep  vaak  nog  niet  exact  weet  waar  het  11:11  concept  voor  staat.    

(9)

 

De  organisatie  krijgt  dan  ook  vaker  de  vraag  wat  het  11:11  festival  nou  precies  inhoudt.  Vaak   wordt  dit  op  de  evenementen  zelf  wat  duidelijker  voor  de  bezoekers.  

De  organisatie  constateert  dus,  aan  de  hand  van  dit  gegeven  en  de  lage  interactie  op  de   Facebook  pagina,  dat  de  content  van  het  concept  nog  niet  helder  genoeg  is  en  

hoogstwaarschijnlijk  ook  niet  via  de  juiste  strategie  wordt  uitgezet.  Dit  is  echter  een  groot   probleem  omdat  de  organisatie  het  concept  en  de  missie  die  zij  daar  mee  over  wilt  dragen,   extreem  belangrijk  vind  en  zich  daarmee  juist  wilt  onderscheiden  van  de  enorme  concurrentie   binnen  de  evenementenbranche.    

 

Inmiddels  is  bekend  dat  door  middel  van  de  juiste  content  en  via  de  juiste  kanalen  en  op  de   juiste  tijd,  de  interactie  bij  de  doelgroep  sterk  verhoogd  kan  worden  en  hiermee  de   betrokkenheid  bij  het  11:11  festival  dus  sneller  kan  stijgen.      

 

Mijn  onderzoek  beperkt  zich  tot  het  bepalen  en  realiseren  van  de  juiste  content  via  Facebook   en  het  inzichtelijk  maken  van  de  wensen  en  de  behoeften  van  mijn  doelgroep  als  het  gaat  om   de  online  Facebook  content.  

 

3.2 Doelstelling  

 

Bij  dit  onderzoek  gaat  het  vooral  om  inzicht  krijgen  in  wat  de  meest  wenselijke  online  Facebook   content  en  marketing  is  voor  de  doelgroep  van  het  11:11  festival  om  vervolgens  tot  een  goed   advies  te  komen  hoe  deze  content  verbeterd  kan  worden  zodat  uiteindelijk  de  interactie  op  de   11:11  Facebook  pagina  kan  worden  verhoogd.  De  doelstelling  luidt  dan  ook  als  volgt:  

 

“Inzicht  bieden  in  de  wensen  en  behoeften  van  de  doelgroep  van  het  11:11  festival  ten  aanzien   van  de  content  op  Facebook  om  zo  uiteindelijk  een  advies  uit  te  kunnen  brengen  aan  het  11:11   festival  over  een  content  strategie  voor  Facebook  met  als  doel  om  de  interactie  en  de  

betrokkenheid  van  de  doelgroep  te  verbeteren.”    

       

(10)

 

3.3 Probleemstelling  

 

Het  11:11  festival  heeft  de  wens  om  de  betrokkenheid  en  de  interactie  met  de  doelgroep  van   het  11:11  festival  te  verbeteren  via  de  11:11  Facebook  pagina.  Hierbij  kunnen  we  de  

hoofdvraag  als  volgt  stellen:    

“Wat  zijn  de  wensen  en  behoeften  van  de  doelgroep  van  het  11:11  festival  ten  aanzien  van  de   content  op  Facebook  ?”  

 

3.4 Deelvragen  

 

Om  de  bovenstaande  probleemstelling  te  kunnen  beantwoorden,  worden  de  volgende   deelvragen  behandeld:  

 

Deelvraag  1:  Uit  welke  elementen  bestaat  een  contentstrategie  voor  Facebook  die  kan  helpen   bij  het  verbeteren  van  de  interactie  en  betrokkenheid  van  de  doelgroep?  

a. Wat  is  een  contentstrategie?  

b. Waarom  is  contentstrategie  noodzakelijk?   c. Welke  soorten  content  zijn  er?  

d. Hoe  kan  een  contentstrategie  helpen  bij  het  verbeteren  van  de  interactie  en   betrokkenheid  op  Facebook?  

e. Welke  contentstrategie  is  volgens  deze  theorie  het  meest  bruikbaar  voor  het  11:11   festival?  

   

Deelvraag  2:  Welke  contentstrategie  wordt  er  toegepast  bij  de  concurrenten  van  het  11:11   festival?  

a. Wie  zijn  de  concurrenten  van  het  11:11  festival?  

b. Wat  zijn  de  belangrijkste  best  practices  van  deze  concurrenten  ten  aanzien  van  hun   contentstrategie  op  Facebook?  

c. Wat  is  het  verschil  met  de  huidige  contentstrategie  van  het  11:11  festival  ten  aanzien   van  deze  concurrenten?  

       

(11)

 

(12)

 

4 Onderzoekverantwoording  

4.1 Methode  van  onderzoek  

 

In  dit  hoofdstuk  worden  de  gebruikte  methoden,  technieken  en  de  analyse  voor  dit  onderzoek   toegelicht.    

 

4.1.1 Deskresearch    

Dit  onderzoek  heeft  betrekking  op  de  doelgroep  van  het  11:11  festival  omdat  er  onderzocht   moet  worden  wat  hun  wensen  en  behoeften  zijn  ten  aanzien  van  content  op  de  11:11  

Facebook  pagina.  Dit  onderzoek  zal  zich  in  eerste  instantie  focussen  op  de  bestaande  literatuur   die  betrekking  heeft  op  de  best  practices  omtrent  online  contentstrategie  in  het  algemeen  en   via  Facebook.  Deze  onderwerpen  worden  toegelicht  in  de  eerste  drie  deelvragen  en  betreffen   de  volledige  deskresearch.  Voor  deze  onderwerpen  is  er  onderzoek  gedaan  binnen  de  volgende   bronnen:  

- Contentstrategie  voor  het  web  –  Karl  Colb   - Scoren  met  Facebook  marketing  –  Peter  Minkjan   - Digitale  verleiding  –  Maurits  Kaptein    

- Overtuigen  volgens  6  principes  –  Robert  Cialdini     - Content  organizing  in  de  praktijk  –  Atie  de  Heer    

Hoofdstuk  2  en  3  betreffen  de  uitwerking  van  de  eerste  drie  deelvragen.  Deze  hoofdstukken   geven  op  basis  van  deskresearch  inzicht  in  de  belangen  en  best  practices  van  algemene   contentstrategie  en  hoe  deze  worden  toegepast  bij  de  concurrenten  van  het  11:11  festival.   Hoofdstuk  4  betreft  een  uitwerking  van  de  deskresearch  omtrent  de  contentstrategie  via  het   medium  Facebook.  Daarnaast  wordt  in  dit  hoofdstuk  toegelicht  hoe  deze  best  practices   omtrent  Facebook  kunnen  worden  toegepast  op  de  11:11  Facebook  pagina.  

 

Hoofdstuk  5  heeft  betrekking  op  de  fieldresearch  en  gaat  nader  in  op  de  wensen  en  de   behoeften  van  de  doelgroep  ten  aanzien  van  content  op  de  11:11  Facebook  pagina.  In  de   volgende  paragraaf  wordt  dit  onderzoek  verder  toegelicht.  

   

(13)

 

4.1.2 Fieldresearch    

In  de  fieldresearch  zal  deelvraag  4  worden  beantwoord  door  middel  van  kwalitatief  onderzoek.   Deze  deelvraag  heeft  betrekking  op  de  wensen  en  de  behoeften  van  de  doelgroep  van  het   11:11  festival.  Deze  deelvraag  luidt  dan  ook  als  volgt:    

“Wat  zijn  de  wensen  van  de  doelgroep  van  het  11:11  festival  ten  aanzien  van  de  content  op  de   11:11  Facebook  pagina?”    

 

De  keuze  voor  het  toepassen  van  kwalitatief  onderzoek  wordt  gebaseerd  op  de  benodigde   informatie  voor  het  onderzoek  omtrent  de  wensen  en  behoeften  van  de  doelgroep  ten  aanzien   van  content  op  de  11:11  Facebook  pagina.      

 

Het  gaat  hierbij  dus  meer  om  de  kwaliteit  en  minder  om  de  kwantiteit.  Hoe  ziet  mijn  doelgroep   het  liefst  de  content  op  de  11:11  Facebook  pagina  en  waarom  zien  zij  dat  zo?  Ook  zou  ik  de   respondenten  graag  een  aantal  voorbeelden  willen  voorleggen  en  daar  hun  gedachten  over   willen  aanhoren.  Op  deze  manier  wordt  er  meer  inzicht  verkregen  in  hun  motivatie  en   behoeften  ten  aanzien  van  de  content  op  Facebook.  De  diepte-­‐interviews  zullen  voornamelijk   bestaan  uit  vragen  die  betrekking  hebben  op  de  mening  over  de  online  content  via  Facebook  in   het  algemeen  maar  ook  voor  op  de  11:11  Facebook  pagina.  Deze  vragen  zijn  opgesteld  aan  de   hand  van  de  belangrijkste  bevindingen  vanuit  de  deskresearch.  

Als  het  goed  is  zou  er  na  de  deskresearch  en  de  diepte-­‐interviews  een  duidelijk  advies  gegeven   kunnen  worden  hoe  het  11:11  festival  de  interactie  op  de  11:11  Facebook  pagina  kan  

verbeteren  door  middel  van  het  inzetten  van  de  juiste  content.    

4.1.3 Specificatie  fieldresearch    

In  het  kwalitatieve  onderzoek  zal  ik  12  respondenten  gaan  interviewen.  Dit  aantal  is  gebaseerd   op  het  feit  dat  ik  de  engagement  pyramid  van  Gideon  Rosenblatt  als  leidraad  wil  gebruiken   voor  de  pool  van  respondenten.  Deze  engagement  pyramid  wordt  verder  toegelicht  in   Hoofdstuk  1.    Er  zullen  dus  twee  respondenten  een  categorie  van  de  engagement  pyramid   vertegenwoordigen:        

 

- Observing  

(Doelgroep  met  nog  slechts  een  lichte  interesse  in  het  11:11  festival)   - Following  

(Doelgroep  kent  het  11:11  festival  inmiddels  en  heeft  de  website  al  bekeken)    

(14)

 

- Endorsing  

(De  doelgroep  snapt  de  boodschap/content  van  het  11:11  festival)   - Contributing  

(De  doelgroep  wilt  inmiddels  onderdeel  zijn  van  de  11:11  community)   - Owning  

(De  doelgroep  reageert  regelmatig  actief  op  de  11:11  Facebook  content)   - Lead  

(De  doelgroep  maakt  uit  zichzelf  reclame  voor  het  11:11  concept)    

Deze  respondenten  zal  ik  gaan  zoeken  binnen  mijn  netwerk  via  de  11:11  Facebook  pagina.  Ik   zal  hierbij  de  lijst  van  de  11:11  Facebook  pagina  gaan  raadplegen  en  gaan  kijken  wie  de  pagina   al  heeft  geliked.  Op  deze  manier  weet  ik  dat  de  respondent  al  bekend  is  met  de  11:11   Facebook  pagina.  Ik  zal  deze  respondenten  gaan  interviewen  ten  aanzien  van  de  volgende   verdere  criteria:  

 

- De  respondent  is  bekend  met  de  11:11  Facebook  pagina    

(Deze  criteria  hanteer  ik  omdat  ik  in  het  interview  ook  wil  onderzoeken  wat  de   mening  is  ten  aanzien  van  de  huidige  content  op  de  11:11  Facebook  pagina  en  omdat   de  respondent  zich  in  1  van  de  bovengenoemde  fases  van  de  piramide  moet  

bevinden)  

Hierbij  zal  ik  onder  andere  de  volgende  vragen  hanteren:  

• Wat  is  je  algemene  indruk  van  de  huidige  content  op  de  11:11  Facebook  pagina?   • Wat  is  je  algemene  indruk  met  betrekking  tot  de  frequentie  van  de  content  op  de  

11:11  Facebook  pagina?  

• Wat  mist  er  volgens  jou  ten  aanzien  van  content  op  de  11:11  Facebook  pagina?   • Wat  zijn  de  bevindingen  ten  aanzien  van  diverse  beinvloedingstechnieken  die  

toegepast  kunnen  worden  volgens  Robert  Cialdini  en  Maurits  Kaptein  (theoretisch   kader)  

- Wat  zijn  de  wensen  ten  aanzien  van  content  op  de  11:11  Facebook  pagina  

(Uiteraard  wil  ik  weten  wat  deze  wensen  zijn  zodat  deze  kunnen  worden  vergeleken   en  eventueel  kunnen  worden  samengevoegd  met  de  bevindingen  uit  de  bestaande   literatuur)  

- Wat  is  de  wenselijke  frequentie  van  de  te  plaatsen  content  op  de  11:11  Facebook   (Dit  wil  ik  onderzoeken  omdat  er  vanuit  de  literatuur  een  advies  wordt  gegeven  met   betrekking  tot  de  frequentie  van  de  te  plaatsen  content.  Wellicht  deelt  mijn   doelgroep  deze  mening  of  hebben  zij  hier  andere  gedachten  over.  Ook  deze  vraag  is   relevant  ten  aanzien  van  mijn  uiteindelijke  advies  aan  het  11:11  festival)  

(15)

   

Diepte-­‐interviews  organisatoren  uit  Nederland  

Naast  het  feit  dat  ik  de  wensen  en  de  behoeften  van  de  doelgroep  wil  weten,  wil  ik  ook  graag   de  mening  weten  van  professionals  uit  de  evenementenbranche  en  professionals  die  kennis   hebben  van  de  juiste  online  contentstrategie.  Naar  aanleiding  van  mijn  vooronderzoek,  wil  ik   deze  professionals  gaan  interviewen  om  te  kijken  of  de  bevindingen  uit  de  literatuur  

overeenkomen  met  hun  ervaringen  ten  aanzien  van  hun  content  op  hun  Facebook  pagina.  Op   deze  manier  kan  ik  dus  uitzoeken  of  deze  bevindingen  uit  de  literatuur  ook  daadwerkelijk   werken  in  de  praktijk  bij  de  professionals  uit  de  evenementenbranche.  Om  een  relevante   uitkomst  uit  deze  interviews  te  krijgen,  zal  ik  de  volgende  criteria  hanteren:  

 

- Minimaal  3  respondenten  die  een  professional  zijn  in  de  evenementenbranche  en   (minimaal  1  jaar)  actief  Facebook  gebruiken  voor  hun  evenementen  

- Wat  is  hun  mening  met  betrekking  tot  de  interactie  ten  aanzien  van  hun  huidige   content  op  Facebook?  

(Deze  vraag  zal  ik  stellen  omdat  ik  graag  de  bevindingen  vanuit  de  literatuur  als   leidraad  wil  gebruiken  ten  aanzien  van  hun  mening  over  de  interactie  die  zij  hebben   op  hun  content  op  Facebook).  Hierbij  zal  ik  onder  andere  de  volgende  vragen  stellen:   • Welke  soort  content  heeft  volgens  jou  het  meest  succes  met  betrekking  tot  

interactie  op  Facebook?  (stilstaand  beeld/bewegend  beeld/tekst)  

• Wat  is  de  soort  interactie  die  je  krijgt  op  deze  content?  (likes/comments/shares)   • Wanneer  levert  de  content  het  meeste  interactie  op?  (tijd/dag)  

• Wat  zijn  de  bevindingen  ten  aanzien  van  diverse  beïnvloedingstechnieken  die   toegepast  kunnen  worden  volgens  Robert  Cialdini  en  Maurits  Kaptein  (theoretisch   kader)  

- Wat  is  hun  mening  ten  aanzien  van  de  huidige  content  op  de  11:11  Facebook   (Deze  vraag  wil  ik  uiteraard  weten  omdat  hun  niet  vanuit  de  ogen  van  een  bezoeker   kijken  maar  feedback  zullen  geven  ten  opzichte  van  hun  eigen  ervaringen  op   Facebook)  

 

De  volgende  respondenten  zal  ik  gaan  interviewen  omdat  zij  allemaal  minimaal  een  jaar   ervaring  hebben  met  content  op  hun  eigen  Facebook  pagina  (en  daarmee  wat  deze  content   doet  met  hun  doelgroep)  of  die  van  een  organisatie  waar  zij  voor  hebben  gewerkt.      

Respondent  1:  Jean-­‐Pierre  Timmermans  (organisator  Deep  Dish  Chase  en  manager  club  Poema   Utrecht)  

Respondent  2:  Fred  Scholten  (Contentstrateeg,  eigenaar  van  SocialConcepts)   Respondent  3:  Maurits  de  Romph  (Organisator  diverse  evenementen  in  Amsterdam)  

(16)

 

4.2 Begrippenlijst  

 

In  dit  onderzoeksrapport  wordt  er  gebruikt  gemaakt  van  diverse  begrippen.      

Content:  Het  geheel  aan  informatie  /  inhoud  dat  een  organisatie  middels  communicatie  op   haar  omgeving  wil  overbrengen.  (In  het  kader  van  dit  onderzoek  heeft  dit  begrip  betrekking  op   de  informatie  online  via  socialmedia)  

 

Contentstrategie:  Het  planmatig  en  duurzaam  bepalen  hoe  content  effectief  kan  bijdragen  aan   de  doelstellingen  van  de  organisatie  

 

Doelgroep:  De  doelgroep  van  het  11:11  festival.  Bezoekers  tussen  de  19  en  27  jaar,  woonachtig   in  Nederland.    

 

Interactie:  toestand  dat  personen  of  zaken  op  elkaar  reageren  (in  het  kader  van  dit  onderzoek   heeft  dit  begrip  betrekking  op  online  reacties)  

 

Respondent:  Persoon  die  wordt  geïnterviewd  ten  behoeve  van  de  fieldresearch  van  dit   onderzoek.  

 

Facebook:    Sociaal  online  medium  welke  wordt  ingezet  voor  marketingdoeleinden  binnen  het   11:11  festival.    (in  het  kader  van  een  organisatorisch/  bedrijfsmatig  perspectief)  

 

Taggen:  het  benoemen  van  een  naam  binnen  het  eigen  netwerk  onder  een  post  via  Facebook.      

   

(17)

 

5 Elementen  content  strategie  

 

5.1 Wat  is  contentstrategie?  

 

Contentstrategie  aldus  Michael  Porter  en  Atie  de  Heer:    

 “Contentstrategie  is  het  planmatig  en  duurzaam  bepalen  hoe  content  effectief  kan  bijdragen   aan  de  doelstellingen  van  de  organisatie.”  

 

Met  deze  toelichting  kunnen  we  dus  vaststellen  dat  er  een  bepaalde  doelstelling  behaald  moet   worden.  In  het  geval  van  het  11:11  festival  is  dat  om  de  interactie  en  de  betrokkenheid  met  de   doelgroep  via  Facebook  te  verhogen.    

 

Een  contentstrategie  maakt  dus  volgens  een  plan  duidelijk  welke  content  op  welk  moment  met   welke  persoon  en  via  welk  medium  in  welke  vorm  moet  worden  uitgewisseld.  Binnen  elke   succesvolle  website,  intranet  of  online  campagne  bevindt  zich  een  contentstrategie  als  basis.   Een  goede  contentstrategie  geeft  de  organisatie  inzicht  welke  content  echt  werkt  voor  de   desbetreffende  doelgroep.  Daarnaast  is  deze  content  door  middel  van  een  productieplan   uitgezet  en  houdt  het  rekening  met  de  lange  termijn  strategie  van  een  organisatie.  Ook  houdt   een  contentstrategie  rekening  met  het  inzetten  van  meerdere  kanalen.  In  dit  onderzoek  richt  ik   mij  echter  alleen  op  het  kanaal  Facebook  omdat  dit  het  belangrijkste  kanaal  is  voor  het  11:11   festival.    (Content  organizing  in  de  praktijk,  2012)  

 

Een  contentstrategie  wordt  op  het  web  in  diverse  fases  omschreven.  Ik  neem  in  dit  onderzoek   het  voorbeeld  van  Joery  Bruijntjes  vanuit  zijn  boek:  Contentstrategie  (2011)  

   

5.1.1 Contentstrategie  volgens  Joery  Bruijntjes,  de  contentstrategiepiramide.    

Een  content  strategie  betreft  vaak  verschillende  fases  die  op  het  web  nogal  uiteenlopen.  Ik   neem  voor  dit  onderzoek  echter  twee  voorbeelden  aan;  de  contentstrategiepiramide  volgens   Joery  Bruijntjes  en  de  fases  binnen  de  strategie  volgens  Atie  de  Heer  (paragraaf  5.3).  In  het   model  van  Joery  Bruijntjes  is  duidelijk  te  zien  dat  een  goede  content  strategie  begint  met  het   vaststellen  van  je  doelgroep.  Vervolgens  beslis  je  welke  kanalen  je  gaat  gebruiken  om  je  

(18)

 

doelgroep  te  bereiken.  Daarna  wordt  er  nagedacht  over  de  campagnes  in  het  algemeen  die   vervolgens  worden  vastgeprikt  op  de  issuekalender  of  ook  wel  content  kalender  genaamd.   Als  laatste  worden  deze  issues  gekoppeld  aan  de  thema’s  en  als  laatste  wordt  de  content   samengevoegd  met  de  kernboodschap.  Hierin  legt  Joery  Bruijntjes  ook  uit  dat  veel  organisaties   zich  blind  staren  op  de  kernboodschap  en  denken  dat  dit  stap  1  is.  Echter  gaat  het  juist  eerst   om  het  gehele  plaatje  en  de  lange  termijn  strategie  in  plaats  van  het  detail  van  de  individuele     content.  Dit  is  juist  het  belang  van  de  strategie,  dat  er  eerst  een  basis  wordt  gelegd  voor  de   komende  maanden  omtrent  de  content.  Vervolgens  kan  er  dan  per  individuele  content  een   consistente  kernboodschap  worden  toegepast.  

 

  Afbeelding  1:  Contentstrategiepiramide  aldus  Joery  Bruijntjes      

5.1.2 Doelstelling  contentstrategie  :  interactie    

Zoals  al  eerder  werd  geconcludeerd  is  een  contentstrategie  een  middel  om  een  doelstelling   binnen  een  organisatie  te  behalen.  In  het  kader  van  dit  onderzoek  richt  ik  mij  op  de  verhoging   van  de  interactie  en  de  betrokkenheid  met  de  doelgroep.  Vanwege  dit  gegeven  is  het  van   belang  dat  we  de  term  “interactie”  nader  toelichten.    

 

Interactie:  “toestand  dat  personen  of  zaken  op  elkaar  reageren”.    

Ten  aanzien  van  dit  onderzoek  richt  ik  mij  alleen  op  de  online  interactie  via  Facebook.  Met  dit   gegeven  kunnen  we  dus  stellen  dat  de  toestand  dat  personen  of  zaken  op  elkaar  reageren,  zich   online  afspeelt,  in  dit  geval  via  het  medium  Facebook  en  tussen  de  doelgroep  en  het  11:11   festival.    

 

Interactie  met  je  doelgroep  online  of  ook  wel  online  engagement  genaamd,  is  een  term  wat  de   laatste  jaren  steeds  belangrijker  wordt  voor  elke  organisatie  die  online  marketing  uitvoert.  De  

(19)

 

consumenten  hebben  veel  keus  en  dus  is  het  noodzaak  om  de  betrokkenheid  met  de   consument  zo  krachtig  mogelijk  te  houden.  Uiteindelijk  zal  dit  namelijk  resulteren  in  het  feit   dat  de  consument  loyaal  blijft  aan  een  product  of  dienst  of  juist  loyaal  wordt.  In  het  geval  van   het  11:11  festival  kan  het  tevens  resulteren  in  een  stijging  van  de  bezoekersaantallen  per   evenement.  Nina  Kornaat  schrijft  op  haar  blog  op  Frankwatching.com  over  hoe  belangrijk  de   interactie  met  je  doelgroep  is  om  uiteindelijk  de  betrokkenheid  te  verhogen  en  vast  te  houden.   Zij  constateert  vooral  dat  het  begint  met  een  duidelijke  visie  en  een  consistente  boodschap  die   je  door  middel  van  de  juiste  content  strategie  als  organisatie  uitvoert.  Daarnaast  zorg  je  er  met   een  contentstrategie  ook  voor  dat  je  doelgroep  het  oppikt  en  deelt  met  haar  netwerk.  Hierbij   beschrijft  Nina  Kornaat  dat  de  belangrijkste  waarde  hiervan  is:  

 

“De  doelgroep  kan  zich  identificeren  met  het  bestaansrecht  en  de  merkwaarden  van  de   organisatie”.  

 

Om  deze  interactie  te  kunnen  creëren  moet  de  organisatie  een  aantal  fases  door  alvorens  de   interactie  überhaupt  succes  zal  hebben  en  tot  stand  zal  komen.  De  fases  die  Nina  beschrijft   komen  voort  uit  de  piramide  van  Gideon  Rosenblatt  genaamd  “Customer  engagement”.    (2010)   (frankwatching.com,  2013)  

 

5.1.3 Customer  engagement  pyramid  

Customer  engagement  is  een  piramide  van  Gideon  Rosenblatt  (2010)  die  de  6  fases  van   interactie  van  de  doelgroep  beschrijft.  De  6  fases  zijn  onder  te  verdelen  in  de  volgende  niveaus:  

- Observing   - Following   - Endorsing   - Contributing   - Owning   - Leading      

(20)

 

De  conclusie  uit  de  theorie  van  Gideon  Rosenblatt  ten  aanzijn  van  zijn  piramide  is  het  feit  hoe   hoger  aan  de  ladder  of  wel  piramide  hoe  intensiever  de  interactie  en  betrokkenheid  wordt  en   hoe  groter  het  bereik.  Bij  het  bovenste  onderdeel  van  de  piramide  wordt  er  namelijk  meer   automatische  technologie  ingezet  om  een  grotere  doelgroep  te  bereiken.  (idealware.org,  2010)    

5.1.4 Uitgebreide  toelichting  engagement  pyramid  

Gideon  Rosenblatt  beschrijft  dat  elk  niveau  uit  deze  theorie  een  andere  waarde  heeft  ten   aanzien  van  beïnvloeding  op  de  consument  en  daarmee  dus  het  verhogen  van  interactie.  Een   consument  is  namelijk  niet  zomaar  te  beïnvloeden  als  het  gaat  om  het  verhogen  van  zijn  of   haar  interactie  op  een  merk  of  organisatie.  Hiervoor  is  het  eerst  noodzaak  dat  de  organisatie   begrijpt  in  welke  fase  zijn  of  haar  doelgroep  zich  bevindt.  

 

Observing  kenmerken:  

Dit  is  de  eerste  fase  van  de  piramide.  In  dit  stadium  begint  de  klant  een  lichte  interesse  te   krijgen  in  de  organisatie  of  het  merk.  De  voelsprietjes  komen  langzaam  omhoog  en  de  deur   staat  een  klein  stukje  open.  De  klant  krijgt  in  dit  stadium  vooral  de  kennis  van  de  organisatie  of   het  merk  door  via  statusupdates  van  vrienden  via  Facebook  of  bijvoorbeeld  vanuit  bekende   blogs  die  hij  of  zij  volgt.  De  klant  is  in  deze  fase  nieuwsgierig  en  kan  eventueel  besluiten  om  de   website  of  de  Facebook  pagina  eens  te  bezoeken.  De  rol  van  de  organisatie  of  het  merk  in  deze   is  om  absoluut  te  verdiepen  in  de  wensen  van  de  doelgroep  en  de  nieuwe  klanten  en  welke   soort  content  kan  je  gaan  uitzetten  voor  deze  doelgroep.  

 

Following  kenmerken:  

In  deze  fase  heeft  de  klant  inmiddels  kennis  genomen  van  de  organisatie  of  het  merk.  Vaak  is   de  website  al  bezocht  en  zal  het  zeker  nog  niet  top  of  mind  zijn  maar  wel  een  “aha!”  moment   geven  als  iemand  er  naar  vraagt.  De  taak  aan  de  organisatie  in  deze  fase  is  vooral  het  blijven   communiceren  om  uiteindelijk  “front  of  mind”  te  worden  bij  de  klanten  en  in  elk  geval  wat   enthousiasme  op  te  wekken.  In  dit  stadium  zou  de  organisatie  content  kunnen  plaatsen  die   makkelijk  te  delen  is  door  de  vaste  klanten  zodat  deze  weer  herhaaldelijk  verschijnt  bij  de   nieuwe  klanten  die  nog  in  deze  fase  zitten.  Een  eventuele  beloning  voor  het  delen  van  deze   content  zou  wenselijk  zijn  omdat  je  dan  de  eerste  engagement  aangaat.  

 

Endorsing  kenmerken:  

Fase  3:  De  klant  krijgt  in  zoverre  meer  kennis  van  de  organisatie  of  het  merk  dat  het  in  elk  geval   de  visie  en  of  de  waarde  van  het  merk  begrijpt.  In  dit  stadium  zal  de  klant  vooral  reageren  op   de  berichten  die  door  vrienden  vanuit  het  merk  worden  gedeeld.  Ook  zal  de  klant  wellicht  een   eerste  post  of  review  plaatsen  als  eerste  interactie  moment.  Op  dit  moment  kan  de  klant  

(21)

 

worden  beschreven  als  een  lauw  contact  en  zou  de  organisatie  er  goed  aan  doen  om  wellicht   een  kortingsactie  te  kunnen  weggeven  of  een  abonnement  op  een  nieuwsbrief  of  iets   dergelijks.  De  klant  zou  nu  namelijk  sneller  geneigd  zijn  om  deze  stap  te  nemen,  mits  dit  niet   een  te  grote  moeite  is  aangezien  de  klant  nog  lauw  is.  De  organisatie  zou  er  in  deze  fase  tevens   goed  aan  doen  om  te  zorgen  dat  overal  een  interactie  button  zit  en  op  alle  interactie  vriendelijk   te  reageren.  

.  

Contributing  kenmerken:  

In  fase  4  zal  de  klant  vanuit  zichzelf  actie  gaan  ondernemen  die  betrekking  heeft  op  de   organisatie  of  het  merk.  De  klant  voelt  zich  inmiddels  vertrouwd  genoeg  met  het  merk  om  uit   zichzelf  reclame  te  maken  of  zal  uit  zichzelf  content  gaan  delen.  Op  dit  moment  wilt  de  klant  er   graag  bij  horen  en  zal  zich  dan  ook  uitspreken  over  het  merk.    Tevens  zijn  de  acties  niet  meer   impulsief  maar  denkt  de  klant  echt  aan  een  lange  termijn  band  met  het  merk.  In  het  kader  van   festivals  zal  de  klant  dus  waarschijnlijk  denken  aan  het  feit  dat  hij  of  zij  volgens  jaar  ook  wel  zal   gaan  omdat  het  merk  inmiddels  al  zo  hoog  in  het  vaandel  staat  bij  de  klant.  

 

Owning  kenmerken:  

Zoals  het  woord  het  ook  zegt  heeft  de  organisatie  of  het  merk  nu  echt  de  klant  in  bezit.  De   binding  is  er  en  de  klant  zal  zelfs  in  herhaling  gaan  treden  als  het  gaat  om  berichten  liken,   sharen  of  aankopen.  Elk  bericht  wat  de  organisatie  nu  post  daar  zal  een  klant  op  reageren  dus   op  dit  moment  is  er  een  sterke  tweezijdige  communicatie.  De  klant  voelt  zich  nauw  betrokken   en  voelt  ook  de  verplichting  om  het  merk  of  de  organisatie  te  steunen.  

Als  organisatie  is  het  nu  de  tijd  om  het  vertrouwen  in  de  klanten  uit  te  spreken.  Hierbij  is  de  tip   dan  ook  om  dit  publiekelijk  te  doen  zodat  de  klant  openbaar  herkent  wordt  en  in  feite  een   schouderklopje  krijgt  door  het  merk  te  steunen.  

 

Leading  kenmerken:  

In  deze  fase  willen  veel  mensen  uit  de  doelgroep  horen  omdat  veel  bestaande  klanten  zich  als   leidend  binnen  de  groep  gedragen.  Zij  voelen  zich  een  soort  early  adaptors  doordat  zij  het   merk  al  steunen.  Door  dit  gevoel  te  hebben  zullen  zij  uit  zichzelf  veel  grootspraak  hebben  over   het  merk  omdat  het  cool  is.  De  communicatie  verloopt  dus  nu  meer  vanuit  de  klant  dan  vanuit   de  organisatie.  Hierdoor  zal  het  sneeuwbaleffect  ontstaan  en  zullen  er  vanzelf  meer  volgers   volgen.  We  kunnen  hier  het  voorbeeld  van  Sensation  White  noemen.  Uiteindelijk  

organiseerden  de  doelgroep  vanuit  zichzelf  al  pre-­‐party’s  thuis  waarbij  iedereen  in  het  wit   gekleed  moest.  De  klant  vormde  dus  de  eigen  content  naar  nieuwe  klanten.  

(22)

 

5.1.5 Beïnvloedingstechnieken  ten  aanzien  van  interactie  (Robert  Cialdini)    

Robert  Cialdini  is  hoogleraar  aan  de  Universiteit  van  Arizona  en  is  de  expert,  ofwel  goeroe,  als   het  gaat  om  het  overtuigen  van  de  consument.  In  het  boek  van  de  wetenschapper  Maurits   Kaptein,  worden  deze  6  principes  van  Robert  Cialdini  beschreven  en  toegepast  op  socialmedia  .   Deze  beïnvloedingstechnieken  zijn  verweven  met  een  goede  contentstrategie.  Het  gaat  er   namelijk  om  dat  een  goede  content  ook  invloed  moet  hebben  op  de  klant  met  als  doel  de  klant   uiteindelijk  te  overtuigen  om  zich  aan  het  product  of  de  dienst  te  binden.  De  

beïnvloedingstechnieken  bevatten  6  elementen  die  tevens  kunnen  worden  toegepast  binnen   de  soorten  content.  Robert  Cialdini  gebruikt  hierbij  de  volgende  6  belangrijke  elementen:    

- Wederkerigheid:  Als  ik  iets  voor  jou  doe  dan  doe  jij  vast  iets  voor  mij  terug  

- Consistentie:  als  de  klant  al  iets  eerder  heeft  gedaan  dan  heeft  hij  of  zij  vaak  de  neiging   om  trouw  te  blijven  aan  het  eigen  gedrag.  Tevens  hecht  de  consument  aan  een   consistente  boodschap  vanuit  het  merk  

- Het  sociale  bewijs:  Mensen  zijn  kuddedieren  en  kijken  dus  altijd  naar  wat  de   medemens  doet.  Hoe  meer  fans  online,  hoe  meer  fans  er  zullen  volgen  

- Sympathie:  ieder  persoon  die  we  aardig  vinden  gunnen  we  iets.  Wees  als  organisatie   dus  aardig  

- Autoriteit:  organisaties  of  merken  met  veel  macht  krijgen  sneller  volgers  omdat  ze   worden  gezien  als  een  voorbeeld  

- Schaarste:  zet  producten  in  die  schaars  zijn,  schaars  is  waardevol  dus  uniek  en  laat  de   klant  speciaal  voelen  

 

De  6  principes  die  hierboven  staan  beschreven  hebben  een  duidelijk  gezamenlijk  doel,  namelijk   het  versterken  van  de  overtuigingskracht  ten  opzichte  van  de  consument.  Dit  is  iets  wat  de   professor  Robert  Cialdini  jarenlang  heeft  bestudeerd.  Hij  heeft  patronen  ontdekt  in  het   verkoop  proces  door  jarenlang  van  een  afstand  mee  te  kijken  bij  bijvoorbeeld  verkopers  van   auto’s.  Hij  onderzocht  hierbij  het  effect  van  het  gedrag  van  verkopers  die  ter  sprake  kwamen   bij  het  verkoopproces.  Vervolgens  heeft  hij  onderzocht  of  deze  patronen  al  bekend  waren  in  de   psychologie.  Als  voorbeeld  noemt  Maurits  Kaptein  het  principe  “  foot-­‐in-­‐the-­‐door”.  Een   principe  wat  in  de  psychologie  al  bestond  en  wat  kan  worden  omschreven  als  een  activiteit   waarbij  een  verkoper  eerst  een  voet  tussen  de  deur  probeert  te  krijgen  door  middel  van  een   “kleine  ja”  (kom  eens  langs  voor  een  afspraak  of  bezoek  eens  de  website),  om  zo  de  kans  te   vergoten  dat  de  uiteindelijke  verkoop  ook  een  ja  zal  zijn.  Dit  is  een  1  van  de  meerdere   voorbeelden  waar  Cialdini  uiteindelijk  zijn  6  wapens  van  invloed-­‐  theorie  op  heeft  gebaseerd.   Daarnaast  gelooft  Robert  CIaldini  dat  deze  technieken  niet  alleen  fysiek  kunnen  worden  

(23)

 

toegepast  maar  dat  deze  technieken  overal  bruikbaar  zijn,  dus  ook  online.  Om  deze  technieken   te  kunnen  begrijpen  zullen  we  ze  eerst  even  moeten  uitdiepen:  

 

1.  Wederkerigheid:    

Volgens  Maurits  Kaptein  kan  dit  eerste  onderdeel  van  de  theorie  van  Robert  Cialdini  worden   omschreven  als  volgt:    

 

“  Op  het  moment  dat  wij  een  cadeau  krijgen  van  iemand,  en  vervolgens  wordt  ons  gevraagd  om   iets  te  doen  of  te  geven,  dan  voelen  wij  de  verplichting  om  de  zogenaamde  sociale  rekening  te   vereffenen”.  

 

Wat  hiermee  eigenlijk  wordt  bedoeld  is  dat  er  een  sociale  schuld  wordt  opgebouwd  bij  diegene   die  als  eerste  instantie  een  cadeau  heeft  gegeven.  Het  zou  tenslotte  behoorlijk  ongemakkelijk   voelen  om  bijvoorbeeld  gewoon  weg  te  lopen.  Dit  principe  wordt  ook  wel  reciprociteit   genoemd.  

 

Reciprociteit:  Sterk  de  neiging  hebben  om  iets  terug  te  doen  voor  anderen  (begrip  in  de   Psychologie)  

 

Online  wederkerigheid:    

Dit  eerste  principe  wordt  tegenwoordig  veel  gebruikt  bij  marketing  online.  Bijvoorbeeld  het   ontvangen  van  een  digitale  folder  waarna  er  vervolgens  wordt  gevraagd  om  reclame  te  maken   voor  het  product  via  social  media.  Ik  noem  hierbij  zelf  even  een  voorbeeld  van  Corendon:  doe   mee  aan  deze  winactie,  vul  bijvoorbeeld  in  wat  jouw  droomreis  is  en  deel  het  vervolgens  op  je   tijdlijn  van  Facebook.  

 

2.  Consistentie:  

Dit  volgende  principe  is  eigenlijk  een  vervolg  op  het  eerste  principe  wederkerigheid.  Zoals   Maurits  Kaptein  beschrijft  in  zijn  boek,  heeft  de  mens  de  neiging  om  na  te  komen  wat  ze   beloofd  hebben.    Waarbij  hij  terugkoppelt  naar  het  eerdere  principe  van  de  ja  geven  op  een   klein  verzoek  dus  vervolgens  sneller  een  ja  geven  op  een  groot  verzoek.  De  mens  wilt  van   nature  consistent  zijn.  Maurits  Kaptein  gaat  hierbij  tevens  in  op  de  cognitieve  dissonantie  van   Festinger.  Hierbij  wordt  in  zijn  boek  beschreven  dat  als  een  mens  niet  nakomt  van  hij  heeft   beloofd,  dit  effect  heeft  op  de  dissonantie  van  de  persoon.  Hierdoor  gaat  een  persoon  stress   ervaren  omdat  de  mens  nou  eenmaal  veel  waarde  hecht  aan  de  interne  consistentie.  Dit  geldt   dan  uiteraard  ook  voor  de  consistentie  vanuit  een  organisatie  of  merk.  

   

(24)

 

Online  consistentie:  

In  het  kader  van  de  online  wereld  kan  de  wenslijst  van  bijvoorbeeld  BOL.com  als  voorbeeld   worden  genoemd.  Een  klant  kan  hierbij  een  wensenlijst  maken  van  hetgeen  hij  of  zij    nog  wilt   aanschaffen  in  de  toekomst.  Dit  is  een  manier  van  beïnvloeden  en  de  klant  is  uiteindelijk  meer   geneigd  om  het  product  daadwerkelijk  te  kopen  omdat  het  eigenlijk  al  een  kleine  ja  heeft   toegezegd  en  consistent  wilt  blijven  aan  zichzelf.  

   

3.  Het  sociale  bewijs:  

Dit  is  een  principe  die  al  in  ons  perifere  systeem  zit  en  is  volgens  Maurits  Kaptein  heel  

makkelijk  te  verklaren.  Hij  beschrijft  namelijk  in  het  boek  dat  dit  principe  vooral  te  maken  heeft   met  het  feit  dat  we  sneller  geneigd  zijn  als  mensen  om  te  doen  wat  veel  andere  mensen  ook   doen.  Bijvoorbeeld,  als  veel  mensen  op  de  vlucht  slaan  dan  rennen  we  automatisch  mee  want   er  zal  vast  een  goede  reden  voor  zijn.  We  zien  dit  als  betrouwbare  handvaten  en  zijn  bang  voor   het  onbekende.    

 

Het  online  sociale  bewijs:  

Dit  is  eigenlijk  heel  simpel.  Kijk  hierbij  bijvoorbeeld  naar  het  aantal  likes  van  een  merk  op  een   Facebook  pagina.  Als  dertig  vrienden  van  een  persoon  dit  merk  liken,  dan  zal  het  vast  

interessant  zijn.  In  het  kader  van  hoe  dit  binnen  online  marketing  wordt  toegepast:  reviews,  de   advertentie  met  “zoveel  duizend  mensen  gingen  u  voor  met  deze  bestelling”  et  cetera.      

 

4.  Sympathie  

Dit  principe  staat  gewoon  voor  de  gun  factor.  Hierbij  benoemt  Cialdini  het  makkelijke  

voorbeeld  van  vrienden  worden  met  de  consument  om  in  elk  geval  aardig  gevonden  te  worden   alvorens  de  verkoop  daadwerkelijk  door  te  zetten.  Tenslotte  is  de  mens  meer  geneigd  iets  voor   iemand  te  doen  waarvan  ze  de  persoon  aardig  vinden  dan  voor  een  compleet  vreemd  persoon.   Een  voorbeeld  van  hoe  je  sympathie  kan  krijgen  volgens  Maurits  Kaptein,  is  het  gegeven  van   gelijkenis.  Hij  beschrijft  hierbij  dat  personen  elkaar  sneller  mogen  als  ze  overeenkomsten   hebben.  Ook  dit  principe  is  al  eerder  ondervonden  in  de  psychologie  bij  het  experiment  van   sympathie  door  Hornstein,  Fisch  en  Homes  in  1968.    In  dit  experiment  werd  onderzocht   hoeveel  Amerikanen  de  verloren  portemonnee  terugbrachten  van  een  portemonnee  waar  een   identiteitsbewijs  van  een  Amerikaanse  naam  in  zat  en  hoeveel  deze  verloren  portemonnee   terugbrachten  wanneer  er  een  niet  Amerikaanse  naam  op  het  identiteitsbewijs  stond.  Het   bewijs  was  daar,  de  gelijkenis  tussen  twee  Amerikaanse  burgers  (1  van  de  verloren  

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Several methods inclusive of cryogenic distillation, pressure swing adsorption, temperature swing adsorption, absorption into ionic liquids and water absorption as

genderidentiteit kunnen in contact komen met ‘Roze in Blauw’. Deze agenten zijn zelf bijvoorbeeld ook homo- of biseksueel. Ze bieden een luisterend oor, verwijzen door, bemiddelen

De biologische reumaremmer wordt gezien als laatste optie en dit zou een reden kunnen zijn waarom de respondent zulke hoge verwachtingen van deze medicatie hebben.. Als deze

Gezien het grote aantal zorgvragers met depressieve klachten, wil Raadthuys Psychologen onderzoeken hoe eHealth geïntegreerd kan worden binnen de depressiezorg in de

Case study research.. Design and

Aan de hand van 4 vragen werd aan partners van kankerpatiënten gevraagd of ze in de afgelopen tijd wel eens informatie hadden opgezocht of gelezen over de

De provincie Flevoland heeft geen helder beeld van wie behoefte heeft aan welke informatie van de provincie, via welke media deze externe partijen bepaalde informatie, diensten

Erven de Jager (2011) stelt hierbij dat de groep, die geïnteresseerd is in cultuurhistorisch toerisme, bestaat uit mensen van 45 jaar of ouder die geen kinderen of