• No results found

Geskiedenis en gesigshoek met besondere verwysing na die rol van die profete in Kronieke

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Geskiedenis en gesigshoek met besondere verwysing na die rol van die profete in Kronieke"

Copied!
18
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Geskiedenis en gesigshoek met besondere

verwysing na die rol van die profete in

Kronieke

H.F. van Rooy

D eparteinent K lassieke en Semitistiek Potchefstroom se U niversiteit vir CHO PO TC H EFSTR O O M

A bstract

The w ritin g o f h isto ry ca n n o t h e s e p a r a te d fr o m the p o in t o f view o f the historian. O b je ctiv e histo rio g ra p h y, therefore, rem a in s a n iUnsion. This p r o b le m is e x a m in e d in this p a p er, w ith the tre a im en l o f p r o p h e ts in C h ro n ic le s as a n exam ple. In the d isc u ssio n o f the ro le o f p r o p h e ts in C hro n icles, a t len t ion is g iv e n to the p r o p h e ts m e n tio n e d in re g n a l résu m és a n d in se c tio n s w ith a n d w ith o u t p a r a lle ls in the D e u te r o n o m istic H istory. In C h ro n ic le s the n ew view o f the ro le s o f p ro p h e ts is d em o n stra ted . The p o in t o f view o f the w riter(s) o f C h ro n ic le s in the P ersia n p e r io d m u s t be k ep t in m in d to u n d e rsta n d the b o o k's m essage, b eca u se th is p o in t o f view h a s r e su lte d in a d iffe re n t p e rc e p tio n o f the role o f the p r o p h e ts th a n th a t o f the D e u ter o n o m istic H istory. C h ro n ic le s c o n ta in s a new m e ssa g e in a new tim e p o in tin g to a new w a y in to the fu tu r e . The im p o rta n c e o f p o in t o f view f o r the w ritin g o f h isto ry is a lso d e m o n stra te d b y w a y o f a d isc u ssio n o f one

ep iso d e in S o u th A fr ic a n ch u rc h history.

I.

Inleiding

Kan die beskryw ing van geskiedenis - gew one geskiedenis, kerkgeskiedenis o f geskiedenis soos beskryf in die Bybel - werklik objektief w ees? Indien die beskryw ing van geskiedenis nie objektief kan w ees nie, beteken dit dan dat so 'n beskryw ing altyd subjektief en relatief m eet w ees? In hierdie artikel gaan aan hierdie vrae aandag gegee w ord, met as voorbeeld vir die bespreking die wyse w aarop profete in die boek Kronieke aan die orde gestel word. Die voorbeeld w ord voorafgegaan deur 'n bespreking van die verband tussen geskiedenis en die gesigshoek van die geskiedskryw er. Met geskiedenis w ord bedoel die beskry- w uig van die geskiedenis en nie die gebeure in die verlede as sodanig nie. Die verband tussen die gesigshoek van die geskiedskryw'er en sy beskryw ing van die geskiedenis moet steeds raakgesien en in gedagte gehou w ord w anneer die geskiedenis van die kerk vandag beskryf word.

(2)

In die bespreking van die bantering van profete in Kronieke sal aandag gegee w ord aan die w yse w aarop profete gehanteer w ord in die opsomm ings van die re- geringstye van konings, in parallelle gedeeltes in die D euteronom istiese Geskied- werk en in gedeeltes w aar daar nie parallelle is in die Deuteronom istiese Geskiedw erk nie. Ook sal aandag gegee w ord aan die gevalle w aar profete in die Deuteronom istiese G eskiedw erk nie parallelle in Kronieke het nie. D aam a sal die veranderde siening van profete in Kronieke aan die orde kom.

2.

Geskiedenis en gesigshoek

O bjektiew e geskiedskryw ing is 'n ideaal wat veral uit positiw istiese hoek nagejaag is, omdat sodanige geskiedskryw ing ten minste 'n w aardevrye onder- soek mipliseer (Rienstra, 1984:69). lets van hierdie doelstelling w ord gereflek- teer in Christina Landman se beoordeling van Suid-Afrikaanse kerkgeskied- skrywuig. In haar beoordeling van kerkgeskiedskryw ing in Suid-Afrika tot op datum oordeel sy dat daar twee vorme van kerkgeskiedskryw ing in Suid-Afrika geidentifiseer kan w ord, naamlik 'n pre-kritiese en 'n post-kritiese benadering. Vir haar is 'n kritiese benadering (wat dan eintlik 'n derde benadering is) gewens om dat dit gepaard gaan met die objektiewe seleksie van bronne, die onbevooroordeelde lees van die bronne en die skryf van kerkgeskiedenis sonder "commitment to one’s position in the political and socio-econom ic order" (Landman, 1988;68-69). H ierteenoor kan gevra w ord o f 'n mens jo u w erklik van jou staanplek in die w êreld kan losmaak.

Enige beskryw ing van geskiedenis word steeds uit 'n sekere hoek gedoen: dit het Popper ons geleer. W at in die verlede gebeur het, is beskryf en geinterpreteer vanuit 'n bepaalde raamwerk. Volgens Popper (1962:265) bevat die bronne wat historici so graag vir hulle geskiedskrywing gebniik, ook m aar 'n seleksie van materiaal sodat geskiedskryw ing in alie geval interpretasie is. Interpretasie, aldus Popper (1962:266), verteenw oordig 'n spesifieke gesigshoek, gevolglik kan geen interpretasie ooit as fmaal beskou w ord nie (vgl. Popper, 1962:268). Elke inter­ pretasie probeer 'n antwoord gee op die vraag hoe huidige problem e met die verlede verband hou en hoe gevorder kan w ord na 'n oplossing (Popper, 1962:268). Ons gee self betekenis aan die geskiedenis (Popper, 1962:278). In aansluiting hierby noem Van den Bergh (1977:1) die historikus die skepper van die geskiedenis. Die geskiedbeskouing bly relatief en die historikus is steeds subjektief teenw oordig in sy werk (Van den Bergh, 1977:4). 'n V oorbeeld hier- van is die verskillende visies op die verkiesing van 1948. Vir A frikaners w as dit 'n groot w aterskeiding, vir Engelse historici 'n groot ramp en vir swart historici 'n katastrofe (Van Jaarsveld, 1989:34).

Van Jaarsveld (1984:6-7) bied 'n voorbeeld van groter omvang in sy bespreking van vier tendense wat hy in die Suid-Afrikaanse historiografie onderskei. In elk-Geskiedenis e/i gesigshoek m et besondere ver»yshig na die m l van die profele in Kronieke

(3)

een van die benaderings w ord daar na 'n sondebok vir die problem e van die land gesoek. In die tradisionele, konserw atiew e benadering w ord op die blanke kolo- niste en republikeine gekonsentreer, met die progressief-im perialistiese benade­ ring van G root-B rittanje as die sondebok. Vir die m eer liberate Engelse histo- riografie na die Eerste W êreldoorlog w as die kleurvraagstuk 'n besondere verwy- singspunt, met die A frikaners as die sondebokke. N a die Tw eede W êreldoorlog het 'n m eer radikale benadering na vore gekom , met klas as 'n belangrike verwy- singspunt in 'n M arxistiese benadering: Britse imperialisme en kapitalism e is as die sondebokke uitgesonder. N a 1948 het 'n sw art radikale benadering na vore gekom. Hierin is vir die eerste keer behoorlike aandag gegee aan die rol van die sw art bevolking van Suid-Afrika. Die geskiedenis is h erskryf in term e van ver- owering, onderw erping, w eerstand en bevryding - 'n benaderinsw yse met die im- plikasie dat die blankes vir hierdie negatiew e erflating van die geskiedenis verant- w oordelik is. Hieruit is duidelik dat die historikus nie te bevry is van sy eie histo- riese konteks nie (vgl. Rienstra, 1984:74).

Nie net die historikus nie, m aar ook die kerkhistorikus werk met gesigshoeke, byvoorbeeld 'n konfessionele gesigshoek (vgl. Van der W att, 1975:13). Die kerk- geskiedenis is nie m aar net besig om te beskryf nie, m aar ook om te kyk na die kragte en oortuiginge agter die verskynsels, gebeurtenisse en toestande (Van der W att, 1975:5). Brown (1988) gee 'n oorsig oor die ontw ikkeling van die kerk- geskiedenis. G eskiedenis en kerkgeskiedenis w ord volgens hom bestudeer en beskryf, nie om G od te vind nie, m aar om iets te verstaan van sy w eg met ons en sy w ereld (Brow n, 1988:43).

In die beskryw ing van geskiedenis moet die historikus getrou bly aan die getuienis oor die verlede, m aar sonder om te verval in die gevaar van die ‘foun- dationalism e’, waarin die onfeilbaarheid en onveranderlikheid van G od en sy W oord verw ar w ord met die mens se feilbare en veranderlike verstaan van die W oord (Rienstra, 1984:77,81).

In hierdie artikel gaan die saak van geskiedskr>'wing en gesigshoek toegelig word aan die hand van 'n voorbeeld uit Kronieke. Die doel van die geskiedskryw ing van Kronieke kan ook vergelyk w ord met die opm erking van Brow n w aam a hier- bo verw ys is. Die Bybelse (geskied)skryw er(s) w ou die lesers ook iets leer van G od se w eg met hulle deur die verlede om daam a 'n weg vorentoe aan te dui. Die geskiedskryw ers in die Ou Testam ent het op 'n sekere w yse dieselfde gedoen as m odem e geskiedskryw ers: hulle het ook probeer om soveel as moontlik oor die verlede uit te vind en dan gepoog om sin daarin te vind (Licht, 1984:108). Die sin het hulle daarin gevind dat G od 'n langtennynplan met sy volk gehad het, naamlik om hulle te vestig en te bew aar (Licht, 1984:11, 1 15). O ok vir die geskiedskryw ers van die Ou Testam ent w as daar die nonnale drie stappe nodig, naamlik die identifisering van getuienis, die interpretasie daarvan en die

samestel-________________________________________________________________________ H.F. va n R o o y

(4)

ling van 'n rekonstruksie van die gebeure (H alpem , 1988:6). 'n G eskiedw erk probeer altyd om te kom m unikeer oor gebeure buite die teks (H alpem , 1988:11). H alpem en Licht oordeel m eer positief oor die historiese w aarde van die Ou- Testam entiese historiese boeke as byvoorbeeid M iller en Hayes, M iller en Hayes (1986:78) is oortuig daarvan dat die basiese gang van die verhaal in Genesis- Josua 'n kunsmatige en teologies bepaalde literêre konstm ksie is. Hulle hou nie genoeg rekening daarm ee dat die historiese w erke in die Ou Testam ent geskiedenis w ou beskryf nie, al is dit dan met die beperking van min bronne en die lang tyd w at verloop het tussen die gebeure se lf en die uiteindelike beskry- wing daarvan. Deist (1986:100) w ys daarop dat die O u-Testam entiese vertellings vir die eerste hoorders daarvan die enigste geskiedenis w as w at hulle geken het. Die verhale was gerig op die eerste hoorders/lesers. Deist onderskei vier moont- likhede oor die w yse w aarop die verhale die hoorders kon aanspreek (1986:100- 102): die verhale kon die hoorders inlei in die tradisies van hul volk en hulle so onderrig. Ook kon die verhale die legitimiteit van bestaande praktyke aandui, be- staande praktyke kritiseer o f vem uwend daarop inwerk.

3.

Profete in Kronieke

By die bestudering van die wyse w aarop profete in die boeke 1 en 2 K ronieke aan die orde kom, moet onthou word dat die boeke se lf geskryf is lank na die gebeure w at daarin beskryf word. Deur hierdie boeke wou die skrywer(s) die geskiedenis herinterpreteer vir hulle eie tyd. Om te aanvaar dat die boek iets reflekteer van die veranderende om standighede w aartydens dit geskryf is, is natuurlik 'n baie kom plekse aangeleentheid met baie problem e (vgl. Carroll, 1989:204-206). Hierdie boeke gee voor om die geskiedenis van Israel te verhaal, met toespitsing op Dawid, Salomo en die koninkryk van Juda. Die vraag ontstaan dus wat 'n m ens uit 'n teks soos Kronieke kan aflei van die tyd w aaroor en die tyd w aarvoor dit geskryf is. Dat daar van bronne gebruik gem aak is in die samestelling van die teks is duidelik, veral by die vergelyking van Kronieke met Samuel-Konings. M iller en Hayes (1986:156) oordeel dat Kronieke Samuel en Konings in basies die huidige vorm gebm ik het, en dat dié twee boeke veral toegespits is op kultiese en religieuse sake. Op grond van hierdie toespitsing word gevolglik baie aandag gegee aan die tempel in Jem salem en die inrigting daarvan. Dat K ronieke 'n tendensieuse geskrif is, blyk vir hulle uit onder andere die bantering van Dawid, die groot held van die skryw er(s) van Kronieke (M iller & Hayes, 1986:157). In die geskiedenis van Israel het sekere dinge gebeur. In sowel die Deuterono- m istiese G eskiedw erk (Josua-K onings) as in Kronieke w ord pogings aangew end om die geskiedenis te b esk ry f Elkeen van die beskryw ings is in 'n sekere tyd vir 'n sekere adres g esk ry f In die teks word die geskiedenis van die volk herskep om 'n nuwe boodskap in 'n nuwe tyd te bring. Deur die tw ee tekste oor die geskiedenis van Israel te vergelyk, w ord die boodskap van elk in sy eie tyd Geskiedenis en gesigshoek me! hesondere ven tysin g na die rol van die profete in Kronieke

(5)

H.F. van R ooy duideliker. Die reinterpretasie van Kronieke hou verband met die ontstaanstyd van die boeke, al kan ons steeds net deur die oë van die skryw er(s) daam a kyk (vgl. Long, 1977:5). Die ontstaantyd van Kronieke w as in die Persiese periode, 'n tyd w aarin die volk nie m eer polities aflianklik w as nie, m aar 'n tydperk waarin Juda 'n onderdeel w as van die groot Persiese Ryk. Die volk w as slegs godsdiens- tig 'n eenheid en in die godsdienstige eenheid w as die plek van die tem pel en die kultus baie belangrik.

In paragraw e 3.1 tot 3.5 sal daar verder aandag gegee w ord aan die voorkom s, w oorde en dade van profete in K ronieke, ook in vergelyking met die D euterono- m istiese G eskiedw erk. D aar is 'n aantal studies w at volledig aandag gee aan die profete in die tw ee boeke (vgl. M icheel, 1983 en Petersen, 1977). In genoemde onderafdeling sal gekonsentreer w ord op die boodskap w at die profete gehad het vir die tyd waarin die boeke geskryf is, om sodoende iets van die gesigshoek van die skryw er(s) duidelik te maak. Die gesigshoek reflekteer 'n tyd toe die klas- sieke profetism e in 'n verw ante m aar verskillende verskynsel verander het (Peter­ sen, 1977:6). Die w yse w aarop profete in K ronieke b esk ry f w ord, sal slegs aan die hand van 'n aantal verteenw oordigende voorbeelde bespreek word.

3.1 Profete in opsommings van regeringstye van konings

Aan die begin o f aan die einde van die bespreking van 'n koning se regering word daar telkens opsom m ings van die koning se iewe en w erk gegee (vgl. D e Vries, 1989:434). In die slotopsom m ings word daar dikwels na bronne verwys. In die vyftien gevalle in Kronieke w ord daar agt keer verw ys na w erke van profete (1 Kron. 29:29; 2 Kron. 9:29; 12:15; 13:22; 20:34; 26:22; 32:32 en 33:18-19). T w ee voorbeelde is voldoende om die bantering van profete in die opsom m ings te illustreer. Aan die einde van die tydperk van Dawid staan daar in 1 Kronieke 29:29-30:

En die geskiedenis van koning Dawid, die vroeere en die latere, kyk, dit is beskrywe in die Geskiedenis van die siener Samuel en in die Geskiedenis van die profeet Natan en in die Geskiedenis van die siener Gad, saam met sy hele konmgskap en sy heldedade en die tye wat oor horn en cor Israel en cor a) die koninkiyke van die lande heengegaan het (1933/53-vertaling).

Die afsluiting van die beskryw ing van die tyd van Josafat w ord soos volg ver- w oord (2 Kron. 20:34):

En die verdere geskiedenis van Josafat, die vroeere en die latere, kyk. dit is beskrywe in die Geskiedenis van Jehu, die seun van Hanani, wat opgeneem is in die Boek van die konings van Israel (1933/53-vertaling).

(6)

Die volgende profete word so in Kronieke venneld: Samuel, N atan, G ad, Ahia, Iddo, Semája, Jehu, Jesaja en Hosai. Dit is 'n vraag o f die w erke w aania verwys w ord, aparte w erke was. Die standpunt dat daar wel sulke w erke w as, w ord deur M icheel (1983:79) verwerp. Dit is ook m oontlik dat hierdie verw ysings op die D euteronom istiese G eskiedw erk w ys, al w ord al die profete nie daarin aangetref nie (vgl. De Vries, 1989:109-110; Dillard, 1987:74). Auld (1983:17) dink dat die opsomm ings in Konings en Kronieke kniisverw ysings tussen die tw ee w erke is op plekke w aar albei verskil van 'n gem eenskaplike bron. W at in elk geval duidelik is, is dat die skrywer(s) deur die verw ysings na profete hom self/liulleself in die profetiese tradisie wil plaas.

3.2 Profete in Kronieke met parailelle in die Deuteronomistiese

Geskiedwerk

D aar is 'n aantal gevalle w aar profete in Kronieke voorkom met parailelle in die D euteronom istiese G eskiedw erk. Al die gevalle word deur Micheel (1983:11-38) bespreek. Enkele voorbeelde kan aangehaal w ord om die w yse w aarop die tw ee w erke ooreenstem m ende gedeeltes hanteer, te verduidelik.

1 Kronieke 17 kan met 2 Samuel 7 vergelyk w ord - twee gedeeltes waarin Dawid se begeerte om 'n tempel te bou, behandel word. In hierdie geval is daar slegs enkele klein verskille, soos byvoorbeeld die weglating van 2 Samuel 7:14 met die verwysing na die moontlike oordeel oor Salomo (vgl. De Vries, 1989:153). H ierdie verw ysing kom ook in die Septuagint voor, sodat die verskil nie te wyte kan w ees aan 'n ander Vorlage van Samuel as die M asoretiese teks nie. In sommige gevalle kan die konteks waarbinne 'n episode in die tw ee tekste geplaas w ord, verskil. So is 2 Samuel 24 deel van die aanhangsel tot 2 Samuel (ook in die Septuagint), terwyl die verhaal daarin vervat, in Kronieke deel is van die basiese verhaal (vgl. A ckroyd, 1973:73). Die konteks van die verhaal van M iga en die valse profete in 2 Kronieke 18 verskil ook van die konteks in Konings. In Konings is dit deel van die geskiedenis van Agab en in Kronieke deel van Josafat se geskiedenis. Dillard (1987:139) sê dat die tw ee gedeeltes tw ee preke met die- selfde teks is. Konings w ys na die vervulling van die profetiese w oord as een van die oorsake van die ballingskap, terwyl Kronieke wil w ys op die gevaar van bondgenootskappe met vreemde nasies. Dit blyk dus dat Konings se bantering van die gebeure aansluit by 'n doelstelling van die boek, naamlik om die volk in ballingskap te w ys op die redes vir die oordeel wat hulle getref het. In Kronieke hou die boodskap eerder verband met die w yse w aarop die volk hulle as God se volk in die tyd na die ballingskap moes suiwer hou in 'n nuwe tyd.

Daar kom enkele gevalle voor w aar Kronieke verwys na gebeure w at in die D euteronom istiese G eskiedw erk beskryf w ord, maar nie in Kronieke se lf nie. Die verw ysing na die profesie van Ahia in 2 Kronieke 10:15 is 'n voorbeeld. Die Geskiedents en gesigshoek m et besonJere verwysing na die rot van die profete in Kronieke

(7)

H.F. van Rooy profesie w ord in 1 Konings 11:29-39 beskryf. Kronieke verw ys net na die ver- vulling van die profesie, sodat veronderstel w ord dat die oorspronklike leser kennis gedra het van die gedeelte in Konings (Dillard, 1987:87).

3.3 Profete in Kronieke sender 'n parallel in die Deuteronomistiese

Geskiedwerk

Kronieke bied soms nuwe materiaal oor profete sonder direkte parallelle in Samuel en Konings. Vir 'n volledige bespreking, vergelyk M icheel (1983:39-70). Sommige van die gevalle hou indirek verband met gegew ens in die D euterono­ m istiese G eskiedw erk, terwyl sommige gevalle hoegenaam d geen verband het met gegew ens in die D euteronom istiese G eskiedw erk nie.

V oorbeelde sonder enige verband sluit in 'n aantal algem ene verw ysings na profete, soos in 1 Kronieke 16:22 (in 'n psalm wat ooreenkom met dele van Psalm 105) en in Josafat se aanm oediging dat die volk in G od moet glo (1 Kron. 20:20). Vergelyk ook 2 Kronieke 24:19 en 36:16.

In 1 K ronieke 25:1-3 kom 'n besonderse gebruik van die w erkw oord n b ' voor. Hierdie w erkw oord verwys na die Levitiese teinpelmusikante: daardeur word profetiese optrede en liturgiese musiek verbind. Vir die kronis gaan hierdie saak terug na D aw id, wat die m usikante die opdrag gegee het om met musiekinstru- mente te profeteer (vgl. Eaton, 1984:97. Die tempelmusici m oes dus deur pro­ fetiese inspirasie werk en die kom ponering en uitvoering van liturgiese musiek is as 'n vorm van profesie beskou (Bienkinsopp, 1984:254). Die verbinding van die Leviete met profetiese handelinge is tipies van die kronis (vgl. Petersen, 1977:62,

66

).

D aar kom in K ronieke ook 'n aantal profete voor wat glad nie die D euterono­ mistiese G eskiedw erk venneld w ord nie, soos Jahásiël in 2 K ronieke 20:14-17. In vers 37 van dieselfde hoofstuk w ord daar verw ys na Eliëser, die seun van D ódawa. In albei gevalle w ord die vervulling van die profesie teen Josafat in die­ selfde hoofstuk b esk ry f V erdere verwysings sonder parallelle in die D eutero­ nom istiese G eskiedw erk is die b rief van Elia in 2 Kronieke 21:12-15, Sagaria, die seun van Jójada (2 K ronieke 24:20), 'n ander Sagaria in 2 K ronieke 26:5 en O ded in 2 Kronieke 28:9-11.

Daar kom ook gevalle voor w aar die kronis nuw e materiaal na vore bring oor profete w at wei in 'n ander verband in die D euteronom istiese G eskiedw erk voor- kom. Die b rief van Elia is liiervan 'n voorbeeld. Soms w ord daar in K ronieke net verw ys na 'n profeet van wie m eer bekend is in die ander geskiedw erk, soos Heman, die siener van die koning, wie se seuns onder die m usikante w as wat Daw id aangew ys het. So w ord 'n profeet en die Levitiese m usikante verbind. Hanson (1975:271-273) toon aan dat Kronieke 'n m eer positiew e beeld van die

(8)

Leviete skets as w at gangbaar w as in die tyd voordat Kronieke geskryf is. Die bitter stryd w at daar tussen priesterlike groepe w as, het tot 'n einde gekom. Die profeet Semaja is nog 'n voorbeeid van 'n profeet w aaroor K ronieke nuwe ge- gewens na vore bring. Hy w ord vermeid in 2 K ronieke 11:2-4, met 'n parallel in Konings. In 2 K ronieke 12:5 en 7-8 w ord hy w eer vermeid, m aar sonder 'n parallel. Hy het oordeel aangekondig, w at uitgeloop het op bekering en die opskorting van die oordeel. 2 K ronieke 12 kan dalk beskou w ord as 'n kronistiese interpretasie van 1 Konings 14:21-31, w aarin die profeet se w oorde die interpretasie duidelik m aak (vgl. M icheel, 1983:41).

D aar is ook gevalle w aar Kronieke gegew ens uit die K onings-boek uitbrei en in die proses 'n profeet aan die orde stel. Dit is moontlik die geval in 2 K ronieke 15: 1-8, w aar A sarja, die seun van Oded, aan die w oord gestel w ord (vgl. M icheel, 1983:41-45). Hierdie episode mag verband hou met 1 Konings 15:12, w aar daar van hervormings van A sa melding gemaak word. In Kronieke w ord die rol van A sarja in die hervormings aangedui. Soortgelyke voorbeelde w ord in 2 Kronieke 16:7-10 en 12 aangetref, asook in 2 Kronieke 19:2-3, 25:7-9 en 35:25. Ken- merkend van die nuw e gegewens in Kronieke is dat dit kom m entaar lewer op gebeure wat in Konings beskryf word. In die kom m entaar w ord gebeure verbind aan die koning se verhouding met die Here sodat duidelik w ord dat vertroue op G od seen bring, m aar gebrek aan vertroue oordeel teweegbring (vgl. M icheel, 1983:67-71).

3.4 Profete in die Deuteronomistiese Geskiedenis met geen parallelle

in Kronieke nie

Daar w ord 'n hele aantal gevalle aangetref w aar profete in Samuel en Konings vermeid w ord sonder parallelle in Kronieke. Sommige van die gevalle het te doen met die Noordelike Ryk o f dele van die geskiedenis wat nie in Kronieke aan die orde kom nie. W at die profete b etref wat in die Noordryk gew erk het, het die volgende nie parallelle in Kronieke nie: die man van G od uit Juda en die ou profeet van Betel (I Konings 13), Elia en Elisa, Jehu (I Konings 16), die verw y­ sing na die 100 profete wat deur O badja w eggesteek is (1 Konings 18:4), die profete wat teen Agab geprofeteer het (1 Konings 20), die profeteseuns (2 Konings 2-5 en 9), Jona (2 Konings 14:25) en die deuteronom istiese beoordeling van die val van Samaria (2 Konings 17), met die verwysing na profete in verse 13 en 23. Natan kom m eer kere in die D euteronom istiese G eskiedw erk voor en slegs een keer in Kronieke, parallel aan 2 Samuel 7. Aan die ander kant verw ys 2 Kronieke 9:29 w eer na 'n w erk van N atan as een van die bronne vir die tyd van Salomo, wat waarskynlik kennis van 1 Konings 1 veronderstel (M icheel, 1983: 12). Die verswyging van sommige van die profete mag bloot daannee verband hou dat hulle noordelike profete w as, m aar tog word sommige noordelike profete wel gebruik (Begg, 1988a:8). Sommige van die gevalle mag egter eerder verband Geskiedenis en gesigshoek met besondere verwysing na die rol van die profete in K rom eke

(9)

H.F. va n R o o y hou met die skryw er(s) se gesigshoek. Begg (1988a: 10-11) is byvoorbeeld van meiiing dat die versw yging van Elisa verband mag hou met die gebeure in 2 Konings 3, w aar Elisa aangekondig het dat die bondgenootskap van Josafat, Joram en 'n koning van Edom 'n oorwinning sal behaal onder die seen van die Here. Dit is nie in ooreenstem m ing met die skryw er(s) se duidelike standpunt teen bondgenootskappe met die vreem de nasies nie, W at Esegiel betref, kan die feit dat hy w eggelaat w ord in K ronieke dalk ook verband hou m et die gesigshoek van die skryw er(s) van Kronieke. Esegiel stel die Leviete ondergeskik aan die Sadokitiese priesters terwyl die skryw er(s) van K ronieke die rol van die Leviete juis wil beklem toon (vgl. Begg, 1986:342-343). Esegiel se beskryw ing van die dw aling van die Leviete teenoor die getrouheid van die Sadokiete in Esegiel 44:10 en 15 kon ook daartoe bygedra het dat Esegiel versw yg is in Kronieke. Die feit dat die klassieke profete min aandag in Kronieke kry, is 'n saak waaraan Begg (1988b) besondere aandag gegee het. Jesaja se rol w ord byvoorbeeld on- derbeklem toon ten koste van Hiskia. Die onderbeklem toning hou verband met die besondere plek w at Hiskia in Kronieke ontvang het. Hy het se lf die inisiatief geneem vir sy hervonnings en hy w ord feitlik as 'n profetiese figuur geskets. Begg (1988b: 102) stel dat Hiskia beskou kan w ord as die profeet van sy tyd. Jerem ia het wel 'n belangriker rol te speel in Kronieke, m aar hy w ord op dieselfde manier as Jesaja gehanteer (Begg, 1988b: 103).

3.5 Die veranderde sicning van profete in Kronieke

Begg (1988b: 100-101) onderskei vier algemene tendense w aarvolgens Kronieke die profete hanteer:

* K ronieke gaan heelw at verder as die D euteronom istiese G eskiedw erk om die profetiese dim ensie van Israel se geskiedenis te beklem toon en bring nuw e inligting na vore.

* Profetiese toesprake in Kronieke is meer verw ant aan die profetiese boeke. * Die profete in Kronieke stem m eer ooreen met die klassieke profete as met

die deuteronom istiese profete.

* K ronieke gebruik profete om gapings in die deuteronom istiese opeenvolging van profete in die Suide te vul.

In die onderhawige artikel gaan daar ondersoek ingestel w ord na die verandering in die interpretasie van die funksie van profete en w at hierdie veranderde inter- pretasie reflekteer ten opsigte van die tyd van Kronieke s e lf Volgens W ilson (1980:292) het die profete 'n baie belangrike rol vervul in die skryw er(s) se sie- ning van die samelewing. Die opkom s van die profetism e het saam geval met die ontstaan van die monargie (W ilson, 1980:293). Dat die w yse w aarop profete

(10)

skou is, met verloop van tyd verander het, is duidelik aangetoon deur Auld (1983).

Die baie verwysings na profete in die opsomm ings van regeringstye is 'n poging van die skryw er(s) om sy/hulle w erk aan die profetiese tradisie te verbind. Blenkinsopp (1984:22) oordeel dat die baie sieners en profete w at in K ronieke se bronne verm eld word, aantoon dat profete in die tyd van Kronieke as geskied- skryw ers beskou is - die benam ing ‘vroeere profete’ vir die boeke van Josua tot Konings kan hiervan afgelei wees. Kronieke maak van profete historici (Blen­ kinsopp, 1984:255). Die skryw er(s) van Kronieke w as w aarskynlik aan die kultus verbonde. Die feit dat die aanvalle van die klassieke profete op die kultus nie in die boeke gereflekteer w ord nie, kan m oontlik gew yt w ord aan 'n poging om kontinuiteit tussen die profete uit die geskiedenis en die tradisie w aaruit K ro­ nieke gekom het, aan te dui.

In Kronieke is die profete sterk aan die konings van Juda verbind. Vir feitlik elke koning was daar 'n profeet w at horn m oes aanm oedig o f vem iaan. Sommige van hierdie profete se beskryw ings is uit Samuel en Konings oorgeneem o f aangepas. W aar die bron nie sulke profete gehad Iiet nie, het die skryw er(s) nuw e profete na vore gebring. So is profete in Kronieke verbind aan die voortgang van die teokrasie. H ierdie profete het 'n belangrike rol gespeel in die ontstaan van die monargie (Petersen, 1977:55). Hulle het konings vennaan en oordeel o f heil aan- gekondig, afhangende van die koning se reaksie. W anneer hulle w oorde verw erp is, het oordeel gevolg, soos afgelei kan word uit 2 Kronieke 36:16 w aar daar staan dat die volk met die profete gespot het. Die optrede van profete w ord dikwels verbind aan die vergeldingsleer w at in Kronieke voorkom: ongehoor- saamheid bring oordeel en gehoorsaam heid seen. Die verw erping van verdrae met vreemde volke het hierin ook 'n belangrike rol gespeel. 'n K oning se rege- ringstyd in Kronieke w ord m eennale in duidelik onderskeibare fases ingedeel. Aan die begin van sy regeringstyd w as die koning byvoorbeeld gehoorsaam , met seen as gevolg. Na 'n tyd het hy egter gesondig en so onder die oordeel gekom. In Kronieke kom daar dikw els in die tydperk ná die sonde en vóór die oordeel 'n profeet na vore om die oordeel aan te kondig (M cK enzie, 1985:114). 'n Tipiese voorbeeld van hierdie skem atisering word in 2 Kronieke 25 aa n g etre f Hierdie hoofstuk handel oor gebeure gedurende die regeringstyd van Amasia. Twee profete wat nie in die parallelle gedeelte in 2 Konings 14 genoem w ord nie, w ord vermeld. Eers w ord gewys lioe gehoorsaam heid seen tot gevolg het (vers 7-9) en daam a hoe ongehoorsaam heid oordeel tot gevolg het (vers 15-16). Positiew e en negatiewe vergelding w ord verduidelik deur tw ee onbekende profete aan die w oord te stel. In die teokrasie het profete die taak gehad om G od se w oorde aan die konings van Juda te verkondig en hulle reaksie daarop het seen o f oordeel tot gevolg gehad (Dillard, 1987:301). Die lot van die volk en die koning het dus dikwels afgehang van hulle reaksie op die profetiese woord (Eskenazi, 1986:52).

Geskiedenis en gesigshoek m et besondere verwysing m die rol van die profete in Kronieke

(11)

H.F. van Rooy In K ronieke w ord daar ook dikw els gepoog oin Leviete en profete te verbind. Soins w ord dit gedoen bloot deur 'n geriiige opm erking in die gang van die ver- haal. 2 K ronieke 35:18 is 'n voorbeeld liiervan, w aar daar cor die P aasfees in die tyd van Josia gesê w ord dat daar nie so 'n Paasfees gevier is sedert die tyd van die profeet Samuel nie (vgl. W ilson, 1980:293). Konings verw ys na die tyd van die rigters. D aar w ord ook soms m eer eksplisiete verbande tussen profete en die Leviete gelê, soos in 1 K ronieke 25:1-3, w aania reeds verw ys is. Sommige van die profete is ook Leviete, soos Samuel en Jagasiel (2 K ronieke 20:14-17) en Heman (1 K ronieke 25:4-6). In 1 K ronieke 26:26 w ord Samuel aan die diens van die Leviete verbind w anneer verwys w ord na instrumente w at hy geheilig het en w at deur die Leviete bew aar is. In die kultiese diens het profetiese en poëtiese inspirasie oorvleuel (Blenkinsopp, 1984:254). Die Leviete het a! hoe belangriker gew ord in die hiërargie van die tw eede tempel en die band tussen die profete en Leviete het hulle posisie in die nuwe gem eenskap gelegitimeer. In 2 K ronieke 20: 13-23 w ord daar ook 'n tipiese profetiese uitspraak deur 'n Leviet gelew er, wat w eer 'n boodskap in 'n later tyd kan bring dat Leviete profetiese take oorgeneem het (Dillard, 1987:157; vgl. ook Petersen, 1977:76-77). H ierdie verbinding van Leviete en profete kan 'n voorbeeld w ees van die tem pelparty se siening van profesie in hulle tyd (vgl. Petersen, 1977:77). D aar is m eer gevalle w aar die skryw er(s) die Leviete van hulle tyd verbind aan die profete van die volk se geskiedenis. Kronieke toon aan dat die Leviete agting vir die profesie gehad het en daarom profetiese w oorde bew aar het (Smith, 1971:168). In 2 K ronieke 34:30 w ord Leviete venneld onder diegene wat Josia se voorlesing uit die w etboek aan- gehoor het, terwyl 2 Konings 23:3 na profete verwys. D eur hierdie soort ver- wysing ontvang die Leviete profetiese sanksie. In H iskia se reorganisasie is hierdie verbinding baie duidelik. In 2 Kronieke 29:25 w ord die reorganisasie eksplisiet verbind aan opdragte van Natan en G ad in die tyd van D awid. In vers 30 w ord die Leviete beveel om die Here te loof met die w oorde van D aw id en van die siener A s a f In hierdie verbinding word iets gereflekteer van die ver- dwyning van profesie in die tyd van die skryw er(s) en die opkom s van die Leviete en die Levitiese m usikante (Dillard, 1987:236). Die Levitiese m usikante ontvang sodoende D aw idiese gesag vir hulle profetiese aktiw iteite (Petersen, 1977:84). lets soortgelyks gebeur in die tyd van Josia in 2 Konings 35:15 (Dillard, 1987: 291). Die Leviete het waarskynlik gepoog om profesie deel van hulle liturgiese opdrag te m aak (Smith, 1971:168).

In Kronieke lê die profete ook besondere klem op die regte kultus (New som e, 1975:213). 'n Deel van die boodskap is dat Juda se voorspoed onder andere afliang van kultiese getrouheid. H ierteenoor kom baie negatiew e opm erkings van die klassieke profete teenoor die kultus voor. Die profete w as selfs verantw oor- delik vir die herbou van die tempel (Petersen, 1977:56). O ok die konings het kultiese take in Kronieke verrig. Hiskia is hiervan 'n goeie voorbeeld (Begg, 1988b:102-103) terwyl D aw id en Salomo verdere voorbeelde is (vgl. N ew som e,

(12)

1975:204), Die probleem van onvervulde profetiese uitsprake w ord ook in K ro­ nieke vermy. Die voorspellings w at profete wel m aak, slaan op die nabye toe- kom s en die vervulling van voorspellings volg gewoonlik spoedig op die voor- spelling.

W anneer 'n profeet aan 'n instelling soos die kultus verbind word, gaan daar iets van sy boodskap verlore. Om agting vir 'n profeet in die verlede te hê is tog iets anders as om in die hede na sy boodskap te luister en dit te aanvaar (vgl. M cK ane, 1982:262). Profete w ord dikw els in die hede legitim erend gebruik ten opsigte van instellings in die tyd van die skrywer(s). Die w yse w aarop profete in Kronieke geskilder w ord, kan dalk ook 'n reaksie w ees teen die opkom s van die apokaliptiek in die tyd van die skrywer(s). Die ontw ikkeling van apokaliptiek uit profesie w as nie m aar 'n reglynige ontwikkeling nie (vgl. Petersen, 1977:55). Kronieke verwys na profete w at reeds dood is - en Auld (1983:67) stel dit baie skerp: 'n goeie profeet is altyd 'n dooie profeet.

In die Persiese periode het die rol van profete a! lioe kleiner gew ord en is profe- tisme deur apokaliptiek vervang (vgl. Carroll, 1979:204-205). In die geskiedenis soos deur Kronieke verhaal, speel konings, profete en Leviete 'n besondere rol - en slegs die Leviete het oorgebly in 'n nuwe, veranderende wêreld. In die lig hiervan moet hulle dan beskou word as die w ettige opvoigers van die leiers van die gem eenskap van voor die ballingskap. Die tempel sou die fokuspunt van die nuwe gem eenskap w ord (Petersen, 1977:56). Profete word in K ronieke gebruik om die rol van die tempel te beklemtoon.

Uit hierdie oorsig is dit duidelik dat die profete gesagvoile stem m e uit die verlede geword het w at 'n boodskap vir 'n nuwe tyd gehad het. Hulle verbinding met Leviete in die verlede beklemtoon die rol van die Leviete in die nuwe tyd. Van die ou leiers het slegs die profete oorgebly en hulle w as geskik om die volk 'n nuwe toekoms in te lei.

Die bespreking toon aan dat die gesigshoek van die skryw er(s), 'n rol gespeel het in die w yse w aarop die geskiedenis benader en beskryf is in 'n nuwe tyd met nuwe eise en met 'n nuwe sam estelhng van die gem eenskap. Die gevolg is nie bevooroordeelde geskiedenis nie, maar 'n geskiedenis w at ten nouste v erw eef is m et die skryw er(s) se gesigshoek.

4.

Kerkgeskiedenis en gesigshoek

Die saak van die gesigshoek van die geskiedskryw er moet ook in kerkgeskiedenis in gedagte gehou word. Die gedagte van werklike objektiewe kerkgeskiedskry- wing in positiw istiese sin, bly 'n onmoontlikheid, omdat 'n geskiedskryw er hom nooit ten voile kan losm aak van sy historiese konteks nie. Dit blyk duidelik uit die bespreking van die invloed van die skryw er(s) se gesigshoek op die wyse Geskiedenis en gesigshoek m et besondere verwysing na die ro l van die profete in Kronieke

(13)

H.F. va n R o o y w aarop profete in K ronieke aan die orde kom. Die geskiedskryw er moet egter steeds van sy eie staanplek bew us w ees en raaksien hoe sy gesigshoek sy versam eling en interpretasie van ‘feite uit die verlede’ beinvloed. Vir die doel van hierdie artikel kan met een voorbeeld die verband tussen gesigshoek en interpretasie in kerkgeskiedskryw ing geflustreer word.

In die w erk van G erdener (1930:6,7), waarin daar 'n verskeidenheid argivale m ateriaal opgeneem is, verskyn daar 'n b rief van ds. Dirk Postm a aan die Kerk- raad van Pietem iaritzburg. Die ‘feite’ w aaroor die b rief handel, is dus makUk bekom baar en kontroleerbaar. Die b rief is ongedateer, m aar kom duidelik uit die tyd toe ds. Postm a vanuit N ederland na die Transvaal onderw eg w as. Scholtz (1956:150) noem ook die b rief 'n ongedateerde brief, terwyl Van der Vyver (1958:181, voetnoot 36) die b rief op 27 Septem ber 1858 dateer. In dié b rief bedank ds. Postm a die kerkraad vir die goeie ontvangs w at hom daar te beurt geval het en wil hy inligting gee oor die doel van sy sending na Suid-Afrika. Sy opdrag verbind liy aan tw ee sake, naamlik die sendingopdrag, met verw ysing na M atteus 28:19 en M arkus 16:15, asook die toestand van die stam verw ante en geloofsgenote in die Transvaal. Hy sê self dat laasgenoem de "verw ierf in de eerste plaats boven alies de voorkeur" (G erdener, 1930:6). H iem a gee hy in tw ee paragraw e 'n kort uiteensetting van die kerk w aaruit hy kom. D aam a verklaar hy iets oor sy siening van die kerk w aannee hy non kontak gem aak het. Vir die ver- dere bespreking w ord die paragraaf volledig aangehaal (G erdener, 1930:6):

Zoover wij bekend zijn met de Gereformeerde Kerk van Z. Afrika, beschou- wen wij deze met ons homogeen, en het is ons innigst verlangen al wat wij hier doen, met haar in de beste overeenstemming te doen, alware het dan niet in diezelfde kerkelijke gemeenschap.

H iem a stel ds. Postm a (G erdener, 1930:7) dat hy alleen m aar soek na die opbou en uitbreiding van die koninkryk van God in eg gerefom ieerde (Christelike) sin. Hy sê ook dat hy die gem eenskap van die broeders najaag en ook dat hy seker is dat sy adressante hom hierin sal bystaan.

Die b rief kan dus maklik gelees w ord, m aar die interpretasie is nie so eenvoudig nie. Een w yse w aarop die b rief geinterpreteer is, kom in die w erk van dr. G.D. Scholtz (1956:150) na vore. Hy oordeel dat ds. Postm a in hierdie b rief in Natal die eerste keer te kenne gegee het dat hy 'n nuw e kerk wil stig, om sodoende die kerklike verdeeldheid in Nederland na Suid-Afrika oor te plant. Die motivering vir die interpretasie is die paragraaf uit ds. Postma se b rief w at hierbo aangehaal is. Sy afleiding hieroor w ord soos volg saamgevat (Scholtz, 1956:150):

Vir 'n vreemdeling was dit werklik onvanpas om 'n kerklike verdeeldheid waarvoor daar in sy vaderland rede bestaan het, te gaan oordra na 'n land en 'n volk waar sodanige redes nie bestaan het nie.

(14)

Hy verwyt hiem a sommige N ederlanders w at verdeeldheid gebring het op plekke w aar daar eenheid bestaan het.

In sy biografie van ds. Postma, haal Van der Vyver (1958:183-184) ook hierdie paragraaf uit ds. Postm a se b rief aan. Hy verw ys ook na Scholtz se interpretasie van die paragraaf, w ys dit a f en gee 'n ander interpretasie daarvan. Sy afwysing van Scholtz se interpretasie w ord op tw ee argumente gebou. In die eerste plek sê hy dat ds. Postm a in dieselfde b rief verklaar dat sy kerk en die G ereform eerde Kerk in Suid-Afrika, dit wil sê die N .G. Kerk, hom ogeen is. Skeuring van so 'n kerk is vir Van der Vyver nie te rym met die persoon en optrede van ds. Postm a nie. Tw eedens oordeel Van der Vyver dat daar geen getuienis is dat Postm a se koms na Suid-Afrika kerkstigting tot doel gehad het nie (vir die volledige moti- vering, vgl. Van der Vyver, 1958:183).

Van der Vyver se eie interpretasie probeer om die verband van die b rief in ag te neem. Die b rief w as gerig aan 'n kerkraad en Ring wat in kerklike gem eenskap m et die K aapse Sinode w as, terwyi Postma op pad w as na die Transvaal, wat sedert 1853 buite die kerklike gemeenskap van die K aapse Sinode was. Hy w as se lf op pad na die Transvaal en sou dus in daardie kerklike gem eenskap gaan w erk (vgl. Van der Vyver, 1958:183-184). Hier is daar duidelik sprake van twee gesigshoeke. By Van der Vyver sal 'n mens uit die aard van die saak verw ag dat hy die gew raakte uitspraak ten goede sal interpreteer.

Scholtz se interpretasie kan vergelyk w ord met sy bantering van die verbreking van die bande tussen die K aapse Sinode en die kerk in die Transvaal na die koms van ds. Dirk van der H off (Scholtz, 1956:77-103). Op die ou end is sy slotsom dat ds. Van der H off die skuld moet kry. Sy opmerking w aam a reeds verw ys is, naamlik dat Hollanders verdeeldheid in Suid-Afrika gebring het, kan as iets van 'n apologetiese opm erking beskou w ord wat sy beoordeling van die optrede van ds. Van der H off en die gew raakte paragraaf in die b rief van ds, Postm a beinvloed het. Die oorsaak vir kerklike verdeeldheid in Suid-Afrika is dan nie soseer te wyte aan problem e wat daar dalk in die N.G. Kerk kon gew ees het nie, m aar aan buitelanders wat 'n buitelandse verdeeldheid na Suid-Afrika oorgedra het. Elkeen kan se lf oor die verskillende interpretasies oordeel, maar die gesigshoek van die kerkgeskiedskryw er is daam it duidelik. Hoe belangrik dit is dat die hoek van die skryw er raakgesien moet word w anneer daar later van sy werk gebniik gemaak word, blyk uit Van der W att (1973:73) se verwysing na hierdie p aragraaf uit Postm a se b rie f Hy sluit in sy interpretasie ten voile by Scholtz aan, sonder enige vermelding van die afwysing van daardie interpretasie en die ander interpre­ tasie deur Van der Vyver voorgestel. In sy verdere bespreking van die faktore wat aanleiding gegee het tot die afskeiding van die G erefom ieerde K erke, speel die ingesteldheid tot skeuring ook nie 'n rol nie, sodat die funksionaliteit van die Geskiedenis en gesigshoek m et besondere verwysing na die rot van die profete in Kronieke

(15)

H.F. van Rooy betrokke punt nêrens duidelik w ord nie, behalw e as 'n apologetiese stelling- inname.

5.

Slot

Die beskryw ing van geskiedenis - o f dit nou gew one geskiedenis, kerkgeskie- denis o f Bybelse geskiedenis is - kan dus nooit los gem aak w ord van die hoek w aaruit die geskiedskryw er sy materiaal benader nie. Elkeen w at horn besig hou met geskiedskryw ing moet dit besef, ook w at sy eie w erk b e tre f Verskillende gesigshoeke kan m ekaar m eennale aanvul om so die w erklikheid uit verskillende hoeke te belig. W anneer 'n historiese werk bestudeer w ord, m oet daar ook gevra w ord na die tyd en gesigshoek van die skryw er, om so ook iets te probeer ver- staan van die boodskap w at liy vir sy tyd gehad het. Vir die verstaan van die boodskap van K ronieke is dit niters belangrik om steeds die gesighoek van die skryw er binne die Persiese tyd in gedagte te hou: sy gesigshoek w at deur sy belew ing van sy eie tydsgew rig ‘gekleur’ word, laat hom ander sake in die ge­ skiedenis beklem toon as wat die geval in Samuel en Konings is. K ronieke bevat nie ‘objektiew e geskiedenis’ nie, m aar geskiedenis w at doelbew us 'n nuwe bood­ skap in 'n nuwe tyd wil laat hoor en w at sodoende 'n nuwe pad vir die toekom s wil aandui.

O bjektiew e geskiedskryw ing in positiw istiese sin is onbereikbaar, daarom moet die historikus steeds sy eie beperkinge b esef en beskeie bly in sy rekonstruksie van die verlede. Die historikus se interpretasie van die geskiedenis kan nooit presies gelyk w ees aan die geskiedenis ‘soos dit regtig gebeur h e t’ nie - net soos wat die eksegeet se feilbare interpretasie van die Bybel nooit gelykgestel kan w ord aan die Bybel nie. In kerkgeskiedskryw ing moet die kerkhistorikus steeds die beperkinge wat sy eie gesigshoek veroorsaak, raaksien. D aarom is dit ook telkens nodig om w eer die geskiedenis van enige kerk in oenskou te neem; ook die geskiedenis van die G erefonneerde K erke in Suid-Afrika moet telkens w eer bestudeer word. Die interpretasies van die geskiedenis in die verlede moet steeds w eer beoordeel w ord, om so ook die gesigshoek van die skryw ers daarvan onder oe te neem. In 'n tyd van poiitieke verandering sal daar met groter aandag gelet w ord op die invloed van poiitieke om standighede op die geskiedenis van die K erke - en ook op die invloed van sulke om standighede op die beskryw ing van die geskiedenis. Die geskiedenis van 'n kerk kan nooit klaar geskryf w ees nie - en juis daarom is die beskryw ing van die geskiedenis van die G ereform eerde K erke ju is nou w eer baie nodig.

Bibliografíe

ACKROYD, P R 1973. 1 & II Chronicles, Ezra, Nehemiah London : SCM (Torch Bible P ap erb ack s)

(16)

AULD, A.G. 1983 Prophets through the Looking Glass. Between Writings and Moses.

Journal f o r the Study o f the O ld Testament, 27:3-23

BEGG, C T 1986. The Non-M ention o f Ezekiel in the Deuteronomistic History, the Book o f Jeremiah and the Chronistic History. (In Lust, J. ed. Ezekiel and His Book. Textual and Literary Criticism and Their Interrelation. [Bibliotheca Ephemeridum Theologicarum Lovaniensum LXXIV.] Leuven : Leuven University Press & Uitgeverij Peeters. p. 340- 343.)

BEGG, C T 1988a. The Chronicler's Non-M ention o f Elisha. Biblischen Notizen, 45 J - I \ BEGG, C T. 1988b The Classical Prophets in the Chronistic History Bihlische Zeitschrift,

32:100-107.

BLENKINSOPP, J. 1984. A History o f Prophecy in Israel. London : SPCK

BROWN, E. 1988. Die beredenering van die kerkhistoriografie in ons eie tyd Studta Historiae Ecclesiasticae, 14:27-49

CARROLL, R P 1979 When Prophecy Failed Reactions and Responses to Failure in Old Testament Prophetic Traditions. London : SCM.

CARROLL, R P 1989. Prophecy and Society (/« Clements, R E tc/ The World o f Ancient Israel Sociological, Anthropological and Political Perspectives. Cambridge : University Press, p. 203-225.)

DE VRIES, S.J. 1989. 1 and 2 Chronicles. Grand Rapids, Michigan : Eerdmans. (The Forms o f the Old Testament Literature.)

DEIST, F E. 1986 Verteltekste {In Deist, F E. & Vorster, W S reds. W oorde wat ver kom Kaapstad : Tafelberg p. 69-102 (Die literatuur van die Ou Testament 1 ))

DILLARD, R.B 1987 2 Chronicles Waco, Texas : W ord Books (W ord Biblical Commen­ tary 15 )

EATON, J H 1984 Music's Place in Worship: A Contribution from the Psalms O udtesta-

mentische Studien, XXIII 85-107

ESKENAZI, T C. 1986 The Chronicler and the Composition o f 1 Esdras' Catholic Biblical

Quarterly,

GERDENER, G B A 1930. Boustoww e vir die geskiedenis van die Nederduits-Gerefor- meerde Kerk in die Transgariep Kaapstad : Nasionale Pers

HALPERN, B 1988 The First Historians The Hebrew Bible and History San Fransisco : Harper & Row

HANSON, P D 1975. The Dawn o f Apocalyptic. Philadelphia : Fortress

LANDMAN, C 1988 Presuppositions to the Writing o f Church History in South Africa

Studia Historiae Ecclesiasticae, 14:68-77

LICHT, J 1984 Biblical Historicism (In Tadmor, H & Weinfeld, M eds. History, Historio­ graphy and Interpretation Studies in Biblical and Cuneiform Literatures Jerusalem/ Leiden : Magnes/Brill, p. 107-120.)

LONG, B O 1977. Prophetic Authority as Social Reality (In Coats, G W & Long. B O eds Canon and Authority Essays in Old Testament Religion and Theology Philadelphia : Fortress, p 3 -2 0 )

McCANE, W. 1982 Prophet and Institution Zeitschrift fiir die Alttestam entliche Wissenschaft, 94:251-266

McKENZIE, S L 1985. The Chronicler's Use o f the Deuteronomistic History Atlanta, Georgia : Scholars Press (Harvard Semitic M onographs 33 )

MICHEEL, R 1983 Die Seher-und Prophetenuberlieferungen in der Chronik Frankfurt am Main : Peter Lang. (Beitrage zur biblischen Exegese und Theologie 18 )

MILLER, J.M & HAYES, J.H 1986 A History o f Ancient Israel and Juda Philadelphia : W estminster Press

Geskiedenis en gesigshoek m et besondere verwysing na die ro l van die profete in Kronieke

(17)

H.F. van R ooy

N EW SOM E, J D, 1975 Tow ards a New Understanding o f the Chronicler and His Purpose.

Journal o f B iblical Lileraliire. 94 201-217.

PETERSEN , D L 1977. Late Israelite Prophecy: Studies in Deuteroprophetic Literature and in Chronicles Missoula, M ontana Scholars Press (Society o f Biblical Literature M onograph Series 23 .)

POPPER, K.R 1962. The Open Society and Its Enemies II. The High Tide o f Prophecy: Hegel, Marx and the Aftermath London : Routledge & Kegan Paul.

RIENSTRA, M H. 1984 History, Objectivity, and the Christian Scholar. (In M cIntyre, C.T. & Wells, R A eds. History and Historical Understanding. Grand Rapids, Michigan : Eerdmans p 69-82.)

SCHOLTZ, G.D 1956. Die geskiedenis van die Nederduitse Hervormde o f Gereformeerde Kerk van Suid-Afrika deal 1 1842-1885 Kaapstad : N .G Kerkuitgewers.

SMITH, M 1971 Palestinian Parties and Politics that Shaped the Old Testament. New York : Columbia University Press

VAN DEN BERGH, G N 1977 Die historikus as skepper van die geskiedenis Potchefstroom PU vir CHO (W etenskaplike bydraes van die PU vir CHO. Reeks H: inougurele redes nr. 30.)

VAN DER VYVER, G C P 1958 Professor Dirk Postma 1818-1890. Potchefstroom : Pro Rege

VAN DER W ATT, P B 1973 Die Loedolff-saak en die Nederduitse Gereform eerde Kerk 1862-1962 'n Kerkhistories-kerkregtelike studie Kaapstad : Tafelberg (Raad vir Gees- teswetenskaplike Navorsing publikasiereeksnommer 39.)

VAN DER WATT, P B 1975 Gedagtes rondom 'n kom tem porere kerkgeskiedenis - met besondere verwysing na die Ned G eref Kerk Pretoria : Universiteit van Pretoria (Publikasies van die Universiteit van Pretoria Nuwe reeks nr 92 )

VAN JAARSVELD, F A 1984 Omstrede Suid-Afrikaanse verlede Geskiedenis-ideologie en die historiese skuldvraagstuk Johannesburg Lex Patria

VAN JAARSVELD, F A 1989 Historical Consciousness and the Reinterpretation o f History University o f Zululand (Publication series o f the University o f Zululand 8 7 6 ) W ILSON, R R 1980 Prophecy and Society in Ancient Israel Philadelphia : Fortress.

(18)

.'^,!.,ji^ih f:^ '.u .^ t> fl'm .- '. lair.Mr'VyVV^ ,'u'.uv,«\i;,^ú<«.,H\,\lí*,..-í' ’eW^W(r»W«»'í<í«i(«¥.''*<* i « * * » ■'■-^’1= 4.fci

31U»T»|*4«k^’!iJi# K ii-fw ua o|, ,.

.-r^^risstt » ! ^ Th«s: ' ' . . a ^ i : ' r ^

r-'9rf^^'l*>.‘»MT«.<^ i j { ^ r : - . f r a ^ f'»i(Í<>.-5tf'<\.ÁW,:

,4 ' , l u i f l fl£ i» J I A V jiw ltijo J! ■ nofan-") I d tjin m fti* 3 il f « * . t a ^ s H

->«‘' :

.

* f• ¥^

i

«

KÍU.SÍ1THM

: I?, ■■ CS-i>d <; r itinb'i'j'}

^ÍT1f}dwfl»?»94>9o^abf«^^■J^tl|(|j^.VI^ft ii<-<KtíW-<^íWbí<í!<^^5., iKvr, <? Ti \T,lOyry?.

t'.Ýtyo^.- ... »«w;í»K«íi!9ifci5^ .fci5ft5-;i#}ia,íw-(W ..ifeiiteíáni/- -inii^

5ho 4#?it? Í«<ÍJ *>1*10*1 tm« íjOUH RtiiUWiieT r.í'l Í4 .HTÍM?. ■'ARftOr , S P }9'-« W W iP .,- , Fwled KMtrtkmt

i-T^í>»al#b<i ,»(t;^K!6í»B.«»qR%éh:<» n^->i A O .HOíUa A X l ^iA /

(H

,,OH> «T ^

15- 4*5; m 'V n m 'W S -.

; r - ..': 'y C P f '% K - ë . A n t í r r i x - - '. « « '.ii P í)f.áic* i P>_;>F-.v;ííá«- « ■ ■

8!«i smtóos.jMi joM»íoi<i 8íí<?i ' í O u . i P r r r / M ^ K / v .'.■! V'Rtf ' ■'>: -9«5 l émI : .'W Í« R*o«v!,. Nf - .«**•, »'«a-lt fÍOJ* 1

í»>i f b : C r p i H ,T1>.-.W )W1 ^AV

HWefKt t»>»( i»q»^ ipltfe)»)ytg»é-^;i<ir;>.i^aAB : iá«*í*ó«í . - ,:

'ú jp v ttó r {íviScíii p M - % ^ y , r . ’»v>^

3?a|HM|Wí.K-..Í :<í,-5ii.gL4Í;^,ýí,Ha MA-V

• n o n y í ': « í t t w . r i n U «ni.ij 'f ^-áA 'h»*»?) t e / -jú/ m 9t-!t«’.f.';><* E .V ii' , ,) i 1VS4

yy3iowU"«a!4,e<|lieít,, lÍBh?? >iziTl«i!0 *-8P! ^ -5 fl.L T /?;’AAl i<A / EiKL>, .

,«■-1o ;v<(ki«fníí?i*llT»léii'« «viítKK'j«Ki ) lHTfVíBrtí .9«!^: ' A ■* r ir j- V í? / A< -^AV

OtlW b«|fc‘tuSÏ0^:1i^*h<ÍJ a|tl'ijí4?»Wfc'*JÍIMíWlí8i»í)»í«il,'\'|P íP#:-^Mi;ÍÉ!«KÍti,

V,-

.? , « « * . - K ^ ï w f S « W a J i í f t ^ > * * í B l m « f i i í ^ i B T í * l ^ . f ig p ; > í « , k o ^ . . í i w

H ) t t TIk-F»V i ! ■ -. -'ltftf ' rhf Hmx'-a Í^Ht »:'■■; ■' ' s«,--- .Jc J<n-.T. ■

:>■'■ - 0 \ ;• 0 í^;> TiietWwD • • '.p-aayvpjt PWb-ic:;;!.-; •. ■-'■ I.rtNfiW ■*’■> ( ‘ Í--S3. P m u jíp ' ' n» f:. :hf Vnhw* •■' -4i' ,

■.'.•*iá,. é-xckMtPj- . ,4 iSK' :;

i >’ ’-' : -’-*4 fKirttaiHiM wiri..?• {fitJn.lm.tr, H •'• ■•'■

.'•• 3<vj l i n - í p w i » * M ! ‘ •:..'i:c< ,►. l*,i{>'»'AÍ • ^ - - ■

■ W»<incs.l}!il, p .. . V

•,■ , ''•'.'■iptiafc At'-'.i .*> .Vv !,‘‘i kx:.■!',;% ,-:■ ■-» AwfMfílfÍ fe*k<i\ ■>ní • ■.•if«tici!t ^ ■..■-....

■ • ■- P

•V '■;s:r. fTfipíitr vv' --'^ ' ...

■• -^4 251-36*

''■ .-.: ■ - / ;;- S 1. ''-*85 " n s r • . .■_ltf'H í i i ' ' i r-ii' . ! ■ , ■ ■

r--', ,í S<.-te V sPrciJ • il w-ir.i'

'■‘ '’ •>' ■' ' ■''. ’ '5í tiw S*hc< . -L ! oiiwíet-ari, . ,- - . ,-' ;. ? - ; r - ! (8e’».i.:f ii._ ^‘;■b*^,^ca ■ ■ ■■

Ví ' . - - - . HAVES. } n . a :

- :'TÍos?'; Pre«

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

een vèrgaande controle op o.a. beheersing van het pro- duktieproces alsook de ver- deling van de opbrengst daar- van door de gemeenschap, zijn in de socialistische

Omdat renium vervalt en ook wordt uitgescheiden via de urine, is de totale stralingsbelasting door de β -straling voor het lichaam niet zo hoog, namelijk 0,070 mGy per toegediende

(a) Die primere afdeling.. Kruger aangesteld werd. Die hoogste standerds waarmee die skool begin het se leerlinge was nou reeds sover gevorder dst daar vir hulle

Toe die Fransman Karel die Grote, keiser van die Heilige Romeinse Ryk geword het, het hy begin om onderwys saver as moontlik verpligtend te maak, deur byvoorbeeld te bepaal dat

Wanneer Petrus homself aan die lesers bekendstel as slaaf van Jesus Christus, bring hy daarmee 'n besondere aspek van sy verhouding tot Jesus Christus na vore:

Dit blyk dus dat die apostel wil veroorsaak dat die lesers die dinge wat hy in die opsomming van sy leer uiteengesit het, weer uit die geheue oproep en opnuut

regering in die verband verduidelik: Die Duitsers moes tot staatlose burgers verklaar word sodat wetgewing aan- vaar kon word om hulle tot Britse burgers te

Toe dit in Augustus 1877 blyk dat daar 'n groot tekort op die Patriot is en die voorsitter, ds Du Toit, moedeloos wou word, het Hoogenhout die G.R.A. moed ingepraat, want van