• No results found

Spoken op het kerkhof. (book review)

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Spoken op het kerkhof. (book review)"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Spoken

op het kerkhof

Ruben A. Koman

December zoog verscheen het Jaarboek voor de geschie-denis van het Nederlands protestantisme na rSoo onder de tite[ 'spoken op het kerkhof' Verkenningen van protes-tantse vertelcultuur'. onder redactie van lohn Exalto en Fred van Lieburg. Het boek licht een tipje van de sluier op van de goeddee[s onbekende Nederlandse protestantse verteltraditie. omdat de publicatie verhalen bundeLt die leven binnen een specifieke geloofsgroep is het een boek dat zeker de aandacht verdient.

De bundel staït met een geactualiseerde vertaling van een artikeL van T. Dekker, die door de redacteuren als de 'enige echte pionier op het gebied van het Nederlandse volksverhaalonderzoek betref-fende het protestantisme'mag worden gekenmerkt. Met 'Jessica's e e r s t e g e b e d ' w o r d t v e r v o L g e n s e e n E n g e l s ' s p r o o k j e ' , z o a l s J . D a n e en R. van Schoonderwoerd het verhaal typeren, nader bekeken. Het gaat oveÍ een straataÍm Londens meisje, een'heidin', dat in contact komt met gelovigen en uíteindelijk God vinclt. Een klassiek beke-ringsverhaal dat in de zondagsschool met gÍaagte werd verteld. Dat de auteurs vermelden dat het sprookje in het algemeen op bas'is van de Bijbet in (orthodoxe) protestants-christelijke kringen van oudsher wordt afgewezen, is wel iets te makkelijk gezegd. Sprookjes worden tegenwoordig tijdens diensten in bepaalde pïotestants-christetijke kringen juist weer weI gebruikt, om het bijbelverhaal te illustreren. In bepaalde kringen wordt er tijdens de eredienst overigens nog steeds tijd vrij gemaakt voor het bekeringsverhaal van de straatarme drugs-of alcohoLverslaafde zondaar, die het verhaal en plein publique aan de gemeenteleden mag verte llen.

B. Wallet vertelt over het verhaalthema waarin een veelal jonge, oneïvaÍen pïedikant door toedoen van een wijze oude man of vrouw tot bekeïing komt. l. Exalto vervolgens vetelt het verhaal over de vertalers van de Statent:ijbeL. Zij werden wonderbaarlijk gespaard tijdens de uitbraak van de pest, terwijl velen om hen heen stierven. In het Zeeuwse Waterlandkerkje stond een preekstoel waarop niet uit te wissen bloedvlekken te zien waren. F. van Lieburg schrijft over de bekende sage van de onujtwisbare bloedvlekken. E. Venbrux veïtelt volksverhalen rond de dood uit de Friese Wouden. Een van de ver-halen gaat over een jongeman die niet tegen de angst voor de dood of doden is opgewassen. Dit inteïnationaal bekende sagenachtige sprookje werd in rSgz door Anna van de weij uit het Fïiese Jouïe opge-stuurd aan volksverhalenverzamelaar G.l. Boekenoogen.

WIN SPOKEN OP HET KERKHOF

A[s Lezer van ? erte{ €ent... kunt u een exemplaar van Spoken

op het ker.kftofwinnen, door een antwoord te geven op de volgende vraag, Volgens de sage zaten er onuitwisbare

bloedvlekken op de preekstoel van Waterlandkerkje in de

gemeente S[uis. In het belfort van de gelijknamige Zeeuwse stad Sluis staat een mannetje dat op gezette tijden de klok

slaat. Wat is deuocsmaamvan deze houten ktokkenluíder?

Stuuï uw antwoord naar' info@verteleens.eu.

U kunt ook een kaartje sturen, met daarop uw antwoord

naar: Vertel eens..., Stïoom Eschlaan 28,7623 CT BoÍne.

Het boek wordt onder de inzenders van het juiste antwoord verIoot.

$P0

|(tfif

firï

OF

fiTR|(ilOr

vtfi{flll}1ilt8tf{

yÁÍÍ

Pn0n$ïIlïI$r

ylnï tcu tï{J

u fi

t$rtfi it!,{rïlt n!

J0f{I't)(Atï0

rnË$

ïrN

il[${,R&

(2)

'I[[uttratie uan een prote'tant4 Zprookje', rDaarop de 4traatarme Jeó4[ca it afgebeetd, die haar toekom4tíge p[eeguader 6ij een tta(etje ontmoet. ÁJbee[díng uan J:fí. 14rng4 utt Degrn 2oe eeua.

EÍ was eens een jongen die bij zijn makkers als zeer driest bekend stond. A[[erlei waagstukken had hij reeds voor hen uitgevoerd. Zijn grootste daad zou echter zijn, als hij te middernacht, een spijker op een kerkhofspaaltje durfde sLaan. ook dat durfde hij. 's Nachts om rz uuï gaat hij gewapend met een hamer naar het kerkhof. Het moet

ge-zegd worden, op dat uur, alleen op den doodenakker te gaan, 't werd

hem wel wat bang om 't haït. Met zenuwachtige haast slaat hij een spijker in het paattje, en keeÍt zich terstond om om het op een loopen te zetten, maaï o wee, hij kan niet, hij meent dat hij door een doode vastgehouden wordt en valt van schrik dood neer. Hij had een slip van zijn jas mee vastgespijkerd.

P. Burgeï gaat veÍvolgens in op pïotestantse broodjeaapverhaLen die

via e-majI en internetfora worden verspreid. Zo zijn er digitale pïotes-ten tegen schandaalfilms over ]ezus, die in werkelijkheid helemaaL niet blijken te bestaan.

Over de protestantse vertelcultuur kan nog veel meer gezegd worden dan het jaarboek laat zien. Zo wordtin de inleiding geen gewag

ge-maakt van de rol van verhalenverzamelaars als Boekenoogen en

Sin-ninghe - al wordt met name Laatstgenoemde in de bundelnog diverse

malen genoemd - en wordt er weinig tot geen aandacht besteed aan

de bekende verhaaltypen en -motieven en de verteller van de h'istori-sche en moderne vertelcultuur onder nieuwere

protestants-chïiste-lijke groeperingen. Ook wordt een ander aspect van de protestantse

vertelcultuur, de mop, niet genoemd.

Als verkenning js het boek echter een onmisbare start vooï

veïvolg-onderzoek en LeespLezier rondom dit vertelthema. De publicatie

wil dan ook stimuleïen tot verder onderzoek van een te ontg'innen

onderzoeksterrein, en roept explicíet op om toekomstig een corpus

van pïotestantse bronnen in de Nederlandse Volksverhalenbank te

onts[u'iten, waar overigens aI heeI wat pïotestantse verhalen

verza-- verza-- l r l

a n r a L L I a z a n t u a u ' I 4 ' i r z i i r ! . ' .

Meer lezen?

l. Exalto, F. van Lieburg (red.)' Spoken op het kerkhof: Verkenningen van pïotestantse vertelcultuuÍ. ZoelermeeÍ zoo9. (laarboek voor de

geschiedenis van het Nederlands protestantisme na tSooi t7).

R.A. Koman: 'Heilige kiezen' Gouden tanden en goudstof in protes-tants-christelijke charismatische kringen', in: VerteI Eens... 1 (zoo9), p . 2 9 - 3 0 .

Nederlandse Volksverhalenbank, id.nr' CBoEKroz; vg[. bv. ook

TM43o3, caven van de He'ilige Geest.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Waarom versta je niet dat Ik de Vader ben die al zijn kinderen hartelijk onthaalt. Ik

[r]

Tekst en Muziek: Travis Cottrell, Angela Cottrell Ned. tekst:

For Europe & South Africa: Small Stone Media BV,

met Zijn gehoorzaamheid heeft Hij onze overtredingen uitge- delgd, door Zijn offerande Gods toorn verzoend, met Zijn bloed onze smetten uitgewist, door Zijn kruis

Hij vond het jammer dat zijn vrouw hem de laatste tijd niet meer in alles volgde. Eerst zaghlj hoog tegen zijn 'Molly' op, maar nu kwam hij erachter dat haar

En inderdaad, hoewel er van de zijde der menschen slechts enkel schande is geweest, zoolang Jezus Christus daar hing aan het kruis, toch heeft God reeds gewild, dat

Deze toestemming roept in het hart van de zondaar een begeerte naar Christus op; deze begeerte noemde Driessen nu de eigenlijke geloofsdaad. De begeerte naar en