• No results found

‘Omnia vincit amor’: Het antieke beeld van de aardse liefde in middeleeuws-encyclopedische context (ca. 200 - ca. 1300) - Bijlage: Afbeeldingen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "‘Omnia vincit amor’: Het antieke beeld van de aardse liefde in middeleeuws-encyclopedische context (ca. 200 - ca. 1300) - Bijlage: Afbeeldingen"

Copied!
229
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

UvA-DARE is a service provided by the library of the University of Amsterdam (https://dare.uva.nl)

UvA-DARE (Digital Academic Repository)

‘Omnia vincit amor’: Het antieke beeld van de aardse liefde in

middeleeuws-encyclopedische context (ca. 200 - ca. 1300)

Mulders, E.M.

Publication date

2013

Link to publication

Citation for published version (APA):

Mulders, E. M. (2013). ‘Omnia vincit amor’: Het antieke beeld van de aardse liefde in

middeleeuws-encyclopedische context (ca. 200 - ca. 1300).

General rights

It is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), other than for strictly personal, individual use, unless the work is under an open content license (like Creative Commons).

Disclaimer/Complaints regulations

If you believe that digital publication of certain material infringes any of your rights or (privacy) interests, please let the Library know, stating your reasons. In case of a legitimate complaint, the Library will make the material inaccessible and/or remove it from the website. Please Ask the Library: https://uba.uva.nl/en/contact, or a letter to: Library of the University of Amsterdam, Secretariat, Singel 425, 1012 WP Amsterdam, The Netherlands. You will be contacted as soon as possible.

(2)

Bijlage

Afbeeldingen

(3)
(4)

Afbeelding 1. P1, Prudentius, Psychomachia, afbeelding laat tiende eeuw, Parijs, BNF, ms. Lat. 8318, fol. 52r.

Boven: Luxuria arriveert in haar strijdwagen en bezweert de harten van de mannen.

(5)

Afbeelding 2. P1, Prudentius, Psychomachia, afbeelding laat tiende eeuw, Parijs, BNF, ms. Lat. 8318, fol. 52v.

(6)

Afbeelding 3. P1, Prudentius, Psychomachia, afbeelding laat tiende eeuw, Parijs, BNF, ms. Lat. 8318, fol. 58v.

Linkerkolom: Amor en de schare vluchten.

Rechterkolom: de deugden met de kostbaarheden van Luxuria en Avaritia die zich daarop stort.

(7)

Afbeelding 4. Le1, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw, Leiden, Bibliotheek der Universiteit, Codices Vossiani latini, in octavo 15 (Adémar de Chabannes), fols. 39v en 40r.

Fol. 39v: het feestmaal van Luxuria; de bazuinen klinken; Luxuria rijdt in haar wagen naar het slagveld en bezweert de harten van de mannen.

Fol 40r: Luxuria strooit met rozenblaadjes; de deugen werpen hun wapen van zich af; de deugden geven zich over aan Luxuria; de rede van Sobrietas; Sobrietas stelt zich voor de wagen van Luxuria.

(8)

Afbeelding 5. Le1, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw, Leiden, Bibliotheek der Universiteit, Codices Vossiani latini, in octavo 15 (Adémar de Chabannes), fol. 40v.

Boven doet Sobrietas links de wagen van Luxuria kantelen. Luxuria valt. Sobrietas doodt haar rechts en/of spreekt haar honend toe.

(9)

Afbeelding 6. C, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw, Cambridge, Corpus Christi College, ms. 23, fol. 17v.

Boven: de deugden verzamelen zich. Onder: het feestmaal van Luxuria.

(10)

Afbeelding 7. C, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw, Cambridge, Corpus Christi College, ms. 23, fol. 18r.

(11)

Afbeelding 8. C, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw, Cambridge, Corpus Christi College, ms. 23, fol. 18v.

Boven: Luxuria arriveert in haar strijdwagen en bezweert de harten van de mannen. Onder: Luxuria strooit met rozenblaadjes.

(12)

Afbeelding 9. C, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw, Cambridge, Corpus Christi College, ms. 23, fol. 19r.

(13)

Afbeelding 10. C, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw, Cambridge, Corpus Christi College, ms. 23, fol. 19v.

Boven: de deugden geven zich over aan Luxuria. Onder: de rede van Sobrietas.

(14)

Afbeelding 11. C, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw, Cambridge, Corpus Christi College, ms. 23, fol. 21r.

(15)

Afbeelding 12. C, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw, Cambridge, Corpus Christi College, ms. 23, fol. 21v.

(16)

Afbeelding 13. C, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw, Cambridge, Corpus Christi College, ms. 23, fol 22r.

Boven: Sobrietas spreekt de verslagen Luxuria honend toe. Onder: Jocus vlucht.

(17)

Afbeelding 14. C, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw, Cambridge, Corpus Christi College, ms. 23, fol 22v.

(18)

Afbeelding 15. C, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw, Cambridge, Corpus Christi College, ms. 23, fol 23r.

(19)

Afbeelding 16. Lo1, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw, Londen, BL, add. mss. 24199, fol. 18r.

Afbeelding uit Backhouse, Turner et al. (1984).

Fol. 18r. Boven: de deugden werpen hun wapens van zich af. Onder: de deugden geven zich over aan Luxuria.

(20)

Afbeelding 17. Lo1, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw, Londen, BL, add. mss. 24199, fol. 21r.

Boven: de vlucht van Jocus. Onder: de vlucht van Amor.

(21)

Afbeelding 18. Lo2, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw, Londen, BL, Cotton Cleopatra C VIII, fol. 19v.

Boven: de deugden geven zich over aan Luxuria. Onder: de rede van Sobrietas.

(22)

Afbeelding 19. Lo2, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw, Londen, BL, Cotton Cleopatra C VIII, fol. 22v.

(23)

Afbeelding 20. Le2, Prudentius, Psychomachia, afbeelding tweede helft negende eeuw, Leiden, Bibliotheek der Universiteit, Codices Burmanniani, in quarto 3, fol. 135v. Boven: de schare, waaronder Jocus, vlucht. Midden: Amor vlucht.

(24)

Afbeelding 21. P2, Prudentius, Psychomachia, afbeelding laat negende eeuw, Parijs, BNF, ms. lat. 8085, fol. 61v.

Linkerkolom: het feestmaal van Luxuria; de strijdhoorns schallen.

Rechterkolom: Luxuria arriveert in haar wagen en bezweert de harten van de mannen; Luxuria strooit rozenblaadjes; De deugden werpen hun wapens van zich.

(25)

Afbeelding 22. P2, Prudentius, Psychomachia, afbeelding laat negende eeuw, Parijs, BNF, ms. lat. 8085, fol. 62r.

Boven: de deugden geven zich over aan Luxuria. Onder: de rede van Sobrietas.

(26)

Afbeelding 23. P2, Prudentius, Psychomachia, afbeelding laat negende eeuw, Parijs, BNF, ms. lat. 8085, fol. 62v.

Links: Sobrietas doet de wagen van Luxuria kantelen en Luxuria valt. Rechts: Sobrietas doodt Luxuria met een steen.

(27)

Afbeelding 24. P2, Prudentius, Psychomachia, afbeelding laat negende eeuw, Parijs, BNF, ms. lat. 8085, fol. 63r.

Linkerkolom: Sobrietas spreekt Luxuria honend toe; de schare, waaronder Jocus, vlucht; Amor vlucht.

(28)

Afbeelding 25. B1, Prudentius, Psychomachia, afbeelding tweede helft negende eeuw, Brussel, Koninklijke Bibliotheek van België, ms. 9987-91, fol. 112v. Boven: Luxuria hoort het schallen van de bazuinen en begeeft zich naar het slagveld.

Midden: Luxuria in haar strijdwagen.

(29)

Afbeelding 26. B1, Prudentius, Psychomachia, afbeelding tweede helft negende eeuw, Brussel, Koninklijke Bibliotheek van België, ms. 9987-91, fol. 115v.

De schare vlucht: Jocus werpt zijn cymbalen van zich af, Amor vlucht, Pompa vlucht.

(30)

Afbeelding 27. V, Prudentius, Psychomachia, afbeelding vroeg elfde eeuw, Valenciennes, Bibliothèque Municipale, ms. 412, fols. 17v en 18r. Links: Het feestmaal van Luxuria.

Rechts: de strijdhoorns schallen; Luxuria arriveert in haar wagen en bezweert de harten van de mannen.

(31)

Afbeelding 28. V, Prudentius, Psychomachia, afbeelding vroeg elfde eeuw, Valenciennes, Bibliothèque Municipale, ms. 412, fols. 18v en 19r. Links: Luxuria strooit met rozenblaadjes.

Rechts: de deugden werpen hun wapens van zich af; de deugden geven zich over aan Luxuria.

(32)

Afbeelding 29. V, Prudentius, Psychomachia, afbeelding vroeg elfde eeuw, Valenciennes, Bibliothèque Municipale, ms. 412, fols. 19v en 20r. De rede van Sobrietas.

(33)

Afbeelding 30. V, Prudentius, Psychomachia, afbeelding vroeg elfde eeuw, Valenciennes, Bibliothèque Municipale, ms. 412, fols. 20v en 21r. Sobrietas doet de wagen van Luxuria kantelen. Luxuria valt.

(34)

Afbeelding 31. V, Prudentius, Psychomachia, afbeelding vroeg elfde eeuw, Valenciennes, Bibliothèque Municipale, ms. 412, fols. 21v en 22r. Links: Sobrietas doodt Luxuria met een steen.

Rechts: Sobrietas spreekt Luxuria honend toe; de schare, waaronder Jocus, vlucht.

(35)

Afbeelding 32. V, Prudentius, Psychomachia, afbeelding vroeg elfde eeuw, Valenciennes, Bibliothèque Municipale, ms. 412, fols. 22v en 23r. Links: Amor vlucht; Pompa vlucht.

(36)

Afbeelding 33. Ly, Prudentius, Psychomachia,, afbeelding tweede helft elfde eeuw,

Lyon, Bibliothèque du Palais des Arts, ms. 22, fol. 17r. Boven: Sobrietas spreekt Luxuria honend toe.

(37)

Afbeelding 34. Ly, Prudentius, Psychomachia,, afbeelding tweede helft elfde eeuw, Lyon, Bibliothèque du Palais des Arts, ms. 22, fol. 17v.

Boven: Amor vlucht. Midden: Pompa vlucht. Onder: Voluptas vlucht.

Afbeelding 35. Ly, Prudentius, Psychomachia, afbeelding tweede helft elfde eeuw, Lyon, Bibliothèque du Palais des Arts, ms. 22, fol. 17v.

(38)

Afbeelding 36. B2, Prudentius, Psychomachia, afbeelding laat tiende eeuw, Brussel, Koninklijke Bibliotheek van België, Ms 10066-77

(volgens Katzenellenbogen 977), fol. 126r. Luxuria en Sobrietas.

(39)

Afbeelding 37. Be, Prudentius, Psychomachia, afbeelding laat negende eeuw, Bern, Bürgerbibliothek Cod. 264, fol 36v. Afbeelding uit Bartz en Karnein (1994). Pudicitia doodt Libido.

(40)

Afbeelding 38. B3, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw,

Brussel, Koninklijke Bibliotheek van België, Ms. 9968-72 (volgens Katzenellenbogen 975), fol 97r.

Boven: Jocus vlucht. Onder: Amor vlucht.

(41)

Afbeelding 39. G, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw, Sankt Gallen, Stiftsbibliothek, Ms. 135, p. 411.

Boven: de ondeugden willen zich overgeven aan Luxuria, maar worden tot de orde geroepen door Sobrietas.

(42)

Afbeelding 40. G, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw, Sankt Gallen, Stiftsbibliothek, Ms. 135, p. 412.

(43)

Afbeelding 41. Lo3, Prudentius, Psychomachia, afbeelding ca. 1120, Londen, BL, Cotton Mss. Cotton Titus D XVI, fol. 6v.

(44)

Afbeelding 42. Lo3, Prudentius, Psychomachia, afbeelding ca. 1120, Londen, BL, Cotton Mss. Cotton Titus D XVI, fol. 19r.

(45)

Afbeelding 43. P4, Prudentius, Psychomachia, datering afbeelding: 1298, Parijs, BNF, Lat. 15158, fol. 48r.

Boven: Sobrietas doet de wagen kantelen. Luxuria valt en wordt gedood. Onder: Sobrietas spreekt Luxuria honend toe.

(46)

Afbeelding 44. P4, Prudentius, Psychomachia, datering afbeelding: 1298, Parijs, BNF, Lat. 15158, fol. 48v.

Boven: Jocus vlucht. Onder: Amor vlucht.

(47)

Afbeelding 45. P4, Prudentius, Psychomachia, datering afbeelding: 1298, Parijs, BNF, Lat. 15158, fol. 49r.

Boven: Pompa vlucht. Onder: Voluptas vlucht.

(48)

Afbeelding 46. ‘Apostelsarcofaag’, vijfde eeuw, Toulouse, St. Sernin, ‘Enfeu des Comtes’.

Eros is links en rechts afgebeeld. De linkersculptuur is deels verdwenen. Rechts is te zien hoe de naakte en geveugelde Eros op zijn toorts leunt.

Afbeelding 47. Sarcofaag van Constantia, vierde eeuw, Vaticaans museum. Druivenoogstende eroten.

(49)

Afbeelding 48. Sarcofaag van Junius Bassus, sluitpaneel, vierde eeuw, Rome, St. Pieter.

Afbeelding uit Grabar (1968). Eroten met korenschoven.

(50)

Afbeelding 49. Sarcofaag van Junius Bassus, vierde eeuw, Rome, St. Pieter. Afbeelding uit Volbach (1961).

(51)

Afbeelding 50. Sarcofaagdeksel, derde eeuw, Rome, Santa Prassede. Afbeelding uit Deichmann (1998).

Rechts is te zien hoe Eros druiven aanbiedt aan de liggende Jonas.

Afbeelding 51. Sarcofaag, vierde eeuw, Perugia, Oratorio di San Bernardino. Eroten dragen een naamstabula.

(52)

Afbeelding 52a. Vloermozaïek, vierde eeuw, basiliek van Aquileia. Vissende eroten.

Afbeelding 52b. Vloermozaïek, vierde eeuw, basiliek van Aquileia. Vissende eroten.

(53)

Afbeelding 53. Missorium van Theodosius, vierde eeuw, Madrid, Real Academia de la Historia.

Vier eroten zweven met geschenken in de richting van de keizer.

Afbeelding 54. Paleisplafond, vierde eeuw, Trier. Afbeelding uit Weber (2000).

In zeven van de cassetten bevinden zich erotenparen en Eros is in de cassette linksonder afgebeeld in het gezelschap van Psyche.

(54)

Afbeelding 55. Kistje van Projecta, vierde eeuw, Londen, British Museum. Twee eroten dragen een clipeus met de bustes van het echtpaar en bevinden zich Eroten in het gezelschap van Aphrodite die haar toilet maakt.

Afbeelding 56. Amulet met Hekate, Anubis, de Goede Herder en Amor, tweede/derde eeuw, particuliere collectie. Afbeelding uit Michel (2004).

(55)

Afbeelding 57. Oppianus, Cynegetica, afbeelding midden elfde eeuw, Venetië, Biblioteca Marciana, codex Marcianus graecus 497, fol. 40r. Afbeelding uit Spatharakis (2004).

Een halfnaakte vrouw met rechts van haar de inscriptie ‘Ρέα’. Voor de wagen is een dansende figuur met een opbollende sluier met boven hem de inscriptie ‘Ερως’.

Afbeelding 58. Oppianus, Cynegetica, afbeelding midden elfde eeuw, Venetië, Biblioteca Marciana, codex Marcianus graecus 497, fol 33r. Afbeelding uit Spatharakis (2004).

Eros belaagt de goden van de Olympus. Rechts vechten twee stervelingen om een vrouw.

(56)

Afbeelding 59. Oppianus, Cynegetica, afbeelding midden elfde eeuw, Venetië, Biblioteca Marciana, codex Marcianus graecus 497, fol 33v. Afbeelding uit Spatharakis (2004).

Eros maakt jacht op de dieren.

Afbeelding 60. Hrabanus Maurus, De universo, datering afbeelding: 1023 Montecassino, Biblioteca dell’Abbazia, 132, fol. 398r. Afbeelding uit Himmelmann (1951).

(57)

Afbeelding 61. Hrabanus Maurus, De universo, afbeelding laat veertiende-eeuws, Berlijn, Staatsbibliothek Ms. latina in fol. 930, fragment. Venus, Eros en Pan, Afbeelding uit Himmelmann (1951).

Afbeelding 62. Hrabanus Maurus, De universo, afbeelding vijftiende-eeuws,

Vaticaanstad, BAV, Pal. lat., 291. Venus, Eros en Pan. Afbeelding uit Himmelmann (1951).

(58)

Afbeelding 63. Herrad van Landsberg, Hortus deliciarum, kopie van de oorspronkelijke afbeelding, uitgegeven in 1818 in de Engelhardtfacsimile, Straatsburg, Bibliothèque de la Ville. In de uitgave van Green (1979) fol. 201v.

Luxuria arriveert met haar gevolg in haar strijdwagen op het slagveld.

Afbeelding 64. Herrad van Landsberg, Hortus deliciarum, afbeelding naar een negentiende-eeuwse calque van Bastard d’Estang, Parijs, BNF, Département des Manuscrits (nouvelles acquisitions fr. 6044- 6046, 6083-6084). Afbeelding uit Green, deel II (1979), fol. 202r.

(59)

Afbeelding 65. Sachsenspiegel, afbeelding vroeg veertiende eeuw, Heidelberg, Universitätsbibliothek, Cpg 164, fol. 5v. Manschap.

Afbeelding 66. Sachsenspiegel, afbeelding vroeg veertiende eeuw, Heidelberg, Universitätsbibliothek, Cpg 164, fol. 6v. Manschap.

(60)

Afbeelding 67. Herrad van Landsberg, Hortus deliciarum, afbeelding naar een negentiende-eeuwse calque van Bastard d’Estang, Parijs, BNF, Département des Manuscrits (nouvelles acquisitions fr. 6044- 6046, 6083-6084).

Afbeelding uit Green, Deel II (1979), fol. 202v. Sobrietas doodt Luxuria en de schare van Luxuria vlucht.

Afbeelding 68a. Herrad van Landsberg, Hortus deliciarum, kopie van de oorspronkelijke afbeelding, uitgegeven in 1818 in de Engelhardtfacsimile, Straatsburg, Bibliothèque de la Ville. In de uitgave van Green (1979) fol. 215r.

(61)

Afbeelding 68b. Herrad van Landsberg, Hortus deliciarum, afbeelding naar een negentiende-eeuwse calque van Bastard d’Estang, Parijs, BNF, Département des Manuscrits (nouvelles acquisitions fr. 6044- 6046, 6083-6084). Afbeelding uit Green, Deel II (1979), fol. 215r. Ludus Monstrorum met daaronder het Rad van Fortuin.

(62)

Afbeelding 69. Lambert van Sint Omaars, Liber Floridus afbeelding ca. 1120. Gent, Universiteitsbibliotheek, ms. 16, fol. 231v. Arbor Bona.

(63)

Afbeelding 70. Lambert van Sint Omaars, Liber Floridus afbeelding ca. 1120. Gent, Universiteitsbibliotheek, ms. 16, fol. 232r. Arbor Mala.

(64)

Afbeelding 71. Pseudo-Hugo van St. Victor, De fructibus carnis et spiritus, afbeelding tweede kwart twaalfde eeuw, Salzburg, Studienbibliothek, ms. V1H 162, fol. 75v.

Ondeugdenboom.

(65)

Afbeelding 72. Pseudo-Hugo van St. Victor, De fructibus carnis et spiritus, afbeelding tweede kwart twaalfde eeuw, Salzburg, Studienbibliothek, ms. V1H 162, fol. 76r. Deugdenboom.

(66)

Afbeelding 73a/b. Kaiserpokal, rond 1300, Stadhuis Osnabrück, Ratsschatz: 2564.

Afbeelding 73c. Kaiserpokal, rond 1300, Stadhuis Osnabrück. Ratsschatz: 2564.

Detail van het deksel.

Afbeelding uit Panofsky (1960). Eros met toorts.

Afbeelding 74. Kathedraal Saint Etienne van Auxerre, westfaçade, sculptuur ca. 1280.

(67)

Afbeelding 75. Meester Wiligelmus, sculptuur ca. 1170, Kathedraal San Giminiano van Modena, westfaçade. Eros met omgekeerde toorts.

Afbeelding uit Panofsky (1960).

Afbeelding 76. Meester Wiligelmus, sculptuur ca. 1170, Kathedraal San Giminiano van Modena, westfaçade. Eros met omgekeerde toorts en ibis.

(68)

Afbeelding 77. Kathedraal San Giminiano van Modena. Afbeelding uit Toman (1996).

(69)

Afbeelding 78. Li arbre d’amours, ca. 1275,

Parijs, Bibliothèque Sainte-Geneviève, ms. 2200. fol. 189v. Liefdesboom. Afbeelding uit Bartz (1994).

(70)

Afbeelding 79. Thomasin von Zerclaere, Der Welsche Gast, afbeelding rond 1256, Heidelberg, Universitätsbibliothek, Cpg 389, fol. 19r.

(71)

Afbeelding 80. Thomasin von Zerclaere, Der Welsche Gast, afbeelding tweede helft veertiende eeuw, Erlangen, Universitätsbibliothek, Ms. B 7 Erl 8Va (fragment). De liefde schiet een pijl af op een dwaze en een wijze man.

Afbeelding uit Frühmorgen-Voss (1975).

Afbeelding 81a. Thomasin von Zerclaere, Der Welsche Gast, afbeelding eind veertiende eeuw/rond 1400, Berlijn, Staatsbibliothek, Ms. Hamiltoniana, 675, fol. 15v.

(72)

Afbeelding 81b. Thomasin von Zerclaere, Der Welsche Gast, afbeelding eind veertiende eeuw/rond 1400 (detail), Berlijn, Staatsbibliothek, Ms.

Hamiltoniana, 675, fol. 15v.

(73)

Afbeelding 82. Thomasin von Zerclaere, Der Welsche Gast, afbeelding 1410-1420, Heidelberg, Universitätsbibliothek, Cpg 330, fol. 15r.

(74)

Afbeelding 83. Thomasin von Zerclaere, Der Welsche Gast, afbeelding rond 1480, Heidelberg, Universitätsbibliothek, Cpg 320, fol. 16v.

(75)

Afbeelding 84. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding dertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1559, fol. 15r.

Amor schiet.

Afbeelding 85. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding dertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1559, fol. 16v.

Amor leenheer en leraar.

Afbeelding 86. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding dertiende eeuw, Parijs, BNF, ms fr. 378, fol. 18r.

(76)

Afbeelding 87. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding dertiende eeuw, Parijs, BNF, ms fr. 378, fol. 18v.

Het aanbieden van manschap.

Afbeelding 88. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding dertiende eeuw, Parijs, BNF, ms fr. 378, fol. 18v.

De acceptatie van manschap.

Afbeelding 89. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eind veertiende eeuw, Parijs, BNF Arsenal 5210, fol. 6r. Dans in de tuin van Vermaak.

(77)

Afbeelding 90. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eind veertiende eeuw, Parijs, BNF Arsenal 5210, fol. 7r.

Dans in de tuin van Vermaak.

Afbeelding 91. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eind veertiende eeuw, Parijs, BNF Arsenal 5210, fol. 12r.

Amor schiet.

Afbeelding 92. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eind veertiende eeuw, Parijs, BNF Arsenal 5210, fol. 13v.

(78)

Afbeelding 93. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding begin veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1561, fol. 12r. Amor schiet.

Afbeelding 94. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding begin veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1561, fol. 13r. Amor leenheer en leraar.

Afbeelding 95. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding begin veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1561, fol. 65v. Amor spreekt over de geboorte van Jean de Meun. Zijn publiek bestaat ofwel uit zijn schare ofwel uit Guillaume en Jean.

(79)

Afbeelding 96. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vóór 1283, Vaticaanstad, BAV, Urb. Lat. 376, fol. 10r. Afbeelding uit König (1992). De eerste ontmoeting tussen de jongeling en Amor.

Afbeelding 97. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vóór 1283, Vaticaanstad, BAV, Urb. Lat. 376, fol. 12r. Afbeelding uit König (1992). Amor schiet.

(80)

Afbeelding 98. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vóór 1283, Vaticaanstad, BAV, Urb. Lat. 376, fol 14v. Afbeelding uit König (1992).

(81)

Afbeelding 99. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vóór 1283, Vaticaanstad, BAV, Urb. Lat. 376, fol 63r. Afbeelding uit König (1992). De hereniging van de jongeling met zijn meester.

Afbeelding 100. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vóór 1283, Vaticaanstad, BAV, Urb. Lat. 376, fol. 64r. Afbeelding uit König (1992). De vrouwelijk schare bij Amor.

(82)

Afbeelding 101. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vóór 1283, Vaticaanstad, BAV, Urb. Lat. 376, fol. 64v. Afbeelding uit König (1992).

De mannelijke schare bij Amor.

Afbeelding 102. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vóór 1283, Vaticaanstad, BAV, Urb. Lat. 376, fol. 65r. Afbeelding uit König (1992). Het gebed voor Jean de Meun.

(83)

Afbeelding 103. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vóór 1283, Vaticaanstad, BAV, Urb. Lat. 376, fol. 73r. Afbeelding uit König (1992). Amor met de schare op weg naar de burcht van Afgunst.

Afbeelding 104. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vóór 1283, Vaticaanstad, BAV, Urb. Lat. 376, fol. 116v. Afbeelding uit König (1992).

(84)

Afbeelding 105. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding midden veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 24390, fol. 13v. Amor schiet.

Afbeelding 106. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding midden veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 24390, fol. 15v. De vazallitische kus.

Afbeelding 107. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vroeg veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1564, fol. 7v. Amor schiet.

(85)

Afbeelding 108. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vroeg veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1564, fol. 8v.

De leeneed.

Afbeelding 109. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vroeg veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1564, fol. 44v.

Amor spreekt over de geboorte van Jean de Meun. Het publiek bestaat ofwel uit zijn schare ofwel uit Guillaume en Jean.

(86)

Afbeelding 110. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1567, fol. 1r.

De slapende jongeling. Amor bevindt zich in de linkernis.

Afbeelding 111. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1567, fol. 7r.

De dans in de tuin van Vermaak.

Afbeelding. 112. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1567, fol. 8v.

(87)

Afbeelding 113. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1567, fol. 14r.

Amor schiet.

Afbeelding 114. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1567, fol. 15v.

De leeneed fase 1.

Afbeelding 115. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1567, fol. 16r.

(88)

Afbeelding 116. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1567, fol. 75r.

Amor en zijn schare.

Afbeelding 117. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1567, fol. 75v.

Amor en zijn schare.

Afbeelding 118. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1567, fol. 76r.

(89)

Afbeelding 119. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1567, fol. 76v.

Amor en zijn schare.

Afbeelding 120. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1567, fol. 77r. Amor en een van zijn baronnen.

(90)

Afbeelding 121. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1567, fol. 79v.

Amor en zijn schare.

Afbeelding 122. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1567, fol. 80r.

Amor en zijn schare.

Afbeelding 123. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1567, fol. 116r.

(91)

Afbeelding 124. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1567, fol. 117r.

De eed op de pijlen van Amor.

Afbeelding 125. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eerste helft veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 9345, fol. 4v.

De dans in de tuin van Vermaak.

Afbeelding 126. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eerste helft veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 9345, fol. 6v.

(92)

Afbeelding 127. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eerste helft veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 9345, fol. 7v. De leeneed in 2 fasen.

Afbeelding 128. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eerste helft veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 9345, fol. 8r. Amor dicteert zijn wetten.

Afbeelding 129. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eerste helft veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 9345, fol. 9r. Amor dicteert zijn wetten.

(93)

Afbeelding 130. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eerste helft veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 9345, fol. 30v.

De hereniging van de jongeling met zijn meester.

Afbeelding 131. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eerste helft veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 9345, fol. 31r.

Amor en zijn baronnen.

Afbeelding 132. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eerste helft veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 9345, fol. 31v.

(94)

Afbeelding 133. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eerste helft veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 9345, fol. 32r. Amor en zijn schare.

Afbeelding 134. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eerste helft veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 9345, fol. 33v. Amor en een van zijn baronnen (Valse Schijn).

(95)

Afbeelding 135. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eerste helft veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 9345, fol. 34r.

Amor en een van zijn baronnen (Valse Schijn).

Afbeelding 136. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eerste helft veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 9345, fol. 35r.

Amor neemt Valse Schijn in dienst door hem te kronen.

Afbeelding 137. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eerste helft veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 9345, fol. 44r.

(96)

Afbeelding 138. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eerste helft veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 9345, fol. 55v. Venus, Genius en Amor. Het publiek zit al klaar voor de preek.

Afbeelding 139. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eerste helft veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 9345, fol. 56r. Linksonder: de uitdossing van Genius.

(97)

Afbeelding 140. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding begin veertiende eeuw, Vaticaanstad, BAV, Reg. lat. 1522, fol. 12r. Afbeelding uit König (1992).

(98)

Afbeelding 141. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eerste helft veertiende eeuw, Parijs, BNF, Arsenal 3338, fol. 8r. De dans in de tuin van Vermaak.

Afbeelding 142. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eerste helft veertiende eeuw, Parijs, BNF, Arsenal 3338, fol. 13r. Amor schiet.

Afbeelding 143. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eerste helft veertiende eeuw, Parijs, BNF, Arsenal 3338, fol. 15r. Leeneed fase 1.

(99)

Afbeelding 144. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eerste helft veertiende eeuw, Parijs, BNF, Arsenal 3338, fol. 15v.

De leeneed fase 2.

Afbeelding 145. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eerste helft veertiende eeuw, Parijs, BNF, Arsenal 3338, fol. 20v.

Goed Onthaal, de jongeling en Amor.

Afbeelding 146. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vroeg veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1575, fol. 5v.

(100)

Afbeelding 147. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vroeg veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1575, fol. 7r. Amor en Zachte Blik.

Afbeelding 148. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vroeg veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1575, fol. 13v. Amor schiet.

Afbeelding 149. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vroeg veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1575, fol. 14r. De vazallitische kus.

(101)

Afbeelding 150. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vroeg veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1575, fol. 80r.

De hereniging van de jongeling met zijn meester.

Afbeelding 151. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vroeg veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1575, fol. 82v.

Amor en zijn schare.

Afbeelding 152. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vroeg veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 802, fol. 12v.

(102)

Afbeelding 153. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vroeg veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 802, fol. 14v. De vazallitische kus.

Afbeelding 154. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eerste derde deel veertiende eeuw, Parijs, BNF 1558, fol. 14r. Amor schiet.

Afbeelding 155. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eerste derde deel veertiende eeuw, Parijs, BNF 1558, fol. 16r. Leeneed fase 1.

(103)

Afbeelding 156. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eerste derde deel veertiende eeuw, Parijs, BNF 1558, fol. 16v.

Leeneed fase 2.

Afbeelding 157. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding rond 1300, Parijs, BNF, ms. fr. 1576, fol. 7r.

Amor schiet.

Afbeelding 158. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vroeg veertiende eeuw, Arras, Bibliothèque Municipale, ms. 897, fol. 6v.

(104)

Afbeelding 159. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vroeg veertiende eeuw, Arras, Bibliothèque Municipale, ms. 897, fol. 11r.

Amor schiet.

Afbeelding 160. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vroeg veertiende eeuw, Arras, Bibliothèque Municipale, ms. 897, fol. 12r.

De leeneed.

Afbeelding 161. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vroeg veertiende eeuw, Arras, Bibliothèque Municipale, ms. 897, fol. 12v.

(105)

Afbeelding 162. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vroeg veertiende eeuw, Arras, Bibliothèque Municipale, ms. 897, fol. 57r.

De hereniging van de jongeling met zijn meester.

Afbeelding 163. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vroeg veertiende eeuw, Arras, Bibliothèque Municipale, ms. 897, fol. 61r.

Amor en zijn schare.

Afbeelding 164. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vroeg veertiende eeuw, Arras, Bibliothèque Municipale, ms. 897, fol. 87r.

(106)

Afbeelding 165. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vroeg veertiende eeuw, Arras, Bibliothèque Municipale, ms. 897, fol. 106v.

De preek van Genius.

Afbeelding 166. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding veertiende eeuw, Oxford, Bodleian Library, Selden Supra 57, fol. 6v.

(107)

Afbeelding 167. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding veertiende eeuw, Oxford, Bodleian Library, Selden Supra 57, fol. 13r.

Amor schiet.

Afbeelding 168. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding veertiende eeuw, Oxford, Bodleian Library, Selden Supra 57, fol. 14v.

De leeneed fase 1.

Afbeelding 169. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding veertiende eeuw, Oxford, Bodleian Library, Selden Supra 57, fol. 15r.

(108)

Afbeelding 170. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding veertiende eeuw, Oxford, Bodleian Library, Selden Supra 57, fol. 70v.

Amor en zijn schare.

Afbeelding 171. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding veertiende eeuw, Oxford, Bodleian Library, Selden Supra 57, fol. 71r.

Amor en een van zijn volgelingen.

Afbeelding 172. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding veertiende eeuw, Oxford, Bodleian Library, Selden Supra 57, fol. 76r.

(109)

Afbeelding 173. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding veertiende eeuw, Oxford, Bodleian Library, Selden Supra 57, fol. 108v.

Venus arriveert.

Afbeelding 174. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding veertiende eeuw, Oxford, Bodleian Library, Selden Supra 57, fol. 114v.

Afbeelding bij het beklag van Natura tegen Genius.

Afbeelding 175. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding veertiende eeuw, Oxford, Bodleian Library, Selden Supra 57, fol. 127r.

(110)

Afbeelding 176. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding veertiende eeuw, Oxford, Bodleian Library, Selden Supra 57, fol. 132v.

De uitdossing van Genius.

Afbeelding 177. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eind veertiende eeuw, Parijs, BNF, Arsenal 5209, fol. 13r. Amor schiet.

(111)

Afbeelding 178. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eind veertiende eeuw, Parijs, BNF, Arsenal 5209, fol. 14v.

De leeneed fase 1.

Afbeelding 179. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eind veertiende eeuw, Parijs, BNF, Arsenal 5209, fol. 15r.

(112)

Afbeelding 180. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eind veertiende eeuw, Parijs, BNF, Arsenal 5209, fol. 15v. Amor dicteert zijn wetten.

Afbeelding 181. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eind veertiende eeuw Parijs, BNF, Arsenal 5209, fol. 19r. Amor dicteert zijn wetten.

Afbeelding 182. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eind veertiende eeuw, Parijs, BNF, Arsenal 5209, fol. 71v. Amor met Valse Schijn en Gedwongen Celibaat.

(113)

Afbeelding 183. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding eind veertiende eeuw, Parijs, BNF, Arsenal 5209, fol. 74v.

Amor neemt Valse Schijn in dienst door hem te kronen

Afbeelding 184. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding derde kwart veertiende eeuw, Parijs, BNF, Arsenal 5226, fol. 7r.

Dans in de tuin van Vermaak.

Afbeelding 185. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding derde kwart veertiende eeuw, Parijs, BNF, Arsenal 5226, fol. 14r. Amor schiet.

(114)

Afbeelding 186. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding derde kwart veertiende eeuw, Parijs, BNF, Arsenal 5226, fol. 15v. Het aanbieden van manschap.

Afbeelding 187. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding derde kwart veertiende eeuw Parijs, BNF, Arsenal 5226, fol. 17r. Amor dicteert zijn wetten.

Afbeelding 188. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vroeg veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1569, fol. 7v. De eerste ontmoeting tussen Amor en de jongeling.

(115)

Afbeelding 189. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vroeg veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1569, fol. 7v.

Amor en Zachte Blik met gouden pijlen en gouden boog.

Afbeelding 190. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vroeg veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1569, fol. 8r.

Amor en Zachte Blik met zwarte pijlen en zwarte boog.

Afbeelding 191. Guillaume de Lorris en Jean de Meun, Roman de la Rose, afbeelding vroeg veertiende eeuw, Parijs, BNF, ms. fr. 1569, fol. 13r. Amor schiet.

(116)

Bijlage

Afbeeldingen

(117)
(118)

Afbeelding 1. P1, Prudentius, Psychomachia, afbeelding laat tiende eeuw,

Parijs, BNF, ms. Lat. 8318, fol. 52r.

Boven: Luxuria arriveert in haar strijdwagen en bezweert de harten van de

mannen.

(119)

Afbeelding 2. P1, Prudentius, Psychomachia, afbeelding laat tiende eeuw,

Parijs, BNF, ms. Lat. 8318, fol. 52v.

(120)

Afbeelding 3. P1, Prudentius, Psychomachia, afbeelding laat tiende eeuw,

Parijs, BNF, ms. Lat. 8318, fol. 58v.

Linkerkolom: Amor en de schare vluchten.

Rechterkolom: de deugden met de kostbaarheden van Luxuria en Avaritia die

zich daarop stort.

(121)

Afbeelding 4. Le1, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw,

Leiden, Bibliotheek der Universiteit, Codices Vossiani latini, in octavo 15 (Adémar

de Chabannes), fols. 39v en 40r.

Fol. 39v: het feestmaal van Luxuria; de bazuinen klinken; Luxuria rijdt in haar wagen

naar het slagveld en bezweert de harten van de mannen.

Fol 40r: Luxuria strooit met rozenblaadjes; de deugen werpen hun wapen van zich

af; de deugden geven zich over aan Luxuria; de rede van Sobrietas; Sobrietas stelt

zich voor de wagen van Luxuria.

(122)

Afbeelding 5. Le1, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde

eeuw, Leiden, Bibliotheek der Universiteit, Codices Vossiani latini, in octavo

15 (Adémar de Chabannes), fol. 40v.

Boven doet Sobrietas links de wagen van Luxuria kantelen. Luxuria valt.

Sobrietas doodt haar rechts en/of spreekt haar honend toe.

(123)

Afbeelding 6. C, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw,

Cambridge, Corpus Christi College, ms. 23, fol. 17v.

Boven: de deugden verzamelen zich.

Onder: het feestmaal van Luxuria.

(124)

Afbeelding 7. C, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw,

Cambridge, Corpus Christi College, ms. 23, fol. 18r.

(125)

Afbeelding 8. C, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw,

Cambridge, Corpus Christi College, ms. 23, fol. 18v.

Boven: Luxuria arriveert in haar strijdwagen en bezweert de harten van de mannen.

Onder: Luxuria strooit met rozenblaadjes.

(126)

Afbeelding 9. C, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw,

Cambridge, Corpus Christi College, ms. 23, fol. 19r.

(127)

Afbeelding 10. C, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw,

Cambridge, Corpus Christi College, ms. 23, fol. 19v.

Boven: de deugden geven zich over aan Luxuria.

Onder: de rede van Sobrietas.

(128)

Afbeelding 11. C, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw,

Cambridge, Corpus Christi College, ms. 23, fol. 21r.

(129)

Afbeelding 12. C, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw,

Cambridge, Corpus Christi College, ms. 23, fol. 21v.

(130)

Afbeelding 13. C, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw,

Cambridge, Corpus Christi College, ms. 23, fol 22r.

Boven: Sobrietas spreekt de verslagen Luxuria honend toe.

Onder: Jocus vlucht.

(131)

Afbeelding 14. C, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw,

Cambridge, Corpus Christi College, ms. 23, fol 22v.

(132)

Afbeelding 15. C, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw,

Cambridge, Corpus Christi College, ms. 23, fol 23r.

(133)

Afbeelding 16. Lo1, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw,

Londen, BL, add. mss. 24199, fol. 18r.

Afbeelding uit Backhouse, Turner et al. (1984).

Fol. 18r. Boven: de deugden werpen hun wapens van zich af.

Onder: de deugden geven zich over aan Luxuria.

(134)

Afbeelding 17. Lo1, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde

eeuw, Londen, BL, add. mss. 24199, fol. 21r.

Boven: de vlucht van Jocus.

Onder: de vlucht van Amor.

(135)

Afbeelding 18. Lo2, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw,

Londen, BL, Cotton Cleopatra C VIII, fol. 19v.

Boven: de deugden geven zich over aan Luxuria.

Onder: de rede van Sobrietas.

(136)

Afbeelding 19. Lo2, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde

eeuw, Londen, BL, Cotton Cleopatra C VIII, fol. 22v.

(137)

Afbeelding 20. Le2, Prudentius, Psychomachia, afbeelding tweede helft negende eeuw,

Leiden, Bibliotheek der Universiteit, Codices Burmanniani, in quarto 3, fol. 135v.

Boven: de schare, waaronder Jocus, vlucht. Midden: Amor vlucht.

(138)

Afbeelding 21. P2, Prudentius, Psychomachia, afbeelding laat negende eeuw,

Parijs, BNF, ms. lat. 8085, fol. 61v.

Linkerkolom: het feestmaal van Luxuria; de strijdhoorns schallen.

Rechterkolom: Luxuria arriveert in haar wagen en bezweert de harten van de

mannen; Luxuria strooit rozenblaadjes; De deugden werpen hun wapens van

zich.

(139)

Afbeelding 22. P2, Prudentius, Psychomachia, afbeelding laat negende eeuw,

Parijs, BNF, ms. lat. 8085, fol. 62r.

Boven: de deugden geven zich over aan Luxuria.

Onder: de rede van Sobrietas.

(140)

Afbeelding 23. P2, Prudentius, Psychomachia, afbeelding laat negende eeuw,

Parijs, BNF, ms. lat. 8085, fol. 62v.

Links: Sobrietas doet de wagen van Luxuria kantelen en Luxuria valt.

Rechts: Sobrietas doodt Luxuria met een steen.

(141)

Afbeelding 24. P2, Prudentius, Psychomachia, afbeelding laat negende eeuw,

Parijs, BNF, ms. lat. 8085, fol. 63r.

Linkerkolom: Sobrietas spreekt Luxuria honend toe; de schare, waaronder Jocus,

vlucht; Amor vlucht.

(142)

Afbeelding 25. B1, Prudentius, Psychomachia, afbeelding tweede helft negende

eeuw, Brussel, Koninklijke Bibliotheek van België, ms. 9987-91, fol. 112v.

Boven: Luxuria hoort het schallen van de bazuinen en begeeft zich naar het

slagveld.

Midden: Luxuria in haar strijdwagen.

(143)

Afbeelding 26. B1, Prudentius, Psychomachia, afbeelding tweede helft negende eeuw,

Brussel, Koninklijke Bibliotheek van België, ms. 9987-91, fol. 115v.

De schare vlucht: Jocus werpt zijn cymbalen van zich af, Amor vlucht, Pompa

vlucht.

(144)

Afbeelding 27. V, Prudentius, Psychomachia, afbeelding vroeg elfde eeuw,

Valenciennes, Bibliothèque Municipale, ms. 412, fols. 17v en 18r.

Links: Het feestmaal van Luxuria.

Rechts: de strijdhoorns schallen; Luxuria arriveert in haar wagen en bezweert

de harten van de mannen.

(145)

Afbeelding 28. V, Prudentius, Psychomachia, afbeelding vroeg elfde eeuw,

Valenciennes, Bibliothèque Municipale, ms. 412, fols. 18v en 19r.

Links: Luxuria strooit met rozenblaadjes.

Rechts: de deugden werpen hun wapens van zich af; de deugden geven zich over

aan Luxuria.

(146)

Afbeelding 29. V, Prudentius, Psychomachia, afbeelding vroeg elfde eeuw,

Valenciennes, Bibliothèque Municipale, ms. 412, fols. 19v en 20r.

De rede van Sobrietas.

(147)

Afbeelding 30. V, Prudentius, Psychomachia, afbeelding vroeg elfde eeuw,

Valenciennes, Bibliothèque Municipale, ms. 412, fols. 20v en 21r.

Sobrietas doet de wagen van Luxuria kantelen. Luxuria valt.

(148)

Afbeelding 31. V, Prudentius, Psychomachia, afbeelding vroeg elfde eeuw,

Valenciennes, Bibliothèque Municipale, ms. 412, fols. 21v en 22r.

Links: Sobrietas doodt Luxuria met een steen.

Rechts: Sobrietas spreekt Luxuria honend toe; de schare, waaronder Jocus,

vlucht.

(149)

Afbeelding 32. V, Prudentius, Psychomachia, afbeelding vroeg elfde eeuw,

Valenciennes, Bibliothèque Municipale, ms. 412, fols. 22v en 23r.

Links: Amor vlucht; Pompa vlucht.

(150)

Afbeelding 33. Ly, Prudentius, Psychomachia,, afbeelding tweede helft elfde

eeuw,

Lyon, Bibliothèque du Palais des Arts, ms. 22, fol. 17r.

Boven: Sobrietas spreekt Luxuria honend toe.

(151)

Afbeelding 34. Ly, Prudentius, Psychomachia,, afbeelding tweede helft elfde eeuw,

Lyon, Bibliothèque du Palais des Arts, ms. 22, fol. 17v.

Boven: Amor vlucht. Midden: Pompa vlucht.

Onder: Voluptas vlucht.

Afbeelding 35. Ly, Prudentius, Psychomachia, afbeelding tweede helft elfde eeuw,

Lyon, Bibliothèque du Palais des Arts, ms. 22, fol. 17v.

(152)

Afbeelding 36. B2, Prudentius, Psychomachia, afbeelding laat tiende eeuw,

Brussel, Koninklijke Bibliotheek van België, Ms 10066-77

(volgens Katzenellenbogen 977), fol. 126r.

Luxuria en Sobrietas.

(153)

Afbeelding 37. Be, Prudentius, Psychomachia, afbeelding laat negende eeuw,

Bern, Bürgerbibliothek Cod. 264, fol 36v. Afbeelding uit Bartz en Karnein (1994).

Pudicitia doodt Libido.

(154)

Afbeelding 38. B3, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde

eeuw,

Brussel, Koninklijke Bibliotheek van België, Ms. 9968-72

(volgens Katzenellenbogen 975), fol 97r.

Boven: Jocus vlucht.

Onder: Amor vlucht.

(155)

Afbeelding 39. G, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw,

Sankt Gallen, Stiftsbibliothek, Ms. 135, p. 411.

Boven: de ondeugden willen zich overgeven aan Luxuria, maar worden tot de orde

geroepen door Sobrietas.

(156)

Afbeelding 40. G, Prudentius, Psychomachia, afbeelding eerste helft elfde eeuw,

Sankt Gallen, Stiftsbibliothek, Ms. 135, p. 412.

(157)

Afbeelding 41. Lo3, Prudentius, Psychomachia, afbeelding ca. 1120,

Londen, BL, Cotton Mss. Cotton Titus D XVI, fol. 6v.

(158)

Afbeelding 42. Lo3, Prudentius, Psychomachia, afbeelding ca. 1120,

Londen, BL, Cotton Mss. Cotton Titus D XVI, fol. 19r.

(159)

Afbeelding 43. P4, Prudentius, Psychomachia, datering afbeelding: 1298,

Parijs, BNF, Lat. 15158, fol. 48r.

Boven: Sobrietas doet de wagen kantelen. Luxuria valt en wordt gedood.

Onder: Sobrietas spreekt Luxuria honend toe.

(160)

Afbeelding 44. P4, Prudentius, Psychomachia, datering afbeelding: 1298,

Parijs, BNF, Lat. 15158, fol. 48v.

Boven: Jocus vlucht.

Onder: Amor vlucht.

(161)

Afbeelding 45. P4, Prudentius, Psychomachia, datering afbeelding: 1298,

Parijs, BNF, Lat. 15158, fol. 49r.

Boven: Pompa vlucht.

Onder: Voluptas vlucht.

(162)

Afbeelding 46. ‘Apostelsarcofaag’, vijfde eeuw, Toulouse, St. Sernin, ‘Enfeu

des Comtes’.

Eros is links en rechts afgebeeld. De linkersculptuur is deels verdwenen.

Rechts is te zien hoe de naakte en geveugelde Eros op zijn toorts leunt.

Afbeelding 47. Sarcofaag van Constantia, vierde eeuw, Vaticaans museum.

Druivenoogstende eroten.

(163)

Afbeelding 48. Sarcofaag van Junius Bassus, sluitpaneel, vierde eeuw,

Rome, St. Pieter.

Afbeelding uit Grabar (1968).

Eroten met korenschoven.

(164)

Afbeelding 49. Sarcofaag van Junius Bassus, vierde eeuw, Rome, St. Pieter.

Afbeelding uit Volbach (1961).

(165)

Afbeelding 50. Sarcofaagdeksel, derde eeuw, Rome, Santa Prassede.

Afbeelding uit Deichmann (1998).

Rechts is te zien hoe Eros druiven aanbiedt aan de liggende Jonas.

Afbeelding 51. Sarcofaag, vierde eeuw, Perugia, Oratorio di San Bernardino.

Eroten dragen een naamstabula.

(166)

Afbeelding 52a. Vloermozaïek, vierde eeuw, basiliek van Aquileia.

Vissende eroten.

Afbeelding 52b. Vloermozaïek, vierde eeuw, basiliek van Aquileia.

Vissende eroten.

(167)

Afbeelding 53. Missorium van Theodosius, vierde eeuw,

Madrid, Real Academia de la Historia.

Vier eroten zweven met geschenken in de richting van de keizer.

Afbeelding 54. Paleisplafond, vierde eeuw, Trier.

Afbeelding uit Weber (2000).

In zeven van de cassetten bevinden zich erotenparen en Eros is in de cassette

linksonder afgebeeld in het gezelschap van Psyche.

(168)

Afbeelding 55. Kistje van Projecta, vierde eeuw, Londen, British Museum.

Twee eroten dragen een clipeus met de bustes van het echtpaar en bevinden

zich Eroten in het gezelschap van Aphrodite die haar toilet maakt.

Afbeelding 56. Amulet met Hekate, Anubis, de Goede Herder en Amor,

tweede/derde eeuw, particuliere collectie. Afbeelding uit Michel (2004).

(169)

Afbeelding 57. Oppianus, Cynegetica, afbeelding midden elfde eeuw,

Venetië, Biblioteca Marciana, codex Marcianus graecus 497, fol. 40r.

Afbeelding uit Spatharakis (2004).

Een halfnaakte vrouw met rechts van haar de inscriptie ‘Ρέα’. Voor de wagen is een

dansende figuur met een opbollende sluier met boven hem de inscriptie ‘Ερως’.

Afbeelding 58. Oppianus, Cynegetica, afbeelding midden elfde eeuw,

Venetië, Biblioteca Marciana, codex Marcianus graecus 497, fol 33r.

Afbeelding uit Spatharakis (2004).

Eros belaagt de goden van de Olympus. Rechts vechten twee stervelingen om een

vrouw.

(170)

Afbeelding 59. Oppianus, Cynegetica, afbeelding midden elfde eeuw,

Venetië, Biblioteca Marciana, codex Marcianus graecus 497, fol 33v.

Afbeelding uit Spatharakis (2004).

Eros maakt jacht op de dieren.

Afbeelding 60. Hrabanus Maurus, De universo, datering afbeelding: 1023

Montecassino, Biblioteca dell’Abbazia, 132, fol. 398r. Afbeelding uit

Himmelmann (1951).

(171)

Afbeelding 61. Hrabanus Maurus, De universo, afbeelding laat veertiende-eeuws,

Berlijn, Staatsbibliothek Ms. latina in fol. 930, fragment. Venus, Eros en Pan,

Afbeelding uit Himmelmann (1951).

Afbeelding 62. Hrabanus Maurus, De universo, afbeelding vijftiende-eeuws,

Vaticaanstad, BAV, Pal. lat., 291. Venus, Eros en Pan. Afbeelding uit Himmelmann

(1951).

(172)

Afbeelding 63. Herrad van Landsberg, Hortus deliciarum, kopie van de

oorspronkelijke afbeelding, uitgegeven in 1818 in de Engelhardtfacsimile,

Straatsburg, Bibliothèque de la Ville. In de uitgave van Green (1979) fol.

201v.

Luxuria arriveert met haar gevolg in haar strijdwagen op het slagveld.

Afbeelding 64. Herrad van Landsberg, Hortus deliciarum, afbeelding naar een

negentiende-eeuwse calque van Bastard d’Estang, Parijs, BNF, Département

des Manuscrits (nouvelles acquisitions fr. 6044- 6046, 6083-6084). Afbeelding

uit Green, deel II (1979), fol. 202r.

(173)

Afbeelding 65. Sachsenspiegel, afbeelding vroeg veertiende eeuw,

Heidelberg, Universitätsbibliothek, Cpg 164, fol. 5v. Manschap.

Afbeelding 66. Sachsenspiegel, afbeelding vroeg veertiende eeuw, Heidelberg,

Universitätsbibliothek, Cpg 164, fol. 6v. Manschap.

(174)

Afbeelding 67. Herrad van Landsberg, Hortus deliciarum, afbeelding naar een

negentiende-eeuwse calque van Bastard d’Estang, Parijs, BNF, Département

des Manuscrits (nouvelles acquisitions fr. 6044- 6046, 6083-6084).

Afbeelding uit Green, Deel II (1979), fol. 202v. Sobrietas doodt Luxuria en

de schare van Luxuria vlucht.

Afbeelding 68a. Herrad van Landsberg, Hortus deliciarum, kopie van de

oorspronkelijke afbeelding, uitgegeven in 1818 in de Engelhardtfacsimile,

Straatsburg, Bibliothèque de la Ville. In de uitgave van Green (1979) fol.

215r.

(175)

Afbeelding 68b. Herrad van Landsberg, Hortus deliciarum, afbeelding naar een

negentiende-eeuwse calque van Bastard d’Estang, Parijs, BNF, Département des

Manuscrits (nouvelles acquisitions fr. 6044- 6046, 6083-6084). Afbeelding uit Green,

Deel II (1979), fol. 215r. Ludus Monstrorum met daaronder het Rad van Fortuin.

(176)

Afbeelding 69. Lambert van Sint Omaars, Liber Floridus afbeelding ca. 1120.

Gent, Universiteitsbibliotheek, ms. 16, fol. 231v. Arbor Bona.

(177)

Afbeelding 70. Lambert van Sint Omaars, Liber Floridus afbeelding ca. 1120.

Gent, Universiteitsbibliotheek, ms. 16, fol. 232r. Arbor Mala.

(178)

Afbeelding 71. Pseudo-Hugo van St. Victor, De fructibus carnis et spiritus,

afbeelding tweede kwart twaalfde eeuw, Salzburg, Studienbibliothek, ms.

V1H 162, fol. 75v.

Ondeugdenboom.

(179)

Afbeelding 72. Pseudo-Hugo van St. Victor, De fructibus carnis et spiritus, afbeelding

tweede kwart twaalfde eeuw, Salzburg, Studienbibliothek, ms. V1H 162, fol. 76r.

Deugdenboom.

(180)

Afbeelding 73a/b. Kaiserpokal, rond 1300, Stadhuis Osnabrück, Ratsschatz:

2564.

Afbeelding 73c. Kaiserpokal, rond 1300, Stadhuis Osnabrück. Ratsschatz:

2564.

Detail van het deksel.

Afbeelding uit Panofsky (1960). Eros met toorts.

Afbeelding 74. Kathedraal Saint Etienne van Auxerre, westfaçade, sculptuur

ca. 1280.

(181)

Afbeelding 75. Meester Wiligelmus, sculptuur ca. 1170,

Kathedraal San Giminiano van Modena, westfaçade.

Eros met omgekeerde toorts.

Afbeelding uit Panofsky (1960).

Afbeelding 76. Meester Wiligelmus, sculptuur ca. 1170,

Kathedraal San Giminiano van Modena, westfaçade.

Eros met omgekeerde toorts en ibis.

(182)

Afbeelding 77. Kathedraal San Giminiano van Modena. Afbeelding uit

Toman (1996).

(183)

Afbeelding 78. Li arbre d’amours, ca. 1275,

Parijs, Bibliothèque Sainte-Geneviève, ms. 2200. fol. 189v. Liefdesboom.

Afbeelding uit Bartz (1994).

(184)

Afbeelding 79. Thomasin von Zerclaere, Der Welsche Gast, afbeelding rond

1256, Heidelberg, Universitätsbibliothek, Cpg 389, fol. 19r.

(185)

Afbeelding 80. Thomasin von Zerclaere, Der Welsche Gast, afbeelding tweede helft

veertiende eeuw, Erlangen, Universitätsbibliothek, Ms. B 7 Erl 8Va (fragment).

De liefde schiet een pijl af op een dwaze en een wijze man.

Afbeelding uit Frühmorgen-Voss (1975).

Afbeelding 81a. Thomasin von Zerclaere, Der Welsche Gast, afbeelding eind

veertiende eeuw/rond 1400, Berlijn, Staatsbibliothek, Ms. Hamiltoniana, 675, fol.

15v.

(186)

Afbeelding 81b. Thomasin von Zerclaere, Der Welsche Gast, afbeelding eind

veertiende eeuw/rond 1400 (detail), Berlijn, Staatsbibliothek, Ms.

Hamiltoniana, 675, fol. 15v.

(187)

Afbeelding 82. Thomasin von Zerclaere, Der Welsche Gast, afbeelding 1410-1420,

Heidelberg, Universitätsbibliothek, Cpg 330, fol. 15r.

(188)

Afbeelding 83. Thomasin von Zerclaere, Der Welsche Gast, afbeelding rond

1480, Heidelberg, Universitätsbibliothek, Cpg 320, fol. 16v.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

anti-human factor XII as a control antibody (control Ab; ■; 5 patient samples injected into 1 rat each), and thrombus weights obtained after injection of microparticles from plasma

Briefly, aliquots (250 μL each) of cell-free conditioned media from both activated (IL-1α, 5 ng/mL, 48 hours) or resting HUVEC were thawed on melting ice and incubated with

Methods: Using flow cytometry, we analyzed platelet-derived microparticle subpopulations from resting and activated platelets in vitro (n = 6), as well as from plasma samples

The levels of β-TG, increased in both male and female patients, and the levels of PF4 and CD63 positive platelet-derived microparticles, increased in female patients only, did

In synovial fluid of RA patients, complement hemolytic activity (CH50), levels of the classical pathway components C1, C4, and C2, as well as levels of complement component C3

The observed levels of microparticles with activated complement components on their surface in the different sample groups were in line with the levels of fluid phase

Concentrations of fluid phase complement activation products (A) and fluid phase complement activator molecules (B and C), as well as the concentrations of microparticles with bound

Levels of microparticles with bound C1q correlated with microparticles with bound C3 and C4 in both healthy individuals and MI patients (Table 4), indicating that in both