• No results found

De vriendschapsband Nederland-Israël

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "De vriendschapsband Nederland-Israël"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

..

~---

....

L

Drs. Th.B.F.M. Brinkel

De vriendschapsband

Nederland - Israel

Nederland onderhoudt vriendschappelijke betrekkingen met Israel. Oat is een argu-ment, dat af en toe wordt ingeroepen om terughoudend te zijn in het uiten van kritiek op de Joodse staat. Nag onlangs verklaarde de CDA-Tweede Kamerfractie op grand daarvan 'ontstemd' te zijn over het besluit van minister Kooijmans van Buitenlandse Zaken het bezoek van zijn collega Hirsch Ballin aan Israel op te schorten in verband met de verbanning van een dikke vierhon-derd Palestijnen. Oat argument roept de vraag op wat vriendschappelijkheid is in de betrekkingen tussen staten.

Vriendschappelijkheid tussen staten is natuurlijk iets anders dan vriendschap tus-sen personen. In het volkenrecht is het be-vorderen van vriendschappelijke betrekkin-gen tussen staten een van de doelstel-lingen. Voor wat betreft de invulling van die vriendschappelijkheid kan gedacht worden aan economische, sociale of culturele sa-menwerking, maar oak het stimuleren van eerbied voor de rechten van de mens. Maar oak vanuit de christen-democratische poli-tieke overtuiging zijn factoren aan te geven die van belang zijn voor de betrekkingen tussen staten. De norm van de publieke ge-rechtigheid is richtinggevend voor het over-heidsbeleid, aldus het antwerp-Program van Uitgangspunten. Het rapport 'Wij zijn

Christen Democratische Verkenningen 2/93

het volk' van het Wetenschappelijk lnstituut voor het CDA heeft onlangs nader uitge-werkt wat dat inhoudt voor de buitenlandse politiek. Daarbij valt te denken aan het handhaven van vrede en veiligheid en het bevorderen van welvaart en economische ontwikkeling. Maar de norm van de publieke gerechtigheid richt zich oak op de bevor-dering van de internationale rechtsorde, opdat er meer sprake is van democratie, na-leving van de mensenrechten, economi-sche ontwikkeling of vreedzame betrekkin-gen tussen staten.

De invalshoek bij het beoordelen van in-ternationale situaties, zeker die waarin sprake is van conflicten, moet dan oak niet bepaald worden door religieuze, etnische of culturele sympathieen, maar door de norm van de publieke gerechtigheid. Oat laatste wil zeggen een partijkeuze op grand van de vraag in hoeverre processen van democra-tisering, naleving van mensenrechten, vreedzame betrekkingen worden bevor-derd. De beginselen van het volkenrecht ondersteunen dat. Voor zover er sprake kan zijn van 'vriendschap' tussen staten, is deze het gevolg van overeenstemming op het gebied van standpunten en praktijken ten aanzien van democratisering, mensen-rechten en vrede.

De huidige vriendschappelijkheid in de

(2)

betrekkingen tussen Nederland en Israel is gelegen in bijvoorbeeld diep ingrijpende historische ervaringen, de massale vervol-ging van en moord op miljoenen Joden in de Tweede Wereldoorlog en de sympathie die er was voor de vorming van de staat Is-rael. En daarnaast speelt, bijvoorbeeld in het CDA, godsdienstige sympathie voor Is-rael en het Joodse volk, een belangrijke rol. Seide overwegingen zijn belangrijke reali-teiten, waarmee in het buitenlands beleid rekening moe! worden gehouden. Maar zijn ze richtinggevend?

Godsdienstig ingegeven sympathieen horen, als we de christen-democratische uitgangspunten serieus nemen, geen lei-draad te zijn voor de buitenlandse politiek van de staat. lmmers, richtinggevend is de norm van de publieke gerechtigheid. Israel is een staat geworden, met een eigen po-sitie in de wereldgemeenschap. Die staat mag enerzijds aanspraak maken op veilige en erkende grenzen. Maar anderzijds mag hij als iedere andere staat worden gehou-den aan de volkenrechtelijke normen zoals die bestaan ten aanzien van naleving van de mensenrechten. Het is van eminent be-lang de onderscheiden invalshoeken van de staat en van geloofsgemeenschappen uit elkaar te houden. Geloofsgemeen-schappen kunnen vanuit hun invalshoek solidariteit ervaren met het Joodse volk, c.q. met de staat Israel. Maar nogmaals: dat is een ander perspectief dan dat van de staat. De staat neemt met belangstelling kennis van de betrokkenheid die er in de Neder-landse samenleving bestaat met Israel. Van de solidariteit met het Joodse volk. Maar ook van de betrokkenheid van groeperin-gen die zich solidariseren met het lot van de Palestijnen. Die vormen van betrokken-heid kunnen een verrijking zijn voor de te maken politieke afwegingen. De regering moet er op zorgvuldige wijze rekening mee houden, bijvoorbeeld bij de keuze van de beleidsinstrumenten, maar zij zijn niet

rich-40

Column

tinggevend.

Rest de vraag of de betrekkingen tussen de staten Nederland en Israel vriend-schappelijk kunnen zijn, gemeten naar de norm van de publieke gerechtigheid of de beginselen van het volkenrecht. In het al-gemeen kan gesteld worden dat Nederland geen vriendschappelijke betrekkingen dient te onderhouden met regeringen die systematisch fundamentele rechten van de mens schenden. Naarmate opvattingen en praktijk ten aanzien van democratisering en mensenrechten van de Nederlandse rege-ring enerzijds en van de lsraelische aan de andere kant uit elkaar gaan lopen, zal de vriendschappelijkheid van de betrekkingen afnemen. Er is reden te vrezen dat daarvan sprake is: Gezien de voortdurende bezet-ting, nu al meer dan vijfentwintig jaar, door Israel van de strook van Gaza en de Wes-telijke Jordaanoever. Gezien het stelsel-matig onthouden van staatkundige rechten aan de Palestijnen. Gezien tenslotte het re-cente voorbeeld van de collectieve verban-ning van een groep Palestijnen.

Israel bevindt zich in een moeilijke posi-tie, omringd als het is door een aantal vij-andige Arabische Ianden, die het wat be-treft democratie en mensenrechten ook niet al te nauw nemen. Oat betekent echter niet dat de vriendschapskeuze van Nederland voor Israel een automatisme moet zijn. Een zekere afstandelijkheid ten opzichte van aile partijen in de regio is meer op haar plaats. Afstandelijkheid hoeft geen afzijdig-heid te zijn. Het innemen van een stand punt is dringend gewenst. Voor de regering moe! dat een keuze zijn voor vrede, democrati-sering en respect voor de mensenrechten. Die partijen en krachten, die deze aspecten het meeste kans geven, verdienen de meest vriendschappelijke bejegening van Nederland.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Score differences between the 709 and 101 kPa ses- sions were calculated to obtain an Index of Susceptibility to Narcosis (ISN), and this was correlated with personality

Voor de structuurkartering is geen programma van eisen geformuleerd. Dit hoofdstuk is te lezen als handreiking. Een beheerder die zijn gebied goed kent kan vaak al een goede

‘Een grote fout’ lacht hij, ‘Het was heel handig om de groep bij elkaar te houden, als je ratelde kwam iedereen immers naar je toe maar ’s ochtends zat je echt niet op dat

In I97O werd voor de tweede maal de mangaanvastiegging in gestoomde grond door mangaanoxiderende bakteriën nagegaan"* ^. In deze proef werden mangaanoxiderende bakteriën

De beste resultaten zijn bereikt met een zaaimachine met 2 zaaibakken, waarbij tarwe en graszaad in één werkgang gezaaid worden en met de methode eerst tarwe breedwerpig zaaien

In de Zilte pionierbegroeiingen komen geen soorten voor van de Vogelrichtlijn waarvoor de stikstofgevoeligheid van het type een probleem kan vormen voor de kwaliteit van het

Wanneer, zoals Wierdsma aannemelijk heeft gemaakt, vrijheid, gelijkheid en broederschap de waarden zijn die uit de inaugurele redes als publieke religie naar voren komen, dan zijn

Een derde vraag: wanneer er nu grondwaarden, waarin geloofd wordt, aanwezig blijken te zijn, kunnen we dan al spreken van een publieke religie.. Als we religie definiëren als