• No results found

Senseo Sound. Een scriptie over audio/sound design van de Senseo.

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Senseo Sound. Een scriptie over audio/sound design van de Senseo."

Copied!
26
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)
(2)

Voorwoord  De dag begint met het alarmgeluid van je wekker of de stem van een radiopresentator van je  favoriete radiozender die je wekt uit je slaap. Geluid, één van de mooiste zintuigen die we  hebben en waar we dagelijks mee worden geconfronteerd op een positieve en negatieve  manier. We staan er niet bij stil dat we zoveel geluiden om ons heen horen, sommige  geluiden vallen niet eens meer op bij onze dagelijkse routine. Eén ding staat vast, geluid is  altijd aanwezig en geluid hebben we nodig om de wereld beter te begrijpen. Geluid roept ons  op om te gaan handelen, is een perfect interactie middel op functioneel en ergonomisch  gebied. Denk maar eens aan een simulatie installatie waarbij men niet steeds naar bepaalde  schermen of meters kan kijken, in auto’s voor het achteruit parkeren waarbij geluid je  meehelpt om schadeloos te parkeren of juist bij toepassingen waar we onze visuele  zintuigen niet kunnen gebruiken.  In mijn onderzoek ga ik me richten op de geluiden die producten maken, het ontwerpen  hiervan en de gedachte er achter, ofwel het audio/sound design. Met het ontwerpen van  geluiden bij producten bedoel ik niet het geluid zodanig ontwerpen in een geluidsstudio op  zoek naar een mooie klank, maar hoe  productgeluid wordt ervaren en  het psychologische  effect en de consequenties van audio/sound design. Er wordt nog niet voldoende aandacht  aan besteed bij producten die  op de markt zijn. Productontwerpers staan niet stil bij het  ontwerpen van productgeluiden die de gebruiker juist ervaart. Dat is toch jammer aangezien  geluid een heel krachtig medium is en een bepaalde impact heeft bij de mensen die het  direct en indirect ervaren. Het geluid dat een product maakt kun je zien als de stem van het  apparaat.  Tot slot wil ik Elif Özcan bedanken voor het gesprek met haar op de TU Delft, het geven van  haar proefschrift en de vele mailcontacten die we hebben gehad. Harold Konickx voor de  goede scriptiebegeleiding, feedback en advies. De testpersonen die hebben deelgenomen  aan mijn onderzoek naar audio/sound design en mijn zus Connie Potter, voor het inlezen van  mijn scriptie en externe begeleiding.

(3)

Inhoudsopgave  Voorwoord... ­ 2 ­  Inhoudsopgave... ­ 3 ­  1 Inleiding... ­ 4 ­  2 Communicatie, waarschuwing, entertainment & ontspanning en commerciële toepassingen  van geluid... ­ 5 ­  3 Productgeluid ... ­ 7 ­  4 Methode productgeluid ... ­ 10 ­  5  De Senseo ... ­ 12 ­  6 Onderzoeksmethode naar de Senseo ... ­ 14 ­  7 Conclusie ... ­ 21 ­  8 Slot... ­ 24 ­  Literatuur ... ­ 25 ­

(4)

1 Inleiding  Tegenwoordig wil het oor ook wat bij een elektronisch product. Dan gaat het om wat voor  geluid het product produceert. Fabrikanten voegen geluiden toe bij een apparaat dat  geruststellend klinkt. Het ontwerpen van geluid wordt audio/sound design genoemd. Onder  audio/sound design verstaat men in het kort, de vormgeving in geluid dat we waarnemen met  ons gehoor. Het ontwerp van audio/sound design is een geheel nieuw aspect bij  consumenten producten. Voorheen werd het gezien als een secundair ontwerp en als een  niet belangrijk onderdeel waar niet veel tijd aan werd besteed. Daaren tegen wordt  audio/sound design in de auto industrie al wel veelvuldig toegepast, enwaar veel tijd en geld  in wordt gestoken. Zoals bij autofabrikant BMW die in München een hele afdeling heeft om  zich te focussen over hoe het geluid moet zijn bij het dichtslaan van de deur. Een autodeur is  maar ongeveer 0,5 mm dik maar toch moet het geluid solide klinken. Dus voegen  geluidontwerpers tussenschotten toe aan de deur. Een BMW Z­serie heeft een motor met  een race geluid omdat het overeen komt met het uiterlijk. Daarintegen heeft de BMW 7­serie  een zware, stille motor,  omdat die de uitstraling van een zakenauto moet hebben en dus als  het ware over de weg zweeft. De beleving van autorijden wordt versterkt door geluid. Bij  industrieel ontwerpen van producten voor de consument wordt nu ook gekeken naar het  audio/sound design. Al staat dit nog wel op een laag pitje.  De toepassing van geluid in producten is steeds belangrijker geworden voor betere  productkwaliteit maar ook om  de uitwisseling van de informatie te verbeteren. Het gaat  naast de “look & feel” nu ook om de “sound” . Bij het ontwerpen van een product wordt niet  voldoende aandacht besteed aan het audio/sound design. Men beperkt zich tot enkele  geluidjes zoals het piepen van een magnetron maar niet zo zeer naar het klikje van een  knop, of het geluid van een elektrische motor. Er zijn ondertussen wel bedrijven die zich daar  op richten  zoals Ericsson, Braun (haardrogers), Harley Davidsson, modemerken die geluid  bij parfumflesjes maken en Philips. Het doel is om het geluid van een product aan te passen  zodat het product aantrekkelijker wordt.  In het literatuur onderzoek zal ik nagaan  welke rol geluid heeft gespeeld op het gebied van  communicatie, waarschuwing, entertainment en ontspanning en op welke manier het  vandaag de dag wordt gebruikt zoals bij commerciële toepassingen in de vorm van  productgeluid.  Ik ga me met name richten op een consumentproduct van Philips.  Philips is een Nederlands  bedrijf dat bij de consument bekend is, zowel in binnen­ als buitenland. Philips is een  innovatief bedrijf ,  ze hebben al diverse design awards gekregen. Het bedrijf is de weg  ingeslagen van “Sense & Simplicity” waarbij  ze  niet alleen aandacht besteden aan de  functionaliteit  maar ook steeds meer aan de gebruiksvriendelijkheid van een product. Daarin  spelen geluid en vormgeving van een product ook een belangrijke rol. Ik zal hierbij het  meest succesvolle consumentproduct van Philips  uitlichten, namelijk de Senseo. Inmiddels  zijn er al diverse types van dit koffiezetapparaat op de markt uitgebracht en steeds opnieuw  verbeteren ze het product. Ik zal gaan kijken hoe audio/sound design hierbij een rol heeft  gespeeld. Vervolgens zal gekeken worden naar het toekomstbeeld van Philips. Waar wil  Philips naar toe met audio/sound design?  In de conclusie zal ik antwoord geven op mijn onderzoeksvraag:  “Welke rol speelt audio/sound design bij het ontwerpen van de Senseo van Philips?”  En de subvragen:  “Waarom wordt er steeds meer aandacht besteed aan audio/sound design bij het ontwerpen  van een electronisch product?” 

(5)

2 Communicatie, waarschuwing, entertainment & ontspanning en commerciële  toepassingen van geluid.  Sound  puts us into the picture, or makes the picture more than an image. As the Inuit asks  the visitor coming in out of the cold: “Speak so that I may see you. Add a voice, even a  whisper, so that the other is really there”.  Quote van David Rothenberg. Brand sense: Martin Lindstrom.  Geluid is een wisselende druk in de lucht die zich voortplant als een golf. Geluid is voor  horende mensen erg belangrijk. Het wordt op diverse manieren gebruikt en toegepast in  communicatie, waarschuwing,  entertainment en ontspanning. Geluid prikkelt ons menselijk  zintuig. Geluid is na zien en ruiken ons belangrijkste zintuig. Ons gehoor kunnen we niet  afsluiten zoals we dat bij onze andere zintuigen wel kunnen. Geluid horen we dus altijd en  het valt soms niet op dat er geluid om ons heen is. We kunnen geluid onderscheiden als iets  positiefs of negatiefs. Muziek is een vorm van geluid die als positief kan worden ervaren,  maar soms ook negatief (feest bij de buren!) Als het als negatief wordt ervaren,  kan geluid  als stressor werken. Geluid heeft dus een bepaalde kracht, het maakt niet uit wat voor geluid  op welk gebied. Geluid is veelzijdig en effectief. In de volgende deelstukken ga ik dit nader  toelichten. Wat kunnen we met geluid, op welk gebied en waar  wordt het nu toegepast.  2.1 Communicatie  Mensen communiceren met taal. Taal in de vorm van spraak is een functioneel hulpmiddel  om te communiceren. Met onze stem spreken we woorden uit, maar we kunnen er ook onze  emoties mee tonen. Denk maar aan hoe de boodschap begrepen moet worden. Bij spraak is  er een zender  die door middel van een medium de boodschap aan de ontvanger  overbrengt. Dit hoeft niet in alle gevallen om personen te gaan. MCI betekent mens  computer interactie, door middel van spraak (voice recognition) kan een computer reageren  op de instructie die je hem geeft. Tegenwoordig gebruiken we mobiele telefonie veel om met  elkaar te communiceren, men kan overal bellen en gebeld worden. Hierbij speelt afstand  geen rol meer. Men kan een halve wereld verder zijn om toch een persoonlijk gesprek te  voeren.  2.2 Waarschuwing.  Geluid zorgt er voor dat we ons verbonden voelen met de wereld om ons heen maar het  heeft ook een waarschuwings­ of alarmeringsfunctie. Veel signalen die een alarm geven  hebben een waarschuwingsboodschap, denk hierbij maar aan de wekker die afgaat die ons  verteld dat je moet opstaan, een auto die toetert waarschuwt ons voor “pas op”, het  luchtalarm dat waarschuwt ons om naar binnen te gaan en ramen en deuren te sluiten. Vaak  wordt vooraf onderzoek gedaan naar welk signaal het beste ondersteund kan worden bij een  alarmeringsfunctie. Dit is ook afhankelijk van  welke eisen aan een bepaald signaal gesteld  worden. Een politie sirene moet in het verkeer hoorbaar zijn en men moet kunnen inschatten  uit welke richting die komt. Het is vaak moeilijk om aan bepaalde normen met geluid alleen te  voldoen. Bij het ontwerpen van geluid voor waarschuwingen, wordt gekeken naar het soort  geluid en in welke context,  intensiteit en interval. Universiteiten en onderzoekinstituten zoals  TNO doen onderzoek naar waarschuwingssignalen maar ook bij bedrijven zelf wordt  gekeken naar het ontwerp van waarschuwingssignalen voor producten.  2.3 Entertainment en ontspanning. 

(6)

Muziek is een compositie van verschillende klanken waarbij een structuur ontstaat van de  hoorbare klanken en onhoorbare klanken (de stops en pauzes). Muziek wekt een bepaalde  emotie op bij de luisteraar, je kunt je triest voelen of juist heel vrolijk. Dit hangt af van  bepaalde factoren volgens de Australische muziekonderzoeker Emery Schubert. De factoren  zijn tempo, toonhoogte en geluidsniveau. Met name de luidheid en de kracht van het  muziekstuk hebben een grote impact op de luisteraar. Er kunnen ook vervuilde elementen in  een muziekstuk zitten die een totaal andere emotie bevatten. Als iemand bijvoorbeeld een  bepaald gevoel bij  klanken of composities heeft aangeleerd zoals sirene­achtig geluid, dan  kan dat als negatief worden ervaren. Een dalende toonhoogte  wordt geassocieerd met de  deurbelklanken en dit kan als positief worden ervaren (er is visite). Audio kan ook worden  toegepast in alternatieve therapieën om bepaalde organen te prikkelen om zo tot de juiste  activiteit te komen. Deze vorm van ontspanning kom je steeds meer tegen in kuuroorden en  gezondheidscentra.  2.4 Commerciële toepassingen  Geluid is veelzijdig hebben we gezien in de voorgaande stukken. Geluid kan ook een  effectief middel zijn voor merken omdat het een emotionele lading heeft. We gebruiken onze  oren om te horen en onze hersenen om te luisteren. De manier waarop merk en product  geluiden  invloed hebben op de consument, is niet te onderschatten. Het kan zelfs een  beslissingsfactor zijn van de consument in zijn keuze. Uit onderzoek in een winkelcentrum en  restaurant is gebleken dat men door middel van achtergrondmuziek  de consument kan  beïnvloeden. Ronald E. Millman concludeerde dat het invloed heeft op hoe service ervaren  wordt, de besteding en het aantal bezoekers. Bij langzame achtergrondmuziek winkelen  mensen meer. Hoe sneller het tempo, hoe minder ze uitgeven. De rekening in het restaurant  was hoger bij langzame muziek dan bij snellere muziek. Het luisteren van muziek geeft meer  werkprestaties en kwaliteit dan zonder muziek. Muziek zorgt voor een positieve stemming.  Zien en geluid zijn de twee zintuigen die zijn geïntegreerd in elk aspect op de markt. Merken  gebruiken jingles als herkenning. Kijk maar naar de bekende Nokia tune, iedereen herkent  het geluid daarvan. Als we kijken naar de Motorola tune dan herkent slechts een kleine  groep dat. Zo blijkt maar dat audio/sound design een bepaalde kracht heeft. Philips met hun  twee tonen triangel geluid, dat associeert met Sense & Simplicity, geeft hun slogan weer in  de vorm van geluid. De kenmerken van jingles bij merken zijn emotioneel, inspirerend,  optimistisch en sentimenteel.  Bij een product waarbij geluid belangrijk is, word veel aandacht aan het productgeluid  besteed. Is een product  niet geluidsafhankelijk,  dan wordt gekeken naar een toevoeging  aan het productgeluid. Geluid kan men immers niet negeren. Het is aanwezig dus kun je er  maar beter aan gaan sleutelen dan het te mijden.

(7)

3 Productgeluid  “Productgeluiden zijn de stem van een product. Alvorens een geluid te ontwerpen dient men  daarom eerst te luisteren naar wat het product te zeggen heeft ”  Quote van Elif Ozcan: stelling behorend bij het proefschrift Product sounds fundementals & application  In dit hoofdstuk gaan we kijken naar het idee van product geluiden. Productgeluiden zijn  essentieële eigenschappen van het product. Dit wordt vaak vergeten bij het ontwerpen van  een product.  Producten zijn er overal, dit geldt ook voor het geluid dat het product produceert. Het is van  belang dat het geluid van het product overeenkomt met het geheel van het productontwerp.  Het geluid moet dezelfde associatie hebben met het product. Zo speelt ook vorm, kleur en  uiterlijk een belangrijke rol. Je gaat er van uit als je een grote motor ziet, dat die ook veel  lawaai maakt. Hard geluid hoeft overigens niet  een slechte eigenschap te zijn, het gaat om  de cognitieve en emotionele waarde van het geluid. Kortom men hoort het geluid wat het  product representateert.  Geluiden geven feedback van een productfunctie, het klikje van een schakelaar is een goede  feedback dat het product aan staat, het alarm geluid in de auto als je je gordel niet om hebt  of het geluid van een droger die je verteld de deur niet te openen omdat hij in gebruik is.  Geluid geeft de consument ook een vertrouwd gevoel over het product. Als men een product  koopt zonder het in de winkel uit te testen vanwege zijn functionaliteit kan de consument ook  teleurgesteld zijn als hij hem pas thuis voor het eerst gebruikt. De consument kan  teleurgesteld zijn van het onverwachte geluid dat het product maakt. Denk aan een  scheerapparaat die teveel toeren en lawaai maakt of een lade van een cd speler die iets te  rumoerig is. Het geluid geeft dus als het ware een bepaalde identiteit aan het product en  schept een verwachting. Ook hierbij speelt merk een bepaalde rol, de vergelijking van een  Philips waterkoker en een Tefal waterkoker verschillen juist in het geluid.  Het geluid van een product kunnen we onderverdelen in twee types namelijk consequential  (eigen, afgegeven) en intentional (bedoeld, ontworpen geluid). Dit is gebaseerd op de theorie  van P. Jordan (2000).  2.4 Consequential geluiden  Consequential geluiden ontstaan bij productfuncties en bewegende mechanische onderdelen  van het product. Het produceert voornamelijk mechanische geluiden door interactie van de  gebruiker. Voorbeelden hiervan zijn boormachines, aan/uit knop van schakelaar, koffiezet  apparaten. Deze consequential geluiden maken complexe geluidsgolven die als  ongewenst/negatief kunnen worden ervaren en bevatten geen structuur in de geluiden. Dit  wordt ook wel noise genoemd.  3.2 Intentional geluiden  Intentional geluiden ontstaan (omdat een ontwerper hiervoor kiest) bij een product  functionaliteit of een gebruikers interface. Deze geluiden hebben net als muziek een  ritmepatroon en zijn wel geordend. Voorbeelden van intentional geluiden zijn;  alarmklokgeluid, magnetron piepje als feedback dat het programma klaar is. Deze geluiden  zijn makkelijk te onderscheiden en vertellen ons dat bijvoorbeeld het eten klaar is of tijd om  op te staan.

(8)

3.3 Akoestisch & Engineering perspectief  Productgeluid wordt bekeken vanuit een akoestisch  en engineerings perspectief. Met  akoestisch perspectief wordt bedoeld het karakteristieke van het productgeluid, het direct  aanpassen van het geluid in bijvoorbeeld de scherpte en hardheid. Met engineering  perspectief wordt gekeken naar ontwerp oplossingen om geluiden van product onderdelen te  manipuleren om zo functionele problemen te voorkomen. Het geluid vanuit het akoestiek  perspectief heet consequential en het geluid vanuit het engineering perspectief heet  intentional.  Het gehele product geluid is dus het onderdeel van het akoestisch, engineering en menselijk  perspectief. Aangezien productgeluiden en functie alomtegenwoordig zijn in onze dagelijkse  interactie met producten is het toch een onderwerp waar we niet veel over weten. Dus met  name het onderzoek naar product geluid en hoe men daarop reageert is vaak nog  onderbelicht. Waar we wel veel van afweten en ons mee bezighouden zijn de toepassingen  van correct ontwerp. Bij het huidige audio/sound design wordt voornamelijk gekeken naar of  akoestisch perspectief of engineering perspectief. Nu audio/sound design meer een primair  ontwerp belang is geworden wordt er gekeken vanuit meerdere perspectieven. (zie figuur  3.3.1 van Elif Ozcan)  Figuur 3.3.1. Benaderingen die tot kennis bijdragen over productgeluiden  Bron: Product sounds fundementals & application.

(9)

3.4 Menselijk perceptie  De menselijke perceptie speelt een belangrijke rol bij het ontwerpen van een product. Met  onze zintuigen ervaren we iets, ziet het object er aantrekkelijk uit, vertelt het geluid iets over  het product of is de geur van een kopje koffie overeenstemmend met de verwachting van het  product? Het product roept associaties op, doordat we verbanden leggen met verschillende  waarnemingen. In de onderstaande tabel zien we onze zintuigen en waar we het meest op  vertrouwen.  Figuur 3.4.1. Zien, ruiken en geluid zijn onze belangrijkste zintuigen.  Bron: Millward Brown en Martin Lindstrom 

Gehoor staat op de 3 e plaats alhoewel er niet veel verschil zit tussen geur en geluid (slechts  4%). Met name in product ontwerp speelt geluid wel weer een belangrijkere rol dan geur.  Want geluid verteld ons dingen die we niet zien bij functionaliteit en interactie van een  product .  Productgeluiden hebben dus invloed op ons logisch denken. Er ontstaat een aanvullende en  betekenisvolle verhouding tussen een product en zijn geluid. Mensen geven betekenis aan  een geluid en beoordelen het product dat daar mee overeenkomt. Het gaat er om dat men  vanuit de  ontwerpkant de menselijke ervaringen moet begrijpen. Ontwerpers moeten gaan  kijken wat de psychologische effecten kunnen zijn bij productontwerp, met name ook  audio/sound design.

(10)

4 Methode productgeluid  “Mensen kunnen een grote perceptuele expertise ontwikkelen met betrekking tot  productgeluiden, echter alleen als zij zich de geluiden eigen maken (encoderen) in  afwezigheid van het product”.  Quote van Elif Ozcan: stelling behorend bij het proefschrift Product sounds fundementals &  application  In het voorgaande hoofdstuk hebben we gekeken naar product geluid, welke aspecten  belangrijk zijn en in welke secties we ze kunnen onderverdelen. Omdat productontwerpers  zich niet verdiepen bij het ontwerpen vanuit het menselijk perspectief, kan het geluid van een  product juist niet de associatie hebben met de verwachting van het product. In dit hoofdstuk  zal ik dieper op het psychologische effect van productgeluid ingaan en de methode van Elif  Ozcan uitleggen voor audio/sound design bij producten.  Associatie, erkenning en identificatie.  Vanuit de menselijke perceptie ontstaan er verschillende associaties bij een product. Laten  we eens kijken naar een elektrische tandenborstel als voorbeeld, vanuit onze menselijke  perceptie. Het heeft een wit langwerpig rond design met associaties naar persoonlijke  hygiëne en tanden poetsen, en wat hoort in de badkamer (visueel). Het voelt aan als hard  plastic en heeft een softe grip (voelen). Het geluid is dat van een motortje dat op een hoog  toerental draait (horen). Al deze ervaringen horen bij het concept elektrische tandenborstel,  en het is de bedoeling van de ontwerper dat de identificatie van een product in de juiste  context zit met verschillende waarnemingen. Het probleem bij het ontwerpen van een  product is dat er niet altijd de associatie is met het product en de verschillende  zintuigen. Als  de elektrische tandenborstel een te hard geluid produceert van bijvoorbeeld een cirkelzaag  dan kan het in een andere context worden geplaatst. Bijvoorbeeld, is dit wel een  tandenborstel voor algemeen gebruik? Herkenning is het stadium waarin de menselijke  perceptie van het product in kaart wordt gebracht in ons lange termijn geheugen. Als er een  vergelijking is zal herkenning ontstaan. Object identificatie kan door mentale representatie  worden beïnvloed. Dit is de laatste fase van de stadia waarin men het object een betekenis  toekent.  Figuur 4.1.1 stadia van het proces van object identificatie  Bron: Product sounds fundementals & application.

(11)

Het geluid van een product kan informatie geven over de onderdelen en acties tijdens het  functioneren van een product. Juiste geluidswaarneming beïnvloedt ons hoe de producten  worden ervaren. Het is daarom van groot belang dat geluidswaarneming een belangrijke rol  speelt bij productgebruikers interactie.  4.2 Geluidsidentificatie.  Een product geluid kan niet worden herkend of geïdentificeerd als er geen kloppende,  betekenisvolle associatie bestaat in het lange termijn geheugen. In zo'n soort situatie kunnen  de luisteraars hun perceptie van het ontvangen geluid, alleen verwoorden wanneer de  ontvangen informatie nog steeds in hun werkgeheugen aanwezig is.

(12)

5  De Senseo  Van de Senseo zijn wereldwijd, sinds zijn introductie in 2001, al zo’n 17 miljoen stuks  verkocht. Daarvan zijn er 5 miljoen in Nederland verkocht. Je kunt de Senseo dus zien als  één  van de kaskrakers van Philips. Sinds september 2008 zijn we nu drie generaties van dit  product verder. Na elke generatie heeft het product zich ontwikkeld en zijn kleine  verbeteringen  toegepast.  De eerste versie was de Senseo Crema die in verschillende kleuren leverbaar was.  Vervolgens kwam de New Generation waarbij de Senseo was voorzien van een digitaal  display om de hoeveelheid koffie per kopje te regelen en de in hoogte verstelbare kraan  waarbij je nu ook grotere kopjes kon gebruiken. Bij de New Generation is gesleuteld aan het  geluid, er is een duidelijk verschil te horen tussen de Crema en de New Generation. De  grootste verandering is dat men binnen 30 seconde een kopje koffie heeft vergeleken met de  Crema die er 90 seconden over doet. De laatste versie is de Senseo Latte select. Met deze  Senseo kun je verschillende soorten koffiespecialiteiten maken. Zo is er een geïntegreerde  melkopschuimer geplaatst in het geheel en heeft de Senseo meer een menu structuur  gekregen.  Figuur 5.1 Generatie Senseo’s  Het concept van de Senseo is een hele nieuwe manier binnen de koffie wereld. Het is geen  ouderwets koffiefilterapparaat maar ook geen duur espresso apparaat die je voornamelijk in  cafés en restaurants ziet. Er is dus een nieuwe identiteit van pas gekomen bij de Senseo.  Vanwege zijn ronde vorm, het gebruik van koffiepads en het geluid dat de Senseo  produceert. Een Espresso machine staat bekend om hard geluid van het malen van de  koffiebonen en de luchtdruk die de compressor creëert tijdens het zetten van de koffie.  Alhoewel het geluid erg ongewenst is hoort het wel in een café of restaurant. Mensen  houden er van om in een café of restaurant het geluid van een espressomachine te horen  vanwege de associatie met vers gemalen Italiaanse kwaliteitskoffie. Een espresso apparaat  is groot, ziet er robuust uit en heeft een luxe uitstraling. Het ouderwetse filterkoffieapparaat  maakt weinig geluid, ziet er uit als een typisch keukenapparaat vanwege de vaak witte look,  en gebruikt geen compressie maar gewoon een filter. 

(13)

is dat het geluid juist ook ontspannend moet werken. Van een klein rond ontworpen koffie  apparaat verwacht je geen espresso geluidseffect, zoals dat in een café of restaurant hoort.  De koffie van een Senseo heeft een schuimlaagje, net zoals bij een espresso apparaat dus  het bevat ook een compressor (intentional geluid). De context van de Senseo hoeft per  definitie niet een keuken te zijn. Zoals bij de espresso machine die er luxueus uitziet, plaatst  men die voornamelijk op een goede vaststaande plek en de juiste hoogte. Het espresso  apparaat wordt ook met respect behandeld. Bij de Senseo kan het worden geplaatst op het  keukenblad of bijzettafel. Dit kun je dus ook zien als context en hoeft per definitie niet een  ruimte te zijn. Het is van belang dat het geluid van de Senseo dus ook bij de context en  associaties hoort. De Senseo Crema had een flink compressorgeluid. Hier is aan gesleuteld  en na de New Generation is het geluid van de Senseo hoorbaar aangepast. In het volgende  hoofdstuk zal ik dit nader toelichten met een experiment.  5.1 Senseo instructie stappen.  Om onderzoek te doen naar de Senseo is het van belang om te weten hoe de Senseo in  elkaar zit. De Senseo Crema en Senseo Latte select hebben dezelfde logische stappen voor  het zetten van een kop koffie. Bij sommige keuzes, zoals cappuccino, wordt de  melkopschuim functie  toegepast. Het proces van koffie maken met de Senseo kunnen we  onderverdelen in 3 stappen,  namelijk voorbereiding koffie zetten, koffie zetten (het  brouwproces) en het afronden.  Voorbereiding.  Voor het zetten van koffie dient men eerst het reservoir te vullen met water, bij de Senseo  Latte select moet men bij bepaalde functies ook melk in het reservoir doen dat zich aan de  voorkant  bevindt. In het waterresevoir bevindt zich een sensor die een melding geeft als er  niet voldoende water in zit. In het melkreservoir bevindt zich een sensor die detecteert of als  het melkreservoir geplaatst is.  Een led bij de drukknop geeft informatie over de status van de machine. Knippert het licht  snel dan betekent dit dat er niet voldoende water in het reservoir zit. Langzaam knipperend  licht beterkent dat de machine bezig is met het opwarmen van het water in de boiler. Brandt  het licht constant dan betekent dit dat je verder kunt gaan naar de volgende stap. De  gebruiker kan tijdens het opwarmen van het water, een koffie pad in de houder plaatsen. Het  water wordt verwarmd naar een temperatuur van 95 graden celcius in de boiler en een  sensor reageert hierop door het opwarm proces stop te zetten.  Brouwproces  Het verwarmde water wordt door een pomp omhoog geperst nadat men op de 1 of 2 kops  knop heeft gedrukt. Het verwarmde water perst zich door het koffiepad heen waarbij de koffie  in het kopje stroomt. Ondertussen wordt weer koud water aan de boiler toegevoerd. De melk  bij de Senseo Latte select wordt direct verwarmd tijdens het koffie zetten. Koude melk wordt  direct opgepompt en verwarmd via een verwarmingselement naar bijna 100 graden celcius.  Hierdoor ontstaat er een druk waarbij de melk luchtig wordt. Het zetten van een kop koffie  verschilt per functie en aantal kopjes. Dit varieert van 30 tot ongeveer 50 seconden.  Afronden  Nadat het koffie zetten voltooid is kan men de koffiepads weggooien en eventueel de melk  opschuimfunctie reinigen met de reinigingsfunctie die in de Senseo Latte is geïntegreerd. De  Senseo schakelt zichzelf na één uur uit.  We hebben de stappen doornomen voor het gebruik van de Senseo. De gebruiker ervaart  verschillende geluiden tijdens het zetten van een kop koffie of speciale koffie. Omdat de  gebruiker hier dagelijks mee wordt geconfronteerd is het daarom ook belangrijk om te gaan 

(14)

6 Onderzoeksmethode naar de Senseo  In dit hoofdstuk gaan we geluidsexperimenten doen naar 2 types Senseo. We nemen de  Senseo Crema omdat deze het meest verkochte product is binnen de Senseo lijn. Dit is ook  de eerste generatie Senseo waarbij het geluid veel verschilt met de huidige Senseo. De  andere is de Senseo Latte select. Dit is de allernieuwste versie van de Senseo serie die het  meest uitgebreid is qua functionaliteit. Het experiment zal bestaan uit 4 verschillende testjes  bij 10 verschillende mensen (mannen en vrouwen). De doelgroep varieert van 18 tot 52 jaar  en is gericht op koffie drinkers die niet noodzakelijk een Senseo bezitten. De  geluidsexperimenten zijn gebaseerd op de theorieën van Elif Ozcan. Er wordt gebruikt  gemaakt van een Macbook pro 1.83 Ghz en een Sennheiser HD 25­2  High End koptelefoon.  Geluiden zijn opgenomen en gemonteerd op 44.100 KHz  16 bit WAV formaat. Het doel van  dit onderzoek is om te kijken wat de gebruiker ervaart door middel van zijn zintuigen horen  en zien.  6.1 Herkenning  We laten de testpersoon drie verschillende geluiden horen, één daarvan komt overeen met  het reële opgenomen Senseo Crema geluid. De andere twee geluiden zijn bewerkt met de  software Adobe Audition. Hierbij heb ik bepaalde geluiden gedempt en gemanipuleerd.  Vervolgens laten we nog drie verschillende geluiden horen aan de testpersoon. Hierbij komt  weer één geluid overeen met het reële opgenomen Senseo Latte select geluid. Met dit  onderzoek wil ik gaan kijken of mensen het geluid herkennen van de Senseo types.  6.2 Associaties  We laten de testpersoon het geluid van de Senseo Crema en de Senseo Latte select horen.  Hiermee wil ik de psycho akoestische reactie meten. De Senseo bestaat uit verschillende  fase geluiden die steeds anders zijn in vorm. De Senseo geluiden spelen we af en door  middel van een tijdslijn moet de testpersoon aangeven wat hij ervaart. De psycho  akoestische reacties kunnen zijn op de eigenschappen van het geluid zoals:  ­  hard, normaal of zacht  ­  vlak geluid, rond geluid, scherp geluid  ­  vorm van het geluid en daarbij de toonhoogte hoog, midden of laag  Op bepaalde tijdstippen kan de testpersoon iets als ongewenst ervaren of juist gewenst. Ik  wil hierbij gaan kijken wanneer gebruikers het geluid ongewenst vinden en de eigenschap  van het ongewenste geluid. De testpersonen worden gevraagd of ze het geluid ook  associëren met koffie zetten.  6.3 Pasvorm  In het laatste deel van het experiment gaan we kijken wat de testpersonen ervaren met hun  visuele zintuigen en hun gehoor. We laten diverse plaatjes zien van een Senseo Crema en  Senseo Latte select met daarin verschillende geluiden gemonteerd. Twee plaatjes daarvan  komen overeen met het reële geluid van de Senseo Crema en de Senseo Latte select. Ik wil  gaan kijken welke geluid het beste past bij de vormgeving van het product en of dit  daadwerkelijk ook passend is. Met het laatste testje wil ik onderzoeken welke associatie er  wordt opgeroepen bij de testpersoon. Denk hierbij aan goedkoop of duurkoop, goede  kwaliteit of slechte kwaliteit, aantrekkelijk of lelijk.

(15)

6.4 Resultaten  De resultaten heb ik bestudeerd en samengevoegd in tabellen en grafieken. Voor elk  experiment heb ik gekeken wat de resultaten waren van de personen die deelnamen aan de  test. Na de testjes heb ik ook kort gevraagd wat men precies van het geluid vond dat ze te  horen hebben gekregen. Daarbij kijk ik of er een conclusie kan worden getrokken uit de  uitkomsten van de uitgevoerde testen, en zal dit verder behandelen in het volgende deel, de  conclusie.  Herkenning:  figuur 6.4.1 erkenning geluiden senseo  Van de tien testpersonen konden zeven personen het geluid van de Senseo Crema goed  herkennen. Dit komt voornamelijk omdat van de mensen die een Senseo bezitten, dit een  Senseo Crema is. Het geluid van de Senseo Latte select is minder scherp, heeft een  normaal geluidsniveau. De testpersonen hadden wat meer moeite met het herkennen van  het aangepaste Senseo Latte select geluid. Zes van de tien personen hadden het geluid  herkend. Het kan ook zijn dat de keuze is gemaakt door de testpersoon omdat hij het geluid  ervaart als gewenst en herkent van het algemene Senseo Crema geluid.

(16)

Associaties  In deze test kregen de testpersonen vijf verschillende geluiden te horen. Deze geluiden  bestaan uit boiler geluid Senseo Crema, boiler, Senseo Latte Select, koffie zet functie  Senseo Crema, koffie zet functie Senseo Latte select en de Cappuccino functie van Senseo  Latte select.  Senseo Crema  Figuur 6.4.2 associaties senseo crema  De gegevens van de Senseo Crema zijn hier boven weergegeven. Het proces waarbij de  boiler het water opwarmt wordt positief ervaren door de testpersonen. Zeven van de tien  personen vonden het geluid normaal klinken waarvan ook zeven van de tien personen het  geluid rond vonden klinken. Drie van de tien testpersonen vonden het geluid vlak klinken  waarvan zes de geluidshoogte midden vonden, drie laag en één hoog. De tweede stap van  het proces waarbij de compressor actief is, wordt door de testpersonen als ongewenst  ervaren. Acht van de tien vonden het geluid hard waarvan vijf van de tien testpersonen de  vorm scherp vonden. Zeven van de tien testpersonen ervaren het geluid als laag. De laatste  stap van het proces, waarbij de boiler opnieuw verwarmd wordt en de compressor uitgaat,  wordt door de testpersonen positief ervaren. Het bevat geluiden die in de eerste stap ook  voorkomen. Zeven van de tien testpersonen vonden het geluid zacht klinken. Alhoewel dit  geluid dezelfde luidheid heeft als bij de eerste stap van het proces zijn de resultaten niet  identiek. Dit komt omdat tijdens de tweede stap de geluiden als ongewenst wordt ervaren en  een stuk luider zijn,waarna het lijkt dat de derde stap van het proces zachter voor het gehoor  is. Acht van de tien testpersonen beschreven het geluid als rond en zeven van de tien  testpersonen vonden de toonhoogte midden. 

Bij het 2 e proces zien we dat het productgeluid vergeleken met de andere processen meer er  uit schiet op vorm (het geluid wordt ervaren als scherp). Het geluid is wat de testpersonen  niet hadden verwacht voor een koffiezetapparaat.

(17)

Senseo Latte select koffie 

Figuur 6.4.3 Associaties Senseo Latte select koffie 

De gegevens van de Senseo Latte select koffie functie zijn hierboven weergegeven. Het  proces is hetzelfde als dat van de Senseo Crema. Tijdens het 1 e proces vinden zeven van de  tien testpersonen het geluid normaal klinken en wordt het als rond beschreven. zes van de  tien testpersonen vonden de toonhoogte midden. De ervaring van dit proces wordt als  positief ervaren. In het 2 e proces is het geluid aangepast vergeleken met die van de Senseo  Crema. Het geluid is minder luid en scherp. Het geluid is als het ware gedempt en wordt  positief ervaren. acht van de tien testpersonen vonden de luidheid normaal en zes van de  tien testpersonen vonden het geluid laag klinken. Het laatste proces wordt door de  testpersonen ook positief ervaren. zeven van de tien testpersonen vonden het geluid zacht  klinken, zes van de tien testpersonen ervaarde het geluid als rond en zeven van de tien  testpersonen vonden de toonhoogte midden klinken.  Vergeleken met de Senseo Crema is het geluid in het 2e proces minder hard in luidheid en in  vorm. In de grafiek zien we dat het gehele proces op elkaar aansluiten qua luidheid, vorm en  toonhoogte. Er zitten niet echt grote afwijkingen in de processen onder elkaar. Dat zorgt er  voor dat er niet onverwachte reacties komen van de gebruikers die het ervaren. Het geheel  van de productgeluiden zijn als het ware gestructureerd.

(18)

Senseo Latte select cappuccino 

Figuur 6.4.4 Associaties Senseo Latte select cappuccino 

De Senseo Latte select cappuccino functie bevat vier processen, de gegevens van de test  zijn hierboven weergegeven in de grafiek. In het 1 e proces ervaren de testpersonen het  geluid als positief. Zeven van de tien testpersonen vonden het geluidsniveau normaal  klinken. Zeven van de tien testpersonen beschreven het geluid als rond en zes van de tien  testpersonen vonden de toonhoogte midden. In het 2 e proces waar de melk opschuim functie  geactiveerd wordt ervaren de testpersonen het geluid als negatief en ongewenst. Alle  testpersonen vonden het geluid hard klinken, zeven van de tien testpersonen vonden het  scherp klinken en acht van de tien testpersonen ervaart de toonhoogte als laag. In het 3 e  proces waar de compressor te werk gaat zijn de resultaten vergelijkbaar met de Senseo  Latte select koffie functie. Acht van de tien testpersonen ervaart het geluidsniveau als  normaal. Vijf van de tien testpersonen vonden de vorm vlak en rond klinken en zeven van de  tien testpersonen vonden de toonhoogte midden. Het 4 e proces en tevens de laatste  werd  als positief ervaren. Zeven van de tien testpersonen vonden het geluid zacht klinken, acht  van de tien vonden de vorm rond en zeven van de tien testpersonen vonden de toonhoogte  midden.  De nieuwe functie waar de melkopschuimfunctie wordt gebruikt wordt negatief ervaren door  de testpersonen. Het geluid past niet in de context van huis koffiezetapparaat, bevat weinig  structuur en is chaotisch.

(19)

Pasvorm  In de laatste proeffase dat uit twee testjes bestond ging het om combinatie geluid met de  vormgeving van het product.  Figuur 6.4.5 Pasvorm geluiden Senseo  Vijf testpersonen vonden geluid  één dat het geluid was van de Senseo Crema origineel was  passend bij wat ze zagen. Dit komt omdat er een match was tussen beeld en geluid met de  Senseo. Vijf testpersonen vonden dit niet het geval, uit de vorige testjes is gebleken dat het  geluid hierbij harder is vergeleken met de huidige serie Senseo. De testpersonen herkennen  het geluid van de Senseo en vinden dat weer niet passend met wat ze zien. Bij geluid twee  wordt het door acht testpersonen passend ervaren. Twee daarvan vonden van niet, dit kan  komen uit eigen ervaring omdat ze zelf een Senseo Crema hebben en vanuit dat perspectief  handelen. Met geluid drie wou ik gaan kijken als we een geluid plaatsen in een andere  context. In dit geval is het geluid van de melk opschuim functie niet voor iedereen direct  herkenbaar. Als resultaat kwam er uit dat niemand het geluid passend vond bij de Senseo  Crema. Negen testpersonen vonden geluid vier passend met wat ze zagen. Het geluid heeft  dezelfde structuur als dat van de Crema maar het is meer naar één geheel gevormd. Zes  van de tien testpersonen vonden het beeld van de Senseo Latte select in combinatie met de  Senseo Crema geluid niet passend. De testpersonen kijken naar een bepaalde verwachting  met wat ze zien. Vier testpersonen vonden het geluid er bij passen, dit kan komen door  herkenning wat ze weten over het algemeen Senseo koffiezet apparaat. Negen van de tien  testpersonen vonden geluid zes niet passen met het beeld van de Senseo Latte Select. In de  vorige testjes was al gebleken dat het geluid als negatief werd ervaren. Het geluid wordt niet  geassocieerd met de Senseo. Eén Testpersoon vond het geluid wel met het beeld passen,  dit komt omdat de testpersoon de melk opschuim functie ziet en weet dat daarvoor druk en  warmte voor nodig is. Testpersoon keek hierbij vanuit een technisch perspectief wat de  oorzaak was van het ongewenste geluid.

(20)

Omschrijving combinatie geluid met vormgeving product.  De laatste test lijkt veel op de vorige test maar bij deze test gaat het om wat de testpersonen  als eigenschap vonden met wat ze zien en horen. Het was voor bepaalde testpersonen ook  lastig om een keuze te maken. Men verdeelde het beeld en geluid apart maar het doel van  deze test was het geheel van beeld en geluid samen.  Figuur 6.4.6 Combinatie geluid met vormgeving product  Senseo Crema  Acht van de tien testpersonen vonden de Senseo Crema goedkoop terwijl twee van de tien  testpersonen het duur vonden. De Senseo Crema is een nieuw design apparaat maar het  geluid is niet wat de gebruiker wilt. Daarom wordt het als goedkoop beschouwt. Zes van de  tien testpersonen vonden het geheel goede kwaliteit en vier van de tien testpersonen vonden  het slechte kwaliteit. De Senseo wordt beschouwd als een mooi vormgegeven apparaat wat  voor de testpersonen als goede kwaliteit wordt beschouwd. Door de vormgeving vinden vijf  van de tien testpersonen de Senseo aantrekkelijk. De vijf andere testpersonen vonden het  lelijk vanwege het geluid wat storend overkomt.  Senseo Latte select koffie  Met de combinatie beeld en geluid van de Senseo Latte select koffie functie vonden zeven  van de tien testpersonen het product duur evenals goede kwaliteit. Met een nieuw uiterlijk en  functionaliteit dat de Senseo Latte select heeft ziet het product er duurder uit. Men  beschouwt het als goede kwaliteit op het visueel en gehoor perspectief. De Senseo Latte  select is aantrekkelijk geworden en wordt positief ervaren door zes van de tien testpersonen.  Senseo Latte select cappuccino  In de voorgaande testjes is gebleken dat de gebruikers de functie met de melkopschuim  functie het negatief ervaren. Vijf van de tien testpersonen vonden de Senseo Latte select  goedkoop. Zes van de tien testpersonen vonden het geheel als slechte kwaliteit en lelijk. In  de tabel zien we dat de Senseo Latte select cappuccinno functie als ongewenst wordt  ervaren. Dit komt voornamelijk door het geluid dat het product produceert bij de  melkopschuimfuncties.  In het volgende hoofdstuk zal ik concluderen wat de uitkomsten zijn van mijn  onderzoeksvraag met daarbij de toelichting van mijn Senseo testjes.

(21)

7 Conclusie  We hebben gekeken naar verschillende toepassingen van geluid, wat we met geluid kunnen  doen en wat de kracht van geluid is. Steeds zijn we meer gaan kijken naar toepassingen in  product design en uiteindelijk hebben we de Senseo als voorbeeld genomen. Mijn  onderzoeksvraag luidt:  “Welke rol speelt audio/sound design bij het ontwerpen van de Senseo van Philips?”  En de subvragen:  Waarom wordt er steeds meer aandacht besteedt aan audio/sound design bij het ontwerpen  van een electronisch product?  Wat is de extra toevoeging van audio/sound design bij een electronisch product?  Bedrijven spelen steeds vaker in op meerdere dimensies op productbeleving . Voorheen  waar men zich twee dimensionaal focust op zien en horen gaat de huidige markt over op drie  dimensionaal of soms vier dimensionaal. Merken worden sterker als men zich op meerdere  segmenten inspelen en het is van belang dat het merk zich richt op de fysische en  emotionele productervaringen. Geluid is na de styling van het product de volgende optie  waar de gebruiker naar kijkt. Het is daarom van belang dat tijdens het product ontwerp fase  ook wordt gekeken naar het audio/sound design. Met name moet er worden gekeken naar  de context. De verwachting van de gebruiker wat voor geluid het product produceert en of  het geluid ook overeen komt met wat je ziet. Mocht dat niet het geval zijn dan kunnen er  andere associaties worden opgewekt. Is het product defect, gebruik ik het product wel goed  waarvoor het bestemd is etc. De input van productgeluid is een belangrijke input, het geeft  naast interactie ook een bepalende eigenschap van het product. Mocht het geluid niet  gewenst zijn dan is de consument ontevreden over het product. En zal hij het product  wegens het geluid niet kopen of minder gebruiken. Deze factoren bepalen ook of het een  goed of slecht merk is.  Als voorbeeld heb ik me verdiept in de Senseo, na inmiddels drie generaties van  ontwikkeling heb ik gekeken naar het audio/sound design van de Senseo. Het productgeluid  dat de Senseo maakt bij verschillende functionaliteiten is onderzocht, de identiteit van het  product Senseo en wat de context precies is. Om mijn onderzoeksvraag beter te begrijpen  heb ik gekeken naar de visie van Philips en wat hun slogan “Sense & Simplicity”  nou precies  inhoudt.  7.2 Visie Philips  Philips is een bedrijf waar Nederland trots op is. Als we kijken hoe innovatief ze zijn op het  gebied van techniek en producten behoort het tot 1 van de wereldmerken. Om antwoord te  kunnen geven op mijn onderzoeksvraag behandel ik eerst de visie van Philips, deze luidt als  volgt:  “In een wereld waarin complexiteit in toenemende mate van invloed is op elk aspect van ons  dagelijks leven, lopen wij voorop om mensen zin en eenvoud te bieden.  Wij willen producten en oplossingen leveren die geavanceerd en gebruiksvriendelijk zijn en  die beantwoorden aan de behoeften en wensen van consumenten waar dan ook ter wereld.”

(22)

Philips is bezig zich om te vormen tot een echte marktgestuurde en mensgerichte  onderneming. In het kader van het strategisch plan 'Visie 2010' heeft Philips zijn  bedrijfsstructuur vereenvoudigd door door per 1 januari 2008 drie kern sectoren te creëren:  Philips Healthcare, Philips Lighting, en Philips Consumer Lifestyle. Verwacht wordt dat Visie  2010 een hogere operationele winst boekt en dat de EBITA per aandeel meer dan  verdubbeld zal zijn in vergelijking met het resultaat in 2007.  Philips richt zich op verschillende markten van producten, het is niet alleen consument  huishoudelijk apparatuur maar Philips vind je ook in de medische wereld. Ik zal hier verder  enkele voorbeelden geven en met welke rol audio/sound design heeft gespeeld en de  Senseo uitwerken.  Een voorbeeld van Philips Medicall supplies is de CT­scanners. Een röntgentoestel waarbij  ze het geluid hebben aangepast naar de patiënt toe. Voor onderzoek naar het ziekenhuis  gaan is nooit leuk voor een patiënt.  De patiënt die het ervaart kan paniekerig worden als het  geluid van de CT­scan beangstigend overkomt. Philips ontwerpt geluid voor medisch  apparatuur met als doel gemak en geruststellend overkomen.  Een nieuw ontwikkeld product van Philips is de Wake up light. Een consument product die  door middel van licht en geluid je langzaam ontwaakt uit je slaap. De intensiteit van licht en  geluid wordt sterker naarmate de wektijd is nadert, zo wordt je op een natuurlijker  aangename manier wakker. Philips heeft hier de focus op gelegd om geluid te ontwerpen  met als doel gezondheidsredenen.  De Senseo New Generation en Senseo Latte select is zo ontworpen om ontspannend over  te komen want koffie drinken is ontspannend en wordt geassocieerd met relax. Als we kijken  naar de sterke punten wat de huidige Senseo Latte select te bieden heeft zijn:  ­  De kwaliteit van het zetten van een kopje koffie en de smaak.  ­  De snelheid van het zetten van koffie  ­  Makkelijk te onderhouden, elementen kunnen makkelijk los worden gekoppeld en zijn  vaatwasbestendig.  ­  Functionele logische stappen en meerdere soorten koffie zetten mogelijk met één  apparaat (Senseo Latte Select).  De Senseo evolueert zich in vormgeving, functie en geluid.  7.3 Sounddesign Senseo  Bij het zetten van een normale kop koffie met de nieuwe Senseo Latte select is  geconstateerd dat het geluid hetzelfde klinkt als de Senseo New Generation. We gaan er  hierbij van uit dat het dezelfde componenten bevatten. Voor het zetten van bijvoorbeeld een  cappuccino, café latte of een latte macchiato is de melk opschuim functie nodig. Dit is een  apart reservoir met een aparte compressor aan de voorkant van de Senseo latte select. Men  dient koude melk in het reservoir te doen  het proces om melk op te schuimen kan gelijk  beginnen zodra de gebruiker zijn keuze heeft gemaakt. Het geluid dat vrij komt is vrij  ongewenst omdat er veel druk en warmte voor nodig is. Philips geeft aan dat dit zo hoort en  geen defect is. Er zijn wel klachten over bekend zoals op de Philips site support wordt  vermeld. Een veel voorkomende vraag luidt:  “De Senseo­machine maakt vrij veel geluid als een koffievariant met melk wordt gemaakt en 

(23)

Het antwoordt van Philips luidt:  “Er is stoomdruk nodig voor de perfecte kop koffie. Daardoor hoort u een sissend geluid. Dit  is normaal.  Bij het reinigen kan de machine meer geluid produceren omdat volledige stoomdruk nodig is  voor een grondige reiniging.”  De eerste indruk van de gebruikers die deelnamen aan de test werd het geluid als  afschuwelijk en niet passend ervaren. Het geluid past niet in de context koffiezetapparaat.  Als we kijken naar andere type melkopschuimers komt hij overeen met die van een  espressomachine. Maar een espressomachine is groot en past in de context van een  “industriële” omgeving. De verwachtingen daarvan zijn juist dat het ongewenst geluid kan  produceren.  Met de Senseo Latte select heeft Philips een goed product neergezet waarbij de  functionaliteit ruimer is. Vergeleken met de concurrentie is Philips vernieuwend bezig op het  gebied van koffie zetten. Verschillende soorten koffie zetten met één apparaat in enkele  momenten. Dit is heel aantrekkelijk voor de consument, zeker als je kijkt naar de  prijs/kwaliteit verhouding. Het zetten van een Senseo koffie is relatief goedkoper dan zijn  grootste concurrent Dolce Gusto van Krups. Daarbij komt overigens ook nog dat accessoires  voor de Senseo (denk hierbij aan koffiepads) makkelijker zijn te verkrijgen dan de cups.  Het probleem bij de ontwikkeling van de Senseo is dat na de 1 e generatie audio/sound  design onderzoek is gedaan maar dit is niet verder doorgevoerd naar de 3 e generatie met de  Senseo Latte select op de nieuwe functionaliteit. Het zetten van een kop koffie met de  Senseo New Generation of Senseo Latte select is aangenaam omdat hierbij wel audio/sound  design is doorgevoerd. Voor de andere functies zoals cappuccino, caffe latte en latte  macchiato met de Senseo Latte select is geen onderzoek gedaan lijkt het. Met de Senseo  Latte select heeft Philips zich meer gefocust op nieuwe functionaliteiten en minder gekeken  naar wat voor geluiden de nieuwe functies creëren. Aan de andere kant is het ook vrij  moeilijk om het geluid plezierig te laten klinken vanwege technische redenen. Het melk  opschuim reservoir dat zich aan de voorkant bevindt moet makkelijk te onderhouden zijn. Het  bestaat uit een aantal losse onderdelen die goed schoon moeten blijven ivm hygiënische  redenen. Melk gaat snel verzuren bij een hoger temperatuur als het niet gebruikt wordt en in  het reservoir blijft zitten. Dit zal dan weer ten koste gaan van de levensduur van de Senseo  Latte select.  De zuiverheid van mijn testjes is moeilijk in te schatten. Tijdens mijn onderzoek hebben tien  personen deelgenomen aan de testjes. Om een uitgebreid onderzoek te doen komt de test  beter tot zijn recht als het was uitgevoerd op minimaal 100 gebruikers. Daarbij kun je de  resultaten beter vaststellen. De doelgroep was wel variërend van 18 tot 52 jaar. De  resultaten van mijn testpersonen waren over het algemeen wel

(24)

8 Slot  Heeft het daadwerkelijk ook echt nut om aan geluiden te sleutelen? In een wereld waarin  technologie zich steeds sneller ontwikkelt en waar gadgets en nieuwe producten op de markt  komen ben ik van mening dat het niet alleen draait om hoe het product er uit ziet. Donald a  Normal vertelt in zijn boeken (Emotional design, The design of future things, The design of  everyday things) over producten die goed zijn ontworpen op functioneel, usability en  vormgeving aspecten. Hij legt uit dat vormgeving van een product aantrekkelijk is voor de  gebruiker. Producten die dus plezierig klinken doen het juist goed. Martin Lindstrom laat de  krachten zien van onze zintuigen en hoe die effectief worden gebruikt bij merken in zijn boek  Brand Sense. Elif Özcan is geluidsonderzoeker en houdt zich bezig met de psychologische  effecten met wat voor impact productgeluiden op ons hebben.  We hebben gezien dat we productgeluiden kunnen onderverdelen in twee soorten.  Intentionele geluiden zorgen voor informatie of juist atmosfeer. Consequential geluiden  hebben niet zozeer een geluidsfunctie. Producten moeten plezierig klinken en hebben dan  een hoger gebruiksvriendelijkheid. De consument zal het sneller kopen en beter gaan  accepteren. Voor de productontwerper is het van belang om een product te ontwerpen met  daarbij te vertellen wat voor gebruiksfunctie er wordt toegepast. Productontwerpers focussen  zich huidig nu alleen op het visueel perspectief en de technische haalbaarheid.  Productontwerpers moeten ook nadenken over wat de gevolgen kunnen zijn van het juist wel  of niet aanpassen van geluiden. Dit ligt aan de context van het product.  Een geluid moet bij het product passen, mocht dat niet het geval zijn dan kan het de  verkeerde informatie overgeven aan de gebruiker dan de productontwerper had bedoeld.  Productontwerpers dienen goed samen te werken met ontwerpers die zich bezig houden met  het geluid van het product. Ze moeten een teamverband hebben en overleggen over de  constructie van het te ontwerpen product.  Audio/sound design kan ook niet effectief werken. Als voorbeeld neem ik de huidige auto’s.  Deze zijn tegenwoordig voorzien van Hybride motors, dit houdt in dat ze op lage snelheid op  de elektromotor werken en op hoge snelheid overgaan op benzine motor. Het probleem bij  de elektromotor is dat ze vaak heel stil zijn. De benzinemotor en elektromotor bevinden zich  onder één kap waarbij de constructie zoveel mogelijk gedempt wordt. Voetgangers horen de  auto niet voorbij komen in de stad. Hierbij zal geluid toegevoegd moeten worden omdat we  op ons gehoor vertrouwen voor waarschuwingen. Productgeluid heeft ook met perspectief te  maken, mannelijke scheerapparaten maken meer geluid dan de ladyshavers.  Consumenten merken niet altijd of het geluid gewenst of ongewenst is dat het product  produceert. Vaak is de gedachte van de consument dat het geluid zo hoort. Uit mijn testjes is  gebleken dat sommige mensen er niet echt bewust zijn van het geluid dat ze ervaren. Maar  om een krachtig product op de markt te zetten is het van belang dat we het product zo  gewenst mogelijk ervaren met meerdere zintuigen. Voor zo een optimale beleving van het  product. Zeker bij consument producten omdat we er dagelijks mee werken en gebruiken.

(25)

Literatuur  Boeken  Norman, a. Donald: Emotional Design  New York, Basic Books 2004  Norman, a. Donald: The Design of Future Things  New York, Basic Books 2007  Norman, a. Donald: The Design of Everyday Things  New York, Basic Books 2002  Lindstrom Martin: Brand Sense  New York, Free Press 2005  Cancellaro Joseph: Exploring sound design for interactive media  New York, Clifton Park 2005  Oosterbaan, Warna: Een leesbare scriptie.  Amsterdam, Uitgeverij Prometheus 2004  Papers  Özcan Elif: Product Sounds fundementals & application proefschrift 2008  Senseo consument product folder 2008  Links  Philips  Visie & missie Philips:  http://www.philips.nl/about/company/local/missionvisionvaluesstrategy/index.page  Business excellence Philips:  http://www.philips.nl/about/company/local/businessexcellence/index.page  Research Philips:  http://www.research.philips.com/  Philips Design producten:  http://www.philips.nl/about/news/productnews/200807­  de_philips_design_collection_speelt_in_op_emotie.page

(26)

Artikelen  Nrc next:  Geluid dat vertrouwen wekt: September 2008  http://www.nrcnext.nl/projecten/covers/article1958076.ece/Geluid_dat_vertrouwen_wekt  Nrc: Geen design zonder geluid: September 2008  http://www.nrc.nl/economie/article1954425.ece/Geen_design_zonder_geluid  Delft Integraal: Geluid is geen lawaai: September 2008  http://www.tudelft.nl/live/pagina.jsp?id=0054ef7e­005c­49fd­90b3­24027611fef3&lang=nl  Product Sound Quality – from Perception to Design: Maart 2009  http://www.sandv.com/downloads/0303lyon.pdf  Magazine:  Intermediar 09 26 februari 2009: Kinderkoffie  product swot analyse Dolce Gusto.  Andere  TU Delft The product sound design group: September 2008  http://www2.sounddesign.io.tudelft.nl/Intro%20page/Flash_intro.htm  Industrial sound design: September 2008  http://www.dh.umu.se/default.asp?p=1827  Product sound quality ­ from perception to design: September 2008  http://findarticles.com/p/articles/mi_qa4075/is_200303/ai_n9223870  uitleg emotie: September 2008  http://nl.wikipedia.org/wiki/Emotie  Senseo website: september 2008  http://www.senseo.nl

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

The reference study was taken at the actual performance of the dance, the participants of the other two studies were showed a recording of the same dance inside a thoroughly

Overname en dupliceren van dit materiaal is alleen toegestaan voor educatieve en niet-commerciële doeleinden en alleen als het materiaal is voorzien van een bronvermelding..

Geluiden Bronnen Bron 1A, nestcamera koolmees Bron 1B, nestcamera slechtvalk Bron 1C, nestcamera ooievaar Bron 1D, nestcamera steenuil Bron 2, vogelgids?. Bron

Dirk Coster, Nieuwe geluiden.. van Goethe's jongen tijd, met zijn parelende spontaneïteit. En dit niet bij wijze van onderganen invloed, maar als een herinnering aan enkele

If the setup has multiple speakers which each have their own two or three automation tracks with all continuous control change messages being send to through the MIDI bridge, it

This research has also provided consultation the design of a virtual simula- tion which could be used to create a realistic experience of Sound Swarm, and further advice regarding

When looking at the frequency error it can be concluded that the behaviour in the regular entrainment region is very predictable which made a very good setting for recording the sound

In this analysis, the Frequency Response Function (FRF) of the plate will be computed from the response (acceleration/velocity/displacement) to a known excitation (mechanical