Excursie Wight 2015

Academic year: 2021

Share "Excursie Wight 2015"

71 AFZETTINGEN WTKG 36 (3), 2015

Excursie Wight 2015

Jan Boes 1

Voor de WTKG heb ik een excursie naar het eiland Wight georganiseerd van 17 tot en met 21 mei 2015.

Alhoewel de animo bij de leden helaas minimaal was, kwam het totaal aantal deelnemers toch nog op zes; één WTKG lid, namelijk Robert Marquet met echtgenote An-ne-Marie, daarnaast een vriend van mij, Archie Ermans (die met mij meereed) en verder nog Steve Tracey en Mal-colm Symonds, beiden leden van de TRG (onze Engelse zusterorganisatie).

Aanvankelijk zouden Archie en ik op vrijdag 15 mei om zes uur ’s ochtends met de boot van Duinkerken vertrek-ken, maar omdat we nogal vroeg waren konden we die van vier uur halen, waardoor we al om vijf uur (Engelse tijd) in Dover aankwamen: mooi vóór de files!

Vanaf ons hotel reden we naar Hordle Cliff waar we die dag zouden gaan zoeken en waar ik met een lokale geo-loog om half twaalf had afgesproken.

Die geoloog heeft ons de hele dag begeleid en de juiste la-gen getoond. Hij bracht mij ook telkens schubjes van de fossiele vis Lepisosteus die ik zelf met moeite kon vinden. Hij wist ook een goede plek te vinden met materiaal uit het Crocodile Bed. Daaruit haalde hij voor mij drie fragmenten van een huidplaat van een alligator-achtige die, eenmaal thuisgekomen, aan elkaar bleken te passen.

Ik heb flink wat monsters daarvandaan meegenomen (ach-teraf nog te weinig!) om thuis te kunnen spoelen (op 1 mm en een deel zelfs op 0,3 mm).

Zaterdag verzamelden we bij Barton (Highcliff). Alhoe-wel de meeste berichten over deze lokatie tamelijk nega-tief waren, zou men er mogelijk wel veel otolieten kunnen vinden (Lower Barton Clay, Bed A1 en A2). Daarom wilde ik er tóch materiaal verzamelen. Helaas, otolieten vonden we niet, wel enkele haaientandjes en wat schelpmateriaal. ’s Avonds voeren we met de boot naar Wight waar Robert Marquet ons al opwachtte.

Robert, Archie en Malcolm bij Alum Bay Cliff, Headon Hill Formatie.

72 AFZETTINGEN WTKG 36 (3), 2015

Zondag voegden Steve en Malcolm zich bij ons. Eerst heb-ben we bij Whitecliff de Bembridge Marls bekeken; ik vond daar een afgesleten stuk schildpad en een flink stuk steen vol visresten. Van de anderen kreeg ik een paar fos-siele viswerveltjes.

Maandag bemonsterden we in Hamstead de topafzettin-gen van de Hamstead Formatie. Er liep daarin een laag vol met gipskristallen. Steve, Malcolm en Robert bleven daar zoeken, maar Archie en ik hadden het er wel gezien (al-leen maar schelpjes) en wij zijn verder het klif afgedaald, dwars door het struikgewas heen!

Steve vond dat we aardig lef hadden om dat te doen en ei-genlijk had hij wel gelijk. Maar we hebben het gehaald, het was helaas nog wel hoogwater maar na even wachten konden we toch zoeken.

Al gauw hadden we de eerste stukjes schildpad te pakken en door het grind met een troffel te verplaatsen vond ik steeds meer stukjes schildpad en ook diverse stukjes alligator. Dinsdag bezochten we het Dino-museum (Dinosaur-Isle) in Sandown. We werden vriendelijk ontvangen en hoef-den (absoluut) niets te betalen omdat we geïntroduceerd werden als een groepje van het Natural History Museum! Alex, een van de medewerkers, kwam ons ophalen en liep met ons door het museum. Ze waren er replica’s aan het maken van de schedel van een nieuw soort kleine krokodil.

Hierna zijn we op advies van Alex naar Yaverland gegaan omdat je daar stekels van haaien kunt vinden. In de fossie-le oesterbank kun je die inderdaad vinden, helaas meestal behoorlijk kapot.

Het gesteente is keihard en met veel moeite heb ik een stuk steen kunnen verkleinen tot een brok van ruim negen kilo die ik samen met de rest van de vondsten nog enkele ki-lometers naar de auto moest sjouwen, maar ja, je moet er wat voor over hebben!

Woensdag reden we naar Alum Bay voor de Headon Hill Formatie. Nu was het mooi weer en we konden bij de klif-fen komen. Die zijn we meteen op gegaan (klauteren) nu het nog kon, want met hoogwater ben je meteen afgeslo-ten! Daar weer een paar flinke monsters materiaal genomen, ook van vlak onder een oesterbank. Thuis bleken daar heel mooie gastropoden uit te komen, onder andere veel Neriten! Hierna gingen de anderen naar een groeve met landslakken en Archie en ik naar Thorness Bay voor reptielen materi-aal. Al snel pakte Archie daar het eerste stuk schildpad op. Vele stukjes volgden en ik vond nog een tand van een alli-gator. Ook hier weer monsters genomen om thuis te zeven.

73 AFZETTINGEN WTKG 36 (3), 2015

Donderdagochtend namen we afscheid van Steve en Mal-colm en reden daarna met zijn vieren naar St. Catherine’s Point om in het Krijt te zoeken. Na een flinke afdaling, tussen duindoorns, brandnetels en bramen door, vonden we onderaan een wit klifje een blok steen met ammoniet-jes. Dat hebben we grotendeels gesloopt en brokken er-van meegenomen.

’s Middags reden Archie en ik naar Compton Bay om nog wat te zoeken. Onderweg spraken we een vrijwilliger van het Dino-museum die een wervel en een stuk bot van een dino liet zien die hij net gevonden had. Hij wees ons ook de plek waar de krokodil was gevonden die nu in het Dino-museum ligt. Bij de krijtrotsen hebben we nog een mooie ammoniet gevonden.

Bij het hotel kwamen Robert en Anne-Marie vast afscheid nemen omdat wij de volgende ochtend vroeg zouden ver-trekken.

Weer een mooie maar vermoeiende ‘werk’-vakantie ach-ter de rug!

In de twee weken erna heb ik de meegenomen monsters gespoeld, gedroogd en gesorteerd. Er kwam nog een huidplaat(je) van een alligator uit en vele mooie schelpjes. Helaas geen otolieten (op één uit Barton na) waar ik ook op gehoopt had, maar voor mij en Archie waren de vond-sten en de trip zeker de moeite waard.

Ik heb nu al weer zin om die kant op te gaan!

Jan Boes, e-mail: janboes60@gmail.com

De schelpenbank bij Thorness Bay.

De ammoniet bij St. Catherines Point. Een stekel van een haai bij Yaverland.

Deze onderzoeksuitkomsten leken in eerste instantie een sterke impuls te geven voor de ontwikkeling van vakdidactisch onderzoek, omdat ze juist een vraagteken zetten bij

Ter her- innering, het sceptische standpunt zegt dat je een resultaat uit een theoretisch wiskun- dig model niet zonder meer mag en kan over- hevelen naar de realiteit.. De

Die bepaling geeft de regering de bevoegdheid om nadere regels te stellen over de wijze waarop ‘ingezetenen en maatschappelijke initiatieven bij de uitvoering van het beleid

– Dit volgens de aanwezige projectontwikkelaars voor een aantal bouwdelen alleen mogelijk zou zijn met subsidie.. – Op het KLV terrein te Oisterwijk dit gerealiseerd is/wordt door

Het is niet louter een instrument om te onthouden in welke parochie hij of zij het doopsel ontving, maar ook een uitgelezen kans voor ge- lovigen om meer uit te komen

dichtbevolkt Waar veel mensen wonen per vierkante kilometer.. dunbevolkt Waar weinig mensen wonen per

Door deze negatieve effecten te verminderen zul je merken dat jij je vrij gaat voelen om te ontdekken, jezelf te stimuleren en samen met je partner te experi- menteren – om echt

Samen is getracht de belangrijkste prioritei- ten voor de eerste vijf jaar van het Wadden- fonds te benoemen en in grote lijnen aan te geven wat voor soort concrete projecten en