• No results found

Religie en de zon, een "natuurlijk" perspectief aan de hand van George Faber and Charles Dupuis

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Religie en de zon, een "natuurlijk" perspectief aan de hand van George Faber and Charles Dupuis"

Copied!
65
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Jeffrey  van  Zanten     Masterscriptie     S0823333   Begeleiders:  J.J.L  Gommans  en     A.F  de  Jong  

   

Religie  en  de  zon  

Een  “natuurlijk”  perspectief  aan  de  hand  van  Dupuis  en  Faber.    

 

                        Bron:  WK  voetbal  2014            

(2)

Inhoudsopgave     Bladzijde:     Inleiding                         3    

Historiografische  context  van  Dupuis  en  Faber               14      

Hoofdstuk  Een:  Charles  Francois  Dupuis                 17     1.1   Uitleg  zodiak  aan  de  hand  van  de  gebruikte  symbolen         17  

  1.2   Vergelijking  vruchtbaarheidsgoden  en  Jezus           20  

  1.3   Vergelijking  tussen  het  gebruik  van  symbolen               23     1.4   Uitleg  zodiak  aan  de  hand  van  het  Zoroastrisme           26    

Hoofdstuk  Twee:  George  Stanley  Faber                 28       2.1   Vergelijking  tussen  de  halve  maan  en  de  ark  van  Noach         29     2.2   Vergelijking  tussen  Noach  en  de  zon             33      

Hoofdstuk  Drie:  Ideeën  over  religie  en  het  menselijk  bestaan  in  Frankrijk  in  de  achttiende  eeuw     36    

Hoofdstuk  Vier:  Ideeën  over  religie  en  het  menselijk  bestaan  in  Engeland  in  de  achttiende  eeuw     43    

Hoofdstuk  Vijf:  Nieuwe  methodes  en  gedachtes  in  de  wetenschap  uit  de  achttiende  eeuw     53    

Conclusie                       60  

 

Bibliografie                      

(3)

Inleiding  

Religie  is  onlosmakelijk  met  de  mens  verbonden  en  daarom  denk  ik  ook  dat  het  concept  “religie”  een   lange  geschiedenis  kent.  Mijn  interesse  was  vooral  gewekt  door  de  oude  Egyptische  godsdienst  die   zo   rond   drieduizend   jaar   voor   Christus   ontstond.   Deze   Egyptische   godsdienst   typeert   zichzelf   door   het  aanbidden  van  de  natuur.  Vooral  de  zon  en  maan  worden  gezien  als  oppergoden.  Deze  vorm  van   aanbidding  moet  niet  gezien  worden  als  vreemd  maar  juist  als  volstrekt  begrijpelijk  in  die  tijd.  In  de   oudheid  had  de  mens  ook  al  vragen  over  het  leven  en  het  ontstaan  hiervan.  De  natuur,  met  name  de   zon,  maan  en  sterren  moesten  daarvoor  de  antwoorden  leveren.                          

Mijn  hypothese  is  dan  ook  dat  religies  die  terug  te  voeren  zijn  naar  de  natuur  (met  de  nadruk   op   verering   van   de   zon)   een   globaal   fenomeen   zijn   geweest   en   daarom   in   veel   andere   religies   (in   meer  of  mindere  mate)  terug  te  vinden  zijn.  Het  lijkt  interessant  om  te  kijken  of  er  nog  sporen  van   deze   zonneverering   terug   te   vinden   zijn   in   hedendaagse   religies   zoals   het   christendom.   Door   het   Nieuwe  Testament  te  bestuderen  heb  ik  stukken  gevonden  die  mij  op  het  idee  brachten  voor  mijn   scriptie.  Deze  bevindingen  volstaan  echter  niet  om  mijn  hypothese  te  onderbouwen.  Zijn  er  andere   wetenschappers  die  de  link  tussen  religie  en  de  zonneverering  hebben  onderzocht?  Als  dit  het  geval   blijkt  te  zijn  vind  ik  het  interessant  om  te  kijken  waarom  zij  op  het  idee  kwamen  hier  onderzoek  naar   te  doen.  Ik  vind  namelijk  niet  dat  dit  onderwerp  erg  voor  de  hand  ligt,  wetenschappers  hebben  een   drijfveer  nodig  gehad  om  hier  onderzoek  naar  te  doen.  Mijn  hoofdvraag  is  daarom  het  volgende:  Wie   hebben   al   eerder   onderzoek   gedaan   naar   de   relatie   tussen   de   zon   en   religie   en   nog   belangrijker   waardoor  werden  ze  beïnvloed  en  wat  waren  hun  beweegredenen?  

Allereerst  komen  mijn  eigen  bevindingen  uit  het  Nieuwe  Testament  aan  bod.  Daarbij  moet  ik   vermelden   dat   ik   een   Nederlandse   vertaling   van   het   Nieuwe   Testament   heb   gelezen   en   dat   dit   uiteraard   consequenties   heeft   voor   mijn   onderzoek.   Het   betreft   een   editie   van   het   Nederlands   Bijbelgenootschap  (NBG).  Het  heeft  bijvoorbeeld  geen  zin  om  diep  in  te  gaan  op  bepaalde  gekozen   woorden  en  om  daaraan  een  bepaalde  waarde  te  hechten.  Ik  kan  namelijk  niet  achterhalen  of  deze   woorden  goed  vertaald  zijn  geweest  vanuit  de  originele  Griekse  taal.  Ik  ben  mij  bewust  van  het  feit   dat  het  Nieuwe  Testament  een  uiterst  ingewikkeld  en  invloedrijk  boek  is  en  daarom  zal  ik  trachten   mij  te  weerhouden  van  oppervlakkige  conclusies.  Mijn  doel  is  om  in  deze  inleiding  enkel  uit  te  leggen   waar  mijn  fascinatie  voor  dit  onderwerp  vandaan  komt.  In  veel  van  de  volgende  citaten  is  naar  mijn   mening  een  symbolische  rol  voor  de  zon  weggelegd  zonder  dat  deze  expliciet  wordt  genoemd.  Ik  zal   echter  beginnen  met  de  citaten  uit  het  Nieuwe  Testament  waar  de  zon  wel  bij  naam  wordt  genoemd   om  duidelijk  te  maken  dat  de  zon  een  belangrijk  hemellichaam  was  voor  de  christenen.    

(4)

In   de   volgende   vier   citaten   worden   de   veranderingen   die   de   zon   ondergaat   in   verband   gebracht   met   de   Apocalyps   en   het   naderen   van   Jezus.   Dit   thema   komt   vaak   terug   in   het   Nieuwe   Testament  omdat  het  een  belangrijke  gebeurtenis  is:      

“Terstond  na  de  verdrukking  dier  dagen  zal  de  zon  verduisterd  worden  en  de  maan  zal  haar  glans  niet  geven  en   de  sterren  zullen  van  de  hemel  vallen  en  de  machten  der  hemelen  zullen  wankelen.  En  dan  zal  het  teken  van  de   Zoon  des  mensen  verschijnen  aan  de  hemel  dan  zullen  alle  stammen  der  aarde  zich  op  de  borst  slaan  en  zij   zullen  de  zoon  des  mensen  zien  komen  op  de  wolken  des  hemels  met  grote  macht  en  heerlijkheid.”1    

De   bovenstaande   passage   is   ook   terug   te   vinden   in   het   evangelie   van   Marcus   (13:1-­‐37).   Dit   is   natuurlijk   niet   zo   verwonderlijk   omdat   de   wederkomst   van   Jezus   als   een   enorm   belangrijke   gebeurtenis  wordt  beschouwd  in  het  christelijke  geloof.  De  volgende  stukken  sluiten  hier  bij  aan:    

“De  zon  zal  veranderen  in  duisternis  en  de  maan  in  bloed,  voordat  de  grote  en  doorluchtige  dag  des  Heren   komt.”2      

“En  ik  zag  toen  hij  [Jezus]  het  zesde  zegel  opende  en  daar  geschiedde  een  grote  aardbeving  en  de  zon  werd   zwart  als  een  haren  zak  en  de  maan  werd  geheel  als  bloed.”3    

Een   mogelijke   conclusie   uit   de   laatste   citaten   is   dat   de   Apocalyps   ophanden   lijkt   te   zijn   als   er   iets   gebeurt  met  de  zon  en  de  maan.  Zon  en  maan  kunnen  ook  slechts  genoemd  worden  om  de  grote   impact   van   de   Apocalyps   duidelijk   te   maken.   In   dat   geval   dienen   ze   enkel   een   beschrijvend   doel.   Maar   in   dat   geval   blijkt   alsnog   de   belangrijke   waarde   van   de   zon   in   het   Nieuwe   Testament.   In   de   volgende  zin  is  het  meteen  duidelijk  dat  het  gaat  om  een  beeldspraak  waarin  de  zon  gebruikt  wordt:   “Geraakt  gij  in  toorn  zondigt  dan  niet:  de  zon  mag  niet  over  een  opwelling  van  uw  toorn  ondergaan  en  geeft  de   duivel  geen  voet.”4  

De  zon  wordt  symbolisch  gebruikt  om  aan  te  geven  dat  het  belangrijk  is  om  goede  hoop  te  houden   en  niet  de  woede  de  boventoon  te  laten  voeren.  Woede  leidt  tot  zondigen  en  geeft  de  duivel  vrij  spel.   De  hoop  op  redding  zal  dan  verdwijnen  of  “ondergaan”  net  zoals  de  zon  elke  dag  “ondergaat”.  Het  is   duidelijk  dat  de  zon  hier  als  beeldspraak  wordt  gebruikt  om  een  boodschap  te  verkondigen.  De  zon   bezit  enkele  goede  eigenschappen  en  staat  gelijk  aan  de  goede  hoop  en  verlossing  van  de  mens.  De   volgende  passage  dicht  ook  belangrijke  eigenschappen  toe  aan  de  zon.  Er  wordt  namelijk  een  directe   vergelijking  gemaakt  tussen  het  aanzien  van  Jezus  en  de  verschijning  van  de  zon:  

                                                                                                                          1  Nederlandse  Bijbelgenootschap,  Mt.  24.1-­‐51.   2  Hd.  2.14-­‐40.  

3  Op.  6.1-­‐17.   4  Ef.  4.17-­‐32.  

(5)

“En  toen  ik  mij  omkeerde  zag  ik  zeven  gouden  kandelaren,  en  te  midden  van  de  kandelaren  iemand  als  een   mensen  zoon  [Jezus],  bekleed  met  een  tot  de  voeten  reikend  gewaad,  en  aan  de  borsten  omgord  met  een   gouden  gordel  en  zijn  hoofd  en  zijn  haren  waren  wit  als  witte  wol,  als  sneeuw,  en  zijn  ogen  als  een  vuur-­‐vlam   en  zijn  voeten  waren  gelijk  koperbrons,  als  in  een  oven  gloeiend  gemaakt,  en  zijn  stem  was  als  een  geluid  van   vele  wateren.  En  hij  had  zeven  sterren  in  zijn  rechterhand  en  uit  zijn  mond  kwam  een  tweesnijdend  scherp   zwaard;  en  zijn  aanzien  was  gelijk  de  zon  schijnt  in  haar  kracht.”5    

Deze  vergelijking  wordt  eerder  in  het  Nieuwe  Testament  al  eens  gemaakt:    

 “En  zijn  gedaante  [Jezus]  veranderde  voor  hun  ogen  en  zijn  gelaat  straalde  gelijk  de  zon  en  zijn  klederen  waren   wit  als  het  licht.”6    

Het   is   opvallend   dat   de   krachtige   verschijning   van   Jezus   wordt   beschreven   door   naar   de   zon   te   refereren.  Het  aanzien  van  Jezus  schijnt  en  straalt  net  zo  sterk  als  de  zon  en  niet  andersom.  De  zon   lijkt   hierdoor   een   sterk   symbool   te   zijn   in   het   Nieuwe   Testament.   Niet   alleen   Jezus   wordt   met   de   aanblik  van  de  zon  vergeleken  maar  ook  een  engel  zo  blijkt  uit  het  volgende  stuk:    

“En  ik  [Johannes]  zag  een  andere  sterke  engel  nederdalen  uit  de  hemel,  bekleed  met  een  wolk,  en  de   regenboog  was  op  zijn  hoofd  en  zijn  gelaat  was  als  de  zon  en  zijn  voeten  waren  als  zuilen  van  vuur.”7    

In  de  laatste  citaten  wordt  naast  de  zonverwijzing  veel  aandacht  besteed  aan  licht  en  vuur.  Van  deze   twee  is  bekend  dat  ze  een  grote  rol  spelen  in  het  Nieuwe  testament.  Op  het  “licht”  zal  ik  uitgebreid   terugkomen.  Het  onderwerp  “vuur”  vind  ik  ingewikkelder  omdat  het  heel  veel  kan  betekenen.  Vuur   kan  geassocieerd  worden  met  de  hel  (uiteraard  niet  in  dit  citaat)  en  daarnaast  bestaat  er  zoiets  als   het  “heilige  vuur”.  Als  laatste  zou  je  de  zon   ook  kunnen  zien  al  een  enorme  “vuur”-­‐ster.  Vanwege   deze  veelvoud  aan  betekenissen  zal  ik  met  het  begrip  “vuur”  voorzichtig  om  moeten  gaan.  Hier  volgt   nog  één  passage  waar  de  zon  bij  naam  wordt  genoemd:    

“En  de  vierde  [engel]  goot  zijn  schaal  uit  over  de  zon  en  haar  werd  gegeven  de  mensen  te  verzengen  met  vuur.   En  de  mensen  werden  verzengd  door  de  grote  hitte  en  zij  lasterden  de  naam  van  God,  die  de  macht  heeft  over   deze  plagen.  En  de  zesde  [engel]  goot  zijn  schaal  uit  op  de  grote  rivier,  de  Eufraat  en  zijn  water  droogde  op   zodat  de  weg  bereid  werd  voor  de  koningen,  die  van  de  opgang  der  zon  komen.”8    

Naast   het   feit   dat   de   zon   tweemaal   genoemd   wordt   valt   in   dit   stuk   op   dat   de   zon   bij   twee   verschillende   gebeurtenissen   wordt   aangehaald.   In   de   eerste   zin   vervult   de   zon   een   negatieve   rol    

                                                                                                                          5  Op.  1.9-­‐20.  

6  Mt.  17.1-­‐13.   7  Op.  10.1-­‐11.     8  Op.  16.1-­‐21.  

(6)

voor  de  mens  en  in  de  laatste  zin  wordt  de  zon  juist  in  verband  gebracht  met  het  naderen  van  de   “koningen”.                          

Tot  nu  toe  heb  ik  geprobeerd  aan  te  geven  dat  de  zon  maar  ook  andere  sterren  en  de  maan   een   rol   spelen   in   het   Nieuwe   Testament.   Naderende   onheilspellende   gebeurtenissen   kun   je   voorspellen  als  de  zon  en  in  mindere  mate  de  maan  een  aantal  veranderingen  ondergaan.  Daarnaast   wordt   er   een   vergelijking   gemaakt   met   het   aangezicht   van   de   zon   en   de   verschijning   van   Jezus   Christus.  De  Apocalyps  wordt  geassocieerd  met  een  moeilijke  en  zware  tijd  en  de  verschijning  van   Jezus   aan   de   andere   kant   betekende   juist   de   verlossing   van   het   kwaad.   De   zon   lijkt   daarom   een   krachtig  symbool  te  zijn  in  het  Nieuwe  Testament  en  wordt  gebruikt  om  invloedrijke  gebeurtenissen   aan  te  kaarten.  Vaak  gaat  het  om  een  beeldspraak  en  wordt  de  zon  dus  symbolisch  aangehaald.          

Naast   goed   en   kwaad   kunnen   licht   en   duisternis   op   veel   aandacht   rekenen   in   het   Nieuwe   Testament.   Een   groot   verschil   is   echter   dat   de   zon   daarbij   niet   meer   bij   naam   wordt   genoemd.   Ik   denk  echter  dat  de  onlosmakelijke  rol  van  de  zon  bij  het  scheppen  van  licht  synoniem  staat  voor  de   belangrijke   rol   van   Jezus   Christus   op   aarde.   De   twee   brengers   van   licht   vervullen   een   andere   betekenis  (zon  brengt  alleen  licht,  Jezus  Christus  brengt  verlossing)  maar  staan  wel  symbolisch  gelijk   aan   elkaar.   Zo   is   in   de   komende   citaten   wel   degelijk   een   rol   weggelegd   voor   de   zon,   vaak   weer   verwerkt  in  een  beeldspraak.  

“Wij  moeten  werken  de  werken  desgenen,  die  mij  gezonden  heeft  zolang  het  dag  is,  er  komt  een  nacht  waarin   niemand  werken  kan.  Zolang  ik  [Jezus]  in  de  wereld  ben,  ben  ik  het  licht  der  wereld.”9    

In  dit  eerste  citaat  zou  je  een  symbolische  rol  voor  van  de  zon  weggelegd  kunnen  zien.  Zolang  Jezus   op  aarde  is  biedt  hij  verlossing  net  zoals  de  zon  verlossing  biedt  van  de  duisternis.  In  het  volgende   citaat  echter  zou  zowel  figuurlijk  als  letterlijk  de  zon  bedoeld  kunnen  worden:    

“Jezus  antwoordde  Gaan  er  geen  twaalf  uren  in  een  dag?  Als  iemand  overdag  loopt  stoot  hij  zich  niet  omdat  hij   het  licht  van  de  wereld  kan  zien.  Maar  wanneer  iemand  bij  nacht  loopt  stoot  hij  zich  omdat  het  licht  niet  in  hem   is.”10    

Er  zijn  uiteraard  meerdere  manieren  om  deze  passage  te  interpreteren.  Jezus  lijkt  aan  te  willen  geven   dat  overdag  de  zon  schijnt  en  dat  daardoor  goed  zicht  mogelijk  is.  In  de  nacht  is  de  zon  achter  de   horizon  verdwenen  en  dat  beperkt  natuurlijk  het  zicht.  Een  geleerde  op  het  gebied  van  het  Nieuwe   testament  zou  kunnen  opperen  dat  deze  passage  door  Jezus  Christus  symbolisch  gebruikt  wordt  om   een  bepaalde  boodschap  van  het  geloof  te  verduidelijken.  Dat  kan  zeker  het  geval  zijn  maar  dat  

                                                                                                                          9  Jh.  9.1-­‐41.  

(7)

neemt  niet  weg  dat  de  zon  een  belangrijke  rol  lijkt  te  hebben  in  het  verduidelijken  van  die  boodschap.   Met  de  volgende  op  elkaar  lijkende  passages  wil  ik  aangeven  dat  dit  een  belangrijk  thema  is.        

 “De  nacht  is  vergevorderd  de  dag  is  nabij,  laten  wij  dan  de  werken  der  duisternis  afleggen  en  aandoen  de   wapenen  des  lichts.”11    

Paulus  gebruikt  volgens  mij  ook  hier  een  beeldspraak  om  het  belang  van  de  christelijke  missie  kracht   bij  te  zetten.    

“En  neemt  geen  deel  aan  de  onvruchtbare  werken  der  duisternis  maar  ontmaskert  ze  veeleer,  want  het  is  zelfs   schandelijk  om  te  noemen  wat  heimelijk  door  hen  wordt  verricht  maar  als  dat  alles  door  het  licht  

ontmaskerend  wordt  komt  het  aan  de  dag  want  al  wat  aan  de  dag  komt  is  licht.  Daarom  heet  het:  Ontwaak  gij   die  slaapt  en  sta  op  uit  de  doden  en  Christus  zal  over  u  lichten.”12      

Paulus  lijkt  mensen  tot  actie  te  willen  dwingen  en  kiest  ervoor  om  de  zon  in  zijn  verhaal  te  betrekken.   Want  wat  anders  hanteert  het  wapen  des  lichts  en  zorgt  voor  de  scheidslijn  tussen  dag  en  nacht.  In   de   laatste   passage   wordt   nogmaals   benadrukt   dat   de   duisternis   iets   slechts   is   en   het   licht   juist   goedheid   en   gerechtigheid   bezit.   De   volgende   passage   is   wederom   van   Paulus   en   lijkt   dezelfde   boodschap  te  bevatten:    

“Maar  gij,  broeders,  zijt  niet  in  de  duisternis  zodat  die  dag  u  als  een  dief  overvallen  zou:  want  gij  zijt  allen   kinderen  des  lichts  en  kinderen  des  dags.  Wij  behoren  niet  aan  de  nacht  of  duisternis  toe;  laten  wij  dan  ook  niet   slapen  gelijk  de  anderen,  doch  wakker  en  nuchter  zijn.  Want  die  slapen,  slapen  des  nachts  en  die  zich  

bedrinken  zijn  des  nachts  dronken  maar  laten  wij  die  de  dag  toebehoren  nuchter  zijn.”13    

Zonder  hier  te  lang  op  door  te  gaan  lijkt  Paulus  meer  macht  en  waarde  toe  te  kennen  aan  de  dag  dan   aan  de  nacht.  Ik  kan  zijn  boodschap  niet  helemaal  doorgronden  maar  toch  vind  ik  dit  stuk  relevant   voor  mijn  inleiding.  Het  begrip  “duisternis”  en  het  “kwaad”  worden  in  deze  citaten  namelijk  

geassocieerd  met  de  nacht  en  al  het  goede  op  de  wereld  lijkt  overdag  present.  Ik  ben  mij  bewust  van   het  feit  dat  dat  deze  citaten  op  een  geheel  andere  manier  uitgelegd  kunnen  worden.  Jezus  is  het   nieuwe  licht,  hem  in  je  leven  toelaten  en  het  geloof  omarmen  zal  goedheid  uitlokken.  Echter  deze   dag/nacht  en  goed/kwaad  parallel  kan  in  deze  stukken  niet  ontkent  worden.  De  link  lijkt  snel   gemaakt  met  de  zon  die  overdag  zorgt  voor  licht  en  s  ’avonds  achter  de  horizon  verdwijnt.  Een   andere  interpretatie  van  deze  stukken  kan  zijn  dat  inderdaad  gerefereerd  wordt  naar  de  zon.  Dat   wordt  echter  gedaan  om  het  belang  van  Jezus  te  onderstrepen.  Zijn  macht  en  aanzien  hebben   dezelfde  impact  als  de  zon  op  ons  bestaan  op  aarde.  Dit  berust  op  pure  speculatie  maar  zal  enigszins                                                                                                                            

11  Rm.  13.8-­‐14.   12  Ef.  5.1-­‐21.   13  1  Th.  5.1-­‐11.  

(8)

wel  het  symbolische  belang  van  het  “licht”  kunnen  verklaren.  Jezus  en  het  licht  zijn  namelijk   onafscheidelijk:    

“Wederom  dan  sprak  Jezus  tot  hen  en  zeide  ik  ben  het  licht  der  wereld  wij  mij  volgt  zal  nimmer  in  de  duisternis   wandelen  maar  hij  zal  het  licht  des  levens  hebben.”14    

 

“Ik  [Jezus]  ben  als  een  licht  in  de  wereld  gekomen,  opdat  een  ieder  die  in  mij  gelooft  niet  in  de  duisternis  blijve.   Ik  ben  niet  gekomen  om  de  wereld  te  oordelen  doch  om  de  wereld  te  behouden.”15    

 

“God  is  licht  en  in  Hem  is  in  het  geheel  geen  duisternis.  Indien  wij  zeggen  dat  wij  gemeenschap  met  hem   hebben  en  in  de  duisternis  wandelen  dan  liegen  wij  en  doen  de  waarheid  niet;  maar  indien  wij  in  het  licht   wandelen  gelijk  Hij  in  het  licht  is,  hebben  wij  gemeenschap  met  elkander.”16  

 

Een   christen   zal   het   licht   associëren   met   de   verlossing   en   er   verder   niks   achter   zoeken.   Ik   heb   al   eerder  vermeld  dat  wellicht  de  keuze  voor  het  woord  “licht”  in  het  Nieuwe  Testament  het  belang  van   Jezus   moet   onderstrepen.   Het   woord   “licht”   staat   in   dat   geval   symbool   voor   de   boodschap   en   verlossing  van  Jezus  Christus.  Jezus  is  het  “nieuwe  licht”  en  de  zon  dan  automatisch  het  “oude  licht”.   Door  te  kiezen  voor  deze  typering  wordt  er  naar  mijn  mening  wel  weer  waarde  toegekend  aan  de   eigenschappen   van   de   zon.   Ik   zal   nog   drie   passages   over   “licht”   behandelen   uit   het   Nieuwe   Testament.  

 “En  gij,  kind  zult  een  profeet  des  Allerhoogsten  heten  want  gij  zult  uitgaan  voor  het  aangezicht  des  Heren  om   zijn  wegen  te  bereiden,  om  aan  zijn  volk  te  geven  kennis  van  heil  in  de  vergeving  hunner  zonden,  door  de   innerlijke  barmhartigheid  van  onze  God,  waarmede  de  opgang  uit  de  hoogte  naar  ons  zal  omzien,  om  hen  te   beschijnen  die  gezeten  zijn  in  duisternis.”17    

Interessant  aan  dit  stuk  is  het  woord  “beschijnen”.  Ik  had  aan  het  begin  van  deze  inleiding  al  gezegd   dat  ik  geen  conclusies  aan  losse  woorden  moet  verbinden  omdat  het  gaat  om  een  vertaling  van  het   Nieuwe   Testament.   Het   is   echter   wel   opvallend   dat   woorden   als   “stralen”   en   de   vervoeging   van   “schijnen”  veel  gebruikt  worden  om  de  krachten  van  Jezus  en  God  te  symboliseren.    

 “En  wij  achten  het  profetische  woord  (daarom)  des  te  vaster,  en  gij  doet  wel  er  acht  op  te  geven  als  op  een   lamp  die  schijnt  in  een  duistere  plaats  totdat  de  dag  aanbreekt  en  de  morgenster  opgaat  in  uw  harten.”18    

                                                                                                                          14  Jh.  8.12-­‐20.   15  Jh.  12.37-­‐43.   16  1  Jh.  1.5-­‐22.   17  Lk.  1.57-­‐80.   18  2  Pt.  1.12-­‐21.  

(9)

Dit  citaat  heb  ik  gekozen  omdat  het  wederom  vol  staat  met  figuurlijke  verwijzingen  die  mij  intrigeren.   Het  woord  “lamp”  wordt  figuurlijk  gebruikt  maar  het  licht  dat  de  lamp  geeft,  is  letterlijk  een  

schijnend  “licht”.  Daarnaast  lijkt  dit  citaat  letterlijk  te  verwijzen  naar  de  duistere  nacht  en  de   morgenster  die  daar  een  einde  aan  maakt.  Het  lijkt  in  al  deze  citaten  dat  de  zon  wordt  gebruikt  om   de  boodschap  van  het  evangelie  te  verduidelijken  waardoor  een  bepaalde  rol  van  de  zon  in  het   Nieuwe  Testament  niet  valt  te  ontkennen.  Ik  zal  dit  thema  besluiten  met  het  volgende  citaat:  

 “En  toen  het  zesde  uur  aangebroken  was  kwam  er  duisternis  over  het  gehele  land  tot  het  negende  uur  En  op   het  negende  uur  riep  Jezus  met  luider  stem:  Eloï  Eloï  lama  sabachtani,  hetgeen  betekent:  mijn  God,  mijn  god   waarom  heeft  u  mijn  verlaten.”19    

Het   invallen   van   de   duisternis   wordt   geassocieerd   met   het   verdwijnen   of   afwezig   zijn   van   God.   Volgens  mij  gaat  het  in  dit  citaat  niet  om  een  symbolische  duisternis  maar  om  een  daadwerkelijke   verduistering  op  aarde.  Zowel  God  als  de  zon  moeten  daarom  (voor  korte  duur)  verdwenen  zijn  om   dit  te  kunnen  bewerkstelligen.    

Ik  wil  nu  overgaan  op  een  ander  thema  waar  ik  veel  over  heb  kunnen  vinden.  Zoals  wij  allen   weten   speelt   de   zon   een   belangrijk   rol   bij   de   groei   van   gewassen.   Bij   de   volgende   citaten   uit   het   Nieuwe  Testament  staat  het  voedsel  en  de  spijs  centraal.    

 “Werkt  niet  om  de  spijs  die  vergaat,  maar  op  de  spijs,  die  blijft  tot  in  het  eeuwige  leven,  welke  de  Zoon  des   mensen  u  geven  zal;  want  op  Hem  heeft  God,  de  Vader  zijn  zegel  gedrukt.  Jezus  zeide  dan  tot  hen:  mijn  Vader   geeft  u  het  ware  brood  uit  de  hemel;  want  dat  is  het  brood  Gods  dat  uit  de  hemel  nederdaalt  en  aan  de  wereld   het  leven  geeft.”20    

 

Deze  passage  kan  zowel  symbolisch  als  letterlijk  worden  uitgelegd.  God  heeft  het  graan  geschapen   waarna  de  mens  er  brood  van  kan  maken.  Het  brood  zou  dan  symbool  kunnen  staan  voor  het  leven   wat   God   de   mensheid   geschonken   heeft.   In   alles   wat   de   mens   tot   zich   kan   krijgen   zou   je   in   dat   opzicht   een   deel   van   God   terug   in   kunnen   zien.   Wederom   zal   dit   natuurlijk   ook   anders   geïnterpreteerd  kunnen  worden.  Ik  zal  aan  de  hand  van  een  aantal  andere  citaten  mijn  gedachten   hierover  proberen  toe  te  lichten.    

 “Hij  [God]  heeft  ten  tijde  der  geslachten,  die  achter  ons  liggen,  alle  volken  op  hun  eigen  wegen  laten  gaan,  en   toch  heeft  Hij  [God]  zich  niet  onbetuigd  gelaten  door  wel  te  doen,  door  u  van  de  hemel  regen  en  vruchtbare   tijden  te  geven  en  aan  uw  harten  overvloed  van  spijs  en  vrolijkheid  te  schenken.”21      

                                                                                                                          19  Mk.  15.33-­‐41.  

20  Jh.  6.22-­‐59.   21  Hd.  13.50-­‐14.  

(10)

Ik  zal  God  nog  niet  gelijk  willen  stellen  aan  de  zon  maar  simpel  gezegd  zonder  het  bestaan  van  de  zon   is  het  bestaan  van  brood  en  dus  spijs  onmogelijk.  De  zon  vervult  namelijk  een  zeer  belangrijke  rol  in   de  fotosynthese  op  aarde.  Christenen  geloven  dat  God  alles  en  dus  ook  de  zon  heeft  geschapen  en   dus  ook  verantwoordelijk  is  voor  dit  proces.  Het  volgende  citaat  verwijst  daarop  terug:    

“Evenals  de  rank  geen  vrucht  kan  dragen  uit  zichzelf,  als  zij  niet  aan  de  wijnstok  blijft,  zo  ook  gij  niet,  indien  gij   in  Mij  [God]  niet  blijft.  Ik  [God]  ben  de  wijnstok,  gij  zijt  de  ranken.  Wie  in  Mij  blijft  gelijk  Ik  in  hem,  die  draagt   veel  vrucht,  want  zonder  Mij  kunt  gij  niks  doen.  Wie  in  Mij  niet  blijft,  is  buitengeworpen  als  de  rank  en  is   verdord,  en  men  verzamelt  ze  en  werpt  ze  in  het  vuur  en  zij  worden  verbrand.”22    

Vooral  de  zin  dat  zonder  God  de  mens  niks  kan  doen  in  combinatie  met  het  dragen  van  “vruchten”  is   interessant.  Het  woord  vruchten  staat  symbool  voor  meer  dan  alleen  voeding.  Het  groeien  van  graan   en  vruchten  wordt  blijkbaar  (en  dat  is  volstrekt  logisch  in  mijn  ogen)  gezien  als  zoiets  prachtigs  en   machtigs  dat  het  symbool  staat  voor  al  het  moois  wat  de  christelijke  God  aanbiedt  aan  de  wereld.   Simpel  gezegd  zonder  God  zouden  we  niks  kunnen  doen  maar  zonder  de  zon  ook  niet.  Veel  van  de   vruchtbare  eigenschappen  van  God  die  breed  worden  uitgemeten  in  het  Nieuwe  Testament  kunnen   gelijk  staan  aan  de  eigenschappen  van  de  zon.  Naast  de  spijs  wordt  vaak  gerefereerd  aan  het  planten   van  zaad.  Dit  wordt  natuurlijk  voornamelijk  symbolisch  gebruikt  voor  het  planten  van  het  geloof.  De   oogst,   die   van   levensbelang   was   voor   de   mensen   in   de   oudheid,   heeft   ook   een   sterk   symbolische   waarde  in  het  Nieuwe  Testament.  Christenen  die  een  vroom  leven  hebben  geleid  zullen  na  hun  dood   kunnen   “oogsten”.   Goede   christenen   worden   namelijk   beloond   in   de   hemel   en   plukken   zo   de   vruchten   na   hun   dood.   De   gebruikte   woorden:   “zaad”,   “vruchten”   en   “oogsten”   worden   daarom   meestal  symbolisch  gebruikt  in  het  Nieuwe  Testament.  Zo  ook  in  de  volgende  stukken:    

“En  hij  (Jezus)  zeide:  Alzo  is  het  koninkrijk  Gods,  als  een  mens  die  zaad  werpt  in  de  aarde  en  slaapt  en  opstaat   nacht  en  dag  en  het  zaad  komt  op  en  groeit  zonder  dat  hij  zelf  weet  hoe.  De  grond  brengt  vanzelf  vrucht  voort,   eerst  een  halm,  daarna  een  aar,  daarna  het  volle  koren  in  de  aar.  Wanneer  dan  de  vrucht  rijp  is,  laat  hij  er   terstond  de  sikkel  in  slaan  omdat  de  oogsttijd  aangebroken  is.”23    

Het  zaad  vervult  nu  niet  enkel  een  symbolische  waarde  maar  er  wordt  ook  letterlijk  verteld   welke   ontwikkeling  een  gewas  doormaakt,  van  bevruchting  tot  de  oogst.  Dit  gehele  proces  staat  op  haar   beurt  waarschijnlijk  weer  symbool  voor  de  bekering  tot  het  christendom  en  de  vele  voordelen  die  dit   met   zich   meebrengt.   Er   wordt   aangegeven   dat   de   grond   vanzelf   een   vrucht   voorbrengt   en   dat   de   persoon  die  dit  geplant  heeft  niet  weet  hoe  dit  kan  gebeuren.  Wisten  de  mensen  in  de  oudheid  nog   niet  hoe  een  plant  kon  groeien?  Aangezien  fotosynthese  pas  in  de  negentiende  eeuw  werd  ontdekt                                                                                                                            

22  Jh.  15.1-­‐8.   23  Mk.  4.26-­‐36.  

(11)

of  wisten  ze  het  juist  wel  en  wordt  er  iets  anders  met  deze  onwetendheid  bedoelt?  Het  laatste  lijkt   het  waarschijnlijkst.  Zelfs  in  de  oudheid  moest  de  mens  toch  al  concluderen  dat  de  zon  een  rol  speelt   in  dit  bevruchtingsproces  want  in  het  donker  groeit  er  niks.  De  verschillende  ontwikkelingen  die  een   gewas   doormaakt   worden   vaak   gebruikt   als   beeldspraak   in   het   Nieuwe   Testament   en   dit   kan   niet   enkel  toeval  zijn.  Ergens  de  vruchten  van  plukken  en  de  gewassen  “oogsten”  worden  erg  belangrijk   gevonden:    

 “De  oogst  is  de  voleinding  der  wereld  de  maaiers  zijn  de  engelen.  Zoals  nu  het  onkruid  verzameld  wordt  en   met  vuur  verbrand,  zo  zal  het  gaan  bij  de  voleinding  der  wereld.  De  zoon  des  mensen  zal  zijn  engelen  uitzenden   en  zij  zullen  uit  zijn  koninkrijk  verzamelen  al  wat  tot  zonde  verleidt  en  hen,  die  de  ongerechtigheid  bedrijven,   en  zij  zullen  hen  in  de  vurige  oven  werpen.  Dan  zullen  de  rechtvaardigen  stralen  als  de  zon  in  het  Koninkrijk   huns  [sic]  Vaders.”24  

De  notie  dat  het  “oogsten”  gepaard  gaat  met  de  wederopstanding  van  Jezus  en  het  Laatste  oordeel   wordt   door   dit   citaat   nogmaals   bevestigd.   Vooral   de   laatste   zin   lijkt   belangrijk:   “Dan   zullen   de   rechtvaardigen   stralen   als   de   zon   in   het   Koninkrijk   huns  [sic]  Vaders”.25  Het   koninkrijk   Gods   staat   gelijk  aan  de  hemel,  het  paradijs.  De  uitverkorenen  zullen  op  deze  plek  figuurlijk  “stralen  als  de  zon”.   Dit  lijkt  wederom  te  bevestigen  dat  de  apostelen  een  enorme  kracht  en  heerlijkheid  toekenden  aan   de  zon.  Ik  zal  mijn  inleiding  hierover  besluiten  met  het  volgende  citaat  uit  het  Nieuwe  Testament:        

“Wat  gij  zelf  zaait  word  niet  levend  of  het  moet  gestorven  zijn  en  als  gij  zaait,  zaait  gij  niet  het  toekomstige   lichaam  maar  slechts  een  korrel  bijvoorbeeld  van  koren  of  van  iets  anders.  Maar  god  geeft  er  een  lichaam  aan,   gelijk  hij  dat  gewild  heeft  en  wel  aan  elk  zaad  zijn  eigen  lichaam.  Er  zijn  hemelse  en  aarde  lichamen  maar  de   glans  der  hemelse  is  anders  dan  die  der  aardse.  De  glans  van  de  zon  is  anders  dan  die  der  maan  en  der  sterren   want  de  ene  ster  verschilt  van  de  andere  in  glans.”26    

Uit   deze   passage   wordt   duidelijk   dat   God   de   belangrijkste   rol   speelt   in   de   bevruchting   en   het   tot   leven  komen  van  gewassen.  God  zorgt  ervoor  dat  een  plant  tot  wasdom  kan  komen  net  zoals  de  zon   ervoor  zorgt  dat  een  plant  kan  groeien.    

Ik  heb  in  deze  inleiding  geprobeerd  om  mijn  fascinatie  die  ik  heb  met  de  zon  in  religie  uit  te   leggen.   Ik   zal   nu   verder   aan   de   hand   van   andere   wetenschappers   kijken   of   er   meer   onderzoeken   gedaan   zijn   naar   de   link   tussen   zonneverering   en   religie.   Ik   heb   gekozen   om   de   werken   van   F.C   Dupuis   en   G.S   Faber   te   bestuderen.   Zij   waren   wetenschappers   die   in   dezelfde   tijd,   de   achttiende   eeuw,  hun  werken  hebben  geschreven.  De  één  was  een  Fransman  de  ander  een  Engelsman.  Naast   het   verschil   in   nationaliteit   verschilden   zij   ook   in   hun   religieuze   overtuigingen.   Toch   hebben   zij   op                                                                                                                            

24  Mt.  13.36-­‐43.   25  Mt.  13.36-­‐43.   26  1  Ko.  15.35-­‐49.  

(12)

hetzelfde   moment   besloten   om   over   dit   onderwerp   een   onderzoek   te   beginnen.   Dit   vind   ik   interessant  want  waarom  juist  in  die  periode?  Dat  zij  hierover  beiden  onderzoek  naar  deden  lijkt  dan   ook  iets  meer  te  zeggen  over  de  tijd  waarin  ze  leefden.  Ik  zal  me  moeten  verdiepen  in  de  achttiende   eeuw   om   aan   de   hand   daarvan   de   mogelijke   drijfveren   voor   mijn   twee   hoofdpersonen   te   vinden.   Waardoor  werden  ze  beïnvloed  en  wat  wilden  ze  precies  bereiken  met  hun  werken  over  religie?  Ik   zal  deze  vragen  proberen  te  beantwoorden  nadat  ik  eerst  hun  individuele  werken  heb  besproken.    

Het   is   belangrijk   om   op   te   merken   dat   beide   personen   een   ander   doel   voor   ogen   hadden.   Dupuis   wil   de   wereld   ervan   bewust   maken   dat   de   zon,   meer   dan   de   meeste   mensen   denken,   verbonden  is  aan  religies  en  dus  ook  aan  het  christendom.  Faber  aan  de  andere  kant  is  een  christen,   hij  wil  laten  zien  dat  de  zon  wel  degelijk  belangrijk  is  in  tal  van  godsdiensten  maar  hij  heeft  een  ander   uitgangspunt  dan  Dupuis.  Het  doel  van  Faber  is  om  het  christendom  te  helpen  door  allerlei  andere   religies  te  ontmaskeren.  Hij  doet  dit  door  aan  te  tonen  dat  de  zon  historisch  gezien  telkens  weer  een   rol   speelt   in   verschillende   religies   en   dat   deze   religies   eigenlijk   corrupte   versies   zijn   van   het   Oude   Testament.  De  belangrijkste  vraag  die  ik  in  de  komende  hoofdstukken  zal  proberen  te  beantwoorden   is   waarom   schreven   deze   twee   personen   juist   in   de   achttiende   eeuw   (begin   negentiende   eeuw)   hierover?  Om  hier  een  antwoord  op  te  krijgen  is  het  zoals  eerder  aangegeven  belangrijk  om  te  kijken   hoe  er  over  religie  werd  gedacht  in  de  achttiende  eeuw.  

In   de   eerste   twee   hoofdstukken   zal   ik   de   individuele   bevindingen   van   Dupuis   en   Faber   behandelen.  Daarvoor  zal  ik  de  werken  van  de  geleerde  auteurs  proberen  in  een  historisch  kader  te   plaatsen.  Anders  gezegd  hoe  zouden  we  hun  werken  kunnen  indelen  in  de  historische  wetenschap   van  religie?  Ik  heb  voor  deze  twee  personen  gekozen  omdat  ze  aandacht  besteden  aan  de  link  tussen   de   zon   en   religie,   waarbij   het   christendom   een   grote   rol   vervult.   Dupuis   en   Faber   hebben   samen   grote  bundels  boeken  geschreven  en  zullen  daarom  zeer  overtuigd  zijn  van  hun  eigen  standpunten.   Het  lijkt  mij  ook  dat  ze  ergens  door  gestimuleerd  moesten  worden  om  de  drijfveer  te  vinden  voor   hun  enorme  werken.  Wat  waren  deze  stimulansen  waardoor  ze  zo  overtuigd  werden  van  hun  eigen   (religieuze)   ideeën?   Omdat   Frankrijk   een   ander   religieus   klimaat   kende   dan   Engeland   in   de   achttiende  eeuw  zal  ik  hier  twee  aparte  hoofdstukken  aan  wijden.  Het  waren  niet  enkel  alleen  ideeën   die  zorgen  voor  een  nieuw  perspectief  in  de  achttiende  eeuw.  Sommige  ideeën  waren  zo  invloedrijk   dat   ze   doorsijpelden   in   de   wetenschap.   In   het   laatste   hoofdstuk   zal   ik   daarom   wetenschappen   bespreken  die  voortkwamen  of  veranderden  door  de  nieuwe  kijk  op  religie  omdat  wellicht  ook  die   mijn  beide  wetenschappers  hebben  beïnvloed.  

   

(13)

Historiografische  context  van  Dupuis  en  Faber.    

De   uitgebreide   werken   van   Dupuis   en   Faber   zijn   naar   mijn   mening   interessant   omdat   ik   voor   de   achttiende  eeuw  niks  heb  kunnen  vinden  dat  zo  breed  in  gaat  op  de  relatie  van  de  zon  en  religie.     Dupuis   met   zijn   gedachtegang   kan   geplaatst   worden   in   het   revolutionaire   Frankrijk.   Hij   lijkt   een   atheïst,  een  materialist  en  rationalist.  Faber  aan  de  andere  kant  komt  op  mij  over  als  een  christelijke   apologeet.  Hij  lijkt  in  reactie  te  komen  op  de  antiklerikale  tendens  die  kwam  overwaaien  uit  Frankrijk   in  de  achttiende  eeuw.  Ik  zal  uiteraard  later  in  dit  hoofdstuk  terug  komen  op  de  term  “apologeet”.   Maar   waren   er   dan   helemaal   geen   wetenschappers   of   filosofen   die   in   de   achttiende   eeuw   een   soortgelijke   gedachte   hadden   als   Dupuis   en   Faber?   Ik   zal   kort   twee   personen   behandelen   die   in   dezelfde  periode  leefden  en  waarvan  ik  denk  dat  ze  qua  gedachtegang  dichtbij  Dupuis  of  Faber  zitten.    

Allereerst  Joseph  Priestley,  een  geleerde  man  uit  Engeland  die  zich  bezig  hield  met  theologie   en   natuurfilosofie.   Ik   heb   het   boek:   “Discources   on   the   Evidence   of   Revealed   Religion”   van   hem   gelezen.  Dit  boek  werd  in  1794  gepubliceerd  en  daarbij  vielen  mij  een  aantal  dingen  op.  Het  bestaan   van  vele  heidense  religies  denk  hij  te  kunnen  verklaren  aan  de  hand  van  ‘onwetendheid’.  Zij  konden   bepaalde   natuurlijke   fenomenen   niet   uitleggen   of   begrijpen   en   daarom   klampten   zij   zich   vast   aan   zichtbare  objecten,  zoals  de  maan  en  de  zon  zo  legt  Priestley  uit.27  Priestley  vind  het  dus  enigszins   begrijpelijk  dat  heidenen  allerlei  objecten  uit  de  natuur  gingen  vereren  want  het  is  moeilijk  om  één   allesomvattende  kracht  op  aarde  te  bemerken:  “It  is  true  that  there  is,  in  reality  an  uniformity,  and   an   unity   of   design,   in   the   works   of   nature   and   providence:   but   this   is   not   easily   discovered.”28   Priestley   is   een   overtuigd   christen   die   de   wetenschap   omarmt   om   de   aanwezigheid   van   God   te   bevestigen.29  Het   lijkt   daarom   dat   Priestley   en   Faber   hetzelfde   doel   voor   ogen   hadden.   Het   propageren  van  het  christendom  als  enige  ware  religie.  Door  dit  te  bewerkstelligen  besteedden  ze   beide  veel  aandacht  aan  oude  samenlevingen  en  de  manier  waarop  deze  samenlevingen  de  natuur   interpreteerden.            

Constantin  Francois  de  Volney,  Een  Franse  filosoof  sluit  op  zijn  beurt  aan  bij  de  gedachtegang   van   Dupuis.   Ik   heb   van   hem   een   Engelse   vertaling   gelezen   van   het   boek:   The   Ruins,   waarvan   het   origineel  verscheen  in  1791.  hij  hechtte  ook  belang  aan  de  manier  waarop  de  mensen  in  de  oudheid   de  natuur  benaderden.  Astrologie  was  van  levensbelang  voor  deze  mensen.  Het  achterhalen  van  de   baan   van   de   zon   voor   de   landbouw   is   daarvan   een   sprekend   voorbeeld.   “In   a   word,   it   will   be   discovered,  that  all  the  theological  notions  respecting  the  origin  of  the  world,  the  nature  of  God,  the   revelation  of  his  laws,  and  the  manifestation,  of  his  person,  are  merely  recitals  of  astronomical  facts,                                                                                                                            

27  Joseph  Priestley,  Discourses  on  the  evidence  of  revealed  religion  (London,  1794)  31.   28  Priestley,  Discourses  41.  

(14)

figurative  and  emblematical  narratives  of  the  motion  and  influence  of  the  heavenly  bodies  and  it  will   be  thus  convincingly  seen,  that  the  very  idea  of  the  divinity  as  present  so  obscure,  abstracted  and   metaphysical,   was,   according   to   its   primitive   model,   merely   that   of   the   powers   of   the   material   universe.”30  Omdat   deze   oude   samenlevingen   al   bepaalde   vormen   van   hiërarchie   bezaten   is   het   volgens   Volney   begrijpelijk   dat   zij   deze   rangschikking   ook   in   hun   theologie   plaatsten.   De   zon   was   daarbij   altijd   de   eerste   God,   een   koning   en   de   maan   zijn   koningin.31  Dupuis   en   Faber   stonden   dus   naar  mijn  mening  niet  helemaal  alleen  in  hun  opvattingen.  Ze  waren  wel  degenen  die  hun  gedachtes   het   meeste   uitwerkten,   gezien   hun   omvangrijke   bundels.   Priestley   en   Faber   hebben   beiden   de   Engelse  nationaliteit  en  Volley  en  Dupuis  op  hun  beurt  zijn  Frans.  Is  dit  enkel  en  alleen  toeval  of    zijn   de  verschillende  religieuze  gedachtes  die  ik  zal  onderzoeken  uit  de  achttiende  eeuw  daar  juist  door     verklaarbaar?   Hoe   het   kwam   dat   deze   ideeën   in   zowel   christelijke   als   niet-­‐christelijke   groepen   terecht  kwamen  in  de  achttiende  eeuw  zal  ik  in  de  laatste  hoofdstukken  verklaren.    

Hoe   kan   het   werk   van   Dupuis   en   Faber   ingedeeld   worden?   Zij   schreven   al   over   religie   voordat   de   term  “vergelijkende  godsdienstwetenschap”  (Comparative  religion)  gebruikt  werd  maar  toch  denk  ik   dat   zij   wel   tot   deze   tak   van   onderzoek   gerekend   kunnen   worden.   Comparatieve   religie   wordt   ook   weleens   de   wetenschap   van   religie   genoemd.   Deze   studie   kijkt   op   een   wetenschappelijke   manier   kritisch  naar  elke  vorm  van  religie.32  Die  kritische  kijk  op  religies  kan  natuurlijk  veel  irritaties  en  boze   reacties   veroorzaken   bij   gelovigen.   Vergelijkende   godsdienstwetenschap   kan   daarom   rekenen   op   veel  oppositie  van  allerlei  kanten.33  Vooral  Dupuis  heeft  dit  tijdens  zijn  leven  moeten  ondervinden.   Een  ander  belangrijk  kenmerk  van  de  studie  is  dat  het  nooit  de  alomvattendheid  van  één  religie  zal   bevestigen.   Het   doel   van   comparatieve   religie   als   wetenschap   in   zijn   huidige   vorm   is   dus   niet   het   aantonen  dat  één  religie  de  absolute  waarheid  bevat  en  dat  alle  andere  religies  van  ondergeschikte   waarde   zijn.   Het   enige   doel   is   om   gemeenschappelijke   functies   van   religies   te   ontdekken   en   dit   wetenschappelijk  te  benaderen.34  Hierin  zien  we  dus  een  duidelijk  verschil  met  het  werk  van  George   Stanley   Faber.   Hij   laat   zien   dat   de   zon   en   de   maan   vereerd   worden   in   tal   van   religies   maar   ziet   uiteindelijk   wel   de   Bijbel   als   het   ware   woord   van   God.   Toch   werd   de   vergelijkende   godsdienstwetenschap   voor   het   eerst   bedreven   door   christenen   die   het   eigen   geloof   wilden   verdedigen  en  versterken.  Zij  deden  dit  net  zoals  Faber  door  aan  te  tonen  dat  er  gelijkenissen  waren   tussen   verschillende   “heidense”   religies   en   dat   ze   daarom   achterhaald   waren.   In   de   tijd   van   Faber   zou  je  hem  dus  wel  kunnen  indelen  als  wetenschapper  van  deze  specifieke  tak.  Tegenwoordig  is  deze  

                                                                                                                         

30  Constantin  Francois  Volney,  The  Ruins  (Albany,  1822)  194.   31  Volney,  Ruins  202.  

32  Rama  Shanker  Srivastava,  Comparative  Religion  (New  Delhi,  1974)  4.   33  Srivastava,  Comparative  5.  

(15)

tak   van   wetenschap   in   omvang   toegenomen   en   bestudeert   het   religies   die   nu   nog   worden   aangehangen,  bijvoorbeeld  het  christendom.35    

Naast  het  feit  dat  de  discipline  van  de  vergelijkende  godsdienstwetenschap  nauw  in  verband   staat   met   Dupuis   en   Faber,   is   ook   de   term   “Syncretisme”   belangrijk.   Deze   terminologie   werd   als   eerste   door   de   protestanten   in   de   zestiende   en   zeventiende   eeuw   gebruikt   wanneer   zij   verwezen   naar   andere   protestanten   die   de   katholieken   en   de   protestanten   met   elkaar   probeerden   te   herenigen.36  Goede   voorbeelden   van   personen   dit   het   etiket   van   syncretisme   kregen   opgeplakt   waren   Desiderius   Erasmus   en   George   Calixtus.   Zij   probeerden   immers   de   confessionele   verschillen   tussen  beide  fracties  weg  te  nemen  om  zo  tot  een  verzoening  te  komen.  In  dit  licht  zou  ik  het  werk   van   George   Stanley   Faber   kunnen   zien.   Hij   wilde   de   waarheid   van   de   Bijbel   onderstrepen   om   zo   wellicht   het   christendom   met   zijn   splitsingen   en   problemen   de   helpende   hand   te   bieden.   De   term   veranderde  echter  regelmatig  van  betekenis.37  Rond  de  achttiende  eeuw  ontstond  de  gedachte  dat   er  geen  religie  kon  bestaan  zonder  assimilatie  en  dat  de  term  syncretisme  toepasbaar  moest  zijn  op   elke  vorm  van  religie.  Deze  gedachte  ontstond  ongeveer  gelijktijdig  op  het  moment  dat  de  “natuur-­‐ religies”  meer  aandacht  kregen.  Hendrik  Kraemer,  een  Nederlandse  godsdienstwetenschapper  uit  de   twintigste-­‐eeuw,  zegt  het  volgende  over  natuur-­‐religies  en  syncretisme:    

Naturalist   religions   including   those   of   antiquity   are   exceedingly   tolerant.   They   demonstrate   in   an   impressive   way  the  underlying  inherent  unity  of  all  religions.  The  reason  of  this  unity  is  the  fact  of  their  being  products  of   the  primitive  apprehension  of  existence  and  their  naturalistic  monistic  framework.   It  is  clear  that  syncretism   and   religious   pragmatism   are   necessary   and   normal   traits   in   the   religions   that   live   on   the   primitive   apprehension  of  existence.  The  word  and  the  concept  are  a  result  of  theological  controversies  in  seventeenth   century  protestant  theology  where  it  is  legitimate  and  obligatory  to  speak  about  illegitimate  mingling.  From  the   standpoint   of   the   naturalist   religions   however   it   is   not   correct   to   speak   of   syncretism   as   an   illegitimate   and   unexpected  proceeding  because  it  is  just  what  one  could  expect  to  happen.38    

Het  lijkt  erop  dat  Charles  Dupuis  het  eens  is  met  deze  gedachte,  hij  is  zijn  onderzoek  begonnen  vanuit   het  perspectief  dat  elke  “moderne  religie”  banden  heeft  met  een  natuurreligie.  Hij  was  vastbesloten   om  deze  invloeden  terug  te  vinden  in  het  christendom.  Belangrijk  is  de  omslag  in  gedachte,  namelijk   dat   elke   religie   zich   schuldig   maakt   aan   syncretisme   en   dus   ook   het   christendom.   In   het   artikel:  

Mysterious   Sanctity   van   Daniel   E.   White   staat   dat   syncretisme   toepasbaar   zou   kunnen   zijn   op   het  

werk  van  Faber.  White  is  een  professor  Engels  die  onderzoek  heeft  gedaan  naar  tal  van  onderwerpen,   waaronder  heterodoxe  religieuze  stromingen  in  de  achttiende  eeuw.  Hij  denkt  dat  syncretisme  in  de   late   achttiende   eeuw   gebruikt   werd   door   zowel   verdedigers   als   tegenstanders   van   het   orthodoxe                                                                                                                              

35  R.S.  Srivastava,  Comparative  Religion  (New  Delhi,  1974)  9.  

36  Anita  Marie  Leopold  and  Jensen,  Jeppe  Sinding,  Syncretism  in  Religion  (Londen,  2004)  14.   37  Leopold,  Syncretism  16.    

(16)

geloof.39  Dat  is  voor  mij  reden  om  aan  te  nemen  dat  de  termen:  comparatieve  religie  en  syncretisme   op   hun   eigen   manieren   zijn   verbonden   met   de   werken   van   zowel   Faber   als   Dupuis.   Onder   veel   wetenschappers  die  syncretisme  toepasten  in  hun  onderzoek  heerste  de  gedachte  dat  alle  mythen   en   religieuze   systemen   terug   te   herleiden   waren   naar   één   universele   bron.   Faber   en   Dupuis   lijken   beiden   zulke   wetenschappers.   Dupuis   ziet   de   natuur   en   voornamelijk   de   zon   als   universele   bron.   Faber  op  zijn  beurt  gebruikte  syncretisme  om  aan  te  tonen  dat  oude  mythes  en  religies  herleidbaar   waren  naar  het  Oude  Testament.    

Het  woord  apologeet  verdient  een  verdere  uitleg.  Simpel  gezegd  is  een  christelijke  apologeet   iemand   die   zijn   geloof   ‘verdedigd’.   in   de   achttiende   eeuw   hielden   christelijke   apologeten   zich   voornamelijk  bezig  met  de  nieuwe  ideeën  uit  de  verlichting.  De  theoloog  Alan  Richardson  heeft  een   boek   geschreven   over   christelijke   apologeten.   Hij   legt   de   term   op   de   volgende   manier   uit:   “Apologetics  deals  with  the  relationship  of  the  Christian  faith  to  the  wider  sphere  of  man’s  secular   knowledge,   history,   science   and   philosophy.   In   a   period   of   rapid   developments   in   scientific   knowledge  and  of  vast  social  change  it  becomes  a  matter  of  considerable  urgency.  Thus  apologetics   may  be  described  as  attempting  to  reckon  up  their  assets  in  the  light  of  contemporary  thought  and  

knowledge.” 40  Apologeten   in   de   achttiende   eeuw   proberen   dus   voornamelijk   hun   eigen  

geloofsovertuigingen   op   één   lijn   te   krijgen   met   nieuwe   wetenschappelijke   kennis.   Het   zal   straks   in   mijn   scriptie   duidelijk   worden   dat   in   de   achttiende   eeuw   erg   veel   nieuwe   wetenschappelijke   stromingen   en   gedachtes   ontstonden   die   soms   moeilijk   te   rijmen   waren   met   het   christelijke   gedachtegoed.  Ik  denk  dat  Faber  hierop  reageerde  en  dus  als  christelijke  apologeet  getypeerd  kan   worden.                                                                                                                                          

39  Daniel.  E.  White,  “Mysterious  Sanctity,  Sectarianism  and  Syncretism  from  Volney  to  Hermans.”  European  Romantic  Review.  15.  2  (2004):  

270.  

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Deze analyse oogt nogal somber. Toch blijkt Taylor be- trekkelijk hoopvol gestemd. Als de waarde van het leven bepaald wordt door de ervaring van het goede - het ver- bonden-zijn

Characters are othered on the basis of their appearance and since the point of view characters throughout the series are mainly white males, the appearance of women and non-whites

De mate waarin de drie typen schadelijk zijn voor de huid wordt weergegeven met een weegfactor.. In figuur 6 zijn deze weegfactoren

• inzicht dat de stof golflengte van UV-B (tot 330 nm) moet absorberen maar golflengtes vanaf de minimale golflengte van het zichtbaar licht. (380 – 400 nm) niet mag

We kunnen de kans nu net als in het voorbeeld van de lotto berekenen: Er zijn k s  mogelijkheden om k slechte uit de s slechte stukken de vissen, dan zijn er m−k n−s  mogelijkheden

Of een patiënt zelf het meest voelt voor operatie of een spalk is na dit onderzoek op ethische gronden niet meer relevant1. Overige gesloten vragen

De ontwikkeling naar een opener ledenbeleid – waardoor ook rooms-katholieken lid van de ChristenUnie kunnen worden – zal ook niet met vreugde door de sgp zijn gadegeslagen, net

Een proces dat nog versterkt kan worden door media die willen inspelen op datgene wat zij denken dat bepaalde bevolkingsgroepen willen horen (zoals in