• No results found

Bespiegelingen smaak en gezondheid[1].pdf

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Bespiegelingen smaak en gezondheid[1].pdf"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Visie

| v

oeding nu |

10

| december 2010 | nummer 12 |

enkele bespiegelingen over definities van

smaak en gezondheid

‘smaak is niet logisch’

Bob Cramwinckel, Centrum voor Smaakonderzoek, Wageningen

Over smaak valt niet te twisten. De één houdt van klassiek, de ander van modern. De één eet graag Italiaans, de ander liever Japans. Het filosofische aan dit spreekwoord is dat het op een simpele manier onder woorden brengt dat ieder mens uniek is. Blijkbaar heeft ieder mens een eigen visie met betrekking tot de werkelijkheid. Dat is een eerste indicatie van een grotere werkelijkheid.

Als ieder mens uniek is en een eigen visie heeft met betrekking tot de werkelijkheid, leidt dat tot een eerste interessante conclusie. De werkelijkheid is altijd een persoonlijke werkelijkheid, gebaseerd op persoonlijke ervaringen, interesses en interpretaties. Bestaat er een algemene werkelijkheid? Dat zou best kunnen, maar die is voor de mens niet waar te nemen. Ieder mens neemt zijn eigen deelwerkelijk-heid waar.

Hoe zit het dan met de smaakwaarneming? Er bestaat geen algemene smaakwerkelijkheid. Smaak is een interactief begrip. Dat wil zeggen dat mens en product samen de uitkomst bepalen. Smaak is ook een dynamisch begrip. Een veranderende belangstelling en nieuwe erva-ringen sturen de voorkeuren en smaakindrukken. Wat nu als plezierig wordt ervaren om te eten en te drinken is niet hetzelfde als jaren geleden.

Dat leidt tot een tweede conclusie. Ieder mens creëert zijn eigen werkelijkheid en ontmoet mensen en situaties die zijn persoonlijke werkelijkheid bevestigen. Zo krijgt iedereen een bevestiging dat hij het bij het juiste eind heeft. Zo is het ook met eetgewoonten. Mensen houden vast aan hun eigen gewoonten en constateren dat het zo prima is. Uit de 20.000 verschillende producten die de winkel aan-biedt, stelt elk huishouden gemiddeld een persoonlijk assortiment van 200 producten samen. Dit assortiment is jaar in jaar uit hetzelfde met af en toe een kleine wijziging.

‘Smaak is een dynamisch en

interactief begrip’

lekker of

niet lekker?

laat eerst maar

eens proeven.

(2)

Visie

| december 2010 | nummer 12 |

11

| v

oeding nu |

De conclusies één en twee geven aan dat de wereld veel chaotischer is dan deze op het eerste gezicht lijkt. In de Griekse oudheid zijn filosofen begonnen deze chaotische werkelijkheid te doorgronden. De meest succesvolle richting daarvan was de belangstelling voor de logica, met Aristoteles en Plato als grootse aanvoerders. De ratio van de mens zou voorrang moeten krijgen boven het gevoel.

ExpErimEnt De zinspreuk van de Verlichting (de periode na de donkere Middeleeuwen) is Sapere aude: durf jezelf van je eigen ver-stand te bedienen! De uitdrukking kennis is macht komt ook uit deze periode. Het logisch denken heeft heksenvervolgingen, brandstapels, bosgoden en weergoden naar het rijk der fabelen gestuurd. Er wordt in de periode van de Verlichting een begin gemaakt met het weten-schappelijke experiment. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt … Dan is dat de waarheid geworden.

Maar de macht van de logica is begrensd. De logica kan niet verhinde-ren dat er oorlogen uitbreken. Een beetje zuur zou je kunnen stellen dat de wetenschap wel in staat is om een atoombom te maken, maar niet in staat is om oorlogen te voorkomen. Politieke vraagstukken worden meer opgelost door een selectieve keuze van logische argu-menten dan door objectief redeneren. De positie van de wetenschap blijkt niet leidend te kunnen zijn, ze is onderworpen aan politieke beslissingen. De wetenschap moet een dienende rol accepteren. Experimenten en logisch redeneren kunnen de werkelijkheid van materie, planten en ook een beetje van dieren doorgronden. Maar de werkelijkheid van de mens is veel complexer. De complexiteit van de mens zit in het gegeven dat er een indrukwekkende interactie bestaat tussen geest en lichaam: beide bepalen de uitkomst. Hoe onderzoekt een logisch denkende onderzoeker deze interactie waar hij zelf ook deel van uitmaakt?

Daarom zijn menselijke begrippen als kwaliteit, smaak en gezondheid zo lastig te definiëren met behulp van logisch denken. Smaak is pas te definiëren als je eerst hebt vastgesteld dat een product niet lekker is, maar lekker wordt gevonden. Kwaliteit blijkt ‘fitness for use’ te zijn. In een definitie over gezondheid zul je rekening moeten houden met die wonderlijke interactie van geest en lichaam.

GrotErE wErkElijkhEid Een poging om door middel van logisch redeneren het menselijk gedrag te verklaren is de

stimulus-respons theorie. Het is een schijnbaar logische gedachte dat de mens voortdurend reageert op stimuli van buitenaf. Iedereen die kinderen heeft, weet dat deze theorie maar zeer beperkt klopt. Ieder kind is uniek, ook al groeien kinderen onder praktisch gelijke omstandighe-den op, er blijven kenmerkende verschillen.

We leven in een zeer interessant tijdperk, waar de logica de plaats moet behouden die hij verdient. Daarnaast zal er gezocht moeten worden naar een nieuwe manier van denken om de grotere werkelijk-heid verder te verkennen. Want er bestaat een grotere werkelijkwerkelijk-heid. We moeten nieuwe wegen bewandelen. Net zoals de ruimtevaart de oneindige ruimte verkent, zal onze geest ook de ruimte in moeten gaan.

VErGElijkEn Over smaak valt niet te twisten. Verschillen in smaakvoorkeuren hebben bijna altijd psychologische verklaringen. Er zijn clusters te vormen van mensen met gelijke eigenschappen. Welke verschillen zijn er bijvoorbeeld tussen mensen met aanleg voor ogewicht en mensen die dat niet hebben? Zijn er psychologische ver-schillen tussen beide groepen? Het selecteren van homogene groepen is voor smaakonderzoek inmiddels een geaccepteerde voorwaarde. Het vergelijken van groepen biedt nieuwe kansen om psychologisch gestuurde mechanismen te onderzoeken. Want ‘de’ mens is een abstractie. De mens wordt pas in subgroepen begrijpelijk.

De ene mens is de andere niet. De mens is geen machine. Wat zijn de mogelijkheden van de mens? Hoe belangrijk is het om je persoonlijke wereldbeeld bij te stellen? Dat proces moet van binnenuit komen. Want een mens is een slechte waarnemer. Hoeveel licht is er in deze ruimte? We weten het echt niet. Maar vergelijken kan een mens als de beste!

rEfErEntiE

‘Logicomix, een epische zoektocht naar de waarheid’, Apostolos Doxiadis, Christos H. Papadimitriou, Alecos Papadatos en Annie Di Donna, Uitgever De Vliegende Hollander. ISBN 9789049500795.

‘Kwaliteit blijkt ‘fitness for use’ te

zijn’

lekker of

niet lekker?

laat eerst maar

eens proeven.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

B) Bij het vinden van causale factoren die de waardes van de indicatoren verklaren zijn ook veel uitdagingen. Het zou nuttig zijn als een indicator systeem ook een verklaring

Op het moment dat de corporatiewoningen verkocht worden aan particulieren met een inkomen boven de DAEB-grens zorgt dit ervoor dat de woningen niet alleen

Zij heeft door Alex’ inspanningen geen idee van het  voor haar volkomen vergezochte  scenario dat het westerse kapitalisme zijn intrede heeft gedaan. Christiane denkt te weten

Je zou met de illusie van de rubberen hand kunnen beweren dat zijn bewijs niet meer overtuigend is, omdat Moore zijn hand blijkbaar ook als illusie zou kunnen ervaren. 2p 3 Leg

• een uitleg met het voorbeeld van Christiane van correspondentie als betekenis van waarheid: waar is wat overeenkomt met de feiten, in dit geval dat de Muur is gevallen /

• een uitleg dat volgens Locke primaire kwaliteiten geen dispositionele eigenschappen zijn: omdat zij eigenschappen van het object zelf zijn, onafhankelijk van de waarnemer

tussen het aangeleerde reguliere verkeersgedrag en de nieuwe opvattingen. Het reguliere verkeersgedrag stemt niet overeen met de nieuwe doelstel- lingen. Als dan

Over het algemeen worden grote verschil- len waargenomen in de werking en opbrengsten van wetgeving, onder andere tussen regio’s, gemeenten, instellingen, (typen) bedrijven, scholen