• No results found

'Gij zult niet ...' : thema: internationale wanorde

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "'Gij zult niet ...' : thema: internationale wanorde"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Idee. april 2003 •. Internationale wanorde. pagina 25

WILLEKEUR

De' Verenigde Staten meten met verschillende maten. Waarom geen actie tegen Noord-Korea of Pakistan? Deze landen geven zelf toe bezig te zijn met een kernprogramma. Waarom geen actie tegen Rusland i.v.m. Tsjetsjenië?

Irak lijkt in dit rijtje volledig willekeurig:

Schendingen van mensenrechten vinden in Irak al twintig jaar plaats. Invasie in 1988 (gif

-gasaanvallen tegen eigen Koerdische bevolking) 'had in dit verband meer voor de hand gelegen;

Gevaar van massavernietigingswapens (nog) niet aangetoond. Hiervoor dienen juist de wapen

-inspecties. Dat kost echter tijd. En als er niets is, dan is' er 'ook niets te vinden toch? Gevaar van terrorisme is niet aanwezig (althans niet in VS, wellicht indirect in Israël via pro Saddam Palestijnen). Band tussen Saddam en AI Qaeda nooit aangetoond en gezien achtergrond van Saddam (onderdrukken shi'itische bevolkingsmeerderheid en gebruik moslimleiders voor eigen belang) ook niet waarschijnlijk.

Deze willekeur van de Verenigde Staten is hypocriet.

Martin van 't Zet, redacteur Idee

'GIJ ZULT NIET .... '

Van een internationale rechtsorde mag je verwachten, dat die wordt gedragen door universele waarden. Waarden die in elke cultuur en religie terug te vinden zijn. In mijn naïviteit neem ik dan maar aan, dat het gaat om waarden die in onze cultuur verWoord zijn in de Tien Geboden. 'Gij zult niet doden' springt dan uiteraard het eerste in gedachte. Maar ook 'Gij zult uw zinnen niet zetten op het huis van uw naaste; gij zult uw zinnen niet zetten op de vrouw van uw naaste, niet op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, op niets wat hem toebehoort'. Je mag aannemen, dat anno 2003 ook 'zijn olie' een plekje op de stenen tafelen zou hebben gekregen.

En nu zou dit stukje zijn vervolg moeten vinden in het naar voren halen van de hypocrisie van sommige wereldleiders, van wie men zegt -dat ze diep gelovig zijn. Om het even of het gaat om leiders die zich tot het Christendom, het Jodendom of tot de Islam rekenen: ze staan allemaal klaar om hun geloof en persoonlijke band met Boven te onderstrepen. Hen hypocrisie verwijte.n is me echter te gemakkelijk. Het mag gewoon niet zo zijn, dat mensen zelfs in zaken van leven en dood zo huichelen.

Ik zei het al, ik ben niet vrij van naïviteit. Maar dan nog: wie zou er op de stoel van zo'n leider willen zitten, met als opdracht om een rechtvaardige oplossing voor Irak, het Midden-Oosten, de dreiging van het internationale terrorisme en de internationale rechtsorde in het algemeen uit de hoge hoed te toveren. Zoveel belangen, standpunten, landen, volkeren en wat al niet met elkaar verzoenen -is dat wel te doen? Het verkondigen van het eigen 'morele gelijk' heeft dan in zich zelf al bijna iets hypocriets.

Bovendien, laten we eerlijk zijn. Op 16 maart werd in de Amsterdamse Van der Pekstraat een man geliquideerd. Wat zien we op een foto in NRC Handelsblad (17-3): het toegestroomde publiek dat onder het genot van een bij de toegesnelde ijscoman aangeschaft ijsje zich vergaapt aan politie en een bloederig lijk. Toch jammer dat het toegedekt was - ik bedoel maar 'Gij zult u niet verga -. pen aan het lijden van wie dan ook.' Maar de werkelijkheid van de media - lekker kijken naar het

vuurwerk van de slimme bommen -zal er wel weer op neerkomen, dat de hypocrisie dicht bij

eigen huis begint... .

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Gij zult uw zinnen niet zetten op het huis van uw naaste; gij zult uw zinnen niet zetten op de vrouw van uw naaste, niet op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, op

„Dat pauselijke document bracht een stroomversnelling in het ecologisch bewustzijn”, zegt Karel Malfliet van Ecokerk, dat bij ons campagne voert voor ethisch beleggen..

u zult uw zinnen niet zetten op de vrouw van uw naaste, niet op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel,!. op niets wat

Gij zult uw zinnen niet zetten op het huis van uw naaste; gij zult uw zinnen niet zetten op de vrouw van uw naaste, niet op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, op niets

De eerste vraag die in het onderzoek van Jeremia 46-51 gesteld werd en sindsdien voor veel hoofdbrekens heeft gezorgd, is die naar het auteurschap van deze profetieën.. Nu is

Het gebeurt elke keer wanneer christenen, bij hun ‘naaste’ naaste aanwezig zijn met zalvende aandacht en attenties. En aanvoelen hoe ook Jezus’ geest onzichtbaar

Gij zult uw zinnen niet zetten op het huis van uw naaste; gij zult uw zinnen niet zetten op de vrouw van uw naaste, niet op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, op

Om beter aan te kunnen sluiten bij de maatschappelijke verwachtingen moet actieve openbaarheid van bestuur niet alleen naar de letter maar ook in de praktijk veel meer het