• No results found

Reybrouck presentatie

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Reybrouck presentatie"

Copied!
13
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Muziek en haar inductief vermogen

Mark Reybrouck

KU Leuven

Leuven - 10 maart 2014

Muziek en emoties

 muziek is de taal van emoties  expressie van emoties?  uitlokken van emoties?

 belangrijk item in hedendaagse muziekwetenschap  recente ontwikkelingen:

 onderzoeksdomein  onderzoeksmethoden  toepassingen

Onderzoeksdomein 1: muziek

 muziek als proces

 geen statische structuur  klinkend fenomeen met tijdsverloop

 muziek als ervaring

 belang van emoties bij ervaring  muziek en emoties delen tijdsverloop

Aksak. Dospat

blij

boos

(2)

Jack et al., Curbio, 2014

Onderzoeksdomein 2: emoties

 wat zijn emoties?  hoe emoties classificeren?  hoe emoties meten?

 mechanismen van emotionale uitlokking

Arousal, stemming en emoties:

definities

 affectieve processen zijn continu

 altijd een soort affectieve toestand aanwezig  emoties: toestand is zeer intens en heeft betrekking

op een belangrijke stimulus

 stemming (mood): toestand is minder intens, oorzaak

is niet direct aantoonbaar

Emoties

Emotionallly competent stimulus. Damasio. 2004

Stemmingen - sfeer

Wat zijn (muzikale) emoties?

 arousal, emoties, stemmingen  arousal: algemene activatie

 emoties: lichamelijk gevoelde reactie, hier en nu  stemming: mentaal beeld van gevoelde verandering,

uitgesmeerd over langer tijdsverloop

 dagdagelijkse emoties: directe koppeling met

oorzaak

 muzikale emoties: koppeling minder dwingend  hoe emoties in kaart brengen?

Howard. Blood Diamond. Prokofiev. Skythische suite.

(3)

Basisemoties: uitgangspunt

boos

blij

afschuw

verrassing

verdriet

vrees

Facial expression recognition

Lichamelijke reacties: continue

registratie

Aksak. Dospat

Lichamelijke reacties: continue

registratie

 electrodermale activiteit: SC, GSR  vasomotorische reacties: HF, BD

 elektrische activiteit van de hersenschors (EEG) en

dieper gelegen cerebrale structuren (fMRI, PET)

 neurochemische reacties: afgave van stoffen in bloed

(oxytocine, dopamine, endorfines, …)

 verandering van spierspanning: EMG

Muzikale emoties

 tot recent: weinig onderzoek naar rol van emoties in

psychologische literatuur

 weinig onderzoek naar rol van muziek tijdens jaren

1960-1980

 keerpunt rond 1990:

 kwaliteit en kwantiteit van onderzoek  handboeken en artikels

 rol van emoties in het publieke debat  psychologische effecten van muziek

Drie grote thema

s

 psychologische mechanismen die emoties uitlokken

(emotionele inductie)

 eigenschappen van de muziek die emoties uitlokken

(structurele kenmerken)

(4)

Voorbeeld: Les choristes (Jean

Baptiste Maunier)

Twee opvattingen

 formalisten vs. expressionisten:

 muziek verwijst alleen naar zichzelf, autonome kunst, geen

inductie (formalisten, absolutisten, cognitivisten)

 muziek verwijst naar iets buiten zichzelf, wel inductie

(expressionisten, referentialisten, emotivisten)

 cognitivisten vs. emotivisten: vatten of ervaren  theoretisch onderscheid, in de praktijk moeilijk

haalbaar

 voorbeeld: Bach/Puccini

Bach. Aria van de Goldbergvariaties.

Puccini. La Tosca. E lucevan le stelle.

Igor Stravinsky

De mensen houden van muziek omdat ze er

emoties hopen te vinden, zoals vreugde, smart,

droefenis …, een gelegenheid tot dromen… Ze

zoeken er een verdovingsmiddel, een stimulans.

(1935)

Igor Stravinsky

Als de mensen geleerd hebben van muziek te

houden om haarzelf, als zij haar kunnen horen met

andere oren, zal hun genieten van een heel

hogere, heel machtigere orde zijn ...

(1935)

Breder verwijzingskader:

regelkring

Van regelkring naar adaptief

model

(5)

Adaptief model

 vertrekken van regelkring  input

 output

 centrale verwerking

 elk moment is mogelijke plaats van aanpassing en

leren

 beter leren onderscheiden  beter verwerken  beter reageren

Jonathan (3 jaar) dirigeert

Beethoven (5de symfonie)

Muzikale gedragsvormen

Luisteren: inputscholing

Scholing van het cognitieve

(6)

Muzikale gedragsvormen

 veelheid van omgangsvormen:  perceptueel

 cognitief  motorisch  emotioneel

 eenzijdige keuze: reductionisme  integratie van omgangsvormen  plaats van emoties?

Emoties

Hoe emoties in kaart brengen?

 veruitwendigen van inwendig gevoelde ervaring

(experiëntiële benadering)

 vier mogelijkheden:

 uiterlijke verschijnselen, reacties  erover praten: emotiewoorden

 intonatie en frasering bij emotioneel taalgebruik  gezichtsuitdrukkingen, beweging en lichaamshouding

Jacques Brel. Ne me quitte pas.

Emotie-woorden

Waterman, 1996

Emoties: expressie of inductie?

 twee verschillende aspecten  onderscheid soms gradueel

 herkennen van emoties in gezichtstuitdrukking

zonder ze te beleven

 beleven van emoties zonder inzicht in te hebben  perceptie en inductie activeren andere zones in het

(7)

Beschrijven van emoties: twee

benaderingen

 categorische benadering:  emoties verschillen van mekaar  mogelijk verbaal label (categorie)  dimensionele benadering:

 aantal dimensies: valence, activity, arousal

 schaalverdeling binnen de dimensies ( x--- -- - - -- ---x)  één of meer dimensies?

 unipolair of bipolair

(1) Categorische benadering

 beperkt aantal aangeboren en universele emoties  woede, afkeer, vrees, vreugde, verdriet, verrassing  specifieke overlevingsfunctie: aangeboren  komen voor in alle culturen: universeel  worden als uniek ervaren  treden vroeg op in ontwikkeling

 veroorzaken verschillende patronen van fysiologische

veranderingen

 specifieke gelaatsuitdrukking en vocale uitdrukking

Basisemoties

boos – afschuw – vrees – blij – verrassing – verdriet

Operationele benadering:

gevoelsuitdrukkingen (Hielscher

)

Hevner, 1935, 1936

Operationeel:

adjectiefklok

Schostakovitsch, 10, 1 Janacek, Sinfonietta Le Bars. Bébé chanteur

(8)

Klinisch voorbeeld: gekleurde

muziek

(2) Dimensionele benadering

 lange geschiedenis: Wundt, 1897  dimensies en polariteit

 modellen: één of meer dimensies:  arousal

 valence, activation, power  unipolair of bipolair

 x xx xxx xxxx xxxxx  xxx xx x xx xxx

 circumplex model: Russell (1980)  2 dimensies: pleasure en arousal

Gevoelsdimensies

van Wundt



lust en onlust



spannend en ontspannend



ophitsend en kalmerend

Ketjak. Trance Bach. Choralprelude. Ich Ruf Zu Dir, Herr Jesu Christ. Basso profundo. We bow down before your cross.

Circumplex model (Schlosberg,

Russell)

Circumplex model (Russell,

2003)

activatie

plezier

Britney Spears. Not a girl.

Toepassing:

commerciële

muziek

(9)

Van herkennen naar

uitlokking: inductie

Terminologische kanttekening

 inductie:

 als ik naar … luister, dan word ik meestal …  emotie die door de muziek wordt opgewekt  attributie:

 veel songs van … zijn …

 objectieve toeschrijving van een bepaalde emotie aan de

muziek

 evaluatie:

 ik vind dit nummer …

 een waardeoordeel wordt uitgesproken

Motorische inductie



muziek kan beweging induceren

 dansmuziek: manifest  luistermuziek: verinwendigd



manifeste beweging: zichtbaar



bewegen in de verbeelding, niet zichtbaar

(ideomotorisch)

Emotionele inductie



auditieve informatie: opvangen, analyseren

en evalueren



wisselwerking tussen centraal en perifeer ZS



veel reacties zijn autonoom



zenuwprikkels genereren effecten:

beweging (motoriek) invloed op organen (visceraal)

invloed op secretie door klieren (hormonaal)

Het “music effect”



optelsom van instinctieve antwoorden over

langere tijd: referentiewaarden



fysiologische standaardwaarden:

 basaal lichamelijk functioneren: HF, BD,

ademritme, temperatuur

 bloedspiegel, vochtbalans



op peil houden binnen kritische

standaardwaarden (homeostase)



muziek als controlerende instantie, lichaam

als gecontroleerd systeem

A Filetta. I sipolcru.

Algemene effecten



reactie via interoceptie en exteroceptie



eerst instinctieve en emotionele banen:

behoud van homeostase



handhaven van genormeerde

standaardwaarden



blijvende verstoringen kunnen

referentiewaarden aanpassen



fysiologische entrainment

Moulin Rouge. Your song.

(10)

Emotionele inductie:

mechanismen

 hersenstam  evaluatieve conditionering  emotionale aanstekelijkheid  visuele verbeelding  episodisch geheugen  muzikale verwachting  cognitieve inschatting Juslin & Västfjäll, 2008

Hersenstam: luidheid

 seismografisch luisteren

 Igor Stravinsky. The firebird. Infernal dance.  Bartok. De wonderbaarlijke mandarijn.

Sean Noa. Celtic tapistry.

Hersenstam: snelheid

L.Delibes. Air des clochettes. Natalie Dessay.

Inschatten van inductie:

lichamelijke reacties



algemene reactie: arousal



hartfrequentie stijgt



bloeddruk stijgt



ademhaling wordt intenser



huidtemperatuur stijgt



patronen van hersengolven worden minder

regelmatig

(11)

Nieuwe onderzoeksmethoden:

EEG en MEG

 EEG (links): elektroden bevestigd op hoofdhuid,

signalen worden doorgestuurd naar een computer die ze grafisch afdrukt

 MEG (rechts): hoofd wordt gefixeerd in een soort

helm die de magnetische activiteiten meet

Nieuwe onderzoeksmethoden:

PET-scanner en fMRI-scanner

Sloboda (1991). Music structure and emotional response: Some empirical findings. Psychology

of Music, 19, 110-120.

Sloboda, J. (1991). Music structure and emotional response: Some empirical findings.

Psychology of Music, 19, 110-120. Purcell. They Hand, Belinda.

S.Barber. Adagio for strings.

Structurele kenmerken van de

muziek

(12)

S.Barber. Adagio for strings.

Conclusie



emoties zijn universeel verschijnsel



muzikale emoties zijn universeel verschijnsel



wat is hun functie?

emoties hebben overlevingswaarde (adaptief) muzikale emoties: adaptatie of exaptatie?



antwoord vanuit evolutionaire musicologie en

ethologie

Evolutionaire aspecten



luisteraar als biologisch organisme:

 sensorimotorische kringloop  interactie met klinkende omgeving



aangeboren dispositie voor omgang met

klinkende omgeving: nature



persoonlijk leertraject: nurture



ontogenese vs. fylogenese



lagere en hogere regionen van het brein

Ethologische aspecten



gedragsmatige studie van dierlijk gedrag



gaat terug op Konrad Lorenz:

“vergleichende Verhaltensforschung” of

“Tierpsychologie”

vader van de ethologie



studie van de “releasers”, van het fenomeen

van “imprinting”, van het aangeboren gedrag

Konrad Lorenz

Ethologie: krachtlijnen



biologische studie van het gedrag

observeerbare fenomenen (gedrag of beweging) biologische methode: inductie



drie grote vragen van de biologie (Huxley):

causatie

overlevingswaarde evolutie



bijkomend aspect (Tinbergen): ontogenese



belang van observatie en beschrijving

(13)

Perspectieven



emoties > arousal



bestrijken van hele emotionele spectrum



ook moeilijke emoties zijn ontsluitbaar



pleidooi voor lage score op ‘arousal’-dimensie



pleidooi voor verinnerlijking



pleidooi voor genrevrij aanbod



pleidooi voor transhistorisch en transcultureel

aanbod

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

A cross-sectional survey design was used to achieve the research objectives, utilising four standardised questionnaires, namely the Leader Empowering Behaviour

Verskeie metodes moes toegepas word: water moes in die boorproses gebruik word, ter- wyl waterspuite en fyn sproeiers na skietoperasies en tydens die verwydering van rots

Islamic tradition, for example, presents laws that foster the integrity of biodiversity, as well as other laws that present a utilitarian nature-human relationship (Msafiri,

In this chapter „financial management practices‟ have been defined and demarcated as the practices performed by the Accounting Officer, Chief Financial Officer and other managers

Wat is de betrouwbaarheid en validiteit van een maze en woordenschat taak als indicator van leesvaardigheid in de Nederlandse taal voor leerlingen in het voortgezet onderwijs die

Het derde doe! van dit onderzoek stond omschreven a!s: "Implementatie van een automatische agressiedetector". We!nu, dit is gebeurd, alleen niet helemaa! zoals ge- pland.

A literature study is included in Chapter 2, which focuses on the chemical properties of the following complexes; furyl, bithienyl, N-methyl-thieno[3,2-b]pyrrolyl,

The temperature increase depending on the applied heat load, for the case with compressing force and indium in a normal conducting state, is presented in figure 2.. The