• No results found

Een ware participatie-democratie

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Een ware participatie-democratie"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

I ' I 'i

0

u

W

at bindt de moderne samenleving en welke bijdrage moeten chris-ten-democraten leve-ren om deze samenbindende krachten de ruimte te geven c.q. te stimuleren? Het zijn wat mij betreft wezenlijke vra-gen waaraan het CDA wat de beant-woording betreft een substantiele bij-drage moet leveren.

In het zoeken naar antwoorden op deze vragen en de bepaling van de rol van de overheid hierin heeft de christen-de-mocratic een rijke traditie. In deze tra-ditie heeft het maatschappelijk weefsel tussen overheid en individu steeds een essentiele plaats gehad, waar de paarse partijen in hun denken

-voortkomend uit de geest van de Franse Revolutie -de nadruk leggen op een overheid-individu schema. Het maatschappelijk weef-sel is van vitaal belang om een samenleving bij elkaar te houden. Dat wil wat mij betreft echter niet zeggen dat op nieuwe vragen de-zelfde antwoorden van het

bouwend op haar traditie, kritisch te kijken naar deze maatschappelijke or-dening In het verleden is wellicht een te grate nadruk gelegd op de 'terugtre-dende overheid' als leidend beginsel Stelling nemen over de rol van de over-heid raakt de kern van het christen-de-mocratisch gedachtengoed. Christen-democraten zien de mens niet aileen als individu, maar leggen daarnaast de na-druk op de mens in relatie tot de mede-mens. Dat heeft gevolgen voor het persoonlijk en het maatschappelijk handelen. Verantwoordelijkheid dus. Niet als vrijblijvendheid of open deur maar omdat mensen in eerste instantie hun eigen lot ter hand kunnen nemen en tegelijkertijd daarbij het lot van anderen voor ogen houden.

Dilemma

Dit gezegd zijnde moeten maatschappelijke vraag-stukken uitgewerkt wor-den zodanig dat verant-woordelijkheid geen vrij-blijvendheid is maar actief beleefd wordt. Het is im-verleden gegeven moeten

Drs.

E.

Heerma

mers mooi opgeschreven, worden. Het lijkt er soms op dat te ge- maar hoe om te gaan met de

facts of life'

makkelijk wordt teruggevallen op of waarin de verbrokkeling in de samenle-wordt vastgehouden aan structuren die

in het verleden zijn gegroeid maar waarvan de functie en de betekenis uit het oog verloren zijn. Het is zaak voor de christen-democratie om deze tijd van oppositie te benutten om,

voort-ving duidelijk wordt, waar werkenden en werklozen hun plek zoeken, waar de economische bedrijvigheid haar eigen regels stelt, waar overheden hun taken inhoud geven in het bewustzijn dat de burger niet meer ervaart dat de

(2)

over-heid ook van hem of haar is, waar maatschappelijke organisaties en ande-re verbanden verantwoordelijkheden dragen maar tegelijkertijd geconfron-teerd worden met het 'primaat van de politiek'

In dit dilemma moet de christen-dcmo-cratie kiezen voor een benadering die aansluit op de beleving van de burger en die mensen in staat stelt hun verant-woordelijkheid op te pakken. De over-heid zou meer dan in het verleden haar kerntaken scherp moeten forrnuleren en deze overtuigend en gericht moetcn uitvoeren; hiervoor is eerder een sterke dan een terugtredende overheid nodig. Op andere gcbieden zal de overheid juist mensen en gemeenschappen de ruimte moeten gevcn. De burger wil te-recht invlocd op zaken die hem of haar dagelijks raken; op het werk, op school en in de buurt. Op dergelijke wensen van mensen en gemeenschappen moet de overheid voortborduren. Dat is de goede weg naar een ware participatie-democratie. Die participatie blijft uiter-aard niet beperkt tot de kleinschalige gemeenschappen waarin mensen zich thuisvoelen, maar reikt ook naar de macro-vragen van de samenleving. Zo nodig zelfs over de grenzen heen: de betrokkcnheid van vee] burgers bij de acties van Creenpeace is daarvan een duidelijk voorbeeld.

Paars en de uitdaging voor het

CDA

Paars kiest in de vragen van verant-woordelijkheidsverdeling en maat-schappelijke ordening een andere richting Soms heeft het trekken van 'verdeel en heers'-politiek. De ene keer wint de een, de volgende keer de ander. Hct vee! geprezen 'primaat van de poli-tiek' heeft het risico in zich dat de be-langen \an minderheden uit het oog

worden verloren en draagvlak aileen blijkt uit de toevallige meerderheden. lk zie de uitdaging voor het CDA om de verantwoordelijkheidsvraag steeds opnieuw in verschillende verschijnings-vormen aan de orde te stellen. Niet aileen door alert te zijn op het wegdrukken van het maatschappelijk weefsel door paars, maar ook door ei-gentijdse alternatieven te ontwikkelen en aan te sluiten op nieuwe vormen van maalschappelijk weefsel.

In plaats van de door paars overal ge'in-troduceerdc marktwerking zou daarbij gedacht kunnen worden aan de juridi-sche vorm van coiiperalies en onderlin-ge waarborgmaatschappijcn, waarin burgers hun gemeenschappelijke belan-gen zelf regelen, bijvoorbeeld waar het beheer van de kabel en andere gepriva-tiseerde nutsbedrijven betreft. Aan meerjarige concessies die bijvoorbeeld omroepen en universileiten de gelegen-heid geven om zelf op de toekomsl in te spelen. De civil society die van onder-op gestalte krijgt, zou een vorm van ou-de vertrouwou-de algemeen verbinou-dend- verbindend-verklaring van private overeenkomsten wei eens heel nodig kunnen hebben. Of het nu ondernemersovereenkomsten inzake de milieugebruiksruimte betreft of collectieve arbeidsovereenkomsten waarin de werknemers van een bedrijf-stak een collectieve wekelijkse rustdag willen beschermen. Laten we daarom ook geen oude schoenen weggooien voor we nieuwe hebben. Opdat de christen-democratie ook in oppositio-nele context, een stroming met toe-komst en betekenis zal zijn.

Drs

E.

Heerma

In de column geven de /eden van de redactie hun persoonlijke opvattingen weer. lij hopen daarmee een aanzet te geven voor reflectie of debat.

n

0 r

c

3:::::

z

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De oplossing en zeer veel andere werkbladen om gratis te

In de volgende zinnen heeft iemand een hoop onzin bedacht.. Markeer de zin- volle zinnen met een „J“ en de onzinnige met

Katholiek Onderwijs Vlaanderen - eerste adventsweek 2021 Al te vaak is goed wonen een gunst en geen

Blijf deze straat een eindje volgen en neem de eerste straat rechts, aan huisnummer 33, waar een bord met pijl naar "Bovenhoek 35 to 51" jou de weg wijst.. Dit is een

Buschkens-Dijkgraaf (tevens secretaresse), mr. Quarles van Ufford, mr. Vonhoff en mr. Ingesteld werd tevens een Radio- en Televisiecommissie. Voorzitter van deze

Wat zou er gebeurd zijn als de gebroeders Wright (zie “100 Jaar vliegtuigen - maar deze waren niet de eerste vliegende machines!”) 4 postmodernisten zouden geweest zijn.. Zouden

1.2 De gemeente en de Raad voor de Kinderbescherming spreken af dat de afspraken in dit samenwerkingsprotocol (voor zover van toepassing) ongewijzigd overgenomen worden in

In afwijking van het vijfde lid kan de kinderrechter, ten aanzien van een jeugdige die onder toezicht is gesteld of ten aanzien van wie […] een ondertoezichtstelling wordt