• No results found

Linkse schaduwen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Linkse schaduwen"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

s& d 4 | 2005

77

boeken

Over de auteur Kees Waagmeester is vrij gevestigd

organisatie-adviseur en secretaris van het Trefpunt van socialisme en levensovertuiging

‘Waar staat jouw socialisme voor?’, vragen de interviewers Karel Glastra van Loon en Kees Slager aan Jan Marijnissen tegen het einde van het boek Hoe dan Jan?. Als je net hebt mee-gemaakt hoe de PvdA deze vraag opnieuw probeerde te beantwoorden in het beginsel-manifest, word je extra nieuwsgierig. Volgens Marijnissen wordt de kern van het socialisme gevormd door ‘menselijke waardigheid, gelijk-waardigheid van mensen en solidariteit tussen mensen, gekoppeld aan een rationele analyse van de samenleving’.

Aspecten van zijn socialisme zijn ‘emancipa-tie van gewone, werkende mensen, vrouwen, mannen en hun kinderen, zodat zij fatsoenlijk kunnen wonen en eten, hun kinderen naar een goeie school kunnen laten gaan, zelf toegang hebben tot cultuur en meer van dat soort din-gen.’ Marijnissen wil de ‘voorwaarden creëren waaronder de homo universalis een kans krijgt’. Hij legt uit: ‘Ik bedoel daarmee dat we het be-staan overzichtelijk en inzichtelijk maken, zodat we ons kunnen wijden aan de zaken die écht van belang zijn’. Daarbij noemt hij onderwijs, zorg, ‘fatsoenlijk’ openbaar vervoer.

Uit het feit dat de mens een sociaal wezen is, vloeit een visie voort op de samenleving ‘waarin sociaal gevoel wordt gehonoreerd en als waarde in zich wordt geregistreerd en gerespecteerd’. Het socialisme van Marijnissen gaat verder uit van de wetenschap dat de mens in al zijn facetten afhankelijk is van de omstandigheden waarin hij leeft: ‘Mijn hoofdmotto is dan ook: maak de omstandigheden ménselijk. De mens als maat van alle dingen.’

‘Mijn socialisme’, zegt hij, ‘gaat over op-voeding, over de verheffing van het volk. Dat zijn dingen die in de afgelopen decennia ten onrechte in een kwaad daglicht zijn gezet, met name door partijen die er aanvankelijk op ge-baseerd waren.’ Het gaat hem om de historische ontwikkeling van de mens, ‘de mens op weg naar een fatsoenlijke samenleving’.

Het is alsof je Ruud Koole het nieuwe begin-selmanifest hoort verdedigen, waarin het idee van de fatsoenlijke samenleving een centrale plaats inneemt. Marijnissen is dan ook - mis-schien heb ik eerder niet goed opgelet - gewoon een sociaal-democraat. Hij wil regeren en com-promissen sluiten, prijst Drees en de ‘sociaal-democratische consensus’ in de samenleving tot eind jaren zeventig. Zijn partij is geëvolueerd van ‘alle productiemiddelen in handen van het volk’ naar ‘marktwerking en kapitalisme in een

Linkse schaduwen

Hoe dan Jan? Een gesprek over nieuw optimisme in tijden van crisis

Karel Glastra van Loon & Kees Slager, Uitgeverij L.J. Veen, Amsterdam/Antwerpen, 2005

kees waagmeester

(2)

s& d 4 | 2005

78

boeken

Kees Waagmeester bespreekt Hoe dan Jan?

bepaalde vorm kunnen de vooruitgang dienen’. Weliswaar zijn er met enige regelmaat dingen ‘schandalig’ en heeft Europa ons ‘veel ellende’ gebracht, maar eruit stappen, nee. En ook zijn vermeende stelligheid valt reuze mee. ‘Ik weet op voorhand ook niet wat de beste oplossing is voor een bepaald probleem’, zegt hij, en het boek is daar een duidelijke demonstratie van. Ik heb niets met de sp of met Jan Marijnissen en heb het boek dus onbevangen kunnen lezen. Het is de Jan die ik uit de media wel ken. Spijtig is dat hij niet echt kritisch wordt ondervraagd door het duo Glastra van Loon & Slager. Hier wordt geen doorwrochte zoektocht gepresenteerd naar de ideeën van Marijnissen of (en dus?) van de sp. Het levert verstandige, maar ook voorspel-bare teksten op. Marijnissen zou zich eens écht moeten laten uitdagen. De emancipatie van het individu noemt hij ‘cruciaal’, individualisme heeft ‘positieve kanten’ en tegelijk moeten we waken voor ‘de ontworteling als gevolg van het doorge-schoten individualisme’. Sympathiek geformu-leerde dilemma’s, maar dan toch de vraag: hoe dan Jan? Ook Marijnissen komt niet verder met de vraag hoe om te gaan met de spanning die er is tussen vrije individuen en de gemeenschap. ‘Een ellendige vaststelling is dat de verzorgingsstaat verwende kinderen heeft gebaard’, verzucht hij. Om eraan toe te voegen: ‘Het zou zoveel mooier kunnen zijn’.

Nostalgisch is hij, en conservatief: ‘want niet alles van vroeger is waardeloos’. Hij sluit feilloos aan bij het gevoel van veel mensen dat we er met de vooruitgang niet op vooruitgaan. We worden steeds rijker, maar dat ‘we’ slaat dan blijkbaar steeds op anderen. Er schuilt inderdaad veel ver-langen naar vroeger in zijn woorden. De maat-schappij die Marijnissen eertijds als marxist moet hebben verafschuwd, is nu zijn referen-tiepunt. ‘Wat in twintig jaar is scheefgegroeid, kunnen we niet morgen allemaal veranderen.’

Marijnissen werd groot ‘tegen’ Paars, hij is eigenlijk een product van Paars. Het is dan ook de vraag of er voor een partij als de sp een plek is wanneer de PvdA in regering of oppositie een sociaal-democratisch gezicht kan laten zien en werk maakt van de zorgen van mensen over een harde samenleving zonder beschermende over-heid. Maatschappelijke structuren staan niet zo ver af van de sp dat de partij er geen medever-antwoordelijkheid voor kan dragen. Nee, Jans handen jeuken om te gaan regeren en de weg daarheen is een links schaduwkabinet. Hij be-aamt dat regeren wel even wennen zal zijn voor zijn achterban en dat er kiezers zullen worden ‘afgeschrikt door een openlijk streven van linkse partijen naar gezamenlijke regeringsvorming’. Maar de wervende kracht ervan schat hij groter in. Een probleem is echter Wouter Bos, die ‘alle opties voor samenwerking na de verkiezingen open wil houden.’

De zin over Wouter Bos die daarop volgt lijkt veelbetekenend en weinig veelbelovend. ‘Hij zegt dat hij kiest voor een onafhankelijke koers voor de PvdA. Maar daar gaat het natuurlijk niet om, want dat doe ik ook. Ik ben absoluut niet uit op een fusie.’

Op zo’n moment krijg ik dat gevoel dat ik óók vaak heb bij de Jan Marijnissen in de media. Hij definieert voor jou wat jij verstaat onder een on-afhankelijke koers en brandt die vervolgens af. Ik denk dat de koers van de PvdA om geen enkele partij bij voorbaat uit te sluiten van samenwer-king in een regering, een goede is. Geen enkele partij, ook de sp niet. Die koers is beter voor de linkse kiezer dan de exclusiviteit van een links schaduwkabinet. Is het niet zo — Marijnissen herinnert er zelf aan — dat het kabinet-Den Uyl weliswaar werd voorafgegaan door een progres-sief schaduwkabinet, maar dat het de (toen nog niet gefuseerde) christen-democraten waren die het kabinet mogelijk moesten maken?

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Hij had ons eerder al verteld dat we bij het benaderen van mishandelende mannen in hun positie van vaders instrumenten nodig hebben om zorgvuldig en gedegen geweld te kunnen meten

Kenmerkend voor deze gesprekken is dat in reacties op elkaar positief wordt voortgebouwd, maar niet zonder meer wordt aangenomen wat de ander beredeneert: Lln6: “Hij was de

Waar ik ontroerd door raakte, was dat de kinderen uit mijn stam- groep voor elkaar opgekomen waren, elkaar beschermd hadden: je hoort bij ons en we zijn er voor jou!.

brengt tussen schoolwereld, leef- wereld en maatschappij: “Met je kinderen aan de hand bereid je een toekomst voor, je brengt samen- hang in het onderwijs en bespreekt met

Door te werken met groepsdoelen rondom een bepaald rekenthe- ma gedurende enkele weken heb je de mogelijkheid om de betrokkenheid bij kinderen te vergroten, meer van en met elkaar

Om te eindigen bij de notie dat het niet alleen de kinderen gegund moet zijn om innerlijk actief te zijn, maar evenzeer de stamgroe- pleiders: door niet voortdurend te

Het is precies dit soort van spreken, de- ze invulling van wat opvoeden is of kan zijn, die niet meer ter sprake gebracht wordt omdat opvoe- den voor ons vandaag een heel

Heeft God niet het recht, om als Hij zo verkiest, Zijn natie Israël te gebruiken om Zijn in- strument te zijn bij het oordelen van de verdorven naties die in het land waren in de