• No results found

PEMBAHAGIAN JANG KAEMPAT

In document Tanah Hindia Nederland. (pagina 191-200)

Dari harta benda jang telepas.

FATSAL 509.

Barang-barang oetawa harta benda jang telepas dari

(1) 1—6 Melihat fatsal-fatsal 674, 711, 720, 737, 740 dan 756 dari ini kitab.

(7) Dari pasar-pasaran melihat boeköenja: »Pengatoeran-pengatoeran dari perkaranja tanah-tanah Mardika, Prijman oetawa Partikoelir di dalam tanah lndi Nederland, Batavia Albrecht en Co, 1898.

(8) Djikaloe siapa-siapa memegangken orang lajin ampoenja roemah oetawa tanah, jang poenjanja itoe roemah oetawa tanah boleh mamoehoenken kapada

perihalnja sendiri ijalah itoe barang-barang jang boleh bergerak sendiri oetawa jang boleh di pindahken ka mana-mana (1).

FATSAL 510.

Kapal-kapal dan lajin-lajin perahoe, sampan-sampan jang ada di atas perahoe oetawa lajin-lajin kisaran dan tampat-tampat pemandian jang telepas dan lajin-lajin barang sabagitoe roepa terhitoeng djoega mendjadi barang-barang telepas.

FATSAL 511.

Sabagimana katantoeannja hoekoem itoe harta benda jang di kaseboeti di bawah ini terhitoeng mendjadi barang-barang telepas djoega:

1) haknja aken hal memakehkcn oetawa mendapetken hatsU-halsilnja barang-barang telepas;

2) boenga oewang jang kekal oetawa sasampehnja boleh-nja maninggal;

3) soerat-soerat perdjandjian oetawa penagihannja oewang hoetang oetawa barang-barang jang telepas (2) ;

4) soerat-soerat perseroan di dalem kongsi-kongsi, kendati itoe kongsi-kongsi poenjanja barang-barang jang tida boleh di menggeraken, jang boekan barang-barang telepas (3). Itoe soerat-soerat perseroan tetep mendjadi barang-barang telepas boewat satoe-satoe persero sabagitoe lama jang persakoetoean harta bolehnja landjoet;

hakim biarlah itoe roemah oetawa tanah mengoenibaliken kapada ija.

(!) Sapevti binatang-binatang, koeda-koeda, lemboe-lemboe, kerbo-korbo, kam-bing-kambing, boeroeng-boernoeg, ajam-ajam dan laijn-lajin binatang boleh djalan, lari, terbang, mendjadi boleh bergerak sendiri.

Prabot-prabot roemah. medja-medja, karossi-karossi, lampoe-lampoe, harta-harta emas, perak, tembaga, oewang kartas boleh di pindahken,

(2) Saperti soerat-soerat hoetang oewang pindjeman oetawa soerat-soerat gadeh barang-barang telepas.

(3) Kakajaännja itoe kongsi boleh djoega roemah-roemah, tanah-tanah dan lajin-lajin barang jang tida bergerak.

5) soerat-soerat hoetang dari negeri Niderland dan tanah Indi Niderland; kendati itoe soerat-soerat hoetang di men-daftarken di dalem boekoe hoetang negeri, kendati itoe soerat-soerat hoetang lajin roepa, bersama-sama soerat boe-nganja (*);

6) soerat-soerat hoetang oetawa perseroan lajin-lajin roepa, djoega soerat-soerat hoetangnja lajin-lajin negeri.

FATSAL 512.

Djikaloe di dalem kitab-kitab Hoekoem oetawa di dalem soerat-soerat perdjandjian di kaseboeti perkataan sabagini roepa:

a) roerende goederen (harta benda jang telepas), b) inboedel (segala perkakas roemah),

c) meubelen oetawa huisraad (serba-serba roemah), d) stoffeering (perhijasaän), oetawa

e) een huis met al hetgeen zich daarin bevindt (satoe roemah bersama-sama segala isinja) dan tida ada lajin katerangan sabagimana itoe perkataan misti di mengarti, itoe perkataan misti di mengartiken sabagimana di menan-toeken di dalem fatsal-fatsal 513 sasampehnja 518.

FATSAL 513.

Perkataännja „roerende goederen" (harta benda jang te-lepas) mengartinja segala harta benda jang telepas, saba-gimana katantoeannja fatsal-fatsal 509, 510 dan 511.

FATSAL 514.

Perkataännja „inboedel" (segala perkakas roemah) me-ngartinja segala harta benda jang telepas, melajinken harta oewang, soerat-soerat oewang dan segala hak-haknja jang di kaseboeti di dalem fatsal 511, barang-barang dagangan

(*) Soerat-soerat hoetang negeri aaperti oewang pindjeman; di bawah itoe soerat-soerat ada soerat-soerat ketjil jang di mana di kaseboeti oewang boenganja.

dan perkakas-perkakas bakal toekangan oetawa peroesaha-annja tanah, apa lagi perkakas-perkakasnjaroemah-roemah dan gedong-gedong bakal pendiriannja roemab oetawa gedong.

FATSAL 515.

Itoe perkataan „Meubelen oetawa huisraad (serba-serba roemah) mengartinja segala barang-barang jang telepas dan jang di kaseboeti di dalem fatsal 514 dengan perkataan

„inboedel", melajinken koeda-koeda dan lajin-lajin binatang, kareta-kareta dengan perkakasnja, intan-intan, boekoe-boekoe dan soerat-soerat rantjana, peta-peta, gambar-gambar, pigoera-pigoera, patoeng-patoeng, sakepeng-sakepeng per-ingatan, alat-alat ilmoe chalikat dan hikmat, dan lajin-lajin barang mahal dan djarang, pakejan kain-kain, sendjata-sendjata, perhoemaän-perhoemaän (padi dan lajin-lajin pen-dapetannja tanah bakal di makan), angor dan lajin-lajin barang makanan dan minoeman.

FATSAL 516.

Perkataännja, „een huis met al hetgeen zich daarin bevindt (satoe roemah bersama-sama segala- isinja) mengartinja segala barang-barang jang telepas jang di kaseboeti di dalem fatsal 513, jang ada di dalem itoe roemah, melajin-ken harta-harta oewang dan soerat-soerat oewang dan lajin-lajin soerat harta jang kaloe-kaloe bolehnja ada di dalem itoe roemah.

FATSAL 517.

Perkataännja „stoffeering (Perhijasan) mengartinja tjoemah itoe prabot-prabot roemah jang bakal di memakehken dan bakal pengijasannja kamar-kamarnja itoe roemah, saperti tirej-tirej, permadani-permadani, tampat-tampat tidoer, ka-rossi-karossi, katja-katja, lontjing-lontjing, medja-medja, piring-piring oetawa mangkok-mangkok porselin dan lajin-lajin harta bendanja sabagitoe roepa.

Figoera-figoera dan patoeng-patoeng jarig ada djoega d4 dalem itoe kamar-kamar menoeroet djoega itoe harta benda, tetapi boekan itoe koempoelannja figoera-figoera, gambar-gambar dan retja-retja jang ada terkoempoel di mana serambi-serambi oetawa kamar-kamar sendirian.

Sabagitoe djoega dari barang-barang porselein; apa jang ada bakal penghijasannja itoe kamar-kamar menoeroet

djoega barta benda jang di kaseboeti di dalem itoe per-kataan „stoffeering (perhijasan).

FATSAL 518.

Perkataännja „een gemenbileerd huis (roemali jang di perkakasin) oetawa „een huis met zijne meubelen (roemah dengan perkakasnja) mengartinja sama saperti „stoffeering"

perhijasan).

PEMBAHAGIAN JANG KALIMA.

Dari harta benda dan pengampoenjanja.

FATSAL 519.

Ada roepa-roepa harta benda jang tida ada pengam-poenjanja; lajin-lajin harta benda poenjanja negeri, oetawa kongsi-kongsi oetawa satoe-satoe orang sendiri.

FATSAL 520.

Tanah-tanah dan lajin-lajin barang jang tiada kaparentah dan tida ada pengampoenjanja, apa lagi segala harta pe-ninggalannya siapa-siapa jang soedah meninggal dan tida poenja waritznja, oetawa jang poenja paninggalannja boleh-nja di lepasken oleh waritzboleh-nja, poeboleh-njaboleh-nja negeri.

FATSAL 521.

Apa lagi poenjanja negeri djalan-djalan jang bolehnja di tadahken oleh negeri, pasisir-pasisirnja laoer, kali-kali

dan soengej-soengej jang bolehnja di mendjalani dengan perahoe oetawa dengan rakit, dengan pinggir-pinggirnja, poelo-poelo besar ketjil dan toehoer-toehoernja di mana laoet oetawa soengej, dan djoega pelaboewan-pelaboewan ;—

melajinken hak-haknja kongsi-kongsi oetawa satoe-satoe orang sendirian.

FATSAL 522.

Pinggir-pinggirnja kali-kali dan soengej-soengej jang di kaseboeti di dalem fatsal 521, mengartinj a itoe tanah-tanah jang di toetoepi dengan aernja sawaktoenja kali-kali oetawa soengej-soengej paling tinggi, tetapi boekan tanah-tanah jang bolehnja tenggelem sawaktoenja bandjir.

FATSAL 523.

Djoega poenjanja negeri segala tanah dan gedong jang menoeroet benteng-benteng, dan segala tanah jang di mana di bediriken perboewatan bakal perlindoengannja negeri, saperti dewala-dewala, pelarian-pelarian, parit-parit, djalau-djalan jang tersemboeni, apilan-apilan, koeboe-koeboe, tanah-tanah jang di bediriken gedong-gedong paperangan, pen-djagaän oetawa gardoe-gardoe sokladoe, galangan-galangan, pintoe-pintoe aer, selokan-selokan dan pinggir-pinggirnja;

melajinken djoega hak-haknja kongsi-kongsi oetawa satoe-satoe orang sendirian.

FATSAL 524.

Di dalem segala benteng-bentengnja negeri menoeroet mendjadi tanah paperangan sa-anteronja tanahnja jang ada

1) di mana benteng benteng dengan djalan-djalan jang tersemboeni dan dengan dewala, memoelainja dari

miring-nja dtwalamiring-nja sesampehmiring-nja djarimiring-nja djalan jang tersemboeni, diin djikaloe ada djoega selokannja di hadepannja sasam-pehnja pinggir loewar dari itoe selokan. Tanah pelariannja

to.eroet djoega mendjadi tanahnja benteng sapandjangnja saperti satoe garissan jang bolehnja di menariki dari satoe ka lajin bolwartinja;

2e. di mana benteng-benteng jang tida poenja djalan jang tersemboeni dan dewala, dari sabelah dalemnja apilan sasanipeknja sabrangnja selokannja;

3e. di mana benteng-benteng jang tida poenja koeboe-koeboe loearan, dari kakinja tanah pelariannja sampeh di sabrang parit-paritnja;

4e. apa lagi, djikaloe di blakang galengan-galengannja benteng bolehnja ada parit-parit watessan, dan tanah-tanah lapang, itoe tanah-tanah samoewa bersama-sama poehoen-poehoennja dan lajin-lajin pendiriannja mendjadi djoega tanah-tanah paperangan.

FATSAL 525.

Segala benteng-benteng apa lagi segala pendjagaän dan gardoe-gardoe paperangan jang kossong, mengartinja jang bolehnja tida di mendoedoeki oetawa tida di mendjagaken oleh soldadoe tetap mendjadi kapoenjaännja negeri, ber-sama-sama tanah-tanah lapang jang koelilingnja itoe ben-teng-benteng oetawa gardoe-gardoe jang sawaktoenja pen-diriannja itoe perboewatan soedah bolehnja di membeliken oleh negeri.

Aken itoe benteng-benteng, pendjagaän-pendjagaän dan gardoe-gardoe di tetapi segala katantoeannja fatsal 524.

FATSAL 526.

Harta benda jang mendjadi persakoetoewannja orang banjak mengartinja harta benda jang mendjadi kapoenja-ännja satoe-satoe kongsi (*).

(*) Kongsi-kongsi saperti perseroan, meugarlinja satoe-satoe orang puehjanja pembalagian; itoe kongsi-kongsi tida memakehken namanja orang tetapi namanja maksoednja, sapelti: peisakoeloean kareta ascp, kapal kapal asep, pereesahan tanah, tambang tambang emas, perak, areng batoe.

FATSAL 527.

Harta benda jang poenjanja satoe-satoe orang sendirian mengartinja harta benda jang mendjadi kapoenjaännja orang satoe, doewa oetawa kalebikan (1).

FATSAL 528.

Roepa-roepanja liak-haknja dari harta-harta benda a) haknja hal memakeken itoe barang, kendati itoe harta benda boekan kapoenjaännja siapa-siapa jang memakeken itoe harta benda (2)

b) haknja kapoenjaännja sendiri (3) ; c) haknja poesaka (4);

d) haknja mendapet liatsil-hatsilnja (5);

e) haknja di atas oranglajin ampoenja pekarangan (6) oetawa /) haknja penggadejan (7).

BAB JANG KADOEWA.

Dari hal memakehken harta bendanja orang lajin dan hak-haknja.

(1) Kapoenjaännja satoe satoe orang mengartinja roemah roernali oetawa tanah tanah jang satoe, doewa oetawa lebih banjak orang jang poenja bolenja di mendapeti dari pembelian, oetawa barang barang poesaka oetawa dari hal tambahken harta hartanja bakal perngagaän.

(2) Saperti roemah roemah oetawa tanah tanah sewa, oetawaoewang pinäjeman, oetawa lajin lajin barang jang bolehnja di sewahken oetawa di pindjemken.

(3) Kapoenjaännja sendiri, mendjadi harta benda jang satoe orang boleh mendapet dari pembelian, oetawa dari poesaka, oetawa dari pemberian.

(4) Haknja poesaka; djikaloe satoe orang bolehnja meninggal, harta pening-galannja mendjadi poeDJanja waritznja, satoe satoe waritznja ampoenja pembaha-gian sabagimana di menantoeken di dalem hoekoem oetawa di dalem soerat watsijat (tertameut).

(5) Dari haknja mendapet hatsilnja orang lajin ampoenja harta benda melihat fatsal 756.

(6) Dari haknja di atas orang lajin ampoenja pekarangan melihat fatsal 674.

(7) Dari haknja penggadejan melihat fatsal fatsal 1160 dan 1162.

PEMBAHAGIAN JANG PERTAMA.

Dari roepanja hal memakehken harta bendanja orang lajin dan dari roepa-roepa harta benda jang bolehnja di memakehken sabagitoe roepa.

FATSAL 529.

Hal memakehken harta bendanja orang lajin, mengartinja djikaloe satoe orang melakoeken pemarentahan sendirian oetawa oleh satoe wakil di atas harta benda, saperti itoe harta benia mendjadi poenjanja ija sendiri.

FATSAL 530.

Itoe hal memegangken harta bendanja orang lajin boleh dengan pertjajaän jaDg benar oetawa satija oetawa dengan bernijat djahat.

FATSAL 531.

Siapa-siapa jang memegangken orang lajin ampoeuja harta benda dengan pertjajaän jang benar oetawa dengan hati satija, djikaloe ija kira-kira itoe harta benda memang ija poenja, tetapi roepanja pendapetannja itoe harda benda ada salah tetapi ija sendiri tida bertahoeken kasalahannja (*).

FATSAL 532.

Siapa-siapa memegangken orang lajin ampoenja harta benda dengan bernijat djahat, sahandenja ija memang tahoe betoel-betoel jang itoe harta benda boekan ija poenja. Siapa-siapa jang memegangken orang lajin ampoenja harta benda

di pikirken memegangken itoe harta benda dengan bernijat

(*) Djikaloe ija pertjsja jang sapa sapa jang mendjoewalken oetawa memberi-ken itoe harta benda iapsda ija mtmang mendjadi pempoenjainja itoe harta benda.

Burgerl. wetboek. 13

djahat, memoelainja waktoenja ija di sitaken di hadepannja hakim aken pengoembaliannja itoe harta benda, djikaloe timbangannja hakim tjotjok sama pendawaännja dan ija di hoekoemken misti mengoembaliken itoe harta benda.

FATSAL 533.

Siapa-siapa jang memegangken harta benda salamanja di sangka jang ija memegangken itoe harta benda dengan pertjajaän jang benar, dengan hati jang satija; siapa-siapa jang mengataken jang satoe orang memegangken harta benda jang ija tahoe soenggoeh-soenggoeh boekan ija poenja, mendjadi jang itoe orang memegangken itoe harta benda dengan bernijat djahat, misti menerangken di hadepannja hakim jang soenggoeh-soenggoeh itoe orang' tahoe jang itoe harta benda boekan ija jang poenja tetapi harta

benda-nja orang lajin.

FATSAL 534.

Siapa-siapa jang memegangken harta benda di kiraken mendjadi pempoenjainja itoe harta benda, sasampehnja ada

terang jang itoe harta benda poenjanja orang lajin.

FATSAL 535,

Djikaloe siapa-siapa memoelai memegangken harta benda-nja orang lajin, mendjadi wakilbenda-nja pempoebenda-njaibenda-nja, ija ter-sangka memegangken itoe harta benda teroes sabagitoe roepa, melajinken terang jang ija ampoenja hak di atas itoe barang soedah di lajinken (*).

(*) Siapa siapa jang memegangken harta beudanja orang lajin, mendjadi wakilnjs pempoenjainja, boleh membeliken itoe harta benda,mendjadi ija berhenti mendjadi wakil, mendjadi pempoenjainja sendiri.

Itoe dasarannja oetawa haknja di mengobahken, haknja wakilnja mendjadi Jhakuju pemooeiijainja.

In document Tanah Hindia Nederland. (pagina 191-200)