• No results found

DARI HAL MELAKOEKEN KOEWASANJA DI ATAS HADLIRAT ANAKANDANJA

In document Tanah Hindia Nederland. (pagina 108-191)

FATSAL 298.

Satoe-satoe anak kendati oemoernja saberapa misti mem-beriken hormat kapada ajah bondanja,

Ajah bondanja misti pijaraken dan memeliharaken anak-anaknja jang beloom sampeh oemoernja; boewat anak-anak jang soedah tjoekoep oemoernja misti di menoeroeti

ka-tantoeannja pembahagiannja jang katiga dari Bab ini.

FATSAL 299.

Satoe-satoe anak berdiri di bawah parentahnja ajah bon-danja sasampehnja soedah tjoekoep oemoernja.

FATSAL 300.

Sawaktoenja nikahnja beloom di oerejken itoe koewasa di melakoeken oleh bapanja.

Sahandenja bapanja tida bisa melakoeken itoe koewasa-nja ija di menggantiken oleh iboekoewasa-nja.

*) Melihat fatsal 199.

FATSAL 301.

Satoe-satoe anak jang beloom sampeh oemoernja tida boleh inendjaoehken dirinja dari roeinahaja iboe bapanja melajin-ken dengan idinnja bapanja.

FATSAL 302.

Sahandenja kelakoeannja satoe anak jang beloom tetep oemoernja koerang bajik, bapanja boleh memoehoenken pada hakim biarlah itoe anak bolehnja di tahanken dengan ongkosnja bapanja di dalem satoe gedong jang bapanja bolehnja menoendjoeken dan hakim merasaken pantes.

Hakim, sasoedahnja timbang menimbangken timbangannja fiskal, boleh moeafakati itoe permoehoenan, tetapi tida lebih lama dari tiga boelan, sahandenja anaknja beloom sampeh oemoer lima belas tahoen, oetawa boewat satoe tahoen lamanja sahandenja anaknja soedah sampeh oemoernja lima belas tahoen.

Papriksaän dan kapoetoesannja itoe permoehoenan di melakoeken tida dengan tjara hoekoem, melajinken paren-talmja aken itoe anak di tahanken di dalem itoe gedong, dan di dalem itoe parentah tida boleh di seboeti sebabnja.

FATSAL 303.

Sahandenja bapanja soedah boleh meninggal, dan iboenja tida berkawin kombali, dan iboenja memoehoenken biarlah anaknja di tahanken sabagimana katantoeannja fatsal 302, hakim boleh moeafakati itoe permoehoenan, sasoedahnja, sahandenja hakim pikirnja perloe, hakim soedah meneng-garken lebih dahoeloe pikirannja itoe anak ampoenja doewa sanak soedaranja lelaki dari atsalnja bapanja *).

FATSAL 304.

Bapanja oetawa iboenja salamanja boleh memoehoenken biarlah itoe tempo hal pandjaraken bolehnja di pendeken.

*) Saperti tapa ampoenja bapa oetawa soedara lelaki.

FATSAL 305

Sasoedahnja Rad van Justitie soedah parentali biarlah itoe anak di pandjaraken, itoe anak boleh melawanken itoe parentali dengan soerat permoehoenan kapada Rad besar, dan nanti Rad besar, sasoedahnja timbang menim-bang timmenim-bangannja bapanja oetawa iboenja dan prokoeroer djendral, memoetoesken sebangat-bangat itoe perkara saba-gimana pikirannja jang pantes.

FATSAL 306.

Segala katantoeannja ini pembahagian jang pertama dari bab kaempatbelas di tetep djoega aken anak-anak jang bolelmja terlahir di loear nikah, melajinken hakim tida

menenggarken timbangannja sanak soedara dari atsal bapa-nja, sabagimana di menantoeken di dalem fatsal 303.

PEMBAHAGIAN KADOEWA.

DARI KOEWASANJA BAPANJA DI ATAS KAKAJA'ANNJA OETAWA

HARTA-HARTANJA ANAK-ANAKNJA.

FATSAL 307.

Sabagitoe lama bapa dan iboe berdoedoek kawin, harta-hartanja anak-anaknja jang beloom sampeh tjoekoep oe-moernja di memarentahken oleh bapanja.

Itoe pemarentahan tida boleh di melakoeken di atas harta-hartanja jang sapa-sapa bolehnja memberiken kapada itoe anak dengan soerat pemberian oetawa dengan soerat watsijat, sahandenja di dalem itoe soerat pemberian oetawa watsijat di tetapken jang itoe harta-hartanja nanti misti di memarentahken oleh lajin orang, dan bapanja tida boleh melakoeken pemarentahan di atas itoe harta-hartanja; sa-handenja itoe pemarentahan jang di seboeti di dalem pem-bahagiannja kadoewa ini fatsal kendati dari sebabnja apa bolehnja berhenti, bapanja jang melakoeken itoe pemaren-tahan.

Kendati itoe harta-harta di memarentahken oleh orang lajin, sabagitoe lama jang anaknja beloom sarnpeli oemoer-nja, bapanja boleh menagihken biarlah itoe pemarentahan di menerangken kapada ija.

FATSAL 308.

Bapanja jang melakoeken pemarentahan di atas harta-har-tanja anak-anaknja misti menanggoenken harta-harharta-har-tanja dan hatsilnja, jang ija tida boleh memakehken.

Dari perkaranja harta-hartanja jang hatsilnja bolehnja di memakeken oleh ija, ija tjoemah misti menanggoengken hartanja sadja *).

FATSAL 309.

Bapanja tida loleh mendjoewalken oetawa bergadehken harta-hartanja anak salajin roepanja melajinken sabagimana di menantoeken di dalem Bab kalimabelas dari perkaranja pendjoewalannja dan hal menggadejken harta-hartanja anak anak jang beloom tjoekoep oemoernja.

FATSAL 310.

Sahandenja laba-labanja bapanja dan anak-anaknja tida moeafakat satoe pada lajin, itoe anak-anak misti di wakil-ken oleh lajin orang jang mendjadi walinja, dan jang di mengangkatken oleh hakim.

FATSAL 311.

Sabagitoe lama bapa iboenja tetep berdoedoek kawin, bapanja, — dan sahandenja salah satoenja bolehnja meninggal, bapanja oetawa iboenja jang masi hidoep — boleh memakeh-ken atsilnja anak-anaknja, sasampehnja itoe anak-anak soedah tjoekoep oemoernja doewa poeloeh tahoen oetawa soedah bolehnja kawin lebih dahoeloe.

*) Djikaloe anak anak soedah sarnpeli oemoer oetawa soedali kawin letih dahoeloe, hapanja misti pesraliken itoe harta harta kapada itoe anak.

FATSAL 312.

Bapanja oetawa iboenja jang bolehnja memakehken itoe anak-anak ampoenja hatsil misti melakoeken djoega per-nristian jang di seboeti di bawab ini:

1) itoe permistian jang misti di melakoeken oleb siapa-siapa jang mempoenjai tatsarroef mabhtsoelat (bak makan batsil) 1).

2) penghidoepan, dan pemeliharaannya anak-anak timbang menimbaDg itoe anak-auak ampoenja kakajaän;

3) pembajavan oewang boenganja tanah 2) dan 4) ongkosnja aken hal mengkoeboerken anaknja.

FATSAL 313.

Baba oetawa iboenja tida boleh memakehken hatsil-hat-silnja itoe barta-hartanja anak-anaknja:

1) jang anak-anaknja boleh mendapetken sendirian dari ija orang ampoenja pentjabarian oetawa karadjinan,

2) jang itoe anak-anaknja bolehnja di memberiken oleh siapa-siapa dengan soerat pemberian oetawa dengan soerat watsijat, dengan perdjandjian jang bapanja oetawa iboenja tida boleh memakehken hatsilnja.

FATSAL 314.

Itoe tatsarroef mahhtsoelat berhenti sawaktoenja anak-anaknja bolebnja meninggal.

FATSAL 315.

Djikaloe salah satoenja bapanja oetawa iboenja bolebnja meninggal, bapanja oetawa iboenja jang masi bidoep dan tida menoeroeti katantoeannja fatsal 127, tida mendaftarken satoe soerat dari roepa-roepa harta peninggalan, tida boleh memakehken hatsilnja anak-anaknja.

1) Melihat kitab kadoewa, Bab kasapoeloeh, fatsal 756 sasampehnj a fatsal 817.

2) Mengartinja padjeknja taiiah-tanahnja dan lajin-lajin onkosnja pemeliha-raännja itoe barang-barangnja anak-anaknja.

FATSAL 316.

Apa lagi iboenja jang berkawin kombali tida boleh me-makehken lagi hatsil-hatsilnja anak-anaknja jang terlahir dari nikahnja jang dahoeloe.

FATSAL 317.

Sahandenja nikahnja bapanja dan iboenja bolehnja di oerejken sabagimana katantoeannja fatsal 209, salah satoenja bapanja oetawa iboenja jang salah dari perkaranja itoe pengoerejan hilangken haknja di atas hatsil-hatsilnja anak anaknja.

Sahandenja bapanja jang salah dari perkaranja itoe pengoerejan, iboenja tida boleh memakehken hasil-hatsilnja anak-anaknja sabeloomnja bapanja bolehnja meninggal *).

FATSAL 318.

Salamanja sahandenja haknja bapanja oetawa iboenja di atas hatsil-hatsilnja anak-anaknja bolehnja berhenti oetawa hilang, hakim boleh memberiken kapada ajah bondanja sapembahagiannja dari itoe hatsil-hatsil soepaija anak-anak-nja bolehanak-anak-nja di nentadibken bajik-bajik sawaktoeanak-anak-nja ija orang masi beloom sampeh oemoernja.

FATSAL 319.

Bapanja oetawa iboenja anak anak jang bolehnja terla-hir di loear nikah tida boleh memakehken hatsil-hatsilnja itoe anak-anak.

PEMBAHAGIAN KATIGA.

Dari roepa-roepa permistiannja ajah bonda oetawa nenek mojang dan anak-anak dan lajin-lajin toeroen temoeroennja satoe pada lajin.

FATSAL 320.

Anak-anak tida boleh menagihken ajah bondanja di

ha-*) Menäjadi itoe hatsil-hatsil di menambahken bersama-sama harta-hartanja itoe anak-anak.

depannja hakim aken di memberiken oewang kawiu tawa salajin tjaranja biarlah di mendapetken pangkat oe-tawa pengbidoepan.

FATSAL 321.

Anak-anak dan lajin-lajin toeroen temoeroen misti pija-raken oetawa memberiken oewang rezeki kapada ajahbon-danja dan nenek mojangnja, djikaloe ija orang miskin oe-tawa tida tjoekoep pengbidoepannja.

FATSAL 322.

Anak-anak mantoe lelaki oetawa perampoewan misti djoega pijaraken oetawa memberiken oewang rezeki kapada mertoewanja lelaki oetawa perampoewan djikaloe ija orang miskin oetawa tida tjoekoep pengbidoepannja; tetapi itoe permistiannja berhenti:

1. sahandenja mertoewanja perampoewan berkawin kom-bali,

2. sahandenja lelakinja oetawa isterinja itoe mantoe dan anak-anaknja, jang terlahir dari itoe nikah, soedah bolehnja maninggal.

FATSAL 323.

Itoe permistian jang di menantoeken di dalem fatsal 321 dan 322 misti di melakoeken djoega oleh ajali bondanja dan nenek mojangnja dan mertoewanja kapada anak anaknja dan lajin-lajin toeroen temoeroennja oetawa kapadamenan-toenja.

FATSAL 324.

Itoe oewang rezeki nanti di mengatoerken dengan hal timbang menimbang hadjatnja siapa-siapa jang misti di memberiken itoe rezeki dan kakajaännja siapa-siapa jang misti memberiken oetawa membajarken itoe oewang rezeki.

FATSAL 325.

Sahandenja siapa-siapa jang misti menavimaken itoe oe-wang rezeki mendjadi mampoe oetawa memoelai tjoekoep pengMdoepannja sendiri, mendjadi tida oesali menarimaken lagi itoe oewang rezeki oetawa itoe oewang rezeki boletmja di mengoerangken : — apa lagi sahandenja siapa-siapa jang misti membajarken itoe oewang rezeki mendjadi miskin, oetawa kakajaännja bolehnja koerang ; — nanti itoe oewang rezeki di berlientiken oetawa di menjedikitken.

FATSAL 326.

Sahandenja siapa-siapa jang misti memberiken oetawa membajarken itoe oewang rezeki menerangken jang ija tida mampoe sekali membajarken itoe oewang, nanti ha-kim, sasoedahnja papriksaännja, boleh menantoeken, jang ija boleh menoempangken siapa-siapa jang misti menari-maken oewang rezekinja, soepaja di memeliharaken bajik bajik di dalem roemahnja.

FATSAL 327.

Sahandenja bapa oetawa iboenja sanggoep pijaraken di dalem roemahnja itoe anaknja jang miskin, itoe bapa oe-tawa iboenja tida oesah melakoeken itoe permistian salajin tjaranja *).

FATSAL 328.

Anak-anaknja jang terlahir di loear nikah dan soedah di akoenja oleh bapanja dan iboenja misti djoega pijaraken oetawa membajarken oewang rezekinja kapada ajah bon-danja, djikaloe ajah bondanja miskin.

Itoe ajah bondanja misti djoega pijaraken anak-anaknja jang terlahir di loear nikah dan soedah di akoenja sahan-denja itoe anak-anak miskin.

*) Mendjadi bapa oetawa iboenja tida oesah. memberiken oewang rezeki.

FATSAL 329.

Segala perdjandjian jang di mana di nienantoeken jarig ajali bondanja dau rienek mojangnja oetawa mertoewanja apa lagi anak-anak dan lajin-lajin toeroen temoeroennja oetawa menantoe tida misti melakoeken itoe permistian jang di menantoeken di dalem fatsal-fatsal 321, 322, 323 dan 328, itoe perdjandjian sabagitoe roepa tida ada ber-goenanja apa-apa. *)

BAB JANG KALIMABELAS.

Dari anak-anak jang beloom sampek dewasa (beloom tjoekoep oemoernja) dan dari Walajat.

PEMBAHAGIAN JANG PERTAMA.

DARI ANAK-ANAK JANG BELOOM SAMPEK DEWASA.

FATSAL 330.

Siapa-siapa jang beloom tjoekoep oemoer doewa poeloeh tiga talioen, oetawa jang beloom kawin lebih dahoeloe, ija orang mengartinja masi beloom akal baligh (beloom tjoe-koep oemoernja). .

Siapa-siapa bolelmja kawin, dan maski sabeloomnja oemoer doewa poeloeh tiga tahoen, nikahnja soedah bolehnja di oerejkan, ija orang tetap mendjadi akal baligh (sampeh oemoernja).

Siapa-siapa jang beloom akal baligh, djikaloe ajab bon-danja doewa-doewa oetawa salah satoenja bapanja oetawa iboenja soedah bolehnja meninggal, berdiri di bawah pa-rentahnja wali, sabagimana di menantoeken di dalem

pem-*) Segala perdjandjian jang tida tjotjok sama katantoeannja kitab hoekoem tida boleh di melakoeken, tida ada goenanja apa-apa; apa lagi notaris-notaris oetawa lajin-lajin pendjabat tida boleh mendaftarken soerat-soerat perdjandjian sabagitoe roepa.

bahagian katiga, kaempat dan kalima dari Bab ini *).

PEMBAHAGIAN KÂDOEWA.

DARI PENGATOERANNJA WALAJAT JANG OEMOEM.

FATSAL 331.

Aken satoe-satoe walajat tjoemali boleh ada satoe wali sadja, melajinken katantoeannja fatsal-fatsal 346. 354 dan 361.

FATSAL 332.

Siapa-siapa, melajinken jang, sabagimana bolehnja di menantoeken di dalem pembahagian jang kadelapan dan kasembilan dari Bab ini, tida boleh oetawa tida misti mendjadi wali, misti menarimaken mendjadi wali.

Sahandenja siapa-siapa jang di mengangkati mendjadi wali tida maoe oetawa tida lantas menarimaken oetawa melakoeken itoe walajat, weeskamer nanti melakoeken itoe walajat, aken ganti dan atas belandjanja itoe wali, saba-gimana bolehnja di menantoeken di dalem pembahagiannja kadoewa dari fatsal 360.

Kaloe bagitoe walinja misti tanggoengken kalakoeannja weeskamer, melajinken ija boleh meuagihken karoegiannja kapada weeskamer, djikaloe kalakoeannja weeskamer ada salah.

FATSAL 333.

Djikaloe, sabagimana katantoeannja ini kitab hoekoem,

*) Orang-orang Tjina, Arab, Kodja dan lajin-lajin orang Asing djoega masi beloom akal baligh kaloe beloom oernoer doewa poeloeh tiga tahoen oetawa ka-loe beloom berkawin lebih dahoeka-loe (staatsblad 1S55 No. 79).

Orang' Olanda soedab boleb berkawin, kaloe soedah tjoekoep oemoernja:

a) lelaki delapan belas tahoen; b) perampoewan lima belas taboen.

Sahandenja ija orang soedah berkawin, tetapi sabeloomnja oemoer doewa poe-loeh tiga tahoen, nikahnja soedah di meniadaken, dari sebabnja salah satoenja soedah maninggal, oetawa dari sebabnja nikahnja soedah di oerejken oleh hakim ija orang saperti soedah tjoekoep cemoernja doewa poeloeh tiga tahoen, tida dja-tooh di bawah parentahnja wali.

hakim misti menenggarken sanak soedaranja anak-anak jang beloom sampeh oemoernja, nanti saberapa boleh di

pilihken dan di sitaken ampat sanak soedaranja, doewa dari silsilatnja bapanja dan doewa dari silsilatnja iboenja;

dan tjoemab itoe sans k soedaranja jang beroemali di dalem karesidenan jang di mana itoe hakim berdoedoek, jang nanti di sitaken di hadepannj? hakim ; itoe lajin-lajin sanak soedaranja jang beroemali di lajin-lajin karesidenan, djika-loe hakim poenja pikiran ija orang perdjika-loe di menenggarken timbangannja, nanti di memanggilkan di liadepannja pe-mangkoe jang memegangken parentah di dalem afdeeling-nja jang di mana ija orang beroemah, dan soerat papriksa-annja nanti di mempersembahken oleh itoe pemangkoe kapada hakim.

Itoe sanak sanak soedaranja jang nanti di menenggarken tida lajin melajinken sanak-sanak soedaranja jang lelaki, jang soedah tjoekoep oemoernja, soedah mendjadi akal baligh

dan pendoedoeknja tanah Indi-Niderland.

FATSAL 334.

Tijap-tijap kali jang itoe sanak-sanak soedaranja misti menghadep, ija orang boleh berwakilken satoe orang jang mendjadi koewasanja..

Satoe-satoe wakil tjoemah boleh mendjadi wakilnja satoe-satoe sanak soedaranja sadja.

Siapa-siapa sanak soedaranja jang bolehnja di sitaken tetapi tida mengadep sendirian oetawa tida mengatoerken wakilnja dan tida ada sebabnja jang bolehnja di moeafa-kati pada hakim, nanti di hoekoemken denda oleh hakim tida kalebihan dari saratoes roepijah.

FATSAL 335.

Di dalem satoe boelan sasoedahnja walajatnja soedah bolehnja memoelai, wali misti memberiken hantaran oetawa penggadejan ; apa lagi sahandenja sawaktoenja walajatnja

kakajaännja anak pijatoenja bolehnja menambah, di dalem satoe boelan sasoedabnja itoe vyali bolehnja di mengadjaken oleh weeskamer, itoe wali misti menambahken itoe hantaran oetawa penggadean, sakaridlaännja weeskamer.

Itoe penggadejan di mendaftarken dengan permoehoenan-nja weeskamer.

Sahandenja wali dan weeskamer tida moeafakat satoe pada lajin dari tjoekoepnja itoe hantaran oetawa penggade-jan, salah satoenja boleh memoehoenken hakim poenja kapoetoesan.

FATSAL 336.

Sahandenja di dalem itoe waktoe satoe boelan jang di seboeti di dalem pembahagiannja jang pertama dari fatsal 335, wali beloom memberiken oetawa menambahken han-tarannja oetawa penggadejannja, nanti weeskamer boleh mengambilken gadejan di atas roemah-roemahnja oetawa tanah-tanahnja walinja.

Djikaloe walinja berpikir jang itoe gadejan terlaloe tinggi oetawa ija poenja roemah oetawa tanah lebih banjak bolehnja di menggadejken dari mistinja, nanti itoe tjidera di memoetoesken oleh hakim.

FATSAL 337.

Satoe-satoe wali, kendati roemah-roemahnja oetawa tanah-tanahnja bolehnja di mengadejken oleh weeskamer, kendati itoe penggadejan di memberiken dengan soekanja sendiri, salamanja sasoekanja sendiri, boleh menoekarken itoe penggadejan dengan hantaran, sakaridlaännja weeskamer, oetawa djikaloe weeskamer tida moeafakat sabagimana ka-poetoesannja hakim dengan hal menoeroet katantoeannja fatsal 335.

Sahandenja itoe penoekaran di mendjadiken dengan per-damejannja weeskamer, tida dengan perantarannja hakim, itoe penggadejan di meniadaken dengan permoehoenannja weeskamer; tetapi sahandenja itoe penoekaran di

mendja-Burgerlijk Wetboek. 8

diken dengan perantaranuja hakim, itoe penggadejan di meniadaken oleh pendjabat jang memegangken boekoe-boekoe penggadejan sasoedahnja itoe pendjabat bolehnja di menoendjoeken parentahnja hakim.

Sahandenja sawaktoenja itoe walajatnja kakajaannja anak pijatoe bolehnja menjedikitken tida dengan kasalahannja walinja, itoe walinja nanti bolehnja memoehoenken biarlah hantarannja oetawa penggadejannja bolehnja di mengoerang-ken djoega. Djikaloe weeskamer dan walinja tida boleh moeafakat satoe pada lajin dari itoe perkara, salah satoenja nanti boleh memoehoenken kapoetoesannja hakim.

FATSAL 338.

Sahandenja walinja di dalem waktoenja jang tetep beloom memberiken hantaran oetawa penggadejan, dan ija poenja roemah oetawa tanah tida tjoekoep aken taDggoengannja kakajaannja itoe anak pijatoe, pemegangannja itoe anak ampoenja harta di ambilken oleh hakim dari walinia dan di pesrahken kapada weeskamer, sasampehnja itoe wali sampeh bissa memberiken tanggoengan jang tjoekoep, dan ija dengan permoehoenannja sendiri boleh di pertjajaken kombali itoe hartanja anak pijatoenja oleh hakim, sasoedahnja hakim menenggarken timbangannja weeskamer.

FATSAL 339.

Sahandenja walinja bersama-sama anak pijatoenja ber-angkat dari tanah Indi-Niderland, ija boleh memoehoenken kapada hakim biarlah harta-hartanja anak pijatoenja di pertjajaken kombali kapada ija, dan hakim, sasoedahnja menenggarken weeskamer ampoenja timbangan, boleh me-nantoeken jang itoe harta-hartaoja anak pijatoe di pertjaja-ken kombali saparonja oetawa saanteronja kapada walinja, dengan perdjandjiannja jang hakim menimbangken jang pantes aken labanja itoe anak pijatoe.

FATSAL 340.

Itoe hantar-hantar jang tanggoengken kakajaännja itoe anak pijatoe, lajia dari pada segala permistiannja hantar-hanlar jang di tetepken di dalem kitab hoekoem *), saberapa boleh misti beroemah di dalem hoekoematnja Rad van Justitie, jang di dalem hoekoematnja siapa itoe wali misti memberiken itoe hantaran.

FATSAL 341.

Sahandenja hantarnja salah satoenja bolehnja maninggal oetawa bolehnja berangkat pigi dari tanah Indi-Mderland, itoe wali, dengan permoehoenannja weeskamer, boleh di menjoeroeh oleh hakim, biarlah di dalem waktoenja jang nanti di tetepken oleh hakim, itoe hantar di menggantiken oleh lajin hantar, dan sasoedahnja itoe penggantian, itoe wali jang pertama oetawa waritznja di lepas dari segala permistian dari perkaranja itoe hantaran.

Djikaloe walinja tida melakoeken itoe permistian, men-djadi tida menggantiken itoe hantar jang bolehnja pigi oetawa bolehnja maninggal, mendjadi nanti misti di me-noeroeti katantoeannja fatsal 336 dan 338.

FATSAL 342.

Hantarannja berhenti dan penggadejannja di meniadaken sasoedahnja pemarentahannja walinja bolehnja berhenti, dan walinja soedah mendaftarken soerat hoetang pioetangnja dari harta-hartanja anak pijatoe, dan harta harta kalebihannja dan soerat-soerat samoewanja soedah di pesrahken kapada itoe anak pijatoe, mendjadi tanggoengannja walinjasoedahberhenti.

FATSAL 343.

Itoe soerat-soerat aken hal menggadeh roemah-roemah oetawa tanah-tanahnja walinja dan aken hal meniadaken

*) Melibat kitab katiga, Bab katoraljoehbelas. „Dari Hantaran", fatsal 1820 sasampehnja fatsal 1850.

itoe penggadejan tida kena onkosnja oetawa padjeknja apa-apa, melajinken oepaliannja pendjabat jang memegangken itoe boekoe-boekoe penggadejan, dan itoe oepabannja misti di meinbajarken oleb itoe anak pijatoe.

FATSAL 344.

Itoe kapoetoesannja bakim jang di seboeti di dalem pem-babagiannja ini di mendaftarken di atas permoehoenannja weeskamer oetawa walinja, sasoedahnja timbangannja fiskal soedab di timbang menimbang oleb hakim, tida dengan lajin-lajin sjarth, dan itoe kapoetoesannja tida boleh di mengobahken oleh Rad besar.

PEMBAHAGIAN KATIGA.

DARI WALAJATNJA BAPANJA DAN IBOENJA.

FATSAL 345.

Sasoedahnja salah satoenja bapanja oetawa iboenja bo-lehnja maninggal, siapa-siapa bapanja oetawa iboenja jang masi hidoep, ija itoe jang mendjadi walinja anak-anak jang beloom sampeh oemoernja, jang beloom akal baligb.

FATSAL 346.

Tetapi bapanja, sahandenja ija bolehnja maninggal lebih dahoeloe, mendjadi iboenja jang memegangken walajat-nja, boleh mengangkati di dalem soeratwatsijat satoe orang jang toeloengken iboenja dari perkaranja itoe walajat;

mendjadi iboenja tida boleh melakoeken apa-apa dari per-karanja itoe walajat tiada dengan idinnja itoe penoeloeng;

tetapi sahandenja iboenja mengira jang kalakoeannja itoe penoeloeng tida moeafakat dengan labanja anaknja, ija boleh memoehoenken kapoetoesannja hakim.

Tetapi djikaloe bapanja soedah menetepken kalakoean-nja dari perkara walajat jang iboekalakoean-nja misti moeafakati bersama-sama penoelocngnja, aken itoe lajin-lajin

kalakoe-annja iboenja boleh berboewat sasoekanja sendiri, ija tida misti moeafakat sama itoe penoeloeng.

FATSAL 347.

Itoe penoeloeng di mengangkati di dalem soerat watsijat oetawa di dalem lajin-lajin soerat notaris.

FATSAL 348.

Sahandenja lelakinja bolehnja meninggal, isterinja me-nerangken dari kahendaknja sendiri oetawa dengan dja-wabnja pertanjaännja hakim mengakoe mendjadi boenting, nanti weeskamer misti memegangken walijatnja di atas itoe anak jang beloomnja terlahir, dan akalken biarlah harta-hartanja di mendjagaken dan di memeliharaken ba-jik-bajik aken labanja itoe anak, djikaloe ija terlahir dengan bidoepnja, dan djoega aken labanja lajin-lajin wa-ritznja.

Djikaloe itoe anak bolehnja terlahir dengan hidoepnja, nanti misti di menoeroeti katantoeannja dari perkaranja walajat.

FATSAL 349.

Iboenja tida misti mendjadi walinja ija poenja poetra, djikaloe ija tida soeka memegangken itoe Avalajat; tetapi

Iboenja tida misti mendjadi walinja ija poenja poetra, djikaloe ija tida soeka memegangken itoe Avalajat; tetapi

In document Tanah Hindia Nederland. (pagina 108-191)