• No results found

Maka djikalau anak mengakoe itoe tiada berkenan (voldoet) pada

In document mr 0093 2754 (pagina 44-49)

orang toeanja mengakoe, maka mereka itoe boleh meniadakan padanja dan mengambil lain orang ganti padanja.

K ^ H U

Nadeelen van de adoptie zooals die thans plaats heeft.

Aant. majoor MAOEMBI : Tahoe djadi begitoe di-Maoembi, akan tetapi dalara hal mengakoe anak atau bapa tiada barang larangan. 1

Aant. majoor TONSÖA : Boekan kebiasaan Tonsëa.

Maka dalam hal jang sedemikian , maka anak mengakoe jang ditia-dakan itoe hilang segala haknja jang timboel dari hal pengakoean anak itoe dan anak mengakoe jang baharoe itoe ganti padanja.

Maka djikalau hendak menia-dakan satoe anak mengakoe, maka diboeatnja poela satoe perhimpoenan sebagaimana moela-moela dan dibe-ritakannja hal meniadakan itoe pada kaoem keloearganja d.U. orang jang hadir disitoe.

Biasa diboeatnja itoe seketika djoega poen dengan mengambil anak mengakoe lain. Akan tetapi hal meniadakan anak mengakoe itoe kadang djadi atau tiada tahoe djadi sedang sebelah menjebelah soedah terikat olëh hal itoe.

Akau tetapi seperti soedah di-njatakan diatas ini maka peratoeran ini jang pada moela-moela atau dari asalnja ada baik dan senonoh, maka kemoedian hari soedah beroe-bah perangainja dan soedah men-djadi satoe djalan jang menmen-djadi pohon dari banjak perkara jang koerang baik, tipoe daja, tindisau dan aniaja (knoeierijen en kneve-larij).

Seperti soedah diperikan (be-schreven) diatas i n i , maka banjak kali orang jang boekan keloearga diambil anak mengakoe ; itoe soedah koerang patoet sedang olëh hal sedemikian maka itoe keloearga diroegikan.

Ook adoptie van ouders is dus in Maoembi toegelaten.

Aant. majoor MAOEMM : Hal itoe koerang djadi di-Maoembi, karena segala waris haroes tahoe segala perboeatan iboe bapanja da-lam hal poesaka.

Aant. majoor TONSSA : Boekan kebiasaan Tonsëa.

Lebih-lebih anak-anak dari itoe doea laki b i n i , djikalau mereka itoe ada anak, jang menderita ter-laloe banjak roegi.

Banjak orang jang diakoe anak tiada lagi mengikoet djalan seba-gaimana terseboet d i a t a s i n i , dengan pëndëknja sebagaimana atoeran.

Sedang ia chawatir djalan men-dapat alangan dari pada pihak anak-anak atau keloearga dari jang hendak mengakoe anak.

Apa sekarang diboeatnja?

Dengan diam-diam dan sem-boenji-semboenji ia memboeat satoe soerat pengakoean dengan keten-toean-ketentoeau jang memperoen-toengkan padanja (voordeelige be-palingen).

Maka soerat ini dibe.rinja orang toea jang hendak mengakoe anak padanja bertanda beserta dengan diam-diam dan semboenji, maka djikalau kepala negeri ada sehati dengan dia (op zijn hand) lagi olëh kepala negeri.

Maka soerat ini teroes disim-pannja.

Maka datang kematiau dari orang mengakoe anak padanja, maka ia lagi toeroet boeat belandja (onkosten maken).

Serta soedah maoe berbahagi harta ketinggalan dari jang me-ninggal, maka baharoe dinjata-kannjalah pada waris-waris dari jang meninggal, bahwa ia lagi ada hak atas poesakanja dari jang me-ninggal olëh karena ia ada anak mengakoe.

Aaiit. majoor MAOEMBI : Di-Maoembi tiada biasa begitoe.

Aant. majoor ToNsëA: Kepala-kepala jang diakoe anak biasa;

boekan dia jang poetoes perkara tanah dimana ia soedah berolëh

Baharoe dioendjoekkannja soerat pengakoean anak itoe.

Maka hal j a n g sedemikian tiada halal dan koerang patoet sekali adanja. Sedang atas peri sebegitoe hak-hak dari anak-anak soenggoeh dikoerangkan (worden de rechten van anderen verkort) atas satoe djalan tipoe daja.

Bahkan hal mengakoe anak atas peri hal demikian sebenar-benarnja tiada bolëh dipakai (niet geldig) sebab :

I. itoe tiada menoeroet 'adat kebiasaan dan

I I . bolëh djadi soedah dipakai kepaksaan dan lain-lain djalau j a n g koerang patoet pada dapat itoe soerat pengakoean.

Berikoet banjak orang ketjil mengakoe anak sama pemerintah negeri atau district dengan maksoed pada mendapat tolongan dari pa-danja, djikalau ia mendapat perkara tanah d.1.1. Selama ia ada dalam kebenarannja (in zijn recht) maka hal ini tiada terlaloe djahat meski-poen itoe anak mengakoe alias pemerintah tiada lagi benar dan soenggoeh (onpartijdig) dalam pe-meriksaan dan poetoesannja.

Tetapi serta djoega iboe bapa mengakoe itoe empoenja hak ada koerang terang (twijfelachtig) maka tentoe-tentoe banjak perkara jang koerang baik dan djahat djadi, se-dang tentoe anak mengakoe itoe, jaïtoe pemerintah, akan poetoes hal ini mengoentoengkan (ten voor-deele) pada iboe bapanja mengakoe

Wenschelijkheid van een vert van adoptie.

[ sedang itoe ada bagi goeiianja sendiri.

Demikian dalam pembahagian poesaka maka anak-anak mengakoe terbanjak kali terbalik mendapat bahagian lebih besar atau banjak dari anak-anak darah sendiri sebab ia ada pemerintah; djadi olëhkarena itoe orang-orang takoet padanja, atau sebab ia ada banjak 'akal djahat dan tipoe daja, djadi di-perdajakannja teman-teman waris-nja sehingga dengan sedemikian diroegikannja itoe anak soenggoeh.

Adakalanja sebab itoe anak me-ngakoe ada lebih tahoe itoe taranak-taranak dan toetoeran-toetoeran dari dotoe mojang a t a u , sebab datang kematian iboe bapa maka itoe anak-anak soenggoeh ada ketjil l a g i , maka anak mengakoe itoe mendapat itoe poesaka atau baha-gian jang terbesar sedang anak-anak soenggoeh ikoet mata.

Demikian maka ada banjak lagi hal-hal (feiten) jang boleh menoen-djoekkan djahat dan boeroeknja hal anak-anak mengakoe, seba-gaimana itoe sekarang soedah ber-oebah (ontaard).

Soenggoehpoen itoe ada amat baik sekali djikalau Gouvernement boleh meniadakan hal mengakoe anak i n i , sedang itoe tiada lagi berkadar dengan waktoe dan oesaha sekarang ini.

Maka hal mengambil anak-anak mengakoe itoe sempat ditiadakan dengan tiada bersentoehan dengan

Allereerst noodig : verbod om

In document mr 0093 2754 (pagina 44-49)