• No results found

Ja, dan heb ik zo een beetje alle dingen wel gevraagd Nog één ding, ik zou wellicht nog op hoger niveau een interview willen doen, dus met iemand van de stad Antwerpen, heb jij een idee

Interview met Orphee Marien 16 juni

J: Ja, dan heb ik zo een beetje alle dingen wel gevraagd Nog één ding, ik zou wellicht nog op hoger niveau een interview willen doen, dus met iemand van de stad Antwerpen, heb jij een idee

met wie ik contact op kan nemen daarvoor?

O: Euh, het makkelijkste zou zijn de milieudienst, die zijn zeer toegankelijk en zeer aanspreekbaar. Euh, alleen weet ik niet of zij voldoende visie hebben of voldoende connecties hebben met het culturele aspect om er voldoende antwoord op te geven. En binnen cultuur, is echt moeilijk om op

deze moment iemand aan te reiken. Wij zijn euh, zeker de administratie van cultuur is volledig in transitie, waarbij dat er heel veel mensen van plek verandert zijn, die zich nog aan het inwerken zijn en zo. Dus ik weet ook niet wie ik daar nu zojuist kan…ik ken de verantwoordelijke die dat milieuaspect een beetje opvolgt, maar ik vrees dat die. Ik zal je twee namen doorgeven. Met de milieudienst zal je een heel enthousiast motiverend gesprek hebben, euh, het ander, vanuit cultuur zal moeizamer gaan. Maar ik weet wat er uit beide zal uitkomen.

J: Naja, ik kan het in ieder geval proberen. Ik ben ook wel benieuwd naar beide visies eigenlijk. O: Vanuit de milieudienst zien ze eigenlijk eerder alle actoren, iedereen die binnen deze stad een rol kan spelen wordt betrokken en wat je vaak ziet en waar ik dan altijd een beetje voorzichtiger is dat heel vaak van externe of bijvoorbeeld van goede doel organisatie, natuurpunt of bosbeheer of weet ik veel wat, worden er kunstenaars of artiesten vaak gebruikt als boegbeelden. De Bv’s die bioweek ondersteunen of die mee op de affiches staan en dat zijn vaak acteurs of actrices van TV programma’s maar evengoed uit het theater. Euh, dus vaak wordt de kunstensector of culturele sector gezien als “zij moeten onze boodschap uitdragen”, want wij zijn een goede organisatie en wij hebben een goede boodschap en jij bent de kunstenaar met een bekend gezicht en jij moet dat nu even gaan vertellen. En dat is natuurlijk een heel foute. En dan probeer ik altijd een beetje zo van wat wil je nu van die culturele instelling. Dus dat merk je wel. Dat vaak vanuit andere organisaties gezien wordt naar de culturele sector als zijnde oh ja, die gaan het, die gaan ons probleem oplossen want onze boodschap is goed en zij gaan ze vertellen. Dat is zo’n val waaraan je merkt dat als je een gesprek voert dat het heel snel die richting uit gaat. Dus ja, ik kan je twee contactgegevens doorgeven en dan zal ik u die

beleidsplannen ook nog doorsturen.

O: Want wat ben je nu precies aan het onderzoeken? Ben je aan het onderzoeken of het mogelijk is om zoiets op te starten in Rotterdam? Of wat er nodig is om een goede voedingsbodem te hebben?

J: Nou in Rotterdam hebben ze twee programma duurzaam opgesteld, één liep tot 2014 en de ander loopt nu tot 2018 en die zijn sterk, de haven en alles wordt er in meegenomen, maar er is geen

aandacht voor kunst en cultuur. Dus dat was een beetje de aanleiding om een onderzoek te starten, wat kan kunst en cultuur bijdragen aan de stad en toen kreeg ik ook antwoord van degene die de plannen heeft gemaakt, van “naja, ik vind het nogal een curieuze combi” en wilde daar ook niet over in gesprek gaan, dus dat gaf nog meer aanleiding om het dan wel te gaan onderzoeken. En er is in het verleden wel een soortgelijk Greentrack-achtig iets geweest met theaters in Rotterdam, maar dat heeft eigenlijk maar een jaar kunnen leven en toen hield de financiering op en toen is dat weggegaan. En dat is eigenlijk een beetje het enige wat centraal geregeld is in Rotterdam, wat dus eigenlijk weer is

stukgelopen. Dus ik wil eigenlijk kijken, omdat Antwerpen de tweede grote havenstad van Europa is, dacht ik, ik wil hier zoeken van wat gebeurd hier al en hoe denken ze er hier over, en kunnen we daar in Rotterdam nog wat van leren? Dat is eigenlijk een beetje..

O: Omdat je ook zegt de haven, ook in Antwerpen heeft de haven een vrij grote rol he. De haven op zich heeft ook een charter opgesteld waarbij ze ook zichzelf als haven willen verduurzamen, dus die zijn er ook heel hard mee bezig ja. Wij hebben hier bijvoorbeeld binnenkort ook, we zijn een nieuwe wijk aan het ontwikkelen op het zuiden van Antwerpen waar ook warmtenet waarbij een hele wijk draait op het warmtenet.

J: Vanuit de haven?

O: Nee, ook vanuit een bedrijf, er komt een woonwijk en een bedrijvencentrum en het bedrijvencentrum gaat dan eigenlijk die wijk voorzien.

J: Ja daar zijn ze nu in Rotterdam ook aan het onderzoeken, maar dat is allemaal zo technologisch en zo altijd die technische en innovatieve aanpak staat overal voorop. Terwijl ik denk kunst en cultuur kan juist zoveel..

O: de menselijke aspecten en het verhaal en zo..

J: Precies en het debat, mensen bewust laten worden en mensen nieuwe inzichten geven, dat wordt volledig over het hoofd gezien en dat wil ik dus graag onderzoeken, van wat is er mogelijk.

O: Ik denk ook dat vaak de reden is dat beleidsmakers het inderdaad heel technisch zien, dat cultuur er ook geen rol in krijgt, omdat zij niet zien wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn. Ja, euh, nee hier is het ook eigenlijk dat het beleid er totaal geen aandacht voor heeft.

J: Maar ik heb wel het idee dat het hier, zoals het hele Greentrack en zo, het leeft hier wel meer. In Rotterdam leeft het nog helemaal niet. Daar zijn mensen nog überhaupt angstig om er maar iets mee te

beginnen want er is geen geld. Van te voren ziet men al zo veel beren op de weg, dat ze denken, we doen het gewoon niet.

O: Terwijl het niet altijd perse een duurder verhaal is. Want een hele hoop organisaties, zeker kleine organisaties hier in Antwerpen werken duurzaam vaak omdat ze maar beperkte middelen hebben. We werken met recuperatiemateriaal, werken met wisselende acteurs, het vervoer, puur kostenbesparend. Het hoeft niet altijd perse een duurder verhaal te zijn. Als je allemaal LED verlichting, de hele lampen set wil veranderen, je wilt overal isolatiesteken, ja dan wordt het wel duurder, maar er zijn verschillen natuurlijk he?

J: Het enige voorbeeld in Rotterdam dat er bijvoorbeeld is, is de Schouwburg Rotterdam, die is heel erg bezig, maar die zoekt het dan altijd internationaal, dus die zitten bij Imagine 2020 dat is dan zo’n Europees samenwerkingsverband en 7 Square Endeavour zijn ze nu aan het oprichten en dan werken ze met allemaal wereldpleinen waarbij de met heel de wereld samenwerking, maar dat is allemaal zo groots, terwijl het lokale vergeten wordt.

O: Ja het lokale he. Absoluut. Het Toneelhuis bijvoorbeeld, is een grote instelling hier in Antwerpen, maar die zien ook de lokale rol, die bieden ook ondersteuning aan kleinere organisaties, die lenen ook materiaal uit. Dus dat is inderdaad, die proberen de lokale rol ook wel op te nemen.

J: Dus dat is iets wat nog veel meer moet gaan groeien in Rotterdam. Dat heeft Antwerpen wel, ik vind dit een goed voorbeeld ook hoe het kan werken.

O: Nu is het wel zo, bijvoorbeeld in Leuven, is het gestopt omdat het daar ook is opgestart geweest met financiën, met eenmalige subsidie vanuit de milieudienst. Daar is toen een externe

milieuorganisatie opgezet om het geheel te coördineren, euh, na een jaar viel die subsidie weg en was het ook gewoon helemaal gedaan. En ook het feit dat het een externe milieuorganisatie was, die eigenlijk de culturele sector niet goed genoeg kende of die te veel kwam met theoretische dingen. Dus eigenlijk was er al een weerstand puur tegen die organisatie, maar ook het feit dat ze eigenlijk

niemand, en daar zitten ze maar met tien organisaties, zelfs als ze met een bijdrage zouden werken hebben ze nooit genoeg geld om iemand effectief daar voor aan te werven. Zo je hebt al verschillende cases, waarbij ook de nieuwe opstartende organisaties, dat begint allemaal met een stedelijke subsidie en dan is het nog de vraag, kom binnen drie jaar nog eens terug en ik zal eens zeggen hoeveel het er nog zijn. Dus het is wel een moeilijk verhaal, omdat zoiets als dit heeft wel een coördinatie nodig. Ik merk dat ook, als ik het niet opvolg dan wordt het niet opgevolgd. Het wordt wel heel erg

gewaardeerd, dus dat is wel fijn. Wij zijn zelf een culturele organisatie, nu wij zijn zelf niet

producerend, dus dat is sowieso ook al een ander verhaal, maar wij zijn wel een culturele organisatie, wij zijn collega’s. Ik probeer hier ook van alles uit en ik loop ook constant tegen de muren en dat maakt mij ook begripvol, en ik weet waar ze over spreken als ze zeggen “het lukt niet” en dan zeg ik van “ja, ik snap het, bij mij ook niet”. Dus, dat zorgt er wel voor, bij ons is het echt een beetje een collega overleg, maar moest die coördinatie er niet zijn dan zou het er ook niet zijn hoor. Ik zie niemand het overnemen. En dat is niet dat ik mezelf schouderklopjes geef van wauw, ik zie

verschillende mensen in de sector die het zouden kunnen doen, maar niemand die er tijd voor heeft om het op zich te nemen. Dus, daar staat of valt het echt wel mee.

J: Ja er moet dan een vergelijkbaar iets komen, de gemeente moet het gaan financieren om het mogelijk te maken.

O: Ja, of een jullie hebben toch ook een Uitburo? Is dat ook niet ondersteunend? J: Euh, ja, maar wel op een andere manier dan hier geloof ik.

O: Ja, want eigenlijk hebben wij een soort gelijke werking met een Uitburo. Bijvoorbeeld onze balie is een culturele infobalie, maar dat is eigenlijk om, wij maken een aantal tijdschriften en magazines, de cultuurmarkt is eigenlijk vergelijkbaar met een Uitmarkt.

J: Oja, jullie hebben ook een 24 uur cultuur toch?

O: Ja dat is er nu niet meer, dat hadden we inderdaad. Maar een museumnacht hebben wij

bijvoorbeeld zo ook. Dus ja wij doen eigenlijk wel soortgelijke initiatieven. Wij zorgen voor de brug tussen kunstorganisaties en het publiek en dat proberen wij te doen door middel van verschillende manieren van communicatie dus, een evenement of een tijdschrift. Wij maken ook een uitzending op de regionale televisie rond cultuur enzo. Dus we zijn eigenlijk een ondersteunende organisatie. Dus een Uitburo zou eigenlijk lijkt mij, als je een partner moet zoeken, lijkt mij dat dan misschien toch nog wel een mogelijke.

J: Ja, dat kan ik nog wel even verkennen. Dat is zeker een goede, daar had ik nog niet zo over nagedacht.

O: Door Greentrack treden we wel een beetje buiten ons normale werking, euh, maar het sluit er wel bij aan, ook omdat wij al op zoveel andere momenten overleg hebben met de culturele sector, ook voor ticketing of informatie en dat soort dingen. Dat was dus eigenlijk al een makkelijke instap. J: Dat was eigenlijk het hele verhaal, dank je wel.

O: Graag gedaan.

Interview met Debbie Bevers en Tim Zeegers