• No results found

Pada menjataken hal menjerahken perkara-perkara kepada Landraad.

FASAL 259.

Tiap-tiap perkara hoekoeman, djikaloe di fikirken masok djoemlah kcewasa hoekoem Landraad, wadjib di serahken kepada Landraad itoe, dengan djalan jang sah.

Djikaloe barang soewatoe perkara soedah di preksa dahoe-loe, oleh hakim polisi dengan sampornanja, ladahoe-loe, pada tim-bangan Resident, perkara itoe masok djoemlah koewasa Raad Sambang atau Landraad , maka oleh Resident di kirim soerat-soerat perkara itoe kepada kepala Raad Sambang atau ke-pada kepala Landraad, serta membri titah sopaja jang ter-toedoh itoe, djikaloe belom di pendjaraken , misti di

pen-— io8 pen-—

djaraken aken dia, pada hal salah iloe di anljamken dengan barang soewatoe hoekoeman jang terscboet pada kitab hoe-koem seksa anak negri, fasal 5 nomor 1 datang kepada nomor A.

Djikaloe perboeatan jang tettoedoeh itoe di antjamken de-ngan hoekoeman kerdja paksa, di loewar rantei, lebih dari pada doewa tahon lamanja, sebab mentjoeri, atau menipoe orang, atau meioesakken kapertjaja'an orang, atau meloeka-ken orang, atau menganljammeloeka-ken orang, atau meminta-minta, atau pelantjongan, atau djikaloe perboeatan itoe di kataken overtreding, ja-itoe melangkah prentab, jang di antjamken dengan denda, atau merampas barang, serta dengan kerd,a paksa di loewar rantei, maka Resident boleh soeroeh tinggal jang tertoedoh itoe di dalam pendjara atau mcmbri prcnlah sopaja ija di pendjaraken.

Djikaloe perboeatan jang tertoedoh itoe tiada masok djoem-lah jang terseboet di alas ini, maka oleh Resident di titahken sopaja orang itoe sakoetika itoe djoega di ka-i djalan terlepas.

FASAL 260.

Artinja fasal jang di atas ini bahoevva Resident itoe wadjlb atasnja menjoeroh memandjaraken orang jang tertoedoh itoe djikaloe salahnja di antjamken dengan hoekoem kamalian atau dengan hoekoem kerdja paksa dengan pakei rantei, dan Resident boleh menjoeroeh memandjaraken orang itoe djikaloe salahnja di antjamken dengan hoekoenf kerdja paksa di loe-war rantei, lebih daii_doewa tahon lamanja.

Dan lagi, artinja fasal di atas ini, bahoewa dalam perkara overtreding (melangkah prenlah) Resident boleh menjoeroeh metnan ijaraken orang jang icrdocdoh itoe, hanja djikaloe alas ,'alahnja di antjamken hoekoeman denda atau merampas Larang, seria dengan kerdja paksa di loewar ranlei.

— 159 —

FASAL 261.

Djikaloe tiada ada hal ahwal, sebagei jang terseboet pada doewa fasal di alas ini, maka oleh Resident di bri titah so-paja orang jang tcrtoedoh itoe di kasi djalan terlepas, tetapi soeral-soerat perkaranja tiada salah di kirimken kepada kepala Raad Sambang atau kepala Landraad, pada hal Resident timbang bahoewa ada sebabnja jang samporna aken tarik orang itoe kahndapan Raad Sambang atau kepada Landraad itoe.

Maka djikaloe, pada pendapatan Resident, orang jang tcr-toedoh itoe sekali-kalipon tiada bersalah maka tiada oesah di kirimken soerat-soeratnja.

FASAL 262.

Segala Assistent-Resident polisi di kota-kota, iboe negri residensi, dan Assistent-Resident di afdeeling boleh di koe.wa-saken oleh Resident, aken menjerahken perkara-perkara kepa-da Raad Sambang atau kepakepa-da Landraad , maka oleh Assistent-Resident itoe di kirimlah soerat-soerat aljara itoe, dengan nama Resident, kepada kepala Raad Sambang atau kepala Landraad, seria memoetocsken alas orang jang tcrtoedoh itoe, sah di pendjaraken dahoeloe, aken dia, atau tiadakah

FASAL 263.

Adapon jang menaikken perkara kepada sidang Landraad, ja-itoe kepala Landraad.

Aken hal itoe, telah di trimanja soerat-soeralnja, maka sekoetika djoega di timbangnja dengan saksama.

FASAL 264.

Maka djikaloe, pada pendapatan kepala Landraad, perkaia itoe tiada masok djoemlah pengoewasa'an Landraad jang di kepalai'nja, melainken masok djoem!ah pengoewasa'an hakim hakim jang lain, atau djikaloe pada_ pendapatannya bahoewa

— 160 —

peiboeatan jang di toedoh atas sa'oiang itoe boekan salah krimineel dan bockan salah overtreding, alau pada penda-patannja tiada adu sebabnja jang samporna aken menarik orang itoe pada sidang, maka dengan sigeralah kepala Land-raad mendjatoliken kapoetoesannja atas orang jang tertoedoh itoe.

Djikaloe, pada pendapatan kepala Landraad, bahoewa ka-preksa'an perkara itoe belom matang maka hendaklah ija mengambil aloeran sopaja di preksanja lebih djaoeh.

FASAL 265.

Dalam segala hal jang terseboet, maka wadjib atas kepala Landraad aken mendjatoliken kapoetoesan, dengan menoeroet.

boenji fasal-fasal 240b. dan 240c. dan 240e. Inlandsch Regle-ment, termoewat pada soerat Staatsblad lahon 1885 nomor 81.

FASAL 266.

Maka segala kapoetoesan jang terseboet pada fasal 264 di atas ini wadjib di poetoesken »dengan nama Baginda Maha Radja" menoeroet boenji fasal 421 Inlandsch Reglement, de-ngan mcnjataken nama jang terdoedoh itoe, dan oemoernja;

dan negri osalnja dan tempat kadoedoekannja dan pentjahri-annja, dengan raenerangken apakah sebabnja maka orang ij mg tertocdoeh itoe ada di tarik kahadapan Landraad.

FASAL 267.

Menoeroet boenji fasal 240 b. Inlandsch Reglement, jang terseboet di atas tadi, maka kepala Landraad, djikaloe di timbangnja perkara itoe tiada masok djoemlah mahkamat jang di kepalanya, melaiuken masok djoemlah pengoewasa'an hakim polisi, alau pengoewasa'an Raad Kaboepalen, alau Raad Distrik, maka wadjib atasnja aken menjerahken per-kara itoe kepada marika itoe, dengan berkirim soera t-soerat-nja kepada Resident, maka Resident itoe, oleh keranaboenji

- 1 6 1 —

fasal 84 Inlandsch Reglemen, hendaklah djaga sopaja hakim jang di toendjoek olehnja mendjalanken kapoe'oesan kepala

Landraad itoe.

Aken lelapi, djikaloe hakim polisi, atau Raad Kaboepa'cn, atau Raad Distrik, merasa dirinja tiada sah, kerana perkara itoe masok djoemlah pengoewasa'an hakim jang lain maka haroes dan wadjib djoega ja menolak perkara itoe sopaja di preksanja oleh hakim jang lain itoe jang misli mendjalanken itoe.

FASAL 208.

Djikaloe ada perkara jang pada pendapatan kepala Landraad tiada masok djoemlah pengoewasa'an Landraad jang di kepa-lai'nja , melainke» masok pengoewasa'an Raad Sambang, atau Landraad jang lain , alau barang scewatoe mahkamat Eropa, maka di kirimkenlah soerat-soerat perkara itoe, dengan soerat kapoetoesannja jang terang dan jang menjeboelken segala sabab-nja , kepada kepala Raad Sambang alau kepala Landraad jang lain itoe, atau kepada fiskaal dari mahkamat Eropa jang di ikirken sah memareksa perkara iloe.

FASAL 209.

Djikaloe ada perkara jang pada pendapatan kepala Landraad masok djoemlah pengoewasa'an Landraad jang di kepalamja nja iloe, maka di limbangnja, adakah lagi hal ahwal jang wadjib di preksa dahoeloe sabelom perkara itoe di naikken kasidang'?

Djikaloe pada sangkanja wadjib memareksa saksi dahoeloe atau melihat barang 3pa pada tempatnja pada djalan oendang-oendang, alau ada pemareksa'an lain'lain lagi jang wadjib di djalanken dahoeloe, maka di djoendjoengkennja kepada am-tenar jang mengadoeken perkara itoe kepadar.ja.

Adapon amtenar iloe wadjiblah alasnja mendjalanken djalan pemareksa'an jang di djoendjoengken kepadanja iloe, seria berkirim soerat-soerat proces-verbaalnja.

162

FASAL 270.

Djikaloe pada timbangan kepala Landraad, tiada ada barang soewatoe jang ferloe aken di preksa daboeloe, atau soedah selesih pemareksa'an jang seperti terseboet pada fasal 269 di atas ini, maka laloelah di poetoeskennja aken hal iloe dengan menjalaken sebubnja, dan dengan menoeroet atoeran jang terseboet di bawah ini ja-ni :

FASAL 271.

Djikaloe pada timbangan kepala Landroad njala pada dja-lan pemareksa'an itoe, bahoewa hal jang di adoeken itoe boekannja perboewatan jang mendjadi perkara krimineel atau perboewatan melangkah prenlah, atau njata pada dja-lan itoe, bahoewa tiada ada sebab jang berat akcn menoen-toet perkara itoe pada djalan hoekoem, maka di njatakennja hal itoe pada soerat kapoeloesannja, dan djikaloe orang jang di toedoh atas perkara iloe ada terpendjara, maka di soei oh lepasken aken dia, oleh kepala Landraad itoe, melainken djikaloe ada sebabnja jang lain, jang mewadjibken meman-djaraken dahoeloe aken orang jang terloedoeh itoe.

FASAIJ 272.

Djikaloe ada perkara jang pada timbangan kepala Landraad tjoekoep berat, sahingga wadjib atas orang jang di toedoh itoe di toenloet pada djalan hoekoem perkara krimineel, maka di soeroehnja hoekoemken perkara itoe pada Landraad, dan di tetapkennja hari atjaranja, dan di soerohnja djaksa me-manggil saksi mengadap pada hari itoe, dengan pertoeloengan kepala kepala distrik, dan di soeroehnja membri lahoeken kepada orang iloe aken hadlir pada sidang pada hari jang di tetapken itoe; adapon menelapken hari atjara itoe hen-daklah di timbang dengan dekat djaoeh tempat kadoedoekan saksi-saksi itoe.

J ü S