• No results found

Pada menjataken hal bermasjawarat dan hal kapoetoesan dan hal

proces-verbaal.

FASAL 326.

Maka karana pengadoe'an jang di adoeken atas orang jang di toedoh, dan karana barang apa jang ternjala pada djalan pemareksa'an p.da sidang, maka bermasjawarallah Landraad aken hal jang terseboet di bawa ini ja'ni:

i. Peiboewalan apa jang telah dapat di terangken dengan preksa pala djalan hoekoem itoe?

2. A.lakah dapat di terangken bahoewa orang jang di toedoh itoe benar ija salah atas perboewatan itoe?

3. Apa salah perboewatan itoe?

4. Apa hoekoemannja jang wadjib di kenaken alas orang jang di toedoh itoe?

— 192 —

FASAL 327.

Djikaloe pada pendapatan Landraad orang jang di toedoh itoe salahnja tiada dapat di terangken maka di hapoesken pengadoewan atasnja itoe; dan djikaloe orang itoe terpendjara maka di soeroh lepasken aken dia, lantas djoega, melainken djikaloe ada barang soewatoe hal jang lain, jang mewadjibken orang itoe terpendjara.

FASAL 328.

Djikaloe pada pendatan Landraad benar salah orang jang di toedoh itoe, maka di djatohken atasnja, oleh Landraad, hoekoeman jang telah di wadjibken atas perboewalan itoe, maskipon dalam pemareksa'an pada sidang, bahoewa perboe-walan itoe hanja masok djoemlah perkara melangkah prentah.

Pada hal orang jang di toedoh itoe salahnja lebih dari satoe, maka hoekoeman jang terberat sahadja di djatohken atas orang itoe.

Aken tetapi atoeran jang achir ini tiada kena kepada hal denda oewang dan kepada hal rampasan atas barang apa-apa.

FASAL 329.

Djikaloe pada pendapatan Landraad, orang jang di toedoh itoe salahnja tiada dapat di terangken, maka di hapoeskon pengadoe'an atasnja itoe; dan djikaloe orang itoe terpendjara, maka di soeroh lepasken aken dia lantas djoega, melainken djikaloe ada barang soewatoe hal jang lain, jang mewadjibken di biarken terpendjara.

FASAL 330.

Dan lagi, djikaloe pada pendapatan Landraad, orang jang di toedoh itoe perboeatannja jang di toentoet pada djalan hoekoem itoe telah njata di terangken tetapi tiada masoek djoemlah perkara krimineel, atau tiada masok djoemlah per-kara melangkah prentah, maka di hapoesken aken dia dan

— 193 —

pada tertoenloet pada djalan hoekoem aken hal perboewatan itoe; dan djikaloe orang itoe terpendjara, maka di soeroh biarken terpendjara sahingga selesih pcrkaranja itoe di revi-siken.

FASAL 331.

Djikaloe njata orang jang di toedoh soedah kena hoe-koeraan sebab perboewatan jang membri hoekoem krimineel, atau sebab perboewatan melangkah prentah, tetapi perboe-watan itoe di perboewatnja kemoedian dari pada perboeperboe-watan jang baharoe di atjaraken itoe, maka aken hal mendjatohken hoekoeman jang baharoe itoe, hendaklah Landraad timbang menimbang dengan hoekoeman jang telah di djatohken itoe.

Aken tetapi, barang apa hal djoega, maka tiada boleh Landraad mendjatohken hoekoeman jang djoemlahnja dengan hoekoeman jang telah di djatohken itoe mendjadi terlebih berat dan pada hoekoeman jang sehabis-habisnja berat jang di wadjibken atas perboewatan orang itoe jang tersangat berat salahnja.

Pada hal orang di toedoeh itoe wadjib atasnja denda mati sebab perboewatannja jang di hoekoemken itoe, maka di djatohkenlah hoekoeman mati dengan tiada oesah di endahken hoekoeman jang telah di djatohken dahoeloe atas orang itoe Adapoen atoeran pada fasal ini tiada kena djoega kepada hal denda dan kepada hal rampasan barang apa-apa.

FASAL 332.

Pada hal bermasjawarat, pada sidang Landraad, maka terlebih dahoeloe Hoofddjaksa dan hoofdpanghoeloe mengata-ken fikirannja, kemoedian di tanjamengata-ken fikirannja Lid-Lid dalem madjehs Landraad itoe, laloe di poetoesken dengan kebanjak-' kan soewara, menoeroet boenji fasal 39 dan fasal 40 dari pada soeral atoeran jang menentoeken pangkat dan koewasa segala hakim (Regterlijke Organisatie).

— 494 —

Pada fasal 282 Inlandsen Reglement, bahgiannja jang ka-d>ewa, tiada di -eboet misti de gar fikirannja adviseur, bam>sa Tjina, tetapi soedah lentoe, fikirannja adviseur itoe , farloe dan misti di tanja me loeroet boenji faswl 315 Inlandsen Reglement, da-i fasal 7 d <ri pada soeiat atoeran aken menentoeken pangkat dan koewasa segala hakim (Regterlijke Organisatie).

§ « .

Pada menjataken hal kapoetoesan.

FASAL 333.

Menoereet oendang-oendang Inlandsch Reglement, fasal 421, maka di atas tiap liap kapoetoesan, dalem perkara krimeneel wadjib di toelis perkataan »Dengan n<ima Baginda Maha Radja"; d j i k a di laleiken menoelis ini perkala-an, maka ba-tall h kapoetoesan itoe.

FASAL 334.

Maka inilah moewatan soerat kepoetoesan :

Pertama: nama orang jang di toedoeh, dan oemoernja, sedapel-dapetnja di kira-kivaken, dan tempat ija di peranak-kan, dan tempat kadoedoekan alau tempat kadiamannja, dan pekerdja-annja.

Ka-dorwa: kapoetoesan Landraad aken hal salah orang jang di toedoeh it e dengan kenjata-an segala sebab jang membri kapoetoesan itoe, dan lagi segala hal ahwul jang meringan-ken alau jang memberat-en hoekoemannja.

Ka-lhia: timbangan dja-sa, serta kenjata-an bahoevva telah bermasjawarat dengan hoofdpanghoeloe, atau panghoeloe, atau sa-orang imam jang lain, alau adviseur (pembitjara) jang wadjib hall r pada i-idang.

Ka-amp't: kenja a an apa nama salahnja, jang di persa-lahken pada orang jang di toedoeh itoe.

— 195 —

Ka-lima: kenjata-an hoekoeman jang di djatohken atas orang jang di loedoh itoe.

Ka-anam: kapoetoesan aken bejaja (ongkos bitjara).

Ka-toedjoeh: kapoetoesan aken mengoembaliken barang tjoerian dan barang jang lain-lain jang soedah di pakei aken djadi tanda bili (boekti).

Ka delapan : kenjata-an hari kapan jang di djatohken dan di njalaken kapoetoesan itoe.

Ka-sembilan: kenjata-an bahoewa kapoetoesan itoe soedah di djatohken oleh kepala Landraad, di hadapan orang banjak.

Ka-sapoeloeh : nama segala hakim jang soedah toeroet ber-masjawarat dan memoetoesken perkara itoe.

Ka sebelas: kenjata-an, bahoewa kapoetoesan itoe soedah di njataken di hadapan segala lid atau hakim, jang telah doedoek bersidang pada perkara itoe, dan di hadapandjaksa, hoofdpanghoeloe, atau panghoeloe atau sa-orang imam jang lain, atau adviseur (pembitjara) serta griffier. Dan lagi,dji-kaloe ada sa-orang hakim atau brapa orang hakim jang terhal maka wadjib di seboetken apa halnja maka tiada boleh ma-rika hadlir pada koetika di djatohken kapoetoesan.

Ka-doewabelas: kenjata-an, bahoewa orang jang di toedoeh itoe hadlir pada waktoe jang di njataken kapoetoesannja.

Ka-tigabelas : lapak taugannja segala hakim jang telah bersidang pada perkara itoe, serta tapak tangannja griffier.

Djikaloe ada sa-orang hakim atau brapa orang hakim jang terhal, maka wadjib di seboetken apahalnja maka tiada boleh marika menaroh tapak tangannja pada soerat kapoetoesan itoe.

Adapoen soerat kapoetoesan itoe wadjib di tapak tangan dalam delapan hari, satelah soeda di njatakennja.

Djikaloe a ia berapa orang jang di toedoh atas satoe per-kara, maka masing-masing di perboewatken satoe soerat kapoetoesan.

13

— 196 —

FASAL 335.

Maka soerat kapoetoesan itoe wadjib di toelisken pada ba-hasa Olanda, tetapi hoekoemannja di toelisken pada baba-hasa negri djoega.

Djikaloe orang jang di toedoh itoe minta, maka di beri-lah kepadanja salinan kapoetoesan landraad, dan salinan soerat kapoetoesan Hof aken hal revisie djoega dengan tiada oesah di bajarnja bejajanja (ongkosnja). Adapon soerat ka-poetoesan itoe di salinken pada bahasa negri orang itoe, pada hal orang itoe masok djoemlah orang negri dan tiada tahoe bahasa Melajoe; djikaloe tahoe ija bahasa Melajoe, maka di salinkenlah pada bahasa Melajoe.

§ 3.

Pada menjataken hal proces-verbaal.

FASAL 330.

Maka di perboewalken oleh griffier soerat proces-verbaal (soerat kesah) aken menjataken segala hal ahwal jang ter-djadi pada sidang.

Lain dari pada itoe hendaklah di njalaken djoega pada soerat proces-verbaal itoe sekalian jang terseboet pada fasal 258 dan 373 Inlandsen Reglement, dan lagi segala orang jang berhimpoen, jang mendjadiken landraad itoe, dan lagi nama orang jang di toedoh seria oemoernja sedapet-dapetnja di kiia-kiraken, dan lagi pekerdjaännja, dan tempat ija di peranakken, dan tempat kadocdoekannja atau tempat kadi-amannja, dan lagi segala jang di adoeken atasnja, dan lagi di njataken dengan seksama djawabnja atas pertanjaän jang di tanjaken dengan menoeroet fasal 247 Inlandsch Regle-ment, dan djawabnja pada sidang aken membatalken adoe-wan atasnja itoe, atau aken mema'afken dirinja djika ija mengakoe, dan lagi di njalaken bahoewa saksi lelah bersoem-pah, dan lagi di njataken namanja, dan oemoernja, dan

pen 4 Ö 7 pen

-tjahriannja, din tempat kadoedoekannja saksi-saksi, demikian djoega aken segala orang jang membri kenjata'an, dan lagi di njataken apa-apa jang di kataken orang pada sidang aken membri kenjata'an dengan toetoer kata; dan lagi di njataken mana-mana soerat jang di batjaken, dan biljara djaksa, dan bitjara hoofdpanghoeloe atau lain pembitjara (adviseur) dan knpoetoesan masjawarat.

Maka pada soerat proces-verbaal itoe di taroh tapak tangan-nja kepala Landraad dan tapak tangan griffier.

Sjahadan lagi, wadjib di toelisken pada soerat proces ver-baal, bahoewa soedah di ingatken kepada orang jang ditoe-doeh itoe, boleh ija minta revisi pada Raad Besar (Hof) dalam tempo tiga djoemaät.

Soerat proces-verbaal itoe wadjib di tapak tangan oleh kepala Landraad dan griffier dalam ampat djoemaät, tiada boleh meliwat tempo itoe.

Djikaloe di dalam satoe perkara Landraad soedah bersi-dang lebih dari pada sekali, maka pada tiap tiap sibersi-dang wa-djib di perboewatken soerat proces verbaalnja sendiri.